پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان

تعداد صفحات: 249 فرمت فایل: word کد فایل: 4306
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان

    برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    در رشته حقوق عمومی 

    بخش اول

     

    بررسی اشتغال زنان از دیدگاههای مختلف

     

    فصل اول – اشتغال زنان از دیدگاه اجتماعی و اقتصادی

    به عنوان نیمی از منابع انسانی، زنان نه تنها موضوع وهدف هر نوع توسعه‌ای هستند بلکه اهرم موثری در پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی واجتماعی می‌باشند.تجهیز این منبع مهم وبه کارگرفتن صحیح و مطلوب آن نه تنها نیل به اهداف توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی را آسان‌ترمی‌کند بلکه از نظر تحقق هدف‌های مربوط به توزیع عادلانه‌تر درآمدها و بالابردن سطح رفاه خانواده تاثیرات مثبتی بر جای خواهد گذاشت.

    ضرورت والزام اقتصادی- اجتماعی مشارکت مولد زنان دربرنامه های توسعه، در تکامل تاریخ و پیشرفت جوامع بشری همیشه مطرح بوده است لیکن هنوز در جوامع عقب‌مانده و در حال توسعه،تعادل مطلوب و قابل قبول در امر مشارکت عادلانه زن ومرد در فعالیت‌های اقتصادی و استفاده منصفانه ازفرصت‌های مشارکت وبروز خلاقیت و استعداد برتر برقرار نشده است.[1]

    با آنکه آیین مقدس اسلام از 1400 سال قبل استقلال اقتصادی زن را پیش‌بینی و اعلام کرده است و به تبعیت ازآن در متون حقوقی نیز بدان اشاره شده است ولی زنان ایرانی از نظر وضعیت اقتصادی، بالاخص ورود به بازار کار، که شاخصه اصلی اتکای اقتصادی است حدود صد سال عقب‌تر اززنان در جوامع صنعتی می‌باشد.[2] از این رو برای دستیابی به استقلال اقتصادی، کافی نیست که در متون حقوقی و مذهبی برای زنان حقوقی قائل شویم که تحقق آنها به راحتی امکان پذیر نباشد، بلکه این استقلال یاد شده نیازمند زمینه‌سازی‌های فرهنگی،اجرایی واجتماعی است که آن را از حد شعارهای آرمانی و مجموعه اندیشه‌های احساساتی بیرون آورده و به مرحله عمل برساند.

    در این فصل، ابتدا در قالب گفتار اول به بررسی وضعیت آمار اشتغال زنان در دنیا وایران می‌پردازیم و سپس در گفتار دوم ،در مورد موانع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اشتغال زنان بحث می‌کنیم.

     

    گفتار اول – وضعیت اشتغال زنان ازنگاه آمار

    به طور سنتی نیروی کار شامل همه افرادی می‌شود که برای تهیه وتولید کالا وخدمات اقتصادی کارمی‌کنند. در عمل این تعریف مشکلات خاصی را به ویژه درزمینه آمارگیری از کار زنان بوجود می‌آورد. مکرراً مشاهده شده است فعالیت‌هایی که نوعاً توسط زنان انجام می گیرد، به طور منظم از آمار نیروی کار و درآمد ملی خارج می‌شود. در بسیاری از نظام‌های اقتصادی تمایل به نادیده گرفتن کار زنان وجود دارد و چنین تمایلی بر روش‌های جمع‌آوری اطلاعات آماری از فعالیت‌های زنان تاثیر می‌گذارد. مشکلات روش‌شناسی در تحقیقات از قبیل زمان مراجعه (تعیین یک روز در یک هفته، عدم توجه به تغییرات فصلی واشتغال نوبتی) و همچنین مشکلات اجرایی کار از قبیل جنسیت آمارگیران و افراد مصاحبه شونده (اغلب با مردان مصاحبه می‌کنند واحتمالاًمردانی که رئیس خانواده هستند)و نیز مشکلات مربوط به فعالیت ‌های اقتصادی،همه این عوامل در کم تخمین زدن میزان اشتغال زنان درآمارهای رسمی بسیاری از کشورها موثر می‌باشند.

    تا سال 1982، توصیه‌های سازمان ملل متحد و سازمان بین‌المللی کار بر این نکته تاکید داشتند که کار درمشاغل اولیه دارای دستمزد در درآمد ملی محاسبه و منظور گردد. اگر چه روش آمارگیری در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد ولی اغلب دولت‌ها تمایل دارند تا بسیاری از فعالیت‌های بدون دستمزد زنان را حتی اگر اقتصادی بوده و در درآمد خانواده ودرآمد ملی موثر باشند، گزارش ندهند. کم تخمین زدن کار اقتصادی زنان در کشورهایی که فاقد بازار گسترده هستند وهمچنین درواحدهای زراعی کوچک وخود مصرف به صورت شدیدتری ملاحظه می‌شود.

    مشکل محاسبه کارزنان به ویژه در دوبخش حاد می‌شود، یکی کار در کارگاههای خانوادگی ( بدون مزد) و دیگری کارهای خانگی است. در بسیاری از کشورها کارگران خانوادگی بدون دستمزد در بخشهای اقتصادی فعالیت می‌کنند اما در کشورهای در حال توسعه اینگونه کارگران در بخش کشاوزی نقش مهمی را عهده ‌دار می‌باشند. زنان روستایی نه تنها در تولیدات اولیه کشاوزی فعال هستند بلکه حتی مسئولیت نگهداری و مراقبت از دام‌ها وتولید فرآورده‌های دامی با آنها است، ضمن اینکه مشغول فعالیت‌های مختلف غیرزراعی از قبیل فرابری، انبار کردن و بازاریابی محصولات کشاورزی نیز می‌باشند.

     

    مشکل اساسی در محاسبه و بررسی کارهای خانوادگی بدون مزد آن است که این نوع کارها تفاوت آشکاری با کارهای خانگی ندارند. در واقع همه اعضای خانواده‌های کم‌درآمد( اعم از مرد، زن وفرزند) در تأمین احتیاجات اولیه خانواده خود مشارکت می‌کنند. حتی اگر مرد و زن به طور مساوی وقت خود را در فعالیت‌های اقتصادی صرف کنند، باز هم معمولاً زنان اداره خانه را برعهده دارند. در کشورهای در حال توسعه زنان وقت وکار بیشتری را برای تهیه غذا و تامین آب و نیازهای سوختی خانواده مصرف
    می کنند. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که کار روزانه زنان روستایی 12 تا 16 ساعت طول می‌کشد که این امر سلامتی آنان را به طور جدی تهدید می‌کند. از سوی دیگر با وجود اینکه در کشورهای صنعتی زنان کمتر کارمی‌کنند ولی بیشتر کارهای خانه از قبیل آشپزی، نظافت، خرید و نگهداری از فرزندان بر عهده آنان است. کارهای خانگی اغلب بدون دستمزد باقی می‌مانند ومعمولاً به عنوان فعالیت اقتصادی درآمار مربوطه مورد محاسبه قرار نمی گیرند.[3]

    در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی کارشناسان آمار کار که توسط دفتر بین‌المللی کار درسال 1982 برگزار گردید، به منظور حل مشکلات مذکور تعریف جدیدی از جمعیت فعال اقتصادی پذیرفته شد. طبق این تعریف که براساس سیستم محاسبات ملی سازمان ملل متحد می‌باشد، تولید کالاها وخدمات اقتصادی شامل تمام تولیدات و فرابری محصولات اولیه است خواه برای بازار وداد وستد و خواه برای مصرف شخصی بوده باشند.در این تعریف، کارگران معیشتی و کارگران خانوادگی فاقد مزد به عنوان خویش‌فرما درآمار منظور و محاسبه می‌شوند. اما وظایف خانوادگی فعالیت اقتصادی محسوب نگردیده‌اند.[4] بدین ترتیب انتظار می‌رود با این تعریف جدید از فعالیت اقتصادی در آینده عمل محاسبه وثبت اشتغال زنان بهتر انجام شود.

     

     

    بند اول – اشتغال زنان در دنیا

    الف – میزان اشتغال زنان در دنیا

              این واقعیت که زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند نمی‌تواند مورد انکار باشد.مطالعات جمعیت شناسی و آمار وسرشماری‌های مختلف نیروی انسانی در نقاط مختلف گیتی جایی برای شک باقی نمی‌گذارند. با این وصف از دیدگاه اقتصادی و آمارهای مربوط، همه زنان را جزو «جمعیت فعال» نمی‌شناسند. در برخی از گزارش‌های دفتر بین المللی کارنسبت زنان به کل «جمیعت فعال» بیش از یک سوم ذکر شده است. علاوه برآن برابر گزارش مزبور فقط 46 درصد زنانی که در سن کارکردن هستند ( یعنی در سن بین 15 تا 64 ساله) عملاً به کار اقتصادی مشغول بوده وجزو نیروی کار محسوب شده اند.

    هر چند برابر گزارش‌های جدیدتر از سال 1975 تا 1985 رقم زنان شاغل 100 میلیون افزایش را نشان می‌دهد (675 میلیون در سال 1985) این رقم برابر پیش‌بینی‌های دفتر بین‌المللی کار تا سال 2000 هر ساله 13 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. با این حال ارقام مذکور نسبت به کل جمعیت زنان درصد بالایی به شمار نمی‌آید.[5]

    در همه جوامع نیروی کار یکی از مهم‌ترین عوامل تولید به شمار می‌رود ودرآمد حاصل از آن همیشه بخش بزرگی از درآمد ملی هر کشور را تشکیل می‌دهد. نظر به اینکه جوامع مختلف در زمان رشد سریع اقتصادی نیاز به نیروی کار دارند،جمعیت زنان باید بخشی از نیروی کار مورد نیاز جامعه را تأمین کند. به طور کلی نیروی کار زنان نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارد و به همین دلیل کشورهای پیشرفته در روند صنعتی شدن به طور مداوم بر نرخ مشارکت زنان در تولید افزوده اند. در کشورایالات متحده آمریکا در سال 1900، تنها 20 درصد از زنان در تولید شرکت داشتند.این نسبت در سال 1972 به 8/43 درصد افزایش یافت. مدارک وشواهد موجود در کشور شوروی سابق نشان می‌دهد که در دوران رشد سریع صنعتی در دهه 1930، عدم شرکت زنان در امر تولید جرم محسوب می‌شده و فقط زنان دارای فرزند کوچک از این قاعده معاف بودند،حتی زنان متخصص مشمول این معافیت نمی شدند. به همین جهت تقریباً تمامی نیروی فعال زنان در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت داشتند. در این دوره، با وجود اینکه رشد جمعیت شوروی کاهش یافته و در حدود یک درصد رسید، نرخ رشد نیروی کار جامعه که عامل مهم در رشد اقتصادی است، 5/2 درصد افزایش یافت. این امر به دلیل استفاده از نیروی کار بالقوه کشور یعنی زنان بوده است.[6]

    درخصوص میزان اشتغال زنان در سطح جهان باید گفت که در کشورهای مختلف دنیا سهم مشارکت زنان درفعالیت‌های اقتصادی تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. پژوهش‌های سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد که در سال1980 از کل 1800 میلیون کارگر شاغل در جهان، بیشتر از 600 میلیون نفر یعنی بیش از یک سوم آنان زن بوده‌اند براساس همین تحقیقات، بالاترین نرخ مشارکت زنان 15 ساله به بالا، در کشور شوروی سابق (حدود 60 درصد) بوده است.این نسبت در سایر کشورهای اروپایی دارای اقتصاد برنامه‌ای متمرکز (حدود 57 درصد) و در کشورهای آمریکای لاتین (حدود24 درصد) و در کشورهای شمال آفریقا ( حدود 4 درصد) مشاهده شده است. همچنین لازم به ذکر است که در بین سالهای 1950 تا 1980 درسراسر جهان، نرخ مشارکت زنان در نیروی کار افزایش چشمگیری داشته است به طوری که در سال 1980 زنان سهم بیشتری از نیروی کار را به خود اختصاص داده‌اند.البته تغییرات و تحولات سالهای1975 تا 1980  الگوی واحدی را نشان نمی‌دهند، زیرا در حالیکه نرخ مشارکت زنان درنیروی کار در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی و اقیانوسیه افزایش یافته است، در سایر نقاط دنیا این نرخ کاهش داشته است.

    اشتغال زنان دنیا در بخشهای مختلف

    تعداد زیادی از کارگران زن در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند که حدود  آنان در بخش کشاورزی اشتغال دارند. در کشورهای صنعتی دارای اقتصاد بازار  زنان در بخش خدمات،  در بخش صنعت وکمتر از  زنان کارگر در بخش کشاورزی شاغل بوده‌اند.

    به طور کلی در طول سالهای 1970 تا 1980 در سراسر جهان سهم مشارکت زنان در بخش کشاورزی کاهش یافته است در حالیکه مشارکت آنان در بخش خدمات،افزایش داشته است. این تغییرات در کشورهای صنعتی دارای اقتصاد برنامه‌ای چشمگیر بوده است از طرف دیگر،در کشورهای در حال توسعه تعداد کارگران زن در بخش صنعت دو برابر شده است و در کشورهای صنعتی دارای اقتصاد برنامه‌ای، تعداد آنان به طور مداوم افزایش داشته است، در حالیکه در کشورهای صنعتی دارای اقتصاد بازار تقریباً تغییری رخ نداده است.

    در کشورهای صنعتی مشارکت زنان در نیروی کار در طی دهه های اخیر افزایش یافته است. در سال1985 میانگین تعداد زنان شاغل حدود40 درصد کل نیروی کار بوده که بخش قابل ملاحظه‌ای از آنان به صورت نیمه وقت به کار مشغول بوده‌اند.

    دربخش کشاورزی در طول چند دهه گذشته تعداد کارگران به طور قابل توجهی تنزل یافته است. کارگران کشاورز بدون زمین که اکثر زنان در این گروه قرار دارند، در برخی از این کشورها با مشکلات فراوان روبرو بوده ودر زیر خط فقر قراردارند. در تعدادی از کشورها نظیر دانمارک، بلژیک، انگلستان، فرانسه و ایرلند مدت کار هفتگی زنان کشاورز فاقد دستمزد برابر با مدت کار کارگران تمام وقت در کارخانه ها یا ادارات می‌باشد. در صورتی که مدت زمان کار در خانه نیز مورد محاسبه قرار گیرد می‌توان نتیجه گرفت که برخی از این زنان در هفته بیش از هفتاد ساعت کار می‌کنند.

    در بخش صنعت در سال 1980 زنان حدود یک چهارم نیروی کارصنعتی را تشکیل می‌دادند. قبلاً بیشتر زنان درصنایع کاربر مانند نساجی، خیاطی وتهیه فرآورده های غذایی کار می‌کردند ولی هم اکنون به دلیل پیشرفت تکنولوژی و به علت محدودیتی که در این مشاغل برای آنها بوجود آمده است، فرصتهای شغلی کمتری دارند و در مقابل روز به روز بیشتر به سوی کار درصنایع سرمایه بر مانند صنایع الکترونیک رو می‌آورند.

    در کشورهای صنعتی بیش از دو سوم کارگران زن در بخش خدمات کار می‌کنند. آنها در مشاغل خاصی به عنوان خدمه خانگی، فروشنده، پرستار ومعلم (خصوصاً در دوره ابتدایی) متمرکز شده اند. همچنین بخش‌های بانکداری، هتلداری و جهانگردی زنان زیادی را جذب کار نموده اند. البته این احتمال وجود دارد که پیشرفت تکنولوژی به پاره‌ای از مشاغل زنان در بخش خدمات آسیب وارد سازد.

    در این کشورها، در طول دهه 1980 زنان به مشاغل بخش دولتی دسترسی بیشتری پیدا کرده اند. قوانین ومقررات، آئین نامه ها و دستورالعمل‌ها واقدامات حمایتی (تبعیض مثبت) نظیر روش سهمیه بندی در افزایش حضور زنان در بخش عمومی موثر بوده است. با این حال در مشاغل و پست‌های عالی از لحاظ تعداد، فاصله زیادی بین زنان و مردان وجود دارد برای مثال در سال 1985 در ایالات متحده آمریکا، زنان که تقریباً نیمی از مستخدمان دولت را تشکیل می دادند، فقط حدود 2/6 درصد از پست‌های عالی را در اختیار داشته اند.

    در کشورهای درحال توسعه بیشتر جمعیت درمناطق روستایی زندگی می کنند و در این مناطق زنان به فعالیت‌های مختلف کشاورزی اشتغال دارند.

    در طول سه دهه اخیر بخش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه دچار تحولات بسیاری گردیده است. آشنایی با فن آوری جدید و تغییر در ساختارتقسیم اراضی، افزایش تولید ورشد نابرابری در مناطق روستایی، تحرک وجابجایی زیادی را در مشاغل سنتی زنان ایجاد کرده است. در عین حال توانایی و ظرفیت شغلی آنها را در برخی از کارهای کشاورزی افزایش داده است.

    در زمینه بخش صنعت در این مناطق باید گفت با وجود اینکه صنعتی‌شدن سریع فرصت‌های شغلی زیادی را به همراه می‌آورد، اما برای زنان چندان مفید نمی‌باشد زیرا آنان غالباً منابع درآمدزای سنتی خود را از دست می‌دهند بدون اینکه مشاغل جدیدی را بدست آورند. مصادیق این حکم را می‌توان در کشورهای تازه صنعتی شده مانند برزیل، هند، مکزیک و نیجریه مشاهده نمود.

    در بخش خدمات زنان در محدوده قانون کار و سایر قوانین ذی‌ربط از فرصت‌های شغلی مناسبی برخوردار هستند، اگر چه هنوز تعداد آنها خیلی کم است.

    در کشورهای درحال توسعه سهم اشتغال زنان دربخش دولتی بین 5 و به ندرت تا 50 درصد است، درآفریقا اشتغال زنان واستخدام آنها در بخش دولتی – غیرآموزشی – بعد از گذشت بیشتر از ده سال افزایش نیافته است ولی در خاورمیانه وآمریکای لاتین افزایش وجود داشته است.[1]

    باید توجه داشت اگر چه زنان در کشورهای صنعتی توانسته‌اند تقریباً بطور برابر با مردان درجامعه مشارکت اقتصادی واجتماعی داشته باشند لکن در کشورهای در حال توسعه زنان فرصت‌های کمی برای اشتغال وکار دارند به نحوی که نرخ مشارکت آنها به طور متوسط 50% مردان است البته بالارفتن تحصیلات زنان، رشد اقتصادی و تغییر نگرش‌‌ها باعث شده در مجموع جهان شاهد گسترش فعالیت اقتصادی زنان در جوامع باشد. به طوری که حضورفعال آنها را در برخی ازمشاغل که تا یکی دودهه پیش متداول نبود می‌توان مشاهده نمود.

    انگیزه‌های گوناگونی را می‌توان برای رشد اشتغال زنان در جهان برشمرد، از انگیزه‌های اقتصادی با هدف بهبود وضعیت اقتصادی خانواده گرفته تا انگیزه‌های روانی نظیر حفظ استقلال فردی، احساس امنیت و گسترش روابط اجتماعی. انگیزه‌های اشتغال در طبقات مرفه اجتماعی بیشتر انگیزه های روانی است. در حالی که در طبقات متوسط و کم درآمد مهم‌ترین انگیزه اشتغال در زنان نیازهای مادی است.

    گرچه وضعیت وفضای حاکم بر اشتغال زنان در کشورهای پیشرفته با وضعیت آنان در کشورهای در حال توسعه یا کم توسعه یافته متفاوت است اما وجوه مشترک بسیاری را در زمینه فرصت‌های برابر شغلی،دوگانگی در سیستم‌های پرداخت ودسترسی به مشاغل رده های بالای سازمان ومدیریتی می‌توان مشاهده نمود.[2]

     

    بند دوم – اشتغال زنان در ایران

    الف – میزان اشتغال زنان در ایران

    با آنکه جمعیت زنان کشورمان از سال 1335 تا 1375 از حدود 9 میلیون نفر به 29 میلیون نفر افزایش یافته است اما نسبت اشتغال زنان از رشدی متناسب با این افزایش برخوردار نبوده و تحول چندانی در جمعیت زنان شاغل رخ نداده است. با توجه به آمارهای موجود زنان حدود 48 تا 49 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند یعنی، در مقابل هر 100 زن حدود 103 تا 106 مرد در سال های مختلف وجود داشته است.[3]

    با توجه به آمارهای موجود که حاکی از روند افزایش جمعیت زنان است بررسی آمارهای اشتغال رشد چشمگیری را در روند مشارکت زنان نشان نمی‌دهد. با استفاده از آمار حاصل از سرشماری‌های سالهای 1335 لغایت 1375 می‌توان نرخ مشارکت زنان[4] را در مقاطع زمانی ده ساله برحسب مناطق شهری و روستایی بدست آورد.

  • فهرست و منابع پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان

    فهرست:

    مقدمه................................................................................................................ 1

    بخش اول – بررسی اشتغال زنان از دیدگاههای مختلف

    فصل اول – اشتغال زنان از دیدگاه اجتماعی و اقتصادی

    گفتار اول- وضعیت اشتغال زنان ازنگاه آمار .............................................. 10

             بند اول- اشتغال زنان در دنیا .............................................................. 13

                       الف – میزان اشتغال زنان در دنیا ............................................ 13

                       ب- اشتغال زنان دنیا در بخشهای مختلف .............................. 18

             بند دوم- اشتغال زنان درایران ............................................................ 22

                       الف – میزان اشتغال زنان در ایران.......................................... 22

                       ب- اشتغال زنان ایران دربخشهای مختلف ............................. 25

     

    گفتار دوم – موانع اشتغال زنان .................................................................... 29

             بند اول- موانع اجتماعی ....................................................................... 30

                       الف- طرز فکر وباورهای اجتماعی........................................... 30

                       ب – سنتها وآداب و رسوم اجتماعی......................................... 31

                       ج – ازدواج ومسئولیتهای خانوادگی ......................................... 33

                       د- عدم تمایل کارفرمایان نسبت به استخدام زنان................... 34

             بند دوم- موانع فرهنگی  ...................................................................... 35

                       الف – موانع آموزشی ............................................................... 35

                       ب – ضعف خودباوری و اتکاء به نفس از سوی زنان ............ 37

                       ج – عدم تمایل مردان به کار زنان در محیط های مختلط ........ 38

             بند سوم- موانع اقتصادی .................................................................... 39

                       الف – رکود اقتصادی .............................................................. 39

                       ب – شغل محسوب نکردن برخی از فعالیتهای زنان................. 39

                       ج – اختلاف دستمزد ................................................................. 40

     

    فصل دوم – اشتغال زنان از دیدگاه اسلام واسناد بین المللی

    گفتار اول- اشتغال زنان از دیدگاه اسلام ....................................................... 42

             بند اول- کار در اسلام ......................................................................... 43

                       الف – کار درآیات قرآن کریم .................................................. 43

                       ب- کار در سنت وروایات ....................................................... 45

                       ج – کار از دیدگاه فقهی............................................................. 47

             بند دوم – موضع اسلام در خصوص وضعیت شغلی زنان ................. 48

                       الف – اشتغال زنان درقرآن ..................................................... 48

                       ب – اشتغال زنان در سنت وروایات......................................... 50

                       ج – اشتغال زنان در فقه .......................................................... 53

    ضرورت ملاحظه مقتضیات زمان ومکان در استنباط

    مقررات اسلامی  ................................................................ 55

                            2- عقل،مبنای استنباط منابع فقهی .................................... 57

     

    گفتار دوم – بررسی اشتغال زنان در اسناد بین المللی ............................... 59

             بند اول – مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار .............................. 59

                       الف – مقاوله نامه شماره (111)............................................... 60

                       ب- مقاوله نامه شماره (100).................................................. 61

                       ج – مقاوله نامه های شماره (122) و(142)‌............................. 61

                       د- مقاوله نامه شماره (103).................................................... 62

             بند دوم – اسناد بین المللی حقوق بشر ................................................. 64

                       الف – منشور ملل متحد............................................................. 64

                       ب – اعلامیه های حقوق بشر ................................................... 64

                            1- اعلامیه جهانی حقوق بشر ........................................... 64

                            2- اعلامیه اسلامی حقوق بشر .......................................... 65

                       ج – میثاق های بین المللی حقوق بشر........................................ 66

                            1- میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی ........................ 66

                            2- میثاق بین المللی حقوق اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی.. 66

                       د- کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر ............................... 67

                            1- کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان ................. 67

                            2- کنوانسیون حقوق سیاسی زنان ................................... 69

     

    بخش دوم – بررسی اصول مرتبط با حق اشتغال زنان در کنوانسیون (CEDAW) و قوانین موضوعه ایران

    فصل اول – بررسی اصول عمومی مرتبط با حقوق اشتغال زنان

    گفتار اول – حق اشتغال به عنوان یک حق لاینفک حقوق انسانی.................. 72

             بند اول – حق اشتغال در کنوانسیون (CEDAW) .................................... 72

                       الف – مقصود کنوانسیون از رفع تبعیض و تساوی زن و مرد ........ 72

                       ب- مفهوم حق اشتغال از دیدگاه کنوانسیون .......................... 76

             بند دوم-حق اشتغال در قانون اساسی ایران........................................ 77

                       الف – بررسی حقوق زن از منظر برخی اصول قانون اساسی 77

    رعایت کرامت انسانی و عدالت فردی واجتماعی در

    مورد زنان.......................................................................... 77

                            2- تساوی حقوق زن ومرد درقانون اساسی ................... 79

                       ب- بررسی حق اشتغال زنان از دید برخی اصول قانون اساسی     80     

     

    گفتار دوم – حق برخورداری از فرصت‌های شغلی یکسان ........................... 81

             بند اول – حق برخورداری ازفرصت‌های شغلی یکسان درکنوانسیون

     (CEDAW)........................................................................................................... 81

             بند دوم- حق برخورداری از فرصت‌های شغلی یکسان در قوانین موضوعه

    ایران ................................................................................................................ 82

                       الف – اصل برابری ورود به خدمت عمومی طبق قانون استخدام

    کشوری............................................................................................................. 83

                       ب – ایجاد فرصت‌های یکسان برای اشتغال زنان .................... 84

     

    گفتار سوم – حق انتخاب آزادانه حرفه وشغل............................................... 86

             بند اول- حق انتخاب آزادانه حرفه وشغل در کنوانسیون (CEDAW)...... 87

             بند دوم- حق انتخاب آزادانه حرفه وشغل در قوانین موضوعه ایران 88

             بند سوم -  محدودیتهای موجود بر آزادی انتخاب شغل زنان ........... 89

                       الف – محدودیتهای عمومی ...................................................... 89

                            1- عدم مخالفت با اسلام ................................................... 89

                            2- عدم مخالفت با مصالح عمومی .................................... 90

                       ب- محدودیتهای اختصاصی.................................................... 90

    اشتغال به کارهای زیان آور،خطرناک، سخت وحمل  بار

    بیش از حد ......................................................................... 90

                            2- اشتغال به شغل منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات زن        91

     

    گفتار چهارم – حق برخورداری برابر از ارتقاء مقام وامنیت شغلی ............ 95

             بند اول- حق برخورداری برابر از ارتقاء مقام .................................... 95

                       الف – حق برخورداری برابر از ارتقاء مقام در کنوانسیون (CEDAW) ... 95

                       ب- حق برخورداری برابر از ارتقاءمقام در قوانین موضوعه  ایران.......... 96

             بند دوم – حق برخورداری برابر از امنیت شغلی.................................. 99

                       الف – حق برخورداری برابر از امنیت شغلی در کنوانسیون  (CEDAW) .... 99

                       ب – حق برخورداری برابر از امنیت شغلی در قوانین موضوعه  ایران...... 100

     

    گفتار پنجم –حق دریافت مزد مساوی و برخورداری از تامین اجتماعی....... 102

             بند اول – حق دریافت مزد مساوی در مقابل کارمساوی .................... 102

                       الف – حق دریافت مزد مساوی در مقابل کار مساوی در

    کنوانسیون (CEDAW)......................................................................................... 102

                       ب – حق دریافت مزد مساوی در مقابل کارمساوی درقوانین

    موضوعه ایران................................................................................................. 104

             بند دوم – حق برخورداری از تامین اجتماعی برابر ............................. 106

                       الف – حق برخورداری از تامین اجتماعی برابر در کنوانسیون

     (CEDAW) ......................................................................................................... 107

                       ب- حق برخورداری از تامین اجتماعی برابردرقوانین موضوعه

    ایران................................................................................................................. 108

     

    فصل دوم – بررسی اصول اختصاصی مرتبط با حق اشتغال زنان

    گفتار اول – ممنوعیت اخراج به دلیل بارداری یا مرخصی زایمان ............... 115

             بنداول- ممنوعیت اخراج به دلیل بارداری یا مرخصی زایمان در

    کنوانسیون (CEDAW)......................................................................................... 116

             بند دوم- ممنوعیت اخراج به دلیل بارداری یا مرخصی زایمان در قوانین

     موضوعه ایران................................................................................................ 117

    گفتار دوم – استفاده از مرخصی وبرخورداری از حقوق ومزایای دوران

    بارداری و زایمان ........................................................................................... 118

             بند اول – استفاده از مرخصی وبرخورداری از حقوق ومزایای دوران

    بارداری و زایمان در کنوانسیون (CEDAW)...................................................... 119

             بند دوم – استفاده از مرخصی و برخورداری از حقوق و مزایای

    دوران بارداری و زایمان در قوانین موضوعه ایران ...................................... 123

     

    گفتار سوم – ارائه خدمات حمایتی به والدین ................................................ 133

             بند اول –ارائه خدمات حمایتی به والدین در کنوانسیون (CEDAW)........ 133

             بند دوم – ارائه خدمات حمایتی به والدین در قوانین موضوعه ایران... 137

     

    گفتار چهارم- برخورداری از حمایت در زمان بارداری................................. 142

             بند اول- برخورداری از حمایت درزمان بارداری در کنوانسیون (CEDAW).... 142

             بند دوم – برخورداری از حمایت درزمان بارداری در قوانین موضوعه

    ایران................................................................................................................. 143

     

    بخش سوم – بررسی اشتغال زنان در مناصب مهم دولتی و سیاسی در کنوانسیون (CEDAW) وقوانین موضوعه ایران

    فصل اول- بررسی اشتغال زنان درمناصب مهم دولتی وسیاسی در کنوانسیون (CEDAW)          

    گفتار اول – برابری زن و مرد به تصدی مشاغل مهم دولتی وسیاسی

     در کنوانسیون(CEDAW).................................................................................. 150

             بند اول- برابری زن به تصدی مشاغل مهم دولتی و سیاسی در سطح

    ملی ................................................................................................................... 159

           

     

    بند دوم – برابری زن ومرد به تصدی مشاغل مهم دولتی و سیاسی در

     سطح بین المللی .............................................................................................. 159

                       الف – توصیه کلی شماره 8...................................................... 160

                       ب –توصیه کلی شماره 10........................................................ 163

     

    گفتار دوم – اتخاذ تدابیری خاص درجهت گسترش حضور زنان در مناصب

    مهم دولتی و سیاسی ..................................................................................... 164

             بند اول- اتخاذ تدابیری خاص در سند کنفرانس جهانی زن- نایروبی.......... 164

             بند دوم- اتخاذ تدابیری خاص در سند کنفرانس جهانی زن- پکن....... 166

     

    فصل دوم- بررسی اشتغال زنان درمناصب مهم دولتی وسیاسی در قوانین موضوعه ایران

    گفتار اول – جایگاه زنان در نهاد رهبری ....................................................... 177

             بند اول – رهبری .................................................................................. 177

             بند دوم- شورای رهبری ..................................................................... 179

             بندسوم – مجلس خبرگان...................................................................... 182

     

    گفتار دوم – جایگاه زنان در قوای سه گانه(مجریه، مقننه،قضائیه) .............. 184

             بند اول- جایگاه زنان در قوه مجریه..................................................... 184

                       الف – ریاست جمهوری............................................................. 184

                       ب – وزارت .............................................................................. 189

             بند دوم- قوه مقننه ............................................................................... 190

                       الف- مجلس شورای اسلامی ................................................... 190

                       ب- شورای نگهبان .................................................................. 191

             بند سوم – قوه قضائیه ......................................................................... 194

                       الف- قضاوت ........................................................................... 194

                       ب – ریاست قوه قضائیه .......................................................... 202

    گفتار سوم – جایگاه زنان در نیروهای مسلح .............................................. 203

             بند اول- ارتش...................................................................................... 206

             بند دوم – نیروی انتظامی ..................................................................... 207

             بند سوم- سپاه پاسداران ..................................................................... 209

     

    نتیجه................................................................................................................ 213

    پیوست ............................................................................................................ 223

    فهرست منابع  

    منبع:

    ف – منابع فارسی

    1- کتب

    1- آشوری، محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران، دانشگاه تهران، 1383

    2- ابوالحمد، عبدالحمید، حقوق اداری ایران، تهران، انتشارات توس،1379

    3- احسان بخش، صادق، آثار الصادقین، جلد19، رشت، ستاد نماز جمعه، 1373

    4- افشاری،زهرا، اشتغال زنان ونقش آن در بازسازی اقتصادی کشور، تهران، دانشگاه الزهرا، 1369

    5- باقریان، میترا، بررسی ویژگی های اشتغال زنان در ایران، تهران،سازمان برنامه وبودجه، 1369

    6- جزنی،نسرین، بررسی موانع و مشکلات موجود در اشتغال زنان در بخش‌های دولتی، تهران، معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی، 1380

    7- جناتی، محمد ابراهیم، منابع اجتهادی از دیدگاه مذاهب اسلامی، تهران، کیهان، 1370

    8- داور، زهرا، ارزیابی حقوقی کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان،  تهران،مرکز پژوهش‌های بنیادی، 1375

    9- دانش، عصمت، اشتغال زنان و مسائل آن از چشم‌اندازهای مختلف، تهران، انتشارات دریای اندیشه، 1382

    10- روشن فر، مرضیه، زن، اشتغال ومالکیت، تهران، برگ زیتون، 1382

    11- رئیسی، مهدی، کنوانسیون زنان، قم،انتشارات نسیم قدس، 1382

    12- ساروخانی، باقر، مقدمه‌ای برجامعه شناسی خانواده، تهران، انتشارات سروش، 1370

    13- سعیدزاده، محسن، زنان در جامعه مدنی چه سهمی دارند؟، تهران، نشر قطره، 1377

    14- سند چهارمین کنفرانس جهانی زن( کار پایه عمل و اعلامیه پکن) ،مترجمان، علی آرین – علی میرسعید قاضی، تهران، دفتر امور زنان در نهادریاست جمهوری،چاپ اول، 1375

    15- شاخص‌های اجتماعی واقتصادی زنان در جمهوری اسلامی ایران، تهران، ناشر دفتر امور زنان کشور درنهاد ریاست جمهوری، چاپ اول، 1376

    16- شعبانی، قاسم، حقوق اساسی وساختار حکومت جمهوری اسلامی ایران، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ هفتم، 1379

    17- صفایی، حسین، امامی، اسدالله، حقوق خانواده، جلد اول، تهران، دانشگاه تهران، 1375

    18- طباطبائی، سید محمد حسین، تفسیرالمیزان، جلد5 و27،قم،موسسه انتشارات دارالعلم،1375

    19- طباطبائی موتمنی، منوچهر، آزادی‌های عمومی وحقوق بشر، تهران، دانشگاه تهران، 1375

    20- طغرانگر، حسن،حقوق سیاسی – اجتماعی زنان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، 1383

    21- عبادی، شیرین، حقوق زن، تهران، گنج دانش، 1381

    22- عبادی، شیرین، تاریخچه و اسناد حقوق بشر در ایران، تهران، روشنگران، 1383

    23- عراقی، عزت الله ،آیا می‌دانید حقوق زن در دوران ازدواج چیست؟، تهران، راهنما، 1362

    24- عراقی،عزت الله ،حقوق بین المللی کار، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1367

    25- علویون، محمد رضا، کارزنان در حقوق ایران و حقوق بین المللی کار، تهران،انتشارات روشنگران و مطالعات زنان ،1381

    26- قاضی(شریعت پناهی)، ابوالفضل ، بایسته های حقوق اساسی، تهران، دادگستر، 1377

    27- قاضی (شریعت پناهی)،ابوالفضل، حقوق اساسی ونهادهای سیاسی، جلد اول، تهران، دانشگاه تهران، 1371

    28- قریشی، شریف ،کار وحقوق کارگر، ترجمه ادیب لاری، انتشارات دارالکتاب الاسلامی، چاپ دوم 1352

    29- کار،مهرانگیز، حقوق سیاسی زنان ایران، تهران، انتشارات روشنگران، 1376

    30- کار، مهرانگیز، رفع تبعیض از زنان ،مقایسه کنوانسیون رفع تبعیض از زنان با قوانین داخلی ایران،تهران،نشرقطره ، 1379

    31- کار،مهرانگیز، زنان در بازار کار ایران، تهران،انتشارات روشنگران، 1373

    32- کار، مهرانگیز، مشارکت سیاسی زنان، موانع وامکانات،تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، چاپ اول ،1379

    33- کدیور، جمیله، زن، انتشارات اطلاعات، 1375

    34- گزارش های فعالیت های کمیته رفع تبعیض از زنان (CEDAW)، جلد سوم ،ترجمه داریوش قنبری، نیویورک، 1997

    35- محقق داماد، مصطفی، بررسی حقوق خانواده، تهران، نشر علوم اسلامی، 1376

    36- مدنی،جلال الدین، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تهران،نشر همراه، چاپ سوم،1374

    37- مشکینی اردبیلی، علی، اصطلاحات الاصول و معظم ابحاث‌ها، قم، دفتر نشرالهادی،1409 ه ق

    38- مصفا، نسرین، مشارکت سیاسی زنان در ایران، تهران، انتشارات وزارت امور خارجه،چاپ اول، 1375

    39- مطهری، مرتضی، حجاب، تهران، صدرا، 1370

    40- مکارم شیرازی و ناصر، تفسیر نمونه، قم،مدرسه امیرالمومنین، چاپ یازدهم، 1371

    41- منتسکیو، شارل دو، روح القوانین، ترجمه علی اکبرمهتدی، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1362

    42- منوچهریان، مهرانگیز، تربیت سیاسی اجتماعی زن، تهران، یونسکو، 1348

    43- موسوی،یعقوب ،موانع ومشکلات اجتماعی زنان شاغل در بخش غیردولتی، تهران، مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری، 1381

    44- مهرپور، حسین، حقوق بشردر اسناد بین المللی و موضوع جمهوری اسلامی ایران، تهران، اطلاعات ،1374

    45- مهرپور، حسین،حقوق بشر وراهکارهای اجرای آن، تهران، اطلاعات، 1378

    46- مهرپور، حسین، حقوق زن از منظر حقوق داخلی، مبانی فقهی وموازین بین المللی، تهران، اطلاعات، 1379

    47- مهرپور، حسین، نظام بین المللی حقوق بشر، تهران، اطلاعات، 1377

    48- میشل،آندره، جنبش اجتماعی زنان، ترجمه هما زنجانی زاده،مشهد، نشر نیکا،1372

    49- ناجی راد، محمد علی، موانع مشارکت زنان در فعالیت های سیاسی- اقتصادی ایران پس از انقلاب، تهران،انتشارات کویر،1382

    50- نوری، یحیی، حقوق زن در اسلام وجهان، تهران،انتشارات فراهانی، چاپ چهارم، 1347

    51- هاشمی، محمد، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلد2، تهران، نشر دادگستر، چاپ سوم، 1379

     

    2- مقالات و رسالات

    52- آملی، احمد، “بررسی حقوق اشتغال زنان ایران و انطباق آن با کنوانسیون رفع کلیه تبعیضات علیه زنان”، مجموعه مقالات دومین همایش توانمندسازی زنان، تهران، مرکز امور مشارکت زنان، 1380

    53- ابراهیمی معینی، علی، بررسی حقوق اشتغال زنان در حقوق ایران ودر اسناد بین المللی و موانع حق اشتغال، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی مجتمع آموزش عالی قم –1380

    54- اعرابی، آذر،“مدیریت زنان و نابرابری های نظام اجتماعی”، مجموعه مقالات دومین همایش توانمندسازی زنان، تهران، مرکز امور مشارکت زنان، 1380

    55- باربارابودل، “رهبری سیاسی جهان و خط مشی گذاری عمومی”، ترجمه حسین گیوریان، مجله حقوق زن، شماره 13، سال دوم ، بهمن 1378

    56- بشیریه، حسین، “حدود وموانع مشارکت سیاسی زنان در زندگی سیاسی زنان درزندگی سیاسی”، تهران، مجموعه مقالات سمینار شرکت اجتماعی زنان، به کوشش دفتر امور اجتماعی استانداری تهران، 1373

    57- پاسگر، سوسن،“سطح اشتغال زنان درنظام ملل متحد”، مجله سیاست خارجی، سال نهم، شماره 2-1374

    58- چنگیزی آشتیانی، مهرانگیز، “مشکلات اشتغال زنان در ایران وتجربه تعاونی زنان چینی”، مجله تعاون، 1375

    59- حافظیان، محمد حسین، “راهکارهای افزایش مشارکت سیاسی زنان در ایران ودیگر کشورهای اسلامی”، مجموعه مقالات همایش مشارکت سیاسی زنان در کشورهای اسلامی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی ،1381

    60- حسینی، احمدرضا، “چالش های کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران”، مجله رواق اندیشه، شماره4 ،1380

    61- راسخ نژاد، مریم،«موانع زنان برای اشتغال در مشاغل دولتی»، مجله پیام زن، شماره 13، 1375

    62- رحمانی تونکابنی، زهره، حق زن به تصدی مشاغل عمومی، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، 1381

    63- زاهدی، شمس السادات،“ارتقای مشارکت زنان در سطوح مدیریتی”، مجموعه مقالات همایش مشارکت سیاسی زنان در کشورهای اسلامی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، 1381

    64- سروش ،عبدالکریم، “فقه در ترازو”، نشریه کیان، شماره 46،سال نهم، 1378

    65- سعید زاده، محسن، “مشاغل زنان در عصر رسالت”، ماهنامه پیام زن، قم،دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شماره 38، 1374

    66- شایگان، فریده، “مفهوم مطلق حقوق زن”، مجله سیاست خارجی، سال نهم، شماره 2، 1374

    67- شه بخت،پریسا،“مقایسه کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان با قانون اساسی ایران”،نشریه کانون زنان زمان، شماره2، 1382

    68- صفوی، محمود، “حقوق و مزایای دوران بارداری وزایمان کارگران زن”، از مجموعه مقالات جنس دوم، به کوشش نوشین احمدی خراسانی، تهران، نشر توسعه، جلد4، 1378

    69- طاهری طاری، محسن،حق مشارکت زنان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزادواحد تهران مرکزی، 1382

    70- عنصری، لیلا، “دستمزد برابر در ازای کار برابر”، مجله حقوق زن، شماره 25، 1384

    71- عیسی زاده. علی اکبر، حمایت های ویژه از زنان درمعاهدات عام بین المللی، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، 1379

    72- فرشاد مهر، فریبا، “نگاهی به حضور مدیریتی زنان در ایران وجهان”، فصلنامه ریحانه، شماره 7،1383

    73- قضات، مرضیه، حقوق مدنی وسیاسی زنان در نظام ملل متحد، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق بین المللی، دانشگاه علامه طباطبایی، 1374

    74- مختاریان، حسین،“شیوه های افزایش مشارکت زنان در بازار کار”، مجموعه مقالات دومین همایش توانمندسازی زنان، تهران، مرکز امور مشارکت زنان، 1380

    75- مصفا، نسرین، “نقش مشارکت سیاسی در توانا سازی زنان”، مجله سیاست خارجی، سال هشتم، شماره 3، 1373

    76- مفیدیان، شراره، امکان اشتغال زنان از لحاظ حقوقی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، 1380

    77- موسوی، فضل الله ،“بررسی تطبیقی شرایط کار زنان و نوجوانان در کشورهای ژاپن، کره جنوبی، هند، مصر، انگلستان و ایران” ، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره64، 1383

    78- مولاوردی، شهیندخت، “زنان در قدرت و تصمیم گیری”، فصلنامه ریحانه،شماره 10، بهار 1384

    79- مولاوردی، شهیندخت، “زنان شاغل، چالش‌های پیش رو”، ماهنامه حقوق زنان، شماره24 ،1383

    80- نودهی، عفت، نقد وبررسی حقوق اجتماعی – سیاسی زنان در جمهوری اسلامی ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی،1377

    81- نیازی سرایی، اعظم، بررسی تطبیقی ماده 11 کنوانسیون رفع تبعیض از زنان با حقوق موضوعه ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، 1383

    82- نیک انجام، شهناز، “وضعیت حقوقی زنان در جامعه بین المللی”، مجله سیاست خارجی، شماره2، سال نهم، 1374

    83- وظیفه خواه، علیرضا، نظام تامین اجتماعی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی-1382

    84- هاشمی، محمد،“حقوق اجتماعی، سیاسی زنان درچهار عرصه”، فرزانه، شماره 8،1375

    85-  هاشمی، محمد،“نگرشی به قانون جدید کار”، نشریه دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، 1370

    86- هاشمی ، محمد، “نگرشی کوتاه بر حقوق اجتماعی و سیاسی زنان”، زن وحقوق انسانی، تهران، انتشارات برگ زیتون، 1379

     

    3- اسناد

    87- اعلامیه جهانی حقوق بشر

    88- اعلامیه رفع تبعیض علیه زنان

    89- کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان

    90- کنوانسیون حقوق سیاسی زنان

    91- مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار

    92- منشور سازمان ملل متحد

    93- میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

    94- میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی

     

    4- سایر منابع

    95- سالنامه آماری کشور 1365، تهران، مرکزآمار ایران،1366

    96- سالنامه آماری نیروی انسانی سال 1378، تهران،مرکزآمار ایران،1379

    97- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران( مصوب سال 1358 با اصلاحات سال 1368)

    98- قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

    99- قوانین مربوط به استخدام قضات مصوب سالهای 1302،1306،1347،1348 چاپ روزنامه رسمی

    100- قوانین و مقررات ویژه زنان در جمهوری اسلامی ایران، طیبه آرتیدار، تهران، انتشارات برگ زیتون، 1378

    101- مجموعه قوانین کار وتامین اجتماعی، محمد رضا اکبری بیرقی، تهران،انتشارات اردیبهشت

    102- مجموعه قوانین و مقررات حقوقی، جهانگیر منصور، تهران، نشردوران، 1384

    103- مجموعه قوانین و مقررات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، جهانگیر منصور، تهران، نشر دیدار،1384

    104- مجموعه مصوبات و مقررات استخدامی، محمد حسن وطنی، تهران،انتشارات دانشور،1377

    105- منشورحقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران(مصوب 31/6/1383)

     

    ب- منابع عربی

    106- قرآن کریم ( ترجمه الهی قمشه ای)

    107- ابن منظور، جمال الدین محمد بن مکرم،لسان العرب، جلد6، بیروت، دارالحیاء التراث العربی، اول 1405 ه ق

    108- حرالعاملی، محمد بن الحسن، وسایل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، جلد14، بیروت، نشردارحیاء التراث العربی، بی تا

    109- رازی الکلینی، ابوجعفر محمد بن یعقوب، اصول کافی، دوره 2 جلدی، بیروت، نشردارالاضواء، بی تا

    110- راغب الاصفهانی، ابوالقاسم الحسین بن محمد، مفردات الفاظ القرآن فی غریب القرآن مکتبه المرتضویه، چاپ دوم ، 1362 ه ق

    111- رشیدرضا، محمد، المنار، بیروت،دارالمعرفه، 1393 ه ق

    112- طبرانی، سلیمان بن احمد، المعجم الکبیر، جلد23، بیروت، دارالحیاء التراث العربی، 1397

    113- مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، جلد 23،بیروت، دارالکتاب اسلامی، 1403 ه.ق

    114- مشکینی اردبیلی، علی، اصطلاحات الاصول و معظم ابحاثها، قم، دفتر نشر الهادی، 1409 ه.ق

    115- مودودی، ابوالاعلی، الاسلام فی مواجهه التحدیات المعاصره، کویت، دارالفکر العربی، بی تا

     

    ج – منابع انگلیسی

    116- Encxyclopedia of human Rights, New York, un ,1990

    117- Fredman, Sandra, Woman and The law, CIARENDON PRESS, OXFORD,1997

    118- Human Rights (Discrimination Against Women: The convertion and The Committee), Fact Sheet, No.22

    119- International Labour office, World labour Report, Vol.2, Genera, 110.1985

    120- Marmal Anita-Simon Judi, Women and world Development OEF international washington,1997

    121- Sweet, Rebeca and Maxwell , International law , London: MN.wallace ,1986

    122- The United nation and the advancement of woemen 1945-1996, united nation publication, volume VS,1996

    123- United Nation Action in the Field of Human Rights, Newyork, U.N,1998

    124- Write.L, women in management, Internationa law Review, Vol.137 ,No 1,1998

     

    د – منابع اینترنتی

    125- Http://www.Hamshahri,org/hamnews/1338/830925/world/ieda,htm

    126- Http://www.isu.ac.ir/publication/Neda-ye-Sadig-26-2704.htm

    127- Http://www.womenrc.com/special.asp

پروپوزال در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , گزارش سمینار در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , تز دکترا در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , رساله در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , پایان نامه در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , تحقیق در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , مقاله در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت