پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران

تعداد صفحات: 164 فرمت فایل: word کد فایل: 2288
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    مطالعات متعددی اثبات کرده اند که در افقهای زمانی متفاوت کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت بازده سهام عملکرد متفاوتی دارند. دو استراتژی مهم و پر کاربرد در بین تحلیلگران، مدیران پرتفوی و سایر سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه حال حاضر دنیا استراتژی معکوس و استراتژی مومنتوم می باشند. در هر دوی این استراتژی ها که دقیقا در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، سعی می شود که با استفاده از عملکرد گذشته، عملکرد آتی را پیش بینی و بازدهی اضافی ایجاد نمایند. یعنی اوراق بهاداری که عملکرد خوبی (بدی) را در گذشته تجربه کرده اند، گرایش دارند که این بازدهی خوب (بد) را در آینده نیز ادامه دهند. در حالیکه وجود مومنتوم در بازده سهام اثبات شده است و علیرغم اینکه به نظر می رسد سودمندی مومنتوم چندان بحث انگیز نباشد، محرک های دقیق این اثر به عنوان یک سوال تجربی باقی مانده است و این مسئله که چه عواملی می توانند محرک های دقیق مومنتوم باشند چندان معلوم و آشکار نیست.

    در این تحقیق با استفاده از اطلاعات مالی 70 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای1380 - 1387 رابطه بین سودهای مومنتوم و معکوس با اندازه و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار شرکت و حجم معاملات شرکت با استفاده از مدل های رگرسیون چند متغیره بر مبنای داده های  ترکیبی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از این است که بین اندازه شرکت و سودهای مومنتوم ارتباط معنی داری وجود ندارد و بین اندازه شرکت و سودهای معکوس به غیر از دوره نگهداری 24 ماهه ارتباط معنی داری وجود ندارد. بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار(BV/MV) و سودهای مومنتوم در کلیه دوره های نگهداری و تشکیل ارتباط معناداری وجود ندارد ولی بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار(BV/MV) و سودهای معکوس در کلیه دوره های نگهداری و تشکیل به غیر از دوره های نگهداری و تشکیل 6ماهه ارتباط معناداری وجود دارد.درخصوص حجم معاملات شرکت نیز می توان گفت که بین حجم معاملات و سودهای مومنتوم در دوره های 6 ماهه تشکیل ونگهداری ارتباط معنی داری وجود دارد و این ارتباط در دوره های 12 و24 ماهه تشکیل ونگهداری معنی دار نمی باشد،ضمن اینکه بین حجم معاملات شرکت و سودهای معکوس در دورهای تشکیل و نگهداری 24 ماهه ارتباط معنی داری وجود دارد. و در دورهای تشکیل ونگهداری 6 و 12 ماهه ارتباط معنی داری وجود ندارد.

    کلید واژه: سود مومنتوم ،سود معکوس، سهام برنده، سهام بازنده، اندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، حجم معاملات.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1 مقدمه

      در بازار کارای سرمایه جریان ورود اطلاعات با حجم بالا به طور مرتب تداوم داشته است و سرمایه گذاران به طور منطقی به اطلاعات جدید واکنش نشان می دهند. واکنش منطقی سرمایه گذاران موجب تعدیل قیمت اوراق بهادار برای رسیدن به ارزش های واقعی[1] (ذاتی) می شود. دست اندرکاران بازار نمی توانند به اتکای اطلاعات گذشته و یا مهارت شخصی خود، بازدهی بیشتر از بازار کسب کنند و چون اطلاعات به صورت تصادفی وارد بازار می شود؛ پیش بینی روند قیمت اوراق بهادار حتی در آینده نزدیک امکان پذیر نیست. از این رو سرمایه گذاران با به کارگیری راهبرد سرمایه گذاری مشخص از قبیل راهبردهای سرمایه گذاری قدرت نسبی «مومنتوم»[2] و«معکوس»[3] نمی توانند بازده سرمایه گذاری خود را افزایش دهند، در چنین بازاری به کارگیری راهبرد سرمایه گذاری مشخص برای شناسایی سرمایه گذاری های سودآور با شکست مواجه می شوند. مطالعات انجام شده در سالهای اخیر بسیاری از مفروضات نظریه نوین مالی را به چالش کشیده اند، یکی از چالش برانگیزترین مشاهدات در بازارهای مالی این است که بر خلاف فرضیه بازار کارا [4]که زیربنای بسیاری از نظریات ارائه شده در تئوری مالی مدرن است، بازده سهام عادی در بازه های زمانی مختلف دارای رفتار خاصی می باشد و سرمایه گذاران انفرادی می توانند بدون تحمل ریسک بیشتر و تنها با به کارگیری راهبرد سرمایه گذاری مناسب، بازدهی بیش از بازدهی بازار بدست بیاورند. در اکثر بورس های دنیا محققین پیرامون کارایی استراتژی های مختلف سرمایه گذاری مطالعات گسترده ای انجام داده اند، در حال حاضر در بازارهای سرمایه دنیا دو استراتژی معامله و مدیریت پرتفویی که به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و نیز در تحقیقات متعددی سودمندی آنها در ایجاد بازدهی اضافی تأیید شده است استراتژی مومنتوم و معکوس می باشند. این استراتژی ها در مقابل فرضیه بازار کارا قرار میگیرند، بنابراین تأیید سودمندی این استراتژی ها و در نظر گرفتن عوامل مؤثر در توضیح این استراتژی ها میتواند چالش اساسی در مقابل تئوری نوین مالی و بحث کارایی بازار ایجاد نماید.

     

    2-1. تاریخچه مطالعاتی

    ادبیات غنی و قابل ملاحظه ای راجع به قابلیت پیش بینی بازده مقطعی سهام بر مبنای بازده های گذشته در ادبیات مالی مستند شده است.

    جیگادیش و تیتمن  (1993) گزارش کردند استراتژی خرید سهام برنده[5] و فروش سهام بازنده [6]گذشته می تواند بازده اضافی معنی داری را ایجاد نماید. آنها این نتیجه را بر مبنای تشکیل پرتفوی هایی بر مبنای بازدهی گذشته در دوره 1965 – 1989 کشف کردند. روش کار آنها به این صورت بود که سهام را بر اساس بازدهی سه تا دوازده ماه گذشته در ده دهک طبقه بندی کردند و سپس ده پرتفوی با وزن برابر تشکیل دادند و استراتژی خود را خرید دهک  برنده و فروش دهک  بازنده قرار دادند و نشان دادند که بازدهی اضافی ایجاد می شود (جیگادیش و تیتمن[7]، 1993، ص 89).

    کونراد و کول  (1998) با یک بررسی بلند مدت در آمریکا موفقیت استراتژی معکوس را در طولانی مدت و استراتژی مومنتوم را در کوتاه مدت گزارش کردند. آنها اعلام کردند که موفقیت این استراتژی ها به افق مورد نظر بستگی دارد. در حالی که استراتژی مومنتوم برای یک دوره میان مدت سه تا دوازده ماهه سودمند بود، استراتژی معکوس در یک دوره کوتاه مدت هفتگی یا ماهانه و یا یک افق طولانی مدت سه تا پنج ساله مناسب بود. آنها استدلال کردند که سود های مومنتوم فقط به خاطر تفاوت های مقطعی در بازدهی مورد انتظار به جای الگوی سری زمانی بازده ایجاد می شود. آنها استدلال کردند که سودهای مومنتوم می تواند یک محصول جانبی این موضوع باشد که بعضی از سهام به خاطر وجود یک سری از عوامل ریسک ناشناخته ریسکی تر می شوند. به عبارتی اگر بازدهی اضافی به خاطر ریسک سیستماتیک ناشناخته بالاتر(پایین تر)ایجاد شود، پس سهام در آینده نیز به این بازهی بالاتر(پایین تر)دست خواهند یافت. با این نگرش دیگر سود های مومنتوم با بحث کارایی نیز سازگار می شود و تناقض از بین می رود.(کونراد و کول،[8] 1998، ص 489).

     

    یافته های اخیر جاگادیش و تیتمن( 2001 ) انتقادهای زیادی را بر این فرضیه(کنراد و کاول ) وارد می کند. آنها استدلال می کنند که اگر سودهای مومنتوم به خاطر تفاوت مقطعی در بازدهی باشد، پس برندگان گذشته(بازندگان گذشته)بایستی بازدهی بالاتر(پایین تر)خود را به طور نامحدود در آینده ادامه دهند. ولی آنها به این نتیجه رسیدند که بازدهی پرتفوی های مومنتوم (برندگان منهای بازندگان) فقط برای دوازده ماه اول بعد از تشکیل پرتفوی مثبت است و اگر اتفاق خاصی نیفتد بازدهی بعد از دوازده ماه منفی است ( جاگادیش و تیتمن [9] ,2002, ص265-243)

    مارکویتز وگرینبلات  (1999) یک اثر مومنتوم قوی و پایدار را در بین صنایع کشف کردند. ایشان نشان دادند که استراتژی خرید سهام برنده گذشته و فروش سهام بازنده گذشته حتی پس از کنترل اثراندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، مومنتوم سهام انفرادی و پراکندگی در میانگین بازده سودمند می باشد.(مارکوویتز و گرینبلات[10]، 1999، ص 1249).

    راون هورست (1998) با استفاده از اطلاعات 12 کشور اروپایی در طی دوره 1995-1980 دریافت که پرتفوی برنده نسبت به پرتفوی های بازنده بهتر عمل می کنند و نشان داد که استمرار بازدهی به طور معکوس با اندازه شرکت مرتبط است (راون هورست[11]، 1998، ص 267).

    دی بونت و تالر[12]( 1985،1987 ) وجود یک حرکت معکوس یا برگشت قیمتی را در قیمت سهام در بلند مدت اثبات کردند و پیشنهاد کردند که خرید سهام بازنده گذشته و فروش سهام برنده گذشته می تواند منجر به بازدهی اضافی گردد. آنها نشان دادند که بازندگان تاریخی نسبت به برندگان تاریخی بهتر عمل می کنند.

    گرینبلات و تیتمن (1989) با استفاده از استراتژی مومنتوم سودهای اضافی را کشف کردند ولی مشاهده کردند که سودهای مومنتوم در اولین سال بعد از تشکیل پرتفوی از بین می رود (گرینبلات و تیتمن[13]، 1989، ص 394)

     

     

    هنگ و استین [14] (1999) فرض کردند که مومنتوم از انتشار تدریجی اطلاعات خاص شرکت ناشی می شود.هنگ، لیم و استین[15] (2000) فرضیه هنگ و استین[16] (1999) را با استفاده از داده های ایالات متحده آمریکا آزمون کردند و تکیه گاهی برای فرضیه انتشار تدریجی اطلاعات یافتند.

    به طور اخص هنگ و همکارانش (2000) اثبات کردند که استراتژی مومنتوم در سهام دارای پوشش تحلیلگر[17] کمتر بهتر عمل می نماید. ایشان نتیجه گیری کردند که اگرچه اندازه به طور معکوس با سودهای مومنتوم رابطه دارد، لیکن پس از پاکسازی اثر سایز، پوشش تحلیل گر بیشتر از اندازه، اثر مومنتوم را در بازار سهام  ایالات متحده آمریکا تحریک می کند (هنگ و دیگران،[18] 2000، ص 265).

    در یک چارچوب اروپایی، دوکز و مکنایت [19] (2005) تکیه گاهی برای فرضیه هنگ و استین (1999) یافتند که با یافته های هنگ و همکارانش [20]  (2000) نیز سازگار بود (دوکز و مکنایت، [21] 2005، ص 313).

    مکنایت و هو (2006) سودهای مومنتوم را با استفاده از متغیرهای نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (BTM)، اندازه و پوشش تحلیل گر ارزیابی کردند و این متغیرها را به عنوان نمایندگانی برای سود مومنتوم به کار بردند، آنها به این نتیجه رسیدند که سودهای مومنتوم به طور معکوس با هر سه عامل فوق ارتباط دارد و به ترتیب نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، پوشش تحلیل گر و اندازه اهمیت دارند (مکنایت و هو[22]، 2006، ص227)

    در تحقیقی دیگر دیوید لیسموند , میشل اسچیل ,چواشنگ زاو [23](2001) به بررسی ماهیت گمراه کنندگی سودهای مومنتوم پرداختند.آنها به بررسی استراتژی از 1980 تا 1998 پرداختند .روش طبقه بندی سهام آنها مشابه روش جی تی [24]  1993 و هنگ وهمکاران  [25]  2000 و جی تی   [26]  2001 می باشد .آنها در مقاله خود به بررسی سودبخشی از توانایی نسبی استراتژی های مومنتوم(خرید آنهایی که عملکرد خوبی در گذشته داشته وفروش آنهایی که عملکرد بدی داشته اند) پرداختند انها دریافتند یک استاندارد که استراتژی هایی که نسبتا قوی هستند احتیاج دارند به هزینه های معاملاتی بسیار زیادی به طوریکه این هزینه های معاملاتی جلوگیری می کند از اجرا سودبخش این استراتژی ها .در یک برش مقطعی متوجه شدند که انهایی که بازده های مومنتوم زیادی دارند دقیقا همان انهایی هستند که هزینه های معاملاتی بسیار زیاد دارنددرنتیجه حجم بسیار زیاد از بازده های غیر عادی وابسته است به این استراتژی در ایجاد یک گمراهی از فرصت سود, درصورتی    که واقعا هیچ سودی وجود ندارد

    جان ای دوکاس وفلیپ مک نایت[27] (2003) به بررسی دوتئوری رفتاری ,مدل اشاعه تدریجی از هنگ واستین [28] (1999) و مدل تورش سیاست محافظه کاری سرمایه گذاران از بارباریز و شلیفر و ویسنی  [29] (1998). آنها بررسی کردند این دو تئوری را در یک نمونه 13 تایی از بازار سهام اروپائی طی سالهای 1998 – 2001 این دومدل قبلا پیش بینی کرده اند که مومنتوم به دست می آید از 1) انتشار تدریجی از اطلاعات یک شرکت ویژه 2)عدم موفقیت سرمایه گذاران در بهنگام کردن معتقداتشان به قدر کافی زمانیکه آنها اطلاعات عمومی جدید را مشاهده می کنند.یافته های جان دوکاس وهمکارانشان با این دو مدل رفتاری سازگار است وآنها را تائید می کند.شواهد بدست آمده از تحقیق ایشان نشان دهنده این است که مومنتوم نتیجه اشاعه تدریجی اطلاعات ویژه و سیاست محافظه کاری روانی سرمایه گذاران که بازتاب کننده خطاهای سیستماتیک آنها در شکل دادن درآمدها با بهنگام نبودن هست واین وابسته است با اعتقادات قبلی آنها و ناچیز دانستن وزن آماری اطلاعات جدید.

    شن، ژاکماری و شارما (2005) اعلام کردند که سود مومنتوم در شاخص های رشدی متمرکز است و شواهد عکس العمل بیش از اندازه در این شاخص ها بیشتر نمود پیدا می کند (شن و دیگران [30]  ، 2005، ص 235).

    ینگ فون چو و مینگ لیو و زینتیتگ فان[31]  در سال( 2008) به بررسی ماندگاری گستره بازار وسودهای مومنتوم پرداختند انها در این مطالعه ازاطلاعات بورس سهام نیویورک وبورس سهام آمریکاNYSE-AMEX موجود در مرکز تحقیق امنیت قیمت ها (CRSP) استفاده کردند آن ها این نتایج را بر اساس تشکیل پرتفویهایی بر مبنای بازدهی گذشته در دوره از ژانویه 1965 تاپایان دسامبر 1999 مشابه نمونه انتخابی جاگیداش وتیتمن مورد بررسی قرار دادند.استراتژی مبادله آنها براساس بازده ای در دوره گذشته نگهداری با استفاده از  دوره زمانی 6/6 که بیشترین سودبخشی را دارا می باشد بوده است.انها سهام ها را در 10 دهک برابر رتبه بندی کرده و به صورتی که پرتفویی که بهترین عملکرد را دارا می بود p10 بهترین برنده ها و پرتفویی با بدترین عملکردp1   بدترین بازنده ها شناسایی کردند آنها در این تحقیق از50 پرتفوی سهام برابر استفاده کردند. آنها نشان دادند که یک اثر متقابل از میانگین منابع وسری های زمانی و سودهای مومنتوم وجود دارد انها نشان دادند که یک ارتباط معنی داری بین سودهای مومنتوم وماندگاری گستره بازار وجود دارد.

    فاما و فرنچ  (1996) استدلال می کنند که شرکت با BV/MV بالاتر شرکت های ارزشی هستند که دارای صرف ارزش هستند و در آینده سودهای بالاتری نسبت به شرکت های با BV/MV پایین تر که شرکت های رشدی می باشند و دارای کسر رشد هستند، ایجاد می کنند (فاما و فرنچ [32] ، 1996، ص 56).

    لاکونیشاک و دیگران  (1994) استدلال می کنند که بازار سهام رشدی را بالای قیمت ارزیابی می کند و سهام ارزشی را زیر قیمت ارزیابی می کند و همین باعث ایجاد صرف ارزش برای سهام رشدی می شود و بر این مبنا برای سهام رشدی احتمال ایجاد سودهای مومنتوم بیشتر است(لاکونیشاک و دیگران [33] ، 1994، ص 1541)

    پاتریشا چلی استیلی و آنتونیوس سیگانوس [34] (2007 ) ارتباط بین سودمندی مومنتوم و مکانیزم های بازرگانی بازار سهام را  امتحان کردن که با دگرگونی های تازه ای که در سیستم بازرگانی رخ می دهد تحریک می شوند . بعد از سال 1975 دو سیستم بازرگانی متفاوت در بورس سهام لندن SEAQ سیستم دلالی کامپیوتری و SETS یک سیستم حراج اتوماتیک بکارگماشته می شود.در این تحقیق آنها از اطلاعات بازدهای ماهیانه برای همه کشورهای  UK بر روی فایل اطلاعاتی آنها در پایگاه داده های قیمت سهام لندن بین سال های 1975 تا 2001 .آنها جهت شناسایی مومنتوم از روش جاگیداش وتیتمن [35]  1990  استفاده کردند وسودبخشی مومنتوم را با استفاده از طبقه بندی شرکتها براساس 6 ماهه قبلی نگهداری و در 10 پرتفوی برابر طبقه بندی کردند به صورتی که (w) پرتفوی سهام شامل بهترین  بازیگران و (L) شامل بدترین بازیگران دهک می باشد. از تفاضل بین برنده وبازنده های پرتفوی  (W-L) سودمندی استراتژی مومنتوم مشخص میشود.ا ین تحقیق نشان می دهد که بین سودهای مومنتوم وساختار سیستم های بازرگانی ارتباط وجود دارد و اختلاف بین سودهای مومنتوم درساختارهای سهام معنی دار است و نتایج این تحقیق با آن موافق است.

    در مطالعات بروزینسکی    و همکاران 2003 حجم معاملات نیز به عنوان متغیری برای پیش بینی اندازه و مقاومت مومنتوم معرفی شده است. تحقیقات اخیر قدرت پیش بینی زیادی را برای متغیر حجم معاملات در پیش بینی بازده های سهام تأیید کرده اند و هم چنین رابطه ای قوی بین حجم معاملات و مومنتوم گزارش شده است.

     

    3-1. بیان مسئله و تعریف موضوع تحقیق

    هرسرمایه گذاری دربدو ورود به بازار سرمایه به دنبال پیدا کردن راهها وتدوین و به کارگیری استراتژی هایی است که بتواند بر بازار پیروز شود و بازدهی اضافی کسب نماید. در حال حاضر در بازار سرمایه دنیا استراتژی های معامله و مدیریت پرتفویی که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد٬ استراتژی های مومنتوم و معکوس است  و درتحقیقات متعددی در دنیا واز جمله در ایران سودمندی آن در ایجاد بازدهی اضافی تأیید شده است ( صادقی وفدایی نژاد ٬ 85).

    مومنتوم مفهومی در علم فیزیک می باشد که بیان می دارد که یک جسم در حال حرکت گرایش دارد که همچنان در حرکت باقی بماند مگر اینکه نیرویی از خارج بر آن وارد شود(قانون اول نیوتن). به عبارت دیگر مصداق این قانون در بازار این است که یک روند قیمتی تمایل دارد که باقی بماند تا زمانی که یک نیروی خارجی جلوی آن را بگیرد. این استراتژی شامل سرمایه گذاری در جهت بازار می باشد و ادعا می نماید که بازدهی مثبت یا منفی گذشته در دوره مشخصی از آینده نیز همچنان تداوم خواهد داشت. در مقابل استراتژی معکوس اعتقاد دارد که عوام و اکثریت بازار اشتباه می کنند و روندهای اخیر قیمت ها بر می گردند، بنابراین برای دستیابی به بازدهی اضافی می باید صبور بود و با جسارت در جهت مخالف بازار عمل کرد. در مجموع این استراتژی ها به دنبال شناسایی روندها با استفاده از معیارهای مختلف و بهره گیری از آنها هستند. جذابیت دیگر بررسی این استراتژی ها این است که در تقابل مستقیم با دکترین پذیرفته شده کارایی بازار قرار می گیرند. فرضیه بازار کارآ ادعا می کند روند و الگوی خاصی در بازدهی و قیمت های اوراق بهادار وجود ندارد و رفتار قیمت ها تصادفی و غیر قابل پیش بینی می باشد. مطابق فرضیه کارایی بازار عملکرد پرتفوی مستقل از عملکرد گذشته آن می باشد. بنابراین تایید سودمندی این استراتژی ها می تواند چالشی اساسی در مقابل تئوری نوین مالی و بحث کارایی بازار ایجاد نماید.

    استراتژی های مومنتوم و معکوس که برای بهره گیری از همبستگی سریالی موجود در بازدهی بازار و اوراق بهادار بکار می روند، در زمره استثنائات مالی و بی نظمی های بازار سرمایه قرار می گیرند. مومنتوم در یک انتهای پیوستار قرار می گیرد و از خود همبستگی مثبت در بازدهی دارایی ها در میان مدت حکایت می کند. در این استراتژی بازدهی اضافی با خرید سهام برنده گذشته و فروش سهام بازنده گذشته قابل دستیابی می باشد.(جاگادیش و تیتمن  [36] ، 1993 )

     اوراق بهاداری که عملکرد خوبی(بدی)را در گذشته تجربه کرده اند، گرایش دارند که این بازدهی خوب(بد)را در آینده نیز ادامه دهند. به عبارت بهتر مومنتوم اعتقاد به استمرار بازدهی میان مدت تاریخی در افق میان مدت آتی دارد.مومنتوم خود شامل انواع مختلفی می باشد. یکی از آنها مومنتوم سود است که استدلال می کند سهامی که اخیرا شگفتی در سود داشته اند در آینده نزدیک نیز در همان جهت عمل خواهند کرد. به عبارتی سهامی که تعدیل مثبت داشته اند در آینده نزدیک نیز بازدهی خوبی خواهند داشت. یکی دیگر از انواع مومنتوم، مومنتوم صنعت می باشد که ادعا می کند که صنایعی که در گذشته نزدیک عملکرد و بازدهی خوبی (بدی) داشته اند در آینده نیز این بازدهی را ارائه خواهند کرد. نوع دیگر آن مومنتوم قیمت است که در آن سهامی که بر مبنای شاخص قدرت نسبی، نسبت به بقیه عملکرد بهتری داشته اند انتخاب می شوند و در دوره مشخصی از زمان نگهداری می شوند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که با این رویکرد بازدهی اضافی نسبت به بازار بدست می آید. در انتهای دیگر پیوستار استراتژی معکوس قرار می گیرد که بر مبنای همبستگی سریالی منفی در بازدهی اوراق بهادار استوار می باشد. در این استراتژی ادعا می شود که می بایستی برای غلبه بر بازار سهام برنده قبلی را فروخت و سهام بازنده قبلی را خرید. تمپلتون اعتقاد دارد که این خیلی صبر و حوصله می خواهد که وقتی همه می خرند بفروشی و وقتی که تب فروش بالاست بخری. به هر حال این استراتژی اعتقاد به برگشت روندها دارد و اینکه اکثریت بازار اشتباه می کنند (وقتی که غالب بازار به یک شکل فکر و عمل می کنند، به احتمال زیاد اکثر آنها اشتباه می کنند)، بنابراین باید به جایی رفت که جمعیت وجود ندارد (فدایی نژاد و صادقی، 1385، ص 2).

    Abstract:

    Several studies have demonstrated that different time horizons for short-term, medium term, long-term stock return performance are different. Two important and useful strategies among analysts, portfolio managers and other investors in capital markets are now global strategy to Momentum & Contrarian strategy. In both of these strategies that are exactly opposite each other Try that using past performance, future performance projections and create additional efficiency.

    The securities that yield a good (bad) have experienced in the past, tend to return the good (bad) to continue in the future. While there has been momentum in stock returns Despite the momentum that seems to be beneficial and not so controversial The exact triggers of this effect remains an empirical question The question of what factors can be triggers the exact momentum and so it is not clear.

    In this study, using financial information, 70 companies listed in Tehran Stock Exchange During the years 1380 - 1387 Momentum & Contrarian Profits Regarding Firm relationship Size, Book to Market Value and Transaction Volume the company Using multiple regression models based on combined data has been studied. These findings suggest that there is no significant relationship between the company and momentum Profits And reverse the company's size and Contrarian profits than the 24-month maintenance period, there is no significant relationship.

    The ratio of book value to market value (BV/MV) And momentum profits in all periods of maintenance and there is no meaningful relationship But the ratio of book value to market value (BV/MV) And Contrarian Profits gains in all periods of maintenance and periodic maintenance than 6 months and up There is a significant relationship. The Transaction Volume company's Transaction Volume and Momentum profits can be said that the momentum 6-month period of maintenance, there is no significant relationship And maintenance of this relationship in terms of 12 and 24 months is not significant, While the company's Transaction Volume and Contrarian profits in reverse and maintain a 24-month period, there is no significant relationship. And the formation and maintenance period of 6 and 12 months, there is no significant relationship

    Keywords:

    Momentum Profit; Contrarian Profits ; Siz  ; Book-to-market Transaction Volume;; past winners; past losers; panel data.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1. تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1. بیان مسئله و تعریف موضوع تحقیق. 10

    4-1. چارچوب نظری تحقیق. 12

    5-1. فرضیات تحقیق. 13

    6-1. اهمیت و ضرورت تحقیق. 13

    7-1. اهداف تحقیق. 14

    8-1. حدود مطالعاتی. 14

    1-8-1 قلمرو مکانی تحقیق. 14

    2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق. 14

    3-8-1 قلمرو موضوعی تحقیق. 15

    9-1. تعریف واژه ها و اصطلاحات کلیدی. 15

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 18

    2-2. تئوری پرتفوی. 19

    3-2. تئوری مالی استاندارد 21

    1-3-2. فرضیه بازار کارا 22

    2-3-2. نظریه بازار کارای سرمایه 22

    3-3-2. مدل قیمت گذاری دارائی های سرمایه ای (CAPM) 23

    4-3-2. مدل سه عاملی فاما – فرنچ. 24

    4-2. استثناهای مالی. 25

    1-4-2. اعلامیه های سود 25

    2-4-2.  برگشت بلند مدت.. 26

    3-4-2. روندهای کوتاه مدت.. 26

    4-4-2. اثر اندازه 26

    5-4-2. قدرت پیش بینی قیمت با نسبت های مالی. 27

    6-4-2. قدرت پیش بینی اخبار و وقایع شرکت ها 27

    7-4-2. فرض منطقی بودن سرمایه گذاران. 28

    8-4-2. واکنش به اطلاعات غیر اساسی. 28

    9-4-2. اثر ژانویه 29

    10-4-2.-اثر روزهای هفته 29

    5-2. مالی رفتاری. 29

    1-5-2. محدودیت در آربیتراژ و تئوری انتظار. 31

    1-1-5-2. زیان گریزی. 34

    2-1-5-2. حسابداری ذهنی. 34

    3-1-5-2. کنترل شخصی. 34

    4-1-5-2. پشیمان گریزی. 34

    2-5-2. روان شناسی شناختی و فرآیندهای تصمیم گیری فرا ابتکاری. 35

    1-2-5-2. نمایندگی. 36

    2-2-5-2.اطمینان بیش از حد 36

    3-2-5-2.لنگر اندازی. 37

    4-2-5-2. سفسطه سفته بازان. 37

    5-2-5-2. تورش در دسترس بودن. 37

    6-2. مفاهیم ضمنی مالیه رفتاری در بازارهای مالی و فرضیه بازار کارا 38

    7-2. استراتژی های سرمایه گذاری مومنتوم و معکوس.. 39

    1-7-2. تعاریف و ادبیات موضوعی. 39

    1-1-7-2. استراتژی معکوس.. 40

    2-1-7-2. استراتژی مومنتوم 41

    2-7-2. تجزیه بازده 42

    3-7-2. منابع سودهای مومنتوم و معکوس.. 44

    1-3-7-2. توضیحات رفتاری. 44

    1-1-3-7-2. استراتژی معکوس.. 48

    2-1-3-7-2. استراتژی مومنتوم 50

    1-2-1-3-7-2. مومنتوم سود 50

    2-2-1-3-7-2. مومنتوم صنعت.. 51

    3-2-1-3-7-2. مومنتوم قیمت.. 52

    4-2-1-3-7-2. پوشش تحلیل گر. 52

    5-2-1-3-7-2.  اندازه 53

    6-2-1-3-7-2.  نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار. 54

    7-2-1-3-7-2. حجم معاملات.. 55

    2-3-7-2. توضیحات مبتنی بر ریسک... 56

    1-2-3-7-2. استراتژی معکوس.. 56

    1-1-2-3-7-2. تورش های ریز ساختار. 57

    2-2-3-7-2.استراتژی مومنتوم 59

    8-2. تحقیقات داخلی مرتبط با موضوع تحقیق. 60

    9-2. خلاصه فصل دوم 62

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 65

    2-3 سوال و فرضیه های تحقیق. 65

    1-2-3 فرضیه های تحقیق. 67

    3-3. روش تحقیق. 67

    1-3-3. تخمین مدل رگرسیون با داده های ترکیبی. 68

    4-3. جامعه و نمونه آماری. 69

    5-3. روش گردآوری اطلاعات.. 70

    6-3. مدل اجرای تحقیق. 71

    7-3. نحوه محاسبه متغیرهای عملیاتی تحقیق: 71

    1-7-3. اندازه شرکت.. 71

    2-7-3. نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام (BV/MV) 72

    3-7-3. حجم معاملات بازار سهام  (TV) 72

    4-7-3. سود مومنتوم 73

    5-7-3.سود معکوس.. 73

    8-3. روش تحقیق. 73

    1-8-3. نرخ بازده سهام : 73

    2-8-3. دوره تشکیل – دوره نگهداری. 76

    3-8-3. طبقه بندی براساس اندازه 79

    4-8-3. طبقه بندی براساس نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (BV/MV) 80

    5-8-3 طبقه بندی براساس حجم معاملات  ((Trading VOLUME. 80

    9-3. روش آزمون فرضیات تحقیق. 81

    1-9-3. آزمون معنی دار بودن ضرایب رگرسیون: آزمون t 81

    2-9-3. آزمون رگرسیون. 82

    3-9-3. آزمون معنی دار بودن رگرسیون (آزمون F) 82

    4-9-3. ضریب تعیین. 83

    5-9-3. ضریب تعیین تعدیل شده 83

    6-9-3. آزمون دوربین واتسن برای بررسی وجود خودهمبستگی. 84

    10-3. خلاصه فصل سوم 85

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 87

    2-4. یافته های تحقیق. 87

    1-2-4.آمارتوصیفی. 87

    2-2-4.آمار استنباطی. 89

    1-2-2-4.نتیجه آزمون فرضیه اول تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 89

    2-2-2-4.نتیجه آزمون فرضیه دوم تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 91

    3-2-2-4. نتیجه آزمون فرضیه سوم تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 94

    3-4-2-4. نتیجه آزمون فرضیه چهارم تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 96

    4-2-2-4. نتیجه آزمون فرضیه پنجم تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 98

    5-2-2-4. نتیجه آزمون فرضیه ششم تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 101

    3-4. خلاصه فصل چهارم 103

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 105

    2-5. خلاصه موضوع و روش تحقیق. 106

    3-5. خلاصه یافته های تحقیق. 107

    1-3-5. نتیجه آزمون فرضیه اول تحقیق. 107

    2-3-5. نتیجه آزمون فرضیه دوم تحقیق. 107

    3-3-5 .نتیجه آزمون فرضیه سوم تحقیق. 108

    4-3-5 نتیجه آزمون فرضیه چهارم تحقیق. 108

    5-3-5 نتیجه آزمون فرضیه پنجم تحقیق. 108

    6-3-5. نتیجه آزمون فرضیه ششم تحقیق. 109

    4-5. نتیجه گیری. 109

    5-5. بررسی تطبیقی یافته ها 110

    6-5. پیشنهادها 112

    1-6-5. ارائه پیشنهاد بر مبنای نتایج حاصل از تحقیق. 112

    1-1-6-5. برای سرمایه گذاران. 112

    2-1-6-5. برای مسئولین. 112

    2-6-5. ارائه پیشنهاد جهت انجام پژوهش های آتی. 113

    7-5. محدودیت های تحقیق. 113

    8-5 خلاصه فصل. 114

    پیوست ها

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 147

    منابع لاتین: 148

    چکیده لاتین. 152

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    تلنگی،م، 1383 " تقابل نظریه نوین مالی و مالی رفتاری" مجله تحقیقات مالی دانشگاه تهران، شماره 17 ص 25-3

    تلنگی،م، علی راعی، 1383،"مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته"، مجله تحقیقات مالی دانشگاه تهران، ص112-120

    دموری، د، سعید سعیدا و احمد فلا حزاده ابرقویی،" بررسی عکس العمل بیش از اندازه سرمایه گذاران به الگوهای عملکرد گذشته شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" , فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی , 1387, 54,15 , 47-62

    سعیدی. ع، 1386،"مالی رفتاری" ،ماهنامه بورس، شماره 69، صفحه 9-4

    شفیعی.ا، 1386،"بررسی سودآوری راهبرد سرمایه گذاری مومنتوم در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    فدایی نژاد. م.ا،محمد صادقی. ،1389،" بررسی سودمندی استراتژی های مومنتوم و معکوس در بورس اوراق بهادار تهران"، صفحه 19-1، منبع سایت  (www.rdis.ir  )

    فرهانیان. م.ج، 1386،"نظریه پیش نگری،"، ماهنامه بورس، شماره 69، صفحه23- 18.

    قالیباف اصل, ح، شهاب الدین شمس, و محمدجواد ساده وند ،1389،" بررسی بازده اضافی استراتژی شتاب سود و قیمت در بورس اوراق بهادار تهران" , بررسی های حسابداری و حسابرسی,61,17, صص 99 تا 116

    گجراتی، د، ترجمه حمید ابریشمی، 1385،"مبانی اقتصاد سنجی"،جلد دوم ، چاپ چهارم، انتشارات دانشگاه تهران.

    مهرانی، س، و علی اکبر نونهال نهر.، 1387،" ارزیابی واکنش کمتر از حد مورد انتظار سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران". فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، 54,15, 117-136

    نیک بخت.م، محمودمرادی. 1384،" ارزیابی واکنش بیش از اندازه سهامداران عادی در بورس اوراق بهادار تهران،"، بررسی های حسابداری وحسابرسی دانشگاه تهران، شماره ، 40 صفحه 122-97.

    نیکبخت، م. ر،و مهدی مرادی،1384،" ارزیابی واکنش بیش از اندازه سهامداران عادی در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره 40 ، صص 97-122

     

    منابع لاتین:

    Antoniou A., Galariotis E. C., Spyros I. S. (2006), " Short-term Contrarian Strategies in the London Stock Exchange: Are they profitable? Which factors affect them? " Journal of Business Finance and Accounting, vol. 33. no. 5&6, p.p. 839–867.

    Bachelor’s,( 2007),” Thesis, Momentum And Contrarian Investment Strategies”, Lapoeenranta University OF Technology School of BusinessFinance, Anomalies" The Journal of Finance, vol 51, no 1, p.p 55–84.

    Barberis N., Schleifer A., Vishny R,( 1998), "A Model of Investor Sentiment", Journal of Financial Economics, vol. 49, no. 3, p.p. 307–343.

    Baytas A., Cakici N, (1999), "Do Markets Overreact: International Evidence", Journal of Banking & Finance, vol. 23, no 7, p.p. 1121-1144.

    Brabazon T,( 2000), " Behavioural Finance: A new sunrise or a false dawn?" Department of Accountancy University College Dublin, p.p 1-8 available in http://introduction.behaviouralfinance.net/Brab00.

    Burton, G.Malkiel, (2003), "The Efficient, Markett Hypothiesis and It’s critics," Journal of Economic Perspectives, vol. 17, no. 1, pp. 1-47.

    Carhart M. M. (1997), "on Persistence in Mutual Fund Performanc ," the Journal o f Finance, vol. 1, p.p. 57-82.

    Conrad J., Kaul G. (1998): “An Anatomy of Trading Strategies”. The Review of Financial Studies, vol. 11, no. 3, p.p. 489–519.

    Cooper M. C, Gutierrez R. C. JR., Hameed A, (2004), "Market States and Momentum," The Journal of Finance, vol. 59, no. 2, p.p 1345–1365.

    Daniel K., Hirshleifer D., Subrahmanyam A.( 1998), "Investor Psychology and Security Market Under- and Overreactions," The Journal of Finance, vol. 53, no. 6, p.p 1839–1884.

    David. Lesmond, Michael J. Schill, Chunsheng Zhou, (2004) “The illusory nature of momentum profits”, www.sciencedirect.com, Journal of Financial Economics 71 349–380

    Donald.B.K.,( 2006), "Financial Market Anomalies", Working paper, p.p 1–14 available in http://Finance Wharton upenn edu.

    Doukas J., & McKnight P. (2005), "European momentum strategies, information diffusion, and investor conservatism" European Financial Management, vol 11, no 3, p.p 313–338.

    Fama E. F., French K. R, (1996), "Multifactor Explanations of Asset Pricing ,The Journal of Finance , vol 54, no 6, pp. 2143-2184.

    Grinblatt M., Titman S, (1989), “Mutual fund performance: an analysis of quarterly portfolio holdings” Journal of Business vol 62, no3, pp.394-415.

    Hamalainen, J,( 2007), "Momentum and Contrarian Investment Strategies", Bachelor’s Thesis, pp1-51 available in http://oa dori.fi/ bitstream.

    Hon, M.T., Tonks.I,( 2003), “Momentum in the UK stock market”, Journal of Multinational Financial Management vol 13, no (1), PP. 43–70.

    Hong H., Lim T., Stein J. C. (2000): “Bad News Travels Slowly: Size, Analyst Coverage, and the Profitability of Momentum Strategies”. The Journal of Finance, vol. 55, no. 1, p. 265-295.

    Hong H., Stein J.C, (1999), "A Unified Theory of underreaction, Momentum Trading, and Overreaction in Asset Markets ", The Journal of Finance , vol 54, no 6, pp. 2143-2184.

    Jagadeesh N., Titman S., )1995(, "Ovrreaction Delayed reaction, and Contrrian investment "The Review of Financial Studies, vol 8, no 4, p.p 973–993.

    Jagadeesh N., Titman S., )2001(, "Profitability of Momentum Startegie:An Evaluation of Eeplanations", The Journal of Finance, vol 50, no 2, pp. 699-720

    Jagadeesh N., Titman S.,( 1993), "Returns to Buying Winner and selling Losers: Implications for Stock Market Efficiency"The Journal of Finance, vol 48, no 1, p.p. 65-91.

    John A. Doukas and Phillip J. McKnight, (2003) ,”European Momentum Strategies”, Information Diffusion, and Investor Conservatism,

    Johnston, J, and Dinardo, J.) 1997(, "Econometric Method" th Edition

    Jonson M, Linblom H, Platan P,) 2002(," BehavioralFinance and change of Investor Behavior During and after the speculative at the End of 1990"s, Masters Thesis in finance, school of Economics and management, Lound, p.p 1–87.

    Joseph Kang, Ming-Hua Liu, Sophie Xiaoyan Ni, (2002) ,” Contrarian and momentum strategies in the China stock market”: 1993–2000, www.elsevier.com, 10 243– 265

    Kannadhasan M. )2003(, "Role of Behavioural Finance in Investment Decisions" available in www. Bim.edu.

    Kenneth L,) 2005(, "Is The Ffma And French Three Factor Model Better Than The Ccpm?" Master of ART in The Department of Economics, p.p 1–48 available in http://ir.lib.sfu.ca.

    Lakonishok J, Schleifer A, Vishny R. (1994): “Contrarian Investment, Extrapolation, and Risk“. The Journal of Finance, vol. 49, no. 3, p.p. 1541–1578.

    Laura Xiaolei Liu, Lu Zhang, (2008),”Momentum Profits, Factor Pricing”, and Macroeconomic Risk,( rfs.oxfordjournals.org)

    Lewellen J. (2002): “Momentum and Autocorrelation in Stock Returns”. The Review of Financial Studies, vol. 15, no. 2, Special 2002, p.p 533–563.

    Lo A. W., McKinlay, A. C.( 1990), "When are contrarian profits due to stock overreaction?" Review of Financial Studies, vol. 3, no. 2, pp. 175–205.

    McKnight.P.J, Hou.T.C.T, (2006), "The determinantst of momentum in the United kingdom ", Quarterly Review of Economics And Finance,vol 46, no 2, pp (227-240).

    Moskowitz T. J., Grinblatt M. (1999), "Do Industries Explain Momentum?" The Journal of Finance, vol. 54, no. 4, p.p. 1249–1290.

    Nikos S Thomadis,( 2003),"The Implications of Behavioral Finance for the Modeling of securities prices", Financial Engineering & managment, p.p 1–18 available in www.quantnotes .com.

    Patricia Chelley-Steeley, Antonios Siganos, (2008),”  Momentum profits in alternative stock market structures”, www.sciencedirect.com, 131–144

    Phillip J. McKnighta, , Tony C.T. Houb, (2006) , “The determinants of momentum in the United Kingdom”, The Quarterly Review of Economics and Finance ,46 227–240

    Ricciardi.V and .simon K,( 2000), "What is Behavioral Finance?" Business Education and Technology, Journal, vol 2, no 2, p.p. 1-9.

    Rindisbacher.M, (2002), "Efficient Market Hypothesis Informational Effeciency of Financial Market", p.p 1-6 available in www.rotman. Utoronto.ca.

    Ritter, Jay R,( 2003), "Bihavioural Finance" Finance Journal vol.11 No 4, p.p 429 – 437.

    Rouwenhorst K. Geert (1998): “International Momentum Strategies”. The Journal of Finance, vol. 53, no. 1, p.p. 267–284.

    Ying-Foon Chow, Ming Liu, Xinting Fan, (2008),”Broad-market return persistence and momentum profits”, www.sciencedirect.com 181–188

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سود های مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت