پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 799
سال: 1393 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی

    مقدمه

    دانشجویان به لحاظ منابع انسانی از پایه های بنیادین پیشرفت، ترقی و توانمندی هر جامعه ای محسوب می گردند و از طرفی دوران جوانی به دلیل ویژگی های خاص جسمانی و روانی از پرخطرترین دوره های تمایل و ابتلابه سوء مصرف مواد محسوب می شود. بنابراین پرداختن به موضوع سوء مصرف مواد در بین دانشجویان از موضوعات اساسی نظام های آموزشی است و می تواند در شناسایی عوامل مرتبط با سوء مصرف در بین جوانان دانشجو و ارائه راهکارهایی مؤثر در جهت پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد[1] و اعتیاد گام مؤثر می باشد.

    طی چنددهه ی گذشته نظریه های مختلف تلاش کردند تا تبیین روشنی از علل گرایش نوجوانان به سوء مصرف مواد ارائه دهند. این نظریه ها طیف گسترده ای از عوامل ژنتیک، روانشناختی، خانوادگی و اجتماعی را مورد بررسی قرار داده اند (برای مثال بوتوین[2]، 2004، شی یر[3]، 2001).

    در حال حاضر، سود مصرف مواد به این صورت تعریف می شود: الگوی ناسازگاری مصرف مواد که ظرف یک دوره ی 12 ماهه روی می دهد و به اختلال یا پریشانی شدید منجر می شود که با یک مورد زیر یا بیشتر مشخص می شود:

    1- ناتوانی در برآورده کردن تعهدات

    2- مصرف مواد در موقعیت هایی که از لحاظ جسمانی خطرناک هستند.

    3- مشکلات قانونی

    3- مشکلات میان فردی

    ویژگی اصلی سوء مصرف مواد الگوی رفتاری است که به موجب آن، فرد مصرف کردن مواد را ادامه می دهد، حتی زمانی که معلوم است چنین رفتاری مخاطرات جدی در بردارد یا مشکلاتی را در زندگی به بار می آورد.

    هویت[4] یکی از مسائل عمده ای است که هر فرد با آن روبرو می شود.

    اریکسون[5] (1950و 1968) اولین کسی بود که هویت را به عنوان دستاورد مهم شخصیت نوجوانی و گامی مهم به سوی تبدیل شدن به فردی ثمر بخش و خشنود، تشخیص داد.

    اریکسون (1956)، هویت را ایجاد هماهنگی میان تصور فرد از خود به عنوان یک فرد بی نظیر و دارای ثبات و تصور دیگران می داند. دیدگاه اریکسون در مورد رشد هویت را بسیاری از متخصصان گسترش داده اند. از جمله این افراد می توان به مارسیا[6] (1996) اشاره کرد. در مدل وی، رشد هویت نتیجه دو بعد اکتشاف معرف میزانی است که فرد در جستجو جهت ارزش ها، اعتقادات و اهداف مشخصی خود درگیر شود و تعهد، پایبندی به مجموعه ای از اعتقادات، اهداف و ارزش ها است.

    براساس مفهوم هویت اریکسون، (1968) یعنی «هویت در برابر سردرگمی نقش» مارسیا (1996)، با استفاده از مصاحبه نیمه سازمان یافته الگوی چندگانه ای را مشخص کرد که در سنین 18-25 سالگی (سال های تحصیل در دانشگاه) موضوع تلاش هویت یابی جوانان است. این چهار وضعیت هویت عبارتند از: کسب هویت[7]، وقفه هویت[8]، ضبط هویت[9]، پراکندگی هویت[10]. خیلی از نوجوانان با هویت ضبط شده و پراکنده شروع می کنند، ولی در اواخر نوجوانی به سمت وقفه و کسب هویت پیش می رود (مارسیا، 1980، به نقل از برگ 2001، ترجمه سید محمدی، 1385) البته باید گفت که گرچه شکل گیری طبیعی هویت در شرایطی مطلوب و مساعد روی می دهد. با این حال هویت نتیجه یک توالی از مراحل رشدی است که فرایندهای مربوط به کودکی در آن نقش دارد (کروگر[11]، 1966). پس هویت یک فرایند رشدی است که در نوجوانی به اوج خود می رسد.

    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی وضعیت های هویت و استعداد مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان است.

    بیان مسئله

    رشد و شکوفایی هر کشوری در گرو توجه به جوانان و بخصوص دانشجویان است. برخورداری دانشجویان از شادابی و نشاط امکان تبدیل توانایی های بالقوه به بالفعل در آنان را فراهم می سازد. و این امر منجر به رشد و توسعه هر کشوری خواهد شد. با وجود این، یکی از نگرانی های مسئولان و برنامه ریزان، موضوع سوء مصرف مواد جوانان به ویژه در دانشجویان است. چرا که سوء مصرف مواد اثرات پایداری بر شخصیت آنان می گذارد و پیامدهای ناگواری برای افراد و جامعه و آینده کشور به دنبال خواهد داشت.

    همچنین مصرف مواد یکی از مشکلات عمده ی بهداشتی و اجتماعی جوامع امروزی به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. در این کشورها که دارای کثرت جمعیت جوان هستند، عمده موارد مصرف مواد به نوجوانان و جوانان است. دانشجویان هم به عنوان یک گروه جوان می توانند به دلایلی همچون ناکامی، بحران هویت، ماجراجویی، لذت جویی، تنوع طلبی، دوری از خانواده و عدم حمایت در معرض استفاده از مواد قرار گیرند. طبق گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر (1386) بالاترین میزان سوء مصرف مواد در دامنه ی سنی 27-21 سال می باشد. سهرابی (1386) با بررسی 44094 دانشجو به این نتیجه رسیده است که 9/21 درصد آنها در معرض خطر مصرف مواد مخدر هستند.

    یکی از عواملی که به نظر می رسد با سوء مصرف مواد مرتبط باشد، وضعیت های هویت است.

    اساسی ترین تکلیف هر فرد در زندگی، از نوزادی و کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی، آگاهی و پذیرش خود می باشد، به این معنا که فرد در تلاش است تا احساسی از هویت خود کسب نموده و کیستی خود را دریابد (هیون[12]، 1994؛ فیض آبادی، 1386)

    کسب هویت و وقفه ی هویت راههای سالمی به سوی خود وصفی پخته هستند، در حالی که ضبط و پراکندگی هویت ناسازگارانه هستند.

     

    [1] . Abuse

    [2] . Botvin

    [3] . scheier

    [4] . Identity

    [5] . Erickson

    [6] . Marcia

    [7] . Identity achienvement

    [8] . identity moratorium

    [9] . identity foreclosure

    [10]. Identity difusion

    [11] . kruger

    [12] . Havan

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    بهرامی، فاطمه؛ رضوان، شیوا (1386). رابطه افکار اضطرابی با باورهای فراشناختی در دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 3، 255-249 .

    ولز، آدریان (1384). اختلالات هیجانی و فراشناخت : بدعت در درمان های شناختی. ترجمه: فاطمه بهرامی و شیوا رضوان . اصفهان : انتشارات مانی.

    - Anneyers J. The Epidem iology of Epilepsy. In: Wyllie E, editor. The treatment of Epilepsy . 3rd ed. Philadephia: Lippincott Williams & wilkins, 2001.p.131-139

    2-Balkis, M., & Duru,E. (2007). The evaluation of the mojar characteristics and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance. Educational sciences: Theory & practice, 7 , 376-385

    3-Blanchard, E. B. (1992). Psychological treatment of benign headache disorders. Journal of consulting and Clinical psychology, 60, 537-551.

    4- Balkis, M., & Duru, E. (2007). The evaluation of the major characteristics and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance. Educational Sciences: Theory & Practice, 7, 376-385.

    5- Beswick, G., Rothblum,E. D., & Mann, L. (1988). Psychological antecedents of student procarstination. Australian Psychologist, 23, 207-217.

    6- Bishop M, Allen C. the impact of epilepsy on quality of life: a qualitative analysis. Epilepsy Behav. 2003 Jun,4(3):226-33.

    7- Blanchard, E. B. (1992). Psychological treatment of benign headache disorders. Journal of consulting and clinical psychology, 60,537-551.

    8- chu,A. C., & Chol, J. N. (2005). Rethinking procrastination: positive effects of active procrastination behavior on attitudes and performance. Journal of social psychology, 145,245-264.

    9-Chang B, Lowenstein D.Epilepsy. N Engl J Med. 2003 Sep.349(13): 1257-66.

    10-D Amico D,Libro G,prudenzano MD. Stress and chronic headache. J Headache pain 2000, l (suppl): 849-52.

    11-Effert, B., & Ferrari,J. R. (1989). Decisional procrastination: Examinig personality correlates. Journal of Social Behavior and Personality, 4, 151-156.

    12- Ellis, A., & Knaus, W.J. (1979). Overcoming procrastination or how to think and act rationally in spite of lifes inevitable hassles. New York: Institute for Rational Living.

    13- Fee, R. L., & Tangnry, J. P. (2000). P procrastination: A means of avoidings shame or guit? Journsl of Social Behavior and Personality, 15, 167-184.

    14- Ferrari, J. R., Jnson, J. L., & McCown, W. G. (1995). Procrastination and task avoidance: Theroy, research, and treatment. New York : Plenum Press.

    15- Goldstein L, McAlpine M, Deale A, Toone B, Mellers J. Congnitive therepy with adults with intractable epilepsy and psychiatric co-morbidity: preliminary observations on changes in psychological state and seizure frequency . Behav Ees Ther. 2003 Apr, 41(4): 447-60.

    16-Holroyd,K.A.,& Andrasik, F . (1978). Coping and self-control of chronic tension headache. Journal of consulting and clinical psychology, 46, 1036-1045.

    17-Holroyd,K.A.,& penzien,D. B. (1994).psychological interventions in the management of recurrent headache disorders 1: Overview and effectiveness behavioral medicine synthesis. Behavioral medicine, 20,701-717.

    18-Holyord, K. A., Odonnell, F. J., Stensland, M., & Lipchick, G. L. (2001).

    Management of chronic tension-type headache With triclic antidepressant medication, stress management therapy, and their combination: A randomized controlled trial. JAMA, 285,2208-2216.

    19- Isaacs K. Philbeck J, Barr W , Devinsky O. Alper K. Obsessive-compulsive symptoms in patients with temporal lobe epileosy . Epilepsy Behav. 2004Aug, 5(4): 569-74.

    20- Lee EJ. A cognitive vulnerability model for depression for people with temporal lobe epilepsy: A four year longitudinal study. Dissertation for phD in psychology. University of visconsin Madison, 2007.

    21- Lanteri- Minet M, Radat F, chautard MH, Lucas  C. Anxiedy and depression associated with migraine, influence on migraine subjects disability and quality of life and acute migraine management. Pain 2005, 118:319-26.

    22- Luconic R, Bartolini M, Taffi R, Vignini A. Prognostic significance of personality profiles in patients with chronic migraine. Headache 2007, 47(8): 1118-24.

    23- McCown, W., Johnson, J., & Petzel, T. (1989). Procrastination: A principle components analysis. Personality and Individual Differences, 10, 197-202.

    24-Milgarm, N. A., & Tenne, R. (2000).personality correlates of decisional and task avoidance procrastination. European Journal of Personality, 14, 141-156.

    25- Middeldorp C, Greeds A, Brouwer O, peters A, Stroink H, van Donselaar C, et al. Nonsymptomatic generalized epilepsy in children younger  than six years: excellent prognosis , but classification should be reconsidered after follow-up: the Dutch Study of Epilepsy in Childhood. Epilepsia. 2002 Jul, 43(7): 734-9.

    26- Martinovic Z, simonovic P, Djokic R. preventing depression in adolescents with epilepsy . Epilepsy Behav. 2006 Dec, 9(4): 619-24.

    27-Papageorgiou, C., & Wells, A. (2003). An empirical test of the a clinical metacognition model of rumination and depression. Cognitive Therapy and Research, 27,261-273.

    28- Raskin H. Migraine and the cluster headache syndrome. Harrison,s principle of internal medicine. 14th Ed. St. Couis: Mosby, 1997.

    29- Rosemberg S. Fujiwara D. Epidemiology of pediatric tumprs of the nervous system according to the WHO 2000 classification: a report of 1,195 cases from a single institution. Childs Nerv Syst. 2005 Nov,21(11):940-4.

    30- seghatol Eslam T, Afrouz Gh A, Gharagozlu K, Hejazi E. psychological intervention in controlling epilepsy among children and youths. Iranian Journal of psychiatry and Clinical psychology (Andeesheh Va raftar). Iranian Journal of psychiatry and Clinical psychology (Andeeshe Va raftar)2002,8(30):56-64.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی, رساله در مورد پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی, پایان نامه در مورد پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه سبک هویت و باور های فراشناختی افراد معتاد و عادی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت