پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن

تعداد صفحات: 80 فرمت فایل: word کد فایل: 2913
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

    پیشگفتار :

    در طول تاریخ , خدمتگزاران فراوانی بوده اند که دست به خدمات ارزنده و چشمگیری زده اند و وجودشان مایه برکت و خیر برای مردم بوده است . اموال و ثروتهایی که به عنوان[ موقوفه] در حوزه فرهنگ اسلامی دیده می شود گوشه ای ازاین خدمتهای ماندگاراست . بناهای خیریه , مساجد, تکایا, پلها و بسیاری از تاسیسات عام المنفعه دیگر, دلیل آن است که همواره انسانهای خدوم و خدمتگزار در جامعه بوده اند که وجودشان منشا آثار و خدمات مفید و مردمی گردیده است . چهره هایی که عمر خود را در پی کسب ابتکار واختراع و بذل دانش و شکوفایی استعدادها گذاشتند و به مردم و جامعه خدمت کردند. عالمان راستین و درد آشنایی که خدمتگزاری با روح و جانشان آمیخته و علاوه برانجام وظیفه , پیدایش حادثه و ضرورت ایثار, در کنار مردم و با مردم بوده اند.

    مردم , روحانیان را خدمتگزاران بی منتی می شناسند که در تاریخ منشا برکات و خدمات فراوانی بوده اند.

    اهل علم ,از متن مردم و جامعه برخاسته و با آنان در تکالیف اجتماعی و همقدم بوده است .

     

    پر واضح است که اگر خدمت از هرکس پسندیده است ,ازاهل زیبنده تر و زیباتراست .
    در پایان , به فرازی از سخنان امام خمینی , رحمه الله علیه , که خورشید وجودش ازافق حوزه نمایان گشت و شعاعش همگان را فرا گرفت و این راه هستی اش را فدا ساخت , گوش جان می سپاریم . به امید آن که راه و کلام اوالگوی رفتار و گفتارمان گردد:

    تا حیات دارم خدمتگزار همه هستیم : خدمتگزار ملتهای اسلامی , خدمتگزار ملت بزرگ ایران , خدمتگزار دانشگاهیان و روحانیون , خدمتگزار همه قشرهای کشور و همه قشرهای کشوراسلام و همه مستضعفین .

     

    فصل اول

     طرح تحقیق

    مقدمه

    بیان مسئله

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    هدفهای کلی تحقیق

    فرضیه ها

    متغییر های تحقیق

    تعاریف عملیاتی متغییرها

     

     

    طرح تحقیق :

    بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن

     

    واژه های کلیدی : 

    مردم قزوین ، خدمات شهرداری ، رضایتمندی

     

    مقدمه

    ما یک خانواده بزرگیم. یک ملتیم. ما با بعضى از این مدعیان فرق مى کنیم که از این طرف و آن طرف دنیا یک عده دور هم جمع شده اند، بومیها را یا کشته اند یا اسیر کرده اند یا مغلوب کرده اند و چیزى درست کرده اند و اسمش را کشور گذاشته اند. ما فرق مى کنیم. ما یک ملتیم؛ یعنى همه وجودمان در هم تنیده است. دین، آیین، رسوم، شادى، غم و اهدافمان، همه اش به هم گره خورده است. ما یک تن واحدیم و یک ملتیم و طبیعى است که باید همدیگر را دوست داشته باشیم. اصلاً این عشق به یکدیگر پایه هر نوع فعالیت اجتماعى است. اگر ما به بقیه علاقه نداشته باشیم و عشقى وجود نداشته باشد، براى چه باید الان بیایید اینجا بنشینند. براى چه؟ به قول آقاى شکریه چرا باید افتخارى بیاییم وقت، جان و مالمان را بگذاریم؟ براى اینکه همدیگر را دوست داریم. باید دوست داشته باشیم. فضاى جامعه ما باید به گونه اى باشد که همه همدیگر را دوست داشته باشیم. اگر همه همدیگر را دوست داشته باشیم، دیگر بسیارى از بدبینیها، اجحافها و ظلمها از بین مى رود. آدم به کسى که دوست دارد دیگر نمى کند. اینکه مى بینید بعضیها تلاش مى کنند زمین را به آسمان بدوزند، بالاخره با کلکى چیزى را به جیب خودشان بیاورند، اگر یک لحظه فکر کنند این چیزى را که مى آورند، مال بقیه است، بقیه را هم او دوست دارد، با پارتى بازى و کلک در یک جایى مى خواهد یک چیزى را ببرد، و به سمت خودش ببرد، حتماً این کار را نمى کند. پایه اش این است که ما همه همدیگر را دوست داشته باشیم.

    این دستور خدا و پیامبر خداست. این تعلیمات اهل بیت (ع) است. تا جایى که شما مى بینید، آن قدر دوست دارند که دشمنانشان را هم دعا مى کنند. خیلى عجیب است. پیامبر چقدر انسانها را دوست دارد؛ رحمه للعالمین. عزیزترین کس او که عمویش حضرت حمزه است، در جنگ احد جگرش را مثله کردند، بعد همان کسى که این کار را کرده، شهادتین را مى گوید، مى گوید بسیار خوب، برو جایى که من تو را نبینم؛ در صورتى که بین آدمهاى معمولى کمترین مجازات او این بود که شبیه آن کار را به سرش بیاورد. بسیار خوب این قدر رئوف است که مى نشیند براى امتش، حتى آنهایى که بعداً مى آیند، استغفار و طلب آمرزش مى کند. از خدا پیروزى، سهولت و آرامش مى طلبد. ما پیرو آن نبى هستیم.

     

    بیان مسئله :

    در این پژوهش به بررسی میزان رضایتمندی مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری قزوین میپردازیم ، بررسی میزان رضایت مندی مردم  از خدمات شهرداری یکی از عواملی است که به نظر پژوهشگر می تواند در بسیاری موارد تاثیر گذار باشد و نقش بسزایی در وضعیت روحی و روانی ساکنان شهر داشته باشد .

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق :

    مردمی که در شهرها زندگی می کنند برای آسایش و آرامش و رفاه به سازمانهای و ارگانهای متعددی وابسته هستند ، یکی از این ارگانها شهرداری نام دارد که وظایف گوناگونی را بر عهده دارد و از آن جمله خدمات شهری یکی از وظایف و شاید اهم وظایف شهرداری باشد ، این امر که مردم جامعه نسبت به فعالیت ها و خدمات شهرداری خود چه نظری دارد و نگاه آنها به جامعه و محیط پیرامون خود چگونه است از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد ، این اهمیت دلیل مناسبی برای پرداختن به این موضوع است .

     

    هدف های کلی تحقیق :

    هدف های کلی در این پژوهش بررسی میزان رضایت مندی مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری قزوین میباشد ، که برای نیل به این هدف از روش های آماری و نمونه گیری استفاده خواهد شد تا بتوان به یک آمار صحیح و واقع بینانه دست یافت .

    هدف های جزئی تحقیق :

    هدف های جزئی تحقیق را با عنوان " میزان رضایت مندی مردم قزوین از خدمات شهری ، اجرایی توسط شهرداری "  بیان می نمائیم .

     

    فرضیه ها :

    فرضیه اول :

    مردم قزوین از خدمات شهری ارائه شده توسط شهرداری در دوره چهار ساله رضایت نسبی دارند .

     

    فرضیه دوم :

    مردم قزوین از خدمات شهری ارائه شده توسط شهرداری در دوره چهار ساله رضایت نسبی ندارند.

     

    متغییر های تحقیق :

    متغییر مستقل :

    رضایتمندی ، خدمات شهری

     

    متغییر وابسطه :

    در این تحقیق عبارت است از میزان رضایت مندی مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری قزوین .

     

    تعاریف عملیاتی متغییر ها :

    رضایتمندی  :

    کلمه رضایتمندی یک واژه ترکیبی از کلمه رضایت است و این مفهوم را بیان می کند که فرد با افرادی نسبت به چیزی یا کسی احساس وضعیت مطلوب را داشته باشند .

     

    تعریف نظری خدمات شهری :

    به جرات می‌توان ”خدمات شهری“ را قلب ”مدیریت شهری“ دانست. چون آنچه در ارتباط مستقیم و منسجمی با زندگی روزانه شهروندان است و کیفیت زندگی آنان را تعیین می‌کند نحوه ارایه خدمات شهری توسط شهرداری (و دیگر نهادهای مرتبط) و نحوه دریافت آن خدمات توسط یکایک شهروندان است.

    اگرچه گستره و نوع خدمات شهری همراه با نحوه ارایه آنان، از اهمیتی فوق‌العاده‌ای برخوردار است (که غالباً نیز نسبت به آن اطلاعاتی داریم) اما آنچه ما می‌خواهیم در این جا بدان بپردازیم، توضیح این نکته است که بدانیم در زمینه خدمات شهری، کجا هستیم، کجا باید برویم و چه مراحلی را باید طی کنیم.  

    شهرداری  :

    بلدیه در لغتنامه دهخدا این چنین تعریف شده است: «مؤسسه‌ای در هر شهر که به کار نظافت و خوبی آب ونان و چراغ و سوخت و خواربار و صحت نظر دارد».

    در نخستین قانون بلدیه فصل اول از وظایف بلدیه آمده است: «مقصود اصلی تأسیس بلدیه حفظ منافع شهرها و ایفای حوائج اهالی شهرنشین است» و یا «مساعدت به دولت در ساختن بازار ها ونمایشگاه های تجاری و کلیه مراقبت ، روج حرفت و تجارت شهر و دایر نمودن محل تشخیص اسعار و معاملات عمومی» که همگی حاکی از وجود قوانین شهروندی و مردمی بودن این نهاد در بدو تأسیس است.

    در این قانون رئیس اداره بلدیه منتخب و تابع انجمن بلدیه توصیف شده و وظایف و اختیارات او به گونه‌ای تعیین شده که بسیاری از حقوق اساسی شهروندان که تا پیش از این پایمال می‌شد‌، محقق گردد ولی به دلایلی چون کارشکنان داخلی، حکومت استبدادی، دوران استعمار و.... این قوانین بدون اجرای واقعی تنها در قانون بلدیه باقی ماند. 

    با گذشت بیش از یکصد سال از تأسیس نخستین بلدیه در کشور و علیرغم تغییرات مهم در ساختار سنتی قدرت ، بلدیه همچنان از نهادهای مدنی به شمار می رود . روند تغییرات بدون شک فراز و نشیب هایی را در بلدیه و شهرداری های امروز به وجود آورده است و اکنون شهرداری ها به سمت محلی گرایی و کاهش تمرکز پیش می روند. 

    بررسی و مطالعه بلدیه و به موازات آن شهرداری ها می تواند در کاهش آسیب ها و مشکلات شهرداری ها مؤثر واقع شود و دریچه های جدیدی را برای ارائه راه حل مناسب در اداره امور شهر بگشاید. 

    «شهرداری» از لغاتی است که فرهنگستان ادب فارسی وضع نموده و تشکیلاتی که اکنون شهرداری نام دارد، سابق «بلدیه» خوانده می‌شد. سازمان بلدیه از یادگارهای دوره مشروطیت است و از جمله نخستین اموری که بانیان مشروطیت بدان توجه کردند، یکی هم سروسامان دادن به اداره امور شهرها و تدوین قانون بلدی و تشکیل سازمان بلدیه بود که چند سالی طول کشید تا پایه و زیربنای آن شکل بگیرد. از این رو، پس از استقرار مشروطیت در دوره اول به تدریج افراد و مؤسساتی برای اداره و تنظیم امور شهری و ولایات معین شدند.

    و اما در این میان، بلدیه (شهرداری) قزوین هم برای خود سرگذشت و داستان شنیدنی دارد. آغاز فعالیت شهرداری قزوین را 1296 خورشیدی نوشته‌اند، زیرا در این سال برای اولین بار رییس بلدیه قزوین به این سمت برگزیده و مشغول به کار شد.

     در دوران قاجاریه در قزوین در عهد حکمرانی شاهزاده الله قلی میرزا ایلخانی اداره ای

    در شهر تاسیس می شود به نام (ریسمان سنج) که به اعتباری وظیفه آن دریافت نوعی عوارض سطح شهر بوده است . ناجی قزوینی که از شاعران آن عهد است ، مسئولیت نویسندگی این اداره را بر عهده می گیرد .

    در دوران عمید الملک ، در سال 1326 ه.ق همزمان با انتخاب دو نماینده قزوین در مجلس شورای ملی ، اولین انتخابات (انجمن بلدیه ) یا انجمن شهر نیز صورت می پذیرد. انجمن مزبور از میان اصناف شهر برگزیده شد که افرادی چون : صدر الاسلام _ حاج محمد حسن شاهرودی _ حاج سید موسی بزاز و حاج سید میرزای عطار در آن عضویت داشتند. ریاست انجمن مزبور بر عهده صدر العلماء فرزند میرزا علی اکبر قرار گرفت میرزا حسین صالحی ملقب به صدر العلماء نوه حاج ملا صالح برغانی بنیانگذار مدرسه صالحیه بود . او در همین مدرسه به تحصیل پرداخت وبعد راهی ودر زمینه های اصول ، فقه وحکمت و مقدمات ریاضی به تحصیل پرداخت . به اعتباری میتوان صدرالعلماء را نخستین شهردار قزوین به شمار آورد که از سوی مردم شهر به این سمت برگزیده شده بود.

    با انتخاب نظام الدوله (خواجه نوری ) به سمت فرماندار قزوین در سال 1298 خورشیدی ، سید کاظم اتحاد (سر کشیک زاده) که از دوستان فرماندار بود به قزوین فرا خوانده می شود و کار سازمان دهی (بلدیه) قزوین به او واگذار می گردد.

    او سازمان مرتبی را با شعبه هایی چند وتعیین اعتبار مشخص برای بلدیه قزوین ترتیب می دهد. از آنجا که بلدیه آن روز جز دریافت عوارض دروازه ها (نواقلی) محل درآمد دیگری نداشت فقط می توانست حقوق کارکنان خود را با مشکل تامین کند و اقدامی در زمینه آبادانی وپاکیزگی شهر انجام نمی دادند.

    با انتقال سلطنت به رضا شاه و برگزیده شدن بوذر جمهری به سمت کفالت شهرداری

    تهران وانجام فعالیتهای گسترده در سطح شهر تهران ، شرایط بد شهر قزوین که با تهران فاصله کمی داشت بیشتر به چشم می آمدواز اینرو روزنامه های محلی وشخصیتهای موثر شهر و وکلای برای جلب توجه دستگاه حکومت وشخص رضا شاه به نابسامانیهای شهر قزوین و ایجاد یک بلدیه فعال ،د ست به یک رشته فعالیتهای چشمگیر می زننداز آن جمله است فوق العاده روزنامه (رعد) قزوین به تاریخ دوم مهر 1306 خورشیدی . این فوق العاده به مناسبت سفر رضا شاه به همراه ولیعهد به قزوین و عبور از آن شهر انتشار یافته است . قصد از انتشار فوق العاده گذشته از تعارفات چاپلوسانه بخش اول آن وطرح خواسته های مردم قزوین ومشکلا ت آنان بوده است . در این درخواست از شاه تقاضا شده است تا : (... قزوین را جزء یکی از محلات

    تهران ) محسوب بدارد . این درخواست بیانگر آن است که فعالیتهای شهرداری در تهران توجه ساکنان قزوین را به خود جلب کرده بوده وآنها می خواسته اند تا شهرستان جزء ابوابجمعی شهرداری تهران درآید؟

    شادروان گلریز درباره پرونده های شهرداری وچگونگی از میان بردن آنها چنین اشاره دارد که ارتش اشغالگر سرخ در سال 1320 در جریان جنگ دوم جهانی ، پس از به اشغال در آوردن شهر قزوین وتسلط بر تمامی سازمانها واداره های  دولتی شهر ، پرونده های شهرداری را از بین می برد. در مورد چگونگی امر یادآور می شود که آنها پرونده ها را به عنوان مصالح ! برای بستن جلوی نهروبرگرداندن آب مورد استفاده قرار داده اند .

    ملاحظه می کنید ، این را می گویند ارتش ایدئولوژی رهایی بخش ، مجهز به جهان بینی کمونیزم هر چه مربوط به گذشته ودوران بورژوازی است؟ باید از بین برده شود، با قاطعیت وبدون چون وچرا ؟! به ناچار برای یافتن سندی در باره بلدیه قزوین در عهد رضا شاه ناگزیر از آن گشتم با برگ برگ روزنامه های اطلاعات وبازپرس ورعد را از سال 1305 تا 1337 ورق بزنم واخبار داخله وشهری آنها را بخوانم تا چگونگی کار را چنان که آمده است باز شناسم.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

     

    1. جلالی، سید احمد، 1381، هوش هیجانی، فصلنامه خدمات شهری، سال هجدهم، شماره 1و2، بهار و تابستان 1381، شماره مسلسل 70-69، صفحات 89 تا 105
    2  - مقنی زاده، محمد حسن، 1380، بررسی راه های افزایش مشارکت مردم در خدمات شهری  .
    3 -  مقنی زاده، محمد حسن، 1381، ارتقای فرهنگ فردی جامعه ، بنیانی برای اصلاح خدمات شهری ،  سال هجدهم، شماره 3، پائیز 1381، شماره مسلسل 71، صفحات 103 تا133.

     

    فهرست منابع مقاله دکتر سید احمد جلالی:

    1- شریفی، حسن پاشا؛ نظریه خدمات شهری شهرداری  1376.

    2. Goleman Daniel,.(1995) Emotional Intelligence Why it can matter more than IQ. New York: Bantam Books.

    3.Kirk,A,S. Gallagher, J,J. Anastasiow, J,N. (1997) Educating Exceptional Children. Boston, Houshton Company.

     

    4.Stein,J,S. (1998) Insights publication of the Northeast Human Resources Association.
    5.O’Neil,J. (1996) M.A. Nehra On Emotional Intelligence.

     

    6.Bar-On,R. (1997)A measure of Emotional and Social intelligence Chicago.
    7.HR Reporter, Canadian The National Journal of Human Resource Management (1998).EQ beats IQ in Workplace.

    8.Validity Issues in Measuring Psyc . . . : The Case of Emotional Intelligence Page 1-33.

     

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن , رساله در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن , پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن , مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان رضایت مردم قزوین از خدمات چهار ساله شهرداری و علل و عوامل آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت