پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران

تعداد صفحات: 103 فرمت فایل: word کد فایل: 2291
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    متون علمی ارزش فعلی یک دارایی را مساوی ارزش فعلی خالص جریانات نقدی مورد انتظار آتی حاصل آن دارایی تعریف می کنند. لذا، به نظر می رسد که داده ها و اطلاعات تاریخی توانایی تعیین ارزش یک دارایی را نداشته باشند. اما شواهد نشان می دهد که در بازار، سرمایه گذاران بر اساس گزارش های مالی و اطلاعات مندرج در آن ، تصمیمات سرمایه گذاری خود را شکل می دهند. در همین حال، استورات،1991 مدل ارزش افزوده ی اقتصادی را که بر مبنای داده های تاریخی و اطلاعات موجود در صورتهای مالی شرکتها محاسبه و تعیین می شود مطرح نموده و معتقد است که این معیار می تواند به درستی ارزش خلق شده در بازار را شناسایی نماید. همچنین، او بر این باور است که این معیار، بهترین معیار شناسایی ارزش خلق شده در بازار بوده و باید سایر معیار ها همچون: سود حسابداری، نرخ بازده سرمایه،... را رها نمود.

     هدف اصلی در تحقیق حاضربررسی ارتباط بین سود اقتصاد[1] وسود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سرمایه [2]می باشد. با انجام یک مطالعه‌ی کتابخانه ای و بر مبنای تحلیل همبستگی بر روی 40 شرکت برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره‌ی هشت ساله‌ی1380 لغایت 1387 درشرکتهای برتروصنعت، به این نتیجه رسیدیم که ارتباط معنادار بین سود اقتصاد وسود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سرمایه وجود دارد.و سود اقتصاد دارای بیشترین رابطه با بازده حقوق صاحبان سرمایه است.و همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیات به تفکیک صنعت نشان دهنده تاثیرنوع صنعت ،برروابط بین متغیرهاست.

    کلید وا‍‍ژه ها : ارزش افزوده اقتصادی ، سود حسابداری ، بازده حقوق صاحبان سرمایه

     

    مقدمه:

    وقوع انقلاب صنعتی و تداوم  آن در اروپای قرن 19 ، ایجاد کارخانه های بزرگ و اجرای طرح های عظیمی چون احداث شبکه سراسری راه آهن که سرمایه های پولی کلانی نیاز داشت که  تأمین چنین سرمایه هایی از امکانات مالی یک یا چند سرمایه گذار و حتی دولتهای آن زمان فراتر بود و از سویی یک یا چند سرمایه گذار نیز آمادگی قبول خطر تجاری چنین فعالیتهای بزرگی را نداشتند. از این رو با بهره گیری از دو دستاورد بزرگ و مفید انقلاب صنعتی یعنی سازماندهی و همکاری ، نخستین شرکتهای سهامی شکل گرفت که مسئولیت صاحبان سهام آنها محدود به مبلغ سرمایه گذاریشان بود. این قالب نوین (یعنی شرکت سهامی ) راه حل مناسبی برای تأمین سرمایه های کلان و توزیع مخاطرات تجاری بود. رشد و توسعه شرکتهای سهامی در گذر زمان منجر به پیدایش و فزونی قشری از صاحبان سرمایه شد که در اداره شرکتها مشارکت مستقیم نداشته و از طریق انتخاب هیأت مدیره امور شرکت را هدایت و بر آن نظارت می کنند. این تحول جدید گروه تازه ای از مدیران حرفه ای را پدید آورد که در سرمایه مؤسسه های که اداره می کنند سهمی ناچیز دارند و یا اصولاً سهمی ندارند و بدین ترتیب مدیریت مؤسسه ها از مالکیت آنها تفکیک و متمایز شد. تشکیل شرکتهای سهامی و مشارکت تعداد زیاد سرمایه گذاران در بازار سرمایه تحولاتی را در مناسبات سهامداران و مدیران حرفه ای این گونه شرکتها ایجاد و عملاً مالکیت را از مدیریت جدا کرده است (شباهنگ ، قربانی ،5،1377)1. 

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    -1 مقدمه

    شرکتهای سهامی امروزی از کوشش های دسته جمعی گروههایی نظیر مدیران کارکنان سهامداران و اعتبار دهندگان تشکیل شده اند .این گروه ها از طریق انعقاد قرار داد های رسمی و غیر رسمی گوناگون در یک شرکت سهامی گرد هم می آیند. برای سالیان متمادی در گذشته اقتصاد دانان فرض می کردند که تمامی گروه های مربوط به یک شرکت سهامی برای یک هدف مشترک فعالیت می کنند اما در بیست و پنج سال گذشته موارد بسیاری از تضاد منافع بین گروه ها و چگونگی مواجهه شرکتها با این گونه تضاد ها توسط اقتصاد دانان مطرح شده است . این موارد به طور کلی به عنوان «تئوری نمایندگی[3] » مورد اشاره قرار می گیرد . طبق تعریف جنسن و مک لینگ[4] (1976) «رابطه نمایندگی » عبارت است از قراردادی که به موجب آن یک یا چند نفر سهامدار یا سهامداران ، فرد یا افرادی را به عنوان نماینده برای انجام برخی خدمات از طرف خود انتخاب می کنند . این خدمات به موجب قرار داد شامل داشتن اختیار اتخاذ برخی تصمیمات است . این فرض که هر دو طرف در این رابطه به دنبال حداکثر کردن منافع خویش است دلالت بر این موضوع دارد که نماینده همیشه در جهت حداکثر نمودن منافع موکل عمل نمی کند. موکل (سهامدار ) می تواند کاهش و اختلاف منافع خود را از طریق پرداخت حقوق و مزایای مناسب برای نماینده و قبول هزینه های نظارت برای محدود کردن اقدامات و فعالیتهای نابجای نماینده تعدیل سازد .نظارت بر عملکرد هر نماینده از طریق ساز و کارهای گوناگون امکانپذیر است مواردی مانند دخالت مستقیم مالک در مدیریت واحد اقتصادی ، انعقاد قرارداد های مبتنی بر مشروط بودن جبران خدمات مدیران تهیه و ارائه گزارشهای مالی در مقاطع زمانی معین درباره عملکرد واحد اقتصادی و نیز استفاده از ابزارهای مالی و اقتصادی از جمله چنین ساز و کارهایی محسوب می شود اما از این میان شاید اصلی ترین ابزار نظارت مستمر بر عملکرد ، تهیه و ارائه مجموعه صورتهای مالی واحد اقتصادی باشد.

    شواهد بسیاری نشان می دهد که گزارش اطلاعات سود حسابداری واحد های اقتصادی نشانگر عملکرد واقعی نماینده در جهت حداکثر سازی ثروت مالکان نیست. برای ارزیابی عملکرد مدیران و تعیین ارزش شرکت روشهای متعددی وجود دارد که بسیاری از آنها دارای معایب اساسی می باشد و چنانچه به عنوان معیار ارزیابی عملکرد و تعیین ارزش شرکت مورد استفاده قرار گیرند منجر به انعکاس اطلاعات واقعی مربوط به ارزش شرکت در قیمت سهام آن نخواهد شد. در هر برهه ای از زمان معیار و ابزار خاصی برای ارزیابی عملکرد پیشنهاد شده و هر ذینفعی با توجه به دیدگاه و نوع علاقه خود از معیار های متفاوتی استفاده می کند با توجه به ایرادات وارده بر معیار های مبتنی بر سود حسابداری و در جهت رفع آن تلاشهای فراوانی صورت گرفته که به ارائه معیارهای جدید منجر شده است . بنابراین مالکان همواره به دنبال معیاری هستند که با استفاده از آن عملکرد مدیران را به نحو ممکن ارزیابی نمایند.

     

    2-1تاریخچه مطالعاتی

    اقتصاد دانان معتقدند برای اینکه شرکتی ایجاد ارزش نماید و ثروتِ سهامداران خود را افزایش دهد، باید بازده اش از هزینه بدهی و حقوق صاحبان سهام بیشتر باشد. این موضوع در قرن بیستم تحت عناوینی شامل سود غیر عادی (ولت من  و اولسون 1995)[5] ، سود مازاد (کنینگ1992 ([6] و) پرین ریچ1936 تا 1938) [7]  ، در آمد مازاد (کی 1976 و پنل 1981)[8] ، سود مازاد قابل تحقق (ادوارد بل 1961) [9] و سود محض (ادبی  1957) [10] ،مورد توجه اندیشمندان قرار گرفت .

    شرکت جنرال موتورز[11]این مفهوم را در دهه 1920به کار گرفت و جنرال الکتریک[12] (سود باقیمانده)[13]  را در دهه 1950 ابداع کرد و در عمل از آن برای ارزیابی عملکرد بخش های غیر متمرکزش استفاده نمود.

     

    در اواخر دهه 1980 شرکت استرن و استوارت تبلیغات گسترده را برای معرفی ارزش افزوده اقتصادی[14] بکار گرفت؛ این معیار را به نام خود ثبت و معرفی نمود ،که موج جدیدی در کاربست این روش ایجاد نمود. در سال 1997 ملبورن و همکاران[15] در تحقیقی تحت عنوان در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی رابطه همبستگی بین دو معیار ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار را بررسی نمودند و نتایج حاکی از این بود که توانایی معیار ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده در پیش بینی ایجاد ارزش، بیشتر از سایر معیار های مورد مطالعه است. در سال 1998 پیکسوتو[16] در تحقیقی رابطه بین سود عملیاتی، سود خالص و ارزش افزوده اقتصادی را با ارزش بازار شرکتها مورد آزمون قرار داد(در بورس اوراق بهادار لیسبون پرتقال طی سالهای 1995تا1998). فرناندز[17]  نیز در سال2001  تحقیقی را جهت بررسی رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی و ثروت ایجاد شده برای سهامداران انجام داد . نهایتا وی نتیجه گرفت که ارزش افزوده اقتصادی توان اندازه گیری ثروت ایجاد شده برای سهامداران را ندارد(رهنمای رودپشتی،1385،ص167)5.

    در ایران نیز در خصوص ارزش افزوده اقتصادی تحقیقات گوناگونی به شرح زیر صورت گرفته است.

    در سال 1379،تحقیقی توسط نظریه، زهرا با عنوان ارزیابی رابطه بین سود سهام و ارزش افزوده اقتصادی در شرکتهای محصولات کانی غیر فلزی ،در بورس اوراق بهادار طی سالهای 1372تا1377  صورت گرفت .نتایج تحقیق وی بیانگر آن است که بین ارزش افزوده اقتصادی و سود هر سهم رابطه همبستگی معنا داری وجود ندارد ( نظریه، 1379،ص 154)6.

    در سال 1380 تحقیقی توسط غلامرضا رضایی با عنوان تاثیر وجود رابطه همبستگی بین ارزش افزوده اقتصادی و بازده حقوق صاحبان سهام در ارزیابی عملکرد شرکت های صنعت وسائط نقلیه بورس اوراق بهادار تهران به اجرا در آمد .نتایج این تحقیق بیانگر عدم وجود رابطه معنا دار میان ارزش افزوده اقتصادی و بازده حقوق صاحبان سهام است  (رضایی ، 1380، 162)7.

    در سال 1381تحقیقی توسط عباس قنبری با عنوان بررسی رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی و نسبتهای مالی در بورس اوراق بهادار در تهران انجام شد.

     نتیجه حاکی از این بود که بین نسبتهای مالی مطرح شده در تحقیق با ارزش افزوده اقتصادی همبستگی معنا داری وجود دارد (قنبری ، 1381،ص 181)1.

    در سال 1383 تحقیقی توسط حسن سراجی با عنوان بررسی ارتباط میان ارزش افزوده اقتصادی ،سود قبل از بهره و مالیات ،جریان نقدی فعالیتهای عملیاتی با ارزش بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. و نتایج بیانگر این است که سود قبل از بهره و مالیات در مقایسه با ارزش افزوده اقتصادی در ارتباط با ارزش بازار معیار کاراتری است (سراجی ، 1383،ص149)2.

    عارفه حسینی، در سال 1385 در تحقیق به بررسی این موضوع پرداخت که کدام یک از معیار های ارزش افزوده اقتصادی و معیار های حسابداری همبستگی بیشتری با ارزش افزوده بازار دارد؟ نتایج بیانگر آن است که ارزش افزوده اقتصادی استاندارد شده، بیش از سایر معیار های مورد بررسی متصل به ارزش افزوده بازار استاندارد شده می باشد (حسینی ، 1385، ص204)3.

     

    3-1بیان مسئله

    دیدگاه اقتصاددانان در مورد هزینه با دیدگاه حسابداران متفاوت است، در نتیجه سود اقتصادی و سود حسابداری نیز یکی نیست. حسابداران اغلب تمایل دارند هزینه های آشکار تولید، یعنی پرداختهایی که بابت دستمزد، اجاره، بهره، موادخام و اولیه انجام می شود را جزء هزینه های تولید لحاظ کنند. اما اقتصاددانان هزینه استفاده از منابع را صرفا نه به عنوان آن که پرداختی بابت آن صورت گرفته است بلکه به لحاظ "هزینه فرصت" آن نیز مورد توجه قرار می دهند.

    سود حسابداری، تفاوت بین هزینه ها و درآمدهاست که بر اساس اصول حسابداری به دست می آید که در آن هزینه ها همان هزینه داخلی انجام کارها است ولی سود اقتصادی تفاوت بین هزینه ها و درآمدهاست که هزینه شامل هم هزینه های عینی کار( هزینه های صریح )و هزینه های ضمنی می شود. هزینه های ضمنی پرداختی است که برای اطمینان دادن به منابع مالی شرکت ضروری است  که به آن هزینه های سرمایه ای هم می گویند. در هر موسسه تجاری ابتدا شخص سرمایه را فراهم می کند سپس در ان کار سرمایه گذاری می کند .

    تامین کنندگان این سرمایه ممکن است صاحبان همان شغل ، کار آفرینان یا بانکها یا سهام داران باشند. سرمایه به دست امده بستگی به هم زمان و هم ارزش پول دارد.

    از رایج ترین روشهایی برای ارزیابی عملکرد موسسات ، ارزیابی ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده در بازار انهاست . ارزش افزوده اقتصادی EVA نامی دیگر برای سودهای اقتصادی موسسات است. عوامل کلیدی برای تخمین سوداقتصادی عبارتند از:

    1-  محاسبه سود عملیاتی موسسات با استفاده از اطلاعات صورتهای مالی، مطابقت با سودهای حسابداری برای بهتر نشان دادن عملکرد دوره ای موسسه

    2- محاسبه هزینه سرمایه

    3- مقایسه سود عملیاتی هزینه سرمایه

    تفاوت بین سود عملیاتی و هزینه سرمایه اندازه گیری در سود اقتصادی موسسات یا ارزش افزوده اقتصادی آنها است.

    درباره ارزش افزوده اقتصادی می توان گفت که اولین کسانی که به بحث در رابطه آن پرداختند:

    1- اقتصادانان کلاسیک بودند که سود اقتصادی را در برابر سود حسابداری مطرح نمودند از جمله آلفرد مارشال در سال 1890 سوداقتصادی را چنین تعریف نمود:

    سود اقتصادی آن چیزی است که بعد از کسر کل هزینه های سرمایه باقی می ماند که می توان را سود مدیریت ویا سود تعهد شده نیز نامید.

    اقتصاددانان کلاسیک اعتقاد دارند که شرکت زمانی سودآور است که دارای سود اقتصادی مثبت باشد.

    2- استرن واستوارت: در سال 1982 مفهوم EVA را به دنیا معرفی کردند. ارزش افزوده اقتصادی که بر مبنای نظریه سود اقتصادی بنا شده است که به آن سود باقی مانده هم می گویند بر این اساس است که ارزش زمانی ایجاد می شود که یک واحد تجاری بتواند تمام هزینه های سرمایه ای خود را پوشش داده و مبالغی نیز به عنوان سود یا ارزش افزوده اقتصادی داشته باشد. تفاوت اساسی سود حسابداری با سود اقتصادی در هزینه سرمایه منابع به کار رفته می باشد.

    مفهوم اساسی وبنیادی ارزش افزوده اقتصادی این نیست که آیا واحد تجاری سودآور است یا خیر. بلکه این است که الف) آیا سود حسابداری برای پوشش هزینه سرمایه کافی است یا خیر؟ ب) آیا بازده سرمایه گذاری ارزشی برای شرکت ایجاد می کند یا خیر؟

     

    ودر نتیجه این دوسوال میتوان گفت که:ارزش افزوده اقتصادی مشخص می کند که آیا سود عملیاتی برای کل هزینه های سرمایه بکار گرفته شده کفایت می کند یا خیر؟

    Abstract:

    Scientific articles define the current value of an asset equivalent to the pure current value of the expected  monetary currents resulting from that asset. Therefore, it seems that historical data and information are incapable of determining the exact value of an asset. The evidence shows that in the market, the investors form their investment decisions based on financial reports and the information included in them. Meanwhile, Stewart (1991) puts forward the economic added value model which is calculated and specified on the basis of historical data and information available in the factories’ financial reports and believes that this criterion could truly identify the created values in the market. Also he states that this criterion is the best created value identification criterion in the market and it is necessary to ignore other criteria such as: accounting profits, investment efficiency rates, and so on. The major objective of the present study  is to investigate the relationship between the economic value (EVA) and accounting values with the investors’ rights’ efficiency (ROE). By doing a library research  and based on the correlation analysis in the top 40 accepted companies in Tehran’s Stock Exchange for a seven-year period from 1380 to 1387 in these top companies, it was evident that there is a meaningful relationship between the economic value (EVA) and accounting value with the investors’ rights’ efficiency and also the economic value (EVA) is most related with the investors’ rights’ efficiency variable. The results obtained from the hypotheses test is indicative of the effect of the industry type on the relationships among variables.

    Keywords: Economic added value, accounting profit, investors’ rights efficiency

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1بیان مسئله 7

    4-1- چهار چوب نظری تحقیق. 9

    5-1-فرضیات تحقیق. 10

    6-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 11

    7-1- اهداف تحقیق. 12

    8-1- حدود مطالعاتی : 12

    1-8-1 قلمرو  مکانی تحقیق. 12

    2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق. 13

    3-8-1 قلمرو موضوعی تحقیق. 13

    9-1تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 13

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 16

    2-2- ارزیابی عملکرد 16

    3-2- معیارهای ارزیابی عملکرد 17

    4-2- معیارهای مبتنی بر اطلاعات اقتصادی: 20

    1-4-2- سود باقیمانده 20

    5-2- نرخ بازده حقوق صاحبان سهام 22

    6-2- مدل سود اقتصادی. 23

    7-2- رویکردهای محاسبه EVA.. 24

    8-2- میانگین موزون هزینه سرمایه: 26

    9-2- میانگین منابع مالی: 27

    1-9-2- ساختار سرمایه بهینه: 27

    10-2- هزینه حقوق صاحبان سهام عادی: 27

    1-10-2- روش مبتنی بر الگوی قیمت گذاری داراییهای سرمایه‌ای: 28

    2-10-2- روش مبتنی بر بازده اوراق قرضه به اضافه صرف ریسک: 28

    3-10-2- روش مبتنی بر ارزش فعلی جریانات نقدی: 29

    11-2- هزینه دیون: 30

    12-2- دامنه عملکرد 30

    13-2- تعدیلات EVA: 31

    1-13-2- هزینه‌های R & D: 33

    2-13-2- مخارج بازاریابی: 33

    3-13-2- حسابداری تحصیل (سرقفلی): 33

    4-13-2- مالیات.. 33

    5-13-2- سرمایه‌گذاریهای قابل داد و ستد: 34

    6-13-2- تأمین مالی رایگان: 34

    14-2- جمع بندی مراحل محاسبه EVA: 35

    15-2- کاربردهای EVA.. 35

    16-2- مزایای EVA.. 36

    17-2- معایب EVA.. 36

    18-2- ارزش افزوده بازار. 37

    19-2- رابطه بین MVA & EVA.. 37

    20-2 تاریخچه EVA.. 38

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 41

    2-3 روش تحقیق. 41

    5-3- مدل تحلیلی تحقیق. 42

    6-3 متغیرهای تحقیق. 43

    1-6-3 متغیرهای مستقل. 43

    2-6-3 متغیر وابسته 45

    7-3 جامعه آماری. 45

    8-3 روش های جمع آوری اطلاعات.. 45

    9-3 اعتبار درونی و برونی پژوهش.. 46

    10-3 روش تجزیه و تحلیل  اطلاعات.. 48

    1-10-3 تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی: 49

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 56

    2-4  شاخص های توصیفی متغیرها 56

    3-4 روش آزمون فرضیه ها ی تحقیق. 58

    4-4  تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 59

    1-4-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: 60

    2-4- 4 خلاصه تجزیه وتحلیل ها به تفکیک هرفرضیه به شرح ذیل بیان می شود: 61

    1-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی اول: 61

    2-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم 65

    3-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی سوم 69

    4-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی چهارم 70

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 74

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 75

    1-2-5 نتایج فرضیه اصلی اول. 75

    2-2-5 نتایج فرضیه اصلی دوم 75

    3-2-5 نتایج فرضیه اصلی سوم 76

    4-2-5 نتایج فرضیه اصلی چهارم 76

    3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 77

    4-5 پیشنهادها 78

    1-4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.. 78

    2-4-5 پیشنهادهایی  برای پژوهش های آتی. 79

    5-5 محدودیت های تحقیق. 79

    پیوست ها

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 86

    منابع لاتین: 88

    منابع اینترنتی. 90

    چکیده انگلیسی: 91

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    آذر، ع. ومنصور مؤمنی، 1385، «آمار و کاربرد آن در مدیریت»، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ نهم، تهران،صفحۀ 183-212.

    پارسائیان ،ع ،1382،.تئوری حسابداری. تالیف احمد ریاحی بلکویی،تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی،صفحۀ 386.

    پناهیان ،ح ،1383،«کاربرد ارزش افزوده اقتصادی در تصمیم گیری مالی».نشریه سرمایه،سال سوم،شماره سوم،صفحۀ 35.

    جمشیدی،خ ، 1381،آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران،انتشارات دانشگاه پیام نور ، صفحۀ253.

    جهانخانی ،ع  واصغرسجادی،1374، .«کاربرد مفهوم ارزش افزوده اقتصادیدرتصمیمات مالی». تحقیقات مالی، سال دوم ،شماره 5و6،صفحه 86-68

    حجازی ، ر  ،1386، «مقایسه رابطه ارزش افزوده بازار و ارزش افزوده اقتصادی با معیارهای حسابداری در بورس اوراق بهادار تهران»، پژوهشنامۀ اقتصادی،صفحۀ237- 251.

    حسینی ،ع ،1385،«بررسی  رابطه ارزش افزوده بازار با معیارهای حسابداری و ارزش افزوده اقتصادی دربورس اوراق بهادار تهران»،پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری،دانشگاه علامه طبا طبایی تهران،صفحۀ 1-139.

    خاکی، غ.،1378،«روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی»، انتشارات بازتاب، چاپ هشتم،صفحۀ305-303 .

    خورشیدی ، ق ، 1381،«مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته»،صفحۀ254.

    دلاور، ع ،1374،«مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»،انتشارات رشد تهران.

    دوانی، غ،ح. ؛1381،«بورس سهام (نحوه قیمت گذاری سهام)»، نشر مؤسسه حسابرسی،صفحۀ73.

    رستگاری ، ن ، 1386، « محتوای اطلاعاتی ارزش افزودۀ اقتصادی برای پیش بینی سود » ، مجله اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، دورۀ بیست و ششم ، شماره اول ، بهار (،صفحۀ 156-1.

    رضایی،غ ر. ،1380،.«تاثیر وجود همبستگی بین ارزش افزوده اقتصادی و ROE در ارزیابی عملکرد شرکتهای صنعت وسایط نقلیه بورس اوراق بهادار تهران»پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی،صفحۀ 162.

    رهنمای رود پشتی ، ف ،1385، بررسی و ارزیابی کارکرد ارزشی افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار جهت ارزیابی عملکرد اقتصادی شرکتها ، پژوهشنامۀ اقتصادی،صفحۀ175-156.

    رهنمای رودپشتی، ف. و دیگران، 1386، "مدیریت مالی راهبردی"، انتشارات MCG،صفحۀ360 و372.

    سراجی،ح ،1383، « بررسی ارتباط میان ارزش افزوده اقتصادی ،سود قبل از بهره و مالیات ،جریان نقدی فعالیتهای عملیاتی با ارزش بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی،سال یازدهم-شماره 37،صفحۀ 21-3.

     سرمد، ز. ، و همکاران،1381، "روش تحقیق در علوم رفتاری "، تهران ، نشر آگاه.

    شریعت پناهی ،س  م  ،1382، «ارزیابی عملکرد شرکتها وساز کارهای کنترل رفتار مدیران : دیدگان نظریه نمایندگی » فصلنامه مطالعات حسابداری ،شماره 1،صفحه 104

    قربانی، س ،1377،.«تغییرات سود در قبال تغییرات ارزش افزوده و در شرکتهای تولیدی تابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه  تهران ،صفحه 152.

    قنبری ،ع  ، 1381،«بررسی رابطه بین EVA ونسبتهای مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران .

    کاووسی ، ع  ، 1382 ، ارتباط بین Qتوبین و EVA در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی ،صفحۀ 144-1.

    نظریه ، ز  ا.،1379، ارزیابی رابطۀ بین سود هر سهم و ارزش افزوده اقتصادی در شرکتهای محصولات کانی غیرفلزی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی ،صفحۀ 154 .

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Anderson, A.M & BEY R.P,(2004),"  Economic value Added Adjustments : Much to do about nothing 2004", Draft.

    Anthony, R,( 1973) , "Accounting for the cost of equity, Harvard 13 usiness Review", Vol 51, pp 88-102.

    Caplan, R.S & Norton, D.P,( 1996) ," The balanced scorecard. Boston, Massachusetts: HBS,"Weather for companies listed on the JSE secrities Exchange south Africa. Doctoral thesis, university of Pretoria, Pretoria.

    De Wet, J. ,(2004) ," SterategicApprouch in Managing Sharholder Wealth for Companies Listed on the JSE Securities Exchange South Africa", Doctoral Thesis, Univerccity of Pretoria, p:234.

    Dodd, j.L., shimin chen, (1997), "Economic value Added: An Empirical Examination of a new corporate        

    Dodd, j.L., shimin chen,( 1997), "Economic value Added: An Empirical Examination of a new corporate performance Measure", journal of Managerial lssues, Fall, p. 319.

    Ehrbar, A.L,( 1998) ," EVA- the real key to creating wealth    ewyork,"   John wiley & sons.

    Fernandez, P. ,(June 2001),"Economic Profit and Cash Value Added do NOT Measure Shareholder Value Creation",SSRN, Working Paper .P:1-17.

    Finegan, P.T. (1991)"Maximizing Sharholder Value at the Private Company".,Journal of Applied Corporate Finance, Vol.4 No.1,pp30-45.

    HAMPTON, J.J,( 1989) ," Financial decision making. 4th Edition," prentice- Hall, New Jelsy

    Hendrikson E.S, 13resa M.F.van. ,(1992), Accounting Theory, Fifth Edition, P.144.                                    

    J. H. V. H. Dewet, (2001), "A Strategic Approach in Managing Shareholder Wealth for Companies Listed on the JSE Seccurities Exchange South Africa", Doctoral Thesis, PP:21-28.

    Keys D.E. Azamhuzjaev M., Mackey J., zool, "Economic value   Added: A critical Analysis", The Journal of corporate Accounting  & Finance. Vol. 12, No. 2, pp 65-71.    

    LIBENBERG, IE.( 2004) ,"  Determining Economic value Added        for agricultural Co- operatives in south Africa. MSC ," (Agric) thesis, university of Pretoria. Pretoria.                          

    Melbourn, M. et.al .(1997), "The search for the best financial performance measure, financial analysts" , may / Hun P:11.

    Miler M.H, Franco Modigliani,( 1961), "Dividend policy, Growth, and the valuation of shares", journal of 13usiness, vol 34, No 4, pp 411-433.        

    SeokiLee ,WooGon Kim, (2009), "EVA,Refined EVA ,MVA or     traditional performance measures",IntemationnalJoumal Management 28 ,p: 442 ,437.

    Simon J.,(1999), "company valuation and performance   measurement",studentAccountant,www.accaglobal.Com.

    Stern, B. & Stewart, G.  (1989), "The Quest for Value : A Guide for Senior Managers", New York :Harper Business Publisher ,P: 216.

       Stewart lll, G.B., (1991), "The Quest For value". Harper Business, Newyork, pp 66, 75.

    Stewarts.,( 1994), "EVA Roundatable:, Journal of Applied corporate Finance, vol 7, pp 46-70.

     

     

    منابع اینترنتی

     

    www. Irbourse. Com(سایت اینترنتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران)

    www.SSRN.com

    www.Emeraled.com

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE درشرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت