پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 192 فرمت فایل: word کد فایل: 2265
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    سهامداران به عنوان مالکان واحدهای تجاری در پی افزایش ثروت خود هستند و با توجه به اینکه افزایش ثروت ، نتیجه عملکرد مطلوب واحد تجاری است . ارزشیابی واحد تجاری برای مالکان دارای اهمیت فراوان می باشد . برای ارزیابی عملکرد شرکتها معیارهای مختلفی ارائه شده که از جمله جدیدترین این معیارها درصد پوشش سود و خطای پیش بینی سود می باشند .

    هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین خطای پیش بینی سود استاندارد شده ، درصد پوشش سود خالص ، درصد سهام شناور آزاد با واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها و بازدهی غیر عادی انباشته بوده است . برای بررسی این موضوع نمونه ای متشکل از 117 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پس از حذف سیستماتیک و به صورت تصادفی گزینش و از رگرسیون چند متغیره و دو متغیره و ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده گردید .

    یافته های  پژوهش بیانگر آنست که در سطح اطمینان 95% می توان ادعا نمود که بین خطای پیش بینی سود استاندارد شده بابازدهی غیرعادی انباشته حول زمان مجمع هیچ گونه رابطه ای وجود ندارد اما بین خطای پیش بینی سود استاندارد شده با واکنش های متفاوت بازار سهام رابطه ای معنادار به صورت معکوس وجود دارد و در همین سطح از اطمینان می توان ادعا نمود که درصد پوشش سود خالص  دارای رابطه ای مثبت و مستقیم با بازده های غیر عادی انباشته می باشد اما دارایرابطه ای معکوس با واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها است ومی توان بیان داشت که  درصد سهام شناور آزاد دارای رابطه ایمنفییا معکوس با بازده های غیر عادی انباشته قبل از مجمع می باشد و دارای رابطه ای مثبت و مستقیم با بازده های غیر عادی انباشته بعد از مجمع بوده اما با واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها بدون رابطه است.

    واژه های کلیدی: درصد پوشش سود خالص ، درصد سهام شناور آزاد، خطای پیش بینی سود استاندارد شده، واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها، بازده های غیر عادی انباشته

    مقدمه:

    سود یکی از با اهمیت ترین اقلام صورتهای مالی است که در شرکتها به عنوان یکی از معیارهای تصمیم گیری برای ارزیابی عملکرد و تعیین ارزش بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود. هدف از گزارش سود، تامین و ارایه اطلاعات مفید برای اندازه‌گیری کارایی مدیریت، پیش بینی آینده واحد انتفاعی و توزیع آتی سودسهام، مبنایی برای تشخیص مالیات، بررسی قیمت محصولات و... برای ذینفعان می‌باشد.

    سود حسابداری نقش عمده ای را در تعیین ارزش یک واحد تجاری ایفا می کند . لیکن باید توجه نمود که سود یک واحد تجاری حاصل عملیات آن در گذشته است و لذا شرایط و عوامل موثر در ایجاد سود آتی را می توان در وضعیت گذشته واحد تجاری بررسی نمود . بخش عمده ای از این عوامل در قالب اعداد و ارقام حسابداری در گزارشات حسابداری مالی منعکس می گردد و نشان دهنده آثار تصمیمات مدیریت بر سودهای آتی می باشند و لذا دارای قدرت پیش بینی هستند .

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

    سود خالص از مهمترین اقلام اطلاعاتی حسابداری برای تفسیر وضعیت واحد اقتصادی به شمار می رود.

    سود یکی ازاساسی ترین عناصر صورتهای مالی است ،که همواره مورد توجه کلیه ذینفعان قرار گرفته است و از آن به عنوان معیاری برای ارزیابی تداوم فعالیت ،عملکرد واحد تجاری ، سنجش توان سودآوری وپیش بینی فعالیت های آتی واحد تجاری استفاده می شود.

    از جمله اطلاعاتی که بر قیمت سهام و به تبع آن بر بازده سهام اثر گذار است انتشار خبر سود خالص و یا پیش بینی هایی که توسط شرکتها درباره سود خالص  (PEPS)[1]  صورت می گیرد می باشد. از این رو قابل پیش بینی است که سودپیش بینی شده  و به طور خاص اعلام  سود سهام  موجب واکنش سرمایه گذاران گردد وهمچنین انتظار نوسانات قیمت و به تبع آن واکنش سرمایه گذاران در برابر تفاوت های موجود بین  سود خالص پیش بینی شده و سود خالص تحقق یافته شرکتها در دوره های متفاوت است و بازده های غیرعادی (بازده ای کمتر یا بیشتر از بازده بازار) ایجاد کند. هدف این پژوهش نیز بررسی تاثیر اطلاعات حسابداری و پیش بینی های آتی از آن و ارتباط با بازده های غیر عادی آتی  و خطای پیش بینی سود استاندارد شده و واکنشهای متفاوت بازار سهام شرکتها خواهد بود.

    از جمله اطلاعاتی که استفاده کنندگان از اطلاعات مالی شرکتها در تصمیم گیری های خود مورد توجه قرار می دهند  اطلاعات مرتبط با بازده سهام شرکتها است. در این میان هرگونه اطلاعاتی که بنحوی مرتبط با شرکت بوده و با عملکرد و وضعیت مالی شرکت ارتباط داشته باشد بر بازده سهام تاثیر گذار خواهد بود. به همین منظور نیز پژوهش های مختلفی در خصوص تغییرات بازده سهام شرکتها صورت گرفته و با روشهای مختلف به بررسی رفتار بازده سهام در برابر انتشار اطلاعات مرتبط با شرکت پرداخته اند.

    انتظار می رود که سود حسابداری بخشی از اطلاعاتی باشد که توسط سرمایه گذاران برای ارزیابی مخاطره و بازده مورد استفاده قرار گیرد. از این رو قابل پیش بینی است که سود حسابداری و بطور خاص تفاوت بین سود خالص پیش بینی شده و سود خالص تحقق یافته طی دوره مختلف دارای محتوای اطلاعاتی باشد. همچنین انتظار نوسانات قیمت و به تبع آن محتوای اطلاعات مواردی همچون  درصد پوشش سود پیش بینی شده ویا تغییر در مالکیت (درصد سهام شناور آزاد) دور از انتظار نیست.

    وجود ارتباط بین درصد پوشش سود، خطای پیش بینی استاندارد شده ، واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها و بازده های غیر عادی انباشته می تواند سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل و سایر ذی نفعان را در تصمیماتشان در مورد خرید و فروش و یا نگهداری سهام یاری کند.

    پژوهشگر در این پژوهش در صدد است تا بررسی  کند که بین بازده های غیر عادی انباشته ، درصد پوشش سود ، درصد سهام شناور آزاد ، خطای پیش بینی سود استاندارد شده و واکنش متفاوت بازار سهام شرکتها ارتباطی معنی دار وجود دارد .

     

    2-1 تاریخچه مطالعاتی

     

    3-1 بیان مسئله

    تاثیر اطلاعات حسابداری و پیش بینی های صورت گرفته از اینگونه اطلاعات می تواند بر بازده سهام و واکنش های متفاوت قیمت سهام شرکتها تاثیر بگذارد . تاثیر اطلاعات مربوطه بر بازده های غیر عادی سهام ، با ویژگی مربوط بودن این اطلاعات ارتباط منطقی دارد (مربوط بودن اطلاعات حسابداری ، شامل توان تفسیر وضعیت قبلی و پیش بینی وضعیت آتی واحد اقتصادی است).

    در بیانیه شماره یک هیات استانداردهای حسابداری مالی آمده است که سرمایه گذاران ،اعتباردهندگان و سایر استفاده کنندگان علاقه مندند که خالص جریان ورود وجوه نقد به واحد انتفاعی را در دوره های آتی ارزیابی کنند ، اما غالبا سود را برای ارزیابی توان سودآوری ،پیش بینی سودهای آتی، و یا ارزیابی مخاطره سرمایه گذاری یا اعطای وام واعتبار به واحد انتفاعی مورد استفاده قرار می گیرد (شباهنگ،1387،188)1.

    دلایل زیر را می توان به عنوان علل و انگیزه پژوهش برای برگزیدن این موضوع که درباره خطای پیش بینی سود و رابطه آن با واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها و....می باشد، بیان نمود:

     

    الف- خطای برآورد سود به خصوص زمانی که درصد پوشش سود پیش بینی شده پایین است سرمایه گذاران را دچار زیان می کند .

    ب- سرمایه گذاران با اتکاء به اطلاعات پیش بینی سود هر سهم در قیمت گذاری سهام از آن استفاده می نمایند.ارتباط بین پیش بینی سود و واکنش های متفاوت بازار سهام شرکت ها و بوجود آمدن بازده های غیر عادی و وجود ارتباط بین خطای پیش بینی سود با درصد سهام شناور آزاد و درصد پوشش سود پیش بینی شده می تواند در تصمیم گیری برای خرید ،فروش و یا نگهداری سهم به سرمایه گذارن یاری رساند.

    ج- تکامل دسترسی به داده ها و روشهای آماری ،امکانات رو به رشدی را برای پژوهش درباره پیش بینی سود واحد تجاری ارائه می دهد که در این زمینه می توان به پیشرفت آمار و رایانه و وجود بانک های اطلاعاتی بزرگ از قیمت های معاملاتی سهام و صورت های مالی استاندارد شده شرکتها و.. اشاره کرد.

    د- تصمیم گیری سرمایه گذاران برای خرید،فروش یا نگهداری سهام بر مبنای سودهای پیش بینی شده بر اهمیت خطای پیش بینی سود می افزاید. خطای پیش بینی سود نقش مهمی در عملکرد بازار ثانویه دارد.

    ه - شرکتها برای جلب سرمایه گذاران بالقوه و اطمینان خاطر سرمایه گذارن بالفعل تلاش می کنند سود هر سهم را با دقت پیش بینی کنند ، زیرا هر چه خطای پیش بینی سود کمتر باشد نوسانات قیمت سهم کمتر خواهد بود ،در غیر این صورت با نوسانات عمده قیمت سهام مواجه خواهند شد.

     یکی از معیارهای حسابداری مورد توجه پژوهشگران در دهه های اخیر که ارتباط آن با بازده ،سود و قیمت و واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها و سهام شناور آزاد مورد مطالعه قرار گرفته است، بی شک، خطای پیش بینی سود است.

    اطلاعات پیش بینی شده در گزارش های شرکتهای بورسی نسبت به سایر اطلاعات دارای اهمیت بسیار بالاتری می باشد زیرا مربوط به شرایط پیش بینی شده آینده بوده و نیز می تواند برآوردی از بازده های آتی و چشم اندازی از تفکر مدیریتی وفعالیت آتی شرکت باشد. میزان دقت و صحت اطلاعات افشا شده شرکتها تاثیر فراوانی در رفتار سرمایه گذاران دارد، تئوریهایی وجود دارند که بیان کننده این نکته هستند که ساختار سرمایه شرکت بر دقت پیش بینی سود تاثیر می گذارد .این مورد عمدتاً از طریق بررسی وجود بازده غیرعادی حول خبر اعلامیه سود خالص واقعی و پیش بینی شده سهام مورد آزمون قرار می گیرد. در صورت وجود چنین بار اطلاعاتی ناشی از خبر اعلام سود خالص واقعی و پیش بینی شده ، بررسی اثرات و جهت گیری تغییرات بازده های غیرعادی حاصل از این اطلاعیه مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

    باتوجه به مباحث مطرح شده ، ضرورت پژوهش هایی که بتواند ارتباط ساز و کارهای بین خطای پیش بینی سود ، درصد سهام شناور آزاد ، درصد پوشش سود خالص ، بازده های غیر عادی و واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها را در بازار سرمایه ایران مورد بررسی قرار دهد به خوبی احساس می شود . در نتیجه پژوهشگر با توجه به پیشنهادهای پژوهشگران گذشته مبنی بر مطالعات بیشتر در این زمینه و همچنین بررسی مقاله های ارائه شده برون کشوری و مطالعات کتابخانه ای ، این موضوع را برای پژوهش خویش برگزیده است .

    در این پژوهش ؛ پژوهشگر تلاش دارد که به پرسشهای زیر پاسخ دهد :

    1- آیا بین خطای پیش بینی سود استاندارد شده ، درصد پوشش سود خالص و درصد سهام شناور آزاد با بازده های غیر عادی انباشته قبل از مجمع رابطه معنی داری وجود دارد ؟

    2- آیا بین خطای پیش بینی سود استاندارد شده ، درصد پوشش سود خالص و درصد سهام شناور آزاد با بازده های غیر عادی انباشته بعد از مجمع رابطه معنی داری وجود دارد ؟

    3- آیا بین خطای پیش بینی سود استاندارد شده با واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها رابطه معنی داری وجود دارد ؟

    4- آیا بین درصد پوشش سود خالص با واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها رابطه معنی داری وجود دارد ؟

    5- آیا بین درصد سهام شناور آزاد با واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها رابطه معنی داری وجود دارد ؟

     

    4-1 فرضیه های پژوهش

    با توجه به پرسش های پژوهشگر ،فرضیه های زیر تبیین یافته است:

    1-بین خطای پیش بینی سود استاندارد شده ، درصد پوشش سود خالص و درصد سهام شناور آزاد با بازده های غیر عادی انباشته قبل از مجمع رابطه معنی داری وجود دارد .

    2-بین خطای پیش بینی سود استاندارد شده ، درصد پوشش سود خالص و درصد سهام شناور آزاد با بازده های غیر عادی انباشته بعد از مجمع رابطه معنی داری وجود دارد .

    3- بین خطای پیش بینی سود استاندارد شده با واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها رابطه معنی داری وجود دارد .

    4- بین درصد پوشش سود خالص با واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها رابطه معنی داری وجود دارد .

    5- بین درصد سهام شناور آزاد با واکنش های متفاوت بازار سهام شرکتها رابطه معنی داری وجود دارد .

     

    5-1  اهداف پژوهش

    هدف نخست :

    اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران . 

    اهداف بعدی :

    1- تشویق و ترغیب سرمایه گذاران بالقوه در خرید سهام شرکتها

    2- حفظ و نگهداشت سرمایه گذاران بالفعل

    3- کمک به مدیران به خطای کمتر سود پیش بینی شده شرکتها

    4- ترغیب و تشویق سرمایه گذارن با توجه به وضعیت شرکت از نظر اطلاعات ارائه شده در پیش بینی سودآوری آتی کسب حداکثر بازدهی  ممکنه

     

    6-1 اهمیت و ضرورت پژوهش

    تصمیم گیری امری است که از ساده ترین تا پیچیده ترین امور زندگی انسان با آن درگیر است. سرعت توسعه فن آوری، گسترش ارتباطات، اتصال بازارهای کشورها به یکدیگر و نظایر آنها موجب وسیعترشدن گستره های عملیاتی و در نتیجه پیچیده تر شدن محیط های اقتصادی و سرمایه گذاری گردیده که در نتیجه آن امر تصمیم گیری اقتصادی به موضوعی تبدیل شده که انجام آن روز به روز مشکل تر و نیازمند داشتن اطلاعات و توانمندیهایی بالاتر برای تصمیم گیرندگان است. اینجاست که اهمیت کسب اطلاعات مفیدتر جهت تصمیم گیری های دقیق تر ضرورت بیش از پیش خود را آشکار می سازد و طبیعی است که در چنین فضای آکنده از رقابت و تغییر، تصمیم گیری های اقتصادی نیز هرچه بیشتر متکی بر دانش و اطلاعات گردیده و از جنبه های تصادفی و غیر منطقی فاصله می گیرد. در این میان پایه و اساس بسیاری از تصمیم گیری های اقتصادی استفاده کنندگان را می توان اطلاعات مالی و حسابداری و خاصه صورت های مالی اساسی دانست. از بین استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری، سرمایه گذاران مهمترین بهره وران تلقی می گردند.

    بر این اساس اطلاعات حسابداری بایستی سرمایه گذاران را جهت پیش بینی رویدادهای آتی یاری دهد. سرمایه گذاران اغلب به دنبال به حداکثر رساندن بازده سرمایه گذاری خود هستند. جهت این امر تشخیص اینکه سهام چه زمانی خریداری شود و تا چه زمانی نگهداری و چه زمانی فروخته شود ایشان را قادر به تأمین هدف به حداکثر رسانی منافع حاصل از سرمایه گذاری های خود می نماید.

    بدین علت موضوع  اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در  شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردید تا از طریق بررسی تجربی و انجام آزمونهای علمی بر روی اطلاعات وقوع یافته طی سالهای متمادی در بورس اوراق بهادار تهران راهکارهای مفیدی با ارائه پیشنهادهای مطلوب به سرمایه گذاران جهت کسب بیشترین بازدهی در دوران های مشابه فراهم گردد. لذا این پژوهش در راستای کمک به تصمیم گیری سرمایه گذاران و صاحبان سهام جهت انجام معاملات در بازار سهام بورس اوراق بهادار تهران می باشد.

     

    7-1 حدود مطالعاتی

    قلمرو پژوهش از لحاظ زمانی، مکانی و موضوعی به شرح زیر می باشد؛

    قلمرو موضوعی 

    قلمرو این پژوهش از نظر موضوعی : اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران . 

    قلمرو زمانی

    قلمرو این پژوهش از نظر زمانی شش سال یعنی بین سالهای 1383 تا پایان 1388 می باشد.

    قلمرو مکانی

    قلمرو پژوهش از نظر مکانی، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.

     

    8-1 روش پژوهش

    این پژوهش از نظر نوع هدف جزء پژوهش های کاربردی است . و روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی همبستگی می باشد . انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی – استقرایی صورت گرفته است. بدین ترتیب که مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه مطالعات کتابخانه ای ، مقالات و سایت ها در قالب قیاسی و گردآوری اطلاعات برای تایید و رد فرضیه ها به صورت استقرایی انجام گرفته است.

    Abstract:

    Shareholders as owners of businesses seeking to increase their wealth, and given that increasing wealth, the result is optimum performance evaluation of business unit to business owners is of importance.Evaluation criteria for the various companies that provided these benchmarks, including the latest cover of earning per share camouflage percent and earnings are prediction error.

    The purpose of this study predicted relationship Standardized prediction errors, the percentage of net coverage, the percentage of free float shares with a different stock market reactions companies have cumulated abnormal returns.

    Checking this sample consists of 117 companies adopted Tehran Stock exchange by again SystematicDeletion and election Randomelectively and multiple regression and Pearson correlation coefficient for the relationship between variables was used.

    Research results indicate that the 95 percent level of confidence that can be claimed between earnings forecast error standardized ,cumulative abnormal returns around the time the Assembly there is no relationshipBut between the standard prediction error with different stock market reactions to reverse a significant relationship exists in this level of confidence can be argued that the cover earning per share camouflage percent  has a direct and positive impact on returns is unusual cumulationBut has the opposite effect on the reaction different companies and can be stated that the percentage of free float or a reverse abnormal accumulation is before the Assembly and has a direct and positive impact Efficiency unusual accumulation of the Assembly, but has no effect on the reaction Different stock companies.

    Keywords: Earning per share Camouflage Percent, Free Float, Standardized prediction errors, different stock market reactions, Cumulative abnormal return

  • فهرست و منابع پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1 بیان مسئله 5

    4-1 فرضیه های پژوهش.. 7

    5-1  اهداف پژوهش.. 8

    6-1 اهمیت و ضرورت پژوهش.. 8

    7-1 حدود مطالعاتی. 9

    8-1 روش پژوهش.. 9

    9-1 متغیر های پژوهش.. 10

    10-1 گرد آوری اطلاعات.. 10

    11-1 واژگان کلیدی و اصطلاحات.. 10

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 14

    2-2 گفتار نخست : مفاهیم سود 14

    1-2-2سود سهام 14

    2-2-2 مفهوم سود و تعاریف.. 15

    3-2-2 حساب سود واقعی یا صوری. 17

    4-2-2 ویژگی های سود حسابداری. 18

    5-2-2 نقاط ضعف سود حسابداری. 18

    6-2-2 نقاط قوت سود حسابداری. 19

    7-2-2هزینه سرمایه سهام عادی و کیفیت سود : 20

    1-7-2-2 پایداری سود 20

    2-7-2-2 قابلیت پیش بینی. 20

    3-7-2-2 مربوط بودن سود به ارزش سهام : 21

    4-7-2-2  به موقع بودن سود : 21

    5-7-2-2 محافظه کارانه بودن سود : 22

    8-2-2 سود مستمر و غیر مستمر/عملیاتی و غیر عملیاتی. 23

    3-2 گفتار دوم :خطای پیش بینی سود و انواع روشهای پیش بینی سود 23

    1-3-2 پیش بینی سودهای حسابداری آینده 23

    2-3-2 پیش بینی یک رویداد اقتصادی. 24

    3-3-2 تخمین سود 24

    4-3-2 خطای پیش بینی سود 25

    5-3-2 مدلهای مختلف پیش بینی. 26

    6-3-2 اهداف پیش بینی. 26

    1-6-3-2 موارد ضروری قابل تامل در پیش بینی مالی. 26

    7-3-2 عوامل موثر در انتخاب مدل مناسب پیش بینی. 26

    8-3-2 انواع شیوه های پیش بینی. 28

    1-8-3-2 پیش بینی های قضاوتی 28

    2-8-3-2 روش های پیش بینی چند متغیره (پیش بینی علت و معلولی ) 31

    3-8-3-2 پیش بینی به وسیله تجزیه و تحلیل سری های زمانی 32

    4-2 گفتار سوم : سیاست ها ی سود 33

    1-4-2سیاست تقسیم سود 33

    2-4-2 اهداف سیاست تقسیم سود 34

    3-4-2مشکل تعیین ترجیحات سرمایه گذاران در مورد سیاست تقسیم سود 34

    1-3-4-2 نظریه عدم ارتباط تقسیم سود 35

    4-4-2 تئوری انتظارات.. 36

    5-4-2 تئوری های تقسیم سود 37

    6-4-2 تئوری درآمد باقی مانده 37

    5-2 گفتار چهارم :تعریف شاخص و انواع آن. 38

    1-5-2 شاخص و تعریف آن. 38

    2-5-2 تاریخچه شاخص قیمت سهام 39

    3-5-2 شاخص‌های بورس تهران. 39

    1-3-5-2 شاخص کل قیمت.. 39

    2-3-5-2 شاخص صنایع. 40

    3-3-5-2 شاخص پنجاه شرکت فعال‌تر. 40

    4-3-5-2 شاخص قیمت و بازد نقدی. 41

    5-3-5-2 شاخص بازده نقدی. 43

    6-3-5-2 شاخص سهام شناور آزاد 43

    1-6-3-5-2 تعدیل ضریب سهام شناور آزاد 45

    2-6-3-5-2 تعدیل ضریب سهام شناور آزاد 45

    6-2 گفتار پنجم : بازده و انواع آن. 47

    1-6-2بازده 47

    1-1-6-2 انواع بازده 48

    2-1-6-2بازده کمی. 48

    3-1-6-2بازده کیفی. 51

    2-6-2نرخ بازده مورد انتظار و نرخ بازده واقعی. 52

    1-2-6-2 نرخ بازده مورد انتظار. 53

    2-2-6-2 نرخ بازده واقعی سهام (روش اول) 54

    3-2-6-2 نرخ بازده واقعی سهام (روش دوم) 56

    3-6-2 بازده و ریسک مجموعه اوراق بهادار (پرتفوی) 56

    4-6-2ارزش اطلاعات حسابداری از دیدگاه سرمایه گذاران. 57

    7-6-2الگوی قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای و بازده مورد انتظار. 57

    1-7-6-2استفاده از الگوی قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای و بازده های غیرعادی. 58

    7-2 گفتارششم : تئوری گام تصادفی وتئوری کارآیی بازار. 59

    1-7-2 تئوری گام تصادفی. 59

    2-7-2 تئوری بازار کارآ 60

    1-2-7-2 نظریه بازار کارآی سرمایه 60

    2-2-7-2گونه های سه گانه کارآیی اطلاعاتی بازار سرمایه 62

    3-2-7-2 انواع الگوهای کارایی بازار. 64

    8-2 گفتار هفتم : درصد پوشش سود 65

    1-8-2درصد پوشش سود 65

    2-8-2 صورتهای مالی استاندارد شده 66

    3-8-2 صورتهای مالی با مقیاس مشترک.. 67

    1-3-8-2 ترازنامه هم مقیاس (با مقیاس مشترک) 67

    2-3-8-2 صورت سود و زیان هم مقیاس.. 67

    9-2 گفتار هشتم :پیشینه پژوهش.. 68

    1-9-2 پژوهشهای انجام گرفته در زمینه پژوهش حاضر. 68

    1-1-9-2 پژوهشهای انجام شدهبرون از کشور. 68

    2-1-9-2 پژوهشهای انجام شده دردرون کشور. 72

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 82

    2-3 جامعه آماری. 82

    3-3 مدل تحلیلی تحقیق. 83

    4-3 تعیین حجم نمونه 83

    5-3 فرضیه های پژوهش.. 83

    6-3 روش پژوهش.. 84

    7-3 گرد آوری اطلاعات.. 84

    8-3 متغیر های پژوهش و شیوه محاسبه آنها 84

    9-3 تابع آماره 87

    1-9-3 تابع آماره مورد استفاده برای فرضیه های یک و دو. 87

    2-9-3 تابع آماره مورد استفاده برای فرضیه های سه ،چهار و پنج. 87

    3-9-3 آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف (K-S) 87

    4-9-3 آزمون دوربین – واتسون (DW) 88

    5-9-3 تحلیل رگرسیون چند گانه و منطق آزمون فرضیه 89

    6-9-3 دیاگرام پراکنش و معادله خط. 90

    7-9-3 تحلیل رگرسیون. 91

    8-9-3 ضریب همبستگی پیرسون. 91

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 93

    2-4 شاخص توصیفی متغیرها 93

    1-2-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: 94

    3-4 آزمون فرضیه ها 96

    1-3-4 آزمون فرضیه اول. 96

    4-4 آزمون فرضیه یک پژوهش.. 96

    1-4-4 فرض صفر و فرض مقابل آن به صورت زیر تعریف می شوند: 96

    5-4 آزمون فرضیه دوم : 101

    1-5-4 آزمون فرضیه دو پژوهش.. 101

    1-1-5-4 فرض صفر و فرض مقابل آن به صورت زیر تعریف می شوند: 102

    6-4 آزمون فرضیه سوم 106

    7-4 آزمون فرضیه چهارم 112

    8-4 آزمون فرضیه پنجم 117

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 125

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها 125

    1-2-5 نتیجه آزمون فرضیه اول. 125

    2-2-5 نتیجه آزمون فرضیه دوم 126

    3-2-5 نتیجه آزمون فرضیه سوم 126

    4-2-5 نتیجه آزمون فرضیه چهارم 127

    5-2-5 نتیجه آزمون فرضیه پنجم 127

    3-5 ارزیابی کلی از نتایج آزمون فرضیه ها 127

    4-5 پیشنهاد ها 128

    1-4-5 پیشنهادهایی در راستای یافته های پژوهش.. 128

    2-3-5 پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی. 129

    4-5 محدودیت های پژوهش.. 129

    پیوست ها

    پیوست شماره (1) کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تا پایان سال 1388. 132

    پیوست شماره (2) جامعه مورد مطالعه و تاریخ مجامع. 139

    پیوست شماره (3) درصد سهام شناور آزاد و محاسبات متغیرهای مستقل و وابسته 144

    پیوست شماره (4) جدول روش های آماری. 169

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 181

    منابع لاتین: 184

    چکیده لاتین. 187

     

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    آذر، ع  و منصور مومنی،1377"آمار و کاربرد آن در مدیریت" ،جلد دوم،انتشارات سمت

    استفان راس، رندلف وسترفیلد، بردفورد جردن،ترجمه علی جهانخانی ومجتبی شوری ،مجتبی،1387، "مدیریت مالی نوین" جلد اول ، انتشارات سمت

    اسلامی بیدگلی ،غ،1375،"رابطه تئوریک بازده سرمایه گذاری و هزینه سرمایه ، چهارمین سمینار سرمایه گذاری و مدیریت بورس اوراق بهادار"، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

    افشاری ، ا ،1380"مدیریت مالی در تئوری و عمل"، جلد دوم ، انتشارات سروش

    الوانی، م،1374، "مدیریت تولید" ، انتشارات آستان قدس رضوی

    بخشیانی ، ع ، و رضا راعی ، 1387 ،"ارزش گذاری سهام و تحلیل بازار" ، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی

    بشیری، ج،1379،"تاثیر وضعیت نقدینگی بر تقسیم سود در شرکتهای سهامی (صنعت نساجی)"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم و فنون مازندران

    بلکویی،ا ، 1381،" تئوری های حسابداری"، دفتر پژوهشهای فرهنگی

    بهرامفر،ن ، و بهزاد کاردان ، 1387،"بررسی محتوای اطلاعاتی اقلام حسابداری مندرج در صورتهای مالی و ارائه مدلی جهت پیش بینی سود "، بررسیهای حسابداری و حسابرسی ، شماره 52

    بهرامفر ،ن ،سید حسام شمس عالم،1383 ،"بررسی تاثیر متغیرهای حسابداری بر بازده های غیرعادی آتی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "،بررسی های حسابداری و حسابرسی ،شماره 37.

    بهکیش،م ، 1381،"اقتصاد چیست؟"، نشر نی، چاپ دوم،.

    پی چونز، چارلز، رضا تهرانی و عسگر نوربخش،1384،"مدیریت سرمایه گذاری"،انتشارات نگاه دانش

    پی نوو  ر ، ترجمه علی پارسائیان و علی جهانخانی،1380، "مدیریت مالی"، جلد دوم ، انتشارات سمت

    حافظ نیا، م،1377 ، "دیباچه ای بر روش پژوهش در علوم انسانی"، انتشارات سمت

    خالقی مقدم ،ح ،1384،"میزان عدم صحت پیش بینی سود شرکت ها در عرضه اولیه"، مطالعات حسابداری ،شماره 10 و 11 .

    خالقی مقدم، ح، 1377، "دقت پیش بینی سود شرکتها"، رسالهء دکتری ،دانشگاه تهران ،دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی .

    خوش طینت ، م، و مهدی رضایی، 1385، "نقش سود و ارزش دفتری در ارزیابی قیمت سهام و تعیین رابطه آن با سود پیش بینی شده "، مطالعات حسابداری ، شماره 14

    راعی ، ر، و احمد تلنگی ، 1383 ،"مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته"، انتشارات سمت ،

    رودپشتی،ف، هاشم نیکو مرام و شادی شاهوردیان،1385،"مدیریت مالی راهبردی"، انتشارات کسا کاوش

    ساربان ها م ،علی آشتاب ،1387،"شناسایی عوامل موثر بر خطای پیش بینی سود شرکت های جدید الورود به بورس اوراق بهادار تهران"پژوهشنامهءعلوم انسانی و اجتماعی «علوم اقتصادی» ،شماره 28.

    ستایش ، م، 1382 ،"مقایسه قدرت پیش بینی سود خالص و سود عملیاتی"، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز دوره نوزدهم ، شماره 38

    سجادی ،ح ،1377،"عوامل مرتبط با سود غیر منتظره و رابطه آن با قیمت سهام"، بررسی های حسابداری و حسابرسی ،شماره 24و25.

    سید حسینی، م، 1380،" برنامه ریزی نگهداری و سیستم کنترل موجودی ، فرآیند و مدل های پیش بینی" ، انتشارات نشر هوای تازه

    شباهنگ،ر،1387،"تئوری حسابداری"، جلد اول ، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان

    صالحی صدقیانی ، ج ، و ایرج ابراهیمی ،1387، "تحلیل آماری پیشرفته" ، انتشارات آرامش

    عبده تبریزی،ح و ابولفضل صمدی ، 1385 ،"محتوای اطلاعاتی سود حسابداری"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی

    کرباسی یزدی ،ح، 1384، "مباحث جاری در حسابداری"، انتشارات دانشگاه پیام نور

    کرباسی یزدی ، ح ،1387،"تئوری حسابداری "،جلد اول ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد

    کردستانی ، غ، و ضیاء الدین مجدی،  1386،"بررسی رابطه بین ویژگی های کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی" ، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 48

    کرمی،غ،1387،"بررسی رابطه بین مالکین نهادی و محتوای اطلاعاتی سود"، بررسیهایحسابداری و حسابرسی ،شماره 54

    کیانی،ر،1383 ،"نگاهی تحلیلی بر شاخص های بورس با رویکردی بر سهام شناور آزاد"، سازمان بورس اوراق بهادارمرکز تحقیقات و توسعۀ بازار سرمایۀ ایران

    مدرس ، ا و فرهاد عبداله زاده ،1382 ،"مدیریت مالی" جلد دوم ، شرکت چاپ و نشر بازرگانی

    کدخدائی ،ح و مجید وفاپور ،1381،"نرخ بازده مورد انتظار در شرکتهای سرمایه گذاری"،مجله بورس، شماره 31

    مراد زاده فرد، م ،1383،"بررسی نقش متغیرهای چندگانه حسابداری جهت پیش بینی بازده سهام عادی"، رساله دکتری ، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات

    ملا حسینی ، ع ، وقربان نزاد اسطلکی ، 1387، "بررسی رابطه میزان سهام شناور آزاد با نرخ بازده سهام شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران "، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 51

    مهرانی ،ساسان ،و تالانه ،عبدالرضا ،1377،"تقسیم سود شرکت ها"، حسابدار شماره 125 و129

    نظری، ر،1385،"حسابداری سرمایه گذاری در سهام و سایر اوراق بهادار"،مرکز تحقیقات  تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی

    مومنی ،م، علی فعال قیومی،1386،"تحلیل آماری با استفاده از SPSS" ،انتشارات کتاب نو

    نمازی، م،و زکیه شوشتریان ، 1377 ، "نظریه ها ، الگوها و روش های کارآئی بازار سرمایه"، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز،دوره چهاردهم، شماره اول

    نوروش ، ا و مهدی غلام زاده ،1382،"بررسی رفتار سود حسابداری با استفاده از سری های زمانی باکس-جنکینز" ،برسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 31

    نیکو مرام ، ه، فریدون رودپشتی،1386،"مبانی مدیریت مالی" ، جلد اول و دوم ، انتشارات ترمه

    هاشمی ، ع و ولی اله صمدی ,1388, "آثار هموارسازی سود بر محتوای اطلاعاتی آن در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ،تحقیقات حسابداری ، شماره 1

    هندریکسن،الدون و مایکل اف ون بردا، ترجمه علی پارسائیان ،1385 ،" تئوری های حسابداری"،جلد اول ، انتشارات ترمه

    هندریکسن،الدون و مایکل اف ون بردا، علی پارسائیان ،1388 ،" تئوری های حسابداری"،جلد دوم ، انتشارات ترمه

    وکیلیان آغویی ، م، و دیگران ،1388،" بررسی رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی و سود باقیمانده ، در پیش بینی سود هر سهم سال آتی "، تحقیقات مالی ، شماره 27

    یاری ، م ، 1386،"اکسفورد بورس" ، انتشارات طیف نگار

     

    منابع لاتین:

     

    Ahmed, Kamran.Hasan Tanweer, Karim Waves,(2007),”Reliability of Management Earnings forecasts in IPO prospectuses”: Evidence from an Emerging Market.

    Andrew C. Call , Shuping Chen , Yen H. Tong,(2009), "Are analysts’ earnings forecasts more accurate when accompanied by cash flow forecasts?" Rev Account Stud , 14:358–391

    Bloomfield, R. J.; Libby, R. and Nelson, M. W,(2003), “Do Investors Overrely on Old Elements of the Earnings Time Series?”Contemporary Accounting Research; Vol. 20, Issue. 1, (Spring), PP:1-31.

    Brid, R,(2001),”The prediction Earnings Movments Using Accounting Data”: An Update and Extension of Ou And Penman, Journal of Asset Management, Vol. 2, (February).

    Chan,A.M.Y.,Sit,C.L.K.,Tong,M.M.L.,Wong,D.C.K.andchan,R.W.Y,(1996),”Possible factors of the accuracy of prospectus earning forecasts in the Hong Kong”, International Journal of Accounting, p 381-398

    Cheng , T.Y. and Firth,M,(2000),”An emperical analysis of new issue prospectuses”, Journal of Business Finance & Accounting,27: 423-446.

    Fama, Eugene ,(1970), "Efficient Capital Markets: A Review of Theory and Empirical Work". Journal of Finance 25: 383–417. doi:10.2307/2325486

    Ferris, K.R. and D.C. Hayes,(1977),” Some evidence on the Determinants of Profit Forecast Accuracy in the United Kingdom”, The International Journal of Accounting Education and Research ,12(2): 27-36.

    Finger, A. C,(1994),”The Ability of Earning to Predic Future Earnings and Coshflow”, Journal of Accounting Research, (Autumn), pp: 210-223.

    Firth, M.Branson C.H.Kwok, and C.K Liau-Tan,(1995),”Accuracy of profit forecasts contained in the IPO prospectuses”, Accounting and business Review , 2(1): 55-83.

    Firth, M,(1998),” IPO profit forecasts and their role in signalling firm value and explaining post-listing returns”, Applied Financial Economics, p 29-39.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Abnormal return & Boom and bust

    Jog, V. and Mc Conomy, B.J,(2003),”Voluntary disclosures of management earning forecasts in IPO prospectuses”, Journal of Business, Finance & Accounting,30:125-167.

    Johonson J,&Dinardo,J(2005),”Econometric Methods”, 4th edition, McGraw-Hill

    Keasey.k. and Mc Guinness,p,(1991),” Prospectus earning forecasts and the pricing of new issues on the unlisted securities market”, Accounting and Business Research , p 133-145.

    Malkiel, Burton G,(1973),”A Random Walk Down Wall Street “(6th ed.). W.W. Norton & Company, Inc.. ISBN 0393062457

      Martikainen,J. & Salminen,M. (2008),”ABNORMAL RETURNS OF DIVIDEND ANNOUNCEMENTS DURING A BOOM AND A RECESSION”; Lappeenranta  University  OF Technology, School of Business Finance

    Moke , Y.T,(1989),”The Determinants of forecast accuracy of Management Earnings Forecasts: A Newzealand study”, The International Journal of Accounting , 24: 267-280.

    Morton, R. M,(1998),”Predicting stock returns using alternative time series models of earnings”, Journal of Financial Statement Analysis; Vol. 3, Issue. 4,(Summer), PP:16- 26.

    Ou, J.,(1984), “The Information Content of Nonearnings Accounting Numbers as Earnings Predictors”, Ph.D. dissertation, Universuty of California, Berkeley.

    Ravi Lonkani and Michael Firth,(2005) , “The accuracy of IPO earnings forecasts in Thailand and their relationships with stock market valuation” , Journal of Accounting and Business Research , Vol.35, No.3.p 269-286,2005.

    R.J.Ball and p.Brown, (1968), "an Empirical Evaluation of Accounting Numbers " Journal of Accounting Research , No 6, Autum

    ROGER J.BEST ,(2002),” Prior information and the market reaction to dividend changes”, Review of Quantitative Finance and Accounting,  ,   361–376 .

    Steven M. Sheffrin,(2003),”Economics: Principles in action’. Upper Saddle River, New Jersey 07458: Pearson Prentice Hall. pp. 273. ISBN 0-13-063085-3. 

    Xie , Wenjuan , (2009), “Analyst Earning Foreecast Accuracy” :ASecond Look , University of New Hampshire.

    Xie, Wenjuan, (2008), “A New Measure of Analyst Earnings Forecast Dis-persion”, Working Paper, University of New Hampshire.

پروپوزال در مورد پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران, رساله در مورد پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه اطلاعات سنواتی سود و واکنش بازار به تغییرات سود خالص در بورس اوراق بهادار تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت