پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)

تعداد صفحات: 185 فرمت فایل: word کد فایل: 2117
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc” 

    مهندسی عمران - برنامه ریزی حمل و نقل  

    چکیده: 

    با توجه به اینکه هزینه و عوارض هر تصادف تابع شدت مستقیم آن است, در مطالعات ایمنی ترافیکتلاش بسیاری برای ارائه مدلهای شدت جهت شناخت عوامل تشدید عوارض تصادفات  بعمل آمده است.  

    در این تحقیق, مدل سازی شدت تصادفات عابر پیاده با استفاده از مدل رگرسیون لاجستیک دوگانه و باسه روش مورد بررسی قرار گرفته است. در روشهای یک و دو, رابطه هر یک از متغیرهای مستقل با متغیر وابسته به ترتیب بصورت جداگانه (روش Enter) و یکپارچه در مدل (روش forward stepwise) بررسی ش د. در روش سو م, ابتدا متغیرهای مستقل اولیه با استفاده از یکی از روشهای آماری چند متغیرهبه نام روش تجزیه به عامل ها, به متغیرهای کمتری تبدیل شده و سپس رابطه متغیرهای جدید با متغیروابسته, با استفاده از رگرسیون لاجستیک تحلیل گردید. 

    متغیر وابسته در مدلهای فوق, شدت تصادفات عابر پیاده در دو دسته جرحی و فوتی می باشد. متغیرهای مستقل, عبارت از مشخصات تصادفات عابر پیاده شهر رشت در گزارشات پلیس راهنمایی و رانندگی ومشخصات جمعیتی شهر رشت در سرشماری سال 1385 می باشند. نتایج حاصل از مدلها, ن شان دهندهرابطه مستقیم سن عابرین پیاده با شدت تصادف بوده است. بطوریکه با افزایش سن عابرین, شدت تصادف به سمت افزایش تعداد فوتی ها پیش رفته است.  

    همچنین هزینه تصادفات عابر پیاده در استان گیلان در سال 1386, با استفاده از داده های یکی ازبیمارستانهای استا ن, محاسبه گردی د. بر این اساس, نرخ بازگشت داخلی (i) در صورت هزینه تنها 10% از هزینه تصادفات عابر جهت ارتقای ایمنی عابرین پیاده, برابر 6/3 یعنی برابر 360% بدست آم د. این عددیک نرخ بازگشت درخشان و کم نظیری است که هیچ کشوری از سرمایه گذاری در امری که چنین نرخبازگشتی داشته باشد, غفلت نخواهد نمود. 

    مقدمه  

    هر روزه به هنگام صبح و یا بعد از ساعت کاری, می توان افراد زیادی را دید که در حال دویدنآهسته و یا پیاده روی در خیابانها یا در طول پیاده رو هستند. آهسته دویدن یا پیاده رو ی, می تواند ازابعاد مختلف تندرستی و سلامت, حمل و نقل, زیست محیطی و انرژی, کیفیت زندگی, اقتصادی و عدالت اجتماعی, مزایای فراوانی را برای جوامع در بر داشته باشد. پیاده روی احتمال ابتلا به بسیاری از بیماریهامانند سرطا ن, انسداد شرائین قلب, سکته, دیابت و سایر بیماریهای مزمن و سخت را کاهش می دهد .

    پیاده روی ضمن کاهش هزینه مراقبت و درمان بیماریها، موجب افزایش کیفیت زندگی مردم در تمامیرده های سنی می گرد د. همچنین فعالیت فیزیکی در داشتن وزن متعادل, کاهش استرس, خواب بهتر وبطور کلی داشتن احساس خوب کمک می کند. از بعد حمل و نقل نیز, بسیاری از خیابانها دارای حجمترافیک بیش از ظرفیت طراحی شده خود بوده و در نتیجه منجر به گره های شبکه, به هدر رفتن زمان و انرژی, آلودگی و ناامیدی و سرخوردگی رانندگان می شوند. این درحالی است که پیاده روی نسبت بهرانندگی, نیازمند فضایی به مراتب کمتر برای هر مسافر می باشد. همچنین بهینه سازی خیابانها برای جادادن عابرین پیاده می تواند ایمنی را برای وسایل نقلیه موتوری افزایش دهد.  

    از لحاظ اقتصادی, پیاده روی یک نوع حمل و نقل با قاب لیت مدیریت مالی می باشد. مالکیتخودرو پرهزینه و گران بوده و بخش عمده ای از در آمدهای مردم را مصرف می نماید .بر اساس آماری که در سال 2004 در ایالات متحده منتشر گردید, مالکیت یک وسیله نقلیه, معادل 18 درصد از در آمد یکخانوار معمولی در آن کشور می باشد. هزینه های یک خودروی سدان در یکسال, تقریباً برابر 7834 دلاربوده و کرایه یک دوچرخه جهت استفاده در یکسال تنها 120 دلار می باشد. این در حالی است که هزینه پیاده روی رایگان می باشد. زمانیکه تسهیلات ایمن برای عابرین پیاده فراهم گردد, مردم می توانند  پیاده روی بیشتری کرده و از سایر مدهای حمل و نقل کمتر استفاده نمایند. این بدان معنا است که افراد, داری پول و سرمایه بیشتری برای دخیره نمودن و خرج کردن در جاهای دیگر می باشند [74].  

    مهمترین عامل در پیاده روی و عدالت اجتماعی, در حق انتخاب می باشد. به هنگام فراهم ساختنتسهیلات پیاده روی مانند پیاده روها و گذرگاههای عابر پیاده برای عابرین, جوامع امکان انتخاب چگونگی سفر را به افراد می دهند. یک پیامد فراهم ننمودن این تسهیلات, اجبار مردم به سفر با خودروی شخصییا قرار دادن آنها در شرایط تجربه غیر ایمن پیاده روی می باشد. برای کسانی که از انتخاب گزینهرانندگی بعلت های نداشتن سن رانندگی (نوجوان بود ن), نداشتن استطاعت تهیه خودرو و معلولیتجسمی- حرکتی محروم هستند, نبود حق انتخاب در حمل ونقل, یک عدم اطمینان و بی عدالتیاجتماعی برای جابجایی را بوجود می آورد.  

    هزینه بالای مالکیت خودرو بدان معناست که خانواده های با درآمد کم می بایست بخش عمده ایاز در آمد خود را در کرایه نمودن و استفاده کردن از خودرو صرف نموده و از برخی امور دیگر،  چشم پوش ی نماین د. با فراهم نمودن تسهیلات ایمن و راحت برای عابرین پیاده, جامعه می تواند از بابتدسترسی تمامی شهروندان به یک مد مناسب حمل و نقل, اطمینان حاصل نماید. 

    همچنین استفاده از پیاده روی برای سفرهای کوتاه بجای استفاده از انرژی فسیلی, ثروت ملیزیادی را ذخیره کرده و در کیفیت محیط زیست نیز مشارکت دارد.  

    تصادفات ترافیکی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و دارای آسیب های شدید جانی و مالی بوده وآثار سنگین اجتماعی, فرهنگی و اقتصادی ناشی از آنها جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. در این میان تصادفات عابر پیاده دارای ضایعات سنگین تری از سایر تصادفات است. چر ا که  عابرین پیاده بعنوان یکی از آسیب پذیرترین کاربران راهها, با مشکلات خطرناک و تهدید کننده جان خود روبرو هستن د. بر اساس آمار موجود, تصادفات عابر پیاده حتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافتهصنعتی نیز در صدر تصادفات درون شهری منجر به مرگ قرار داشته و درصد بالایی از تصادفات جرحی را نیز شامل می شود.  

    متأسفانه در کشور ما و بخصوص در استان گیلان و شهر رشت نیز این مسئله به مراتب بحرانی ترمی باش د. بر اساس آمار اعلام شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و پزشکی قانونی، سهم عابرینپیاده در کل تصادفات درون شهری شهر رشت, سهمی قابل توجه بوده و بطور متوسط طی سالهای

    1382 الی 1386 در تصادفات فوتی, بیش از 84% و در تصادفات جرحی نزدیک به 81% می باشد.  

    متعاقباً با افزایش پیاده روی و از طرفی کمبود تسهیلات ایمن برای عابرین پیاده, بر تعداد و شدتتصادفات عابرین پیاده نیز به سرعت افزوده شده است. بطوریکه در کشورهای توسعه یافته, همگام باتوسعه سایر بخش های مهندسی ترافیک, به موضوع ایمنی و کاهش تصادفات عابرین پیاده توجه اساسیشده اس ت. به عبارت دیگر, تحلیل علل وقوع تصادفات عابر پیاده و روشهای جلوگیری از آنها مورد توجهقرار گرفته و با انجام مطالعات و تحقیقات لازم در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی, در کنار همکاری نهادها و ارگانهای اجرایی و تصمیم گیر مرتبط با حمل و نقل و ترافیک, سعی شده است که تصادفات عابر پیاده وپیامدهای ناشی از آن به حداقل ممکن برسد.  

    درک و شناخت مشخصات اصلی تصادفات برای شناسایی راهکارهای مطلوب, مهم می باشد. اینمشخصات شامل اطلاعاتی در خصوص زمان و مکان وقوع تصادف, عوامل منجر به تصادف, عکس العملهای عابر در لحظه وقوع تصادف, ویژگیهای هندسی راه, محدودیتهای سرعت جاده, حجم و ترکیباتترافیک, سن عابر و سن راننده و سایر مشخصات می باشد. این اطلاعات معمولاً توسط مراکز و نهادهایمرتبط با ایمنی حمل و نقل جمع آوری و ثبت می گردد.  

    لذا این تحقیق بر آنست تا با تحقیق بر روی تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری استانگیلان, ارتباط میان این نوع از تصادفات و عوامل مختلف جاده ای, محیط ی, انسانی و سایر عوامل رابررسی نموده و مورد ارزیابی قرار دهد.  

    همچنین تحقیق حاضر بر آنست تا با توجه به تحمیل هزینه های فراوان اقتصادی و اجتماعی ناشی از تصادفا ت ترافیکی به جامعه, ه زینه های تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری استان گیلان, اعم از هزینه های مستقیم و غیرمستقیم را محاسبه نماید. یکی از منافع مهم چنین محاسبه ای, ک اربرد آنبرای تجزیه و تحلیل سیستماتیک اثرات ایمنی در بازگشت اقتصادی سرمایه گذاریهای انجام یافته دربخش حمل ونقل می باشد.  

    فصل اول

    کلیات 

    فصل اول: کلیات 

    1-1) تعریف و ضرورت مسئله 

    در جوامع گوناگون در نقاط مختلف جهان, یک افزایش نیاز و احساس مسئولیت ایجاد موقعیتپیاده روی برای مردم جهت پیاده روی بیشتر, پیاده روی به نقاط بیشتر و احساس ایمنی به هنگام  پیاده روی وجود دار د. مزایای پیاده روی با اهداف سودمندی و مطلوبیت یا هدف تفریحی, می تواند درارتباط با بهبود سلامت و تندرستی محیط زندگی و افراد, کاهش شلوغی ترافیک, افزایش کیفیت زندگی, مزایای اقتصادی و سایر مزایا تعریف گردد. 

    برخی از خبرها به قدری آشفته کننده و اضطراب آور می باشد که مثلاً کودکی در حال عبور ازخیابان کشته شده است. در شکل 1-1() کودکی که برنده جایزه مسابقه ای شده  بود, هنوز آرام نگرفتهاست. چرا این اتفاق رخ داده است؟ چه چیزی می توانست او را حفظ نماید؟ و چرا این حادثه هنوز همبرای سالهای طولانی در حال رخ دادن است؟  

    تنها لحظاتی کافی است تا زندگی افراد برای همیشه دگرگون شود. کودکی که در صحنه تصادفشکل 1-1() دیده می شود, درحال تلاش برای عبور از خیابانی شلوغ بوده که توسط یک کامیون زباله در حال گرد ش, تصادف نموده است. به راحتی می توان عدم توازن نیروی حرکتی را در این صحنه تصورکرد. یک کامیون با تن ها وزن, با کودکی به وزن تنها چند کیلو, برخورد کرد ه اس ت.  هیچ ابزار حفاظتکننده ای نبوده و هیچ مانع ایمنی که از این حادثه دلخراش جلوگیری نماید وجود نداشته است.   

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    بر اساس طراحی های صورت گرفته, جامعه ما به شدت وابسته به حمل و نقل وسایل نقلیهموتوری می باشد. این مسئله, اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار داده و عمیقاً بر روی فرهنگ ما اثر  می گذار د. در کنار این, هر یک از ما روزانه, عابر پیاده ای هستیم که نیاز به اشتراک خیابان به شکلیایمن با وسایل نقلیه بوده و از این حق نیز برخوردار می باشیم.  

    حق پیاده روی ایمن, خصوصاً برای کودکان, یک اصل می باشد؛ لکن سالیانه طی سالهای گذشتهشاهد کشته شدن کودکان در حال پیاده روی هستیم که درصد زیادی از آنها ناشی از جراحات وارده درجریان ترافیکی می باشد. اگرچه بعضاً شاهد کاهش نرخ کشته ها بوده ایم اما این کاهش می تواند بعلتبهبود شاخص های امدادی قبل از بیمارستان و مراقبت های درمانی و یا کاهش میزان پیاده روی بعنوانیک نوع حمل و نقل باشد. هم زمانیکه افراد با گروههای سنی خاص, به بیرون آمدن و پیاده روی جهتمبارزه با مرض چاقی و سایر شرایط سلامتی و تندرستی تشویق می شوند, می بایست از داشتن محیطیایمن برای این کار نیز اطمینان حاصل نمود.  

    لذا با توجه به افزایش نیاز به پیاده روی در جوامع گوناگون و مزایای فراوان اقتصادی, اجتماع ی, بهداشتی, زیست محیطی و ترافیکی آن و از طرفی افزایش تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری وتحمیل هزینه های ههنگفت اقتصادی و اجتماعی ناشی از جراحات و تلفات این تصادفات, توجه به ایمنی عبور و مرور عابرین پیاده و پیاده روی بعنوان یک مد سودمند حم ل و نقل, در برنامه ریزی و مهندسیحمل و نقل ضرورت دارد.  

    2-1) نیاز به مطالعه در مورد مسئله 

    تمامی افرادی که هر روز برای انجام کار از منزل خارج و به مقاصد مدرسه, دانشگا ه, اداره, بازا ر, کارخانه, بیمارستان و... حرکت می کنند, بخشی از مسیر را ناخواسته پیاده طی می نمایند و حتیافرادی حسب دستور پزشک موظف به انجام پیاده روی منظم می شوند. بعلاوه تمامی افراد استفادهکننده از وسیله نقلیه, از محل پارک خودرو یا ایستگاه حمل ونقل عمومی, مسافت باقی مانده تا محل کار را نیز پیاده طی می کنند. بنابراین تمامی این افراد در زمره عابرین پیاده قرار می گیرند. 

    عابرین پیاده از جمله کاربران قانونی و برحق سیستم حمل و نقل هستند و از اینرو می بایست قادر به استفاده از این سیستم به شکلی ایمن و بدون تأخیر بی دلیل باشند. عابرین پیاده دارای حق عبورایمن از خیابانها بوده و لذا برنامه ریزان و مهندسان, دارای مسئولیت رسمی و تخصصی برای برنامه ریزی, طراحی و نصب تسهیلات ایمن و راحت گذرگاهی برای عابرین پیاده می باشند. عابرین پیاده می بایستبعنوان کاربران, در طراحی تمامی خیابانها دیده شوند. 

    عابرین پیاده یکی ا ز آسیب پذیرترین کاربران راهها می باشند بطوریکه بر اساس گزارشات موجو د, میزان تصادفات عابرین پیاده و مجروحان و کشته های ناشی از آنها, درصد قابل توجهی از تصادفات و نیزشدت تصادفات را در کشورهای مختلف جهان شامل می شود. این تصادفات هزینه های اقتصادی, اجتماعی و آثار سوء فراوانی را به جامعه تحمیل می نماید. از طرفی علیرغم هزینه های هنگفت و فراوانسالیانه برای ایمنی راهها, تنها درصد اندکی برای ایمنی عابرین بکار برده می شود.  

    بعلت بالا بودن تعداد مجروحان و تلفات عابرین پیاده, ایمنی این گروه از کاربران راه بعنوان یکعامل مهم در بهبود ایمنی ترافیک به حساب می آید.  

    از طرفی تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری, مرتبط با عوامل مختلف جاده ای, انسان ی, وسیله نقلیه و محیط می باشند. تحقیق و مطالعه پیرامون عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات عابر پیاده وهمچنین اثرات آن بر کاهش تعداد و شدت تصادفات عابر را می توان از جمله اهداف بسیار مهم در هرکشوری دانس ت. چرا که این تصادفات همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد, دارای هزینه های گزاف اجتماعی و اقتصادی بر جامعه بوده و دارای آثار سوء فیزیکی و روانی بر روی افراد جوامع مخالف می باشد. 

    از طرفی دیگر سهم عابرین پیاده در کل تصادفات درون شهری کشور بخصوص استان گیلان وشهر رش ت, سهمی قابل توجه و بطور متوسط طی سالهای 1382 الی 1386 در تصادفات فوت ی, بیش از35% و در تصادفات جرحی بیش از 20% می باشد.  

    جدول 1-1() نشان دهنده تعداد و درصد تصادفات جرحی استان گیلان در سالهای گذشته,   می باش د. روند تغییرات تصادفات عابر پیاده در استان گیلان طی سالهای 1382 الی 9 ماهه 1387, در نمودار 1-1() به وضوح روشن می باشد. آمار تصادفات فوتی استان گیلان نیز در جدول 2-1() و مقایسه تعداد عابرین پیاده فوت شده در مقابل کل تصادفات, در نمودار (1-2), ارائه شده است. بر اساس این آمار, نسبت فوتی های عابر پیاده به کل تصادفات درون شهری استان گیلان, بسیار قابل توجه می باشد.  

    لازم به ذکر است که آمار تصادفات جرحی, بر اساس گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی و آمارتصادفات فوت ی, طبق گزارشات رسمی اداره کل پزشکی قانونی استان گیلان می باشد. همانطوریکهملاحظه می شود, سهم عابرین پیاده در تصادفات جرحی و خصوصاً تصادفات فوتی استان گیلان, قابلتوجه می باشد.   

     

    Abstract

     

    This study concentrated on the severity of injuries and fatalities incurred by pedestrians colliding with motor vehicles. Collision events and the resulting severity of injury were conceptualized as being affected by different effective factors such as pedestrian and driver socio-demographic characteristics. Also road and the neighborhood environments were taken into account to help explain the severity of injury resulting from a collision.

    The study relied on a set of multiple databases. The most important was the Police records provided data on all pedestrians involved in collisions over a period of nine month in 1386 & 1387. The study focused on urban areas in Guilan province particularly within Rasht city.

    Binary logistic model were estimated to assess the relative influence of effective factors on fatality and injury severity resulting from collisions. The modeling was done through three different methods. The first two methods were the Enter and the Forward Stepwise method. The third method used the principle componenet analysis to reduce the variables in to less factors. The  new factors were then analysed by Binary logistic model. 

    The modeling results showed that pedestrian age has a direct effect on pedestrian severities. The pedestrian severity increases as the pedestrian age increase.  

    Also pedestrian accident cost was calculated through the data collected from one of the province hospitals. The economical analysis showed that, if 10% of pedestrian accidents cost was spended for improving the pedestrian safety on the urban areas, we could have had a 360%  Internal Rate of Return.  

  • فهرست و منابع پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)

    فهرست:

    عنوان مطلب                                                                                                         شماره صفحه  

    چکیده:................................................................................................................................................................................................................1  مقدمه...................................................................................................................................................................................................................2 

    فصل اول: کلیات..............................................................................................................................................................................................5  1- 1) تعریف و ضرورت مسئله.............................................................................................................................................................5 

    1- 2) نیاز به مطالعه در مورد مسئله ..................................................................................................................................................6 

    1- 3) اثرات مهم مطالعه بر مسئله از نظر بهبود آن...................................................................................................................9 

    1- 4) هدف تحقیق..................................................................................................................................................................................01 

    1- 5) فرضیات مسئله............................................................................................................................................................................01 

    1- 6) بررسی موضوع از دیدگاه کلی...............................................................................................................................................11 

    7) ساختار پایان نامه.......................................................................................................................................................................11 

    فصل دوم: کاوش در متون.........................................................................................................................................................................41  2-1) مقدمه...............................................................................................................................................................................................41 

    2-2) تأثیر مشخصات جاده ای بر تصادفات عابر پیاده.........................................................................................................51 

    عرض معبر..........................................................................................................................................................................51 

    گذرگاه های عابر پیاده.................................................................................................................................................51 

    گذرگاه های برجسته عابر پیاده ...................................................................................................................61 

    خط کشی گذرگاه عابر پیاده ........................................................................................................................61 

    روشن سازی گذرگاه عابر پیاده..................................................................................................................71 

    2-2-3) جزایر پناهگاهی میانی................................................................................................................................................81 

    4-2-2) پیاده رو..............................................................................................................................................................................91 

    2-2-5) چراغ راهنما.....................................................................................................................................................................91 

    6-2-2) زمانبندی چراغ عابر پیاده.........................................................................................................................................02 

    گردش به راست در زمان قرمز در تقاطعات چراغ دار...................................................................................12 

    خیابان های یکطرفه.....................................................................................................................................................22 

    9-2-2) محل تقاطعات..................................................................................................................................................................32 

    2-2-01) خیابانهای با پارک حاشیه ای...................................................................................................................................32 

    2-2-11) مکان ایستگاههای اتوبوس.......................................................................................................................................42 

    2-3) تأثیر مشخصات و رفتار عابر پیاده در تصادفات عابر پیاده.....................................................................................42 

    2-3- 1) حجم عابر پیاده...............................................................................................................................................................42 

    2-3- 2) حجم ترافیک...................................................................................................................................................................52 

    2-3- 3) سن, جنسیت و مصرف مشروبات الکلی.............................................................................................................62 

    2-3- 3-1) سن...........................................................................................................................................................................62 

    2-3- 23-) جنسیت................................................................................................................................................................72 

    2-3- 3-3) مصرف مشروبات الکلی.................................................................................................................................72 

    ز

    2-3- 4) اجرای قوانین ترافیکی................................................................................................................................................72 

    2-3- 5) سرعت, نحوه برخورد و جرم وسیله نقلیه..........................................................................................................82 

    4-2) تأثیر مشخصات محیطی بر تصادفات عابر پیاده..........................................................................................................03 

    4-2- 1) شرایط جوی......................................................................................................................................................................03 

    4-2- 2) شرایط روشنایی.............................................................................................................................................................03 

    4-2- 3) دما........................................................................................................................................................................................13 

    4-2- 4) محیط محله......................................................................................................................................................................13 

    4-2- 5) ویژگیهای کاربری زمین مرتبط با ریسک تصادف...........................................................................................23 

    4-2- 6) هدف سفر..........................................................................................................................................................................33 

    4-2- 7) مسافرت تنها...................................................................................................................................................................33 

    2-5) سایر ویژگیهای مؤثر در تصادفات عابر پیاده................................................................................................................43 

    2-5-1) زمان......................................................................................................................................................................................43 

    6-2) انواع تصادفات عابر پیاده .......................................................................................................................................................43 

    2-7) هزینه تصادفات عابر پیاده.....................................................................................................................................................04 

    2-7- 1) روشهای مختلف محاسبه هزینه تصادفات..........................................................................................................04 

    2-7- 2) اجزای هزینه تصادفات................................................................................................................................................14 

    2-7- 3) بهره وری جلوگیری از تصادفات عابر پیاده.......................................................................................................24 

    2-8) مدلهای تصادفات عابر پیاده.................................................................................................................................................54 

    2-8-1) مدل 1...................................................................................................................................................................................64 

    28-) مدل 2.................................................................................................................................................................................05 

    2-8-2-1) مدل پیش بینی تعداد تصادفات عابر پیاده در تقاطعات...................................................................05 

    2-28-2-) مدل پیش بینی تعداد تصادفات عابر پیاده در طول جاده..............................................................25 

    2-8-2-3) مدل پیش بینی تعداد تصادفات عابر پیاده با مدل رگرسیون دوتایی منفی..........................35 

    2-48-2-) مدلسازی ایمنی عابرین پیاده در تورنتو و شارلت .............................................................................35 

    2-8-3) مدل 3................................................................................................................................................................................55 

    مدل مربوط به تصادفات ناحیه ای..............................................................................................................75 

    مدل مربوط به تصادفات خیابانی...............................................................................................................85 

    2-8-4) مدل 4.................................................................................................................................................................................85 

    فصل سوم: روش تحقیق............................................................................................................................................................................96 

    1) ناحیه مورد مطالعه......................................................................................................................................................................96 

    3- 2) داده های مورد نیاز....................................................................................................................................................................96 

    3- 3) جمع آوری داده ها....................................................................................................................................................................96 

    3- 3-1) گزارشات پلیس راهنمایی و رانندگی....................................................................................................................96 

    3- 23-) گزراشات اداره کل پزشکی قانونی........................................................................................................................07 

    3- 3-3) گزارشات معاونت برنامه ریزی استانداری..........................................................................................................07 

    3- 43-) داده های اقتصادی.......................................................................................................................................................17 

    3- 4) تحلیل داده های تصادفات.....................................................................................................................................................17 

    ح

    3- 4- 1) ورود داده های تصادفات.............................................................................................................................................17 

    3- 4- 2) اصلاح داده های پلیس راهنمایی و رانندگی.....................................................................................................27 

    3- 4- 2- 1) وضع آب و هوا (ردیف 26 برگ اول و شرایط جوی در مشخصات راه برگ دوم) ..................27 

    3- 4- 2- 2) وضعیت عابر (ردیف 22 برگ اول و وضعیت حرکت عابر در مشخصات برگ دوم)..............27 

    3- 4- 2- 3) داده های غیر مفید..........................................................................................................................................37 

    3- 4- 3) داده های پزشکی قانونی...........................................................................................................................................37 

    3- 4- 5)ناحیه بندی........................................................................................................................................................................37 

    5) روش تحقیق................................................................................................................................................................................57 

    3- 5- 1) رگرسیون لاجستیک....................................................................................................................................................57 

    3- 5- 1- 1) تابع انتقال لاجیت..............................................................................................................................................67 

    3- 5- 2) کد گذاری داده ها برای رگرسیون لاجستیک..................................................................................................77 

    3- 5- 3)تجزیه به عامل ها...........................................................................................................................................................87 

    3- 5- 3- 1) روش انجام تجزیه به عامل ها......................................................................................................................97 

    3- 5- 3- 2) چرخش عامل.....................................................................................................................................................08 

    3- 5- 3- 3) تجزیه به مؤلفه های اصلی...........................................................................................................................08 

    3- 5- 3- 4) نحوه تجزیه به مؤلفه های اصلی................................................................................................................18 

    3- 5- 3- 5) تجزیه به عامل ها با استفاده از مؤلفه های اصلی..............................................................................38 

    3-5-4) متغیر وابسته. 94

    3-5-5) متغیرهای مستقل... 94

    3-5-5-1) سن عابر و سن راننده. 95

     

    3- 5- 25-) وسیله نقلیه درگیر در تصادف....................................................................................................................58 

    3- 5- 5-3) وضعیت عابر یا عابرین...................................................................................................................................78 

    3- 5- 45-) تراکم جمعیت, خانوار, مسکن و افراد باسواد ......................................................................................78 

    3- 5- 5-4-1) نحوه محاسبه تعداد و طول طبقات هر متغیر...........................................................................78 

    3- 5- 6) استفاده از نرم افزار آماری SPSS........................................................................................................................98 

    3- 5- 7) روش محاسبه هزینه تصادفات عابر پیاده..........................................................................................................98 

    1) خلاصه آمار تصادفات................................................................................................................................................................19 

    4- 2) مشخصات عابرین پیاده در تصادفات................................................................................................................................39 

    4- 3) نوع تصادفات عابر پیاده (جرحی و فوتی)...................................................................................................................101 

    5-1) مدل رگرسیون لاجستیک با استفاده از روش ( Enter).......................................................................................104 

    25-) مدل رگرسیون لاجستیک با استفاده از روش (Forward stepwise).......................................................105  

    5-3) تحلیل داده ها با استفاده از روش تجزیه به عامل ها..............................................................................................107 

    5-3- 1) تجزیه به عامل ها........................................................................................................................................................107 

    5-3- 2) تحلیل عامل های تجزیه شده با استفاده از مدل رگرسیون لاجستیک............................................113 

    فصل ششم: ارزیابی اقتصادی تصادفات عابر پیاده.....................................................................................................................116  6- 1) مقدمه............................................................................................................................................................................................116 

    6- 2) محاسبه هزینه درمان جراحات جسمانی......................................................................................................................117 

    ط

    6- 2- 1) رابطه سطح متوسط هزینه های درمانی در استان و هزینه های بیمارستان سیدالشهداء...........118 

    6- 2- 2) محاسبه تعداد و طول طبقات و هزینه های درمانی هر طبقه..................................................................119 

    6- 2- 3) محاسبه هزینه واقعی متوسط هر طبقه در سطح استان در سال 86..................................................121 

    6- 3) محاسبه هزینه اوقات تلف شده در تصادفات عابر پیاده و ساعات کاری از دست رفته مربوط به مجروحان و مصدومانی که زنده می مانند و ارزش اقتصادی ساعات کار بالقوه دسته ای از آنها که موقتاً

    معلول می شوند (Pt).........................................................................................................................................................................126  6- 3-1) محاسبه ارزش یک ساعت وقت تلف شده.......................................................................................................127 

    6- 23-) محاسبه میزان متوسط وقت تلف شده هر مجروح تصادفات ترافیکی (DT).................................128 

    6- 3-2-1) محاسبه میزان متوسط اوقات تلف شده هر مجروح در بیمارستان (DH)............................129 

    6- 23-2-) محاسبه میزان متوسط اوقات تلف شده هر مجروح در دوران نقاهت (DC)......................129 

    6- 3-2-3) محاسبه (DT)................................................................................................................................................129 

    6- 3-3) ارزش ساعات کاری از دست رفته مصدومان (Pt1)...................................................................................130 

    6- 43-) محاسبه ارزش اقتصادی کار بالقوه آن دسته از مصدومان و مجروحان که موقتاً دچار درجه ای از

    معلولیت می شوند (Pt2) ..........................................................................................................................................................130 

    6- 3-5) محاسبه ارزش اقتصادی اوقات تلف شده افرادی که جزء مجروحان نیستند, اما وقت آنها در

    ارتباط با تصادفات پیش آمده مصرف می شود (Pt3)..................................................................................................130  6- 63-) محاسبه هزینه کل اوقات مصرف شده و تلف شده.....................................................................................132 

    6- 4) محاسبه هزینه افراد کشته شده و معلولیتهای دائم, غم و غصه و جراحات روانی و فرهنگی..............132 

    6- 4- 1) محاسبه هزینه هر فرد کشته شده و معلول دائم...........................................................................................132 

    6- 4- 2) هزینه افراد کشته شده و معلولیتهای دائم, غم و غصه و جراحات روانی و فرهنگی ..................133 

    6- 5) محاسبه هزینه های اداری تصادفات عابر پیاده.........................................................................................................134 

    6) محاسبه هزینه تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری استان گیلان در سالهای گذشته...........134 

    6- 6-1) هزینه تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری استان گیلان در سال 1386..........................134 

    6- 26-) روند تغییرات هزینه تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری استان گیلان در سالهای

    1382 الی 1386.............................................................................................................................................................................135 

    6- 6-3) محاسبه نرخ بازگشت داخلی سرمایه گذاری در ارتقای ایمنی عابرین پیاده در راههای درون

    شهری استان گیلان .....................................................................................................................................................................137 

    فصل هفتم: نتیجه گیری و پیشنهاد..................................................................................................................................................140  7- 1) نتیجه گیری................................................................................................................................................................................140 

    2) مشکلات و موانع تحقیق......................................................................................................................................................141 

    7- 3) پیشنهادات................................................................................................................................................................................142 

    7- 4) تحقیقات آتی............................................................................................................................................................................143 

    منابع و ماخذ................................................................................................................................................................................................153  فهرست منابع فارسی...............................................................................................................................................................................153  فهرست منابع لاتین..................................................................................................................................................................................153  47- سایت های اطلاع رسانی..............................................................................................................................................................157 

    چکیده انگلیسی.........................................................................................................................................................................................158  

    منبع:

    آیتی, اسماعیل, 1384, "هزینه تصادفات ترافیکی ایران", انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد,174ص 

    سید حسینی, سید محمد, 1375, "اقتصاد مهندسی و آنالیز تصمیم گیری", انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران, 429ص 

    وایزبر گ, سنفورد, 1374, "رگرسیون خطی کاربردی", ترجمه حسینعلی نیرومند, انتشارات دانشگاهفردوسی مشهد,419ص 

    مانل ی, بی.اف.جی, 1373, "آشنایی با روشهای آماری چند متغیره", ترجمه محمد مقدم, سیدابوالقاسم محمدی شوطی, مصطفی آقایی سربرزه, انتشارات پیشتاز علم, 208ص 

    ترجمه فتوحی,  اکبر و فریبا اصغری, 1387, "کتاب آموزشی آنالیز آماری داده ها باSPSS 15 ", انتشارات کانون نشر علوم, 624ص 

    مجمع جهانی راه (پیارک), 1384, "راهنمای ای منی راه ", ترجمه محمد نوری امیری, مهران قربانی, معاونت آموزش, تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری, دفتر مطالعات فناوری و ایمنی, 542ص 

    احمدی نژاد محمود, جلیل شاهی و عبدالرضا شیخ الاسلامی, 1385, "مدل سازی شدت تصادفاتموتور سیکلت در شهر تهران", پژوهشنامه حمل و نقل,شماره اول 

    افندی زاده شهریار, محمود احمدی نژاد, سید ابراهیم عبدالمنافی, 1385, "مقایسه نتایج مدلهایآماری و شبکه عصبی در پیش بینی تعداد تصادفات در تقاطعات", پژوهشنامه حمل و نقل 

    صفارزاده محمود, عبدالرضا رضائی ارجرودی, مهرداد حمداللهی, 1380, "عملکرد و جایگاه ایمنیعابر پیاده در شهرها", دومین کنفرانس منطقه ای مدیریت ترافیک 

    01- کنگاوری معصومه, سیدابوالقاسم هاشمی, 1380, "عابر پیاده در مهندسی ترافیک", دومینکنفرانس منطقه ای مدیریت ترافیک 

     

    فهرست منابع لاتین 

    11-Al-Ghamdi, A.S., (2002), "Using logistic regression to estimate the influence of accident factors on accident severity", Accidents analysis &

    prevention, 34  729-741.  

     

    12-Ballesteros, M. F., P. C. Dischinger, et al. (2004), "Pedestrian injuries and vehicle type in Maryland, 1995-1999." Accid Anal Prev 36(1): 73-81.  13-Brude, U., and J. Larsson, (1993), "Models for Predicting Accidents at Junctions where Pedestrians and Cyclists are Involved. How well do they fit?", Accident Analysis and Prevention, Vol. 25(5), pp. 499-509,.

     

    14-Burnier, C.V., (2005) "Pedestrian- Vehicular crashes: The influence of personal and enviromental factors", M.Sc, Faculty of graduate school of the University of Maryland, college park.

     

    15-Calabresi, G., (1970), "The cot of accidents, A legal and Economic Analysis ", Imprint: New Haven, London, Yale.

     

    16-Campbell, B. J., C. V. Zegeer, H. F. Huang, and M. J. Cynecki., (2004), "A Review of Pedestrian Safety Research in the United States and Abroad," Report No. FHWARD- 03-042, Federal Highway Administration,.

     

    17-Chu, X., (2006), "Pedestrian Safety at Midblock locations", Center for Urban Transportation Research (CUTR), University of South Florida, September.

     

    18-Council, F., E. Zaloshinja, et al. (2005), "Crash cost Estimates by Maximum Police Reported injury Severity Within Selected Crash

    Geometries",    US   Department    of   Transportation   Federal   Highway

    Adminstration:71

     

    19-Davies, D.G., (1999), "Research, Development, and Implementation of Pedestrian Safety Facilities in the United Kingdom," Report No.FHWA RD99-089, Federal Highway Adminstration.

     

    20-Demetriades, D., J. Murray, et al., (2004), "Pedestrians injured by automobiles: relationship of age to injury type and severity." J Am Coll Surg 199(3): 382-7. 

     

    21-Elura, N., C.R.Bhat, and D.A.Hensher., (2008),  "A mixed generalized ordered response model for examining pedestrian and bicyclists injury severity level iv traffic crashes", Accidents analysis & prevention, Elsevier. 

     

    22-Elvik, R., (1999), "Cost Benefit Analysis of Safety Measures for Vulnerable and Inexperienced Road Users", TOI Report NO.435/1999, ISBN: 82-480-0097-4,Oslo. 

     

    23-Erke, A., and Rune Elvik, (2007), "Making vision zero real: Preventing Pedestrian accidents and making them less", Institute of transport economics, Norwegian centre for research.

     

    24-Ghee C E, Knox D J, Selby T A, Silcock D T, Walker R T and D W Packer., (1998), "Pedestrian behaviour and exposure to risk", Ross Silcock Limited.

     

    25-Guttenplan, M., X. Chu, et al., (2006), "Crossing Locations, Light Conditions, and Pedestrian Injury Severity", Transportation Research Board 85th Annual Meeting, Transportation Research Board: 18p. 

     

    26-Harwood, D.W., D.J. Torbi, et al., (2008), "Pedestrian Safety Prediction Methodology", Final report for NCHRP project 17-26.

     

    27-Kong, L. B., M. Lekawa, et al., (1996), "Pedestrian-motor vehicle trauma: an analysis of injury profiles by age." J Am Coll Surg 182(1): 17 23. 

     

    28-Lalani, N., (1977), "Road Safety at Pedestrian Refuges", Traffic Engineering & Control, Vol. 18, No. 9, London, U.K., Hemming Information Services, pp. 429- 431.

     

    29-Leden, L., (2002), "Pedestrian risk decrease with pedestrian flow. A case study based on data from signalized intersections in Hamilton, Ontario", Accident Analysis and Prevention, Vol. 34, pp. 457-464.

     

    30-Leden, L., P. Garder, et al., (2006), "Safe pedestrian crossings for children and elderly", Accid Anal Prev 38(2): 289-94. 

     

    31-Lee, C. and M. Abdel-Aty., (2005), "Comprehensive analysis of vehiclepedestrian crashes at intersections in Florida", Accid Anal Prev 37(4): 775-86. 

     

    32-Lyon, C., and B. N. Persaud., (2002) "Pedestrian Collision Models for Urban Intersections", Transportation Research Record 1818.

     

    33-Martin, A., (2006), "Factors influencing pedestrian safety: A literature review", TRL. 

     

    34-Moudon, A.V., Lin Lin., and  P.Hurvitz., (2007), "Managing Pedestrian SafetyI: Injury Severity", Washington State Transportation center (TRAC), University of Washington. 

     

    35-Noland, R. B. and M. A. Quddus., (2005), "Congestion and Safety: A Spatial Analysis of London", Transportation Research. Part A: Policy and Practice 39(7): pp 737-754. 

     

    36-Peng, R. Y. and F. S. Bongard., (1999), "Pedestrian versus motor vehicle accidents: an analysis of 5,000 patients", J Am Coll Surg 189(4): 343-8. 

     

    37-Pham, T.Q., (1999), "Modelling Pedestrian accidents in urban areas", M.Sc., The university of Texas at Arlington.

     

    38-Robertson, H. D., and E. C. Carter., (1984), "The Safety, Operational, and Cost Impacts of Pedestrian Indications at Signalized Intersections", Transportation Research Record 959, Transportation Research Board.

     

    39-Starnes, M. and A. Longthorne., (2003), "Child Pedestrian Fatality Rates by Striking Vehicle Body Type: A Comparison of Passenger Cars, Sport Utility Vehicles, Pickups, and Vans", National Center for Statistics and Analysis. 

     

    40-Turner, S. M., E. S. Park, et al., (2006), "Motorist Yielding to Pedestrians at Unsignalized Intersection: Findings from National Study on Improving Pedestrian Safety", Transportation Research Board 85th Annual Meeting,

    Transportation Research Board: 19p 

     

    41-Wazana, A., V. L. Rynard, et al., (2000), "Are child pedestrians at increased risk of injury on one-way compared to two-way streets?", Can J Public Health 91(3): 201-6. 

     

    42-Wootton, I. A., L. K. Spainhour, et al., (2006), "Causative Factors and Trends in Florida Pedestrian Crashes", Transportation Research Board 85th Annual Meeting, Transportation Research Board: 21p. 

     

    43-Zegeer, C. V., J. R. Steward, et al., (2002), "Safety Effects of Marked vs. Unmarked Crosswalks at Uncontrolled Locations: Executive Summary and Recommended Guidelines", McLean, VA, Office of Safety Research and Development, Federal Highway Administration: 33.

     

    44-Zegeer, C. V., K. S. Opiela, and M. J. Cynecki., (1985), "Pedestrian

    Signalization Alternatives", Report No. FHWA/RD-83/102, Federal Highway Administration.

     

    45-Zegeer, C. V., K. S. Opiela, and M. J. Cynecki., (1982), "Effect of Pedestrian Signals and Signal Timing on Pedestrian Accidents", Transportation Research Record 847, Transportation Research Board.

     

    46-Zegeer, C. V., J. R. Stewart, H. H. Huang, P. A. Lagerway, J. Feaganes, and B. J. Campbell., (2005), "Safety Effects of Marked versus Unmarked Crosswalks at Uncontrolled Locations: Final Report and Recommended Guidelines", Report No. FHWA-RT- 04-100, Federal Highway

    Administration.

    7- سایت های اطلاع رسانی   

    www. FHWA.htm

    www.PEDSAFE .htm

    www.NHTSA.gov

    www.Walkinginfo-org

    www.pedbikeinfo.org

    www.pedbikeimages.org

    www.saferoutesinfo.org

    www.walktoschool.org

    www.ACB.htm

    -01    www.ScienceDirect.htm

    -11    www.TRB.htm

    -21    www.CUTR.htp

    -31    www.ctre.htp

    -41   www.DDOT Pedestrian Safety.htm

    -51   www.UC Berkeley Traffic Safety Center.htm

    -61    www.Uni of New Mexico.htm

    www.HSRC.htm  17-  مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک                      www.TTIC.ir 18- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران                                               www.cbi.ir 19- مرکز آمار ایران                                                              

پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان) , تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان) , رساله در مورد پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان) , پایان نامه در مورد پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان) , تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان) , مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان) , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان) , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان) , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت