پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی

تعداد صفحات: 204 فرمت فایل: word کد فایل: 1959
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی

    پایان نامه

    جهت دریافت کارشناسی ارشد

     رشته جغرافیا ، گرایش برنامه ریزی روستایی

    چکیده : تحقیق حاضر با عنوان «بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) در مورد دهستان مرکزی از توابع بخش مرکزی شهرستان رضوانشهر به انجام رسیده است.

    با توجه به اینکه دهستان مورد مطالعه از یکسوی به لحاظ موقعیت و شرایط طبیعی، انسانی و منابع آب و خاک از ویژگی‌های مطلوبی برخوردار است و از سوی دیگر، اطلاعات و آگاهی‌های فنی و حمایتی دولتی و به اصطلاح عوامل بیرونی در سال‌های اخیر موجب شده‌اند تا اقتصاد روستایی در شهرستان رضوانشهر و دهستان مرکزی متحول گردد. بازتاب فضایی این تحولات را می‌توان در ارتقاء فکری و عملکردهای روستاییان بهره‌بردار در امور کشاورزی و فعالیتهای روستایی مشاهده کرد. از عمده‌ترین بازتابها و تحولات اقتصادی می‌توان به نوآوری‌ها، تنوعات تولیدی و فعالیتهای اقتصادی مانند پرورش موزهای گلخانه‌ای، پرورش ماهی قزل‌آلا، پرورش نگهداری شترمرغ محلی و تولید محصولات جالیزی اشاره کرد. که در دو دهه گذشته اتفاق افتاده است و موجبات ارتقاء سطح درآمدهای اقتصادی و اجتماعی (فرهنگی) روستائیان شده است. این تحولات به خوبی در سطح شهرستان رضوانشهر مشهود است. و اینجانب در سطح دهستان مرکزی این شهرستان با کار میدانی خود به آن توجه داشته ام.

    در بررسی مهمترین علل شکل گیری و امکان پذیرش دگرگونی در تحولات اقتصادی دهستان مرکزی مشخص گردید که نقش آموزش و ارتباطات، تبادلات و تنوعات فرهنگی و روستانشینی شهری، تأثیر عوامل فعال و مداخله گر درونی و برونی از جمله حمایتهای دولتی عمده ترین انگیزه ها در روند تحولات روستایی، تولیدات کشاورزی، اشتغالات در دهستان مرکزی شده است.

    این پایان نامه، با هدف شناسایی و بررسی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر طی سالهای82- 1362 با تمرکز مطالعه روی دهستان مرکزی در شش فصل تدوین گردیده است. فصل اول تا چهارم این پایان نامه کلیات و ویژگی های طبیعی و انسانی و مبانی نظری در منطقه را مورد بررسی قرار داده و در فصل پنجم به تحولات اقتصادی و علل این تحولات و تغییرات در سطح منطقه بین سالهای مورد نظر پرداخته و در فصل آخر (ششم) به تجزیه و تحلیل این تحولات، آزمون فرضیات و پیشنهادات مبادرت ورزیده است.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    -1-1 مقدمه:      

                    مطالعه تغییر ساختها و روابط عناصر اصلی تشکیل دهنده فضاهای جغرافیایی در طی زمانها یکی از وظایف اصلی جغرافیدانان می باشد . لذا با توجه به این نگرش و رشته  جغرافیا که همه ی مسایل زیست محیطی و غیره را مخصوصا" محیط زندگی انسان را  نیز در مطالعات خود در بر می گیرد  به مسایل مهمتری مخصوصا" به قدیمی ترین پایگاه زندگی انسان یعنی روستا می پردازد . به طور کلی روستا را می توان قدیمی ترین پایگاه استقرار و سکونت انسان دانست . امروزه این سکونتگاهی زیستی به دلیل شرایط خاص روستا و جوامع روستایی همواره جمعیت خود را به نفع شهر ها از دست می دهند.

                 امروزه با گوناگونی و تنوع در چشم اندازهای فرهنگی و محیط جغرافیایی که دایم بعلت تغییر و تحول و پیشرفت علم و تکنولوژی بر تنوع و پیچیدگی آن افزوده می گردد جغرافیا نیز بنا بر ماهیت خود که

    بدنبال دستیابی به علل و عوامل این تغییرات و دگرگونی ها از طریق مطالعه عوامل مهم تشکیل دهنده فضای زندگی یعنی محیط انسان و روابط بین آنها ست ، تغییرات ودگرگونیهایی را در ابعاد مختلف خود یعنی ماهیت ، قلمرو دیدگاهها ، نظریه ها ، شیوه ها ، روش تحقیق و ابزار خود در طول زمان بوجود آورده است .

                در بررسی سیر تحول و دگرگونی دانش جغرافیا و ماهیت آن می توان از مفهوم اولیه این علم که خود آنرا در مشاهده و توصیف محیطهای بشری و کشف سرزمینهای جدید و اطلاع و آگاهی ازاحوال انسانها و جوامع ببان می کرد به علت ساده بودن موضوع و محدود بودن جوامع مورد مطالعه ی خود نیز ازسادگی و محدودیت برخوردار بوده ولی امروزه جغرافیا با توجه به پیچیدگی و تنوع محیطهای بشری و پیشرفت درجه دخالت انسان در محیط و تغییرات آن و افزایش دیدگاهها و نظریه ها در رابطه با چگونگی ساخت محیط زندگی دگرگونی علایق ، نیازها و تخصص های دیگران مفهوم ساده اولیه و محدود را ندارد بلکه جغرافیای امروزی با توجه به ویژگی های ساختاری – کارکردی محیط ها و درنظر گرفتن هر مکان به عنوان یک سیستم و نظام ، مطالعه روابط بین انسان و محیط را در درون سیستم ها بعهده دارد این سیستم ها می توانند مانند یک سیستم ساده مثل یک مزرعه تا نظامهای بسیار پیچیده و متنوع مانند سیستم سرمایه داری جهان و تأثیرات آن برساختار فضائی را شامل می گردند به طوریکه  ( هانس بوبک ) عنوان می کند :

      جغرافیای امروزی عمدتا" به بررسی عرصه های ساختاری – کارکردی می پردازد ، عرصه هایی که نه تنها ازنظر مکانی ، بلکه از نظر ساختاری – کارکردی قابل تبیین و تشخیص هستند . در این چارچوب ، یک عرصه

    ساختاری ازطریق همنوایی پدیده های گوناگون و یا هم سویی هدفهای ناموزون و پراکنده و یک عرصه

    کارکردی به واسطه تأثیر همگانی نیروهای ویژه موجود و مؤثر در آن تعریف و مشخص می شود . ( سعیدی عباسی 1379 ص 10 )

     فصل اول  : کلیات تحقیق                                                                                                             2

           

                یکی از نظامها و سیستم های عرصه ساختاری – کارکردی علم جغرافیا ، روستا و عوامل ، عناصر ، اجزاء و عملکردهای آن می باشد ، که به تناسب روند تکاملی مطالعات جغرافیایی و دگرگونی و تغییراتی که درماهیت این علم در طول زمان بوقوع پیوسته است ، نگرش و مطالعات جغرافیایی روستا رانیز متأثر کرده ، که مطالعه این روند درخور اهمیت می باشد . ( سعیدی عباسی 1379 ص 12 )

             بنابراین اقتصاد روستا های شهرستان رضوانشر ودهستان مرکزی آن، درطول دو دهه بر اثر تاثیر پذیری ازعوامل مداخله گر داخلی و خارجی، تحولا تی در ان بوجود آمده است که بازتا بهای بعمل آمده بر اثر این تغییرات در این تحقیق مورد بحث قرار می گیرد.

     

     2-1-طرح مسأله :

                   جوامع روستایی از دیر باز قادر به تولید مازاد بوده اند و مبادله با محیط پیرامون و بویژه شهر ها نیز بر همین پایه شکل گرفته است . هرچند امر مبادله و ارتباطات بین جوامع ادامه داشت لیکن حیات هرگز به صورت پدیده ای ایستا عمل نمی کند و هر روز به شکلی در می آید و از آنجا که طی مجموعه پیوسته در حال تغییر وتحول است اگر بعضی از سکونتگاههای روستایی نتوانند مناسب با تغییرات موردنیاز دگرگون شوند به حاشیه اقتصادی و فرهنگی رانده می شوند . بخصوص روستاهایی که دارای اقتصاد کشاورزی صرفا" یک نوع محصول باشد که یا می توانند به مرور با استفاده از فن آوریهای روز و حمایتهای دولت تبدیل به یک قطب قوی کشاورزی شوند و یا از دور رقابت کشاورزی و عرصه اقتصادی کنار گذاشته شوند . در این میان رو.ستاهایی که در شمال کشور قرار دارند با استفاه از برخورداری از زمین و آب خوب توانسته اند علاوه بر برآوردن مایحتاج و نیاز روستا ، مازاد بر تولیدات خود را هم به خارج از منطقه صادر نمایند . لذا شهرستان رضوانشهر یکی ار مناطق  عمده کشاورزی و اقتصادی کشور در گیلان می باشد که با برنامه ریزی دقیق و کارآفرینی می تواند دست به تولیدات با ارزشی زند.

               شهرستان رضوانشهر تا سال 1376 یکی از بخش های شهرستان طوالش بوده که در حال حاضر به صورت یک شهرستان مستقل در آمده است . این شهرستان یکی ازمستعدترین شهرستانهای استان گیلان است که دارای قابلیت های فراوان شغلی و امکانات تولیدی فراوان در روستا ها می باشد .

                این شهرستان با وسعت 804 کیلومترمربع  وجمعیتی در حد 66311 نفر باتراکم نسبی 72 نفردر سال 1383 محاسبه شده است. قسمت اعظم جمعیت  این شهرستان در روستاها زندگی   می کنند با نسبت 5/72% جمعیت روستایی در مقابل 5/27% جمعیت شهری. این شهرستان مشتمل است بر 2 بخش، چهار دهستان، دو شهرمطرح(پره سر رضوانشهر)و102 روستای مهم تولیدی می باشد.

     فصل اول  : کلیات تحقیق                                                                                                                    3

     

                 شهرستان رضوانشهر از لحاظ تنوع تولیدات وفعالیت های شغلی  نسبت به دیگر شهرستانها ی استان تفاوت های چشمگیری دارد که خود زمینه ساز توجه وتحقیق مستقل و بیشتر است.

                 قبل از انقلاب،فعالیتهای روستایی شهرستان رضوانشهر ومنابع تولیدی روستائیان ونتیجتا" منابع درآمدو معیشت آنها درسطح  بسیار محدودی بود که عمدتا" مبتنی بر فعالیت های زراعی ودامی با درآمد های ناچیز و به دور از حمایت های دولت و سرمایه گذاریهای خارج از منطقه استوار بود. سیاست گزاریها در داخل وخارج از روستا هم در جهت  مطلوبی نبود . تولیدات روستایی هم اغلب کارگر بر بوده تا سرمایه بر و دامداری روستایی همواره متکی بر کارگران روستایی بود.

                 پس از سالهای اوّل انقلاب اسلامی متاثر از تحولات اجتماعی – اقتصادی  مخصوصاً با توسعه ارتباطات بازاری، استفاده ازمکانیزاسیون ومدرنیزاسیون مانند بکارگیری کودهای شیمیایی و حاصلخیز ی خاک،تسطیح اراضی و ماشین های کشت وبرداشت محصول و بالاخره با تغییر روند تولید موجبات هر چه بیشترتولیدات و فعالیتهای جدید فراهم گردید.ازجمله بازتاب آن می توان به افزایش درآمد روستاییان بعد از انقلاب  در شهرستان رضوانشهر اشا ره کرد:به استثنای فعالیتهای مبتنی بر کشت و تولید برنج که از محصولات اصلی و منابع درآمدی روستاییان  شهرستان رضوانشهراز گذشته بوده و است ملاحظه گردیده که در سال های اخیر با آگاهی های ارائه شده در بخش روستایی، این شهرستان به تنوع و تعدد فعالیتها و تولید محصولات دیگری مانند : پرورش موزهای گلخانه ای، تولید محصولات جالیزی، پرورش ماهی قزل آلای کوهستانی ،پرورش و نگهداری شتر مرغ محلی پرداخته است و گسترش صنایع دستی روستایی و مزارع پرورش ماهیان از جمله فعالیتهای اصلی و تولید ی و منابع درآمدی جدیدی در روستاها در آمده است که باعث ارتقا سطح زندگی  روستائیان از لحاظ اقتصادی- فرهنگی شده است.بدیهی است در روندتحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته(83-63) روستاییان با یک سلسله مسائل و بازتاب هایی مواجه بوده اند که از آن جمله :

                  یکی ورود شهریان و سرمایه گذاریها آنها در سطح روستا هاو تغییر کاربریها همراه  با ساخت و ساز ویلاهای گران قیمت و بالاخره گران شدن اراضی کشاورزی است . دوم پدید آمدن و توسعه فعا لیتهای جدید که منجر به تولید و صدور تولیدات روستایی مانند موز, گوشت شترمرغ غزل آلای کوهستانی به خارج از شهرستان رضوانشهر عمدتا صدور به شهرستان های استان گیلان و تهران گردید و  موجب افزایش درامد روستاییان شده است . سوم : ارتقا سطح فرهنگی و اقتصادی روستاییان و توسعه ارتباطات آنها با خارج از روستاهای دهستان مرکزی شهرستان رضوانشهر شده است.

                

     فصل اول  : کلیات تحقیق                                                                                                             4

     

               در طرح و تعریف مساله فوق، سوالاتی به شرح زیر مطرح شده است که پاسخ آنها در فرضیه پیش‌بینی شده است(ص5). یکی اینکه: آیا تغییر و دگرگونی فعالیتهای روستایی شهرستان رضوانشهر از نیاز بازار وتحولات بیرونی منطقه میباشد؟ ودیگر اینکه: آیا سیاستهای حمایتی دولت در تحولات تولیدی واقتصادی روستاهای منطقه موثر بوده است ؟    

     

    3-1- پیشینه تحقیق :

                        طالش به دلیل موقعیت جغرافیایی خود ودور بودن از مسیر اصلی جاده در استان گیلان کمتر مورد استقبال و مطالعه در ابعاد اجتماعی – اقتصادی قرارگرفته است مگربه وسیله خارجیانی که به دلیل ویژگی های خاص سکونتی و شرایط فیزیکی آن ویا بدلیل ویژگی های خاص مردمی وفرهنگ منطقه علاقه ای نشان داده باشند.

               در مطالعه طالش بیشتر مطالعات از سوی ادارات و سازمانهای وابسته محلی واستانی مثل جهاد کشاورزی ،سازمان آمار منطقه ای،سازمان برنامه وامثالهم صورت گرفته یا اینکه در شکل مقاله های علمی و پایان نامه ای ملاحظه می شود که مطالعاات انجام پذیرفته.از جمله مطالعات محلی انتشار مقالات علمی که توسط اقای دکتر تقی رهنمایی آنهم به دلیل  علاقه و  وابسستگی های آبا واجدادی خود به منطقه وعلایقی را که داشته صورت داده مثل اننشار فصلنامه های تالش که هرفصل منتشر می شود این فصلنامه از سال1380شروع به کار نموده وتا کنون  نزدیک به 12شماره در ارتباط باموضوعات  اجتماعی – اقتصادی بحث می نموده است.

              بارز ترین مورد مطالعات خارجیان تز دکتری آقای مارسل بازن بنام طالش منطقه ای قومی درشمال ایران که درسال 1351شروع و در سال1358 دردانشگاه سوربن پاریس دفاع شد ومو ضوع آن در مورد وضعیت  اقتصادی-اجتماعی  منطقه تالش میباشد که بعنوان اولین تحقیق خارجی درخور توجه است.

             هر چند در دیگر مناطق استان گیلان و مخصوصا بخش جلگه ای آن مطالعات تخصصی و تحقیقات علمی تری صورت گرفته که از ان جمله کتاب پایان نامه دکتری متعلق به آقای غلامحسن شیخ حسنی است که در رابطه با کاربری در اراضی کشاورزی استان گیلان(به  زبان انگلیسی)با تکیه بر منطقه صومعه سراولاهیجان

     

     فصل اول  : کلیات تحقیق                                                                                                                 5 

    در سالهای 1980 انجام داده است یا کتاب دکتری جغرافیای شهری آغای عظیمی در باره شهرهای استان گیلان(رشت ،انزلی)   اما در رابطه با تالش و تحولات کشاورزی آن تاکنون مطالعاتی انجام نگرفته  است.

            درخا تمه اذعان می نمایم که اگرچه پیششینه  مطالعات انجام شده در رابطه باکشاورزی منطقه تالش نسبتا قا بل ملا حظه می باشداما در رابطه با تحولات کشاورزی درشهرستان رضوانشهر تا کنون هیچکس مطالعه ای انجام نداده است و این تحقیق می تواند اولین باشد و زمینه ساز مطالعات مهم بعدی گردد. 

     

    4-1- فرضیات:

       فرضیه نوعی حکم اولیه است نسب به یک پدیده عینی که از طریق ارتباط علمی دو یا چند پدیده همسو بیان می شود و فرضیه فقط یک تصور مقدماتی و نوعی پیشنهاد و آزمایش است که باید امتحان شود.(جزوه  درسی کارشناسی ارشد. دکتر سعیدی. 1382).

    بنابراین با آنچه را که در طرح وتعریف مساله به صورت سوال  بیان گردیده می‌توان پاسخ آن را در فرضیات زیر جستجو کرد در پاسخ به سوال اول فرضیه زیر مطرح است که:تحول و تغییرعوامل مداخله گر داخلی و خارجی سبب فراوانی اشتغالات و تنوع تولیدات روستایی شده است .و در پاسخ سوال دوم هم می‌توان بیان کرد:حمایت های دولتی عمده ترین انگیزه در روند تحولات روستایی تولیدات کشاورزی  ،اشتغالات(فعالیت ها )بعد از انقلاب در دهستان مرکزی شهرستان رضوانشهر بوده است .

           بدیهی است که در فصول مختلف روند این تحولات وفعالیتهای اقتصادی تشریح خواهد شد  که در فصل آخرمنجر به اثبات فرضیه خواهد گردید.(فصل ششم)

     

    5-1- اهداف:

            بررسی و شناخت بازتاب روند تحولات و دگرگونی هایی که در چشم انداز جغرافیایی منطقه،در 2 دهه اخیر( 83-63 )به وجود آمده تبیین و علل و عوامل مختلف انسانی و محیط طبیعی در شهرستان رضوانشهر بررسی می گردد. بنابراین هدف از تحقیق شناخت اثرات تحولات درونی و برونی اقتصادی بر روی فعالیت های توسعه تولیدی دهستان و گسترش کالبدی روستاهای شهرستان رضوانشهر بالاخص دهستان مرکزی می باشد در این خصوص بهینه سازی تولید در روستاهای مورد نظر، ایجاد رابطه معقول با بازار های مصرف،شناخت امکانات توسعه معقول مکانیزاسیون ومدرنیزاسیون در عرصه تولید  وفعالیت در محدوده مورد مطالعه با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی روستاییان شهرستان رضوانشهر به خصوص دهستان مرکزی گیل دولاب می باشد.

     فصل اول  : کلیات تحقیق                                                                                                             6

     

    6-1- روش تحقیق و علت انتخاب:

             در این تحقیق ابتدا از روش مطالعات کتابخانه ای استفاده شده وبه جمع آوری آمار وارقام و اطلاعات از منابع  مختلف دانشگاهی (شهید بهشتی ،تهران ،تربیت مدرس) وغیردانشگاهی (وزارت جهاد کشاورزی وسازمان برنامه و بودجه) در تهران ومنطقه مورد مطالعه پرداخته ام و سپس با شناخت دقیقی که  از منطقه داشتم با روش مشاهده مستقیم از روستاهای دهستان و  مصاحبه وپر کردن پرسشنامه با بهره برداران کشاورزی و مجتمع های تولیدی بصورت حضوری وتصادفی در اکثر روستاهای مرکزی به کار میدانی پرداختم .

             بدیهی است در این میان از وسایل آموزشی نقشه وتصویر برداری نیز بهره گرفته ام. در مرحله سوم به تجزیه تحلیل داده ها و یافته ها ونگارش پایان نامه پرداخته ام .از آنجاییکه محقق خود اهل تالش می باشد، جمع آوری اطلاعات و انجام کار میدانی و ارتباط مستقیم با کشاورزان را آسان نموده  است .در انتخاب وانجام این تحقیق که با زمینه های قدرتمند ذهنی وشناخت منطقه  ای همرا ه بوده سعی نموده ام تا با تحقیقات اجتماعی – اقتصادی (socio – economic)  که انجام می دهم نتایج دلخواه از این تحقیق را بدست آورده وضمناً ازآنجا یی که  شهرستان رضوانشهر زادگاه من می باشد آشنایی دیرینه بااین منطقه دارم .لذا امیدوارم که با این تحقیق دین خود را به این سرزمین پاک ادا نموده باشم.

     

    7-1-  موانع مشکلات تحقیق:

              بطور کلی مطالعاتی از نوع اجتماعی و اقتصادی که مستقیما با شرایط اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها و          بالاخص کشاورزان سرو کار دارد کار آسانی نمی باشد، علی الخصوص اینکه آن مطالعات در مورد مناطق روستایی باشد آنهم  روستاهایی که از محرومیتها رنج می برند . خوشبختانه با بومی بودن اینجانب بر این مشکل غلبه پیدا کرده ام .از دیگر مشکلات این پایان نامه همانا چگونگی  دسترسی به اطلاعات از سازمانها  وادارات است که نهایت سعی به عمل آمده تا از همکاری‌های  آنها برخوردار باشم،  اطلاعات لازم را درباره منطقه مورد مطالعه بدست آورم .جدا از مسائل و مشکلات آ کادمیکی وعلمی وتحقیقاتی که مورد اشاره قرار گرفت مسائلی از نوع دوری و فاصله دانشگاه محل تحصیل  با محل تحقیق و مشکلات جاده ای که می بایستی ارتباط بر قرار شودو در اینجا قابل ذکر است. زیرا این مشکل در روند حرکت، سرعت و انجام این پایان‌نامه تاثیر گذار بوده است.

     

     

     

     

     

     فصل اول  : کلیات تحقیق                                                                                                             7

     

    8-1- اصطلاحات ومفاهیم :

    -  دهستان :از به هم پیوستن چند روستا ،مکان ،مزرعه همجوار در یک محدوده جغرافیا یی                                                                               معین تشکیل میشود که از لحاظ محیط طبیعی و انسانی همگن بوده وامکان خدمات رسانی و برنامه ریزی در سیستم وشبکه واحدی رافراهم نماید.(رهنمایی،1369 ،ص50)   

    - روستا: روستا مبدا تقسیمات  کشوری است که از لحاظ زیستی  مرکز بوده  وحوزه  وقلمرو معین ثبتی  یا عرفی  مستقل که حد اقل  تعداد 20 خانوار یا صد نفر  اعم از متمرکز یا پراکنده در آنجا سکونت داشته باشند بطور مستقیم و غیر مستقیم به یکی از فعالیتهای  کشاورزی ،دامداری  یا به اعم صنایع  روستائی  وصید  یا ترکیبی از فعالیتها اشتغال داشته باشند (رضوانی ،روابط  شهر وروستا 1374 ص15 )

    - توسعه روستایی:توسعه روستائی یعنی بهبودتصاعدی سطح زندگی روستائیان از طریق نوسازی ، ساخت ، کشت به منظور تامین تقاضای در حال افزایش برای مواد غذائی ایجاد یک نظام حمایتی موثر و تغییر محیط روستائی برای بهبود سطح زندگی و برنامه های توسعه روستائی جزئی از برنامه های توسعه کشور به شمار می رود  که برای دگرگون سازی ساخت اجتماعی – اقتصادی جامعه روستائی بکار می رود . این گونه برنامه ها را که توسط دولتها و یا عاملین آنها در مناطق روستایی پیاده می شوند دگرگونی اجتماعی برنامه ریزی شده نیز می گویند . ( از کیا ، توسعه روستایی 1376 ص 18 )

    توسعه پایدار : منظور از توسعه پایدار تنها حفاظت از محیط زیست نیست بلکه مفهوم جدیدی از رشد اقتصادی است . رشدی عدالت امکانات زندگی را برای تمامی مردم جهان اندکی افراد برگزیده است . در نهایت توسعه پایدار به معنی عدم آسیب های اقتصادی – اجتماعی و یا زیست محیطی به نسلهای آینده و جامعه است . ( ازکیا ، جامعه شناسی 1375 ص 23 )

    برنامه ریزی : فرآیند تصمیم گیری که هدف آن ترکیب بهینه فعالیتها در ناحیه ای مشخص است که با توجه به هدفهای تعیین شده و نظام و فشارهای ناشی از منابع موجود ، استفاده از سیاست به وسیله آن هماهنگ می شود . ( هیل – رهنمودها ، 1372 ص 105)

    - بنیاد زراعی :سه عنصر مرفولوژی زراعی ،مجموعه مساکن ،شیوه کشت ،مبین شکل مشخص از نحوه اشغال زمین و درک سازمان قلمرو  زراعی  در پهنه زمین می باشد و اصطلاح بنیاد زراعی به این مجموعه بستگی های پر دوام عمیقی که میان انسان وزمین وجود داردو مناظر روستایی  بیانگر آن است اطلاق می شود (لوبور ،1354 ص8 )

    - بهره برداری کشاورزی: کلیه فعالیت های کشاورزی که تحت  اداره یک یا چند نفر قرار دارد یک واحد تولید کشاورزی است  که آنرا بهره برداری کشاورزی می نا میم (مرکز آمار1367 ص38  )

     فصل اول  : کلیات تحقیق                                                                                                              8              

    -دگرگونی :منظور تغییر برخی از وجود  کار کردی  یا ساختاری  جامعه  در طی گذشت  زمان است (چیتتا بهر1372 ص7  )

    روابط تولید: عبارتست از رابطه بین مردم در جریان تولید ، این روابط همچنین رابطه مالکیت را که عبارت است از رابطه افراد با یکدیگر در ارتباط بایکدیگر و در ارتباط با وسایل ومحصولات کار در برمی گیرد ( سوداگر ، م 1356 ص20 )

    زمین زراعی :پهنه ایی از زمین را گویند که با داشتن ویژ گیهای چند ( نظیر تو پو گرافی ، آب وهوا ،نوع خاک و… از نظر علم کشاورزی از سایر زمینها متمایز می باشد  ( لوبور 1354 ص3 )

    شیوه  تولید:  مناسبات میان مردم که در جریان تولید کالاهای مادی پدید می آید و در مقاطع زمانی معینی غالب می شود ، ری هم رفته "شیوه تولید " خوانده می شود ( استفن 1368 ص . 16 )

     شیوه کشت : شیوه همکاشتی گیاهانی را که یک جامعه روستایی به منظور استفاده بیشتر از زمینهای خود انتخاب می کنند و نیز دوران کشتها فنونی را که با کشت این گیاهان بستگی دارد "شیوه کشت " نامند . ( لوبور 1354 ص 6 )

      - کشت با محصولات سالیانه( annual crops) یعنی محصولا تی در کشاورزی که کاشت،داشت وبرداشت آن دریک سال زراعی انجام پذیرد مثل برنج.    (شیخ حسنی-1384)

    -کشت بامحصولا ت دائمیpermanent) ) یعنی محصولاتی درکشاورزی که کشت آنها در یکسال زراعی انجام میگیرد اما داشت و برداشت ان طولا نی و دائمی است مثل درختان میوه و ترکیبات(شیخ حسنی1384)

  • فهرست و منابع پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی

    فهرست:

    فصل اول: کلیات  تحقیق                                                   صفحه

    1-1-مقدمه.................................................................................................................................1

    2-1 طرح مساله ...........................................................................................................................2

    3-1- پیشینه تحقیق ......................................................................................................................4

    4-1 – فرضیات ...........................................................................................................................5

    5-1-اهداف.................................................................................................................................5

    6-1- روش تحقیق و علت انتخاب ...............................................................................................6

    7-1- موانع و مشکلات تحقیق .....................................................................................................6

    8-1- اصطلاحات و مفاهیم ............................................................................................................7

    فصل دوم : ویژگی های طبیعی منطقه مورد مطالعه

    1-2- موقعیت جغرافیایی ، حدود وسعت............................................................................................9

    2-2- ساختار زمین شناسی منطقه مورد مطالعه ...................................................................................14

    3-2- گسل های مهم در منطقه مورد مطالعه......................................................................................17

    الف)گسل آستارا .............................................................................................................................20

    ب) گسل تالش .................................................................................................................................20

    4-2- سوانح طبیعی............................................................................................................................20

    1-4-2- زلزله ................................................................................................................................. 21

    2-4-2- سیل  ..................................................................................................................................21

    5-2- خاکها و قابلیت استفاده از اراضی...........................................................................................22

    1-5-2-  خاکهای کوهستانی ............................................................................................................22

    2-5-2- خاکهای کوهپایه ای ...........................................................................................................23

    3-5-2- خاکهای جلگه ای ...............................................................................................................23

    6-2- عوارض زمین و ناهمواریها........................................................................................................25

    1-6-2- ویژگی های دریای خزر ......................................................................................................26

    2-6-2- رشته کوه تالش ...................................................................................................................26

    3-6-2- دشت های خزری ................................................................................................................27.

    7-2 -پوشش گیاهی و جانوری ..........................................................................................................28

    1-7-2- پوشش گیاهی......................................................................................................28

    2-7-2- پوشش زیست جانوری ........................................................................................................29

    8-2- منابع آب در شهرستان رضوانشهر و دهستان مرکزی ..................................................................30

    1-8-2-  آبهای سطحی .....................................................................................................................31

    2-8-2- آبهای زیرزمینی ...................................................................................................................33

    9-2- ویژگی های اقلیمی ..................................................................................................................33

    1-9-2- جریانات جوی ....................................................................................................................34

    2-9-2- بارش ..................................................................................................................................37

    3-9-2- دما ......................................................................................................................................40

    4-9-2- رطوبت ..............................................................................................................................42

    5-9-2- یخبندان ...............................................................................................................................45

    6-9-2- تبخیر و تعرق ......................................................................................................................46

     

    فصل سوم:  ویژگی های انسانی منطقه مورد مطالعه

    1-3- سوابق تاریخی و پیشینه سکونت در تالش و رضوانشهر...............................................................48

    2-3- اندازه جمعیت و روند تحولات آن در شهرستان رضوانشهر........................................................50

    3-3- خانوار وبعد آن.........................................................................................................................54

    4-3- ساخت سنی و جنسی شهرستان رضوانشهر..................................................................................58

    5-3- تراکم نسبی و بیولوژیک...........................................................................................................62

    6-3- وضعیت سواد ...........................................................................................................................63

    7-3- حرکت مکانی جمعیت ( مهاجرتها )..........................................................................................65

    8-3- ویژگی های اقتصادی جمعیت...................................................................................................66

    9-3- جمعیت فعال و غیر فعال............................................................................................................68

    10-3- قابلیتها و محدودیتها   در زمینه جمعیت روستاهای دهستان مرکزی ..........................................73 

     

     

     

     

    فصل چهارم :ویژگی اقتصای منطقه مورد مطالعه

    1-4- کشاورزی ...............................................................................................................................75

    1-1-4- زراعت................................................................................................................................76

    2-1-4- باغات و قلمستان یا محصولات دائمی ..................................................................................88

    3-1-4- توت و نوغانداری................................................................................................................91

    4-1-4 دامداری ، دامپروری و طیور..................................................................................................92

    5-1-4- نگهدار و پرورش زنبور عسل .............................................................................................97

    6-1-4- ماهیگری و پرورش ماهی....................................................................................................98

    2-4- صنعت..................................................................................................................................100

    1-2-4- صنایع تبدیلی.....................................................................................................................101

    2-2-4- صنایع دستی.....................................................................................................................102

    3-4-معدن .....................................................................................................................................106

    4-4- قابلیت ها و محدودیت های شهرستان رضوانشهر در زمینه کشاورزی.......................................107

    1-4-4- محدودیتها و تنگناهای  شهرستان در زمینه کشاورزی ........................................................107

    2-4-4- مسایل اساسی ومشکلات توسعه شهرستان در بخش کشاورزی.......................................... 107

     

    فصل پنجم- علل تغییر وتحولات و بازتاب آن در شهرستان رضوانشهر

    1-5- عوامل انسانی موثر در فعالیتهای تولیدی محصولات کشاورزی در شهرستان رضوانشهر........ 110

    1-1-5- عوامل اقتصادی و نقش آن در تحول محصولات کشاورزی در شهرستان رضوانشهر و دهستان مرکزی............................................................................................................................................111

    1- نیاز بازار به تولید انواع محصولات کشاورزی..............................................................................111

    2- تاثیر تحولات اقتصاد جهانی بر فعالیتها وتحولات اقتصاد روستاهای شهرستان رضوانشهر................112

    3- نقش جهاد کشاورزی در ارائه همه جانبه خدمات کشاورزی........................................................113

    الف: آموزش و تحقیقات کشاورزی در شهرستان رضوانشهر...............................................................113

    ب: فعالیتهای عمرانی وامور زیر بنایی................................................................................................ 115

    ج: فعالیتهای مربوط به  عمران کشاورزی ، زراعی ودامی ....................................................................118

    4- پیشرفت صنعت در ارائه تکنولوژی کشاورزی در شهرستان رضوانشهر و دهستان مرکزی...............120

    1-4- تکنولوژی مکانیکی ...............................................................................................................122

    2-4- تکنولوژی بیولوژیکی ............................................................................................................126

    5- رابطه تراکم جمعیت و عمقی شدن کشت در جامعه روستایی.......................................................127

    6 –نقش تحقیقات کشاورزی  در ارائه محصولات پر بازده............................................................... 130

    7- یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و نتایج حاصل از آندر شهرستان رضوانشهر و دهستان مرکزی...131

    8- نقش توسعه راههای ارتباطی در تغییر و تحولات موجود...............................................................135

    1-8- راههای اصلی.........................................................................................................................135

    2-8- راههای فرعی.........................................................................................................................137

    3-8- رههای روستایی ....................................................................................................................137

    2-1-5- نقش عوامل اجتماعی – فرهنگی در تحول تولیدات کشاورزی.............................................139

     1- عقاید اسلامی و فرهنگی در خصوص پرورش حیوانات بومی وغیر بومی ....................................139

    2- باورهای دینی و اعتقادی در خصوص کشت محصولات ویژه .....................................................141

    3- ارث و نقش آن در تحول تولیدات کشاورزی .............................................................................142

    4- توسعه و گسترش مشارکت موثر و همه جانبه مردم  و نهادهای محلی در رشد کشاورزی...............143

    3-1-5 نقش عوامل سیاسی و دولتی درتحول تولیدات کشاورزی.....................................................144

    1- نقش حمایتهای دولتی در ارتقاء سطح تولید کشاورزی.................................................................145

    2- پرداخت وام وتسهیلات ویژه به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی...........................................147

    3- سیاست حمایت دولت از بازرگانان تجاری وارد کننده و صادر کننده محصولات کشاورزی ........148

    4- خدمات و تا سیسات زیر بنایی روستایی و نقش آن  در تحولات اقتصاد کشاورزی .......................149

    2-5- نقش عوامل طبیعی در تحول محصولات کشاورزی منطقه مورد مطالعه....................................151

    1-2-5- نوسانات آب و هوایی برروی کشاورزی شهرستان رضوانشهر ..............................................151

    نوسانات جریانات جوی تاثیر گذار در منطقه مورد مطالعه.....................................................152

    بی نظمیهای بارش در زمان کاشت ، داشت و برداشت  محصولات........................................153

    برف و یخیندان ونقش آن در محصولات کشاورزی............................................................155

    2-2-5- ویژگی های آب و خاک...........................................................................................156

    1- نقش آزمایش و بازسازی خاک در  تحول تولیدات کشاورزی..............................................156

    2- زهکشی خاک و نقش آن در توسعه کشاورزی منطقه...........................................................158

    3- ساخت کانال و نهرهای مهندسی جهت توسعه آبیاری منطقه..................................................159

    3-2-5- بلایای طبیعی و نقش آن در توسعه کشاورزی..............................................................161

    1- وقوع سیل براثر شدت بارندگی.............................................................................................161

    2- خشکسالی های خفیف و احتمالی.........................................................................................162

    3- بادهای محلی وغیر بومی.......................................................................................................162

    3-5- نقش تولید محصولات جدید کشاورزی در توسعه کشاورزی منطقه..................................163

    1-3-5- پرورش شتر مرغ جوابگوی نیاز غذایی کشور...............................................................163

    2-3-5- بررسی مزیتهای رقابتی صنعت پرورش  شتر مرغ در منطقه ...........................................166

     

    فصل ششم : بازتاب فضایی تحولات ، آزمون فرضیات و ارائه پیشنهادات

    1-6- برنامه ریزی فضایی ونقش آن در تحولات توسعه روستایی.............................................169

     2-6-علل شکل پذیری وامکان پذیرش دگرگونی درتحولات روستایی درمنطقه مورد مطالعه....170

    1-2-6- نقش آموزش و ارتباطبات در تحولات منطقه...............................................................170

    2-2-6- تبادلات و تنوعات فرهنگی در منطقه ارتقاء اجتماعی می آفریند...................................172

    3-2-6- روستا نشینی شهری دلیلی دیگر بر تحولات روستایی...................................................174

    4-2-6- عالیترین فضایل روستایی چگونه در حال تغییر است ....................................................175

    3-6- آزمون فرضیات ..............................................................................................................177

    4-6- بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای دهستان مرکزی............................................ 190

    1-4-6-  بازتاب فضایی  ریخت بیرونی روستاهای دهستان مرکزی ............................................190

    2-4-6-  بازتاب فضایی ریخت درونی روستاهای دهستان مرکزی..............................................192

    5-6- نتیجه گیری از اهداف تحقیق در منطقه مورد نظر..............................................................194

    6-6- پیشنهادات برای رشد وتوسعه بهتر شهرستان رضوانشهر و دهستان گیل دولاب...................195

    1-6-6- اصلی ترین محدودیتها و تنگناهای توسعه در منطقه مورد مطالعه...................................195

    2-6-6- اصلی ترین مسایل و موانع توسعه که در منطقه باید به آن توجه شود ............................196

    3-6-6- اهداف پیشنهادی توسعه  برای رفع موانع  توسعه پایدار در منطقه مورد مطالعه ..............197

    4-6-6- راهبردهای پیشنهادی توسعه پایدار در منطقه مورد مطالعه.............................................197

    .

    منبع:

    آمار نامه استان گیلان-1380

    - احمدی ،هاجر،پایان نامه کار شناسی ارشد،بررسی تحولات اقتصادی روستایی صومعه سرا، شهید بهشتی 1379

    - استفن پورتو ، دون : سقوط و ظهور شیوه تولید آسیایی ، ترجمه عباس مخبر ، نشر مرکز تهران -1368

    - اصلاح عربانی،ابراهیم،کتاب گیلان ،جدول اولانتشارات گروه پژوهشگران ایران ،چاپ دوم 1380

    - اهلرز، اکارت ؛بررسی پراکندگی اراضی و علل و اثرات آن-یکپارچگی عوامل موثر  و اثرات آن،انتشارات مرکز تحقیقات روستایی  و اقتصاد کشاورزی،1371

    - بازن ، مارسل طالش منطقه ای قومی در  شمال ایران تر جمه دکتر  مظفر فرشچیان جلد اول و دوم انتشارات آستان قدس ،1367

    - چینامبار ، جی جی : مقدمه ای بر جامعه شناسی با تاکید بر جامعه شناسی روستایی ، ترجمه احمد حجاران و مصطفی ازکیا ، نشر نی ، تهران1373

    - حمیدی ،سعید ،مدیریت  و اقتصاد  پژوهشی شتر مرغ درایران،چاپ بین الملل شمس1380

    - درئو ماکس : جغرافیای انسانی ، ترجمه سیروس سهامی ، جلد دو م انتشارات رایزن ، چاپ اول تهران 1371

    - دهخدا ، علی اکبر ، لغت نامه ترجمه ی سید جعفر شهیدی ، انتشارات دانشگاه تهران ، 1377

    - دولفوس ، اولیویه : فضای جغرافیایی ،  ترجمه سیروس سهامی ، نشر نیکا چاپ اول ، مشهد 1370

    - دولفوس، اولیویه ، فضای  جغرافیایی ، ترجمه سیروس سهامی ،نشر نیکا ، 1374

    - رحمانی فضلی ، عبد ارضا : تحلیلی از ساخت زراعی روستاهای حوضه جنوب اترک شیر وان ( پایان نامه دوره دکتری  جغرافیای انسانی ) . دانشگاه تربیت مدرس ، دانشکده علوم انسانی ، تهران 1371

    - رحمانی،بیژن،بنیادهای جغرافیایی اقتصاد ایران چاپ علوی 1375

    - رهنمایی ، محمد تقی : مجموعه مباحث وروشهای شهر سازی ، جغرافیا ، انتشارات سازمان مسکن و ساختمان ، چاپ اول ، تهران 1369

    - سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح : نقشه توپوگرافی رضوانشهر  مقیاس 100000 /1 ( 1371 )

    - سازمان زمین شناسی کشور : نقشه زمین شناسی رضوانشهر مقیاس 100000/1( 1371)

    - سرشماری عمومی و نفوس مسکن رضوانشهر -1375

    - سعیدی ، عباس ؛ مبانی جغرافیایی روستایی ، انتشارات سمت ،1377

    - سلطانی ، محمد علی ؛اصول و مبانی جغرافیایی جمعیت و جعیت شناسی ، دانشگاه اصفهان ،1375

    - سنیک، جاسبر ؛ دیلون ، اس اس؛ جغرافیای کشاورزی ، ترجمه سیاووش دهقانیان ،عوض کوچکی و علی کلاهی اهری ،انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد،1374

    - سوداگر ، محمد : نظام ارباب رعیتی در ایران ، چاپ خانه گلشن ، چاپ اول 1356

    - سیاهی پور نجیبه،پایان نامه کار شناسی نگرش به محیط زیست تالش،دانشگاه شهید بهشتی 1373

    - شهبازی ، اسماعیل؛توسعه و  ترویج روستایی ،انتشارات دانشگاه تهران ،1375

    - شیخ حسنی ، غلامحسن؛درسنامه جغرافیای اقتصادی ایران

    -شیخ حسنی، غلامحسن؛ مبانی جغرافیایی اقتصادی کشاورزی(جزوه درسی کارشناسی)

    -شیخ حسنی، غلامحسن؛ کاربری اراضی کشاورزی در استان گیلان با تکیه بر بخش جلگه‌ای صومعه سرا لاهیجان (به زبان انگلیسی PH.D، 1987)

    - صرافی، مظاهر ؛مبانی برنامه ریزی منطقه ای ،انتشارات سازمان برنامه و بودجه،1379

    - طرح جامع شهرستان رضوانشهر- 1372

    - عبدلی،علی،تالشها و تاتها ،چاپ نوبهار -1369

    - علیخانی، بهلول و محمد رضا کاویانی ، مبانی آب و هوا شناسی ، انتشارات سمت 1371

    - عمید ، حسن ؛ فرهنگ عمید، انتشارات امیر کبیر، تهران 1379

    - گونیلی ، ابوالحسن ؛فرهنگ کشاورزی ایران ، انتشارات امیر کبیر ،تهران 1363

    - لوبر،رنه؛ بمیاد های بزرگ زراعی در جهان ترجمه محمود محمود پور ،انتشارات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز ،1354

    - مرکز آمار ایران ، سرشماری عمومی نفوس و مسکن –    1365، فرهنگ آبادی هاشهرستان رضوانشهر

    - مرکز آمار ایران ، سرشماری عمومی نفوس و مسکن –    1365، فرهنگ آبادی هاشهرستان رضوانشهر

    - مرکز آمار ایران ، سرشماری عمومی نفوس و مسکن-1375 ، نتایج تفسیلی شهرستان رضوانشهر 

    - مرکز آمار ایران ، سرشماری عمومی نفوس و مسکن-1375 ،فرهنگ آبادی های شهرستان رضوانشهر

    - مطیعی لنگرودی،سید حسن؛جغرافیای اقتصادی در ایران (صنایع)،انتشارات جهاد دانشگاهی 1383

    - مهدوی مسعود : اصول و مبانی جغرافیای جمعیت ، انتشارات قومس ، چاپ اول ، تهران 1373

    - مهندس مشاورDHV  هلند ، رهنمودهای برای برنامه ریزی  مراکز روستایی ، ترجمه سید ابوطالب فنایی و سید جواد میسر و ناصر اوکتایی و مهدی گنجیان ، مرکز تحقیقات و بررسی مسایل روستایی ، نشریه شماره 10، 1371

    - موسسه پژوهشهای  برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی ،بهره وری و کشاورزی مقالات منتخب 1377

    - نظری ، علی اصغر؛ جغرافیای جمعیت ایران انتشارات گیتا شناسی ،1369

     - هاو ، جان و پیتر ریچارد ، راههای روستایی و کاهش فقر ، ترجمه سید جواد میسر و محمد رضا متوسلی ، انتشارات مرکز تحقیقات و بررسی مسایل روستایی 1372

    - ودیعی ، کاظم؛ مقدمه ای برروستا شناسی ایران ،75-1374

    -تودارو،مایکل؛ توسعه اقتصادی در جهان سوم ، تر جمه غلامعلی فرجادی ،انتشارات سازمان و برنامه بودجه ،1364

    -جوان ، جعفر : جمعیت ایران و بستر جغرافیایی آن ، جلد اول ، انتشارات دانشگاه مشهد چاپ اول

     دانشگاهی مشهد،1383

    -درئو ماکس : جغرافیای انسانی ، ترجمه سیروس سهامی ، جلد اول ، انتشارات رایزن ، چاپ اول تهران 1371

    -نظری ، علی اصغر : جغرافیای جمعیت ایرا ن ، انتشارات گیتا شناسی ، چاپ اول تهران 1368

    -واحد آمار و برنامه ریزی جهاد سازندگی : فرهنگ اجتماعی دهات و مزارع استان گیلان سال 1363

     - واحد آمار و برنامه ریزی جهاد سازندگی: فرهنگ اقتصادی دهات وزارع استان گیلان سال 1363 

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی , تز دکترا در مورد پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی , رساله در مورد پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی , پایان نامه در مورد پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی , تحقیق در مورد پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی , مقاله در مورد پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بازتاب فضایی تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان رضوانشهر در دو دهه گذشته (83-63) مورد دهستان مرکزی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت