روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور

تعداد صفحات: 65 فرمت فایل: word کد فایل: 4457
سال: 1383 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور

    چکیده تحقیق :

    این تحقیق در نظر دارد به بررسی علل خشونت زنان علیه مردان طی 6 ماهه گذشته شده را با رجوع به روزنامه های کثیر الانتشار (مورد ارزیابی قرار دهد 2 پرسش زیرمبنای کار پژوهشگر بوده است:

    خشونت های زنان علیه مردان بررسی شده درروزنامه های کشور از مهر لغایت اسفیند 82 کدامند؟

    چه عواملی موجب افزایش فراوان خشونت زنان علیه مردان درسالهای اخیر شده است؟

    پدیده خشونت زنان علیه مردان چه پیامدهای اجتماعی برای جامعه خواهد داشت؟

    در این فصل به تعریف اصطلاح خشونت روزنامه کیهان ، اطلاعات، همشهری، و جام جم پرداختیم.

    در فصل دوم به بررسی خشونتهای خانگی وسائل مربوط به آن (چه خشونت زنان علیه مردان و برعکس) ، آزار جنسی و مسائل زنان را وادار به جبهه گیری می کند، مسئله تحریک زنان توسط مردان به یکی از عوامل بسیار مهمی است که باعث اعمال خشونت زنان شده است.

    همچنین بی اعتنایی به ارزشهای اخلاقی که باعث سست شدن پایه های اخلاقی جامعه شده و راه را برای نفوذ ناهنجاریها  باز می‎کند اشاره شد.

    پست انگاشتن نقش های زنانه مسئله ای بسیار مهم است با توجه به خطیر و سخت بودن آن برای زنان و به تفاوت داشتن جامعه نیست به آن بار روانی منفی را برای زنان جامعه به ارمغان می‎آورد.

    در فصل سوم، روش تحقیق، طرح تحقیق، فن تحقیق، طرح تحلیلی، طرح اجرایی را بیان کردیم.

    با توجه به آن این تحقیق دارای پایگاه اکتشافی است، از انجا که علل پیدایش این نوع خشونت درمان بیشتر نمود دارد و با توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه پیش بینی می‎شود که بدلیل این که این امر در گذشته ای نه چندان دور اتفاق افتاده است از رشد تاریخی نیزاستفاده شده است.

    در رابطه با بررسی و شناخت و علل گرایی زنان به خشونت در چارچوب رشد اکتشافی و مطالعه توضیحی انتخاب شده است که به علت یابی و علل گرایش آنان به خشونت پرداخته شده است. و در رابطه با بررسی کلی خشونتهای زنان علیه مردان طرح تحقیق از نوع مطالعه انتقادی است. در رابطه با بررسی پدیده خشونت و خشونت زنان علیه مردان از فن کتابخانه استفاده شده است. در رابطه با بررسی و تأثیر نموندگی مورد مطالعه در روزنامه ها در چهارچوب رشد آینده از فن مشاهده استفاده می گردد.

    تحلیل تخصصی این تحقیق در چارچوب مجموعه داده ها بدست آمده از مطالعه کتابخانه ای ازیکسو و داده ها حاصل از بکارگیری فنون و مشاهده موارد خشونت از سوی دیگر صورت گرفته است.

    تحلیل تئوریک این پژوهش با توجه به اهداف اعلام شده به واسطه تعقیب تأثیر است اجتمتاعی این پدیده در چهارچوب مطالعات علم جامعه شناسی ارتباطات تحلیل فونکیسونی یا کارکردی خواهد بود

    طرح اجرایی این تحیقق از ابتدای پائیز 82 شروع و در تابستان 1383 به پایان رسید.

    در فصل چهارم به ارائه و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوطه پرداختیم که این فصل در نظر دارد مسئله دختران خشن که تقریبا در جوامع امروزی با پسران خشن برابری می‎کند مورد بررسی قرار دهد.

    همچنین نقش رسانه های جمعی و اثرات آن بر افزایش یا کاهش خشونت و تبلیغ آن به عنوان یک هنجار را مورد بررسی قرار دهد.

    مسئله بسیار مهم نهاد خانواده که نقش اساسی و حساس دارد را در تربیت کودکان سالم را دارد نیز در این فصل مورد توجه قرار گرفته است.

    فرهنگ سازی براساس حقوقی اسلامی انسانی نه بعنوان یک شعار بلکه بعنوان یک طرح مهم و اساسی مطرح گردیده که باید مسئولین را بیشتر متوجه امور فرهنگی و حقوقی زنان نماید.

    با توجه به این که کشور ما در حال توسعه می‎باشد لازم دیده شد که همگام با پیشرفت صنعتی پیشرفتهای فرهنگی و اجتماعی نیز مد نظر قرار گیرد تا بطور کلی از جامعه سنتی فاصله بگیریم.

    نقش مدرسه بعنوان خانه دوم کودک لازم دیده شد مورد بررسی قرار گیرد.

    تشنجات خانوادگی که باعث بسیاری از آسیبهای اجتماعی است و از جمله مسئله دختران فرار را با خود به ارمغان می‎آورد لحاظ شده است.

    اوقات فراغت بعنوان مسئله پایان این فصل از جوانب و بعدهای گوناگون قضیه مورد بررسی قرار گرفته است.

    در فصل پنجم با توجه به اطلاعات  وتحقیقات انجام گرفته نتیجه  گیریهای انجام شده است که مسئولین و پژوهشگران را در جریان و پیشنهاداتی به مسئولین مربوطه جهت رفع این آسیب بسیار مهم اجتماعی که در زمانه حاضر بیشتر نمود پیدا کرده شده است.

     

    فصل اول :

     

    مقدمه

     

     
    به تازگی شاهد افزایش پدیده نه چندان جدید خشونت زنان علیه مردان می باشیم. آن امر به صور مختلف آزار و اذیت در قالبهای فیزیکی یا اجتماعی می‎باشد.این تحقیق در نظر داردعل وعوامل به وجود آمدن این پدیده ضد ارزش را به چه صورت فیزیکی مانند همسرکشی آزار و اذیت در دوران عقد و یا بعد از آن طلاق و . مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با مراجعه به روزنامه های کثیر الانتشار مانند کیهان اطلاعت همشهری و جام جم موارد درج شده را باتوجه به  نظریه کارشناسان و مقالات مربوطه مورد کنکاش قرار دهد  و همچنین پیامدها و آثارسوئی را که این امر (خشونت) در جامعه بر جا می گذاد را بررسی نماید.

     

    تاریخچه مطالعاتی[1]

    «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوان اکرمکم عند الله اتقیکم آن الله علیم خبیر»

    هان ای مردم همانا شما ا زیک مرد   وزن آفریدیم و شما را به هیئت اقوام  و قبائی در آوردیم  تا با یکدیگر انس و آشنای یابید بی گمان گرامی ترین شما د رنزد خداوند پرهیزگاران شماست به خداوند دانای آگاه است.[2]

    آئین مقدس اسلام به عنوان کاملترین دین وجامع ترین شریعت همواره بر این نکته تأکید می‎کند که جامعه انسانی از زن و مرد ترکیب یافته است و زن  ومرد از یک گوهر خلق شده اند بر اساس تعالیم عالیه اسلامی هیچ یک از «مردبودن» و «زن بودن» مایه شرافت برتری  ویا افتخار نیست و برتری نزد خداوند تنها بر اساس تقوا می باشد.

    اسلام خشونت علیه زنان را به هر شکل نمی پسندد ابعاد فقهی خشونت علیه زنان رابه غلط جزئی از فرهنگ اسلامی  شد و آزار مربوطه به آن واقعاً نگران کننده است و متأسفانه آما رخشونت علیه زنان در جوامع سنتی بسیار شدیدتر و محسوستر از دریافت می‎شود.

    در جوامع امروز شاهد پدیده خشونت زنان علیه مردان می باشیم که با توجه به پایگاههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی زنان در جامعه به صور مختلف قابل رویت می باشد.

    اولین خشونت در جامعه انسانی را شاید کشته شدن هابیل به دست برادر خود قابیل دانست. و در طی عصرها و قرنها د ر تمدن ها گوناگون پدیده خشونت با توجه به  فرهنگها و شرایط زمان خاص آن زمان به صور مختلف دیده می‎شود در مصر باستان شکنجه بردگان به وسیله فراعنه و حمل و نقل سنگها وزین توسط بردگان در زیر شلاقهای سربازان فراعنه که برای ساختن اهرام و قصرهای آنان بکار می رفت در چین قدیم کشته شدن مردمی رابه عنوان کارگر برای ساختن دیوار چین به بیگاری کشیده شده بودند و تاریخ  گواه این مسئله است که اجساد بسیاری از آنان در لا به لای دیوار مدفون شده است  ودر ایران باستان شکنجه و ضرب و شتم مردمان در سلسله های مختلف پادشاهی برای  کامروایی پادشاهان و وابسته گان آنها نمونه هایی ماندگار در تاریخ می‎باشد زنان با توجه به فیزیک جسمانی و قدت بدن ضعیفی را دارا می‎باشند دوچندان مورد ظلم و تعدی ظالمان قرار گرفته اند در جوامع امروزی نیز شاهد تنوع این خشونتها علیه زنان می باشیم یک از این نمونه ها «خشونت خانگی می‎باشد خانه را غالباً به عنوان پناهگاه امنیت و خوشبختی تصور می‎شود اما خشونت خانگی بخشی از تجربه بسیاری از زنان است. خشونت خانگی بلای اجتماعی جدیدی نیست در سده های میانه و اوایل صنعتی شدن خشونت نسبت به زنان یک جنبه متداول ازدواج بود تا اواخر قرن 19 هیچ قانونی در انگلستان وجود نداشت که مانع از آن شود که مرد  همسرش را مورد آزار جنسی قرار دهد به استثنای آسیب جدی یا قتل. زنان اکنون از حمایت قانونی بیشتری برخورد دارند با این همه هنوز این گونه خشونت بسیار رایج است خشونت علیه زنان درخانه گاهی بسیار جزئی تصور می‎شود اما شواهد و مدارک از پناهگاههای زنان مضروب شد خلاف آن را نشان می‎دهد.»[3]

    نمونه دیگری از این مورد آزار جنسی است که در محیط کار آسان تر اجرا می گردد آزار جنسی در محل کار می تواند به عنوان استفاده از اقتدار شغلی یا قدرت به منظور تحمیل خواسته های جنسی تعریف می‎شود.[4]

    اما خشونت فقط مختص به خشونت مردان علیه زنان نمی باشد بلکه عکس این قضیه نیز در جوامع امروزی به وفور یافت می‎شود. حمید رضا عزیزی در مقاله ای جرائم دخترانه (زنانه) را به 3 قسمت تقسیم می‎کند: 1- زنان همه انواع بزهکاری را مرتکب می‎شوند 2- احساس فشار و هراس از داغ «بزهکاری» برای زنان کاملاً جدی است 3- زنان 2 برابر منحرف تلقی می‎شوند یکی بخاطر زیر پا گذاشتن قوانین اجتماعی و دیگر به سبب «غیرزنانه» و «غیرطبیعی» بودن کاری که انجام داده اند. زیرا برخلاف قواعد رفتار زنانه دست به عمل خلاف زده اند. باید در مورد این فرض که خشونت منحصرا از ویژگی های تبهکاران مرد است محتاط باشیم.[5] زنان ممکن است خیلی کمتر از مردان در جرایم شرکت کنند اما همیشه از شرکت در ماجراهای خشن بازداشته نمی‎شوند. بنابراین چرا میزان جرایم و خشونت های زنان کمتر از مردان است. بدیهی است برخی از «جرایم زنانه» بخصوص مانند فحشا وجود دارد که به خاطر آن زنان محکوم می‎شوند حال آن که در بسیاری نقاط دنیا مشتریان مرد آن محکوم نمی‎شوند.

    در حالی که خشونت علیه زنان به عنوان شرم آورترین مورد نقض حقوق بشر یک جرم بین المللی به شمار می‎آید هنوز بسیاری از زنان قربانی آن می‎شوند. در گیری های جنگ ها، تجاوزهای جنسی، آبستن های اجباری به منظور پاکسازی نژادی و قومی، برخوردار نبودن از آموزش ، ترجیح فرزند پسر بر دختر، خشونت علیه عروسان جوان، ازدواج زودرس و بدتر از همه خشونت های فیزیکی، جسمانی روانی، اجتماعی در نقاط مختلف جهان و … نمادها و ارگان های حقوق بشر را نگران کرده است. این در حالی است که مرتکبان این خشونت ها از پاسخگویی در امان هستند و هیچ محکمه ای آنان را به محاکمه نمی کشاند. از سوی دیگر نه تنها این، نابرابری ها از زندگی زنان ما نیز رخت بر نبسته است بلکه آمارها و گزارش های تکان دهنده نشان از نقض حقوق آشکار آنان دارد. کافی است نگاهی به آمارهای غیررسمی و گزارش های رسیده از ایلام و بلوچستان و جنوب و مشرق و … بیندازیم تا ببینیم در مناطق محروم کشور حتی شهرهای بزرگ چه بر سر زنان که از کم ترین حقوق خود بی خبرند می‎آید.

    مردانه بودن جرایم مردان به علت تفاوت در اجتماعی شدن است. بیشتر فعالیت ها و اشتغالات مردان نسبت به زنان غیر خانگی است. با این که روند مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی حضور آنها در عرصه عمومی، اشتغال زنان فعالیت های آموزشی و دانشگاهی و … روز به روز بیشتر می‎شود و با این حال اکثر آنها بخش بسیار زیادتر از زندگی خود را در محیط های خانوادگی می گذرانند.

    به گفته آنتونهی گیدنز اکنون که به تدریج تقسیمات جنسی از گذشته کم رنگ تر می‎شوند به سختی می‎توان با قاطعیت گفت که آیا میزان جرایم و الگوهای جرایم زنان شبیه مردان می‎شود یا نه.

    شکلیدی اسمیت در سال 1978 در چارچوب نظریه «انگ زنی» پژوهش هایی درباره جرایم و خشونتهای زنانه انجام داد و از تحلیل گزارش های دادگاهها دریافت که دختران بیشتر به این عنوان که باید سرپرستی و حمایت قرار گیرند به دادگاه کشانده میشوند نه این که به جرمی متهم شده باشند یکی دیگر از یافته های او این بو دکه دخترها ظاهراً یا سازگارند یا بسیار خلافکار او می گوید، والدین، معلمان و دختران دیگر هم صدا با هم به دختر خلافکار انگ می زنند که خلاف عرف زنانه عمل می‎کند و رفتار او را باید تقبیح کرد. اما انگ رفتار غیر زنانه باعث می شد که این دختران با رفتاری پرخاشجویانه واکنش نشان دهند و همچنان درمیان همسالان خود محبوب می ماند با این حال دختران خلافکار با طردشدگی رو به رو بودند این طرد شدگی به خاطر زیر پا گذاشتن قانون و طرد زنانگی بود. دختران قانون شکن وقتی انگ می خوردند، از همسالان عادی خود جدا می افتادند دختران دیگر ارتباط با دختران خلافکار منع می شدند و همین دخترها را بیش از پیش به دارودسته های خلافکار وابسته می کرد. انگ خوردن این دختران سبب میشد به سوی شکلهای افراطی تر به بزهکاری کشیده شوند به گفته اسمیت نتیجه نگرشهای حمایتی ناظران مددکاران اجتماعی و یا سایر عاملان اجرایی نیز چیزی جز همان انگ زدن به رفتار تحت عنوان «هرجایی» یا «هرزه» نبود.

    همچنین در زونامه جام جم در مورخه 12 مرداد 82 در مقاله ای تحت عنوان «طغیان علیه آرامش زنانه» علل افزایش خشونت در جامعه دختران و زنان را بررسی می‎کند. دراین مقاله آمده است:

    از نظر جامعه شناسی به رفتارهایی که از هنجارهای جامعه تبعیت نکنند و میل به خشونت داشته باشند رفتارهای پرخاشگرانه گفته می‎شود. این رفتارها می‎توانند خشونت های زبان و فیزیکی را در خود داشته باشند و جامعه را متحمل زیانهای بسیاری می کنند. رفتارهای خشونت آمیزی که امروز وقتی از دختران سر می زند از سوی جامعه طرد می‎شود از سوی پسران در نظر جامعه بسیار عادی و متناسب با خوی پسرانه است.

    در این مقاله از قول یک جامعه شناس این چنین بیان می‎کند: نقش کلیدی رسانه ها در تغییررفتار  افراد مهم می باشد به طوری که نوجوان بر آنچه در فیلمها می بیند بسنده می‎کند شاید هم این فیلمها را در کنار خانواده ببیند و افراد خانواده ناخودآگاه دختری را که در فیلم رفتارهای پسرانه از خود بروز می‎دهد تحسین کنند به همین دلیل است که چاقو و وسایل جنایی که سالهاست در مدارس پیدا می‎شوند اکنون در میان دختران یافت می‎شوند.

    جامعه شناسان علاوه بر مسائل روانشناختی عوامل محیطی ساختاری و مدیریتی را نیز در بروز رفتارهای پرخاشگرانه مؤثر می دانند. گذر از جامعه سنتی به سوی جامعه مدرن تضادهایی که فرد در این شرایط با آنها درگیر می‎شود می‎تواند به عنوان دلیل کلی روند رفتارهای پرخاشگرانه و بسیاری از آسیبهای اجتماعی مطرح باشد دکتر توسلی در مقاله فوق می افزاید: سن ازدواج دختر ایرانی تقریبا شبیه اروپا شده است از سوی دیگر دختران تحصیلات خود را تا سطوح بالا ادامه می دهند و مشکلات زندگی به گونه ای است که دیگر فکر ازدواج را از سر بیرون می کنند به این ترتیب برخی مشکلات و مسائل که می توانست با شکل گیری خانواه خود به خود حل شود به بیرون پرتاب می‎شود و اشکال تازه ای از واکنش و نافرمانی ها را پدید می‎آورد. او می افزاید: در جوامع دیگر اگر ازدواج کمتر شده گره هایی روانشناختی افراد از راههای دیگری باز می‎شود ولی ما از یک طرف می خواهیم در یک جامعه سنتی زندگی کنیم و از سوی دیگر زن را به مرحله پیشرفته ای از کار و زندگی اجتماعی سوق دهیم.

    این جامعه شناس ادامه می‎دهد وقتی این آزادیها از طریق فیلمها و رسانه ها به نسل جوان نشان داده می‎شود و از سوی دیگر امکانات و وسایل گذران اوقات فراغت نسل جوان فراهم نمی‎شود و چشم انداز شغلی و روشنی برای آینده آنها وجود ندارد این فشارها خود به خود منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه بخصوص در زنان می‎شود.

    یکی دیگر از مواردی که اینجانب لازم می بینیم ذکر نمایم تحریک زنان توسط رفتار مردان در طی زندگی زناشویی است. میرشریفی در طی تحقیقی که در شماره 2284-17- تیر روزنامه اطلاعات انجام داده بیان نمود که مردان بیشترین تقصیر را در بروز اختلافات زناشویی و کمترین علاقه را برای حل آن دارند بدین ترتیب مردان با رفتارهای آزارده خود باعث بروز زمینه های خشونت در زنان شده و بدون این که بخواهند مشکل را حل نمایند به رفتارهای ضد ارزش خود ادامه می دهند.

     

    بیان مسئله[6]

    بسیاری از معضلات و آسیبهای اجتماعی که در عرف جامعه به تابو تبدیل شده اند درصورت بازگو نشدن می‎توانند جامعه را درگیر آسیبهای عمیق اما ناپیدا کنند بنابراین این تابو بایدشکسته شود و جامعه بدون تعصب یا پرده پوشی و با بهره گیری ازنظر کارشناس و متخصصان به درمان و چاره اندیشی منطقی این معضلات بپردازد ریشه آسیبهای اجتماعی و متزلزل شدن پایه های اخلاق در خانواده است و برای حل معضلات اجتماعی ابتدا باید علت فروپاشی اخلاق را در نهاد خانواده ریشه یابی کرد.

    مساله زن همواره با قدرت همراه بوده است زنان همواره در به قدرت رسیدن مردان و در تحکیم حکومت آنها نقش داشته اند. هر گونه تغییر در ساختار مناسبات خانواده می‎تواند اریکه قدرت مردان را بر هم زند زنان در عین حال نمایندگان و نگهبانان هویت و خصائل ملی هم بوده اند و همینطور نشانگر میزان پایبندی مردان به سنت ها و مذهب به عنوان یکی از پایه های اساسی سنت ظاهر و رفتار اجتماعی زنان تابلویی است که با آن ارزشهای مردانه نشان داده می‎شود.

    بررسی دیدگاههای روشنفکران ایران یادآور این واقعیت تلخ است که مرد روشنفکر ایرانی چه مذهبی و چه لائیک هیگچاه به درستی و جدیت به طرح پرسشهای اساسی درباره چگونگی وضعیت زنان و علل آن نپراخته اند و آن را موضوع اندیشه قرار نداده اند. دلیل آن هم عوامل مختلفی را در بر می‎گیرد عللی که ریشه در عمیق ترین سنت های ما دارد.

    توجه به حقوق زنان همواره در میان شعارهای اولیه همه گروههای سیاسی و فعالین اجتماعی بوده است اما اگر این شعارها تحقق نیافته اند فقط به دلیل  شرایط سیاسی نبوده است طرح شعارهای سیاسی هیچکدام منافع شخصی و خصوصی گروه طرح کنند را به خطر نمی اندازد. اما عرصه زنان عرصه باورهایی ارزش گذاری شده است و بدین جهت تیر حمله نه فقط قوانین اجتماعی که ذهنیات افراد را هم مورد تهاجم قرار می‎دهد به طور مثال خشونت زدایی یکی از ارکان جامعه مدنی است ولی چگونه می‎شود از خشونت زدایی در سطح اجتماعی حرف زد بی آنکه خشونت در خانواده را بادیدی انتقادی نگاه نکرد و برای رفع آن تلاش ننمود. این امر خود مستلزم روانکاوی دقیقی از مردان و زنان در این کانون است و این آغازی است که با خوشبینی می‎توان گفت در نسل های دور به تغییراتی بینجامد.

    گذر به اخلاق مدنی هم لازم دارد و در این اخلاق مدنی وقتی صحبت از عدالت است مراد عدالت در همه عرصه هاست. نمی توان از عدالت در سطح جامعه سخن گفت و عدالت در خانواده را نادیده گرفت که نبود آن به خشونت در خانواده می‎انجامد.

    خشونت در خانواده به عنوان پدیده ای نابهنجار نه تنها از منظر اخلاقی و ارزشهای انسانی مطرود است به سلامت جسمی و روانی خانواده را به طور مستقیم و غیر مستقیم تهدید می‎کند و نتایج ناخوشایندی را برای جامعه بهمراه دارد.

    خشونت در همه جوامع شرقی و غربی وجود دارد. اما خشونت علیه مردان به تازگی گسترش زیادی پیدا نموده است. خشونت عواقب جدی بر قربانی خود دارد. از جمله استرس های روانی شدید، بی خوابی ، اضطراب، مصرف زیاد داروهای آرام بخش، مراجعه به بیمارستان ها  برای درمان و حتی خروج از بازار کار به خاطر بستری شدن در بیمارستان از دیگر عواقب خشونت این است که اگر لازم باشد فرد برای پیگیری به مراکز قانون نظیر پلیس، دادگاهها، پزشکی قانونی، مشاورین و مددکاران مراجعه کند حجم این کار مراکز زیاد خواهد شد بنابراین پیامدهای خشونت در درازمدت بسیار قابل تأمل است.

    یکی از پیامدهای بزرگ اجتماعی خشونت زنان علیه مردان استمرار بخشیدن به یک زندگی نابهنجار است وحتی دریک خانواده که خشونت وجود دارد فرزندان آن می آموزند و به نوبه خود و در آینده آن را تکرار می کنند و این پدیده به چرخه خشونت معروف است. از عوارض مهم اجتماعی این پدیده فشارزیاد روی دوش سازمانهای دولتی است و بدیهی است وقتی حجم کار زیاد شود. خودبه خود کیفیت تنزل پیدا می‎کند و دیگر اینکه آمار طلاق بالا می  رود و هر کدام از زوج ها می خواهند زندگی مستقلی را آغاز کنند. آمار دقیقی در مورد این که چند درصد طلاقها به علت خشونت زنان علیه مردان می‎باشد در دست نیست ولی بدون شک خشونت یکی از عوامل مهم طلاق است. و فرزند طلاق محبت را در خیابانها جستجو می‎کند. پرداختن به مسئله خشونت زنان علیه مردان که نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند در حقیقت پژوهش علل و عوامل این پدیده را خواهان می‎باشد چرا که نپرداختن به ریشه یابی این مسئله به غیر از موارد ذکر شده می‎تواند هویت یک جامعه را به خطر بیاندازد.

     

    سوالات تحقیق[7]:

    خشونت های زنان علیه مردان بررسی شده در روزنامه های کشور از مهر لغایت اسفند 82 کدامند؟

    چه عواملی موجب افزایش فراوانی خشونت زنان علیه مردان در سالهای اخیر شده است؟

    پدیده خشونت زنان علیه مردان چه پیامدهای اجتماعی برای جامعه خواهد داشت؟

    اهداف مطالعاتی[8]

    هدف از این تحقیق این است که خشونتهای زنان علیه مردان از مورخ مهر لغایت اسفند 82 را بررسی کند.

    هدف از این تحقیق این است که عواملی را که باعث افزایش فراوانی خشونت زنان علیه مردان در سالهای اخیر شده است را مورد توجه قرار دهد.

    هدف از این تحقیق این است که بررسی نماید پدیده خشونت زنان علیه مردان چه پیامدهای اجتماعی را برای جامعه بهمراه خواهد داشت.

     

    حدود مطالعاتی[9]

    درست است که موضوع با بررسی و شناخت خشونتهای زنان علیه مردان در سالهای اخیر با رویکردی به مسائل اجتماعی است ولی ناچاریم در تحقیق حاضر به مسائل خشونتهای مردان علیه زنان، مسئله زنان در فرهنگهای مختلف و ویژگی های سنتی و عرفی مناطق  مورد اشاره گریزی داشته باشیم.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور

    فهرست:

    مقدمه......................................................................................................................... 1   

    کلیات :   ................................................................................................................... 2

    اهمیت موضوع  .................................................................................................................................................. 2

    پیشینه موضوع   ............................................................................................................................................... 2

    سؤالات تحقیق  ................................................................................................................................................. 2

    فرضیه    .............................................................................................................................................................. 2

    تعریف موضوع   ................................................................................................................................................. 2

    روش تحقیق  ...................................................................................................................................................... 2

    چکیده    ............................................................................................................................................................. 4

    فصل اول  : بحث لغوی اعجاز ، معجزه درلغت ، ماهیت معجزه  .................... 5

    معجزه چیست ؟   ............................................................................................................................................. 6

    آیامعجزه ممکن است ؟  .................................................................................................................................. 8

    آیا معجزه واقع شده است ؟  ......................................................................................................................... 10

    معجزه چگونه دلالت بر صدق آورنده آن دارد؟  ....................................................................................... 11

    شرایط معجزه  ................................................................................................................................................... 12

    چگونه معجزه گواه بر صدق ادعای پیامبران می باشد؟  ........................................................................ 13

    معنی لغوی اعجاز  ............................................................................................................................................ 14

    عجز ....................................................................................................................................................................... 16

    معجزه در لغت  .................................................................................................................................................. 17

    گفتار علمای غرب راجع به معجزه ............................................................................................................... 18

    معجزه در اصطلاح  ........................................................................................................................................... 18

    معجزه در اصطلاح علوم دینی ....................................................................................................................... 21

    فاعل معجزه کیست ؟    ................................................................................................................................. 23

    اعجاز و ماهیت آن  ........................................................................................................................................... 24

    اعجاز قرآن   ....................................................................................................................................................... 25

    اعجاز قرآن فقط از نظر اسلوب کلام یا جهتی دیگر از جهات ، به تنهایی نیست .  ...................... 26

    عمومیت اعجاز قرآن برای تمامی افراد انس و جن  ................................................................................ 26

    یک پندار غلط  .................................................................................................................................................. 28

    نفی شبهات وارد بر اعجاز ............................................................................................................................... 29

    نخستین آیه نفی اعجاز ................................................................................................................................... 29

    دومین آیه نفی اعجاز......................................................................................................................................... 33

    سومین آیه نفی اعجاز ...................................................................................................................................... 36

    فصل دوم : معجزات حضرت موسی (ع) .............................................................. 40

    معجزات حضرت موسی ( ع ) ........................................................................................................................ 42

    معجزات نه گانه حضرت موسی (ع) ............................................................................................................. 45

    کوه « حریب » جایگاه اولین ارتباط عمیق موسی (ع) با خدا  ........................................................... 50

    اثبات معجزه حضرت موسی (ع) ................................................................................................................... 51

    یدبیضاء ................................................................................................................................................................. 62

    معجزه سوم ......................................................................................................................................................... 66

    دریا شکافته شد.................................................................................................................................................. 69

    موسی به طور سینا میرود .............................................................................................................................. 71

    موسی همان پیامبری است که قومش از وی درخواست کرده اند خدا را ببینند ........................... 73

    فصل سوم : معجزات حضرت عیسی (ع................................................................. 75

    نبوت حضرت عیسی (ع).................................................................................................................................. 76

    انواع معجزات حضرت عیسی (ع).................................................................................................................. 78

    بیان معجزات حضرت عیسی (ع) در کتاب مسیحیت شناسی ............................................................. 83

    آیات 49الی 52 نساء( راجع به معجزات حضرت عیسی (ع) ............................................................... 86

    اثبات معجزه دوران نوزادی ( سخن گفتن ) حضرت عیسی (ع)از منظر آیات قرآن کریم .......... 92

    فصل چهارم :بررسی معجزات پیامبر اکرم(ص)................................................... 100

     انواع معجزات پیامبر(ص) ..................................................................................... 101

    اعجاز قرآن .......................................................................................................................................................... 101

    قرآن معجزه ادبی  ............................................................................................................................................. 103

    قرآن معجزه جاودانی ........................................................................................................................................ 103

    قرآن معجزه انسان ساز .................................................................................................................................... 104

    اثبات اعجاز قرآن از دیدگاه قرآن کریم ...................................................................................................... 105

    قرآن معجزه جاودانی پیامبر اسلام(ص) ...................................................................................................... 107

    نظر شهید مطهری در رابطه با اعجاز قرآن  ............................................................................................... 111

    شق القمر............................................................................................................................................................... 112

    ذکر شق القمر در قرآن و اخبار...................................................................................................................... 117

    حرکت درخت...................................................................................................................................................... 125

    معراج پیامبر (ص) ............................................................................................................................................. 130

    اثبات مسئله معراج و سیر شبانه پیامبر (ص)............................................................................................ 132

    غیب گویی............................................................................................................................................................ 137

    غیب گویی از دیدگاه آیات قرآن کریم......................................................................................................... 139

    یک پیشگویی عجیب......................................................................................................................................... 142

    اعجاز قرآن از دریچه علم غیب....................................................................................................................... 143

    حنانه...................................................................................................................................................................... 145

    معجزه ای دیگر.................................................................................................................................................. 146

    معجزات روایی پیامبر (ص)(8،9،10،11)..................................................................................................... 146

    بررسی چند نکته:............................................................................................................................................... 150

    آیا پیامبر (ص)باید مطابق خواسته مردم معجزه بیاورد؟.......................................................................... 150

    چرا پیامبر (ص)مطابق خواسته های مردم اعجاز نکردند؟....................................................................... 153

    آیا معجزه دلیل و برهان بر صحت نبوت و رسالت است ؟....................................................................... 155

    چرا قرآن معجزه را « آیه » خوانده است؟.................................................................................................. 156

    نتیجه گیری............................................................................................................... 158

    فهرست منابع و مؤاخذ............................................................................................ 160

     

     

    منبع:

    آلن بیرو- فرهنگ علوم اجتماعی - باقر ساروخانی - تهران- کیهان- چاپ اول .

    آندره میشل- جامعه شناسی و ازدواج- تهران- انتشارات موسسه مطالعات وتحقیقات اجتماعی 1352.

    انگلس فردیک- ریشه های خانواده و مالکیت خصوصی و دولت- انتشارات روشان.

    سازمان ملی جوانان- بررسی وضعیت اوقات فراغت جوانان- موسسه فرهنگ اهل قلم، چاپ اول- زمستان 1381.

    کارلسون اولا و فایلتون- سیسلیا- کودکان و خشونت در رسانه های جمعی- مهدی وثوقی- تهران- مرکز تحقیقات- مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی- 1380.

    گارودی رژه- زنان چگونه به قدرت می رسند؟ دکتر امان الله ترجمان- انتشارات پرشکوه- چاپ اول- فروردین 79.

    گیدنز آستونی- جامعه شناسی- ترجمه منوچهرصبوری- چاپ سوم- 1376- تهران.

    گولد جولیوس- ویلیام.ل. کولب- فرهنگ علوم اجتماعی- ترجمه گروه مترجمین-ویراستار محمد جواد زاهدی- مازندران- تهران- انتشارات مازیار (1376).

    عزیزی- حمیدرضا- جرائم زنانه- چاپ  اشکان-  1376 تهران.

    بهنام جمشید- ایرانیان و اندیشه تجدد- تهران- نشر پژوهش- 1375.

    سازمان پژوهش وبرنامه ریزی- جغرافیای استان تهران- انتشارات آموزش و پرورش- چاپ دوم 1380.

    اطلاعات شماره 2184- 17 تیر 1383.

    ایران- سال نهم شماره 2681- 8 دی 1382.

    جام جم شماره 1036- 4 آذر 1382.

    ماهنامه پیما زن- سال دوازدهم- شماره 11- بهمن 1382.

    مجله جامعه شناسی ایران- انجمن جامعه شناسی ایران- موسسه انتشارات آگاه-دوره چهارم- شماره 3- پائیز 1381.

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور, رساله در مورد روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی و شناخت خشونت های زنان علیه مردان ، گزارش شده در روزنامه های کشور
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت