پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 118 فرمت فایل: word کد فایل: 2274
سال: 1390 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    پیش بینی سود هر سهم در سرمایه گذاری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا تغییرات قیمت سهام و واکنش مستقیم بازار سرمایه را در پی دارد. از طرفی در محیط تجاری کنونی به دلیل تغییرات سریع فناوری و شرایط مالی ، مدیران از دورنمای تجاری شرکت ارزیابی درستی ندارند و از این رو بروز خطاها در برآوردهای حسابداری ،اجتناب ناپذیر است.

    این مسئله در مورد شرکتهای جدیدالورود به بورس ،به دلیل عدم سابقه معاملاتی و در نتیجه اطلاعات تاریخی اندک ، از اهمیت بیشتری برخوردار است و عدم تقارن اطلاعاتی نیز میان مدیران و سرمایه گذاران بالقوه ، در این شرکت ها بالااست . سرمایه گذاران برای تصمیم گیری در مورد خرید ، فروش یا نگهداری سهام ، به اطلاعاتی نظیر پیش بینی سود هر سهم که از سوی شرکت ها ارائه می شود اتکا می کنند . بنابراین دقت این پیش بینی که مبنای تصمیم گیری آن ها است حائز اهمیت است.

    در این پژوهش رابطه بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی شرکتهای تازه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دو مقطع زمانی سال ورود به بورس و یکسال پس از ورود و حضور در بورس ، بر اساس داده های 84 شرکت طی دوره زمانی 1382تا1387 بررسی شده است. نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره نشان می دهد ، بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکتهای جدیدالورود ،درهر دو مقطع زمانی مورد مطالعه ، رابطه مثبت معناداری وجود دارد و نوع صنعت نیز بر این رابطه تأثیر گذار است .

    مقدمه:

    امروزه به دلیل گسترش فعالیت های اقتصادی ، توسعه بازارهای مالی و رونق سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه به خصوص بورس اوراق بهادار توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ، مهم ترین ابزار جهت اتخاذ تصمیمات درست و کسب منفعت مورد انتظار و استفاده بهینه و مطلوب از امکانات مالی ، دسترسی به اطلاعات درست و به موقع و تحلیل دقیق و واقع بینانه آن می باشد.

    از جمله اطلاعاتی که استفاده کنندگان ازااطلاعات مالی شرکتها در تصمیم گیری های خود مورد توجه قرار می دهند اطلاعات مرتبط با بازده سهام شرکت ها است . در این میان هرگونه اطلاعاتی که به نحوی مرتبط با شرکت بوده و با عملکرد و وضعیت مالی شرکت ارتباط داشته باشد بر بازده سهام تاثیر گذار خواهد بود .

    سود پیش بینی شده هر سهم برای سال مالی آینده ، از جمله اطلاعاتی است که از سوی شرکت ها اعلام می شود . این اطلاعات بر قیمت سهام و به تبع آن بر بازده سهام اثر گذار است و چنانچه دارای محتوای اطلاعاتی باشد می تواند بر رفتار استفاده کنندگان به خصوص سهام داران بالفعل و بالقوه تاثیر گذاشته و باعث افزایش یا کاهش قیمت سهام شود و بازده های غیر عادی (بازده ای کمتر یا بیشتر از بازده بازار) ایجاد کند .

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1 مقدمه

    یکی از اهداف اطلاعات حسابداری کمک به استفاده کنندگان در پیش­بینی جریان­های نقد ورودی آتی به واحد تجاری و به تبع آن پیش­بینی بازده سرمایه­گذاری است. بخشی از متغیرهای تأثیرگذار بر بازده سهام شرکت­ها در بازار سهام ناشی از اطلاعات مالی است که از طریق سیستم حسابداری تهیه می­شود. میزان تأثیر این اطلاعات بسیار پیچیده و تا حدی ناشناخته است. اگر اطلاعات حسابداری برای تعیین بازده سودمند باشد در آن صورت تغییرات در داده­های حسابداری باید سبب تغییر در بازده سهام شرکت­ها شود.

    بورس اوراق بهادار به عنوان نماد بازار سرمایه ایران، تأثیرپذیری زیادی از تغییر چرخه­های اقتصادی دارد. مدیران سرمایه­گذاری و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که در این بازار به معاملات سهام و سایر دارایی­های مالی می­پردازند، برای حفظ و افزایش ارزش سبد سرمایه­گذاری خود نیاز به بررسی عوامل مختلف مؤثر بر بازده سرمایه­گذاری­های خود دارند.

    پیش­بینی­های سود هر سهم در سرمایه­گذاری­ها از اهمیّت ویژه­ای برخوردار است، زیرا در
    شیوه­های ارزیابی سهام عامل مهمی تلقی می­شود و در بیشتر موارد، جزء اساسی روش­های انتخاب سهام می­باشد. اهمیت این پیش­بینی به میزان انحرافی بستگی دارد که با واقعیت دارد. هر چه میزان این انحراف کمتر باشد، پیش­بینی از دقت بیشتری برخوردار است و این مسئله برای استفاده کننده و تهیه کننده مهم تلقّی می­شود.

    تصمیم­گیرندگان برای اتخاذ تصمیمات صحیح و دقیق، نیازمند اطلاعاتی مفید و سودمند هستند. بالتبع بیشتر اطلاعات باید از طریق گزارش­های مالی شرکت در اختیار آن­ها قرار گیرد. اکثر
    استفاده­کنندگان بر اقلامی تأکید دارند که تصور می­کنند مربوط­ترین اطلاعات است. اطلاعات مربوط به سود هر سهم، مقیاسی است که از نظر بیشتر استفاده­کنندگان با اهمیّت و مربوط محسوب می­شود. مشاهدات مستقیم و غیرمستقیم مؤید این است که سود هر سهم گزارش شده و سود هر سهم پیش­بینی شده بر قیمت بازار سهام عادی اثر مستقیم می­گذارد و سرمایه­گذاران خواستار این اطلاعات هستند.مدیریت موظف است علاوه بر سود هر سهم ارائه شده از طریق صورت­های مالی، برآورد آتی از دورنمای شرکت در قالب سود هر سهم پیش­بینی شده را در اختیار استفاده­کنندگان بگذارد.

    تصمیم­گیری صحیح سبب می­شود سرمایه­گذار به انتظارات و توقعات خود از سرمایه برسد و شرکت با ارائه اطلاعات درست می­تواند اعتماد استفاده­کننده را جلب کند.

    در تحقیق حاضر، رابطه بین خطای پیش­بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دو مقطع زمانی  سال ورود به بورس و یک­سال پس از ورود به بورس مورد بررسی قرار می­گیرد.

    در این فصل پس از بیان مسئله تحقیق به بیان اهمیّت و ضرورت آن می­پردازیم. همچنین اهداف تحقیق را بیان می­کنیم. چارچوب نظری تحقیق که بنیان اصلی طرح سؤال و موضوع تحقیق بوده است در این فصل آورده شده و در ادامه به فریضه­های تحقیق و مدل تحلیلی نیز اشاره شده است.

     

    2 1 تاریخچه مطالعاتی

    بیورکلارک ورایت (1979)[1]

    بیورکلارک ورایت در مورد میزان واکنش بازار تحقیقی انجام دادند. آن­ها نمونه متشکل از 276 شرکت را برای دوره 10 ساله از 1965 تا 1974 مورد مطالعه و تحقیق قرار دادند. در مورد هر شرکت موجود در این نمونه و برای هر سال که این نمونه مورد تحقیق قرار می­گرفت، آن­ها تغییرات غیر منتظره در سود خالص را محاسبه کردند، سپس با روش مبتنی بر الگوی بازار در صدد بر آمدند بازده غیر عادی سهام مربوط به تغییر غیر منتظره در سود خالص را محاسبه نمایند. این پژوهشگران با مقایسه کردن تغییرات غیر منتظره سود با بازده غیر عادی سهام به این نتیجه رسیدند که هر قدر شدت تغییرات در سود خالص غیر منتظره بیشتر باشد بازار اوراق بهادار واکنش بیشتری نشان خواهد داد، این نتیجه با کاربرد الگوی قیمت گذاری دارایی­های سرمایه­ای و با روش مبتنی بر سودمندی اطلاعات از نظر تصمیم­گیری سازگار است.

    تحقیقات داخلی

    محمد رضا ذاکری[2] (1375) به بررسی تحلیلی کوتاه مدت و بلند مدت سهام جدید الوررود در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. هدف وی از انجام این تحقیق بررسی مقایسه بازده سهام جدید در مقایسه با بازده شاخص بورس اوراق بهادار در کوتاه مدت و بلند مدت می­باشد. نتایج تحقیق حاکی از این می­باشد که شرکت­های جدید طی 4 ماه اول معامله به طور متوسط 7/11% بازده اضافی (غیر عادی) و در دوره بلند مدت 3 ساله 4/16% کسر بازده داشتند (ذاکری، 1375،ص 45)1.

    حمید خالقی مقدم (1377)وی در رساله دکتری خود دقت پیش­بینی سود شرکت­های جدید الورود به بورس اوراق بهادار تهران و عوامل موثر بر آن رابرای سالهای 1373تا 1375  مورد بررسی قرار داد.از جمله عواملی که بر دقت پیش بینی سودشرکتها موثربوده ودرتحقیق اومورد بررسی قرار گرفته،متغیرهایی چون: اندازه شرکت ،عمرشرکت ،قیمت سهام ودرجه اهرم مالی شرکت است. وی به این نتیجه رسید که بین تغییرات قیمت سهام و دقت پیش بینی سود رابطه معکوس و بین دقت پیش بینی سود و اندازه شرکت های جدید الورود به بورس اوراق بهادار تهران رابطه مستقیم وجود دارد.

    عبده تبریزی و دموری (1382)در تحقیقی با عنوان شناسایی عوامل مؤثر بر بازده بلند مدت سهام جدیداً پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، شرکت­هایی را بررسی کردند که برای نخستین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده بودند. در این تحقیق شرکت­های تازه وارد به بازار طی سال­های 1369 تا 1374 مورد بررسی قرار گرفته­اند و عوامل مؤثر بر بازده بلند مدت این شرکت­ها به طور خاص مورد آزمون قرار گرفته است. این عوامل عبارت از حجم معاملات سالانه سهام، اندازه شرکت و بازده کوتاه مدت حاصل از خرید و فروش سهام شرکت­های مربوط است. نتایج این تحقیق نشان دهنده وجود بازده کوتاه مدت بیشتر سهام شرکت­های جدیدالورود به بازار نسبت به شاخص بازار بوده است. بنابراین آنان عملکرد قیمت­گذاری سهام شرکت­های جدیدالورود به بورس را مشابه بازارهای سرمایه در کشورهای مختلف دانسته­اند (عبده تبریزی و دموری، 1382،ص 27)2.

    بهرام فر (1383)وی در مقاله ای به بررسی تأثیر متغیرهای حسابداری بر بازده غیر عادی آتی سهام شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 74 82 پرداخت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می­دهد که متغیرهای  درجه اهرم مالی، اقلام تعهدی،ارزش بازار شرکت،نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام،هزینه استقراض،توزیع سود نقدی،با بازده غیر عادی سهام رابطه معکوس دارند.درحالی که متغیرهای  نرخ بازده سرمایه­گذاری، رشد دارایی ثابت، تغییر در وجوه نقد عملیاتی، ، رابطه مستقیمی با بازده غیر عادی دارند.

     

    3 1 بیان مسئله

    گزارش­های مالی از مهمترین فرآورده­های سیستم اطلاعاتی حسابداری است که برای گروه­های مختلفی از استفاده­کنندگان برون سازمانی، اطلاعات مالی را در چارچوب مشخصی ارائه می­کند که این اطلاعات در تعیین قیمت سهام بی­تأثیر نیست. تغییرات قیمت سهام شرکت­ها تحت تأثیر عوامل مختلفی است. یکی از عوامل موثر بر روند قیمت سهام یک شرکت نشانه­ها و علائمی است که به صورت اطلاعات مختلف از داخل آن شرکت انعکاس می­یابد و در دسترس سرمایه­گذاران قرار می­گیرد. از جمله اطلاعات منتشره از سوی شرکت­ها، صورت­های مالی اساسی و اعلان سود پیش­بینی شده هر سهم برای سال آینده است. این اطلاعات حسابداری نقش مهمی در تصمیم­گیری سرمایه­گذاران در خصوص خرید، فروش و نگهداری سهام دارند.

    پیش­بینی سود حسابداری و تغییرات آن به عنوان یک رویداد اقتصادی از دیر باز مورد علاقه سرمایه­گذاران مدیران، تحلیل­گران، پژوهشگران و اعتباردهندگان بوده است. بنا براین پیش­بینی عنصر کلیدی در تصمیم­گیری­ها است.

    از طرفی خرید سهام شرکت­های جدیدالورود به بورس، نسبت به سایر شرکتها فرآیندی مخاطره آمیز است، زیرا به دلیل عدم سابقه معاملاتی، اطلاعات تاریخی مربوط به آن­ها اندک است. از سوی دیگر عدم تقارن اطلاعاتی میان مدیران وسرمایه گذاران بالقوه، مهمترین مسئله ای است که سرمایه­گذاران در مورد این شرکت­ها با آن مواجهند. در چنین شرایطی شرکت­های جدیدالورود اطلاعاتی به بازار ارائه می کنند که بر مبنای آن­ها سهام قیمت یابی می شود.

    شواهد تجربی نشان می­دهد سرمایه­گذاران به اطلاعاتی نظیر سود هر سهم اتکاء کرده و در
    قیمت­گذاری سهام از آن استفاده می­کنند. این پیش­بینی­ها بیانگر انتظارات مدیریت از عملکرد آتی شرکت است. بنابراین خطای پیش­بینی سود عامل مهمی در عملکرد بازار ثانویه است. پژوهش­های متعددی نیز در زمینه تبیین عوامل مؤثر در پیش بینی سود و بازده سهام وجود دارد که بر مربوط بودن سود پیش­بینی شده در تصمیم­گیری استفاده کنندگان صورت­های مالی تأکید دارند. این پژوهش­ها در حوزه عرضه اولیه سهام و یا پس از چند سال فعّالیّت در بازار سرمایه هستند.

    با توجه به مطالب فوق این سؤال مطرح می­شود که آیا خطای پیش­بینی سود هر سهم بر بازده غیر عادی سهام شرکت­ها در سال ورود به بورس تأثیر می­گذارد؟ و آیا این تأثیر با گذشت یک سال از ورود شرکت­ها به بورس همچنان وجود دارد یا تغییر می­کند؟و در صورت تغییر ناشی از چه عواملی است؟

     

    ­4 1 چارچوب نظری تحقیق[3]

    در سال­های اخیر نحوه گزارشگری و افشای اطلاعات حسابداری مؤثر بر تصمیمات استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی مورد توجه محقّقین حسابداری قرار گرفته است. بسیاری از تحقیقات اخیر به بررسی توان پیش­بینی اقلام حسابداری پرداخته است. استفاده­کنندگان از صورت­های مالی توجه بیشتر و عمیق­تری به قدرت پیش­بینی اقلام مندرج در این صورت­ها داشته­اند. از نظر تحلیل­گران مالی، اقلام صورت­های مالی با توجه به میزان توان پیش­بینی در تصمیم­گیری ارزش دارند.

    عرضه عمومی سهام یکی از متداول­ترین روش­های واگذاری شرکت­های دولتی به بخش خصوصی است، بدون تردید قیمت­گذاری مناسب سهام در عرضه اولیّه برای شرکت­هایی که برای نخستین بار وارد بازار سرمایه می­شوند بسیار حائز اهمیّت است. زیرا اگر قیمت عرضه اولیّه سهام کمتر از واقع تعیین شود شرکت به منابع مورد نیاز خود دست پیدا نکرده و چنان چه قیمت عرضه اوّلیّه بیش از واقع تعیین شود سرمایه­گذاران ازخرید سهام خودداری می­کنند.

    با وجود این که در اکثر کشورها، تحقیقات متعددی در خصوص سودمندی اطلاعات حسابداری در ارزش­گذاری یا برآورد قیمت عرضه اوّلیّه و ارتباط آن با بازده کوتاه مدت و بلند مدت سهام به عمل آمده، تحقیقاتی که در ایران صورت گرفته انگشت شمار است (از جمله تحقیق ظریف فرد 1383، ایمانی 1384 و باقر زاده 1386) نتایج این اطلاعات حاکی از این است که بازده بلند مدّت سهام جدید کمتر از بازده بازار است که از آن تحت عنوان معمای عملکرد کمتر سهام جدید نام برده شده است.

    از دهه 90 تاکنون تحقیقات کاربردی بیشتری در مورد تأثیر متغیرهای حسابداری بر بازده غیر عادی سهام و سودمندی اطلاعات حسابداری برای تحلیل­گران مالی و سرمایه­گذران انجام شده است.

    Abstract:

    Forecast earnings per share in investments is of particular importance,   Because changes in stock prices and capital market is a direct response. On the other hand, the current business environment due to rapid changes in technology and financial conditions, Directors of the company's business prospects are not properly assessed  And hence the incidence of errors in accounting estimates, is inevitable. In this case, new entrants to the exchange companies, Due to lack of trading history and so little historical information, More important is the information asymmetry between managers and potential investors, In these companies is high.   Investors to decide to buy, sell or hold stock,  Information such as forecast earnings per share is provided by the companies they rely on. Thus, it accurately predicted that the decision is based is important. In this study the relationship between earnings per share forecast error and abnormal returns of companies newly listed on the Tehran Stock Exchange  Period of two years and one year after entering into the stock and in stock,  Based on data from 84 companies during the period 1382 to 1387 were reviewed.   The Results of research  using linear regression multivariate analysis shows that between Earnings per share forecast error and abnormal returns between companies new entrants, Both the study period,  There is a significant  positive relationship and typ of  industry is  influence on this relationship.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2 1 تاریخچه مطالعاتی. 5

    3 1 بیان مسئله 6

    4 1 چارچوب نظری تحقیق. 8

    5 1 اهمیّت و ضرورت تحقیق. 10

    6 1 اهداف تحقیق. 10

    7 1 حدود مطالعاتی. 13

    1-7-1قلمرو مکانی تحقیق. 14

    2-7-1قلمرو زمانی تحقیق. 14

    3-7-1قلمرو موضوعی تحقیق. 14

    8 1 فرضیه های تحقیق. 14

    9 1 تعریف واژهها و اصطلاحات.. 14

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 18

    2 2 بازار مالی. 18

    1 2 2 طبقه بندی بازارهای مالی. 19

    1 1 2 2 بازار پول. 19

    2 1 2 2 بازار سرمایه 19

    3 2 سودمندی محتوای اطلاعاتی سود و واکنش بازار سرمایه 20

    4 2 پژوهش بال وبراون. 22

    5 2 مفاهیم سود در حسابداری. 22

    6 2 تاریخچه پیشبینی سود 24

    7 2 سود سهام پیشبینی شده 25

    8 2 اهمیت سود سهام پیشبینی شده 26

    9 2 دقت پیشبینی سود در عرضه اولیه سهام 26

    10 2 روشهای پیشبینی سود 27

    1 10 2 مدل باکس جنکینز. 28

    2 10 2 مدل گام زدن تصادفی. 29

    11 2 بازده 30

    12 2 بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار. 30

    1 12 2 بازده تحقق یافته 31

    2 12 2 بازده مورد انتظار. 31

    13 2 اجزای بازده 31

    1 13 2 سود دریافتی. 31

    2 13 2 سود (زیان) سرمایه 31

    14 2 بازده غیرعادی سهام 32

    15 2  فرضیات مطرح شده در مورد بازده غیر عادی کوتاه مدت در عرضه های اولیّه 35

    1 15 2 فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی. 35

    1 1 15 2 فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی مبتنی بر مدل بارون. 35

    2 1 15 2 فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی مبتنی بر مدل راک. 36

    2 15 2 فرضیه علامت دهی. 38

    3 15 2 فرضیات گرایشات و علائق زودگذر. 39

    4 15 2 فرضیه عکس العمل بیش از اندازه سرمایهگذاران. 40

    5 15 2 فرضیه حباب سفته بازی و فرضیه بازارهای سهام داغ. 41

    16 2  تطبیق نظریه ها و تئوریهای بازده غیر عادی کوتاه مدت در بورس ایران. 42

    17 2 پیشینه تحقیق. 43

    1 17 2 تحقیقات خارجی. 43

    2 17 2 تحقیقات داخلی. 46

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 49

    2 3 روش تحقیق. 49

    3 3 جامعه مطالعاتی و نمونه آماری. 50

    4-3 مدل تحقیق و شیوه اندازهگیری متغیرها 51

    5 3 روش و ابزار گردآوری دادهها 54

    6 3 روش تجزیه و تحلیل دادهها 54

    1 6 3 تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی. 55

    7 3 اعتبار درونی و برونی پژوهش.. 59

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 62

    2 4شاخص های توصیفی متغیرها 62

    3 4روش آزمون فرضیه های تحقیق. 66

    4 4 تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 66

    5 4بررسی فرض نرمال بودن متغیرها 67

    6 4خلاصه تجزیه و تحلیل فرضیه ها به تفکیک. 68

    1 64تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی اول: 68

    1 1 6 4تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی اول در حضور متغیرهای کنترل. 71

    2 6 4تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم: 77

    1264تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی دوم در حضور متغیرهای کنترل. 81

    364تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه فرعی. 86

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 89

    2 5  ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 90

    1 2 5 نتایج فرضیه اصلی اول. 90

    1 1 2 5 نتایج فرضیه اصلی اول در حضور متغیرهای کنترل. 90

    2 25 نتایج فرضیه اصلی دوم 91

    12 25 نتایج فرضیه اصلی دوم در حضور متغیرهای کنترل. 91

    32 5 نتایج فرضیه فرعی. 92

    35 نتیجه گیری کلی تحقیق. 92

    45 پیشنهادها 92

    145 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.. 93

    245 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های کلی پژوهش.. 93

    345 پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی. 93

    5 5محدودیتهای تحقیق. 94

    پیوست ها

    پیوست الف:جدول مربوط به صنایع و نام شرکت های نمونه آماری. 96

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 100

    منابع لاتین: 103

    منابع اینترنتی : 106

    چکیده لاتین. 107

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    آذر،ع و منصور مومنی،1385،"آمار و کاربرد آن در مدیریت"،تهران، انتشارات سمت، جلد دوم .

    آزاد ،م ، 1385، "محتوای اطلاعاتی پیش بینی سود شرکتها"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    اسماعیلی،ش،1385،"رابطه کیفیت سود و بازده سهام "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی .

    ایزدی نیا ،ن و نسرین علینقیان ،1389،"بررسی رابطه خطای پیش بینی سود و ریسک مالی و تجاری بر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، تحقیقات حسابداری ،شماره7

    بلکویی،الف،علی پارسائیان،1381،"تئوری های حسابداری"، دفتر پژوهشهای فرهنگی .

    بهرام فر،ن ،1383،"بررسی تاثیر متغیرهای حسابداری بر بازده غیر عادی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، بررسی های حسابداری و حسابرسی ،شماره 37،ص50-23.

    پی نو ،ر،مترجم: علی جهانخانی  وعلی پارسائیان ،1382،"مدیرت مالی"، انتشارات سمت، چاپ هشتم.

    جهانخانی ،ع و امیر صفاریان ، 1382،"واکنش بازار سهام نسبت به اعلان سود برآوردی هر سهم در بورس اوراق بهادار تهران"،تحقیقات مالی ، شماره16، ص 81-61 .

    حافظ نیا ،م،1377،"مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"،انتشارات سمت.

    خاکی ، غ، 1387،"روش تحقیق بارویکردی بر پایان نامه نویسی "، تهران انتشارات بازتاب.

    خالقی مقدم ، ح، و محمد بهرامیان ،1384،"میزان عدم صحت پیش بینی سود شرکت ها درعرضه اولیه"،مطالعات حسابداری ، تهران، شماره11.

    خالقی مقدم ،ح،1377،"دقت پیش بینی سود شرکت ها "،رساله دکترا،دانشگاه تهران.

    خورشیدی ،ع وحمیدرضا قریشی ،1381،"راهنمایی تدوین رساله وپایان نامه تحصیلی (از نظریه تا عمل)" ، تهران ، نشر یسطرون.

    خوش طینت ،ف،1385،"بررسی رابطه بین اهرم مالی وضریب واکنش سود"، بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره 51،ص 22-8.

    دلاور،ع  ، 1374،" مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی" ، تهران ،انتشارات رشد.

    راعی ، ر، و احمد تلنگی،1383،"مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته"، تهران ، انتشارات سمت.

    رهنمای رود پشتی، ف، و هاشم نیکو مرام و شادی شاهوردیانی،1385،"مدیریت مالی راهبردی"، انتشارات کسا کاوش.

    ساربانها، م، و علی آشتاب ،1387،"شناسایی عوامل موثر بر خطای پیش بینی سود شرکت های جدیدالورود به بورس اوراق بهادار تهران" ، پژوهش نامه علوم اقتصادی، شماره28.

    سجادی ، ح ،1377،"عوامل مرتبط با سود غیر منتظره و رابطه آن با قیمت سهام "، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 24و25 ،ص 60-34.

    سرمد ،ز، و همکاران ، 1381،"روش تحقیق در علوم رفتاری"،تهران ، نشر آگاه.

    شاهرخی ، س،1386،"بررسی دقت پیش بینی سود توسط مدیران شرکت ها و عوامل موثر بر آن "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

    شباهنگ ،ر،1382،"تئوری حسابداری "،مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی ، سازمان حسابرسی، جلد اول.

    شباهنگ ،ر،1387،" حسابداری مدیریت "،سازمان حسابرسی ،چاپ شانزدهم ، جلد اول.

    عبده تبریزی ، ح، و داریوش دموری،1382،" شناسایی عوامل موثر بر بازده بلند مدت سهام جدید پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، تحقیقات مالی ، شماره15.

    فتح اللهی، ف،1385،"بررسی کسب بازده غیر عادی (اضافی) توسط صاحبان سهام شرکت های خریدار در اثر اکتساب جزئی یا افزایش مالکیت در شرکت های هدف در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شهید بهشتی.

    محمدی،م،1389،"بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود"، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد واحد اراک.

    مراد زاده فرد،م،1383،"بررسی نقش متغیرهای چندگانه حسابداری جهت پیش بینی بازده سهام عادی"،رساله دکتری،دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات .

    ملکیان،الف و احمد احمد پور، 1389،" عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده توسط شرکت ها "، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 61.

    مومنی،م و علی فعال قیومی ، 1389،"تحلیل های آماری با استفاده از spss "، انتشارات مولف.

    نوروز بیگی،ع،1386،"محتوای اطلاعاتی اعلامیه های سود هرسهم براساس ضریب واکنش سود"،  پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی.

    هندریکسن ، الف و مایکل اف ون بردا ، ترجمه علی پارساییان ،1385،" تئوری های حسابداری "، انتشارات ترمه ، جلد اول.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Ahmed Kamran, Hasan Tanweer, Karim Waves(2007)." Reliability of ManagementEarnings forecasts in IPO prospectuses": Evidence from an Emerging Market.

    Beaver W. and Cornell B. and Landsman W. and Stubben R. S. (2008) “The Impact of Analysts: Forecast Errors and Forecast Revisions on Stock Prices”, Journal of Business Finance & Accounting, 35(5), pp.709–740.

    Brown, L. D. (1993). “Earnings forecasting research: Its implications for capital markets research”, International Journal of Forecasting, 9, pp.295–320.

    Chan, K., Chan, L., Jegadeesh, N., Lakonishok, J. (2006)." Earnings quality and stock returns".Journal of Business, 79, 1041-108.

    Cheng, T.Y., & Firth, M. (2000). “An Empirical Analysis of the Bias and Rationality ofProfit Forecasts Publised in New Issue Prospectuses”. Journal of BusinessFinance & Accounting. 27 (3) & (4) April/May 2000. pp : 423 – 446.

    Clarkson P.P. et al. (1992). “The Voluntary Inclusion of Earnings Forecasts in IPO Prospectuses”. Comtemporery Accounting Research Vol 8 No. 2 Spring 1992.

    Clarkson, P.M., Dontoh, A., Richardson, G and Sefeik, S. (2002),"The voluntaryinclusion of earnings forecasts in IPO prospectuses". Journal of Contemporary Accounting Research.14: 601-626.

    C.N.V.Krishnan. "Does Venture Capital Reputation Matter?,(2007)". Evidence from subsequent IPOs. 25:702-780.

    Cooper , Guti and Macrum,. (2001)"On the predictability of stock returns in realtime, Journal of Business".47: 250-247.

    Eckbo, E   Masulis, R., Norli, O. (2000). Seasoned public offerings: resolution of the ‘new issues puzzle’. Journal of Financial Economics, 56, 251–291.

    E.F. Fama and K.R. French." The cross-section of expected stock returns". Journal ofFinance, 47(2):427,465.

    Fama, E., French, K. (1993)." Common risk factors in the returns on stocks and bonds". Journl of Financial Economics, 33, 3–56.

    Fama, E., French, K. (2008). Dissecting anomalies. Journal of Finance, 63, 1653-1678.         

    Fama, E.F and French , K.R ,(1992),"Cross-sectional of expected stock returns",Journal of Finance; 36 : 427-465.

    Firth , M. and Liau-Tan, C.K.(2001), "Signalling models and the valuation of new issues" : An examination of IPOs in Singapore, Pacific- Basin Finance Journal; 27: 511-526.

    Firth, M.,(1998) ,IPO profit forecasts and their role in signalling firm value and explaining post-listing returns, Applied Financial Economics; 41:29-39.

    Georgia, Siougle ,(2003) ,"Information Content of Earnings Forecast  Disclosures "; 1-53.

    Hartnett, N., & J. Romcke,(2000), "The Predictability of Management Forecast Error: A Study of Australian IPO Disclosures". Multinational Finance Journal, 2000, vol. 4, no. 1&2, pp. 101–1.

    Husnan, S. (1993). "The First Issues Market: The Case of the Indonesian Bull Market". Indonesian Economic Journal. Vol 2. No 1. hal.16-32.

    Hutagaol  Y, Siauw F, (2009)," the determinates of managemant forecasts error and the IPO under pricing : A case study of indonesian IPO" , electronic copy availbale at: http//ssrn.com/abstract =1513727 

    Lonkani Ravi and Michael Firth,(2005) , "The accuracy of IPO earnings forecasts in Thailand and their relationships with stock market valuation» , Journal of Accounting and Business Research , Vol.35, No.3.p 269-286,2005.

    Mc Conomy, B.J. (1998). "Bias and Accuracy of Management Earnings Forecast: An Evaluation of the Impact of Auditing". Contemporarry Accounting Research. Vol 15, No. 2 (Sumber) pp: 167 – 195.

    McGuinness, P. (1992). "An Examination of the Underpricing of Initial Public Offerings in Hongkong": 1980 – 1990. Journal of Business Finance and Accounting. Vol. 19. pp: 165 – 186.

    Mukhtar, A., & Jogiyanto Hartono. (2001). " The Accuracy of Voluntary Earning Management Forecasts in IPO Prospectuses on the Jakarta Stock Exchange"> Simposium Nasional Akuntansi IV. Bandung. Pp: 881 – 904.

    S.P, Baginski., & Hassel, J.M. (1997). "Determinants of Management Forecast Precision". Accounting Review. Vol. 72. No. 2. April 1997. pp: 303 – 312.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع اینترنتی :

    1. www.Irbourse.com(سایت اینترنتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران  )

    2. www.SSRN.com

    3. www.sciencedirect.com

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران, رساله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت