پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان

تعداد صفحات: 252 فرمت فایل: word کد فایل: 3904
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حقوق
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان

    پایان نامه

    برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    در رشته حقوق عمومی 

    چکیده

    امروزه اشتغال زنان از جمله مباحثی است که مورد توجه متخصصان امر قرار گرفته است زیرا در دستیابی یک جامعه به اهداف توسعه، استفاده از نیروی کار نیمی از افراد جمعیت آن حائز اهمیت فراوان است. حقوق شغلی مندرج در اسناد بین المللی ازجمله حقوقی است که زنان در بیشتر جوامع در مضیقه آن به سر می‌برند، با این وجود می‌توان آنان را بهترین و بالاترین معیار به منظور نقد و بررسی وضعیت حقوقی اشتغال زنان محسوب کرد. «کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان» از مهم ترین اسنادی است که به طور مفصل به زوایای مختلف اشتغال زنان پرداخته و خواستار رفع نابرابری ها و محدودیت های موجود در این زمینه شده است. بنابراین، در جهت شناخت موانع و تنگناهای موجود  در قوانین ایران در خصوص احقاق وضعیت شغلی زنان در مقایسه با کنوانسیون مذکور، ابتدا وضعیت کلی اشتغال زنان به وسیله آمار نشان داده شده است، ضمن آنکه مباحثی پیرامون موانع اشتغال زنان نیز مطرح می‌گردد. همچنین دیدگاه اسلام و سایر اسناد بین المللی نیز در این خصوص، مورد بحث قرار گرفته است، سپس اصول حاکم بر اشتغال زنان که به اصول عمومی و اصول اختصاصی تقسیم می‌شوند در کنوانسیون و قوانین موضوعه ایران مورد بررسی قرار گرفته و بعد از آن به بررسی اشتغال زنان در مناصب مهم دولتی و سیاسی در کنوانسیون و قوانین موضوعه ایران پرداخته شده و در پایان ضمن نتیجه گیری، پیشنهاداتی در جهت رفع محدودیت‌های حقوقی وغیرحقوقی اشتغال زنان ایرانی ارائه شده است.

     

    مقدمه

      ازآنجا که همواره توجه به موضوعات و پژوهش‌های علمی همراه با پدیده‌ها و نیازهای هر عصر بوده است، امروزه نیز توجه به مسایل زنان و مطالعات پیرامون آنها ونیاز به پژوهش علمی دررابطه با آن به صورت یک امر ضروری ظاهر شده است. موضوعی که تقریباً تا مدتی پیش به دلایل خاص فرهنگی، تاریخی وشاید به خاطر عدم شناخت و اهمیت آن نقش چندانی در مطالعات علوم انسانی نداشته است، اکنون بخشی از کل رشته‌های علوم انسانی را به خود اختصاص داده است و از مباحث پر رونق در محافل علمی و اجرایی در سطح ملی و بین‌المللی گردیده است.

    در این راستا توجه به حقوق زن، به عنوان بخشی از مطالعات زنان به دلیل اهمیت بنیادی که در وضعیت زنان در عرصه‌های گوناگون دارد، قابل تتبع بیشتری می‌باشد.از طرفی حقوق زن در مقایسه با سایر نظام‌های حقوقی مربوط به افراد، شکل خاص خود را نیز دارد و آن به دلیل تنوع جنبه‌های حقوقی مربوط به آن است. به طوری که درمیان کلیه شاخه‌های علم حقوق برای خود جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا زنان علاوه بر اینکه نیمی از جمعیت هر جامعه را تشکیل می‌دهند، طیف وسیعی از اقشار گوناگون جامعه را نیز در بر می‌گیرند.بدین ترتیب حقوق زن ضمن اینکه از جنبه حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی قابل بررسی است، به طور مستقیم و غیرمستقیم با تمام زمینه‌های حقوقی و به عبارتی با کل علم حقوق در ارتباط است.

    در تعریف حقوق زن می‌توان گفت در سطح کلی، جزیی از حقوق بشر است که به عنوان حقوق اساسی و غیرقابل انتقالی تلقی شده که برای زندگی زن به عنوان یک انسان ضروری است و به صورت جزیی تر، حقوق زن عبارت است از آن حقوقی  که برای زندگی انسانی زن به واسطه زن بودن؛ یعنی جنسیت اوضرورت دارد.بنابراین ضمن اینکه عنصر اساسی مفهوم حقوق زن، تساوی با مردان و رفع تبعیض نسبت به زنان به سبب جنسیت آنها است،از طرف دیگر عنصری وجود دارد که بدون آن با اجرای عنصر اول به مقصود اصلی نخواهیم رسید وآن تدابیر حمایتی است که باعث ایجاد شرایط لازم جهت تساوی زن و مرد می‌گردد.

    مبنای اصلی برابری زن و مرد به عنوان یکی از مصادیق حقوق بشر به حقوق طبیعی بر می‌گردد، حقوقی که به صرف انسان‌بودن برای انسان حاصل می‌شود و اراده انسانی در ایجاد آن دخالتی ندارد و قواعد آن ثابت و غیرقابل تغییر می‌باشد؛ بدین معنا که اگر صاحب حق بودن برخاسته از ذات انسان ولازم و ملزوم انسانیت اوست، پس نابرابری‌های فیزیکی واختلافات مبتنی بر نژاد،زبان، جنس، آداب و سنن، محیط زندگی و غیره نمی‌توانند درحقوق انسانی وی موثر افتد.

    در سال‌های اخیر، طرفداران حقوق زن در جهت برابری و رفع تبعیض نسبت به زنان تلاش‌های بسیاری نموده‌اند، لکن علی رغم موفقیت‌های نسبی، زنان در جهت رسیدن به تساوی حقوق انسانی با مردان راه طولانی در پیش دارند زیرا هنوز تبعیضات زیادی بین زنان ومردان به چشم می‌خورد که یکی ازآنها تبعیض در زمینه حق اشتغال وداشتن کار می‌باشد.

    «حق اشتغال»، یکی از حقوق بنیادین انسان‌ها است که جزء حقوق فطری محسوب می‌گردد. این حق، مقوله‌ای با اهمیت بسیار است که در به ثمر نشستن نیازهای مادی و غیرمادی نقش اساسی دارد؛ زیرا کار علاوه بر اینکه یک نیاز معنوی می‌باشد راهی برای وصول به نیازهای ضروری است. نیازهای هر انسانی از خواسته‌های جسمانی، روانی واجتماعی وی سرچشمه می‌گیرد و بسیاری از آنها ‌باید از طریق کار واشتغال برطرف شود. این حق اگر چه حقی متعلق به همه افراد بشر است لکن برای بهره‌گیری ازآن زنان نسبت به مردان با مشکلات و معضلات بسیاری مواجه هستند.

    «اسناد بین‌المللی حقوق بشر» اعم از اسناد عام و اسناد ویژه طرفدار حقوق زنان،سعی در رفع نابرابری‌ها و تبعیضات شغلی زنان داشته و در تغییر بنیان‌های اجتماعی و قانونی تلاش نموده‌اند. کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض ‌علیه زنان([1]) (مصوب 1979م.) مجموعه منسجمی از همه استانداردهای حقوق زنان و یکی ازدستاوردهای مهم جامعه بین المللی است که به بررسی ابعاد مختلف حقوق شغلی زنان می پردازد.

    این کنوانسیون نظری بر ایده‌های فمینیستی نداشته و درواقع، به موقعیت واقعی زنان در جوامع می‌پردازد و سعی در جهت رفع قوانین غیرمساعد وتبعیض‌آمیز علیه زنان، ازطریق تشویق کشورها به همراهی و الحاق به این کنوانسیون نموده است. آنچه در نهایت به ذهن خطور می‌کند، این است که تلاش‌های رفع تبعیض از زنان از جنبش‌های طرفدار زن گرفته تا اسناد حقوقی و اعلامیه‌های جهانی حامی حقوق بشر، همه در پی یافتن راهی برای غلبه بر نابرابری‌ها بوده و هستند، اما چرا با وجود همه این حمایت‌های جهانی، باز هم زنان قادر به رهایی از قفس آهنین چنین وضعیتی برای نیل به حقوق حقه خود نیستند؟([2])

    آنچه موجب شده ایران به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان نپیوندد، تصور برخی از علمای دینی در خصوص این سند بین المللی می‌باشد، این گروه هر گونه تغییر وتحول در مقررات فقهی نظیر قضاوت را غیرممکن و تحریف در قوانین اسلامی می‌دانند. با تغییر در چنین دیدگاه‌هایی می‌توان به ارتقاء حقوق زنان با موازین حقوق بشر امیدوار بود که در اینجا فقه پویا باید مساعی خود را در جهت اصلاح قوانین به کار اندازد.

    پیشنهاد موضوع تحقیق با عنوان «اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان»، بهانه‌ای بود تا شاید بتوان با بررسی و بحث بیشتر،  موضوع نابرابری حقوق شغلی زنان در ایران را به چالش کشانده و همگام با کشورهایی که رفع تبعیض نسبت به زنان را پذیرفته‌اند، اقدام به ایجاد مکانیسم ویژه جهت استقرار برابری نمود.

    موضوع طرح پژوهشی با اهداف بنیادی زیر پیگیری شده است:

    1- بررسی اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران

    2- بررسی اشتغال زنان در کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان

    3- تبیین موانع و تنگناهای موجود درقوانین ایران در خصوص احقاق حقوق زنان

    در زمینه اشتغال

    بنابراین با در نظر گرفتن اهداف فوق، سوال اصلی که نسبت به موضوع پژوهشی مطرح می‌گردد این است که:

    آیا قوانین موضوعه ایران در زمینه حقوق شغلی زنان، در تطبیق با کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان، دارای موانع و محدودیت‌هایی می‌باشد یا خیر؟

    طبعاً علاوه بر سئوال اصلی، سئوال‌های فرعی دیگری نیز به ذهن خطور می‌کند که پاسخگویی بدانها لازم می‌باشد. برخی از آنها به قرار زیر است:

    در جمهوری اسلامی ایران چه حقوقی درمورد اشتغال زنان در نظر گرفته شده است؟

    دیدگاه اسلام درباره اشتغال زنان در جامعه چیست و فقه باید به چه ویژگی متصف گردد تا زنان را به حقوق شغلی خود برساند؟

     کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان چه حقوقی را در مورد اشتغال زنان درنظر گرفته است؟

    وجوه اشتراک یا افتراق مقررات ایران و کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان در زمینه حقوق شغلی آنان چیست؟

    آیا وضعیت حقوقی اشتغال زنان در ایران به موازات چارچوب‌های بین‌المللی  پیش می‌رود؟

    آنچه مسلم است برای مطالعه بهتر موضوع پژوهشی و دستیابی به پاسخ سوالات مطروحه، به بررسی معیارها و استانداردهای حقوق شغلی زنان در سایر اسناد بین‌المللی نیز می‌پردازیم چرا که تنها اصول مندرج در این اسناد را می‌توان به عنوان معیار مفیدی در جهت ارزیابی وضعیت اشتغال زنان در ایران تلقی کرد.

    بنابراین با پی‌جویی این فرضیه موضوع را دنبال می‌کنیم که :وضعیت اشتغال زنان ایرانی در تطبیق با کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان دارای نواقص و کاستی‌هایی می‌باشد.

    درآزمون این فرضیه، به این نتیجه می‌رسیم که میزان مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی وسیاسی که یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع محسوب می‌شود در کشورما با استانداردهای جهانی فاصله قابل توجهی دارد.پایین بودن نرخ مشارکت زنان ایرانی دربازار کار، ناشی از موانع و محدودیت‌های حقوقی وبیشتر ازآن، موانع و محدودیت‌های غیرحقوقی است. براین اساس، بر دولت واجب است با اتخاذ تدابیری برای رفع این موانع، به تعهد وتکلیفی که برطبق حقوق داخلی و اسناد بین المللی بر عهده دارد عمل نماید.

    این پژوهش به روش کتابخانه‌ای بوده و از منابع اینترنتی، قوانین و مقررات داخلی، اسناد ومعاهدات بین‌المللی به خصوص کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان،به عنوان مهم‌ترین ابزار کار تحقیق استفاده شده است.

    در رابطه با محدودیت‌ها و موانع تحقیق، باید از محدودیت در دسترسی به منابع آماری جدید و کمبود منابع منسجم در رابطه با موضوع ونداشتن کتابخانه مجهز در دانشگاه و عدم همکاری کتابخانه‌های معتبر نام برد.

    تنظیم مطالب تحقیق، در سه بخش صورت گرفته است و هر بخش، مشتمل بر دو فصل می‌باشد. در بخش اول به بررسی اشتغال زنان از دیدگاه‌های مختلف پرداخته‌ شده است، چنان‌که در فصل اول، وضعیت اشتغال زنان از دیدگاه اجتماعی و اقتصادی و در فصل دوم اشتغال زنان از دیدگاه اسلام و اسناد بین‌المللی مورد بحث واقع شده است.

    بخش دوم، تحت عنوان بررسی اصول مرتبط با حق اشتغال زنان در کنوانسیون (CEDAW)  و قوانین موضوعه ایران در دو فصل نگارش یافته است. در فصل اول به بررسی اصول عمومی و در فصل دوم به بررسی اصول اختصاصی مرتبط با حق اشتغال زنان پرداخته شده است.

    در بخش سوم، به بررسی اشتغال زنان در مناصب مهم دولتی و سیاسی پرداخته‌ شده است، چنان‌که در فصل اول، اشتغال زنان در مناصب مهم دولتی و سیاسی در کنوانسیون (CEDAW) و در فصل دوم، اشتغال زنان درمناصب مهم دولتی وسیاسی در قوانین موضوعه ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در پایان از مطالب ارائه شده نتیجه گیری شده است.

    امید است بتوانیم در جهت ارتقاء وضعیت شغلی زنان و احقاق نیمی از جمعیت فعال کشور که در همه عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی،سیاسی و غیره ظرفیت، قابلیت وشایستگی خود را به اثبات رسانیده‌اند، گامی هر چند کوتاه برداریم.

  • فهرست و منابع پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان

    فهرست:

    چکیده ........................................................................................................................................... 1

    مقدمه............................................................................................................................................. 2

     

    بخش اول – بررسی اشتغال زنان از دیدگاه‌های مختلف

     

    فصل اول – اشتغال زنان از دیدگاه اجتماعی و اقتصادی

    گفتار اول- وضعیت اشتغال زنان ازنگاه آمار .......................................................................... 11

             بند اول- اشتغال زنان در دنیا .......................................................................................... 14

                       الف – میزان اشتغال زنان در دنیا ........................................................................ 14

                       ب- اشتغال زنان دنیا در بخش‌های مختلف ......................................................... 19

             بند دوم- اشتغال زنان درایران ........................................................................................ 23

                       الف – میزان اشتغال زنان در ایران....................................................................... 23

                       ب- اشتغال زنان ایران دربخش‌های مختلف ........................................................ 26

     

    گفتار دوم – موانع اشتغال زنان ................................................................................................. 30

             بند اول- موانع اجتماعی ................................................................................................... 31

                       الف- طرز فکر وباورهای اجتماعی....................................................................... 31

                       ب – سنت‌ها وآداب و رسوم اجتماعی................................................................... 32

                       ج – ازدواج ومسئولیت‌های خانوادگی ................................................................... 34

                       د- عدم تمایل کارفرمایان نسبت به استخدام زنان................................................ 35

             بند دوم- موانع فرهنگی  ................................................................................................... 36

                       الف – موانع آموزشی ........................................................................................... 36

                       ب – ضعف خودباوری و اتکاء به نفس از سوی زنان ......................................... 38

                       ج – عدم تمایل مردان به کار زنان در محیط های مختلط .................................... 39

             بند سوم- موانع اقتصادی ................................................................................................ 40

                       الف – رکود اقتصادی ........................................................................................... 40

                       ب – شغل محسوب نکردن برخی از فعالیت‌های زنان........................................... 40

                       ج – اختلاف دستمزد ............................................................................................. 41

     

    فصل دوم – اشتغال زنان از دیدگاه اسلام واسناد بین المللی

    گفتار اول- اشتغال زنان از دیدگاه اسلام .................................................................................. 43

             بند اول- کار در اسلام ..................................................................................................... 44

                       الف – کار درآیات قرآن کریم ............................................................................... 44

                       ب- کار در سنت وروایات .................................................................................... 46

                       ج – کار از دیدگاه فقهی......................................................................................... 48

             بند دوم – موضع اسلام در خصوص وضعیت شغلی زنان ............................................. 49

                       الف – اشتغال زنان درقرآن .................................................................................. 49

                       ب – اشتغال زنان در سنت وروایات...................................................................... 51

                       ج – اشتغال زنان در فقه ....................................................................................... 54

    1- ضرورت ملاحظه مقتضیات زمان ومکان در استنباط مقررات اسلامی  .. 56

                            2- عقل،مبنای استنباط منابع فقهی ................................................................. 58

     

    گفتار دوم – اشتغال زنان در اسناد بین المللی ......................................................................... 59

             بند اول – مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار ........................................................... 60

                       الف – مقاوله نامه شماره «111»........................................................................... 61

                       ب- مقاوله نامه شماره «100».............................................................................. 62

                       ج – مقاوله نامه های شماره «142» و «122»‌...................................................... 62

                       د- مقاوله نامه شماره «103»............................................................................... 63

             بند دوم – اسناد بین المللی حقوق بشر ............................................................................. 65

                       الف – منشور سازمان ملل متحد........................................................................... 65

                       ب – اعلامیه های حقوق بشر ................................................................................ 65

                            1- اعلامیه جهانی حقوق بشر ........................................................................ 65

                            2- اعلامیه اسلامی حقوق بشر ...................................................................... 66

                       ج – میثاق های بین المللی حقوق بشر.................................................................... 67

                            1- میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی ..................................................... 67

                            2- میثاق بین المللی حقوق اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی............................... 67

                       د- کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر ........................................................... 68

                            1- کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان ............................................. 68

                            2- کنوانسیون حقوق سیاسی زنان ............................................................... 70

     

    بخش دوم – بررسی اصول مرتبط با حق اشتغال زنان در کنوانسیون (CEDAW)

    و قوانین موضوعه ایران

     

    فصل اول – بررسی اصول عمومی مرتبط با حق اشتغال زنان

    گفتار اول – حق اشتغال به عنوان یک حق لاینفک حقوق انسانی............................................... 73

             بند اول – حق اشتغال در کنوانسیون (CEDAW) ................................................................. 73

                       الف – رفع تبعیض و تساوی زن و مرد از دیدگاه کنوانسیون ............................. 73

                       ب- مفهوم حق اشتغال از دیدگاه کنوانسیون ....................................................... 77

             بند دوم-حق اشتغال در قانون اساسی ایران.................................................................... 78

                       الف – بررسی حقوق زن از منظر برخی اصول قانون اساسی ............................ 78

    1- رعایت کرامت انسانی و عدالت فردی واجتماعی در مورد زنان............... 78

                            2- تساوی حقوق زن ومرد درقانون اساسی ................................................ 80

                       ب- بررسی حق اشتغال زنان از دید اصولی از قانون اساسی............................. 81

    گفتار دوم – حق برخورداری از فرصت‌های شغلی یکسان ....................................................... 82

             بند اول – حق برخورداری ازفرصت‌های شغلی یکسان درکنوانسیون  (CEDAW).............. 82

             بند دوم- حق برخورداری از فرصت‌های شغلی یکسان در قوانین موضوعه ایران ........ 83

                       الف – اصل برابری ورود به خدمت عمومی طبق قانون استخدام کشوری........... 84

                       ب – ایجاد فرصت‌های یکسان برای اشتغال زنان ................................................ 85

     

    گفتار سوم – حق انتخاب آزادانه حرفه وشغل............................................................................ 87

             بند اول- حق انتخاب آزادانه حرفه وشغل در کنوانسیون (CEDAW).................................. 87

             بند دوم- حق انتخاب آزادانه حرفه وشغل در قوانین موضوعه ایران ............................. 89

             بند سوم -  محدودیت‌های موجود بر آزادی انتخاب شغل زنان ...................................... 90

                       الف – محدودیت‌های عمومی ................................................................................ 90

                            1- عدم مخالفت با اسلام ............................................................................... 90

                            2- عدم مخالفت با مصالح عمومی ................................................................. 90

                       ب- محدودیت‌های اختصاصی............................................................................... 91

    1- اشتغال به کارهای زیان آور،خطرناک، سخت وحمل  بار بیش از حد ..... 91

                            2- اشتغال به شغل منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات زن ........................... 92

     

    گفتار چهارم – حق برخورداری برابر از ارتقاء مقام وامنیت شغلی ......................................... 96

             بند اول- حق برخورداری برابر از ارتقاء مقام ................................................................ 96

                       الف – حق برخورداری برابر از ارتقاء مقام در کنوانسیون (CEDAW) ................... 96

                       ب- حق برخورداری برابر از ارتقاءمقام در قوانین موضوعه  ایران................... 97

             بند دوم – حق برخورداری برابر از امنیت شغلی.............................................................. 100

                       الف – حق برخورداری برابر از امنیت شغلی در کنوانسیون  (CEDAW) ................ 100

                       ب – حق برخورداری برابر از امنیت شغلی در قوانین موضوعه  ایران............... 101

     

    گفتار پنجم –حق دریافت مزد مساوی و برخورداری از تامین اجتماعی................................... 103             

             بند اول – حق دریافت مزد مساوی در مقابل کارمساوی ................................................. 103

                       الف – حق دریافت مزد مساوی در مقابل کار مساوی در کنوانسیون (CEDAW)... 103

                       ب – حق دریافت مزد مساوی در مقابل کارمساوی درقوانین موضوعه ایران..... 105

             بند دوم – حق برخورداری از تامین اجتماعی برابر ......................................................... 107                       

                       الف – حق برخورداری از تامین اجتماعی برابر در کنوانسیون (CEDAW) ............ 108

                       ب- حق برخورداری از تامین اجتماعی برابردرقوانین موضوعه ایران................ 109

     

    فصل دوم – بررسی اصول اختصاصی مرتبط با حق اشتغال زنان

    گفتار اول – ممنوعیت اخراج به دلیل بارداری یا مرخصی زایمان ........................................... 117        

             بنداول- ممنوعیت اخراج به دلیل بارداری یا مرخصی زایمان در کنوانسیون (CEDAW).... 117

             بند دوم- ممنوعیت اخراج به دلیل بارداری یا مرخصی‌ زایمان در قوانین موضوعه ایران   119

     

    گفتار دوم – استفاده از مرخصی وبرخورداری از حقوق ومزایای دوران بارداری و زایمان . 120

             بند اول – استفاده از مرخصی وبرخورداری از حقوق ومزایای دوران بارداری و

             زایمان در کنوانسیون (CEDAW)......................................................................................... 120

             بند دوم – استفاده از مرخصی و برخورداری از حقوق و مزایای دوران بارداری و

              زایمان در قوانین موضوعه ایران ................................................................................... 124

     

    گفتار سوم – ارائه خدمات حمایتی به والدین ............................................................................ 134

             بند اول –ارائه خدمات حمایتی به والدین در کنوانسیون (CEDAW)..................................... 134

             بند دوم – ارائه خدمات حمایتی به والدین در قوانین موضوعه ایران............................... 139

     

    گفتار چهارم- برخورداری از حمایت در زمان بارداری............................................................. 143

             بند اول- برخورداری از حمایت درزمان بارداری در کنوانسیون (CEDAW)..................... 143

             بند دوم – برخورداری از حمایت درزمان بارداری در قوانین موضوعه ایران................ 145

     

    بخش سوم – بررسی اشتغال زنان در مناصب مهم دولتی و سیاسی

    در کنوانسیون (CEDAW) وقوانین موضوعه ایران

     

    فصل اول- بررسی اشتغال زنان درمناصب مهم دولتی وسیاسی در کنوانسیون (CEDAW)........ 150

    گفتار اول – برابری زن و مرد به تصدی مشاغل مهم دولتی وسیاسی  در کنوانسیون(CEDAW)............... 151

             بند اول- برابری زن به تصدی مشاغل مهم دولتی و سیاسی در سطح ملی .................... 151

            بند دوم – برابری زن ومرد به تصدی مشاغل مهم دولتی و سیاسی در  سطح بین المللی     160

                       الف – توصیه کلی شماره 8................................................................................... 161

                       ب –توصیه کلی شماره 10.................................................................................... 164

     

    گفتار دوم – اتخاذ تدابیری خاص درجهت گسترش حضور زنان در مناصب مهم دولتی و سیاسی .......... 165

             بند اول- اتخاذ تدابیری خاص در سند کنفرانس جهانی زن- نایروبی........................ 165

             بند دوم- اتخاذ تدابیری خاص در سند کنفرانس جهانی زن- پکن.................................... 167

     

    فصل دوم- بررسی اشتغال زنان درمناصب مهم دولتی وسیاسی در قوانین موضوعه ایران

    گفتار اول – جایگاه زنان در نهاد رهبری .................................................................................... 178

             بند اول – رهبری ............................................................................................................... 178

             بند دوم- شورای رهبری ................................................................................................. 179

             بندسوم – مجلس خبرگان................................................................................................... 182

     

    گفتار دوم – جایگاه زنان در قوای سه گانه(مجریه، مقننه،قضائیه) .......................................... 184

             بند اول-قوه مجریه............................................................................................................ 184

                       الف – ریاست جمهوری......................................................................................... 184

                       ب – وزارت ........................................................................................................... 189

             بند دوم- قوه مقننه ........................................................................................................... 190

                       الف- مجلس شورای اسلامی ............................................................................... 190

                       ب- شورای نگهبان ............................................................................................... 191

             بند سوم – قوه قضائیه ...................................................................................................... 195

                       الف- قضاوت ....................................................................................................... 195

                       ب – ریاست قوه قضائیه ....................................................................................... 202

     

    گفتار سوم – جایگاه زنان در نیروهای مسلح ........................................................................... 204

             بند اول- ارتش................................................................................................................... 206

             بند دوم – نیروی انتظامی .................................................................................................. 207

             بند سوم- سپاه پاسداران ................................................................................................. 209

     

    نتیجه............................................................................................................................................ 213

    پیوست ........................................................................................................................................ 223

    فهرست منابع  

    منبع:

    منابع فارسی

    1- کتب

    - قرآن کریم

    1- ابوالحمد، عبدالحمید، حقوق اداری ایران، تهران، انتشارات توس،چاپ ششم،1379

    2- احسان بخش، صادق، آثار الصادقین، جلد نوزدهم، رشت، انتشارات ستاد نماز جمعه، چاپ اول،1373

    3- آشوری، محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، 1383

    4- افشاری،زهرا، اشتغال زنان ونقش آن در بازسازی اقتصادی کشور، تهران، دانشگاه الزهرا، 1369

    5- باقریان، میترا، بررسی ویژگی های اشتغال زنان در ایران، تهران،سازمان برنامه وبودجه، 1369

    6- جزنی،نسرین، بررسی موانع و مشکلات موجود در اشتغال زنان در بخش‌های دولتی، تهران، معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی، 1380

    7- جناتی، محمد ابراهیم، منابع اجتهادی از دیدگاه مذاهب اسلامی، تهران، انتشارات کیهان، 1370

    8- دانش، عصمت، اشتغال زنان و مسائل آن از چشم‌اندازهای مختلف، تهران، انتشارات دریای اندیشه، چاپ اول، 1382

    9- داور، زهرا، ارزیابی حقوقی کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان،  تهران،مرکز پژوهش‌های بنیادی، 1375

    10-دورنگری کنفرانس نایروبی، ترجمه زینت السادات موسوی،نایروبی،انتشارات سازمان ملل متحد، 1985

    11- روشن فر، مرضیه، زن، اشتغال ومالکیت، تهران، انتشارات برگ زیتون،چاپ اول، 1382

    12- رئیسی، مهدی، کنوانسیون زنان، قم،انتشارات نسیم قدس، چاپ اول، 1382

    13- ساروخانی، باقر، مقدمه‌ای برجامعه شناسی خانواده، تهران، انتشارات سروش، چاپ اول،1370

    14- سعیدزاده، محسن، زنان در جامعه مدنی چه سهمی دارند؟، تهران، نشر قطره، چاپ دوم، 1377

    15- سفیری، خدیجه،جامعه شناسی اشتغال زنان، تهران، موسسه فرهنگی انتشارات تبیان،چاپ اول،1377

    16- سند چهارمین کنفرانس جهانی زن( کار پایه عمل و اعلامیه پکن) ،مترجمان، علی آرین – علی میرسعید قاضی، تهران، دفتر امور زنان در نهادریاست جمهوری،چاپ اول، 1375

    17- شاخص‌های اجتماعی واقتصادی زنان در جمهوری اسلامی ایران، تهران، ناشر دفتر امور زنان کشور درنهاد ریاست جمهوری، چاپ اول، 1376

    18- شعبانی، قاسم، حقوق اساسی وساختار حکومت جمهوری اسلامی ایران، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ هفتم، 1379

    19- صفایی، حسین و امامی، اسدالله، حقوق خانواده، جلد اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،چاپ پنجم، 1375

    20- طباطبائی، سید محمد حسین، تفسیرالمیزان، جلد پنجم و بیست و هفتم، قم،موسسه انتشاراتی دارالعلم،1375

    21- طباطبائی موتمنی، منوچهر، آزادی‌های عمومی وحقوق بشر، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،چاپ دوم، 1375

    22- طغرانگر، حسن،حقوق سیاسی – اجتماعی زنان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تهران، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، چاپ اول، 1383

    23- عبادی، شیرین، تاریخچه و اسناد حقوق بشر در ایران، تهران، انتشارات روشنگران، چاپ اول، 1383

    24- عبادی، شیرین، حقوق زن، تهران،انتشارات گنج دانش،چاپ اول، 1381

    25- عراقی، عزت الله ،آیا می‌دانید حقوق زن در دوران ازدواج چیست؟، تهران، انتشارات راهنما، چاپ دوم، 1362

    26- عراقی،عزت الله ،حقوق بین المللی کار، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1367

    27- علویون، محمد رضا، کارزنان در حقوق ایران و حقوق بین المللی کار، تهران،انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، چاپ اول، 1381

    28- قاضی(شریعت پناهی)، ابوالفضل ، بایسته های حقوق اساسی، تهران، نشر دادگستر، 1377

    29- قاضی (شریعت پناهی)،ابوالفضل، حقوق اساسی ونهادهای سیاسی، جلد اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1371

    30- قریشی، شریف ،کار وحقوق کارگر، ترجمه ادیب لاری، انتشارات دارالکتاب الاسلامی، چاپ دوم، 1352

    31- کار،مهرانگیز، حقوق سیاسی زنان ایران، تهران، انتشارات روشنگران، چاپ اول، 1376

    32- کار، مهرانگیز، رفع تبعیض از زنان ،مقایسه کنوانسیون رفع تبعیض از زنان با قوانین داخلی ایران،تهران،نشرقطره ، چاپ سوم، 1379

    33- کار،مهرانگیز، زنان در بازار کار ایران، تهران،انتشارات روشنگران، چاپ اول، 1373

    34- کار، مهرانگیز، مشارکت سیاسی زنان، موانع وامکانات،تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، چاپ اول ،1379

    35- کدیور، جمیله، زن، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول، 1375

    36- گزارش های فعالیت های کمیته رفع تبعیض از زنان (CEDAW)، جلد سوم ،ترجمه داریوش قنبری، نیویورک، 1997

    37- محقق داماد، مصطفی، بررسی حقوق خانواده، تهران، نشر علوم اسلامی، 1376

    36- مدنی،جلال الدین، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تهران،نشر همراه، چاپ سوم،1374

    39- مشکینی اردبیلی، علی، اصطلاحات الاصول و معظم ابحاثها، قم، دفتر نشرالهادی،1409 ه ق

    40- مصفا، نسرین، مشارکت سیاسی زنان در ایران، تهران، انتشارات وزارت امور خارجه،چاپ اول، 1375

    41- مطهری، مرتضی، حجاب، تهران، انتشارات صدرا، چاپ سی وچهارم، 1370

    42- مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، قم،مدرسه امیرالمومنین، چاپ یازدهم، 1371

    43- منتسکیو، شارل، روح القوانین، ترجمه علی اکبرمهتدی، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1362

    44- منوچهریان، مهرانگیز، تربیت سیاسی اجتماعی زن، تهران، یونسکو، 1348

    45- موسوی،یعقوب ،موانع ومشکلات اجتماعی زنان شاغل در بخش غیردولتی، تهران، مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری، 1381

    46- مهرپور، حسین، حقوق بشردر اسناد بین المللی و موضع جمهوری اسلامی ایران، تهران، انتشارات اطلاعات ، چاپ اول، 1374

    47- مهرپور، حسین،حقوق بشر وراهکارهای اجرای آن، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول، 1378

    48- مهرپور، حسین، حقوق زن از منظر حقوق داخلی، مبانی فقهی وموازین بین المللی، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول، 1379

    49- مهرپور، حسین، نظام بین المللی حقوق بشر، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول، 1377

    50- میشل،آندره، جنبش اجتماعی زنان، ترجمه هما زنجانی زاده،مشهد، نشر نیکا، چاپ اول، 1372

    51- ناجی راد، محمد علی، موانع مشارکت زنان در فعالیت های سیاسی- اقتصادی ایران پس از انقلاب، تهران،انتشارات کویر، چاپ اول،1382

    52- نوری، یحیی، حقوق زن در اسلام وجهان، تهران،انتشارات فراهانی، چاپ چهارم، 1347

    53- هاشمی، محمد، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلد دوم، تهران، نشر دادگستر، چاپ سوم، 1379

     

    2- مقالات

    54- اعرابی، آذر،“مدیریت زنان و نابرابری های نظام اجتماعی”، مجموعه مقالات دومین همایش توانمندسازی زنان، تهران، مرکز امور مشارکت زنان، 1380

    55- آملی، احمد، “بررسی حقوق اشتغال زنان ایران و انطباق آن با کنوانسیون رفع کلیه تبعیضات علیه زنان”، مجموعه مقالات دومین همایش توانمندسازی زنان، تهران، مرکز امور مشارکت زنان، 1380

    56- باربارابودل، “رهبری سیاسی جهان و خط مشی گذاری عمومی”، ترجمه حسین گیوریان، نشریه حقوق زن، شماره 13، سال دوم ، بهمن 1378

    57- بشیریه، حسین، “حدود وموانع مشارکت سیاسی زنان در زندگی سیاسی زنان درزندگی سیاسی”، تهران، مجموعه مقالات سمینار شرکت اجتماعی زنان، به کوشش دفتر امور اجتماعی استانداری تهران، 1373

    58- پاسگر، سوسن،“سطح اشتغال زنان درنظام ملل متحد”، مجله سیاست خارجی، سال نهم، شماره 2،1374

    59- چنگیزی آشتیانی، مهرانگیز، “مشکلات اشتغال زنان در ایران وتجربه تعاونی زنان چینی”، مجله تعاون، 1375

    60- حافظیان، محمد حسین، “راهکارهای افزایش مشارکت سیاسی زنان در ایران ودیگر کشورهای اسلامی”، مجموعه مقالات همایش مشارکت سیاسی زنان در کشورهای اسلامی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی ،1381

    61- حسینی، احمدرضا، “چالش های کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران”، مجله رواق اندیشه، شماره4 ،1380

    62- راسخ نژاد، مریم،«موانع زنان برای اشتغال در مشاغل دولتی»، مجله پیام زن، شماره 13، 1375

    63- زاهدی، شمس السادات،“ارتقای مشارکت زنان در سطوح مدیریتی”، مجموعه مقالات همایش مشارکت سیاسی زنان در کشورهای اسلامی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، 1381

    64- سروش ،عبدالکریم، “فقه در ترازو”، نشریه کیان، شماره 46،سال نهم، 1378

    65- سعید زاده، محسن، “مشاغل زنان در عصر رسالت”، نشریه پیام زن، قم،دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شماره 38، 1374

    66- شایگان، فریده، “مفهوم مطلق حقوق زن”، مجله سیاست خارجی، سال نهم، شماره 2، 1374

    67- شه بخت،پریسا،“مقایسه کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان با قانون اساسی ایران”،نشریه کانون زنان زمان، شماره2، 1382

    68- صفوی، محمود، “حقوق و مزایای دوران بارداری وزایمان کارگران زن”، از مجموعه مقالات جنس دوم، به کوشش نوشین احمدی خراسانی، تهران، نشر توسعه، جلد چهارم، 1378

    69- عنصری، لیلا، “دستمزد برابر در ازای کار برابر”، مجله حقوق زن، شماره 25، 1384

    70- فرشاد مهر، فریبا، “نگاهی به حضور مدیریتی زنان در ایران وجهان”، نشریه ریحانه، شماره 7،1383

    71- مختاریان، حسین،“شیوه های افزایش مشارکت زنان در بازار کار”، مجموعه مقالات دومین همایش توانمندسازی زنان، تهران، مرکز امور مشارکت زنان، 1380

    72- مصفا، نسرین، “نقش مشارکت سیاسی در توانا سازی زنان”، مجله سیاست خارجی، سال هشتم، شماره 3، 1373

    73- موسوی، فضل الله ،“بررسی تطبیقی شرایط کار زنان و نوجوانان در کشورهای ژاپن، کره جنوبی، هند، مصر، انگلستان و ایران” ، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره64، 1383

    74- مولاوردی، شهیندخت، “زنان در قدرت و تصمیم گیری”، نشریه ریحانه،شماره 10، بهار 1384

    75- مولاوردی، شهیندخت، “زنان شاغل، چالش‌های پیش رو”، نشریه حقوق زنان، شماره24 ،1383

    76- نیک انجام، شهناز، “وضعیت حقوقی زنان در جامعه بین المللی”، مجله سیاست خارجی، شماره2، سال نهم، 1374

    77- هاشمی، محمد،“حقوق اجتماعی، سیاسی زنان درچهار عرصه”، نشریه فرزانه، شماره 8،1375

    78-  هاشمی، محمد،“نگرشی به قانون جدید کار”، نشریه دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، 1370

    79- هاشمی ، محمد، “نگرشی کوتاه بر حقوق اجتماعی و سیاسی زنان”، زن وحقوق انسانی، تهران، انتشارات برگ زیتون، 1379

    3- قوانین ومقررات

    80- آیین نامه وضع حمل وکمک نوزاد مصوب 28/6/1345

    81- تصویب نامه هیات وزیران راجع به اصلاح آیین نامه مرخصی ها مصوب 5/9/1368

    82- تصویب نامه هیات وزیران راجع به مدت استفاده بانوان باردار از معذوریت مصوب 25/3/1367

    83- تصویب نامه هیات وزیران راجع به معذوریت وضع حمل بانوان مصوب12/6/1374

    84- سیاست های اشتغال زنان درجمهوری اسلامی ایران مصوب 20/5/1371 شورای عالی انقلاب فرهنگی

    85- قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب7/7/1366

    86- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1358 با اصلاحات سال 1368

    87- قانون استخدام کشوری مصوب31/3/1345

    88- قانون اصلاحی انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب6/5/1374

    89- قانون انتخابات خبرگان رهبری مصوب 10/7/1359

    90- قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

    91- قانون تامین اجتماعی مصوب3/4/1354

    92- قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی مصوب 22/12/1374 و آیین نامه اجرایی آن مصوب 21/9/1375 هیات وزیران

    93- قانون تنظیم خانواده وجمعیت مصوب 26/2/1372

    94- قانون حمایت خانواده مصوب15/11/1353

    95- قانون راجع به خدمت نیمه وقت بانوان مصوب10/9/1362

    96- قانون کار مصوب 1337 و 1369

    97- قانون مدنی مصوب سال 1307 با اصلاحات بعدی

    98- قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصوب21/7/1370

    99- قانون مقررات استخدامی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب 27/4/1374 و اصلاحیه آن مصوب 1/9/1377

    100- قوانین مربوط به استخدام قضات مصوب سال‌های 1302،1306،1347،1348 چاپ روزنامه رسمی

    101- قوانین و مقررات ویژه زنان در جمهوری اسلامی ایران، طیبه آرتیدار، تهران، انتشارات برگ زیتون، چاپ اول، 1378

    102- منشورحقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران(مصوب 31/6/1383)

     

    4- اسناد

    103- اعلامیه جهانی حقوق بشر

    104- اعلامیه رفع تبعیض علیه زنان

    105- کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان

    106- کنوانسیون حقوق سیاسی زنان

    107- مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار

    108- منشور سازمان ملل متحد

    109- میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

    110- میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی

     

    5- سایر منابع

    111- ابراهیمی معینی، علی، بررسی حقوق اشتغال زنان در حقوق ایران ودر اسناد بین المللی و موانع حق اشتغال، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی مجتمع آموزش عالی قم،1380

    112- رحمانی تونکابنی، زهره، حق زن به تصدی مشاغل عمومی، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، 1381

    113- سالنامه آماری کشور 1365، تهران، مرکزآمار ایران،1366

    114- سالنامه آماری نیروی انسانی سال 1378، تهران،مرکزآمار ایران،1379

    115- طاهری طاری، محسن،حق مشارکت زنان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزادواحد تهران مرکزی، 1382

    116- عیسی زاده. علی اکبر، حمایت های ویژه از زنان درمعاهدات عام بین المللی، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، 1379

    117- قضات، مرضیه، حقوق مدنی وسیاسی زنان در نظام ملل متحد، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق بین المللی، دانشگاه علامه طباطبایی، 1374

    118- مفیدیان، شراره، امکان اشتغال زنان از لحاظ حقوقی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، 1380

    119- نودهی، عفت، نقد وبررسی حقوق اجتماعی – سیاسی زنان در جمهوری اسلامی ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی،1377

    120- نیازی سرایی، اعظم، بررسی تطبیقی ماده 11 کنوانسیون رفع تبعیض از زنان با حقوق موضوعه ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، 1383

    121- وظیفه خواه، علیرضا، نظام تامین اجتماعی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی،1382

     

    ب- منابع عربی

    122- ابن منظور، جمال الدین محمد بن مکرم،لسان العرب، جلدششم، بیروت، دارالحیاء التراث العربی، اول 1405 ه ق

    123- حرالعاملی، محمد بن الحسن، وسایل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، جلدچهاردهم، بیروت، نشردارحیاء التراث العربی، بی تا

    124- رازی الکلینی، ابوجعفر محمد بن یعقوب، اصول کافی، دوره 2 جلدی، بیروت، نشردارالاضواء، بی تا

    125- راغب الاصفهانی، ابوالقاسم الحسین بن محمد، مفردات الفاظ القرآن فی غریب القرآن مکتبه المرتضویه، چاپ دوم ، 1362 ه ق

    126- رشیدرضا، محمد، المنار، بیروت،دارالمعرفه، 1393 ه ق

    127- طبرانی، سلیمان بن احمد، المعجم الکبیر، جلدبیست وسوم، بیروت، دارالحیاء التراث العربی، 1397

    128- مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، جلد بیست و سوم،بیروت، دارالکتاب اسلامی، 1403 ه.ق

    129- مشکینی اردبیلی، علی، اصطلاحات الاصول و معظم ابحاثها، قم، دفتر نشر الهادی، 1409 ه.ق

    130- مودودی، ابوالاعلی، الاسلام فی مواجهه التحدیات المعاصره، کویت، دارالفکر العربی، بی تا

     

    ج – منابع انگلیسی

    131- Encxyclopedia of human Rights, New York, un ,1990

    132- Fredman, Sandra, Woman and The law, CIARENDON PRESS, OXFORD,1997

    133- Human Rights (Discrimination Against Women: The convertion and The Committee), Fact Sheet, No.22

    134- International Labour office, World labour Report, Vol.2, Genera, 110.1985

    135- Marmal Anita-Simon Judi, Women and world Development OEF international washington,1997

    136- Sweet, Rebeca and Maxwell , International law , London: MN.wallace ,1986

    137- The United nation and the advancement of woemen 1945-1996, united nation publication, volume VS,1996

    138- United Nation Action in the Field of Human Rights, Newyork, U.N,1998

    139- Write.L, women in management, Internationa law Review, Vol.137 ,No 1,1998

     

    د – منابع اینترنتی

    140- Http://www.Hamshahri,org/hamnews/1338/830925/world/ieda,htm

    141- Http://www.isu.ac.ir/publication/Neda-ye-Sadig-26-2704.htm

    142- Http://www.womenrc.com/special.asp

پروپوزال در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , گزارش سمینار در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , تز دکترا در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , رساله در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , پایان نامه در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , تحقیق در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , مقاله در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران با توجه به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت