پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک)

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 3112
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک)

    مقدمه

    رضایت شغلی عبارت است از گرایش کلی فرد به شغلش، کسی که رضایت شغلی او در سطح بالا است گرایش مثبتی به آن شغل دارد اما کسی که از شغلش ناراضی است به کار خویش گرایش منفی دارد(عباس زاده، 1381).

    به عبارت دیگر خشنودی شغل مجموعه ای از احساسهای سازگار و ناسازگار است که کارکنان با آن احساسها به کار خود می نگرند. خشنودی شغلی یک احساس خوشی یا درد است(شیمون ال دولا، 1375).

    همه افراد در زندگی روزمره خود به مسائلی برخورد می کنند که برایشان مطلوب یا نامطلوب است و از برخورد یا انجام آن احساس رضایت و خرسندی می کنند و یا اینکه ناراضی و ناخرسند می شوند. محیط کار و فعالیت آدمی نیز احساسهای متفاوتی را در آدمی به وجود می آورد که مهمترین شان احساس رضایت و یا عدم رضایت است که در شغلی ظاهر می شود.

    شواهد نشان می دهد که عوامل مهمتری که به رضایت شغلی منجر می شوند عبارت اند از کارهای چالشی ذهنی، پاداشهای برابر، شرایط کاری حمایت بخش و همکاران حمایت کننده(رابینز ، 1376).

    یکی از مطمئن ترین نشانه های اوضاع نابسامان یک سازمان خشنودی شغلی پایین آن است در شومترین مشکل های خود، خشنودی شغلی اندک سرچشمه گروههای غیر رسمی، غیبت ها، پایین آمدن آهنگ کار و جایگزینی کارکنان است. ناخشنودی شغلی می تواند بخشی از شکایتها، کارکرد ناچیز، دزدی کارکنان در سازمان،دشواری های انضباطی و دیگر مشکلات باشد.هزینه های ناخشنودی شغلی به گونه ای قابل تعجب و حیرت انگیز است(عبدالملکی، 1382).

    یکی از ابعادی که به نوعی تاثیر پذیر از رضایت شغلی است فرسودگی شغلی خواهد بود . فریدنبرگ (1974)[1] برای اولین بار اصطلاح فرسودگی شغلی را به کار برد و آن را به صورت حالتی از تخلیه عاطفی و فیزیکی ناشی از کار تعریف کرد. بارون و گیرن برگ[2] (1990) بر این باورند که فرسودگی شغلی یک سندرم فرسودگی عاطفی، فیزیکی و ذهنی است که توام با احساس پایین بودن عزت نفس، احساس پایین بودن خود- ارزش مندی بوده و ناشی از حضور استرس های شدید و طولانی مدت است.

    رایج ترین تعاریف ارائه شده از فرسودگی شغلی به مسلش و جکسون[3] تعلق دارد. آنها فرسودگی شغلی را سندرمی می دانند که به صورت خستگی عاطفی،[4] مسخ شخصیت[5] و کاهش کارایی فردی[6] متجلی شده و در نتیجه استرس شغلی مزمن به وجود می آید (مسلش، جکسون، 1986؛ نقل از احقر، 1385).

    با این تعریف مسلش مفهومی سه بعدی از فرسودگی ارائه می دهد: مولفه خستگی عاطفی که به از دست دادن انرژی عاطفی شخص مربوط است. مولفه دگرسان بینی خود که در حرفه های خدمات انسانی اغلب بر اساس برچسب های مورد استفاده آشکار می شود. مولفه کاهش کارایی فردی به منزله کاهش احساس موفقیت فردی است، در این حالت موفقیت ادراک شده جانشین موفقیت فردی می شود (محمدی، 1385).

    فرسودگی شغلی می تواند باعث افت کیفیت ارائه خدمات گردد و عاملی برای دست کشیدن از یک شغل، غیبت و یا روحیه پایین باشد و با علائمی چون علائم جسمانی، هیجانی و نگرشی همراه باشد (محسن زاده، 1384). تحقیقات نشان داده است که شماری از عوامل می توانند بر روی فرسودگی شغلی تاثیر گذار باشند. برای مقابله با فرسودگی شغلی عواملی که در شدت و تکرار فرسودگی موثر هستند بایستی به دقت شناسایی شوند.

    بنابراین محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا رابطه ای بین فرسودگی ورضایت شغلی در بین کارکنان وجود دارد؟

    روش شناسی

    این تحقیق براساس هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش اجرا توصیفی و انواع همبستگی است زیرا تحقیقات همبستگی شامل کلیه تحقیقاتی است که در آن سعی می شود رابطه بین متغیرهای مختلف با استفاده از ضریب همبستگی کشف یا تعیین می شود که در این تحقیق رابطه بین فرسودگی شغلی و رضایت شغلی مورد مطالعه قرار می گیرد.

    و روش گردآوری این پژوهش به دو صورت کتابخانه ای و روش میدانی است. برای گردآوری اصطلاحات مربوط به پیشینه و ادبیات تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شد. و در روش میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه برای گردآوری نظرات کارکنان استفاده شده است و از 2 سه پرسش نامه مجزا که عبارتند از  پرسش نامه فرسودگی شغلی ساعتچی و پرسش نامه رضایت شغلی بری فیلد و روث استفاده شده است. نحوه تکمیل و امتیازبندی: از طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان و پرسنل شرک آب میوه بهارک بود. در تحقیقات همبستگی تعداد نمونه باید 15 نفر باشد که به منظور افزایش اعتبار این پژوهش تعداد 40 نفر به عنوان نمونه پژوهشی مورد استفاده قرار گرفت.روش نمونه گیری این پژوهش بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است .در نهایت برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون های توصیفی و رگرسیون برای بررسی هدف اصلی پژوهش استفاده شده است .

     

     

    یافته های پژوهش

    در پژوهش حاضر با توجه به بررسی های پاسخ نامه های پژوهش تعداد 10 نفر(6/25درصد) در بازه سنی 20 تا 30 سال،تعداد 19 نفر(7/48 درصد) در بازه سنی 30 تا 40 سال ، تعداد 6 نفر(4/15 درصد) در بازه سنی40 تا 50 سال و تعداد 4 نفر (4درصد) در بازه سنی 50 سال و بالاتر بوده است  .تعداد 17 نفر مرد(6/43 درصد) و تعداد 22 نفر(4/56 درصد) بوده است.در بررسی تحصیلات نمونه مورد مطالعه تعداد افراد دارای تحصیلات فوق دیپلم 7 نفر(9/17 درصد)،لیسانس 14 نفر(9/35 درصد) و فوق لیسانس 18 نفر(2/46 درصد) بوده است.

    در بحث فرضیه هدف پژوهش مبنی تاثیر فرسودگی  بر رضایت شغلی کارکنان آب میوه بهارک  با تحلیل رگرسیون به شرح زیر بدست آمد

    پایان نامه مربوط به این پروپوزال در سایت وجود ندارد 

  • فهرست و منابع پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    عبدالملکی، محمد «بررسی رابطه بین سبک های مدیریت با رضایت شغلی دبیران دوره متوسط شهرستان توسیرکان» 1382، استاد راهنما جناب آقای محسن عزیزیان

    رابینز، استفن، 1374، مبانی رفتار سازمانی جلد دوم, مترجمان علی پارسائیان، سید محمد اعرابی

    احمدی، خلیفه ساداتی، 1386، بررسی فرسودگی شغلی مدیران آموزشی در مقاطع سه گانه شهر اصفهان، ج 3، ش 2، ص 1-5

    احقراق، 1385، بررسی نقش فرهنگ سازمانی مدارس در فرسودگی شغلی دبیران دوره راهنمایی شهر تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، ج 5، ش 86، ص 93-123

    بدری گرگوی، ر، 1374، سندرم روان شناختی و فرسودگی شغلی و مکانیزم های مقابله، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، ص 32-41

    جعفرپور، ح 1376، ارتباط بین سخت رویی و فرسودگی شغلی در معلمان مدارس عادی و استثنایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ص 48-58پ2

    عزیزنژاد، پ، 1382، بررسی میزان و علل فرسودگی شغلی پرسنل پرستاری شاغل در دانشگاه علوم پزشکی بابل، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی بابل ص 7-8

    Salk, R. J. (2008). Organization learning in a public and management Agency An Exploration Of mechanisms and Antecedents. Published shD The sis, university of Minnesota, u sA.

    Montes, F. J. L, Moreno, A. R. and morale, r. G. (2004). Influence of suppoet Loadership and team work cobesion on organizational learning, inNoration – ande performance: an empirical examination Tecnvation, 25. Pp 1159-1172.

پروپوزال در مورد پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک), گزارش سمینار در مورد پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک), تز دکترا در مورد پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک), رساله در مورد پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک), پایان نامه در مورد پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک), تحقیق در مورد پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک), مقاله در مورد پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک), پروژه دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک), تحقیق دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک), مقاله دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک), پروژه دانشجویی درباره پروپوزال بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در بین کارکنان (بررسی موردی شرکت آب میوه بهارک)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت