پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور

تعداد صفحات: 295 فرمت فایل: word کد فایل: 2124
سال: 1383 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور

    مقدمه :

    رشد سریع و پیشرفت تکنولوژی و صنعت در دنیای امروزی باعث گردید که ماشین به طور ظکلی و اتومبیل به صورت ویژه بر زندگی روزمره مردم سایه افکنده تا جایی که از دنیای کنونی به عصر ماشینی تعبیر می گردد . به منظور استفاده مطلوب از این ابزار مؤثر که به سرعت در حال تغییر معادلات زندگی می باشد نیاز به قواعد و ضوابط ویژه می باشد تا بتوان از آن استفاده بهینه نمود . صنعت حمل و نقل که امروزه جزو امور زیر بنایی هر کشوری به شمار می رود و عنصر اصلی آن خودرو و انسان به عنوان بهره بردار اصلی رکن مهم آن به شمار می رود نیازمند تهیه و تدوین اصول و مقررات خاص به منظور برنامه ریزی و کسب مهارت های لازم و فراگیری آموزش های صحیح و در نهایت به کارگیری آن در روش زندگی جمعی و تفاهم و تعامل مطلوب در محیط پیرامون انسان می باشد تا از رهگذر استفاده صحیح از این اصول ضمن بهره برداری مطلوب و بهینه در امور زندگی مستوجب زیان به جامعه و حقوق دیگر انسان ها نگردد .

    آموزش نخستین گام در برنامه ریزی توسعه می باشد . تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر که سرمایه اجتماعی و انسانی را به طور مناسب به کارگیرد ، موجبات توسعه اقتصادی ، اجتماعی را فراهم آورد بسیار مهم و قابل توجه است .

    استفاده از ابزارهای حمل و نقل نیز مانند هر صنعت دیگری از امر آموزش مستثنی نبوده و به منظور استفاده مناسب از ویژگیهای کاربردی آن باید برنامه ریزی لازم در خصوص آموزش و فراگیری مهارت های لازم به تمامی عناصر دخیل در آن در مرحله اول مورد توجه ویژه قرار گیرد .

    زمانی می توان گفت جامعه در خصوص رعایت حقوق متقابل به حد کمال رسیده است که آموزش در هر بعدی به گونه صحیح در جامعه انتقال یافته باشد و این مهم جز با برنامه ریزی صحیح و منظم و تهیه و تدوین صحیح اصول آموزش میسر نمی باشد .

    آموزش صحیح و اصولی موجب می شود علاوه بر استفاده مناسب و به کارگیری اصولی و صحیح ابزار و عناصر حمل و نقل ، از خطرات ناشی از به کارگیری غلط و استفاده ناشیانه و در نتیجه ایجاد خسارات جانی و مالی فراوان به جامعه جلوگیری گردد .

    همواره سهم فراوانی از درآمدهای ملی و منابع نیروی انسانی کشور در اثر سوانح ترافیکی راهها و جاده های ارتباطی بین شهرها از بین می روند .

    مطالعات منتشره توسط سازمان بهداشت جهانی رشد تصادفات رانندگی را یک عامل مهم مرگ و میر به ویژه در کشورهای در حال توسعه اعلام کرده است .

    طبق این مطالعات در سال ١٩٩٩ بین هفتصد و پنجاه هزار تا هشتصد و پنجاه هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند و حدود بیست و سه تا بیست و چهار میلیون نفر در سراسر جهان مصدوم شده اند .

    تحقیقات و مطالعات  نشان می دهد که سهم عوامل انسانی در وقوع این تصادفات مرگبار خسارات جانی و مالی فراوان بیش از ٧٥ درصد می باشد .

    بنابراین ناگزیر باید به سوی آموزش به عنوان یکی از عوامل موثر در پارامترهای مرتبط با عوامل انسانی به منظور کاهش این سوانح و در نتیجه کاهش خسارات جانی و مالی که خود دارای تبعات اجتماعی و اقتصادی نامحدودی می گردد ، رفت . در این پایان نامه با تأکید بر نقش آموزش به بررسی موضوع گواهینامه رانندگی و آموزش رانندگی در کشور پرداخته و با توجه به اهمیت موضوع آموزش که در نهایت منجر به صدور گواهینامه رانندگی و سپس جواز ورود به عرصه حمل و نقل می گردد نظامی را در جهت اصلاح روش های موجود ارایه می دهد .

     

    فصل اول

    تعریف مسأله و بیان اهداف

    امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه جهان ، تمامی تلاش و مساعی خویش را در جهت تأمین بهترین راهکارها و تعیین استراتژی صحیح برای دست یافتن به جامعه ای آرمانی به کار می گیرند . آنها برای رسیدن به چنین اجتماعی از هیچگونه کوشش  و تلاشی دریغ نورزیده و توسط نیروهای انسانی کارآمد و خلاق امور مربوط به کلیه ارکان رفاه اجتماعی را به بهترین وجه ممکن انجام می دهند . در مقابل دولت هایی هم به علت عدم برخورداری از برنامه ای مدون و حساب شده و نیز کمبود نیروهای کارآمد  و قابل ، سرمایه های کلانی را از کف داده و حتی در مواقعی هم ادامه وضعیت فوق منجر به رکود اقتصادی و در نهایت هم ، آن را به ورطه نابودی می کشاند .

    در میان ارکان تشکیل دهنده زندگی صنعتی امروزی ، صنعت حمل و نقل یکی از مهم ترین و فراگیر ترین صنعت های زیر بنایی در هر کشوری به شما می رود تا جاییکه در بسیاری از کشورها جایگاه اول را به خود اختصاص داده و به عنوان منبع درآمد و تامین مخارج سایر بخش ها به شمار می رود و به همین علت به منظور رشد و شکوفایی این صنعت مهم ، سالانه در بودجه عمرانی کشورها سهم مهمی را به خود اختصاص می دهد .

    اهمیت این صنعت آن چنان است که اندیشمندان اقتصادی دنیا معتقدند اگر در آغاز قرن ٢١ کشورهای توسعه یافته به این صنعت توجه لازم را نداشته باشند ، رشد و توسعه این کشورها به حداقل خواهد رسید .

    در صنعت حمل و نقل سه عامل مهم به شرح زیر در تعامل با همدیگرند و مشترکاً پدیده ترافیک را تشکیل می دهند .

    الف ) انسان به عنوان عامل بهره بردار و صاحب منافع

    ب ) خودرو یا ماشین به عنوان ابزار بهره دهنده

    پ ) راه یا جاده به عنوان بستر عبور و مرور ابزار حمل و نقل و فصل مشترک انسان و خودرو .

    ترافیک یک واژه شناخته شده بین المللی است و در اصطلاح به مجموعه عبور و مرور وسایط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها اطلاق می گردد .

    نتیجه و چرخه حاصل از ترافیک با ترکیب سه گانه فوق الذکر به منظور سه مقوله مهم به شرح زیر می باشد .

    ١- جابجایی انسان  ٢- جابجایی کالاها و مایحتاج زندگی روزمره بشری  ٣- انجام خدمات رفاهی در چرخه زندگی

    در میان سه عامل مهم ذکر شده در چرخه ترافیک ، انسان به عنوان عامل زنده ، فهیم و صاحب اختیار و قدرت و قوه تفکر و تدبر ، دارای چهار نقش اساسی و تأثیر گذار به شرح زیر

    می باشد:

    ١- راننده وسایط نقلیه  ٢- عابر پیاده به عنوان عبور کننده از معابر ترافیکی ٣- سرنشین وسایط نقلیه ٤- مأمور به عنوان مراقبت از عوامل و قوانین و مقررات ترافیکی .

    بنابراین می توان نتیجه گرفت که در چرخه ترافیک همه چیز برای انسان و در خدمت انسان می باشد و هرگونه که ما به عنوان انسان بخواهیم آنها نقش ایفا می کنند و لذا دو عامل دیگر یعنی خودرو و راه به عنوان دو ابزار بهره دهنده  در خدمت اهداف انسان می باشند و لذا از اینجا نقش مهم انسان به روشنی دریافت می گردد 

     

    در این پایان نامه بر روی مورد اول یعنی نقش انسان به عنوان راننده که برای رانندگی باید گواهینامه رانندگی دریافت نماید و نقش انسان به عنوان مامور راهنمایی و رانندگی که اعطای گواهینامه بخشی از وظایف اوست به دلیل اینکه هر دو در فرآیند دریافت و اخذ گواهی نامه رانندگی دخالت دارند بحث می گردد . گواهی نامه رانندگی اجازه نامه ای است که برای رانندگی وسایط نقلیه از طرف مقامات صلاحیت دار به نام اشخاص صادر می گردد .

    در چرخه ترافیک به منظور دست یابی به اهداف نهایی و مطلوبیت پارامترهایی مد نظر می باشد . از جمله ایمنی در ترافیک ، سرعت در ترافیک ، راحتی و .... مقوله  ایمنی از موارد بسیار مهم در هر موضوعی است و لذا در ترافیک نه تنها از اهمیت بسیار خاصی بلکه در درجه اول اهمیت قرار دارد و لذا طراحان راه و همچنین طراحان و تولید کنندگان خودرو تمامی تلاش خود را در جهت به کار بستن مقوله ایمنی در محصولات خود به کار می برند .

    مقوله ایمنی در مورد انسان نیز صادق می باشد و حتی بدلیل موارد ذکر شده در خصوص نقش موثر انسان در استفاده از دو ابزار دیگر ، بحث ایمنی جدی تر و قابل اهمیت تر می باشد و لذا یکی از موارد مطروحه در موضوع اخذ گواهینامه برای رانندگی ، ایمنی در امر رانندگی می باشد که به انسان ها به عنوان عوامل رانندگی مربوط می شود .

    اهمیت ایمنی از آنجا قابل درک و فهم می باشد که سالانه  خسارات جانی و مالی فراوانی بر اثر سوانح ترافیکی به وقوع می پیوندد .

    در ادامه این فصل به منظور روشن شدن نقش انسان در ایمنی ترافیک به برخی جداول و شاخصهای مرتبط با تصادفات و یافته های آماری بدست آمده از سوانح جاده ای بر اساس نقش عوامل انسانی اشاره و سپس نتیجه گیری لازم در موضوع پایان نامه به عمل خواهد آمد .

    جدول ١-١ متوفیات و مصدومین ناشی از تصادفات در سطح کشور طی سالهای ١٣٧٣ الی

    ١٣٨٢ و درصد رشد آن نسبت به سال قبل بیان شده است . نتایج این جدول بیان می نماید که در طول ١٠ سال گذشته به صورت میانگین روزانه ٤٥ نفر بر اثر سوانح جاده ای جان خود را از دست داده اند . این رقم برای سالهای ١٣٨١ و ١٣٨٢ به ترتیب ٦٠ و ٧٠ نفر می باشد که ارقامی تکان دهنده می باشند .

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

    -١- شاخص تصادفات جاده ای در کشورهای مختلف

    کشور ایران در صدر کشورهای حادثه خیز از نقطه نظر سوانح جاده ای قرار دارد بررسی آمار تصادفات نشان می دهد که شاخص (تعداد کشته به ازاء هر ده هزار وسیله نقلیه در کشور) برای سال ٧٨ ، عدد ٣٣ می باشد .این در حالی است که این عدد برای کشورهای توسعه یافته بین ١ تا ٢.٥ و برای اکثر کشورهای در حال رشد عدد ١٠ الی ١٢ می باشد . جدول شماره  ١-٢ تعداد کشته به ازای ده هزار وسیله نقلیه را در کشورهای مختلف نشان می دهد .

    جدول ١-٢ : تعداد کشته ها به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه در کشورهای مختلف [٢٢]

     

    نام کشور       ژاپن استرال تایوان فلیپین مالزی ترکیه تایلند اندونزی ایران

    یا

    تعداد کشته به ١.٤  ١.٨  ٢.١  ٥.٣  ٥.٥  ١٣.٧ ١١.١ ١٢.٥   ٣٣ ازای ده هزار

    وسیله نقلیه

    طی ده سال گذشته (از سال ٧٣ تا ٨٢) جمعاً ١٦٣ هزارو ٢٢٤ نفر در تصادفات رانندگی در کشور جان باختند . به گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی طبق بررسیهای به عمل آمده در گروه آمار این سازمان بیشترین موارد فوت ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی در سال

    ٨٢ (٣٩.٦) ناشی از تصادفات رانندگی بوده است . در سال ٨٢ ، ٢٥ هزار و ٧٧٢ مورد فوتی ناشی از تصادفات رانندگی به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شده اند که نسبت به سال ٨١ ،

    ١٧.٦ درصد رشد نشان می دهد . این رقم نشان دهنده آن است که در هر ساعت حدود حدود

    ٣ نفر در اثر تصادفات وسایط نقلیه در کشور فوت می کنند . ٨١.٧ درصد فوتی های تصادفات را مردان و ١٨.٣ درصد را زنان تشکیل داده اند که بیشترین موارد فوتی ها در شهریورماه (٢ هزارو ٩٢٦ مورد) و کمترین در دی ماه (یک هزارو ٧١١ مورد) رخ داده است . به ترتیب استان های تهران با ٢ هزار و ٨٧٢ مورد (١١.٢ درصد) ، خراسان با ٢ هزار و ٦٨٧ مورد (١٠.٤ درصد) و فارس با یک هزار و ٨٩٦ مورد (٧.٤ درصد) بیشترین فراوانی فوتی های ناشی از تصادفات را دارا بوده اند . همچنین کمترین فوتی های ناشی از تصادفات به استان های کهگیلویه و بویراحمد با ١٩٤ مورد (٠.٧ درصد) ، ایلام با ٢٣٠ مورد (٠.٩ درصد) و چهار محال بختیاری با

    ٢٧٣ مورد (١.١ درصد) اختصاص داشته است . تحلیل های کارشناسی گروه آمار سازمان پزشکی قانونی حاکی  است در طی سال ٨٢ ، ٣٨.٤ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر از جمعیت کشور در اثر تصادفات فوت کرده اند . و این در حالی است که نرخ مرگ و میر در اثر تصادفات در سال ١٩٩٩ مطابق جدول زیر می باشد  [ ١٦] .

    جدول ١-٣ : تعداد کشته های ناشی از تصادفات به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت [٢٢]

    نام کشور     کره  پرتغال آمریکا  اسپانیا فرانسه ایتالیا آلمان ترکیه سوئد بریتانیا ایران

    جنوبی

    کشته به ازای ٣٢.٢ ٢١    ١٥.٣ ١٤.٦  ١٤.٤ ١١    ٩.٥  ٩.٢  ٦.٦  ٥.٩  ٣٨.٤ صد هزار نفر

    جمعیت

    همچنین معاینات مربوط به مصدومین ناشی از تصادفات رانندگی دومین رتبه را در بین معاینات بالینی انجام شده در مراکز پزشکی قانونی کشور دارا می باشد . در طی سال ١٣٨٢ ،

    ٢٢٢ هزار و ٣٠٩ مورد معاینه مربوط به مصدومین ناشی ازتصادفات در مراکز پزشکی قانونی کشور انجام شده است که نسبت به سال هشتاد و یک ، ٣٢.٨ درصد مربوط به زنان بوده است

    . در این بررسی به ازای هر صد هزار نفر از جمعیت کشور ٣٣١.٨ مورد معاینه مصدومین ناشی ازتصادفات در مراکز پزشکی قانونی گزارش شده است  [١٦] . 

  • فهرست و منابع پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور

    فهرست:

    عنوان                                                                                                         صفحه

    چکیده مقدمه ------------------------------------------------------ ١

    فصل اول : تعریف مساله و بیان اهداف -------------------------------                                                ٣

    ١-١. شاخص تصادفات جاده ای در کشورهای مختلف ------------------------ ٧

    ١-٢. هزینه تصادفات ترافیکی در ایران --------------------------------- ٨

    ١-٣. اهداف محاسبه هزینه تصادفات ----------------------------------- ٩

    ١-٤. روش های مختلف محاسبه هزینه تصادفات --------------------------- ١٢

    ١-٥. عوامل مؤثر در هزینه تصادفات ترافیکی ----------------------------- ١٤

    ١-٦. تجزیه و تحلیل تصادفات بر اساس نقش عامل انسانی --------------------- ١٥

    ١-٧. نقش تصادفات در آسیب شناسی اجتماعی --------------------------- ١٨

    ١-٨. نتیجه گیری و بیان مسائل --------------------------------------٢١

     -

    فصل دوم : کاوش در متون ------------------------------------                                                      ٢٥

    ٢-١. تاریخچه حمل و نقل جاده ای در ایران ------------------------------ ٢٥

    ٢-٢. تاریخچه خودرو  و رانندگی در ایران ------------------------------- ٢٦

    ٢-٣. قوانین و مقررات و آئین نامه های راهنمایی و رانندگی -------------------- ٢٨

    ٢-٣-١. آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ١٣٤٧.٢.١٨ -------------------- ٢٨

    ٢-٣-٢. تاریخچه مختصر راهنمایی و رانندگی در ایران -----------------------  ٢٩

    ٢-٤. تشکیلات راهنمایی و رانندگی  ----------------------------------- ٣٠

    ٢-٤-١. وظایف معاونت راهنمایی و رانندگی و امور حمل و نقل ناجا  --------------- ٣١

    ٢-٥. سوابق تحقیق در موضوع --------------------------------------- ٣٢

    ٢-٦. مطالعات تطبیقی در چند کشور موفق دنیا ---------------------------- ٣٥

     

    -٦-١. ایالات متحده آمریکا ---------------------------------------- ٣٥

    ٢-٦-١-١. تعلیم رانندگی و اعطای گواهینامه به شکل تدریجی (مرحله ای ) --------- ٣٧

    ٢-٦-١-٢. قانون ایمنی راهها در آمریکا --------------------------------- ٣٨

    ٢-٦-١-٣. صدور گواهینامه در کشور آمریکا ------------------------------ ٣٩

    ٢-٦-١-٤. انواع گواهینامه رانندگی در ایالت نیویورک ----------------------- ٣٩

    ٢-٦-١-٥. گواهینامه رانندگی غیر بازرگانی ------------------------------ ٤٠

    ٢-٦-١-٦. اخذ گواهینامه رانندگی برای اولین بار --------------------------- ٤١

    ٢-٦-١-٧. محدودیتهای مربوط به کاربران صغیر --------------------------- ٤٣

    ٢-٦-٢. آموزش رانندگی .و صدور گواهینامه رانندگی در کشور آلمان -------------٤٤

     -

    ٢-٦-٢-١. صدور گواهینامه برای هدایت وسایل نقلیه موتوری ------------------ ٤٨

    ٢-٦-٢-٢. طبقه بندی مجوزهای رانندگی (انواع گواهینامه رانندگی ) ------------- ٤٩

    ٢-٦-٣. آموزش رانندگی و صدور گواهینامه در کشور ژاپن -------------------- ٥٠

    ٢-٦-٣-١. آموزش رانندگی ----------------------------------------- ٥٠

    ٢-٦-٣-٢. تدابیر ایمنی ترافیک در سطح کشور ژاپن ------------------------ ٥٢

    ٢-٦-٣-٣-. شعارهای سالانه ایمنی ترافیک در ژاپن ------------------------ ٥٢

    ٢-٦-٣-٤. آموزش ایمنی رانندگی در موسسه آموزش مرکزی ژاپن --------------- ٥٣

    ٢-٦-٣-٥. صدور گواهینامه رانندگی در ژاپن ----------------------------- ٥٣

    ٢-٦-٣-٦. آزمایشگاه رانندگی در ژاپن --------------------------------- ٥٥

    ٢-٦-٤. مزایای آموزش رسمی رانندگی و نقش آن در کاهش تصادفات جاده ای ------- ٥٧

    ٢-٦-٥. برخی قوانین و مقررات رانندگی در کشور ژاپن ---------------------- ٥٨

    ٢-٦-٦. جرائم نقدی تخلفات رانندگی و نقش آن در ایمنی ترافیک --------------- ٦٠

    ٧

     

    -٧. نتیجه گیری از کاوش در متون و مطالعات تطبیقی -------------------- ٦٤

     

    فصل سوم : روش تحقیق و پژوهش ---------------------------------                                                      ٦٧

    ٣-١. مفهوم تحقیق علمی ------------------------------------------ ٦٧

    ٣-٢. روشهای دستیابی به سوابق و ادبیات مسئله  -------------------------- ٦٨

    ٣-٣. روش های گردآوری اطلاعات ------------------------------------ ٧٢

    ٣-٤. تهیه پرسش نامه و نتایج حاصله ---------------------------------- ٧٧

    ٣-٤-١. جامعه آماری مورد بررسی و نمونه گیری [١٨] ----------------------- ٧٧

    ٣-٤-٢. تعیین حجم نمونه ----------------------------------------- ٧٩

    فصل چهارم : بررسی و یافته های تحقیق ------------------------------                                              ٨١

    ٤-١. گواهینامه رانندگی و کارت شهری --------------------------------- ٨٢

    ٤-٢. اصلاحیه صدور گواهینامه مصوب ٧٠.٢.١٨ شورای عالی اداری -------------- ٨٣

    ٤-٣. مراحل ثبت نام ، ازمون و اخذ گواهینامه رانندگی پایه دوم ----------------- ٨٥

    ٤-٣-١. آزمون آیین نامه برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه دوم --------------- ٩٤

    ٤-٣-١-١. ایرادات وارد بر آزمون آیین نامه ------------------------------- ٩٥

    ٤-٣-١-٢. آموزشگاههای تعلیم رانندگی و آزمون گواهینامه رانندگی خصوصی ------- ٩٩

    ٤-٣-٢. آزمون عملی برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه دوم ----------------- ١٠٠

    ٤-٣-٢-١. ایرادات وارد بر آزمون عملی (شهری ) --------------------------- ١٠١

    ٤-٤. اخذ گواهینامه رانندگی موتورسیکلت ------------------------------ ١٠٥

    ٤-٤-١. آزمون آیین نامه گواهینامه رانندگی موتورسیکلت --------------------١٠٥

     -

    ٤-٤-٢. آزمون عملی گواهینامه رانندگی موتورسیکلت ----------------------- ١٠٦

    ٤-٥. اخذ گواهینامه رانندگی پایه یکم ---------------------------------- ١٠٦

    ٤-٥-١. آزمون عملی رانندگی پایه یکم (تپه )------------------------------ ١٠٧

    ٤-٥-٢. امتحان شهری (اتوبوس ) ------------------------------------- ١٠٨

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                         صفحه

    ٤-٥-٣. آزمون فنی (قطعه شناسی ) ----------------------------------- ١٠٨

    ٤-٥-٤. تست سلامت جسمانی -------------------------------------- ١١٠

    ٤-٥-٥. ایرادات وارد بر آزمون گواهینامه رانندگی پایه یکم -------------------- ١١٠

    ٤-٦. اثرات آسیب های جسمی و ذهنی در رانندگی ------------------------- ١١٧

    ٤-٦-١. تاثیرات مواد الکلی ----------------------------------------- ١١٧

    ٤-٦-٢. تاثیرات داروهای طبی در رانندگی ------------------------------- ١١٨

    ٤-٦-٣. اثرات پدیده خستگی در رانندگی ------------------------------- ١١٨

    ٤-٦-٤. نقش اضطراب و فشارهای عصبی در رانندگی ------------------------ ١١٩

    ٤-٦-٥. تاثیرات بیماری در رانندگی ----------------------------------- ١٢٠

    ٤-٦-٦. تاثیرات پدیده کهولت سن در رانندگی ---------------------------- ١٢٠

    ٤-٦-٧. نقص عضو موثر در رانندگی ----------------------------------- ١٢٠

    ٤-٧. اهداف آموزش رانندگی و نظریه های آموزشی ------------------------- ١٢٣

    ٤-٧-١. نقش آموزش در افزایش بهره وری نیروی کار ------------------------ ١٢٤

    ٤-٧-٢. بررسی وضعیت کنونی آموزش رانندگی در کشور --------------------- ١٢٧

    ٤-٨-١. تصویب نامه راجع به تفویض اختیار ------------------------------ ١٢٩

    ٤-٨-٢. آیین نامه اجرایی آموزشگاههای تعلیم رانندگی مصوب ١٣٦٢.١.٢١ هیئت وزیران  ١٣١

    ٤-٩. بررسی منابع درسی و کتب آموزشی در زمینه رانندگی و ترافیک ------------ ١٣٢

    ٤-١٠. آموزش رانندگی در نظام آموزش رسمی کشور (وزارت آموزش و پرورش )------- ١٣٨

    ٤-١٠-١. بررسی تطبیقی نظام آموزش رسمی کشور آلمان با کشور ایران در مقوله آموزش ترافیک  ١٤٣

    ٤-١١. اهداف آموزش تئوری رانندگی ----------------------------------- ١٤٩

    ٤-١٢. اهداف آزمون تئوری رانندگی برای کارآموزان ------------------------- ١٥١

    ٤-١٣. روش های آموزش کارآموزان رانندگی ------------------------------ ١٥٣

    ٤-١٤. شرکتهای بیمه و جایگاه آنها در شبکه حمل و نقل ---------------------- ١٥٦

    ٤-١٥. فن آوری هوشمند در شبکه حمل و نقل ---------------------------- ١٥٧

    فصل پنجم : نتیجه گیری ، پیشنهادات و توصیه ----------------------------                                         ١٦١

    ٥-١. نتیجه گیری ----------------------------------------------- ١٦٢

    ٥-٢. پیشنهادات اجرایی در خصوص صدور گواهینامه رانندگی و اصلاح نظام آموزشی --- ١٧١

    ٥-٢-١. آموزش و روشهای ارتقاء سطح آموزش در کشور ---------------------- ١٧١

    ٥-٢-٢. آموزش اجباری عوامل مرتبط با ترافیک --------------------------- ١٧٩

    ٥-٢-٣. آموزش کارکنان نیروی انتظامی -------------------------------- ١٨٠

    ٥-٢-٤. آموزش آموزشگاههای تعلیم رانندگی ---------------------------- ١٨٢

    ٥-٢-٥. آموزش رانندگان ------------------------------------------ ١٨٥

    ٥-٢-٥-١. آموزش رانندگان عادی و حرفه ای ----------------------------- ١٨٥

    ٥-٢-٥-٢. آموزش رانندگان حمل محمولات ویژه -------------------------- ١٨٨

    ٥-٢-٥-٣. آموزش رانندگان خطوط بین الملل (ترانزیت )--------------------- ١٨٨

    ٥-٢-٥-٤. آموزش رانندگان ویژه ------------------------------------- ١٩١

    ٥-٢-٥-٥. روش های تکمیلی آموزش رانندگان --------------------------- ١٩١

    ٥-٢-٥-٦. آموزش های عمومی غیر مستقیم ----------------------------- ١٩٢

    ٥-٣. انواع گواهینامه پیشنهادی و شرایط لازم رانندگی ---------------------- ١٩٩

    ٥-٣-١. نحوه صدور گواهینامه رانندگی و شکل گواهینامه --------------------- ٢٠٢

    ٥-٣-٢. نمودار : نحوه استفاده از روش صدور گواهینامه رانندگی به شکل دفترچه ----- ٢٠٨

    ١٠

     

    ٥-٤. پیشنهاداتی در خصوص نحوه جرایم ناشی از تخلفات رانندگی -------------- ٢١٢

    ٥-٥..  آزمون و آزمایش های رانندگی ------------------------------    ٢١٥

    ٥-٦. سخن پایانی و توصیه ها --------------------------------------- ٢٢١حه

    پیوست الف : -------------------------------------------------- ٢٢٢ بخشی از قوانین و مقررات صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در ایالات نیویورک ----- ٢٢٣ عناوین دوره های آموزش رانندگی در کشور آلمان -------------------------- ٢٢٦ آموزشهای تعلیم رانندگی در کشور ژاپن -------------------------------- ٢٣٠ آزمایش مجدد رانندگی در کشور ژاپن ---------------------------------- ٢٣١ مجوز گواهینامه رانندگی و مسئولیت های آن در کشور ژاپن ------------------- ٢٣٢ نمونه پرسشنامه تنظیم شده و نتایج آن --------------------------------- ٢٣٣ آئینامه اجرایی تبصره ماده ٥ قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی ---- ٢٣٧ آئینامه اجرایی آموزشگاههای تعلیم رانندگی مصوب ٦٢.١.٢١ هیئت وزیران --------- ٢٤٠ کتابهای منتشره در موضوع ترافیک و آموزشهای ترافیکی --------------------- ٢٤٦ فهرست منابع فارسی --------------------------------------------- ٢٧٣ فهرست منابع خارجی --------------------------------------------- ٢٧٦

    منبع:

     آیتی ،ا.، ١٣٨١،هزینه تصادفات ترافیکی ایران ، مشهد ،انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

    ٢- اسبقی ، ل .،١٣٨١، «نقش نیروی انتظامی در بهبود ترافیک درون و برون شهری ، پایان نامه کارشناسی ارشد «عمران » ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تهران ، دانشکده تحصیلات تکمیلی  »

    ٣- اداره بررسی های آماری ، گزارش آماری عملکرد صنعت بیمه کشور ، بیمه مرکزی ایران ،

    ١٣٧٧لغایت ١٣٨١

    ٤- بهبهانی ،ح .، ١٣٨٢، زمینه های تاریخی رانندگی در ایران ، جزوه تحقیقاتی (مجموعه یاداشت ها )

    ٥- حافظ نیا ، م .، ١٣٨٢،مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، تهران ، انتشارات سمت

    ٦- حسام پور ، ت .، ١٣٨٠، هزار نکته ظریف درباره رانندگی ،تهران ، انتشارات دانشگاه علوم انتظامی ناجا

    ٧- دفتر آمار و برنامه ریزی ،١٣٧٧، تحلیل تصادفات استان تهران ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ، وزارت راه و ترابری

    ٨- دفتر ایمنی و ترافیک ، راهنمایی مربیان رانندگی ، سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده ای کشور ، وزارت راه و ترابری

    ٩-دفتر ایمنی و ترافیک ، ١٣٧٨،دستور العمل آموزش ایمنی ترافیک و حمل و نقل ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  کشور ، وزارت راه و ترابری

    ١٠- دفتر ایمنی و ترافیک ، ١٣٨٠، گزارش تصادف کیلومتر ٩٥محور کرمان – سیر جان ،

    ١٣٨٠.٥.٢٦، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  کشور ، وزارت راه و ترابری

    ١١- دفتر برنامه ریزی و بودجه ، ١٣٧٩ ، تحلیل تصادفات جاده ای برون شهری سال ١٣٧٤ ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  کشور ، وزارت راه و ترابری

    ١٢- دفتر برنامه ریزی و بودجه ،١٣٧٩ ، تحلیل تصادفات جاده های برون شهری سال ١٣٧٥ ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  کشور ، وزارت راه و ترابری

    ٢٩٠

    ١٣- دفتر فن آوری اطلاعات ، سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ، قوه قضائیه

    ١٤- رشتی ، م ، « کارت هوشمند کلید ارتباط با دنیای آینده » ، ویژه نامه رایانه و ارتباطات موسسه جام جم ، مراد ١٣٨٢

    ١٥- رضایی ، م . ، ١٣٦٧ ، فرهنگ ترافیک ، تهران ، موسسه انتشارات فاطمی

    ١٦-روزنامه کیهان ، ١٣٨٣ ، ٢٦ اردیبهشت ، شماره ١٧٩٤٣ ، مقاله ، در پنج سال گذشته ... ، ص ٧

    ١٧- سالنامه آماری حمل و نقل جاده ای ، ١٣٨٢ ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور

    ١٨- سرمد ، ز . و بازرگان ، ع . ، ١٣٨٢ ، روش های تحقیق در علوم رفتاری ، تهران ، انتشارات آگاه

    ١٩- سید حسینی ، م . و ساختیان چی ، س . ، ١٣٧٨ ، لزوم تغییر در آموزش رانندگی ، چهارمین کنفرانس مهندسی ترافیک ، ١٣٧٨

    ٢٠- عادلی ، ع . ، ١٣٧٨ ، رانندگی و شیوه های مقابله با خطر ، تهران ماهنامه صنعت حمل و نقل

    ٢١- فردانش ، ه  .، ١٣٧٩ ، طراحی نظام های آموزشی ، تهران ، موسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه

    ٢٢- فرضی پور ، ح . و فرداد ، آ. ، ١٣٧٩ ، بررسی آمار تصادفات و متوفیات ناشی از آن در سال ١٣٧٨ ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  کشور ، وزارت راه و ترابری

    ٢٣- فریبرزی عراقی ، ف و همکاران ١٣٧٧ ،آیین نامه ایمنی راههای کشور ، فصل چهاردهم ، آموزش ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  کشور

    ٢٤- محمدی ، ع . ، ١٣٨١ ، نیاز سنجی و مکان یابی پایانه های باربری و توزیع کالا در استان ک . ب ، پایان نامه کارشناسی ارشد « برنامه ریزی حمل و نقل » ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تهران ، دانشکده تحصیلات تکمیلی

    ٢٥- محلوجی ، م . ، ١٣٨٢ ، اول آیین نامه بعد گواهینامه ، تهران ، انتشارات ماندگار

    ٢٦- مرکز آمار ایران ، ١٣٨١ ، خلاصه آمارهای پایه ای کشور ١٣٨٠ ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، مدیریت انتشارات و اطلاع رسانی

    ٢٧- مصور ، ج . ، ١٣٨١، قانون مجازات اسلامی ، تهران ، انتشارات آگاه

    ٢٨- میر کمالی ، م . ، ١٣٧٣ ، رهبری و مدیریت آموزشی ، تهران ، نشر رامین

    - ناصر زاده ، ه . ، ١٣٧٣ ، مجموعه قوانین راهنمایی و رانندگی ، تهران ، انتشارات علوی

    ٣٠- نشریه راه ابریشم ، ١٣٨١ ، « نقش تصادفات در آسیب شناسی اجتماعی » ، شماره ٥٣ ، اردیبهشت ١٣٨١ ، تهران  ، وزارت راه و ترابری

    ٣١- نیک وند ، ج . ، ١٣٨٢ ، مقاله « مثلث حادثه ساز » ، نشریه راه ابرایشم ، شماره ٦٠ ، سال هفتم ، وزارت راه ترابری

    -Safety Design and operational for Streets and high Way by : Texas

     Transportation in Stitue , ١٩٨٢

    ٣٣- Bureau of Transport Economics of AuStralia, “Road crash costs in

     AuStralia” , Report ١٠٢ , ISBN : ٠٦٤٢ ٤٤٤٢٦٩ , ٢٠٠٠ .

    ٣٤- Andreasen , D.C. , " costs for Accident types and casualty classes" ,

    ARR٢٢٧،١٩٩٢ ,ARRB Research Report  

    ٣٥- Miller T.R. , “ Costs and functional consequences of U.S Road Way

     ٦٠٧،١٩٩٣-٥٩٣ (٥)٢٥ , Accident Analysis and prevention”crashes  

     . com. engineering . civil WWW.tenlinks٣٦- Http : ..

     ٣٧- LEHRBUCH autofahren , Fahrschule .

     H.- D. , Corsten , Rubensstr.

پروپوزال در مورد پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور , گزارش سمینار در مورد پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور , تز دکترا در مورد پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور , رساله در مورد پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور , پایان نامه در مورد پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور , تحقیق در مورد پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور , مقاله در مورد پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه نظام اصلاح سیستم صدور گواهینامه و آموزش رانندگی در کشور
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت