پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی

تعداد صفحات: 107 فرمت فایل: word کد فایل: 4286
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی

    چکیده

    مجموعه ای را که پیش رو دارید شامل یک سلسله اطلاعات واقعی در ارتباط با پارک ساعی تهران می‌‌باشد که در چندین بخش تقسیم گردیده است. از آنجاکه بررسی فضای سبز موجود در یک پارک از دیدگاه زیست محیطی در اولویت نگرش به آن قرار دارد در اولین مطالعات درون این پایان نامه به بررسی فضای سبز موجود در پارک پرداخته شده است. فضای سبز پارک مورد مطالعه در قالب درختان ، درختچه ها، گلها و گیاهان علفی جای گرفته است که بنا بر اهمیت بالاتر درختان و درختچه ها در مطالعات زیست محیطی به این دسته از گیاهان عنایت بیشتری شده است و انواع موجود، آمار و پراکندگی  درختان و درختچه ها تعریف گردیده است. پس از آن گلها و گیاهان علفی ذکر شده است که در نهایت فضای سبز موجود در پارک را تشکیل داده است. بعد از این فعالیتها اجزای تشکیل دهنده پارک به لحاظ داشتن وسعت مطلب در دو گروه خدمات ضروری و خدمات رفاهی و تفریحی پارک تقسیم شده است و بررسی هرکدام از زیر مجموعه های این دو گروه بر حسب امکانات موجود و مطالعات صورت پذیرفته بخش عمده مطالعات را به خود اختصاص داده است .همان طور که می‌‌دانید بعد از هر کار صورت پذیرفته ای ، ارزیابی و چگونگی پیشرفت و یا رشد نزولی آن از عمده فعالیتهای لازم برای بررسی صحت عملکرد آن می‌‌باشد. در این پایان نامه نیز تا حدودی به این امر پرداخته شده است . ارزیابی پارک از جهات مختلف و نتیجه این مطالعات به همراهی بررسی تعارضات موجود در پارک از جمله فعالیتهای صورت گرفته است. با توجه به نتایج حاصله از ارزیابی و بررسی تعارضات موجود از دیدگاه زیست محیطی و طراحی منظر در نهایت به ارائه پیشنهادات  اصلاحی در راه حل  و یا بهبود تنگناها و مشکلات موجود در پارک پرداخته شده است. هدف عمده از ارائه این پیشنهادات بالا بردن کیفیت استفاده از پارک، آموزش بهینه استفاده کردن پارک برای مسئولان امر، رضایت خاطر بازدیدکنندگان و ساختن محیط  زیستی سالم  و سبز بوده است.

    بدان امید که مجموعه تقدیمی‌‌که برای نخستین بار در زمینه فضای سبز شهری در قالب پایان نامه دانشجویی در مقطع کارشناسی رشته مهندسی  محیط زیست تنظیم یافته است همواره گام کوچکی در راه اعتلای سبز بودن، سبز اندیشیدن، طبیعت گرایی و انسان دوستی  بردارد. عشق به سبز بودن، عشق به طبیعت، عشق به روشنی آبها و عشق به آفتاب پر فروغ زندگی تقدیم بر رهروان راستین سبز زیستن باد.

     

    مقدمه

    آنچه که بررسی زیست محیطی نامیده می‌‌شود در نگاهی عمیقتر فراتر از آن است که  بتوان در مدتی کوتاه به صورت کامل به آن دست پیدا کرد . در تهیه این پایان نامه مسائل و دشواریهای خاصی از جمله کمبود منابع کتابخانه ای، دقیق نبودن آمار و اطلاعات ارائه شده از طرف سازمانهای مرتبط و پراکندگی و عدم انسجام گزارشات موجود در ارتباط با پارک سبب گردید که کار طولانی تر شود. همکاریهای مسئولین پارک و ارائه آماری که به دست آوردن آنها بسیار وقتگیر و مشکل بود و از همه مهمتر کمک بی‌دریغ  آنها در مطالعات میدانی از جمله محاسن کار محسوب می‌‌گردند. در این پایا ن نامه به بررسی اجزای تشکیل دهنده پارک پرداخته شده و سپس به ارزیابی و در نهایت بررسی تعارضات و ارائه چندین راهکار اصلاحی پرداخته شده است.

    فصل اول

    کلیات    1-1- هدف از انجام تحقیق

    با عنایت به نیازمندیهای روز افزون جامعه به توسعه فضاهای سبز شهری لزوم آگاهی و شناخت عمیقتر  نسبت به این قبیل اماکن از کلیه جهات  بر انسانها مفروض  است. همانطور که بر همگان واضح است شناخت و داشتن آگاهی بیشتر در باره یک پارک سبب ایجاد انگیزه و علاقه در ارتباط با آن پارک می‌‌گردد و بازدید کنندگان امکان استفاده بهینه از پارک را می‌‌یابند و این نکته از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌‌کند که سبب ارتقاء سطح کیفی و بهبود آن می‌‌گردد. در این ارتباط هدف اساسی از کالبد شکافی و تشریح اجزای پارک ساعی به عنوان یک الگوی بارز و قابل  تعمیم در سایر پارکهای شهری در قدم اول، ایجاد شور و انگیزه  مضاعف و تشدید احساس مسئولیت‌پذیری در کلیه آحاد جامعه در امر شناخت، حفظ، نگهداری و پاسداری از این کانونها به عنوان باغها و سرمایه های ملی بوده و در قدمهای بعدی با توجه به بروز یک سلسله از توهمات نسبت به حقیقت  ذاتی و موجودیت پارکهای شهری ، رکود و یکنواختی حاکم بر جو و بافت بازدیدکنندگان و به خصوص کمبود مراکز فرهنگی و تفریحی، تشویق و ترغیب اولیای امور نسبت به  بررسیهای همه جانبه و تدوین برنامه‌های اصولی در راه غنی سازی این کارگاههای فرهنگساز کشور مطمع نظر می‌باشد. با امید به آنکه بتوان با ساخت محیطهایی هرچند کوچک در بناسازی پایه های یک جامعه سالم شریک بود.

    1-2- پیشینه تحقیق

     

    پارک ساعی تهران تنها یادگار ایده درختکاری در تپه های شمالی شهر  تهران می‌‌باشد که توسط مرحوم مهندس ساعی در چندین دهه پیش ارائه گردید. در آن زمان هیچگونه بررسی و یا تحقیق بیشتری در ارتباط با شرایط آن موقع پارک صورت نگرفته بود و بعدها پس از تحویل پارک به شهرداری تهران در چگونگی بهره برداری از پارک تغییراتی صورت گرفت و بنابراین تنها آمار و ارقام تقریبی از آن در صورتجلسه های موجود ثبت گردیده است.بررسیهای گسترده تر  در ارتباط با این پارک‌ تنها گزارشات پراکنده ای را از وضعیت پارک در سازمانهای مرتبط از جمله شهرداری منطقه 6 و سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران نشان می‌‌دهد که آن  هم به صورت دستنویس های غیر رسمی‌‌می‌‌باشد و سایر اطلاعات در حد نقل  قول مسئولین سازمانهای مذکور 
    می‌‌باشد در این میان تنها گزارش رسمی‌‌موجود گزارش نگرشی بر پارک ساعی تهران می‌‌باشد که با همکاری ارکان مختلف موجود در شهرداری منطقه 6 تهیه و تنظیم گردیده است که مربوط به سال 77 می‌‌باشد. لذا آنچه در این مجموعه خوانده می‌‌شود نتیجه یک بررسی کلی و تدوین اطلاعات مختلف از منابع گوناگون دولتی و خصوصی موثق می‌‌باشد و جا دارد که در اینجا از کلیه افرادی که با دادن اطلاعات هرچند جزئی گره ای را از مسائل موجود در گردآوری مطالب بازنموده‌اند قدردانی گردد و این مجموعه که در قالب پایان نامه کارشناسی رشته مهندسی محیط زیست  با دیدی کاملاً منطبق بر واقعیتهای موجود و مبانی محیط زیست برای اولین بار تنظیم شده است تقدیم  به جامعه سبز دوستداران محیط زیست می‌‌گردد . با امید به آنکه  این تجربه بهره آوری برای تهیه مونوگرافی های مشابه دیگر برای سایر پارکها گردد.

    1-3- روش کار و تحقیق

    در تمام مراحل انجام تحقیق  از دو روش مطالعات میدانی و کتابخانه ای استفاده گردید.

    مطالعات کتابخانه ای

    در این مرحله از بررسیها ابتدا با توجه به موضوع پایان نامه به کتابخانه های مربوط رفته و فهرستی از کتابها و مجلات و گزارشاتی را که مربوط با  عنوان بودند تهیه گردید و سپس از بین فهرست آنهایی را که صددرصد مرتبط با موضوع بودند جدا گردیده و بقیه آنها به عنوان فهرست تکمیلی کنارگذاشته شده است. با مطالعه مطالب موجود به جمع بندی پرداخته و سپس فهرست جدیدی از مطالب موجود در پروژه ایجاد گردیده است. آنگاه با نظر و راهنماییهای استاد راهنما مطالبی که هسته اصلی پایان نامه را تشکیل می‌‌دادند جدا وسپس نوشته شده است و بعد با توجه به کم و کاستیهایی که در ادای مطالب برای هسته  اصلی وجود داشت به پیدا کردن مطالب تکمیلی پرداخته و در فهرست تکمیلی این مطالب پیدا و سپس یادداشت گردیده است. هنگامی‌‌که مطالب نوشته می‌‌شد نقشه ها ، جداول ، اشکال و عکسهای لازم برای توضیحات بیشتر و تفسیر بهتر نیز جمع آوری می‌گردید.آنگاه به تکمیل نقشه ها و جداول پرداخته شده و سپس با توجه به اطلاعات موجود و لازم و سر فصلهای موجود در فهرست مطالب به ارزیابی پارک پرداخته شده است . برای این مرحله از کار ارزیابیهای گوناگون درمنابع مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است و آنهایی که به واقعیتهای موجود در این زمان نزدیکتر بود انتخاب و با عنایت به نوع امکانات و ضوابط زیست محیطی موجود تغییر و سپس بیان گردیده است . در مرحله بعد به بررسی تعارضات موجود در پارک پرداخته شده است که برای این کار از کتب و مجلات طراحی و صاحبنظران در این رشته استفاده  گردیده است. و سپس با نگاهی به محدودیتها و کمبودهای موجود در پارک چندین پیشنهاد اصلاحی برای استفاده بهینه از پارک ارائه گردیده است.

    مطالعات میدانی

    برای جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای از کلیه سازمانهای مرتبط با موضوع از جمله شهرداری منطقه 6 تهران ، سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران ، سازمان نقشه برداری کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر مدیریت و پیمانکاری موجود در  پارک بازدید به عمل آمده است. همزمان با انجام کار مذکور برای پیدا کردن اطلاعات تکمیلی از افراد حقیقی معرفی شده از جانب این سازمانها نیز استفاده شده است و سپس با کمک عوامل اجرایی  پارک به تهیه و اجرای نقشه فضای سبز موجود در پارک با نظارت مستقیم استاد راهنما پرداخته شده است و برای برخی از آماربرداریها و اندازه گیریهایی که مقدار دقیق آن در دسترس نبود نیز از افراد مختلفی که کارسازبودند استفاده شده است. در برخی مراحل نیاز به بررسی آراء و نظرات بازدیدکنندگان احساس می‌‌شد که با استفاده از این نظرات و با توجه به کمبودهای موجود به ارائه پیشنهادات اصلاحی پرداخته شده است که در بخش پیشین به آن اشاره گردید.

    Abstract:

    This collection That you have it available, includes real informations about Saee Park   that divided to the several section.

    Where as researching grean area in a park is prefernce, it has been researched at the first studies of this thesis.

    Trees, small trees, flowers and grassy plants makd green area in the park. Trees and small trees are the most important of all in the invironmental studies and there are statistics of them. There are flowers and grassy plants after trees and small trees that they finally make green area in park.

    After green area, it is talked about the other factors that make realpark. They are divided to necessary service, welfare services and recreative. Researching each of these two groups with available facilities and doable studies has alloted itself main section of studied. Just as you know, after every action, evalution of progress or retrogressive is the necessary action to research the function.

    This subject has been discussed in this thesis.

    Evalution of park in a differen way and the result of this evalution with researching the differences that exist in the park, is the action that has been fulfiled.

    Amending suggestion has been given for solving problems in park by the result of evalution and researching available differences in park.

    The main aim at giving this suggestion is, increasing quality of using the park, teaching people how to use the park, the consent of visitants and making safe environment.

    I hope that this research that is done for the first time in a thesis form be able to help us to exalte being green , thinking green, naturalism and humanity.

    Loving nature , loving the bright of water and loving shiner sun of life is offered to the people who live green.

  • فهرست و منابع پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی

    فهرست:

    چکیده                                                                                           1

    مقدمه                                                                                            3

    فصل اول : کلیات                                                                         

    1- هدف از انجام تحقیق                                                               5

    1-2- پیشینه تحقیق                                                                          6

    1-3- روش کار و تحقیق                                                                   7     

    فصل دوم : ضرورت پارکهای شهری ومعرفی پارک ساعی تهران               11    

    2-1- اهمیت پارکهای شهری                                                             11

    2-1-1-کاهش دما وافزایش رطوبت نسبی                                             12     

    2-1-2- تغییرمیکروکلیما                                                                 12     

    2-1-3- مقابله با جزایر گرما                                                             12

    2-1-4- کاهش میزان سرب در هوا                                                     13     

    2-1-5- کاهش موثرآلودگی شیمیایی هوا                                               13     

    2-1-6- کاهش آلودگی صدا                                                             13

    2-1-7- تولیداکسیژن و جذب دی‌اکسیدکربن                                          14

    2-1-8- کنترل تشعشعات وباز تاب نور                                                          14

    2-1-9 کنترل ترافیک                                                                     14

    2-1-10-زیبایی آفرینی                                                                            14

    2-1-11-معماری شهرها                                                                 15     

    2-1-12- جذب فون                                                                     15

    2-1-13- کنترل باد                                                                       15     

     

    2-1-14- تفرجگاه                                                                        15     

    2-1-15- تاثیر روانی                                                                     15

    2-1-16- ذخیره انرژی                                                                            16

    2-1-17- برگاب                                                                          16     

    2-1-18- درختان و سیلاب                                                             17     

    < >تاریخچه                                                                            18      فرازهایی از اندیشه مرحوم ساعی پرچمدار فضای سبز در ایران             19 ویژگیهای جغرافیایی                                                             23      2-4-1- موقعیت                                                                          23     

    2-4-2- توپوگرافی                                                                       23     

    2-4-3- وسعت                                                                           25     

    < >جمعیت استفاده کننده                                                             25      فصل سوم: فضای سبز موجود در پارک                                               32    

    3-1- درختان و درختچه ها                                                              44     

    3-1-1- سوزنی برگان                                                                    44

    3-1-2- پهن برگان همیشه سبز                                                                   44

    3-1-3 – پهن برگان خزان دار                                                           44

    3-1-3-1- پهن برگان درختچه ای خزان دار                                          45

    3-1-3-2- پهن برگان درختی خزان دار                                                         47

    3-1-4- وضعیت گونه های درختی و درختچه ای موجود                                     47

    3-1-4-1- توده های سوزنی برگ                                                      47     

    3-1-4-2- تک کاشتهای سوزنی برگ                                                  48

    ب

    3-1-4-3- توده های برگ پهن همیشه سبز                                            48     

    3-1-4-4- تک کاشتهای برگ پهن همیشه سبز                                        48

    3-1-4-5- توده های برگ پهن خزان دار                                                       49

    3-1-4-6- تک کاشتهای برگ پهن خزان دار                                          49

    3-2- گلها و گیاهان علفی                                                                49     

    3-2-1- توده های گلکاری شده                                                                   53

    فصل  چهارم: سایر اجزای تشکیل دهنده  پارک                                             

    4-1- ورودیها و معابر                                                                    56

    4-2- خدمات ضروری  پارک                                                            58

    4-2-1- شبکه آبرسانی                                                                   58

    4-2-2- شبکه روشنایی                                                                            58

    4-2-3- سرویس های پذیرایی و بهداشتی                                             60     

    4-2-4- مبلمان و سایر ملزومات                                                                  61

    4-2-5- شبکه گاز شهری                                                                61     

    4-2-6- شبکه ایمنی                                                                      62     

    4-2-7- امور اجرایی                                                                      62     

    4-2-7-1- نیروی انسانی متخصص                                                    62     

    4-2-7-2- نیروی انسانی فنی                                                           63

    4-2-7-3- نیروی انسانی حفاظتی                                                      63     

    4-2-7-4- نیروی انسانی متغیر                                                                   63

    4-3- خدمات رفاهی و تفریحی پارک                                                  64

    4-3-1- زمین بازی کودکان                                                              64     

    ج

    4-3-2- باغ ژاپنی                                                                         64     

     

    4-3-3- تراسهای سرو شیراز،کاج تهران و چنار                                                 65

    4-3-4- تپه گل                                                                            65     

    4-3-5- قطعات جنگلکاری                                                              66     

    4-3-6- عرصه های پیاده روی                                                          66

    4-3-7- امکانات ورزشی                                                                 66     

    4-3-8 – محوطه کناری فرهنگسرای سرو                                                        66

    4-3-9- ساختارهای آبی                                                                 66     

    4-3-9-1- آبنمای موزیکال                                                              66     

    4-3-9-2- آبنمای سه طبقه                                                              69     

    4-3-9-3- آبنمای گلابی شکل                                                                   69

    4-3-9-4- آبنمای استوانه ای مقابل ورودی شرقی                                    71

    4-3-9-5- حوض سنگی فرهنگسرا                                                    71

    4-3-9-6- حوضچه پشت کلینیک گل و گیاه                                         71

    4-3-10- بخش حیات وحش                                                           72

    4-3-11- کلینیک گل و گیاه                                                             76     

    4-3-12- گلخانه                                                                          76     

    4-3-13- محدوده آموزشی حروف الفبای فارسی                                              76

    4-3-14- فرهنگسرای سرو                                                              77

    4-3-15- مجتمع تفریحی خانه کودک                                                  79     

    4-3-16- اماکن اداری                                                                    79     

    د

    4-4- روند دگرگونیهای کاربری اراضی در پارک                                                81

     

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری                                                       

    5-1- ارزیابی وضعیت کلی  پارک                                                       90

    5-1-1- ارزیابی از جهت کاربریهای موجود                                           90

    5-1-2- ارزیابی از جهت امکانات موجود                                              90

    5-1-2-1- ارزیابی از جهت نوع امکانات موجود                                               90

    5-1-2-2- ارزیابی از جهت کیفیت امکانات بررسی شده                                      91     

    5-2- بررسی تعارضات و ضرورت بازنگری در طراحی                              93     

    5-3- ضرورت باز نگری در استفاده بهینه                                                        96     

    5-3-1- از دید زیست محیطی                                                          96     

    5-3-2- از دید امنیتی                                                                     97     

    5-3-3- از دید اقتصادی                                                                 98     

    5-3-4- از دید هزینه‌های جاری نگهداری                                              99     

    5-4- چکیده آراء و نظرات مختلف شهروندان نسبت به استفاده از  پارک           100   

    5-5- ارائه پیشنهادات اصلاحی                                                          102   

    5-5-1- تکمیل و ارتقاء کیفی سرویس های خدماتی                                 102   

    5-5-2- ایجاد سرویس های بهداشتی جدید و برقراری دریافت وجه مختصر

    برای سرویس دهی بهتر                                                                                         102

    5-5-3- پراکنش و تعدد سکوهای آبخوری                                            103   

    5-5-4- ایجاد امکانات استحمام                                                                  103   

    5-5-5- ایجاد نمازخانه و جایگاه نیایش                                                         104   

    ص

    5-5-6- ایجاد غرفه های فروش مواد خوراکی متناسب با وسعت  پارک           104   

     

     

    عنوان                                                                                                                                                       صفحه

    5-5-7- ایجاد غرفه های کوچک در جهت رفع نیازمندیهای عمومی                105   

    5-5-8- ایجاد ایستگاه های مطبوعاتی                                                   105   

    5-5-9- نصب باجه های تلفن و صندوق پستی                                       106   

    5-5-10- ایجاد بازارهای هنری و ورزشی                                             106   

    5-5-11- ایجاد امکانات تفریحی متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی          107   

    5-5-12- ضرورت ایجاد پایگاههای ارشادی                                          107   

    منابع و مآخذ                                                                                110   

    م

     

    منبع:

    - آگنج ، شهناز، گزارش معرفی گونه های نوئل ، نراد و سدروس ، معاونت آموزش و پژوهش سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران ، 1372.

    2- بیات ،‌آزیتا، گزارش شناخت سدم و گونه های آن ، معاونت آموزش و پژوهش سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران، 1371.

    3- پورصالح، مسعود، گزارش دستور العمل نحوه کاشت ، هرس و نگهداری ترون، معاونت آموزش و پژوهش سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران، 1370.

    4- پورصالح، مسعود، گزارش معرفی گونه های خرمندی و سه رنگ ، معاونت آموزش و پژوهش سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران ، 1373.

    5- ثابتی، حبیب ا… ، کتاب جنگلها ، درختان و درختچه های ایران، دانشگاه یزد ، 1373.

    6- جوزی ،‌علی ، جزوه درس درختان و درختچه های ایران ،‌دانشگاه آزاد اسلامی‌‌واحد تهران شمال ، 1380.

    7- حسنی ، حسن، گزارش آمار و شناسنامه گیاهی کلیه درختان خزان پذیر، زینتی و همیشه سبز در سطح بوستان ساعی ، حوزه معاونت خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه 6 تهران ، 1377.

    8- حسنی ، حسن، گزارش هویت واقعی پارک ساعی و اجزای تشکیل دهنده آن، حوزه معاونت خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه 6 تهران، 1377.

    9- خاتم ساز، کتاب فلور ایران تیره گل سرخ ، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، 1375.

    10- خدمات عکس هوایی ، عکس منطقه ای شهر تهران، سازمان نقشه برداری کشور، 1358.

    11- خدمات عکس هوایی، عکس منطقه ای شهر تهران، سازمان نقشه برداری کشور، 1374.

    12- خدمات فنی ، نقشه منطقه ای شهر تهران، سازمان نقشه برداری کشور، 1370.

    13- رحیمی‌‌فرد، پریسا، گزارش کاشت و نگهداری صنوبر، شاه بلوط هندی و سیدالاشجار، معاونت آموزش و پژوهش سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران ، 1372.

    14- رحیمی‌‌فرد، پریسا ، گزارش گیاهان معطر و کاربرد آنها در طراحی فضای سبز، معاونت آموزش و پژوهش سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران ، 1372.

    15- رحیمی‌‌کیا، نسرین ، گزارش بادام ، فندق ، از گیل ، ازگیل ژاپنی و زالزالک ، معاونت آموزش و تحقیقات سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران ، 1372.

    16- سازمان عمران و نوسازی شهر تهران ، طرح آبیاری بارانی پارک ساعی ، سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران ، 1364.

    17- سراج زاده ، حسین ، جزوه درس طراحی و مهندسی پارکهای ملی و جنگلی ، دانشگاه آزاد اسلامی‌‌واحد تهران شمال ، 1381.

    18- کریمی‌‌، هادی ، کتاب اسامی‌‌گیاهان ایران ، مرکز نشر دانشگاهی ، 1374.

    19- لقایی ، حسنعلی ، مجموعه مقالات علمی‌‌و تخصصی فضای سبز ، حوزه معاونت خدمات شهری پارکها و فضای سبز شهر تهران ، 1378.

    20- مجنونیان ، هنریک ، کتاب مباحثی پیرامون پارکها ، فضای سبز و تفرجگاهها ، سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران ، 1374.

    21- مطلق زاده ، رویا، گزارش شناسنامه پارکهای مناطق بیستگانه شهر تهران برای مناطق 10-1 ، معاونت واحد آموزش و پژوهش سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران، 1370.

    22- مظفریان ، ولی ا… ، کتاب فرهنگ نامهای گیاهان ایران ، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع ، 1375.

    23- ملازینلی ، نینا، گزارش گیاهان زینتی با ارزش پارک ساعی ، حوزه معاونت خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه 6 تهران ،‌1378.

    24- واحد آمار و اطلاعات فضای سبز شهرداری منطقه 6 تهران ، گزارش شناسنامه پارک ساعی تهران ، معاونت خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه 6 تهران ، 1374.

پروپوزال در مورد پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی , تز دکترا در مورد پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی , رساله در مورد پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی , پایان نامه در مورد پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی , تحقیق در مورد پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی , مقاله در مورد پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه وجه تسمیه پارک ساعی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت