پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383

تعداد صفحات: 121 فرمت فایل: word کد فایل: 3766
سال: 1384 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383

    پایان نامه کارشناسی ارشد

    مددکاری اجتماعی

    مقدمه:

    تنش در محیط کاری امری شایع است و بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند، لذا گروهی از صاحب نظران رفتار سازمانی فشار روانی را بیماری شایع قرن توصیف کرده اند که در دراز مدت می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود پس فرسودگی شغلی یکی از عمده ترین پیامدهای اجتناب ناپذیر تنش کاری است که به دنبال خود فرسودگی جسمی، تغییر در رفتار و عملکرد شغلی را به ارمغان می آورد، که در واقع می توان گفت فرسودگی شغلی با نشانه های زیر شناخته می شود:

    شاخصهای هیجانی که علایمی مثل بی علاقه شدن نسبت به شغل خود، افسردگی، احساس درماندگی و ناتوانی، از دست دادن همدلی نسبت به دیگران

     شاخصهای نگرشی شامل بدبینی نسبت به دیگران، نسبت به مدیریت سازمان محل کار خود گله مند شدن از دیگران

    شاخصهای رفتاری شامل تحریک پذیری و پرخاشگر بودن، افزایش سوء مصرف مواد و افزایش مشکلات و درگیریها با مرئوسان، روسا، همکاران، همسر و فرزندان

    شاخص های روان تنی مثل ابتلا به اختلال گوارشی و سردردها و ........

    شاخص های سازمانی شامل دزدی، غیبت از کار، تنزل ابعاد اخلاقی و معنوی کارکنان است. (ساعتچی 1376)

    افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه می کنند یک تاثیر منفی بر همکارانشان می گذارند هم به وسیله ایجاد تضادهای پرسنلی و هم ایجاد اختلال در انجام وظایف شغلی پس می تواند مسری باشد و به صورت تعاملات غیر رسمی در شغل تداوم یابد همچنین از جمله آثاری که فرسودگی شغلی به عنوان یک سرایت کننده منفی دارد سرایت و تاثیر آن در زندگی خانوادگی افراد است. (بورک و گرنگلاس[1] 2001)

    جکسون و مازلاک (1982) مشاهده نموند که سطح خستگی هیجانی مرتبط با شغل افراد با گزارش همسرانشان در مورد عصبی، ناراحت و خسته و افسرده بودن آنان در منزل ارتباط معتبری داشت. این خستگی هیجانی مرتبط با شغل با کیفیت پایین زندگی خانوادگی که توسط همسر شخص گزارش می شود ارتباط قوی داشت.

    در حدود 50 سال پیش یک جامعه شناس بنام ویلارد والر اهمیت موقعیت شغلی شوهر و تاثیر آن بر ازدواج و روابط خانوادگی خاطر نشان ساخت (ایگمن 1986) وی خاطر نشان ساخت که موقعیت اقتصادی خانواده فرایند تعارض خانواده را عمیقا تحت تاثیر قرار می دهد. شرایط سخت کاری و استرسهای ناشی از آن به خانه منتقل می شود و زن و شوهر را علیه یکدیگر بر می انگیزاند. آمار بالای جدایی خانوادگی در کاکنان مشاغل که چالش و درگیری زیادی دارند، مشاهده شده است. شخصی که خودش را در شغلش شکست خورده می بیند، احتمالا با پرخاشگری در منزل در مقام جبران آن بر می آید و ذکر این نکته ضروری است که چنین خانواده هایی موفق نخواهند بود. (رسولی 81)

    خانواده و کار  دو جنبه مهم زندگی هستند و تجربیات هر یک بر دیگری تاثیر می گذارد محققان در توصیف مجموعه خانواده و کار مدلهایی را برای تبیین بین زندگی خانوادگی و کار ارائه داده اند.

     

     

    بیان مساله:

    با توجه به روند ارتباط تعاملی بین کار و زندگی خانوادگی، جای تعجب نیست اگر کار کانون اصلی زندگی بیشتر افراد باشد، نیاز به نزدیکی، صمیمیت و دیگر نیازهای اجمماعی آنان، احتمال زیاد در محیط کار بیش از هر مکان دیگر بر آورده می شود. کار محور اصلی زندگی ما را تشکیل می دهد، به خصوص به دلیل ساعات طولانی کار و تغییرات در هنجارهای اجتماعی انواع تعارضهای کاری و خانوادگی وجود دارد. آنها شامل تنیدگی های شغلی، بار کاری زیاد (فشارهای روانی ناشی از تلاش برای انجام نقشهای گوناگونی که با انرژی و زمان فرد همسازی ندارد، تعارض و فشار روانی همراه با ناهمسازی و یا تعارض درباره انتظارات نقش) و نیز مشکلات مربوط به مراقبت از کودک، نگهداری از بزرگسالان و مسایل مربوط به تعادل بین شغل، خانواده ها و نیازهای شخصی می باشد. در نهایت، فشارهای روانی دارای کیفیت واگیر است و به جنبه های دیگر فرد نیز سرایت می کند (بولگر[2] و دیگران 1989).

    به احتمال زیاد، مسایل خانوادگی بر زندگی کاری و زندگی کاری نیز آشکارا بر زندگی خانوادگی تاثیر می کذارد. تحقیقات ملی در آمریکا نشان می دهد که 72 درصد مردان و 83 درصد زنان تعارض مهمی را بین انتظارات و نقشهای خانوادگی و کاری تحربه می کنند (کوپر[3] 1992)

    تعارضهای کاری و خانوادگی هنگامی به وجود می آید که فشارهای مربوط به نقش و انتظارات در کار خانواده با یکدیگر ناهمساز باشند، مانند زمانی که شرکت در یک نقش، مشارکت در نقش دیگر را غیر ممکن می سازد. به سه طبقه بندی کلی از تعارضهای کار و خانواده می توان اشاره کرد:

    تعارضهای مبتنی بر زمان، تعارضهای مبتنی بر فشار روانی و تعارضهای مبتنی بر رفتار. (گرین هاوس و دیگران 1987)

    تعارض های مبتنی بر زمان عبارت است از اینکه چگونه زمان اختصاص یافته به یک نقش باعث کاهش توجه به نقش دیگر می شود، مانند زمانی که ملاقاتهای دیر وقت شبانه با جلسات مدرسه کودک در تعارض است تعارضهای مبتنی بر فشار روانی عبارت است از تجاوز نشانه های تنیدگی مانند خستگی و تحریک پذیری از یک نقش به نقش دیگر تعارضهای مبتنی بر رفتار عبارت است از ناهمسازی رفتار در یک نقش با رفتار مورد انتظار در نقش دیگر، مانند زمانی که از کارمندان در محیط کار عینی بودن و غیر عاطفی عمل کردن و در خانواده گرم یا عاطفی بودن در نقش پرورشی مورد انتظار است.

    در یک بررسی بون اورتنر[4] به این نتیجه رسیدند که درگیریهای کاری پدر بر رفتار والدین و خانواده اثر می گذارد به ویژه مردانی که ساعات طولانی کار می کنند، به طور طبیعی وقت کمتری صرف فرزندان و فعالیتهای مشترک زناشوئی می کنند اما این امر بستگی به اولویتهای نقش زن و مرد و نیز  انتظاراتشان از ادواج دارد. برای مثال، ارزشها، انتظارات و توقعات در مشاغل معینی کاملا آشکار است و بازتاب آن را می توان در قواعد و رفتار خانوادگی مشاهده کرد.

    البته شایان ذکر است که امروزه، نشانه هایی که حاکی از یکی شدن نیازها و ارزشهای کارکنان و اتحادیه ها دیده می شود و بین کار و خانواده رابطه تعادلی به وجود آمده است. ارزشهای رشد شخصی و تعادل بین خانواده، فرد و شغل، ضرورت نیاز به انعطاف پذیری در برنامه کاری، مرخصی‌های خانوادگی، حمایتها و پاداشهای مناسب و نیز غنی سازی محیط کار را بیش از پیش محسوس می سازد. اتحادیه ها به تدریج این نیازها و ارزشها را نوسازماندهی می کنند و انطباق می‌دهند اتحادیه ها برخوردارند. این شرکتها به تدریج فرهنگ و ارزشهای صنفی خود را تغییر می‌دهند تا خط مشی های خانوادگی- دوستانه را بخش مهمی از راهبردهای کسب و کار خود سازند، این همکار و یا رابطه تعاملی بین خانواده و کار، اساس استخدام بهترین کارگران و نگهداری آنان و تامین وفاداری و بهره وری لازم برای شرکتها به منظور حفظ موقعیت رقابت آمیز در دنیای جدید اقتصاد محسوب می شود. (نوابی نژاد 1378)

    بر این اساس، در پژوهش حاضر رابطه فرسودگی شغلی با کارکردهای خانوادگی کارکنان بانک ملی مورد مطالعه قرار می گیرد. بدین منظور تعدادی از کارمندان این موسسه با استفاده از روشهای علمی مناسب به عنوان نمونه مطالعه انتخاب گردیده و به وسیله پرسشنامه های دقیق و مناسب در زمینه فرسودگی شغلی و کارکردهای خانواده داده ها جمع آوری شده است.

    اهمیت مساله:

    با توجه به شیوع و گسترش روزافزون فرسودگی شغلی در بین کارکنان مشاغل مختلف بطوریکه سازمان بهداشت جهانی (W.H.O) 1987 اعلام کرده است که  جمعیت کارمندی از شغل خود ناراضی هستند و 90 درصد آنها معتقدند که شغلشان در جهت اهداف زندگی آنها نیست و 75 درصد کسانی هستند که به دنبال کمک های روانپزشکی هستند به دلیل عدم رضایت شغلی و عدم توانایی. و همچنین درگیریهای شغلی کاملا با تعارضهای کاری و خانوادگی مرتبط هستند و در جهت درک هر چه بیشتر این ارتباط و تاثیراتی که بر هم دارند سعی خواهیم کرد که با آگاهی علمی و مدارک مستند پیشنهاداتی را جهت برنامه ریزیهای لازم برای ارتقاء بهداشت روانی و حرفه ای کارمندان به منظور کاهش تبعات منفی این مساله ارائه دهیم. با افزایش سطح سلامت و رفاه  کارکنان بهره‌وری بانک نیز افزایش یافته و این مساله بر سرویس دهی کارکنان به مشتریان نیز تاثیر مثبت خواهد  داشت. لذا ضرورت دارد که رابطه فرسودگی شغلی با کارکردهای خانواده مورد مطالعه قرار گیرد.

    هدف کلی:

    شناخت ارتباط میان افسردگی شغلی کارکنان بانک ملی و کارکردهای خانوادگی آنها

    اهداف جزئی:

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با مهارتهای حل مشکل خانوادگی آنها

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با مهارتهای ارتباطی خانوادگی آنها

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با ایفای نقشهای خود در خانواده

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با پاسخهای عاطفی آنها در خانواده

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با درگیریهای عاطفی آنها در خانواده

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با کنترل اجتماعی آنها در خانواده

    فرضیات:

    فرضیه اصلی: بین فرسودگی شغلی کارکنان و کارکرد های خانوادگی آنها رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه اول: بین فرسودگی شغلی کارکنان و مهارتهای حل مشکل آنها در خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه دوم: بین فرسودگی شغلی کارکنان و مهارت های ارتباطی آنها در خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه سوم: بین فرسودگی شغلی کارکنان و ایفای نقش های خود در خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه چهارم: بین فرسودگی شغلی کارکنان و پاسخهای عاطفی آنها خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه پنجم: بین فرسودگی شغلی کارکنان و درگیریهای عاطفی آنها در خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه ششم: بین فرسودگی شغلی کارکنان و کنترل اجتماعی آنها در خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    تعاریف نظری و عملی:

    تعریف نظری خانواده: این اصطلاح به واحد خویشاوندی اطلاق می‌شود  (پورافکاری 1376). در شکل هسته ای خانواده عبارتست از پدر، مادر و فرزندان درکاربرد وسیعتری ممکن است خانواده گسترده را هم در بر گیرد که شامل پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، دایی، عمه، فرزندخوانده ها و غیره نیز می گردد که همه آنها به عنوان یک واحد اجتماعی شناخته شده عمل می کنند (پور افکاری 1376)

    در این پژوهش خانواده عبارتست از گروهی از افراد که با هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند.

    کارکرد خانواده[5]: مدل مک مستر از کارکرد خانواده، [6] که یک مدل رفتاری است برای کارکرد خانواده شش بعد در نظر می گیرد؛ حل مساله[7]،  ارتباط[8]، نقشها[9]، پاسخدهی عاطفی[10]، آمیختگی عاطفی[11] و کنترل رفتار[12] (بعلاوه یک بعد عمومی بنام کارکرد کلی) هر کدام از این ابعاد بر روی پیوستاری از  کارآیی تا ناکارآیی قرار دارد.

    حل مساله: نشان دهنده توانایی خانواده برای حل مشکلات و نیز مراحلی که برای این کار طی می کنند می باشد هرگاه تمامی مراحل به خوبی طی شود، حل مساله به کارآفرین وجه ممکن انجام گرفته است و ناکارآمدترین شکل حل مساله آن است که خانواده حتی نتواند مساله را تشخیص دهد.

    ارتباط: یعنی توانایی اعضای خانواده برای تبادل اطلاعات (صرفاً اطلاعات کلامی).

    نقشها : شیوه خانواده در توزیع و انجام وظایف را توصیف می‌کند.

    پاسخدهی عاطفی : به توانایی اعضای خانواده برای دادن پاسخ هیجانی متناسب، چه احساسات مثبت و چه منفی اشاره دارد. 

    آمیختگی عاطفی: به کیفیت علاقه، توجه و سرمایه گذاری اعضای خانواده در برابر یکدیگر اشاره می کند.

    کنترل رفتار: استانداردها و آزادیهای رفتاری را توصیف می کند.

    در این پژوهش کارکرد خانواده آن چیزی است که ابزار سنجش خانواده اندازه می گیرد.

    فرسودگی شغلی[13]: به عنوان یک نشانگان بیماری که شامل تحلیل عاطفی[14]، مسخ شخصیت[15] و   کاهش پیشرفت افراد[16] است که می تواند در بین افرادی که کارشان در ارتباط مستقیم با مردم است دیده شود (مازلاک 1982).

    تحلیل عاطفی: مربوط می شود به کاهش منابع عاطفی یعنی فرد احساس میکند که فاقد منابع سازکاری است.

    مسخ شخصیت: شروع یک سری گرایشات دلسردانه و بی رحمانه به شغلشان.

    کاهش پیشرفت فردی: یعنی اینکه احساس می کنند نمی توانند کارشان را به همان خوبی که می توانستند انجام دهند، انجام بدهند.

    در این پژوهش فرسودگی شغلی آن چیزی است که ابزار فرسودگی شغلی مازلاک[17] اندازه می‌گیرد.

    فصل دوم

    (پیشینه پژوهش)

     

     

     
     فرسودگی شغلی:

     

    تقریبا در حدود 20 سال است که واژه فرسودگی شغلی در ادبیات روانشناسی به کار می رود و در حال حاضر فرسودگی شغلی به عنوان مشکل مهم اجتماعی و فردی شناخته شده است. (فاربر 1983، ص17) و در واقع ارتباط افراد با کارشان و مشکلاتی که بدلیل آن باعث ایجاد ناخرسندی و نارضایتی می شود به عنوان یک پدیده مهم در این سالها شناخته شده است و استفاده از اصطلاح فرسودگی شغلی برای این پدیده از سالهای 1970 در ایالات متحده متداول گشت بخصوص در بین افرادی که به کارهای خدمات انسانی اشتغال داشتند. البته اولین بار در داستان قرنر([18] 1981) یک مورد فرسودگی شغلی درباره مشکلات روانی و سرخوردگی یک معمار از شغلش بود که باعث پناه آوردن وی به جنگل های آفریقای جنوبی شد دیده شده است (مازلاک و همکاران 2004)

    تاریخچه مفهوم فرسودگی شغلی:

    فرسودگی شغلی ابتدا به عنوان مشکل اجتماعی مطرح شد نه به عنوان ساختار علمی. بنابراین مفهوم اولیه فرسودگی شغلی به وسیله واقع گرائی شکل گرفت تا مفاهیم علمی. در این مرحله مقدماتی شکل گیری مفهوم، تمرکز بر روی توصیفهای بالینی فرسودگی بود. بعدا مرحله دیگری شکل گرفت، مرحله تجربی، که در آن تاکید به تحقیقات سیستماتیک برروی فرسودگی شغلی وبخصوص ارزیابی این پدیده بود. از طریق این دو مرحله بود که تئوریهای رشد یافته و مفهوم گسترده شغلی و چهارچوبهای فرضی دیگر یکپارچه شدند. (مازلاک، شافلی 1994)

     

    < >مرحله اولیه یا پیشگام:اولین مقالات درباره فرسودگی شغلی در نیمه دهه 1970 در امریکا نوشته شد. مشخصه عمده این مقالات فراهم ساختن توصیف ابتدائی درباره پدیده فرسودگی شغلی بود و نام آنرا برای اولین بار عنوان کردند. و مقالات نوشته شده بر پایه تجربیات افرادی که در حرفه های خدمات اجتماعی و مراقبتهای بهداشتی کار می کردند بود. فرویدنبرگر (1975) به عنوان یک روانپزشک مشاهده کرد بسیاری از داوطلبانی که با او در یک مرکز بهداشت روانی کار می کنند یک حالت تحلیل هیجانی و از دست دادن تعهد و انگیزه را تجربه می کنند. عموما این فرایند در مدت یکسال ایجاد می شود و همراه با نشانه های مختلف جسمی و روانی بود. (مازلاک و شافلی 1994) برای مطرح ساختن این حالت بخصوص تحلیل روانی فرویدنبرگر واژه ای را که در اصطلاح محاوره ای عوام به تاثیرات سوء مصرف مواد اشاره داشت به کار برد .واژه "فرسودگی". مازلاک (1976) به عنوان یک روانشناس اجتماعی طی مصاحبه های که با تعداد زیادی از کارکنان خدمات انسانی در مورد استرسهای عاطفی مربوط به شغلشان انجام داد کشف کرد که استراتژیهای سازگاری کاربرد مهمی برای هویت شغلی افراد و رفتار مربوط به شغل دارد. (مازلاک 2004)

    در مرحله اولیه تحقیق فرسودگی شغلی خصوصیات بارزی که مقالات اولیه را تحت تاثیر قرار می داد ابعاد روانشناسی اجتماعی و بالینی فرسودگی شغلی بود. از لحاظ روانشناسی بالینی تمرکز بر علائم فرسودگی شغلی و بر موضوعات بهداشت روانی است. از لحاظ اجتماعی تمرکز بر ارتباط تامین‌کننده خدمات و دریافت کننده خدمات و به موقعیت کاری حرفه های خدماتی است. و بسیاری از این تحقیقات ابتدائی دارای خصوصیات کیفی و توصیفی بودند و از تکنیکهای مثل مصاحبه، مطالعه موردی، مشاهده در محل استفاده می گردید.

    علاوه بر این، این مرحله نخست به وسیله یک جهت گیری کاربردی قوی مشخص شده است که بازتابی از مجموع عوامل اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و فرهنگی در دهه 1970 می باشد. این عوامل متخصصان خدمات انسانی در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر قرار داد و برای این متخصصان بدست آوردن رضایت و خرسندی در حرفه اشان را مشکل تر ساخت (چرنیس 1980، فاربر 1983) به دلیل اینکه بعد از جنگ جهانی دوم خدمات اجتماعی، حرفه ای تر، بورد کراتیک تر و اعتباری تری و مجزاتر شده اند. مداخلات دولتی اقزایش یافته اند و مراجعان مستحق تر و محتاج تر به خدمات شده اند متعاقبا برای مردم دسترسی به موفقیت حرفه ای در خدمات انسانی دشوارتر شده و تلاش در جهت رهایی از فرسودگی هم به طور فزاینده ای معمول شده است.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - آقا بخشی، حبیب،(1378)، اعتیاد و آسیب شناسی خانواده، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان بهزیستی کشور و دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

    2- ابراهیم نوری، هما(1377)، بررسی تاثیرات میزان درآمد ماهیانه، تجربه شغلی و ویژگیهای شخصیتی بر سندرم فرسودگی شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

    3- ابزاری، مهدی، و سرایداریان، حمید (1376) سازمان ، مدیریت و فشارهای روانی، چاپ اول. اصفهان انتشارات ارکان

    4- اعزازی ، شهلا(1376)، جامعه شناسی خانواده، چاپ اول. تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان

    5- بابلی بهمنی، عزیزاله (1378)، بررسی میزان فرسودگی شغلی مدیران دبیرستانهای دولتی پسرانه شهر تهران و رابطه آن با روشهای مقابله ای آنها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی دانشگاه تهران

    6- بارکر، فیلیپ (1375)، خانواده درمانی پایه، ترجمه محسن دهقانی- زهره دهقانی، تهران، انتشارات رشد

    7- بهاری، فرشید(1378)، بررسی رابطه بین کارآیی خانواده زوج های طلاق و زوج های در حال طلاق، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه تربیت معلم تهران

    8- بهمنی، لیلا،(1381)، نقش حمایتهای اجتماعی در فرسودگی شغلی مدیران مدارس شهرستان رامهرمز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

    9- بیگی فرد،سلیمه(1378)، بررسی ارتباط ویژگی سخت رویی و حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی در بین کارکنان مراکز توانبخشی بهزیستی شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    10- پاکی، فاطمه (1380)، سنجش و اندازه گیری، ساخت و هنجاریابی آزمون فرسودگی شغلی و پیش بینی عوامل فرسودگی در معلمان شهرستان اسلامشهر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

    11- پاول، تروورجی، ورانرایت، سیمون جی،(1380)، فشار روانی، اضطراب و راههای مقابله با آن، ترجمه عباس بخشی پور رودسری و حسن صبوری مقدم. مشهد. انتشارات آستان قدس رضوی

    12- پورافکاری، نصرت الله(1373) فرهنگ جامع روانشناسی، جلد اول، چاپ دوم، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر

    13- پویانفر، آزیتا (1381) بررسی رابطه بین کارآئی خانواده با سلامت عمومی زوجین دانشجو در شهر تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا.

    14- پیامی بورسای، میترا (1374)، بررسی وضعیت حمایت های اجتماعی و ارتباط ان با فرسودگی شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس

    15- پیکارد، بتی. جی.(1373)، مقدمه ای بر مددکاری اجتماعی. ترجمه منیرالسادات میر بها و اکبر بخشی نیا. تهران. مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

    16- ثنائی، باقر (1379)، مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج، چاپ چهارم، تهران، انتشارات بعثت

    17- جونز، الزا(1378)، درمان سیستم های خانواده، ترجمه فرزین رضاعی، تهران، انتشارات ارجمند

    18- حسنی- فاطمه(1381)، بررسی میزان فرسودگی شغلی معلمان زن ریاضی و هنر دبیرستانهای عادی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه الزهرا

    19- دقیقی، رضا و فرهنگی ، علی اکبر،(1379) تنش در محیط کار، چاپ اول، تهران ، انتشارات نگرش روز

    20- رسولی. ماریا (1381)، برری رابطه استرس شغلی با رضایت زناشوئی و سلامت روانی افسران پلیس مرد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

    21- روزن بادم، هایدی(1367)، خانواده به منزله ساختاری در مقابل جامعه، ترجمه محمد صادق مهدوی تهران مرکز نشر دانشگاهی

    22- زارعی، فرامرز (1379)، بررسی نشانگان فرسودگی شغلی مشاوران مدارس شهر قزوین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    23- ساعتچی، محمود،(1376)، روانشناسی بهره وری، چاپ اول، تهران، موسسه نشر ویرایش

    24- ساعتچی، محمود،(1376)، روانشناسی کاربردی برای مدیران، چاپ سوم. تهران. موسسه نشر ویرایش

    25- سالاری، راضیه(1380)، بررسی مقایسه‌ای کارکردهای خانواده نوجوانان افسرده با کارکردهای خانواده نوجوانان بهنجار در مقطع دبیرستان در شهر مشهد، ، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    26- سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهد(1376)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ اول، تهران نشر آگر

    27- سعادتمند، نیره(1376)، بررسی رابطه بین کارآیی خانواده و سلامت عمومی فرزندان آنها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

    28- سگالن، مارتین،(1370)، جامعه شناسی تاریخی خانواده، ترجمه حمید الیاسی، تهران. نشر مرکز

    29- شریفی حسن پاشا و شریفی نسترن،(1380)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ اول، تهران، انتشارات سخن

    30-  شیخی، محمد تقی، (1380)، جامعه شناسی زنان و خانواده، چاپ اول. تهران. شرکت سهامی انتشار

    31- شیرکول، ماندانا (1382)، عوامل موثر در بروز فرسودگی شغلی معلمان دانش آموزان نابینا، ناشنوا و عادی در مقطع راهنمائی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

    32- ف، ملانقی(1377)، وضعیت عملکرد خانواده در سلامت روانی زنان در خانواده های چند همسری، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

    33- فاضل، مرتضی(1380)، رابطه کارآیی خانواده و راهبردهای مقابله با استرس نوجوانان فاقد و واجد پدر شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

    34- فتحی ، نادر(1383)، فرسودگی شغلی و شیوه ی مقابله با آن، فصلنامه علمی- پژوهشی صدای مشاور سال اول، شماره 3

    35- فیلیان، عماد (1371)، بررسی میزان فرسودگی شغلی و ارتباط آن با روشهای مقابله ای به کار گرفته شده توسط پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی، عمومی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس

    36- کارلسون، جان، اسپری، لن، ولویس، جودیث (1378)، خانواده درمانی، ترجمه شکوه نوابی نژاد، تهران، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات خانواده انجمن اولیا و مربیان

    37- کوئن، بروس (1376)، درآمدی به جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، چاپ سوم، تهران، نشر توتیا

    38- محسنی، منوچهر (1376)، مقدمات جامعه شناسی، چاپ چهاردهم، تهران: نشر دوران

    39- ملک خسروی، غفار (1382) ، کارکرد خانواده در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    40- مینوچین، سالوادر، فیشمن، اچ چارلز(1381)، فنون خانواده درمانی، ترجمه فرشادبهاری و فرح سیا، تهران، انتشارات رشد.

    41- نجاریان، فرزانه (1374)، عوامل موثر در کارائی خانواده، بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس سنجش خانواده FAD ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

    42- نجفی ، محمود (1382)، بررسی رابطه کارآیی خانواده و دینداری با بحران هویت دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم رشته های تحصیلی نظری(ریاضی، علوم تجربی و انسانی) مقطع متوسطه شهر تهران در سال 82-81 پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

    43- هی لی، جی (1370)، روان درمانی خانواده، ترجمه باقر ثنائی، تهران، انتشارات امیر کبیر

     

     

    منابع و ماخذ لاتین

    1- Baum, A , Graunberg , N. G(1991).Gender , stress , and health. Health psyc hology. 10 , 80 – 85

    2-Byrne Barbura . m , the maslach Burnout inventory: Testing for factorial validity teachers, J , of occupation and organization ,  Psyc:6g pp 197-212.1993

    3-Christina Maslach , wilmar B. Schaufeli , Michael D. Leiter. (2001) Job burnout. Annuol Review of Psychology , 52 , Pg 397-422

    4-Esther. R, and et al , A Canadian –Datch Comparison of teachers burnout. Psychological reports , 1997, 81, 371 – 382

    5- fristad.M.A(1989).A comparison of the McMaster 8 circumplex family assessment instruments. Journal of Marital and family therapy 15:174-183

    6- Ivan W.Miller,Christiane E.Ryon,Gabor I.keitner,Duane S.Bishop and Nathan B.E pstein(2000),the McMaster Approach to families. Theory, assessment,treatment and research, Journal of family therapy 22:168-189

    7- Janice S. Gomez, Ron C . Michaelis (1995) . An assessment of burnout in humun service providers . Journal of Rehabilitation

    8- Jonathon   R.B. Halbesleben , M . Ronald Buckley (2004). Burnout in Orgonizational life. Journal of Management 30, 859-879

    9- Lacroix , A. 2.8 Haynes , S. G (1987). Gender differencesin health of work place roles. In p . C. Botnett , l. Biener, 8 G . k. Boruch (Eds) Gender and Stress. pp.97. 121). Newyak

    10- Larson,M.l. Potenza , I . M . Wennstedt , W . L . , and Jailars , I . P . (1995) personal Problem Solving in a Simulated Setting: Do Perceptions accurately reflect behavior? cognitive Therapy and Research, 19,241,257

    11- Michael Drumm, Alan Corr and Michael Fitzgerald,(2000),the Beavers, McMaster and Circumplex clinical rating scales: a study of their sensitivity, specificity and discriminant validity . Journal of family therapy 22.225-238

    12-olsen.D.H.M.Mccubbin,H,I,(1983),families: what makes them wak,sage,Beverly Hills

    13-Soderfeldt . M,Soderfeldt . B, warg . L . (1995).Burnout in social work.Social work , 1995. sep . vol 40 (5) 937- 648 

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه فرسودگی شغلی متصدیان اموربانکی بانک ملی آذربایجان شرقی با کارکرد های خانوادگی آن ها در سال 1383
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت