پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری

تعداد صفحات: 131 فرمت فایل: word کد فایل: 2635
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری

    پایان‌نامه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری

    چکیده

    کاربری فضای سبز یکی از کاربری های مهم خدماتی برای شهرهای امروزی محسوب می شود و یکی از مؤلفه های نیل به توسعه ی پایدار شهری است که به لحاظ اهمیت مسأله مورد توجه برنامه ریزان شهری است. در این نوشتار، مطابقت سرانه کاربری فضای سبز با استانداردهای شهرسازی و نیز چگونگی توزیع و تناسب پارک های شهری محدوده مورد مطالعه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت، که در این راه با توجه به سرانه های جهانی و سازمانها و ارگانهای ذیربط، مشخص شد که شهر گناوه دچار کمبود شدید از لحاظ سرانه فضای سبز شهری می باشد و سرانه فضای سبز شهر گناوه فاصله زیادی با سرانه های مطلوب در این زمینه دارد. و همچنین در مورد توزیع تناسب پارک های شهری در گناوه جانمایی و توزیع بهینه صورت نگرفته است و با تراکم جمعیت شهر مورد نظر ارتباط مناسبی ندارد و کمبودهایی نیز در این مورد به چشم می خورد. که در اینجا ما برای رفع این کمبودها با تحلیل سلسله مراتبی AHP و با توجه به معیارها و شاخص های مکانیابی و با استفاده از دیتاهای شهری شهر مورد مطالعه و ضریب وزنی های بدست آمده از تحلیل AHP مکانهای بهینه را از لحاظ استقرار کاربری فضای سبز شهری برای رفع این کمبودها و در جهت رفاه جمعیت ساکن پیشنهاد داده ایم.

    واژه‌گان کلیدی: کاربری اراضی، فضای سبز، بندر گناوه، Gis، تناسب کاربری، سرانه.

     

    فصل اول

    کلیات

     

     

     

     
    1-1- مقدمه

     

    قرن بیست و یکم، قرن شهرها و شهرنشینی است و پیش بینی می شود تا چند سال دیگر بیش از نیمی از مردم جهان در شهرها ساکن خواهند شد، رشد شهری دارای خصلتی مهار نشدنی و سرکش می باشد و به همین جهت نیازمند کنترل و هدایت است. از همین رو سیاست گذاری رشد شهری، مسئولیتی بسیار مهم و خطیر است، چرا که از یک سو باید به برطرف کردن نابسامانیها بپردازد و از سوی دیگر با هدایت منطقی و عاقلانه روند ساخت و سازها، از پیدایش ناهنجاریها بویژه در ابعاد کالبدی- فضایی جلوگیری نماید.

    شهرنشینی روند مثبت و روبه رشدی است و شهرها موتور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند، ولی متاسفانه در شهرهای کنونی، بالاخص کلانشهرها، کیفیت زندگی شهری از نظر آسایش، ایمنی و زیبایی با افت شدید روبرو گردیده است. برخی از علل عمده این پدیده عبارتند از: گسترش بی حد ابعاد کالبدی، سلطه حرکت سواره، جدایی گزینی محل کار و فعالیت از محل سکونت و گذران اوقات فراغت، دوری از طبیعت، کاهش فضاهای باز و با هویت و ... که متاسفانه برنامه ریزی شهری معاصر نتوانسته است بر این مشکلات فائق آید و حتی در برخی موارد خود به تشدید آنها کمک کرده است (شکویی، 1379).

    امروزه یکی از مهمترین مسائل شهرها، مسئله تخصیص زمین به کاربریهای گوناگون و توزیع این کاربریها به نحوی است که دسترسی به آنها برای تمامی افراد ساکن در شهر به بهترین شکل و کمترین هزینه انجام شود.

    به عبارت دیگر تعیین مطلوب کاربری اراضی یکی از راههای حفاظت و جلوگیری از فرسایش و استفاده کارا از اراضی و زمین محسوب می شود و در مقابل عدم تخصیص و توزیع مناسب کاربریها و از سویی بی توجهی به عدالت اجتماعی در شهرها، علاوه بر افزایش ناهنجاریهای محیطی از جمله آلودگی هوا و صدا، تغییر کاربریهای نامعقول، افزایش بار ترافیک، ایجاد گره های کور ترافیک، تراکم و ازدحام و ... برخوردهای اجتماعی و نابسامانیهای جامعه را نیز دامن می زند.

    چنین معضلاتی وقتی که ساکنان شهر برای برخورداری از کوچکترین تسهیلات موجود، مجبور به طی مسافتهای طولانی و صرف هزینه های هنگفت باشند، دو چندان شده و شهر که مظهر تمدن و مکانی برای رسیدن به آرامش به حساب می آید را به مکانی تبدیل می کند که تحمل مسائل و مشکلات آن غیر ممکن می شود (سعیدنیا، 1379).

    رشد شتابان شهرنشینی از پدیده های ویژه دوران معاصر است. به گونه ای که قرن گذشته را قرن انقلاب صنعتی و قرن حاضر را قرن انقلاب شهری می نامند. شهرنشینی در کشورهای توسعه یافته به دنبال تحولات صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، به صورت پدیده ای درون زا اتفاق افتاد. این در حالی است که شهرنشینی در بیشتر کشورهای در حال توسعه در نتیجه ی عوامل برون زا شکل گرفته است، بدین جهت شهرنشینی شتابان در کشورهای رو به توسعه پیامدهای منفی در بر داشته، که مهمترین آنها عباتند از: فقر، انواع آلودگی های زیست محیطی (هوا، آب، خاک و صدا) کمبود زمین و مسکن، نارسایی تجهیزات و تاسیسات بهداشتی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی و فضای سبز است. افزایش بی رویه ی جمعیت، به هم ریختگی فضایی، رشد نابسامان و توزیع ناعادلانه ی کاربری ها، کمبود سرانه ها و مکان یابی نامناسب و بدون برنامه ی آنها، مشخصه ی بارز روند شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران است. در این میان برخی کاربری ها از جمله کاربری فضای سبز به دلایل گوناگون با بی توجهی بیشتری روبرو بوده اند (بخشی، 1380).

    در مجموع می توان چنین بیان نمود که با توجه به رشد سریع جمعیت شهری و روند رو به گسترش استفاده از زمین از یک طرف و مکان گزینی نامتعادل کاربریهای شهری و تغییرات غیر اصولی آنها از طرف دیگر، نیاز روز افزون به برنامه ریزی شهری و مدیریت قوی در سطوح مختلف شهری و فراشهری را ضروری کرده و مسلما اهمیت این مسئله در کلان شهرهایی چون تهران بیشتر نمود پیدا می کند. در این پروژه تلاش بر این است تا با بررسی و تحلیل وضعیت کاربری اراضی در سطح شهر گناوه و تاکید بر کاربری فضای سبز شهری، آثار و پیامدهای عدم تناسب این کاربریها ضمن شناخت و بررسی بیشتر پدیده مذکور در یکی از مقیاسهای شهری، در جهت دستیابی به برنامه ریزی مطلوب کاربری فضای سبز شهری با ارائه پیشنهاداتی گام برداشته و در این اثنا پاسخگوی فرضیه های مطرح شده در سطح محدوده باشد.

     

    1-2- بیان مسئله پژوهش

    افزایش جمعیت شهری در نتیجه مهاجرتهای روستایی- شهری ماحصل انقلاب صنعتی در اروپا می باشد، پدیده ای که موجب گردید اولاً شهرها با سرعت بسیار زیادی رشد نمایند و ثانیاً شرایط مطلوب زندگی در این شهرها تحت تاثیر قرار گیرد. کشورهای پیشرفته جهان که زودتر از کشورهای دیگر با این مساله مواجه گردیده بودند، سعی کردند تا با برنامه ریزی های دقیق و ایجاد شرایط مطلوب بر بسیاری از مشکلات فائق آیند، اما در کشورهای عقب مانده از جمله ایران که پدیده رشد شهرها با شدت بیشتر و در مدت کمتر خود را نمایان کرده بود موجب پیدایش مسائل و معضلات شهری فراوانی گردید و به علت مشکلات مالی، تکنولوژیکی و ... موجود در این کشورها، هیچ پاسخ مناسبی به این مسائل داده نشد و به همین جهت در حال حاضر در شهرهای کشورهای عقب مانده می توان شاهد آشفتگی فضایی خاصی بود که نمود عینی آن توزیع و مکانیابی نامناسب کاربریهای شهری با توجه به ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی می باشد. شهر به عنوان کانون تمرکز انسان و فعالیتها برای اینکه بتواند پایداری خود را تضمین کند، چاره ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متاثر از سیستم های طبیعی ندارد. در این میان فضای سبز به عنوان جزء ضروری و لاینفک پیکره یکپارچه شهرها در متابولیسم آنها نقش اساسی داشته و کمبود آن می تواند اختلالاتی جدی در حیات شهرها به وجود آورد. توجه به فضای سبز به عنوان ریه های تنفسی شهرها تعریف اغراق آمیزی از کارکردهای آن نیست بلکه این تشبیه بیان کننده حداقل کارکرد آن در مفهوم اکولوژیک شهرها به شمار می آید (اسمعیلی، 1381).

    تحلیل کاربری اراضی شهری، چگونگی استفاده، توزیع، حفاظت، ساماندهی مکانی- فضایی فعالیت ها و عملکردهای شهری را بر اساس خواست و نیازهای جامعه شهری بررسی می کند. امروزه با توجه به رشد نابسامان کالبدی شهرها و بی تعادل در کاربری های موجود و از طرفی برای ارتقای کیفی شهر نشینی و تعادل بخشی و ساماندهی بهینه گزینی کاربری ها، اراضی شهرها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است (ضرابی و همکاران، 1388). اصطلاح و مفهوم کاربری اراضی شهری، ابتدا در غرب و به منظور نظارت دولت ها بر نحوه ی استفاده از زمین و حفظ حقوق مالکیت مطرح شد؛ ولی همراه با گسترش سریع شهرنشینی و رشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای، ابعاد و محتوای این مفهوم روز به روز وسیع تر شده است. کاربری اراضی شهری امروزه در نظام های پیشرفته برنامه ریزی جهان، به لحاظ استفاده ی بهینه از اراضی شهری، جایگاه خاصی در انواع طرح های شهری و منطقه ای یافته است. شکل گیری نظام کاربری زمین در هر جامعه شهری و نحوه تقسیم اراضی و استفاده از آن در فعالیت ها و خدمات مختلف، بازتاب و برآیند عملکرد متقابل مجموعه ای از عوامل و نیروهای مختلف محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی است (زیاری،1381).

    امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز مؤثر در اشکال گوناگون آن دیگر قابل تصور نیست. پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگی معضلات زیست محیطی، موجودیت فضای سبز و گسترش آن را برای همیشه اجتناب ناپذیر کرده اند. شهرها به عنوان کانون های متمرکز فعالیت و زندگی انسان ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تضمین کنند چاره ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم های طبیعی ندارند. در این میان فضای سبز به عنوان جزء ضروری و لاینفک پیکره یگانه شهرها در متابولیسم آنها نقش اساسی دارند که کمبود آنها می تواند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد. توجه به فضای سبز به طور عام به عنوان ریه های تنفسی شهرها تعریف اغراق آمیزی از کارکردهای آن نیست بلکه این تشبیه بیان کننده حداقل کارکرد آن در مفهوم اکولوژیک شهرها به شمار می رود (مجنونیان، 1374). از آنجا که اهمیت فضای سبز شهری در حیات شهر و پایداری آن و تأثیرات فیزیکی و طبیعی و اجتماعی آن در سیستم شهری انکارناپذیر است، به همین علت کاربری فضای سبز در شهرها و سرانه آن یکی از مباحث اساسی در برنامه ریزی و مدیریت شهری تلقی می شود. از موارد دیگری که بر اهمیت کاربری فضای سبز در شهرها می افزاید، موضوع چند کارکردی (طبیعی، زیباشناختی، اجتماعی و ...) بودن این کاربری است که پرداختن به این مساله را در حوزه شهری تبدیل به موضوعی مهم می کند.

    طرح مساله فضای سبز از الزامات زندگی شهرنشینی به شمار می رود چرا که علاوه بر ارزش های جانشین نشدنی زیست محیطی مثل تلطیف هوا و تعدیل دما در زیباسازی شهر و حفظ آرامش و شادابی شهروندان تأثیر مستقیم دارد (خوش نمک، 1381). کاربری فضای سبز، یک معیار مهم و ارزشمند در شهرهاست. این اهمیت به دلیل کارکردهای متنوع زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فضای سبز شهری است. که بر اساس اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست وظیفه ی همگان در نظر گرفته شده است (سعیدنیا، 1379). کاربری فضای سبز باید از نظر کمی و کیفی متناسب با حجم فیزیکی شهر و نیازهای جامعه و با توجه به شرایط اکولوژیکی شهرها و روند گسترش آتی آنها در نظر گرفته شود تا بتواند به عنوان فضای فعال، بازدهی زیست محیطی مستمری داشته باشد. از این رو توجه به کاربری فضای سبز به لحاظ اثراتی که بر محیط زیست دارد و از طرفی به لحاظ نقش غیر قابل انکاری که فضای سبز بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شهروندان می گذارد، بیش از پیش اهمیت یافته است (معتکف، 1370). فضای سبز شهری به مثابه حلقه ی اتصال میان سایر عوامل زیست محیطی عمل می کند. به همین دلیل هرگاه فضای سبز به گونه ای مطلوب برنامه ریزی و به مرحله ی اجرا در آید، بدون هیچ تردیدی به افزایش توان و تنوع اکولوژیک محیط شهری کمک خواهد کرد (صالحی فرد، 1381).

    شهر گناوه به عنوان یکی از شهرهای مهم بندری ایران از یک سو با رشد سریع جمعیت و از سوی دیگر عدم توانایی در ایجاد مراکز خدماتی به علت مشکلات مالی ارگانهای ذیربط و یا نداشتن فرصت کافی جهت خدمات رسانی، موجب بروز مسائل و مشکلاتی در این شهر گردیده است. از جمله این مشکلات می توان به نحوه مکانیابی و توزیع کاربریهای شهری اشاره کرد. در این میان کاربری فضای سبز که به علت گسترش بی رویه شهر با تحدیدات جدی مواجه شده با معضلاتی همچون عدم استقرار و مکانیابی صحیح در سطح شهر، استفاده از فضاهای نامناسب، عدم رعایت همجواریها، عدم توجه به سرانه ها، استانداردها و ... روبرو است. انجام مطالعات پژوهشی بهترین راهکار جهت بررسی و تحلیل هر یک از این نوع مسائل و مشکلات بوده که نهایتاً به ارائه راه حل هایی جهت کاهش و رفع این معضلات خواهد انجامید، لذا این تحقیق بر آنست تا کاربری فضای سبز محدوده مورد مطالعه را به کمک تحلیل های موجود در سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) بررسی و تحلیل نموده و در نهایت با ارائه یکسری پیشنهادات گامی هر چند کوچک در جهت حل مشکلات فضای سبز محدوده مورد مطالعه برداشته باشد.

     

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

    کاربری اراضی شهری و چگونگی توزیع فضایی- مکانی آن یکی از مهمترین کارکردها به منظور استفاده بهینه از فضاهای شهری می باشد. نظر به این اهمیت و با توجه به اینکه امروزه اهمیت و نقش فضای سبز شهری در حیات شهرها و پایداری آنها و تأثیرات فیزیکی و طبیعی آن در سیستم شهری و بازدهی های مختلف اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی آن انکارناپذیر است؛ تا آنجا که کاربری فضای سبز در شهرها و سرانه ی آن یکی از مباحث اساسی در برنامه ریزی و مدیریت شهری تلقی می شود (حاتمی نژاد و عمران زاده، 1389).

    دانشمندان پی برده اند که فضای سبز و پارک ها می تواند به آرامش، جوان سازی و کاهش خشونت مردم کمک کند. گذشته از مزایای اجتماعی و فیزیولوژیکی، طبیعت شهری می تواند مزایای اقتصادی را نیز، چه برای مدیران شهری و چه برای شهروندان فراهم سازد. به عنوان مثال، پالایش هوا که درختان انجام می دهند، می تواند منجر به کم شدن هزینه های کاهش آلودگی و میزان آن گردد. به علاوه، ارزش های زیبایی شناختی، تاریخی و تفرجی پارک های شهری باعث افزایش جذابیت شهر، ارزش گردشگری و در نتیجه درآمد می شود (چیه سورا[1]، 2004). 

    فضای سبز بخشی از گستره ی فیزیکی شهر است که می تواند عملکردهای معینی داشته باشد. فضای سبز در برخی مواقع نقش تزئینی (زیباسازی سیمای شهری) و گاهی نقش تفریحی (تفرجگاهی) را به خود پذیرفته است. ولی با توسعه روزافزون مناطق شهری در دهه های اخیر و پیشی گرفتن شهرنشینی بر شهرسازی که با معضلات عدیده ای مانند افزایش بی رویه ی جمعیت، توسعه غیر هدفمند کالبدی شهرها و افزایش آلودگی های زیست محیطی همراه بوده، این فضاها نقش مهمی در حفظ و تعادل محیط زیست شهری و تعدیل آلودگی هوا پیدا کرده اند (محمدی، 1380). همچنان که در عصر کنونی افزایش شتاب زندگی مدرن شهری و فرهنگ «بی تفاوتی مدرن شهرنشینان» منجر به کاهش تعامل اجتماعی شهروندان با یکدیگر و غفلت از اهمیت فضاهای عمومی بسترساز برای تعامل های اجتماعی شده است (سوزنچی، 1383).

    بنابراین اهمیت فضای سبز شهری در حیات و پایداری آن و تاثیرات فیزیکی و طبیعی و اجتماعی آن در سیستم شهری انکار ناپذیر است، به همین علت وجود کاربری فضای سبز در شهرها، توزیع متناسب آن و همچنین سرانه اختصاص یافته به آن بر اساس نیاز جمعیتی یکی از مباحث اساسی در برنامه ریزی و مدیریت شهری تلقی می شود. از موارد دیگری که بر اهمیت کاربری فضای سبز در شهرها می افزاید، موضوع چند کارکردی (طبیعی، زیباشناختی، اجتماعی و ...) بودن این کاربری است که پرداختن به این مساله را در حوزه شهری تبدیل به موضوعی مهم می کند.

    با توجه به اهمیت فضای سبز و لزوم ایجاد آن در شهرها به منظور لطافت هوا و تفریح مردم و زیبا سازی شهر، نمی بایست استاندارد مشخص برای ایجاد فضاهای سبز وجود داشته باشد. زیرا هر اندازه که فضاهای سبز در سطح شهرها توسعه یابند کافی نخواهند بود. با وجود این، استانداردهایی در این زمینه نیز وجود دارد. این استانداردها، نسبت به انواع آب و هوا و خصوصیات اقلیمی و دسترسی به آب در شهرها و پاک نمودن هوای شهرها در نقاطی که آلودگی هوا بیش از حد مجاز است، یکسان نمی باشد (رضویان،1381)

     

     

    Abstract
    User Account One of the most important services for the city's green spaces is considered as a component of achieving sustainable urban development, the importance of the urban planners.

     

    In this paper, the use of green space per capita in accordance with the standards and urban distribution and the proportion of urban parks in the study area were analyzed, which in organizations the global and the per capita relevant determined the Ganaveh city suffered a severe shortage of urban green space per capita and per capita green space in the city Ganaveh far from optimal in this area.

    Distribution as well as the proportion of urban parks in Ganaveh layout has been optimized and the distribution and population density of a city does not have a good relationship and shortcomings in this case to to be seen.

    Here we address this shortcoming by analyzing a hierarchical AHP and the location and use of criteria and indicators of urban Dytahay weight coefficients obtained AHP analysis, the optimal locations of the use of urban green space to address this shortcoming, we have proposed and for the welfare of the population.

     

    Key words: land use, landscaping, Port Ganaveh, Gis, fitness user, per capita

  • فهرست و منابع پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری

    فهرست:

    چکیده ‌ب

    فصل اول: کلیات

    1-2- بیان مسئله پژوهش... 5

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش... 8

    1-4- اهداف پژوهش... 10

    1-5- سوالات پژوهش... 10

    1-6- فرضیات پژوهش... 11

    1-7- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش... 11

    1-8- روش انجام پژوهش... 11

    1-9- متغیرهای مورد بررسی. 12

    1-10- روش گردآوری اطلاعات.. 12

    1-11- جامعه آماری. 12

    1-12- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها 13

    1-13- پیشینه پژوهش... 13

    1-14- مسائل و مشکلات پژوهش... 18

    فصل دوم: چارچوب‌ها و مبانی  نظری پژوهش

    2-1- مقدمه 19

    2-2- تعاریف و مفاهیم. 21

    2-2-1- کاربری زمین. 21

    2-2-2- سیستم اطلاعات جغرافیایی. 21

    2-2-2-1- رویکردهای موجود در تحلیل تناسب کاربری زمین با استفاده از GIS. 21

    2-2-3- سرانه زمین. 24

    2-2-4- تحلیل فضایی (Spatial Analysis) 24

    2-2-5- فضای سبز. 24

    2-2-6-1- نقش و اهمیت فضای سبز در ارتقاء کیفیت زندگی شهری. 28

    2-3- تاریخچه فضای سبز. 28

    2-3-1- تاریخچه فضای سبز در جهان. 28

    2-3-2- تاریخچه فضای سبز در ایران. 31

    2-4- عملکردهای فضای سبز در ساخت کالبدی شهر. 32

    2-4-1- عملکرد اکولوژیکی. 33

    2-4-2- عملکرد اجتماعی- روانی. 33

    2-5- معیارهای مکان گزینی فضای سبز شهری. 33

    2-6- انواع فضاهای سبز شهری. 34

    2-6-1- فضاهای سبز عمومی. 35

    2-6-2- فضاهای سبز نیمه عمومی. 35

    2-6-3- فضاهای سبز خصوصی. 35

    2-6-4- فضاهای سبز خیابانی. 36

    2-7- مفهوم پارک.. 36

    2-8- انواع پارکها 36

    2-8-1- پارک شهری در مقیاس واحد همسایگی. 36

    2-8-2- پارک شهری در مقیاس محله 37

    2-8-3- پارکهای شهری در مقیاس ناحیه 38

    2-8-4- پارک شهری در مقیاس منطقه 39

    2-9- طبقه بندی پارکها براساس محدوده شهری. 40

    2-9-1- فضای سبز درون شهری. 40

    2-9-2- فضای سبز برون شهری. 40

    2-10- نقش و اهمیت فضای سبز. 41

    2-11- عملکردهای فضای سبز. 41

    2-12- جایگاه کاربری فضای سبز در برنامه ریزی شهری. 42

    2-13- معیارهای برنامه ریزی فضاهای سبز شهری. 43

    2-14- استانداردهای فضای سبز. 43

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    3-1- مقدمه 47

    3-2- سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) 48

    3-2-1- تاریخچه سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) 48

    3-2-2- تعریف سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) 49

    3-2-3- قابلیتهای سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) 49

    3-2-4- مؤلفه های یک GIS. 51

    3-3- محدوده ی مورد مطالعه 54

    3-3-1- شناخت کلی شهر و ناحیه 54

    3-3-1-1- معرفی کلی شهر گناوه 54

    3-3-1-2- چگونگی توسعه شهر و روند رشد و حرکت آن در ادوار گذشته 55

    3-3-1-3- تقسیمات سیاسی شهرستان گناوه 57

    3-3-1-4- وضعیت طبیعی شهر بندری گناوه 59

    3-3-1-4-1- آب و هوا 59

    3-3-1-4-2- زمین شناسی. 60

    3-3-1-4-3- زلزله خیزی. 61

    3-3-1-4-4- طبقه بندی خاک.. 61

    3-3-1-4-5- آب های زیرزمینی. 61

    3-3-1-5- خصوصیات اجتماعی- جمعیتی شهر بندری گناوه 61

    3-3-1-5-1- قومیت و زبان در شهر گناوه 61

    3-3-1-5-2- جمعیت شهر گناوه 62

    3-3-1-5-3- ترکیب سنی جمعیت شهر گناوه 65

    3-3-1-6- خصوصیات اقتصادی شهر. 70

    3-3-1-6-1- وضعیت اشتغال شهر گناوه 71

    3-3-1-6-2- بارتکفل در شهر گناوه 73

    3-4- استانداردهای برنامه ریزی کاربری اراضی شهری. 73

    3-5- تحلیل برخی کاربری های مهم بندر گناوه 74

    3-5-1- کاربری مسکونی. 75

    3-5-2- کاربری تجاری. 76

    3-5-3- کاربری اداری. 76

    3-5-4- کاربری فضای سبز. 77

    3-5-5- کاربری آموزشی. 77

    3-5-6- کاربری آموزش حرفه ای و عالی. 78

    3-5-7- کاربری بهداشتی و درمانی. 78

    3-5-8- کاربری فرهنگی. 79

    3-5-9- کاربری مذهبی. 79

    3-5-10- کاربری خدمات پذیرایی و جهانگردی. 79

    3-5-11- کاربری ورزشی و تفریحی. 80

    3-5-12- کاربری نظامی و انتظامی. 80

    3-5-13- کاربری صنعتی و کارگاهی. 81

    3-5-14- کاربری تأسیسات و تجهیزات شهری. 81

    3-5-15- کاربری شبکه ارتباطی. 82

    3-5-16- کاربری حمل و نقل و انبارداری. 82

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از پژوهش

    4-1- کاربرد و معرفی تابع Spatial Analyst 84

    4-2- جمع آوری داده ها 85

    4-3– معیارهای مکان گزینی فضای سبز. 85

    4-4- وزن دهی معیارها و ضوابط.. 86

    4-5– ساخت مدل مکان یابی فضای سبز. 87

    4-6– ساختمان سلسله مراتبی. 88

    4-7- تبیین ضریب اهمیت معیارها و زیر معیارها 89

    4-8- مقایسه دودویی ضوابط تعیین کننده در مکان یابی فضای سبز شهر گناوه 89

    4-8- 1- محاسبه میانگین هندسی معیارها 91

    4-8- 2- محاسبه ضریب اهمیت معیارها 91

    4-9- ماتریس های مقایسه های زوجی زیرمعیارها، میانگین هندسی و ضریب اهمیت آنها 92

    4-9-1- شعاع پوششی فضای سبز درون شهری و کارایی آنها 92

    4-9-1-1- شعاع عملکرد مفید فضای سبز. 92

    4-9-2-1- محاسبه میانگین هندسی زیر معیار های تراکم جمعیت.. 94

    4-9-2-2- محاسبه ضریب اهمیت زیرمعیارهای تراکم جمعیت.. 95

    4-9-3- زیرمعیارهای نزدیکی به شبکه خیابان ها 95

    4-9-3-1- محاسبه میانگین هندسی زیر معیارهای نزدیکی به شبکه معابر. 96

    4-9-3-2- محاسبه ضریب اهمیت زیرمعیارهای نزدیکی به شبکه معابر. 97

    4-9-4- مقایسه دودویی زیرمعیارهای همسایگی های سازگار 98

    4-9-4-1- محاسبه میانگین هندسی زیرمعیارهای همسایگی های سازگار 99

    4-9-4-2- محاسبه ضریب اهمیت زیر معیارهای همسایگی های سازگار 99

    4-9-4-3- تلفیق همسایگی های سازگار 100

    4-9-5- مقایسه دودویی زیرمعیارهای همسایگی های ناسازگار 101

    4-9-5-1- محاسبه میانگین هندسی زیر معیارهای همسایگی های ناسازگار 101

    4-9-5-2- محاسبه ضریب اهمیت زیرمعیارهای همسایگی های ناسازگار 101

    4-9-5-3- تلفیق لایه های ناسازگاری. 102

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1- مقدمه 103

    5-2- جمع بندی و نتیجه گیری. 104

    5-2-1- آزمون فرضیه اول. 104

    5-2-2- آزمون فرضیه دوم 104

    5-3- نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها 105

    منابع. 107

    چکیده انگلیسی. 113

     

     

     

     

    منبع:

    ابراهیم زاده، عیسی و عبادی جوکندان، اسماعیل. (1387). تحلیلی بر توزیع فضایی- مکانی کاربری فضای سبز در منطقه سه شهری زاهدان، مجله ی جغرافیا و توسعه، شماره 11.

    - ابراهیم زاده، عیسی؛ سرایانی، اعظم و عرفانی، محمد. (1391). تحلیلی بر توزیع فضایی- مکانی کاربری فضای سبز و مکان یابی بهینه آن در منطقه ی یک شهر زاهدان، نشریه آمایش محیط، شماره 17.

    - احمدی، عاطفه؛ موحد، علی و شجاعیان، علی. (1390). ارائه الگوی بهینه مکان یابی فضای سبز شهری با استفاده از GIS و روش AHP (منطقه مورد مطالعه: منطقه 7 شهرداری اهواز)، فصلنامه جغرافیایی آمایش محیط، شماره 15.

    - اسدی، مرتضی. (1383). بررسی و تحلیل کاربری اراضی شهری شهر میاندوآب، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران.

    - اسمعیلی، اکبر. (1381). بررسی و تحلیل کاربری فضای سبز (پارکهای درون شهری) از دیدگاه برنامه ریزی شهری (نمونه موردی مناطق 1 و 8 شهرداری تبریز)، رساله کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس.

    - آریانپور، علیرضا. (1365). پژوهشی در شناخت باغهای ایران، انتشارات گلشن، تهران، ص48.

    - باروقی، فریده. (1383). کاربری فضای سبز شهری از برنامه تا واقعیت، مجله شهرداریها، سال پنجم، شماره ششم.

    - بخشی، شهناز. (1380). مکانیابی پارک های شهر کرمانشاه با استفاده از GIS، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، ص 29.

    - بهرام سلطانی، کامبیز. (1371). مجموعه مباحث و روشهای شهرسازی (محیط زیست)، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی معماری ایران، تهران.

    - پورمحمدی، محمدرضا. (1374). نیاز به زمین جهت توسعه، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز.

    - پورمحمدی، محمدرضا. (1380). بررسی و ارزیابی سیاستهای تأمین مسکن برای گروههای کم درآمد شهری (مطالعه موردی شهر تبریز)، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تبریز، پاییز و زمستان شماره 44، صص 35-78.

    - پی. ای، بارو. (1376). سیستم اطلاعات جغرافیایی، ترجمه ی حسن طاهرکیا، انتشارات سمت، تهران، ص الف.

    - پیرموره، ژان. (1373). فضاهای شهری- طراحی و اجرای مدیریت، ترجمه حسین رضایی و همکاران، اداره کل روابط عمومی و بین الملل شهرداری تهران، ص72.

    - جان استار جفری، واتسن. (1376). مقدمه ای بر سیستم اطلاعات جغرافیایی، ترجمه ی سید حسن ثناعی نژاد، چاپ اول، انتشارات جهاد دانشگاهی، مشهد، ص21.

    - حاتمی نژاد، حسین و عمران زاده، بهزاد. (1389). بررسی، ارزیابی و پیشنهاد سرانه فضای سبز شهری: نمونه موردی کلانشهر مشهد، فصلنامه علمی- پژوهشی انجمن جغرافیای ایران، شماره 25.

    - حافظ نیا، محمدرضا. (1377). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران، ص99.

    - حسین زاده دلیر، کریم. (1371). کاربری فضای سبز شهری در طرحهای جامع و اصول طراحی پارکها، مجله رشد جغرافیا، صص 12-14.

    - حسین زاده، سیدرضا و بیدخوری، علیرضا. (1387). سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS (مبانی و آموزش نرم افزار Arc Gis)، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ص18.

    - حیدری چپانه، رحیم. (1378). جایگاه و اهمیت کاربری فضای سبز در برنامه ریزی شهری: مورد تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه تبریز، صص 9-11.

    - خوش نمک، زهره. (1381). تدوین طرح جامع فضای سبز، مهمترین اولویت شهرهای آلوده است، مجله شهرداریها، شماره 38،  ص109.

    - دفتر امور فنی و تدوین معیارها، (1380). ضوابط طراحی فضای سبز شهری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، ص24.

    - دونالد، ویلبر. (1348). باغهای ایران و کوشک های آن، ترجمه: مهین دخت، صبا، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، ص14.

    - رجبی فرد، عباس. (1375). سیستم اطلاعات جغرافیایی، مدیریت سیستم های اطلاعات جغرافیایی، سازمان نقشه برداری کشور، تهران، صص3-8.

    - رضویان، محمدتقی. (1381). برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، انتشارات منشی، تهران، ص32.

    - زبردست، اسفندیار. (1389). کاربرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای، مجله هنرهای زیبا، شماره 10، تهران، صص 20-15.

    - زیاری، کرامت اله. (1378). اصول و روش های برنامه ریزی منطقه ای، انتشارات دانشگاه یزد، ص12.

    - زیاری، کرامت اله. (1381). برنامه ریزی کاربری اراضی شهری (مورد: میناب)، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 65 و 66، صص 11-32

    - سرایی، حسین. (1389). مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق، انتشارات سمت، تهران.

    - سعیدنیا، احمد. (1379). فضای سبز شهری، کتاب سبز شهرداری (جلد نهم)، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری، وزارت کشور ، صص32-31-3.

    - سعیدنیا، احمد. (1379). کتاب سبز راهنمای شهرداری ها (جلد اول)، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، ص29.

    - سوزنچی، کیانوش. (1383). فضای سبز شهری، دفتر فنی معاونت هماهنگی امور عمرانی، انتشارات وزارت کشور، تهران، ص 5.

    - شرکت نگاره. (1371). سیستم اطلاعات جغرافیایی، GIS به روایت ARCINFO، تهران، ص9.

    - شکویی، حسین. (1379). تحلیلی بر ماهیت جغرافیا در مکتب علم فضایی، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی،   شماره 26.

    - شوریابی، مهدی. (1390). تحلیل توزیع فضایی پارک های شهر نیشابور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد.

    - صابری فر، رستم. (1378). نقد و تحلیل برنامه ریزی کاربری اراضی شهری مورد: شهر مشهد، رساله کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.

    - صالحی فرد، محمد. (1381). بررسی و تحلیل چالش ها و تنگناهای مدیریت فضای سبز در کلانشرهای کشور، ماهنامه پیام سبز، شماره 13 و 14، ص14.

    - ضرابی، اصغر؛ غلامی بیمرغ، یونس و موسوی، سید علی. (1388). بررسی کاربری اراضی شهری نورآباد ممسنی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، مجله مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای، شماره 1، صص25-48.

    - طباطبائی نژاد، مهدی. (1377). نقش پارکهای شهری در توسعه پایدار شهرها: مورد شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه تبریز، ص23.

    - علی زاده، محمد. (1383). تبیین سیاست های زمین شهری در توسعه شهری، مورد مطالعه: زنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان، ص5.

    - علی محمدی سراب، عباس. (1375). جزوه درسی سیستمهای اطلاعات جغرافیایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ص27.

    - فرهودی، رحمت اله؛ سیف الدین، فرانک و زنگنه، مهدی. (1387). شهر خواف؛ الگویی جهت ارزیابی و تحلیل کاربری اراضی، فصلنامه جغرافیا و توسعه، سال چهارم، شماره 8.

    - قربانی، رسول. (1386). تحلیل فضایی توزیع پارکهای شهری تبریز و نارسائیهای موجود در آن، طرح تحقیقاتی، دانشگاه تبریز.

    - مجنونیان، هنریک. (1374). مباحثی پیرامون پارکها و فضای سبز تفریحگاها، سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران، صص 72-71-3.

    - محمدی، جمال؛ احمدیان، مهدی و آزادی قطار، سعید. (1391). تحلیل و ارزیابی توزیع و توسعه پایدار فضای سبز درون شهری، نمونه موردی: شهر میاندوآب، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، نشریه مدیریت شهری، شماره 29.

    - محمدی، جواد. (1380). سامانه اطلاعات جغرافیایی در مکانیابی فضای سبز شهری، نشریه شهرداری ها، شماره 44، ص15.

    - محمود زاده، حسن. (1389). کاربرد نرم افزار Arc GIS در برنامه ریزی شهری، علمیران، تهران.

    - مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری. (1369). نگرشی بر الگوی برنامه ریزی شهری در ایران، وزارت کشور، تهران.

    - مرکز آمار ایران. (1385). نتایج تفصیلی نفوس و مسکن استان بوشهر، شهرستان گناوه.

    - مرکز آمار ایران. (1375). نتایج تفصیلی نفوس و مسکن استان بوشهر، شهرستان گناوه.

    - مرکز آمار ایران. (1365). نتایج تفصیلی نفوس و مسکن استان بوشهر، شهرستان گناوه.

    - مشکینی، ابوالفضل؛ رحیمی، محسن؛ محمدپور، صابر و اکبرپور سراسکانرود، محمد. (1389). ارزشیابی و تحلیل کاربری های شهری با تاکید بر کاربری فضای سبز شهری شهر گلستان، مجله ی جغرافیا و توسعه ناحیه ای، شماره 15.

    - معتکف، فریده. (1370). فضای سبز در ادبیات ما، مجموعه مقالات علمی و تخصصی فضای سبز (جلد اول)، سازمان پارک ها و فضای سبز، تهران، ص19.

    - مهندسین مشاور پارس آرایه. (1379). طرح ساماندهی بافت فرسوده شهر بندری گناوه ، شیراز.

    - مؤمنی، مهدی؛ بیک محمدی، حسن و آروم، فلورا. (1389). تحلیلی بر کاربری اراضی منطقه یک شهر اصفهان، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، شماره 3.

    - نورایی چالشتری، علی. (1388). بررسی و ارزیابی کاربری اراضی شهر نافچ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد.

    - نیلوفری، پرویز. (1363). باغهای ایران، جهاد دانشگاهی تهران، ص36.

    - هادیلی، بهمن. (1371). جزوه درسی تکنیکها و اصول برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه تبریز.

    - هاشمی، سید ابراهیم؛ کافی، محسن؛ هاشمی، سید محمود و خان سفید، مهدی. (1388). تجزیه و تحلیل روند تغییرات فضای سبز شهری: مطالعه موردی منطقه دو تهران، نشریه ی علوم محیطی، شماره 3

    - هاکسهولد، ویلیام. (1377). مقدمه ای بر سیستمهای اطلاعات جغرافیایی، ترجمه ی فرشاد نوریان، مرکز اطلاعات جغرافیایی شهر تهران، چاپ اول، ص 15.

     

     

    - Albrechts, L. (2004). Strategic (Spatial) Planning Reexaminded. Environment and Planning, B: Planning and Desing, 31, pp: 743- 758.

    - Chapin, F.E. Kaiser .(1978). Urban Land Use Planning, Use: Illinois Press, P: 32.

    - Chiesura, A. (2004). The role of urban parks for the sustainable city. Landscape Urban Plan,  PP:129- 138.

    - Girarde, G. (1992).  EEA.two_third of all Europeans now reside in towns or cities, Boston, p:56.

    - Goodman, E.C. (1975). Urban Land Use Policies and Land Use Control Measures. New York: Global Review. P:67.

    - Hall, P. (1997). Urban and Regional Planning. Rout ledge, London. P:35.

    - Harvey, F., Chrisman, N., (1998), Boundary objects and the social construction of GIS technology, Environment and Planning A 30 (9), 1683-1694.

    - Innes, J.E., (1995). Planning theory’s emerging paradigm: communicative  action  and interactive  practice,  Journal of Planning  Education  and Research 14 (3), 183- 189.

    - kitey, M.Y. (1985). Land Acquisition in Developing Countries. Boston, M.A: Gunn and Hiain Publisher Lnc. PP:24-26.

    - Manlun, Y. (2003). Suitability Analysis of Urban Green Space System Based on GIS. MSC Thesis, ITC, The Netherlands. P:101.

    - Openshaw, S., (1999). Geocyber planning in the digital democracy of 2099. In: Stillwell, J.C., Geertman, S.Openshaw, S. (Eds.), Geographical Information and Planning, Springer, New York, pp: 425-436.

    - PEARCE, N. (1990).  Towards Formula For Success GIS, Project Management , P:190.  

    - Pickles, J., (1995). Ground Truth: The Social Implications of Geographic Information Systems, Guilford Press, New York, p:49.

    - Scottish, Richard (1987). information natural heritage trends, London, p: 28.

    - urich, r.s (1981). natural,versus,urban,scienes;sompsycho_physiologi cal  effects. Environ, Behave, Tokyo, p: 56.

پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری , تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری , رساله در مورد پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری , پایان نامه در مورد پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری , تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری , مقاله در مورد پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل کاربری اراضی شهری با تأکید بر فضای سبز شهری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت