پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 154 فرمت فایل: word کد فایل: 2344
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. به عبارت دیگر در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که آیا بالا بودن کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نشان دهنده مدیریت سود پایین در این شرکت هاست یا خیر؟ برای پاسخ گویی به این پرسش نمونه ای به تعداد 70 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در دوره زمانی 1381 تا 1387 مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش متغیر مدیریت سود با استفاده از مدل تعدیل شده جونز ،1995 و متغیر کیفیت حسابرسی نیز با استفاده از دو معیار اندازه حسابرس و دوره تصدی حسابرس مورد ارزیابی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل های رگرسیون و مجزوراتا ( ) در سطح معنی داری 95 درصد استفاده شده است. لازم به توضیح است که از ضرایب  هبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطح معنی داری 95 درصد نیز استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در حالت کلی بین مدیریت سود و معیارهای اندازه حسابرس و دوره تصدی حسابرس و در نهایت کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه ضعیف اما معنی داری وجود دارد. به صورتی که با افزایش متغیرهای کنترل شامل جریان های نقدی استاندارد شده، شاخص زیان، شاخص درآمد و اندازه شرکت به مدل، همبستگی بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی تا اندازه بسیار کمی یعنی از 238/0 به 250/0 افزایش می یابد.

    مقدمه:

    از جمله عوامل اساسی در ایجاد تغییرات بنیادی در محیط اقتصادی ایران، می توان عمومی شدن مالکیت بنگاه های اقتصادی، تأمین مالی از طریق مشارکت عمومی و خصوصی سازی بخش های دولتی و بنگاه های اقتصادی را نام برد. در چنین شرایطی شفافیت و کیفیت مطلوب اطلاعات مالی، که پایه و اساس تصمیم گیری های بهینه اقتصادی سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و بطور اعم استفاده کنندگان از اطلاعات است، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. حال ازیک سو بر اساس تئوری نماینگی مدیران، نمایندگان سهامداران شرکت بوده و بایستی در جهت منافع آنها عمل نمایند. اما گاهی اوقات مدیران در وضعیت هایی قرار می گیرند که تصمیم هایشان به نفع سهامداران شرکت نبوده و باعث مخدوش شدن گزارش های مالی می شوند در واقع مدیریت سود زمانی رخ می دهد که مدیران قضاوت خویش را در گزارش گری مالی و در نحوه ثبت وگزارش های مالی بصورتی وارد نمایند که تغییر در محتوای گزارش های مالی، برخی از سهامداران را نسبت به عملکرد اقتصادی شرکت گمراه نماید. و از سوی دیگر درست در نقطه مقابل، اصولاً در یک بنگاه اقتصادی، محیط حسابرسی حاکم، نقش اساسی در جهت بوجود آوردن کیفیت مطلوب اطلاعات مالی ایفا می کند. در واقع حسابرسی میکانیزمی کارا برای فراهم کردن اطلاعات شفاف و قابل اتکا ایجاد می کند. به همین جهت در این پژوهش با اشاره به این که کیفیت حسابرسی قابلیت اتکای اطلاعات را بالا می برد به بررسی رابطه بین کیفیت حساببرسی و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه

    یکی از اهداف اساسی وضع استانداردهای حسابداری این است که استفاده کنندگان بتوانند با اتکا بر صورت های مالی تصمیم های نسبتاً مربوط و صحیحی اتخاذ کنند، پس نیاز حرفه حسابداری به آن شیوه گزارشگری می باشد که منافع تمام استفاده کنندگان به صورتی مطلوب رعایت شود. اما همان طور که از تعریف مدیریت سود بر می آید، مدیران برای رسیدن به اهداف خاصی که منطقاً منافع عده ای خاص را تأمین می کند، سود را طوری گزارش می کنند که این با هدف تأمین منافع عمومی استفاده کنندگان مغایرت دارد. حسابرسان وظیفه دارند بر مطلوبیت صورت های مالی در چارچوب استانداردهای حسابداری صحه بگذارند، در حالی که استاندارد های حسابداری نیز در بعضی از موارد دست مدیران را برای انتخاب روش حسابداری باز می گذارد . در واقع مشکل از آنجا ناشی می شود که مدیریت سود در بعضی مواقع باعث گمراه کننده شدن صورت های مالی می شود، در حالی که صورت های مالی از نظر قرار گرفتن درچارچوب استانداردهای حسابداری مشکلی نداشته و حسابرسان از این نظر نمی توانند بر صورت های مالی اشکالی بگیرند. پس با توجه به این موضوع که سود یکی از مهمترین عوامل در تصمیم گیری ها می باشد، آگاهی استفاده کنندگان از قابل اتکا بودن سود می تواند آن ها را در اتخاذ تصمیم یاری دهد (مشایخی و صفری، 1385،ص 36)1.

    در این راستا یک مؤسسه حسابرسی مستقل و با مهارت، قادر به شناخت ارائه نادرست اقلام صورت های مالی مورد رسیدگی بوده و می تواند نسبت به ارائه صحیح آن بر صاحبکار خود تأثیرگذار باشد تا در نتیجه آن اطلاعات مالی قابل اتکایی گزارش شود. رسیدن به این هدف مطلوب به خصوصیات مؤسسات حسابرسی کاملاً وابسته است و این خصوصیات مؤسسات حسابرسی می تواند به شکل مثبت یا منفی با کیفیت حسابرسی در ارتباط باشد به نظر تیت من و ترومن2 (1989) حسابرس با کیفیت تر صحت اطلاعات ارائه شده را بهبود می بخشد و به سرمایه گذاران اجازه می دهد برآورد دقیق تری از ارزش شرکت بدست آورند (پورکریم، 1388،ص3)3.

    هدف کلی حسابرسان حفاظت ازمنافع سهامداران در مقابل تحریفات و اشتباهات با اهمیت موجود در صورت های مالی است. حسابرسان به منظور حفظ اعتبار حرفه، شهرت حرفه ای خود و اجتناب از دعاوی قضایی علیه خود به دنبال افزایش کیفیت حسابرسی هستند (تندلو و ون استرایلن، 2008، ص449) [1]. در این میان انگیزه های مدیران در جهت اعمال منافع شخصی خود در کیفیت سود، مانع از رسیدن حسابرسان به اهداف خود می شوند. در مقابل حسابرسان می­توانند با افزایش کیفیت حسابرسی، مدیریت سود صورت گرفته توسط مدیران را کشف کرده و مدیران را در اعمال مدیریت سود در تنگنا قرار دهند. با توجه به مطالب مطرح شده در بالا هدف ما در این پژوهش، بررسی ارتباط بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرقته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و سعی کرده ایم به این سوال پاسخ داده شود که آیا بالا بودن کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نشان دهنده مدیریت سود پایین در این شرکت هاست یا خیر؟ 

     

    2-1) تاریخچه مطالعاتی

    مطالعات  خارجی

    دی آنجلو و نئو ،1993، در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که ، هنگامی که حسابرسان با کیفیت تر (کم کیفیت تر) انتخاب می شوند ، مدیران توانایی کمتری (بیشتری) برای دستکاری سود به منظور تحقق سود پیش بینی شده دارند. آنها با توجه به نتایج تحقیق خود استدلال می کنند که مدیران برای حداقل کردن تفاوت بین سود پیش بینی شده و سود گزارش شده انگیزه دارند و از اقلام تعهدی و سایر رویه های حسابداری احتیاطی برای دستکاری سود گزارش شده و در جهت کمینه کردن این تفاوت استفاده می کنند (پورکریم، 1388،ص 65)2.

    فرانسیس و همکارانش ،1999، در تحقیق خود به این نتیجه رسیده اند که ، مدیران شرکت های دارای اقلام تعهدی بالا به منظور ایجاد اطمینان از عدم مشارکت در فرصت های مدیریت سود انگیزه دارند تا حسابرسان با کیفیت را به کار گیرند که در این تحقیق معیار اندازه گیری کیفیت حسابرسی نام تجاری حسابرس (اندازه حسابرس) است . نتایج این پژوهش نشان می دهد که حسابرسان دارای نام تجاری (اندازه حسابرس بزرگ تر) با احتمال زیادتری از طرف صاحبکارانی که تمایل درونی به تغییر در اقلام تعهدی دارند کنار گذاشته می شوند (همان منبع،ص78)3.

    هیلی وکوثاری[2] (1999،2001) در تحقیقات خود درباره مدیریت سود شواهدی درباره مدیریت سود کاهنده در زمانی که سود بالاتر از سقف حداکثر پاداش یا پایین تر از سقف حداقل پاداش است فراهم کرده اند (حساس یگانه و قنبریان، 1385،ص 42)2.

    تحقیقی در مصر به وسیله ابراهیم ،2001، در مورد کیفیت حسابرسی ، دوره تصدی حسابرس، نفوذ صاحبکار و مدیریت سود انجام شده است . این تحقیق مدارکی در مورد اثر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود فراهم می کند. در این تحقیق از جریان های نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی گزارش شده در صورت جریان وجه نقد و بر آورد اقلام تعهدی استفاده شده است. همچنین برای برآورد اقلام تعهدی اختیاری از مدل تعدیل شده جونز در یک سری زمانی استفاده شده است. نتایج تحقیق مدارکی را مورد ارتباط معکوس بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود ارائه می دهد. نتایج نشان می دهد که دوره تصدی حسابرس برخی تأثیرات مثبت بر روی کارایی فرایند حسابرسی و بهبود عملکرد کنترلی فرض شده برای حسابرسان دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد که نفوذ صاحبکار نمی تواند بر استقلال حسابرس اثر گذاشته و یا این که حسابرسان به صاحبکاران بزرگ خود اجازه دهند که اختیارات بیشتری در گزارشگری سود داشته باشند (پورکریم، 1388،ص 65)3.

    پیوت وجنین ،2005، به بررسی کیفیت حسابرسی و مدیریت سود پرداختند آنها 255 مشاهده شرکت-سال در سال های 1999 تا 2002 مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که شرکت هایی که توسط پنج بزرگ حسابرسی، حسابرسی می شوند با مدیریت سود کمتری مواجه نیستند و در واقع تفاوت های کیفیت حسابرسی پنج بزرگ تاثیری بر عدم مدیریت سود ندارد (علوی طبری و همکاران، 1388،ص 27)4.

    کن چن وهمکاران ،2005، در مقاله "کیفیت حسابرسی ومدیریت سود برای شرکت های درگیر در عرضه عمومی سهام  تایوان "  به بررسی کیفیت حسابرسی و مدیریت سود در شرکت های درگیر در عرضه عمومی سهام  تایوان پرداخته اند در این تحقیق با انتخاب 4 شرکت بزرگ حسابرسی به عنوان حسابرسان با کیفیت و مقایسه سود در شرکت های حسابرسی شده توسط این 4 شرکت با شرکت های حسابرسی شده توسط غیر این 4 شرکت، قبل وبعد از عرضه عمومی سهام  در تایوان این نتیجه حاصل شده است که اولاً سود مدیریت می شود وثانیاً بین مدیریت سود وکیفیت حسابرسی ارتباط معنی داری وجود داشته به طوری که بالاتر بودن کیفیت حسابرسی موجب کاهش مدیریت سود در این شرکت ها شده است (چن و همکاران، 2005،ص 88)5.

    مینگ ،2007، دریافت که 10 شرکت حسابرسی بزرگ در کشور چین باعث کاهش مدیریت سود بطور فزاینده ای می شود همچنین دریافت که آوردن شرکت های حسابرسی کوچک تر (نسبت به قبل) ممکن است نشانه ای از کیفیت پایین سود باشد (ابراهیمی کردلر وسیدی، 1387،ص 6)1.

    جال و دیگران ،2007، در مالزی با توجه به بررسی اقلام تعهدی اختیاری شرکت های حسابرسی شونده به این نتیجه رسید که مؤسسات حسابرسی بزرگ تر نسبت به سایر مؤسسات حسابرسی کننده کنترل و صلاحیت بیشتری دارند (همان منبع،ص56)2.

    با این فرض که کیفیت حسابرسی رابطه مثبتی با قابلیت اتکا صورت های مالی دارد. بهن و همکاران ،2007، به بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی و پیش بینی سود پرداختند فرضیات تحقیق آن ها عبارت بود از این که صحت پیش بینی سود با کیفیت حسابرسی رابطه مثبت دارد و انحراف پیش بینی سود با کیفیت حسابرسی رابطه منفی دارد.

    نمونه آماری تحقیق شامل شرکت های آمریکایی برای دوره 5 ساله از سال 1996 تا 2001 می باشد. در این تحقیق کیفیت حسابرسی را بوسیله دو متغیر مستقل، تخصص صنعتی حسابرس و اندازه حسابرس، تعیین کردند. تخصص صنعتی حسابرس بر مبنای دارایی های شرکت های صاحبکار به نسبت کل دارایی های شرکت ها در صنعت خاص و اندازه حسابرس بر اساس 5 بزرگ یا غیر 5 بزرگ بودن موسسات حسابرسی سنجیده شد. نتیجه تحقیق نشان داد که شرکت هایی که توسط حسابرسان با کیفیت تر حسابرسی می شوند پیش بینی های سود صحیح تری دارند و شرکت هایی که توسط حسابرسان غیر 5 بزرگ حسابرسی می شوند انحراف پیش بینی سود بیشتری دارند (علوی طبری و همکاران، 1388،ص 27)3.

    Abstract:

    The main goal of this study is The statement of the relationship between earnings management and audit quality in listed Companies of Tehran stock exchange. In other words, this study has tried to answer the question whether high-quality audit firms accepted in the Tehran Stock Exchange shows or not shows the low earnings management company?

    To answer the question In this study, have been investigated 70 companies adopted the Tehran Stock Exchange in the period 2003 to 2008. In this study, for evaluation of the variable earnings management have been used model Adjusted Jones (1995) and for evaluation of the variable audit quality have been used criteria for auditor size and auditor tenure. Research to test hypotheses to significance level of 95 percent has been used Eta square and regression model. It explained that the Pearson and Spearman coefficients to provide the approximate correlation between earnings management variable with other variable was used to 95 percent significance level.

     Our findings indicate that in general, there is poor communication between earnings management and criteria auditor size, auditor tenure and audit quality. Such that increasing the control variables, including cash flow standardized index, loss, income and firm size indicator to the model, the correlation between variables of earnings management and audit quality to the very small size of 0/238 to 0/250 is increase.

    Keywords: earnings management, audit quality, auditor tenure sizes

  • فهرست و منابع پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده 1

    مقدمه 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه 4

    2-1) تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1) بیان مسأله 12

    4-1) چهارچوب نظری تحقیق. 16

    5-1) فرضیه های پژوهش.. 17

    6-1) اهداف  تحقیق. 17

    7-1 اهمیت تحقیق. 18

    8-1 حدود مطالعاتی. 19

    9-1) تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 19

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2) مقدمه 22

    2-2) مفاهیم مختلف سود 24

    1-2-2) سود 24

    2-2-2) اهداف گزارشگری سود 24

    3-2-2)  پیش بینی سود و استفاده کنندگان پیش بینی سود 25

    4-2-2) فواید سود برای سرمایه گذاران. 26

    3-2) مدیریت سود 28

    1-3-2) فرضیه های طرح پاداش.. 30

    2-3-2) فرضیه های قرارداد بدهی. 30

    3-3-2) فرضیه های هزینه های سیاسی. 31

    4-3-2) تئوری نمایندگی. 31

    5-3-2) انواع قراردادها و نظریه نمایندگی. 35

    1-5-3-2) قرارداد برمبنای رفتار یا زمان. 36

    2-5-3-2) قرارداد برمبنای نتیجه یا محرک. 36

    6-3-2) هموار سازی سود 37

    1-6-3-2) انواع هموارسازی سود 39

    2-6-3-2) روش های هموارسازی سود 41

    7-3-2) حسابداری تعدیلات جامع. 41

    8-3-2) حساب سازی. 41

    9-3-2) انگیزه های مدیریت سود 42

    1-9-3-2) تامین انتظارات تحلیل گران مالی. 42

    2-9-3-2) به منظور جلوگیری از مشکلات تعهدات استقراض و تلاش برای کم کردن هزینه های سیاسی  42

    3-9-3-2) هموارسازی سود طی یک دوره زمانی بلند مدت با رشد مناسب.. 43

    4-9-3-2) تامین کردن احتیاجات طرح پاداشی. 43

    5-9-3-2) تعویض مدیریت.. 43

    10-3-2)مدیریت سود خوب در برابر مدیریت سود بد 44

    4-2) کیفیت حسابرسی. 45

    1-4-2) چارچوب کیفیت حسابرسی. 46

    2-4-2) مباحث نظری و شواهد تجربی در باب کیفیت حسابرسی. 48

    1-2-4-2) تقاضا برای کیفیت حسابرسی. 50

    2-2-4-2) عرضه کیفیت حسابرسی. 51

    3-2-4-2) رابطه بین اجزای کیفیت حسابرسی. 52

    4-2-4-2) محصولات کیفیت حسابرسی. 54

    5-2-4-2) خلاصه محصولات کیفیت حسابرسی. 60

    3-4-2) اندازه حسابرس.. 63

    4-4-2) تخصص  گرایی در صنعت.. 65

    1-4-4-2) دوره تصدی حسابرس.. 67

    5-2) تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی. 68

    1-5-2) تبیین فرضیه های پژوهش.. 72

    6-2) بحث کلی. 75

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3) مقدمه 83

    2-3) روش پژوهش.. 83

    3-3) فرضیه های پژوهش.. 83

    4-3) جامعه و نمونه آماری. 85

    1-4-3) جامعه آماری. 85

    2-4-3) نمونه آماری. 85

    5-3) روش ها و ابزار های جمع آوری اطلاعات.. 86

    6-3) متغیرهای پژوهش و  شیوه اندازه گیری  متغیرها 86

    7-3) آمار توصیفی. 89

    8-3) آمار استباطی. 89

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 92

    2-4) روش تجزیه وتحلیل داده ها 93

    3-4) آمار توصیفی. 93

    4-4) آمار استنباطی. 98

    1-4-4) آزمون فرضیه فرعی اول. 99

    2-4-4) آزمون فرضیه اصلی. 101

    1-2-4-4) آزمون همبستگی با استفاده از رگرسیون خطی ساده 101

    2-2-4-4) تاثیر متغیرهای کنترل بر ارتباط بین مدیریت سود وکیفیت حسابرسی. 103

    5-4) خلاصه تجزیه و تحلیل داده ها 106

    فصل پنجم : نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 108

    2-5) نتایج آزمون فرضیه ها 108

    1-2-5) نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول. 108

    2-2-5) نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم 109

    3-2-5) نتیجه آزمون فرضیه اصلی. 110

    3-5) نتیجه گیری. 112

    4-5) پیشنهادها 113

    1-4-5) پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش.. 113

    2-4-5) پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی. 114

    5-5) محدودیت های پژوهش.. 115

    پیوست ها

    جدول لیست شرکت ها ومؤسسات حسابرس آنها 117

    خروجی نرم افزار SPSS. 120

    جداول و نمودارهای آماری. 130

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی. 140

    منابع لاتین. 143

    چکیده انگلیسی. 145

    منبع:

    منابع فارسی:

    ابراهیمی کردلر، ع. و الهام حسنی آذر دارایانی،.، 1385، " بررسی مدیریت سود در زمان عرضه اولیه سهام به عموم در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 45، صفحه 23 - 3.

    ابراهیمی کردلر، ع و سید عزیز سیدی، 1387، "نقش حسابرسان در کاهش اقلام تعهدی اختیاری"، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 54، صفحه 16- 4.

    بلکوئی، ا.، ترجمه علی پارسائیان ، 1381، " تئوری­های حسابداری "، انتشارات پژوهش­های فرهنگی، چاپ اول، صفحه 89-95.

    بولو، ق. و سید علی حسینی، 1386، " مدیریت سود واندازه­گیری آن: رویکردی نظری "، مجله حسابدار رسمی، جامعه حسابداران رسمی ایران، سال چهارم، شماره 12، صفحه 88 تا 72 .

    پارسائیان، ع.، 1385، " تئوری حسابداری "، جلد اول، چاپ دوم، انتشارات ترمه، صفحه251 -253.

    پورکریم، ی، 1388، "بررسی تأثیر کیفیت حسابرسی بر قابلیت اتکای اقلام تعهدی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز

    ثقفی، ع. و مهدی بهار مقدم، 1385،" بررسی محرک­های موثر بر مدیریت سود"، رساله دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی.

    ثققی، ع، و محمد علی آقایی ، 1373، " رفتار سود حسابداری"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 9، صفحه 5

    جمال زاده، م، و مجتبی شارقی، ، 1387، " تحلیل آماری با استفاده از تحلیل کابردی SAS " انتشارات باران، صفحه 268

    حاجیوند، ت، 1375، " انگیزه مدیریت در هموارسازی سود در شرکت­های بورسی "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    حساس یگانه، ی.، 1385، " تأثیر فرهنگ بر سیستم حاکمیت شرکتی "، مجله حسابدار، انجمن حسابداران رسمی ایران، شماره 172، صفحه 19-21.

    حساس یگانه، ی. و رضا قنبریان، 1385، " کیفیت حسابرسی از دیدگاه نظری و تحقیقات تجربی "، فصلنامه حسابدار رسمی،  بهار و تابستان، صفحه 39- 4 .

    حساس یگانه، ی. و علی جعفری، 1385، " عوامل مؤثر بر استقلال و شایستگی اعضای جامعه ی حسابداران رسمی ایران در اراوئه خدمات گواهی "، فصلنامه مطالعات حسابداری،  شماره 10، صفحه 71-94.

    دستگیر، م. و غلامرضا سلیمانیان، 1386، " حسابداری ساختگی و رویکردی مقایسه­ای "، مجله حسابدار رسمی، جامعه حسابداران رسمی ایران، سال چهارم، شماره 12، صفحه 58- 67.

    دستگیر، م. و همکاران، 1386، " عوامل موثر بر سوگیری مدیران در پیش بینی سود "، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و ششم، شماره اول (ویژه حسابداری).

    رحیمیان، ن. و راحله همایونی راد،.، 1387، " نظریه نمایندگی و تحقیقات بخش غیر انتفاعی و دولتی "، مجله حسابدار، شماره 192 و193، صفحه 27 - 32.

    سپاسی، س. و همکاران، 1384، " بررسی مدیریت سود در شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران "، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 22، شماره دوم، صفحه 166 - 178.

    علوی، ح و همکاران، 1388، " بررسی رابطه کیفیت حسابرسی و پیش بینی سود "، فصلنامه تحقیقات حسابداری، شماره 3، صفحه 25 - 33

    قربانی، م، 1388، " بررسی تاثیر اندازه موسسه حسابرسی بر کیفیت حسابرسی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اراک.

    قربانی، م، 1388، بررسی سودمندی محتوای اطلاعاتی مخارج سرمایه ای در شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز

    مجتهد زاده، و پروین آقایی، 1384، " عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی مستقل از دیدگاه حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان "، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 38، صفحه 53 - 76

    مشایخی، ب. و همکاران.، 1384، " نقش اقلام تعهدی اختیاری در مدیریت سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، فصلنامه  بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 42، صفحه 61 - 74.

    مشایخی، ب. و مریم صفری،.، 1385، " وجه نقد ناشی از عملیات و مدیریت سود در     شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 44، صفحه 35 - 54.

    ملانظری، م. و ساناز کریمی زند،.، 1386،" بررسی ارتباط بین هموارسازی سود با اندازه شرکت و نوع صنعت در شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت، شماره 47 ، صفحه    83 - 100.

    مونس خواه، غ، 1389، " بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکتهای گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اراک

    مهدوی، غ، و نریمان کارجوی رافع، ، 1384، بررسی تأثیر استانداردهای ملی بر کیفیت اظهار نظر حسابرسان مستقل ، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ویژه نامه حسابداری ، شماره 2، صفحه 134

    مهرآذین، ع. و همکاران، 1387،" ارزیابی مدل­های مبتنی بر اقلام تعهدی در کشف مدیریت سود"، رساله دکتری، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.

    نوروش، الف.، و همکاران، 1385، " کیفیت اقلام تعهدی و سود با تاکید بر نقش خطای برآورد اقلام تعهدی "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 43، صفحه 135 - 160.

    نیکبخت، م، و حسین مهربانی، 1385، " بررسی اثر خدمات و میزان حق الزحمه های غیر حسابرسی مؤسسات حسابرسی بر استقلال حسابرس "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 44، صفحه 129 - 147.

    نیکخواه آزاد، ع، و ویدا مجتهدزاده ، 1378، " بررسی حوزه های مسؤلیت حسابرسان مستقل از دیدگاه استفاده کننده گان خدمات حسابرسی و حسابرسان مستقل "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 26، صفحه 15 - 19.

    دهشی، ع، و همکاران، 1388، " بررسی تأتیر بخش 340 استاندارد های حسابرسی ( رسیدگی به اطلاعات مالی آتی ) بر کیفیت پیش بینی سود "، فصلنامه تحقیقات حسابداری، شماره 3 صفحه 36 - 5

    منابع لاتین:

     

    Abdelghany, kh. 2005." Measuring the quality of earnings. Managerial Auditing Journal", Vol. 20 No. 9, 2005 pp. 1001-1015 Working Paper, Available at Emerald Group Publishing Limited0268-6902

    Carcello, j. v ., Nagy, A.L . 2004 ." Client size, auditor specialization and fraudulent financial reprting". Managerial Auditing Journal 19, 651- 668

    Chambers, D. Payne, J. 2008 . "Adiut Qualiti and accrual Anomaly . Working Paper", Available at SSRN : http://ssrn.com/abastract = 1136787

    Chambers, D. Payne, J. 2008 . "Adiut Qualiti and accrual Reliability ": Evidence from the Pre-and Post – Sarbanes-Oxley Periods. Working Paper, Available at SSRN : http://ssrn.com/abastract = 1136787

    Chen,K,Lin Lin,K,Zhou,J, 2005," Audit Quality and Earnings Management for Taiwan IPO firms",Managerial  Accounting Journal ,vol,20,No,1,    pp.86-104

    Deangelo,L,E,1981."Auditor Size and Audit Quality". Journal of  Accounting and Economics,Vol,3,No,3,pp.183-199

    Fallatah, Y . 2006. "The role of Asset Reliability and Audit Quality in Equity Valuation". A thsis summitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of  Philosophy, Florida Atlantic Univercity. 

    Kirschenheiter, M. and Melumad, N. D. (2002). "Earnings Quality and Smoothing", Draft, June, Working Paper.

    Mulford, C.W. and Comiskey, E. E. (2002). "The Financial Numbers Game Detecting Creative Accounting Practices", New York, John Wiley & Sons.

    Tendello.B.,Vanstraelen ,.A,2008,"Earnings Management and Audit Quality in Europe:from the Private Client segment", European Accounting Review, vol,17,No,3,pp447-469

پروپوزال در مورد پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, رساله در مورد پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت