پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 91 فرمت فایل: word کد فایل: 2283
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری

    چکیده

     اقلام تعهدی و نقدی درآمدها اشارات متفاوت بر ثبات سودودر نتیجه کیفیت درآمدها دارد. یکی ازویژگی های کیفی مهم سود٬ پایداری سود است که دوام وثبات سود رانشان می دهد. تحقیق حاضر نیز تاثیر مالکیت سهام مدیریت را برارتباط بین ثبات سود واقلام تعهدی حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران طی سال 1386-1383را مورد بررسی قرار می دهد. در این تحقیق برای هرکدام ازاجزای اقلام تعهدی درجه ای ازقابلیت اتکاﺀپیش بینی شده است وتاثیر هرکدام از این اجزاﺀرا برپایداری سود موردبررسی قرار دادیم. نتایج تحقیق نشان می دهدپایداری اقلام تعهدی سودکمتر از اقلام نقدی آن است٬ همچنین رابطه معنی دارمثبتی بین قابلیت اتکای اجزای تعهدی باپایداری سودوجودداردو نیزیک رابطه غیرخطی بین درصدمالکیت سهام مدیریت با ثبات سود وجود دارد. درواقع کیفیت سود (پایداری سود) از طریق مجموع تعهدات اندازه گیری می شود.

     

    واژه های کلیدی: ثبات سود٬ اقلام تعهدی٬ مالکیت سهام مدیریت٬ کیفیت سود

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1 مقدمه

    تداوم انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم، ایجاد کارخانه های بزرگ و اجرای طرحهای عظیم صنعتی نیازمند سرمایه های کلان بود. تأمین چنین سرمایه هایی از امکانات مالی یک یا چند سرمایه گذار فراتر بود و از سوئی، یک یا چند سرمایه دار نیز آمادگی پذیرفتن خطر تجاری چنین فعالیتهای بزرگی را نداشتند. از این رو، شرکتهایی شکل گرفت که مسئولیت صاحبان سرمایه آنها محدود به مبلغ سرمایه گذاریشان بود و در قالب چنین مشارکتهایی، سرمایه های کوچک تجهیز و راه حل مناسبی برای تأمین سرمایه های کلان و توزیع مخاطرات تجاری فراهم آمد. سرمایه های چنین شرکتهایی به سهام تقسیم و سهام آنها قابل نقل و انتقال بود. رواج معاملات سهام باعث رونق بازار سرمایه و مشارکت صاحبان سرمایه های کوچک در این بازار شد. تنظیم نحوه اداره شرکتهای سهامی وروابط بین صاحبان سهام از طریق وضع قوانین و مقررات توسط دولتها، نظم یافتن بخشی ازمعاملات اوراق بهاداربا ایجاد بورسهای اوراق بهادار از جمله عوامل دیگری بودند که به تشکیل شرکتهای سهامی وفزونی سرمایه گذارانی انجامید که نه مستقیماً در اداره شرکتها مشارکت داشتند و نه دارای چنین تمایلی بودند. شرکتهای سهامی توسط هیئت مدیره ای اداره می شود که معمولاً از سهامداران بزرگ تشکیل شده و منتخب آنان هستند. ادامه فرآیند تحول در مناسبات مالکیت و اداره سرمایه در کشورهای توسعه یافته صنعتی به پیدایش گروه تازه ای از مدیران کار آزموده و حرفه ای انجامید که در عین اقتدار کامل در اداره واحدهای اقتصادی، گاه در سرمایه آنها سهمی داشتند. در این فصل، به ارائه بیان مسئله، ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، فرضیه های تحقیق، روش تحقیق، جامعه ونمونه آماری تحقیق، ابزارگردآوری داده ها، ابزار تجزیه و تحلیل داده ها، قلمروتحقیق و تعاریف واژه ها و اصطلاحات پرداخته می شود..

    1-2. شرح و بیان مسئله تحقیق

    بورس اوراق بهادار تهران، مکانی برای تجهیز پس اندازها و هدایت آن به سمت سرمایه گذاری مولد و مفید محسوب می شود. بنابراین این، مطالعه پیرامون موضوع های مرتبط با این سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است(خدابنده ودستگیر، 1381،10). سود به عنوان یکی از مهمترین اقلام تأثیر گذار در تصمیم گیری استفاده کنندگان از صورتهای مالی است. این قلم از صورتهای مالی (سود) را می توان از جنبه های مختلفی از جمله طبقه بندی های متفاوت در صورت سود و زیان از نظر عملیاتی و غیر عملیاتی بودن، مستمروغیر مستمر بودن و یا بررسی میزان نقدی و تعهدی بودن سود مورد بررسی قرار داد. زیرا امکان تکرار پذیری سود دیدگاه سرمایه گذاران را نسبت به خرید یا فروش اوراق بهادار و یا نگهداری آن تحت تأثیر قرار می دهد. یکی از عواملی که قابلیت استمرار سود به آن بستگی دارد میزان نقدی و تعهدی بودن سود می باشد.         

       سود گزارش شده از جمله اطلاعات مالی مهمی است که در هنگام تصمیم گیری توسط افراد در نظر گرفته می شود. تحلیلگران مالی عموماً سود گزارش شده را به عنوان یک عامل برجسته در بررسی ها و قضاوتهای خود مد نظر قرار می دهند. سرمایه گذاران معتقدند که سود ثابت در مقایسه با سود دارای نوسان، پرداخت سود تقسیمی بالاتری را تضمین می کند. همچنین سود به عنوان یک معیار مهم از ریسک کلی شرکت قلمداد می شودو شرکتهای دارای سود هموارتر(هموارسازی سود)[1] دارای ریسک کمتری می باشند. بنابراین شرکتهایی که از سود ثابتی برخوردارند بیشتر مورد علاقه سرمایه گذاران بوده و از نظر آنها محل مناسبتری برای سرمایه گذاری محسوب می شوند.

    در زمینه اجزاء نقدی و تعهدی سود تحقیقات وسیعی در داخل و خارج کشور شده است. اسلوان (2004)  بیان می کند: اقلامی از تعهدات که دارای قابلیت اتکاء[2] کمی هستند منجر به استمرار کمتر سود می شوند و درحالیکه بطور کلی سرمایه گذاران انتظار استمرار کمتر سود را ندارند.

    مدیریت در انتخاب بین روشهای مختلف به حساب بردن وقایع مالی در چارچوب اصول پذیرفته شده حسابداری اختیارات قابل ملاحظه ای دارد. مثلاً در مورد  استهلاک، روش های مختلف پذیرفته شده ای وجود دارد و مدیریت می تواند بین این روشها یکی را انتخاب کند. همچنین مدیریت می تواند فعالیتهای مالی را زمانبندی کند به تأخیر انداختن یک یا چند قلم از فروشها و یا انجام مخارج اختیاری از جمله این اختیارات است به علت این انعطاف پذیری، مدیر می تواند به طور سیستماتیک روی سود گزارش شده از سالی به سالی دیگر تاثیر گذاشته و آن را هموار سازد. هموار سازی سود یک هدف روشن دارد و آن ایجاد جریان رشد ثابت در سود است. وجود این نوع دستکاری نیازمند آن است که شرکت سود زیادی داشته باشد تا بتواند ذخایر لازم را برای منظم کردن جریانها در هنگام نیاز تأمین کند.(فدنبرگ،30، 1995)[3]

    اقلام تعهدی آسانتر از جریانات نقدی دستخوش تغییر و دستکاری می شوند، از این رو مدیریت می تواند منجر به افزایش زمینه اشتباهات در اقلام تعهدی گردد. با این حال، وجود مدیریت سود به معنای وجود اشتباهات در اقلام تعهدی، و در نتیجه، ثبات کمتر اقلام تعهدی نمی باشند. اشتباه در اقلام تعهدی ناشی از دو موضوع می باشد. اول اینکه، برخی از اشتباهات به این دلیل می تواند رخ بدهد که برخی از اقلام تعهدی، تحت نظر برخی از قواعد حسابداری، از قابلیت اتکای بسیار پایینی برخوردارند و دوم اینکه، برخی از اشتباهات به دلیل برآورد از اثرات اقتصادی آتی رویدادهای جاری وگذشته بوجود می آیند. حاکمیت شرکتی[4] با مکانیزم های برون سازمانی (که اکثراً شامل قوانین و مقررات می باشند) ومکانیزم های درون سازمانی می تواند منجر به افزایش قابلیت اتکاﺀ اطلاعات، ازجمله کیفیت سود و در نتیجه افزایش اعتماد سرمایه گذاران گردد. چارچوب های نظری مطرح شده درباره مکانیزم های درون و برون سازمانی، مالکیت مدیریت را به عنوان یکی از مولفه های نظارتی درون سازمان معرفی می کند. این دیدگاه، حاکمیت شرکتی را به عنوان راه حلی برای بهبود مشکلات نمایندگی[5] می داند. از این رو یکی از راه حل هایی که از طریق آن، حاکمیت شرکتی می تواند اثر با اهمیتی به ثبات سود و کیفیت اقلام تعهدی حسابداری داشته باشد، آن است که مکانیزم های قوی حاکمیت شرکتی باید انگیزه ها یا فرصت های مربوط به مدیریت سود را کاهش دهدودرنتیجه به کاهش سطح اشتباهات در اقلام تعهدی و افزایش ثبات سود گردد. (گیلن،43، 2006)[6].

    تمامی مطالب یاد شده در بالارا می توان در سوال های اصلی تحقیق به شرح زیرتلخیص کرد:

    1. آیا اقلام تعهدی در مقایسه با اقلام نقدی، ازثبات کمتری برخوردارند؟

    2. آیااقلام تعهدی با قابلیت اتکای کمتر درمقایسه با اقلام تعهدی با قابلیت اتکای بیشتر از ازثبات کمتری برخوردارند؟

    3. آیا ارتباط بین مالکیت سهام مدیریت و ثبات سود غیر خطی می باشد؟

    انجام تحقیق حاضر در بازار سرمایه ایران، دیدگاههای مربوط به اقلام تعهدی حسابداری و ثبات سود را بیان می کند، همچنین احتمالاًبا افزایش سطح مالکیت سهام مدیریت انگیزه مدیریت فرصت طلبانه سود، کاهش می یابد.

    1-3. ضرورت تحقیق

    بر طبق مفهوم سود مندی تصمیم ارائه شده توسط هیات استانداردهای حسابداری مالی ایالات متحده،    کیفیت سود و به صورت عام تر کیفیت گزارشگری مالی، مورد علاقه کسانی است که از گزارش های مالی

    برای تصمیم گیری های سرمایه گذاری وانعقاد قرارداد های مختلف استفاده می کنند (اسماعیلی،15،1386). استفاده کنندگان دسترسی مستقیمی به مدارک ومنابع اطلاعاتی واحدتجاری ندارند و نیازهای اطلاعاتی آنها ازطریق فرآیندگزارش گیری حسابداری تامین می شودو انتظارمی رودکه حسابداری اطلاعات مفیدی را دراختیارآنها قراردهد. این اطلاعات زمانی مفید خواهندبود که رویدادهاووقایع اقتصادی واحدتجاری به گونه ای قابل اتکاﺀ وعاری ازخطا اندازه گیری شوند. طبق مبنای تعهدی حسابداری، رویدادهای اقتصادی واحد تجاری اندازه گیری واغلب به صورت اقلام تعهدی درصورت های مالی گزارش می گردد. به بیان دیگر، اقلام تعهدی زائیده حسابداری تعهدی هستند. حساسیت سرمایه گذاران درمواجه با اقلام تعهدی بیشترازاقلام نقدی است، به طوری که بعضی از سرمایه گذاران توجه بسیارکمی به اقلام تعهدی دارند. چراکه این اقلام تحت تاثیرقضاوت های شخصی وذهنی افراد، اندازه گیری وگزارش می شوند، نتیجه چنین برخوردی باعث بروز اشتباه درارزیابی جزﺀ تعهدی سود می شود.

    پایداری سودیکی ازویژگی های کیفی مهم سود حسابداری است که بیانگر ثبات وتداوم سود حسابداری است. سودهایی که از محل عملیات جاری واحد تجاری باشد به مراتب پایداری شان بیشترازاقلام ذهنی گزارش شده درصورت های مالی است. اقلام تعهدی نیزازاین قاعده مستثنی نیستندچراکه درشناسایی وبه حساب بردن آن درجه ای ازذهنیت استفاده می شودکه باعث پایداری پایین این اقلام می شود. بنابراین لازم است که درارزیابی پایداری سود واحدتجاری به قابلیت اتکای آنها توجه شود.

    زمانی که برخی از افراد مانند مدیران و سهامداران عمده بیش از سایر ذینفعان از وضعیت حال و آینده شرکت اطلاع دارند، می توانند با روش های مختلف از این مزیت اطلاعاتی به نفع خود و زیان سایر ذینفعان استفاده کنند. برای مثال آنها می توانند باتحریف اطلاعات از موقعیت خود سوء استفاده و بر تصمیم گیری های سهامداران اثرگذار باشند. اغلب تحقیقاتی که در زمینه سود انجام گرفته است به کیفیت سود اهمیت چندانی قائل نشده اند ولی در سالهای اخیر به دنبال ورشکستگی شرکتهای عظیم دنیا، محققین و تحلیل گران مالی توجه خود رااز تأکید صرف بر رقم سود به سوی کیفیت سود معطوف کرده اند. به لحاظ با اهمیت بودن تأثیر سازوکارهای حاکمیت شرکتی بر کیفیت سود و اهمیت کیفیت سود به عنوان معیاری مهم برای تصمیم گیری استفاده کنندگان انجام تحقیقاتی دراین زمینه ضرورت دارد. از نظر موسسات بین المللی[7]رویه های اصلاح شده حاکمیت شرکتی از طریق تقویت توانایی های شرکت‌ ها در رقابت برای دستیابی به سرمایه جهانی نقش کلیدی در ایجادرونق اقتصادی وافزایش اشتغال بازی می‌کند. (رهبری،35، 1383) از طرفی سیاستگذاران در حال حاضر به این مساله اذعان دارند که اشاعه رویه های حاکمیت شرکتی به ثبات مالی، سرمایه گذاری و رشد اقتصادی منجر می‌شود .

    1-4. اهداف تحقیق

       از جمله معیارهای مهم ارزیابی اوراق بهادار، سود شرکت ها می باشد، اما آیا اطلاعات سود شرکت ها توانایی پیش بینی سودآوری شرکت ها را دارند و آیا اطلاعات ارائه شده به سرمایه گذاران قابل اتکا است؟ هدف کاربردی تحقیق حاضر نیز، پیشنهاد برای سرمایه گذارانی که به طور عام به رقم سود توجه ویژه ای دارند. آنها سودهای بدون نوسان ویاکم نوسان را باکیفیت تر تلقی می کنند. به عبارت بهتر، آنها در شرکتهایی حاضرند سرمایه گذاری کنند که روند سود آنها دارای ثبات بیشتری است.

    بنابراین سودهای گزارش شده همواره به عنوان یکی از معیارهای تصمیم گیری مالی، دارای اعتبار ویژه ای است. مدیران واحدهای تجاری سعی دارند در فرآیند تعیین سود دخالت نمایند تا رقم سود در راستای اهداف دلخواه آنها گزارش شود. مدیران به صورت فرصت طلبانه بر سود خالص مدیریت می کنند و بدین منظور از روشهای متعددی استفاده می کنند، آنها به منظور نشان دادن تصویری مطلوب از روند سودآوری، در چارچوب اصول و روشهای حسابداری دست به مدیریت سود می زنند. مدیران از طریق انتخاب روشهای خاص حسابداری و همچنین تغییر در برآورد می تواند سود را دستکاری کنند.

    با توجه به مشکلات نمایندگی وتضاد منافع بین مدیران وسهامداران، یکی از راههای پیشنهادی برای بهبود روابط قراردادی ونمایندگی استفاده ازمکانیزم های حاکمیت شرکتی می باشد. از مکانیزم های موثر حاکمیت شرکتی می توان به مالکیت مدیریت اشاره نمود.

    1-5. فرضیه های تحقیق

     جهت پاسخ به پرسش های تحقیق، فرضیه های زیر طراحی گردید.

    1. اقلام تعهدی در مقایسه با اقلام نقدی، از ثبات کمتری برخورداراست.

    2. اقلام تعهدی با قابلیت اتکای کمتردرمقایسه با اقلام تعهدی با قابلیت اتکای بیشتر از ثبات کمتری برخورداراست.

    3. ارتباط بین مالکیت سهام مدیریت و ثبات سود غیر خطی می باشد.

    1-6. روش تحقیق

    تحقیق حاضر از لحاظ نوع یا ماهیت، تحقیقی کاربردی و از نوع بررسی­های پس رویدادی می باشدکه براساس داده­های مالی گذشته به بررسی فرضیات می­پردازد. اطلاعات اساسی این تحقیق شامل داده­های صورت های مالی حسابرسی شده واطلاعات مربوط به ترکیب هیات مدیره، ترکیب مالکیت، کیفیت سود،  مولفه های تعهدی و مولفه های نقدی سوداست که با مراجعه به پایگاه های اطلاعاتی استخراج، محاسبه و بر اساس آن مدل­های تحقیق برآورد خواهد شد تا مبنایی برای آزمون فرضیات فراهم سازد. جامعه آماری این تحقیق را شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران تشکیل می­دهد. قلمرو زمانی تحقیق، با در نظر گرفتن اطلاعات نزدیک به زمان انجام تحقیق و در دسترس بودن اطلاعات مربوط در یک دوره 4 ساله از ابتدای سال 1383 لغایت پایان سال 1386 تعیین شده است.

    Abastract

    Accruals and cash flows of salaries refer to earnings persistence and to at to at last to earnings quality one of the important qualitive characteristic in earnings is earnings persistence that resistance and earnings persistence. presen research invastingtes affect of managerial share ownership on relationship between earnings persistence and accruals in accounting on listed companies in Tehran stock exehange during yearse:1383 -1386. in this research, amount of capability in trust has been predictal for each of any component of accruals items. and analyzed affect of each component on earnings persistence. the results indicate that persistence in accruals of earnings is fewerthan cash flows. also there is positive meaningful relation between capability in trust for accruals components with earnings persistence. and there is an unlinear relation between managerial share ownership with earnings persistence. in fact earnings quality measure through sums of accruals.

     

    Key words: Earnings persistence, Accruals, managerial share owner ship, earnings quality

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 2

    1-2. شرح و بیان مسئله تحقیق. 2

    1-3. ضرورت تحقیق. 4

    1-4. اهداف تحقیق. 5

    1-5. فرضیه های تحقیق. 6

    1-6. روش تحقیق. 6

    1-7. جامعه و نمونه آماری تحقیق. 7

    1- 8. ابزار گردآوری داده ها 7

    1-9. ابزار تجزیه و تحلیل داده ها 7

    1- 10. قلمرو تحقیق. 7

    1-10-1. قلمرو موضوعی تحقیق: 7

    1-10-2. قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری ): 8

    1-10-3. قلمرو زمانی تحقیق: 8

    1-11. تعریف عملیلاتی مفاهیم و واژگان اختصاصی به کار رفته در تحقیق: 8

    1- 12. ساختار تحقیق. 8

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق

    2 -1. مقدمه 10

    2-2. هموارسازی سود و کیفیت اقلام تعهدی. 12

    2-3. اقلام تعهدی و شیوه اندازه گیری آن ها 15

    2-3-1. دارایی ها و شیوه ی اندازه گیری آنها 16

    2-3-2. بدهی ها و شیوه اندازه گیری آن ها 20

    2-4. پایداری سود(ثبات سود) 20

    2-5. چهارچوب نظری حاکمیت شرکتی. 22

    2-5-1. نظریه نمایندگی. 22

    2-5-2.نظریه هزینه معاملات.. 24

    2-5-3. نظریه ذینفعان. 24

    2-5-4. نظریه ذی نفعان در برابر نظریه نمایندگی. 25

    2-5-5. نظریه نمایندگی در برابر نظریه هزینه معاملات.. 25

    2-6. مفاهیم و تعاریف حاکمیت شرکتی. 25

    2-7. سیستمهای حاکمیت شرکتی. 27

    2- 8. مالکیت سهام مدیریت.. 30

    2-8-1. مالکیت سهام مدیریت : 30

    2-8-2. مالکیت سهام مدیریت و همسویی منافع: 30

    2-8- 3. مالکیت سهام مدیریت وقرارداد موثر: 30

    2-9. سهامداران عمده 31

    2-10. پیشینه موضوع تحقیق. 32

    2-10-1. تحقیقات انجام شده در سایر کشورها پیرامون موضوع تحقیق. 32

    2-10-2. تحقیقات انجام شده در ایران پیرامون موضوع تحقیق. 37

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1. مقدمه 43

    3-2. روش تحقیق. 43

    3-3. جامعه و نمونه آماری تحقیق. 44

    3-4.  فرضیههای تحقیق. 45

    3-5 . تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق. 46

    1-3-5. متغیر وابسته : 46

    2-3-5. متغیرهای مستقل: 46

    3-3-5. متغیرهای کنترلی: 47

    3-6. روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 48

    3-7. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها 49

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1. مقدمه 52

    4-2. آمار توصیفی. 53

    4-3. آزمون نرمال بودن. 54

    4-4. بررسی اعتبار مدل. 55

    4-5. آزمون فرضیه های تحقیق. 55

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1. مقدمه 61

    5-2. خلاصه پژوهش... 61

    5-3. ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 62

    5-4. محدودیت های پژوهش... 64

    5-5. پیشنهادها برای تحقیقات آتی. 64

    5-6. پیشنهادهای کاربردی. 65

    منابع ومآخذ. 66

    الف- منابع فارسی. 67

    ب- منابع غیرفارسی. 69

    پیوست ها

    چکیده انگلیسی

     

    منبع:

    الف- منابع فارسی

    آئین نامه حاکمیت شرکتی، سازمان بورس اوراق بهادار تهران، 1386.

    آذر، عادل و مؤمنی، منصور، 1380، "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، انتشارات سمت، جلد دوم.

    اسماعیلی، شاهپور، 1386، "کیفیت سود"، مجله حسابدار، شماره 184.

    تهرانی، رضا، 1385، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، چاپ اول، انتشارات نگاه دانش.

    ثقفی، علی و کردستانی، غلامرضا، 1383، "بررسی وتبیین رابطه بین کیفیت سود وواکنش بازار به تغییرات سود نقدی"، مجله بررسی‏های حسابداری و حسابرسی، شماره 37.

    جوادیان، حمیدرضا، 1379، هموارسازی سود، مجله حسابدار،136.

    جونز، چارلزی، 1387، "مدیریت سرمایه گذاری". تهرانی، رضا. نوربخش، عسگر. چاپ اول انتشارات نگاه دانش.

    حافظ نیا، م. 1382، "مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چاپ نهم. حساس یگانه، یحیی، 1384، "فلسفه حسابرسی"، چاپ اول، انتشارات علمی و فرهنگی .

    حساس یگانه، یحیی ورافیک باغومیان، 1385، "نقش هیئت مدیره درحاکمیت شرکتی"، ماهنامه حسابدار، شماره های173و174.

    -،-، 1384، "فلسفه حسابرسی"، چاپ اول، انتشارات علمی و فرهنگی .

    -،- ، 1384، "مبانی نظری حاکمیت شرکتی"، ماهنامه حسابدار، شماره 168.

    -،-، 1384، "مفاهیم حاکمیت شرکتی"، ماهنامه حسابدار، شماره 167.

    رضازاده، جواد، 1385،"قابلیت اتکای اقلام تعهدی با پایداری سودوقیمت سهام درشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام خمینی قزوین.

    ریاحی بلکویی، احمد، 1381، "تئوری های حسابداری". پارسائیان، علی، چاپ اول، دفتر پژوهش های فرهنگی.

    شباهنگ، رضا، 1387، "تئوری حسابداری"، چاپ هفتم، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی،  جلد اول و دوم.

    ظریف فرد، احمدوناظمی، امین،1383 ،"بررسی نقش سودحسابداری وجریان های نقدی در سنجش عملکرد "بررسی های حسابداری وحسابرسی،136.

    کایلند، وستون، 1387، "مدیریت مالی پیشرفته، تئوریهای مالی"، چاپ اول. تهرانی، رضا. نوربخش، عسگر. نشر دانش.

    مراد زاده، مهدی وفرزانی، حجت اله، 1387، "بررسی رابطه بین مالکیت نهادی سهام و مدیریت سود"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره54.

    مرادی، مهدی، 1386، "بررسی رابطه بین اهرم مالی و هموار سازی سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". تحقیقات مالی، 1386، دوره 9، شماره 24.

    مشایخی، بیتاوپناهی، داود، 1386،  "بررسی روابط بین نسبتهای مالی و بازده سهام به تفکیک شرکت های هموار ساز و غیر هموار ساز سود". تحقیقات مالی، دوره 9، شماره 24.

    نوروش، ایرج، سپاسی، سحرونیک بخش، محمد رضا، 1384، "بررسی مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه شیراز، شماره 435.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ب- منابع غیرفارسی

    Albrecht, W. D. and Richardson F.M. (1990)," Income Smoothing by Economy Sector", Journal of Business Finance and Accounting, Winter, pp. 713-730

    American Accounting Association. "A statement Of BasicAccounting     Theory".1965

    Becker,C.L.,M.L. DeFond, J.Jiambalvo, and K. R. Subrahmanyam, 1998, The effect Of Audit Quality on earnings management, Contemporary      Accounting Research 15, 1-24.

    chan konan, louis K.C. 25-Chan , Narasimhan Jegadeesh and Josef Lakonishok (2001), " Earnings Quality and Stock Return: The Evidence from Accruals", p.2 Available at: http://paper.ssrn.com

    Dechow, P.M. and Dichev, I.D,.2002, "the Quality of Accruals and Earnings: the Role of Accrual Estimation Errors". Accounting Review,Vol 77, 35-59.

    --, --., Richardson, S.A. and Sloan, R.G, 2004, "The Persistence and Pricing of the Cash Component of Earnings" Working Paper, SSRN.

    --, --, Sloan, R., Sweeney, A, 1995, "DetectingEarnings Management"  The Accounting Review. Apr. vol2, pg. 193-225. 

    Defond, M. L., and C. W. park, 1997, smoothing incme in anticipation of future earnings, Journal of Accounting and Economics 23, 115 – 139.

    Demsetz, H., 1983, The structure of ownership and the theory of the firm, Journal of law And Economics XXVI, 375 – 390

    Easton , P. D., P. H. Eddey , and T. S. Harris, 1993, An investigation of revalutions of Tangible, long-lived assets, Journal  OF  Accounting Research 31, 1 – 38

    Eldon S. Hendriksen,Michael  F.Van Breda.1992. Accounting Theory.Richar  D.  Irwin,  Inc.

    FASB (1980), "Qualitative Characteristics of Accounting Information",     Statement Of Financial Accounting Concepts No.2.                                       

    Fairfield, P.M, J. S. Whisenant and  T.L. Johan, 2003 b.The Differential Persistence OF Accruals and Cash Flow For Fature Operating Income Versus Fature Profitability. Review OF Accounting Studies 8,221-24327

    Gillan, stuart L, 2006, "Recent Development in Corporate Governance: an Overview", Journal of Corporate  Finance 12, pg – 381 – 402                       

    Healy P., (1985), "The Effect of Bonus Schemes on Accounting Decisions", Journal of Accounting and Econmics 7, 85-107.

    Oei, R. Ramsay, A. Mather, P, 2008, "Earnings Persistence, Accruals And Managerial Share Ownership". Accounting And Finance 48, pg –475–502.

    R.L., Watts,(2003), "conservatism in Accounting Part I: Explanations and     Imolications", Accohunting Horizons, Vol. 17, pp.207-221.

    S.P. Kotharri and R .L. Walts, 1998. The Relation Between Earnings and Cash Flow. Joarnal Of Accounting and Economics25,133-168

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, رساله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر مالکیت سهام مدیریت بر ارتباط بین ثبات سود و اقلام تعهدی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت