پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن

تعداد صفحات: 147 فرمت فایل: word کد فایل: 2603
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حقوق
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A»

    رشته: حقوق

    گرایش :  

    جزا و جرم شناسی

    چکیده

    جهان سوم اصطلاحی‌ست که در نیمه دوم قرن بیستم در اشاره به کشورهای توسعه‌نیافته از نظر اقتصادی و کشورهایی که در جهان اول و جهان دوم قرار نمی‌گیرند، به کار می‌رفت. جرم در لغت به معنای «گناه» آمده است. و در اصطلاح، علیرغم تعاریف زیادی که از جرم شده هنوز هم این موفقیّت بدست نیامده تا از جرم، آنچنان تعریفی به عمل آید که مورد قبول همگان قرار گیرد و در زمان و مکان واجد ارزش باشد و دلیل این امر نیز این است که پدیدۀ جرم بر حسب دانشمندان و محققان دارای مبانی و صور گوناگون بوده، به سخنی دیگر، آنچه که از نظر یکی جرم محسوب می‌شود بر حسب دیگری نه تنها ممکن است عنوان جرم به خود نگیرد، بلکه امکان دارد که حتی عملی پسندیده به شمار آید. جامعه ایرانی دچار جرم و جنایت و انحرافات بوده و هست. این جریان به سادگی تقلیل نخواهد یافت. زیرا به میزانی که جامعه در مسیر توسعه قرار گرفته، حوزه انحرافات نیز توسعه خواهد یافت. برای فهم آسیب های اجتماعی در ایران بهتر است در حول و حوش سنت دورکیمی قرار گرفته و با توجه به بی ارتباطی بعضی از اصول و نکات این سنت با شرایط جامعه ایرانی، رویکردی مرتبط با جامعه ایرانی از این سنت استحراج کرده و فهم جامعه ایرانی به لحاظ وضعیت آسیبی اش، ممکن تر شود.جامعه ایرانی، چندلایه است. ظاهری ترین لایه آن انتظام است و میل به نظم. در حالی که پنهان ترین لایه جامعه میل به بی نظمی  و اختلال است. این نوع داوری درمورد جامعه ایرانی با توجه به شواهد موجود در مورد انحرافات و آسیب ها حاصل شده است. از طرف دیگر، جامعه ایرانی ساحت دوگانه خاصی دارد. یک صورت این ساحت، وجود سازمانهای اجتماعی ضعیف است و صورت دیگر آن فردیت خودخواه و خود مدار است. عدم در هم شدگی این دو صورت است که بروز وظهور آسیب ها را ممکن و ماندگار می کند. آسیب ها در ایران کمتر ریشه در فردیت – به معنای مدرن- آن دارد. بلکه بیشتر ریشه در ناتوانی پیوند بین فردیت و ساختارها می باشد. برای بهبود شرایط می بایستی فردیت را تقویت و سازمانهای اجتماعی را متکثر کرد

     

    کلمات کلیدی – جرم و جنایت- جهان سوم

    1- بیان مساله

    جهان‌ سوم در مقابل جهان اول که متشکل از نظام‌های مردم‌سالار پیشرفته‌ی سرمایه‌داری و جهان دوم، متشکل از کشورهای پیشرفته صنعتی کمونیست، بود قرار داشت و اصطلاح جهان سوم برای اولین بار توسط «آلفودسووی» به منظور طبقه‌بندی آن دسته از کشورهای جهان که از دو بلوک سیاسی– نظامی و اقتصادی آن زمان(بلوک شرق و غرب) خارج بودند به کار برده شد، و بعد از آن این اصطلاح نامی شد برای اغلب کشورهای آسیایی-آفریقای و امریکای لاتین که هم دارای اقتصادی ضعیف بودند و اغلب آنها بعد از جنگ جهانی دوم از چنگ استعمار رهایی یافته و به استقلال رسیده بودند.این کشورها زمانی به استقلال رسیدند که جنگ سرد بین دو بلوک شرق و غرب حاکم بود و اغلب آنها که با کشورهای استعمارگر سر ستیز داشتند با هم هماهنگ شدند که هیچ‌کدام به این دو اردوگاه جنگ سرد نپیوندند و در بین سال‌های 1960-1950 سعی کردند یک هویت سیاسی مستقل برای خود تعریف کنند که آنها را از دو گروه کشورهای «کاپیتالیست و سوسیالیست» جدا کند که رهبران این جنبش عبارت بودند از «جواهر لعل نهرو» از هندوستان، «جمال عبدالناصر» از مصر، «سوکارنو» از اندونزی و رهبران دیگری که هدایت این کشورها را در دست داشتند.این کشورها که عنوان «عدم تعهد» در مقابل شرق و غرب را بر خود نهاده بودند در سال 1955 در کنفرانس باندونگ در اندونزی گردهم آمدند با این هدف که در برابر دو گروه کشورهای شرق و غرب یک نیروی سوم به‌وجود آورند. و عامل هم‌بستگی آنها نیز تلاش در راستای برانداختن استعمار سیاسی و اقتصادی و همکاری با جنبش‌های آزادی‌خواه و استعمارستیز بود و مهم‌ترین نکاتی که در این کنفرانس بر آن تأکید داشتند عبارت بود از یکپارچگی، حاکمیت و برابری ملت‌ها و نژادها، دخالت نکردن در امر داخلی کشورها و خودداری از پیوستن به پیمان‌های دفاعی گروهی به خاطر همزیستی صلح‌جویانه....

    لذا این کشورها، با وجود اینکه در سازمان ملل دارای بیشترین آراء بودند اما به خاطر ضعف‌های که در زمینه‌ی اقتصاد، سیاست و تکنولوژی و عوامل دیگر داشتند باعث شد که کشورهای قدرتمند و استعمارگر هم‌چنان در این کشورها حضوری هر چند غیر مستقیم داشته باشند .

    در تقسیم‌بندی دیگری، رهبران چین کمونیست، تفسیر دیگری از جهان سوم ارائه می‌دهند، طبق نظریه‌ی «سه جهان» مائوتسه دون، امریکا و شوروی جهان اول، ‌ژاپن و کشورهای اروپایی غربی و کانادا جهان دوم و افریقا و امریکای لاتین و بیشتر کشورهای آسیایی، جهان سوم را تشکیل می‌دهند، از نظر مائو و پیروانش، رابطه‌ی این سه جهان رابطه‌ای هرمی و مبتنی بر قدرت بود .

    کشورهای جهان سوم با وجود داشتن، بیشترین امکانات مادی و انسانی و همین‌طور بهره‌مند بودن از منابع عظیم ثروت دارای شرایط مناسب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیستند. زمینه‌ی این مشکلات به سیاست‌های کشورهای استعمارگر و قدرتمند که در طی قرون گذشته در این کشورها، به اجرا گذاشتند برمی‌گردد. به گونه‌ای‌ که هر چند در ظاهر این کشورها به استقلال سیاسی دست یافته‌اند ولی هنوز به طور غیرمستقیم وابسته به این کشورها می‌باشند.

    کشورهای جهان سوم با وجود مشابهت‌های فراوان و خصوصیات مشترک، تفاوت‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی زیادی با یکدیگر دارند که این امر ناشی از ویژگی‌های جغرافیای، منابع مادی و انسانی و فرهنگی و آداب و سنن و ساختار سیاسی، این کشورها می‌باشد و با این وجود یک سری خصوصیات و ویژگی‌های مشترکی دارند که هر چند نسبت این ویژگی‌ها در کشورها با یکدیگر فرق می‌کند.

    بنابراین، مهم‌ترین مشکل کشورهای جهان سوم، را با توجه به ویژگی‌های نسبتا مشترک میان آنها، می‌توان این عامل دانست که، در تقسیم‌بندی‌های بین‌المللی در داخل خود از یک سیستم متجانس فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برخوردار نیستند، نتیجه نبودن این ساخت متجانس، انعطاف‌پذیری آنها به متغیرهای خارجی و تناقضات فراوان در حیطه‌ی فرهنگ و اقتصاد در سیستم داخلی آنها می‌باشد. که این عامل به راحتی در کشورهای جهان سوم قابل مشاهده و شناسایی است. به عبارتی، کشورهای جهان سوم در موقعیتی پا به عرصه‌ی وجود گذاشتند که غرب طی چندین قرن به این نظام شکل داده بود و شکافی عمیق از لحاظ تجربه‌ی کشورسازی و ایجاد سیستم‌های هماهنگ به وجود آورده بود.بعد از جنگ جهانی دوم، توسعه و بهره‌برداری از طبیعت و ایجاد رفاه عمومی و شهرنشینی و اشتغال تخصصی و ارتقا ارکان اجتماعی و مملکت‌داری در سطح بین‌الملل مطرح شده بودند و تقریبا تمامی کشورها، با سیستم‌های گوناگون اجرایی سعی در پیاده کردن این ارزش‌ها داشتند و در واقع از این دریچه‌ی مادی، به حیات و انسان را می‌نگریستند و جهام سوم از تاثیرات چنین جریاناتی آزاد نبود. لذا کشورهای جهان سوم که پس از استقلال قدم در عرصه‌ی توسعه گذاشتند، طولی نکشید که با انبوهی از مشکلات و موانعی اصولی و زیربنایی مواجه شدند؛ از یک طرف، کشورهای جهان سوم، ساختار لازم را برای فعالیت و بسیج اقتصادی دارا نبودند و از سوی دیگر آن دسته از کشورها که الگوی نظام سرمایه‌داری را اتخاذ کردند از پیش‌نیازهای مهم فرهنگی و اجتماعی برخوردار نبودند. رشد اقتصادی و توسعه‌ی صنعتی نیازمند انگیزه‌ها، خواسته‌ها و ارزش‌های جدید فردی و نهادهای نوین اجتماعی بود که جهان سوم عمدتا فاقد آن بود. غرب در دوره‌ی استعمار، پول‌پرستی، مصرف‌گرایی، و علاقه به رفاه و  روح سرمایه‌داری را به جهان سوم انتقال داد. اما فرهنگ و ساختار لازم برای فعالیت متعادل اقتصادی و توسعه‌ی صنعتی را عرضه ننمود .

    در واقع در کشورهای جهان سوم نظام‌های سنتی آنها متحول شد اما این تحول نه نسبت قابل توجهی با گذشته‌ی سنتی داشت و نه وجوه اشتراک کافی با معیارها و وضعیت جدید برقرار می‌کرد. و نتیجه‌ی این تحولات، معضلات و مشکلاتی بود که این کشورها با آن رو به رو بودند که برخی از این مشکلات عبارت بود از بحران بدهی‌ها، مشکلات شهری، وابستگی مالی، وابستگی صنعتی، رشد ضعیف اقتصادی، اقتصاد تک محصولی و وضع نامساعد بهداشت، آموزش و رشد روزافزون صنعت مونتاژ و وابسته، افزایش تورم، بالا بودن نرخ بیکاری، نبود تخصص و غیره، می‌توان اشاره کرد .

    دکتر شامبیاتی می نویسد: جرم در لغت به معنای «گناه» آمده است. و در اصطلاح، علیرغم تعاریف زیادی که از جرم شده هنوز هم این موفقیّت بدست نیامده تا از جرم، آنچنان تعریفی به عمل آید که مورد قبول همگان قرار گیرد و در زمان و مکان واجد ارزش باشد و دلیل این امر نیز این است که پدیدۀ جرم بر حسب دانشمندان و محققان دارای مبانی و صور گوناگون بوده، به سخنی دیگر، آنچه که از نظر یکی جرم محسوب می‌شود بر حسب دیگری نه تنها ممکن است عنوان جرم به خود نگیرد، بلکه امکان دارد که حتی عملی پسندیده به شمار آید[1].

    جرایم به سه دسته جرم کیفری: به معنای عام، عبارتست از هر فعلی که به موجب قوانین کیفری انجام دادن و یا ترک آن با مجازات مقرّر توأم باشد؛ مانند قتل، کلاهبرداری، سرقت، و غیره از حیث عنصر قانونی جرم کیفری بنا به اصل قانونی بودن جرایم، فعل خاصی است که در قانون تصریح شده است.از حیث عنصر مادّی جرم کیفری ممکن است مستقل از زیان و خسارتهای مادّی تحقّق یابد،جرم مدنی: به فعلی اطلاق می‌شود که من غیر حقٍ، زیانی به دیگری وارد و فاعل را به جبران آن ملتزم کند و ممکن است نصّ خاصّی در قانون نداشته باشد مثل مادۀ 328 قانون مدنی: « هر کس مال غیر را تلف کند ضامن آن است و باید مثل یا قیمت آنرا بدهد اعمّ از اینکه از روی عمد تلف کرده باشد یا بدون عمد و اعم از اینکه عین باشد یا منفعت و اگر آنرا ناقص یا معیوب کند ضامن نقص قیمت آن مال است و جرم انتظامی: تخلف انتظامی عبارت است از نقض مقررّات صنفی یا گروهی که اشخاص به تبع عضویت در گروه آن را پذیرفته‌اند. در واقع، جامعۀ کوچکی مانند کانونهای صنفی وکلا، سردفتران، پزشکان و....مانند جامعۀ بزرگ متّکی به اصول و مقرراتی است که حافظ نظم و بقای گروه یا اتحادیۀ صنفی و حرفه‌ای است تقسیم بندی میشود[2].

    پس از تجربه ی دوره های مختلف سیاست جنایی، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که روش های سنتی مبارزه با جرایم، یعنی اعمال قوانین کیفری توسط دستگاه قضایی و پلیس و حتی اعمال روش های اصلاحی و تربیتی در مکان های بسته مانند زندان و مؤسسات زندان گونه یا وابسته به آن، در پیشگیری از وقوع جرم و یا کاهش آن نتیجه ی چندانی نداشته است. در فرآیند بررسی سیاست بازپروری بزه کاران نیز این نتیجه به دست آمد که احتمال فرار یا ارتکاب بزه مکرر توسط جوانان- در حالی که در مرکز مراقبت یا مدرسه ی آموزشی سکونت دارند بیشتر به ماهیت مؤسسه بستگی دارد تا این که از شخصیت یا سابقه ی وی بروز نموده باشد[3].با توجه به تعاریف و مفاهیم فوق محقق در پی بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت و آثار سوء آن در کشور های  جهان سوم است .

    2- ضرورت و اهمیت تحقیق

    با توجه به آنچه گفته شد، می توان گفت که ضرورت و اهمیت بحث پیشگیری گیری وضعی از یک سو به این دلیل است که این نوع پیشگیری نتایج بهتر و هزینه ی کمتری را برای جامعه به همراه  داشته ،بار کمتری را بر دوش افراد جامعه تحمیل می نماید و از سوی دیگر ، با توجه به بازدهی سریع این شیوه ی پیشگیری ،در کشور ما از سوی مسئولان قضایی و نیروی انتظامی شیوه ی مذکور با استقبال بیشتری مواجه شده است .

    به طور کلی باید گفت که تدابیر پیش گیرانه دارای نتایج قطعی نیستند، لذا به رغم استفاده از شیوه های پیشگیرانه ی وضعی مانند طراحی محیط، مصونیت بخشی جرم دیده گان ، حفاظت الکترونیکی آماج و کنترل مجرمان و بزهکاران بزهکاری مهار نشده و افزایش جرم در جوامع ملموس است[4].

    خسارات جانی و مالی فراوانی که از پدیده ضداجتماعی به بار می آید دولت ها را از همان ابتدا وادار به مبارزه با این پدیده کرده است. درباره ضرورت مبارزه، به هیچ وجه اختلافی بین دانشمندان و صاحب نظران نیست و چنانچه اختلافی باشد درباره شیوه های مبارزه است; اینکه آیا باید راه مبارزه را منحصر به مجازات نمود یا آنکه راه های دیگری هم در نظر گرفت. برای مبارزه اساسی با پدیده ضداجتماعی باید با علل آن به مبارزه برخاست نه با معلول. قرن هاست که دولت ها راه مبارزه را محدود و منحصر به برقراری و تشدید مجازات نموده اند. این سیاست کیفری نه تنها از میزان بزه نکاسته، بلکه تعداد آنها روز به روز قوس صعودی پیموده است. از سوی دیگر، همان گونه که در بیماری های جسمی، پیشگیری به درمان ترجیح دارد، در بیماری های روحی و روانی نیز بهتر است پیش از آنکه فرد دچار  اختلال گردد به فکر پیشگیری بود. در خصوص بزهکاری و جرم نوجوانان دو مسئله اهمیت دارد: اول اینکه چه عواملی آنان را به سوی جرم سوق می دهد و دوم اینکه چگونه باید شخص مبتلا را درمان نمود تا به تدریج از میزان جرم کاسته شود. مطالعات بسیاری توسط ویکس، دوئرا و رینک، روی مشاغل خانوادگی، وضعیت اقتصادی، تحصیلات والدین، وضعیت درس نوجوان در مدرسه و نیز طرز رفتار نوجوان و والدین در خانواده به عمل آمد. همچنین انجام تست های هوش و شخصیت و تمایلات تا میزان 45 درصد برای تشخیص نوجوانان مجرم با موفقیت همراه بوده است. بزهکاری مهار نشده و افزایش جرم در جوامع ملموس است. شاید بعضی از علل عدم کارایی تدابیر پیشگیری وضعی ناشی از محدودیت های این تدابیر باشد؛ موضوعی که در این نوشتار با عنوان چالش های جر مشناختی از آن یاد می شود؛ برخی از چالشها نیز در ملاحظات حقوق بشری ریشه دارد که تحت عنوان چالش های حقوق بشری بررسی می شود.

    3- سوالات تحقیق:

    الف) هدف کلی:

    بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن

    ب)اهداف فرعی:

    نقش باور های دینی در جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن

    نقش مدیریت شهری در جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن

    نقش شغل و میزان تحصیلات در جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن

    4-  پیشینه تحقیق

    مک کالستر[5] و  کاترین فرنچ [6]شرح میدهد  : میزان بالاى جرم بسیار مشکل زاست؛ چرا که بر توانایى مردم براى استفاده از فضاى شهرى تاثیرمی گذارد. فضاهاى عمومى نظیر پار کها، میدا نها و خیابا نها ازجمله ویژگى هاى بسیار جذاب زندگى شهرى مدرن مى باشند. هنگامى که از این فضاها به دلیل جرم نتوان استفاده کرد، بر جذابی تهاى زندگى به طور منفى تاثیر خواهند گذاشت. امروزه استفاده از بیشتر فضاهاى عمومى در مناطق شهرى محدود شده است. همچنین جرم و جنایت موجب تحمیل هزینه هاى بسیار گزافى در سطوح فردى، اجتماعى و ملى مى شود. بزهکاران جنایى در سال 2007 در ایالت متحد هامریکا، بیش از 23 میلیون جرم مرتکب شدند و این مسئله (به تقریب)موجب 15 میلیون دلار خسارت اقتصادى به قربانیان و 179 میلیون دلار به حکومت از طریق پرداخت هزینه به پلیس براى حفاظت از عموم شد. بنابراین برنامه هایى که به طور مستقیم و غیرمستقیم از وقوع جرم و جنایت جلوگیرى به عمل مى آورند، موجب پدید آمدن مزیتهاى اقتصادى بسیار زیادى از طریق کاهش هزین ههاى مربوط به جرم  مى شوند که بر قربانیان، اجتماع و سیستم قضایى جنایى تحمیل مى شود[7].

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن

    فهرست:

    1- بیان مساله. 7

    2- ضرورت و اهمیت تحقیق.. 10

    3- سوالات تحقیق: 12

    الف) هدف کلی: 12

    ب)اهداف فرعی: 12

    4-  پیشینه تحقیق.. 12

    5- روش تحقیق.. 14

    6-  ساماندهی تحقیق.. 14

    فصل اول ادبیات نظری

    1-1- جهان سوم. 10

    1-1-1- مفهوم جهان سوم. 11

    1-1-2- جنبش ضد استعماری و تغییرات کمّی کشورها 13

    1-1-3- جهان سوم و اصل حاکمیت دولتها 16

    1-1-4- جهان سوّم و مسئولیت بین المللی دولتها 18

    1-1-5- جهان سوم و ملی کردن.. 19

    1-1-6- جهان سوم و اصل عدم تجاوز به تمامیت ارضی کشورها 20

    1-1-8-  مسائل و مشکلات کشورهای جهان سوم. 21

    1-2- جرم و جنایت... 23

    1-2-1- تعاریف و اشکال جرایم.. 23

    1-2-2-تعریف مجرم. 24

    1-2-2-1- تعریف مجرم از نظر حقوقدانان.. 24

    1-2-2-2- جرم از نظر جرم شناسان.. 25

    1-2-3- تعریف اصلاح مجرم. 25

    1-2-3-  اشکال جرایم.. 26

    1-2-4- کلیاتی درباب جرم شناسی.. 27

    1-2-4-1- ویژگی های جرم شناسی.. 27

    1-2-4-2- جرم شناسی نظری... 28

    1-2-5- مهجوریت جرم شناسی.. 32

    1-3- بررسی دیدگاه ها و نظریات... 32

    1-3-1- بررسی دیدگاه های جهان سوم. 32

    1-3-1-1- نظریه استبداد شرقی.. 32

    1-3-1-2- نظریه دولت اقتدارگرای بوروکراتیک (گیلرمو اودانل) 33

    1-3-1-3- نظریه نوسازی... 35

    1-3-1-4- مدرنیسم و توسعه یافتگی.. 36

    1-3-1-5- پست مدرنیسم و توسعه یافتگی.. 36

    1-3-1-6- اصول و مبانی عقلی توسعه یافتگی.. 37

    1-3-1-7- اندیشه‌های خلخالی درباره مسائل جهان سوم. 39

    1-3-2-1- نظریه جامعه شناسی دورکیم.. 42

    1-3-2-2- نظریه انسان شناسی لمبروزو. 44

    1-3-2-3- نظریه جرم شناسی رادیکال.. 45

    1-3-3- نظریه های قرن هجدهم و نوزدهم مکتب... 46

    1-3-3-1- کلاسیک در جرم شناسی.. 46

    1-3-3-2- دیدگاه بوم شناسی، بی سازمانی اجتماعی و جریان یادگیری... 50

     

    فصل دوم

    عوامل ایجاد و آثار سو جرم

    2-مقدمه. 56

    2-1- بررسى عوامل اجتماعى جرم. 59

    2-1-1- محیط اجتماعى.. 59

    2-1-2- محیط اقتصادى... 65

    2-1-3-  محیط سیاسى.. 66

    2-2-نظریه های مربوط به پیشگیری... 67

    2-2-1-پیشگیری در مکتب تحققی و نظریه عقلانی بودن جرم. 67

    2-2-2-پیشگیری در نظریه‌های جامعه‌شناسی.. 69

    2-2-3- پیشگیری در نظریه مدیریت ریسک جرم. 69

    2-2-4- پیشگیری در اندیشه‌های مارکسیستی.. 70

    2-2-5- پیشگیری در نظریه‌های جرم‌شناسی واکنش اجتماعی.. 70

    2-2-6- گستره محدودیتهای پیشگیری... 71

    2-3- محدودیتهای جرم‌شناختی.. 72

    2-3-1- محدودیت در نوع جرایم.. 72

    2-3-2- محدودیت نسبت به افراد. 72

    2-3-3- محدودیت تکنیکها 73

    2-3-4-کارایی مشروط.. 73

    2-3-5-محدودیت در تأمین امنیت پایدار 74

    2-3-6-کاهش میزان مشارکت مردم. 74

    2-3-7- محدودیت هزینه‌ها 75

    2-3-8- جابه‌جایی بزهکاری... 76

    2-3-9- محدودیتهای حقوق بشری... 78

    2-3-10- جامعهء تحت کنترل.. 80

    فصل سوم

    بحث و نتیجه گیری

    3-1- فقر و جرم. 82

    3-2- فقر وتاثیر آن در بزهکارى از نگاه متون دینى.. 85

    3-2-1- تاثیر فقر در بزهکارى از دیدگاه جرم شناسى.. 87

    3-2-2-تاثیر ثروت بر بزهکارى... 89

    3-3-حاشیه نشینی و جرم. 92

    3-3-1- مفهوم حاشیه نشینی.. 92

    3-3-2- علل حاشیه نشینی.. 93

    3-3-3- منبع و مرکز انحرافات و کجرویهای اجتماعی.. 96

    3-3-4- جهات تاثیر گذار محیط زندگی بر ارتکاب جرایم.. 97

    3-3-5- اعمال مجرمانه یا بزهکارانه در مناطق حاشیه نشینی.. 99

    3-4- راهکارهای پیشنهادی در جهت کاهش و پیشگیری از وقوع جرایم در مناطق حاشیه ای... 103

    3-5- مهاجرت و جرم. 107

    3-5-1-پیامد های مهاجرت... 108

    3-5-2-پیری جمعیت های روستایی و جوانی جمعیت های حاشیه نشین.. 109

    3-5-3- توزیع متباین جنس ها 109

    3-5-4- مهاجرت در کشورهای جهان سوم. 111

    3-5-5- از دیگر پیامدهای مهاجرت... 112

    3-5-6- تاثیر مهاجرت بر جمعیت... 114

    3-5-7- انواع دیدگاههای مطالعات مهاجرتی.. 116

    3-6- نتیجه گیری... 119

    منابع و مآخذ. 128

     

     

    منبع:

    - آنسل، مارک، سال 1375، دفاع اجتماعی، ترجمه ابرند آبادی، علی حسین و آشوری، محمد، انتشارات دانشگاه تهران.

    - ادانل، دان، بی تا، کتابچه تخصصی حمایت از کودکان برای نمایندگان پارلمان ها، اتحادیه بین المجالس، یونیسف، بی ناشر.

    - اسداللهی، عبدالرحیم و محمود برات وند، 1384، «رابطه بی کودک آزاری والدین و الگوی مجرمانه شرارت در کودکان آزار دیده»، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره 19.

    - اقلیما، مصطفی، بی تا، «انضباط و نقش آن در پیشگیری از کجروی ها، (انحرافات و راه های برخورد با آن، آرشیو شورای تحقیقات سازمان زندان ها.

    - بیکا، ژرژ، جرم شناس، سال 1370، ترجمه نجفی ابرند آبادی، علی حسین، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

    - پرادل، ژان، سال 1373، تاریخ اندیشه های کیفری، زمستان 1380، جرم شناسی نظری، ترجمه علی شجاعی، انتشارات سمت، چاپ اول.

    - بهرامی احسان، هادی و سحر طاهباز حسین زاده، 1385، «مقایسه آزاردیدگی، سلامت روان و جهت گیری مذهبی در دختران فراری و عادی شهر تهران، مجله روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، سال 37، شماره 1.

    - جعفری، فرهاد و همکاران، 1385، «بررسی بزهکاری و عوامل موثر بر آن در دختران نوجوان، خلاصه مجموعه مقالات دومین همایش ملی آسیب شناسی خانواده در ایران، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی.

    - حجازی، الهه و سوسن سیف، «نگرش نوجوانان نسبت به سامانه تربیتی والدین»، مجله روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، دوره جدید سال پنجم، شماره 1.

    - حسینی، سیدمحمد، سال 1383، سیانت جنایی در اسلام، ج 1، انتشارات دانشگاه تهران.

    - خراطها، سعید، 1382، «حاشیه نشینی در محله های ناهنجار شهر تهران»، مجموعه مقالات حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی، زیر نظر دکتر حسین کاکویی و همکاران، جلد دوم، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    - خلیجیان، نسترن، 1387، «نقش رسانه در پیشگیری از خشونت»، فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم، سال سوم، شماره 6.

    - دانش، تاج زمان، سال 1382، اطفال و نوجوانان بزهکار، نشر موسسه تهران تایمز.

    - دانش، تاج زمان، سال 1376، حقوق زندانیان و علم زندان ها، انتشارات دانشگاه تهران.

    - دانش، تاج زمان، سال 1381، مجرم کیست- جرم شناسی چیست، انتشارات کیهان، چاپ نهم.

    - راسخ، کرامت اله، 1383، مبانی جامعه شناسی جوانان، نوشته برنهارد شفرز تهران نشر نی.

    رفیع پور، فرامرز (1378)، آنومی، تهران: سروش.

    - رستم خانی، معصومه، 1383، «بررسی تاثیر نقش والدین در فرار دختران»، مجموعه مقالات اولین همایش ملی آسیب های اجتماعی در ایران، جلد پنجم تهران: نشر آگه.

    - رهنما، اکبر و محمدرضا فریدی، 1384، بهداشت روانی در مدارس، نوشته ماری اتکیتسون، گری هورنبای تهران: نشر آییژ.

    - سلامی، عبداله، 1380، بررسی رابطه ساختار تعالات خانواده (عملکرد خانواده) با سبک های مقابله با فشار روانی و تفاوت های جنسی در دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهرستان کاشان، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    - سلیمی، علی و همکاران، 1383، جرم و جرم شناسی، نوشته راب وایت و فیوناهینز، قم پژوهشکده حوزه و دانشگاه.

    ستوده، هدایت الله، (1378)، آسیب شناسی اجتماعی، تهران: آوای نور.

    - شاکریان، عطا، 1376، بررسی علل بزهکاری اطفال و نوجوانان در کانون اصلاح و تربیت سنندج، آرشیو مرکز آموزشی و پژوهشی سازمان زندان ها.

    - شاوردی، تهمینه، 1383، «نگاهی به وضعیت کودکان خیابانی در ایران، علل و عوامل آن»، مجموعه مقالات اولین همایش آسیب های اجتماعی در ایران، جلد پنجم، تهران: نشر آگه.

    - شجاعی، علی، 1380، (مترجم)، جرم شناسی نظری، نوشته جرج ولد و همکاران، تهران: سمت.

    - شجاعی، علی، 1385، (مترجم)، روش تحقیق در عدالت کیفری و جرم شناسی، نوشته دین جان چمپیون، جلد اول، تهران: نشر دادگستر.

    - شکوری، علی، 1383، «امنیت غذایی و دسترسی به آن در ایران»، نامه علوم اجتماعی، شماره 24.

    - صفاری، علی، سال 1384، تقریرات متون پیشرفته حقوق انگلیسی (دوره دکتری)، دانشکده حقوق دانشگاخه شهید بهتشی.

    - صدیق سروستانی، رحمت اله، 1383، آسیب شناسی اجتماعی، جامعه شناسی انحرافات اجتماعی، تهران: نشر آن.

    - صیاد امانی، لیلا، 1387، بررسی ارتباط شهرنشینی با بزهکاری نوجوانان پسر در کانون اصلاح و تربیت تهران، آرشیو مرکز آموزشی و پژوهشی سازمان زندان ها.

    - عابدی، حیدرعلی و همکاران، 1385، «تعیین سطوح پیشگیری در پدیده فرار از منزل»، خلاصه مجموعه مقالات دومین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده در ایران، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی.

    - عوده، عبدالقادر، سال 1373، حقوق جنایی اسلام، ج 1، انتشارات پژوهش های آستان قدس رضوی.

    - عمید، حسن، سال 1373، فرهنگ فارسی عمید، انتشارات امیر کبیر.

    - فیض، علیرضا، سال 1369،  تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلام، انتشارات امیر کبیر.

    - فرجاد، محمدحسین، (1363) آسیب شناسی و جامعه شناسی انحرافات، تهران: انتشارات بدر، چاپ دوم.

    - کدیور، پروین و جواد کاووسیان، 1384، «نقش برخی عوامل خانوادگی در خودپنداره خانوادگی دانش آموزان دبیرستانی»، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره 19.

    - کدیور، پروین و همکاران، 1383، «بررسی رابطه ساختار تعاملات خانواده (عملکرد خانواده) با سبک های مقابله با فشارهای روانی و تفاوت های جنسی در دانش آموزان پیش دانشگاهی»، مجله روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، سال سی و چهارم، شماره 2.

    - کیمیاگر، مسعود و مرجان باژن، 1384، «فقر و سوء تغذیه در ایران، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره 18.

    - گلکاریان، قدیر، 1382، (مترجم)، ناسازگاری و بزهکاری در کودکان، نوشته هالوگ یاووزار، تهران: نشر طلایه.

    - لازرژ، کریستین، سال 1382، درآمدی بر سیاست جنایی، ترجمه دکتر علی حسین نجفی ابرندآبادی، نشر میزان.

    - محمدی، محمدرضا و همکاران، 1386، آزمون های روان شناختی – روان دارویی کودکان و نوجوانان، تهران: نشر طیب.

    - محمدی اصل، عباس، 1385، بزهکاری اطفال و نوجوانان و نظریه های انحراف اجتماعی، تهران: نشر علم.

    -مدنی، سعید، 1382، بررسی وضعیت کودک آزاری در ایران، دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ایران.

    - مظلومان، رضا، جرم شناسی، انتشارات، 1352.

    - ممتاز، فریده، 1381، انحرافات اجتماعی، نظریه ها و دیدگاه ها، تهران: شرکت سهامی انتشار.

    - نجفی ابرند آبادی، علی حسین، 1386، (مترجم)، صغار در معرض خطر در حقوق فرانسه: مددکاری ترتیبی، نوشته ایولاسال، مجله تحقیقات حقوقی، شماره 46.

    - نجفی ابرند آبادی، علی حسین، 1386، «بزه دیدگی اطفال»، ماهنامه قضاوت، شماره 45.

    - نجفی ابرند آبادی، علی حسین و هاشم بیگی، حمید، سال 1377، دانشنامه جرم شناسی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

    - نجفی ابرندآبادی، علی حسین، سال 1384، تقریرات جامعه شناسی جنایی، دانشگاه شهید بهشتی، تنظیم توسط مهدی صبوری پور.

    - نجفی ابرند آبادی، علی حسین، سال 1383، تقریرات جرم شناسی (دوره دکتری)، مجتمع آموزش عالی قم.

    - نجفی ابرندآبادی، علی حسین، سال 1383، پیشگیری عادلانه از جرم، علوم جنایی (مجموعه مقالات)، تهران، انتشارات سمت.

    - نجفی ابرند آبادی، علی حسین، سال 1382، مباحثی در علوم جنایی تقریرات پیشگیری از جرم، به کوشش رایجیان اصلی، مهرداد و ابراهیمی، شهرام، تهران.

    - نجفی توانا، علی، جرم شناسی، چاپ اول.

    - ندایی، باقر و همکاران، 1375، عوامل موثر بر شکست تحصیلی دانش آموزان دوره های تحصیلی مختلف، موسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم.

    - نوربها، رضا، سال 1377، زمینه جزای عمومی، تهران، نشر گنج دانش، چاپ اول.

    - نوربها، رضا، سال 1383، زمینه جرم شناسی، تهران، نشر گنج دانش.

    - نیازپور، امیر حسین، سال 1387، بزهکاری به عادت از علت شناسی تا پیشگیری، انتشارات فکرسازان.

    - هلمایی و همکار، کواشی، سال 1376، تعلیق مراقبتی در دنیا، ترجمه دکتر حسین آقایی نیا، نشر میزان.

    - یاسائی، مهشید، 1385، (مترجم)، رشد و شخصیت کودک، نوشته پاول هنرس ماسون و همکاران، چاپ نهم، تهران: نشر مرکز.

    - کار در غربت"مهاجرت" ، دکتر فرهنگ ارشاد ، انتشارات کلک خیال ، سال 1373

    - آسیب شناسی اجتماعی ایران « جامعه شناسی انحرافات » ، دکتر مجید مساواتی آذر ، انتشارات نوبل ، فروردین ۱۳۷۴

    - دانشنامه جرم شناسی ، دکتر علی حسین نجفی ابرند آبادی ، مجید هاشم بیگی ، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

    - جرم شناسی نظری ، ریموند گسن ، ترجمه مهدی کی نیا ، انتشارات مجد ، اردیبهشت ۱۳۷۷

    - مبانی جرم شناسی ، جلد اول ، دکتر مهدی کی نیا ، انتشارات دانشگاه تهران ، زمستان ۱۳۷۶

    - اعتیاد یا مرگ تدریجی دفتر امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه استان مازندران ، بهار ۱۳۸۲

    - آسیب شناسی اجتماعی ( جامعه شناسی انحرافات ) ، هدایت اله ستوده ، انتشارات آواری نور ، ۱۳۸۰

    - احمد ساعی، مسائل سیاسی-اقتصادی کشورهای جهان سوم،(تهران: نشر سمت، چاپ هشتم، 1385)

    - محمود سریع القلم، توسعه، جهان سوم و نظام بین الملل،( تهران: نشر سفیر،چاپ سوم،1375)

    - مصطفی ازکیا و غلامرضا غفاری، جامعه شناسی توسعه،(تهران: انتشارات کیهان، چاپ ششم،1386

    - اسمیت، برایان کلایو؛ فهم سیاست جهان سوم، نظریه‌های توسعه و دگرگونی سیاسی، ترجمه امیر محمد حاجی یوسفی و محمد سعید قائنی نجفی، انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه 1380.

    - کاظمی، علی اصغر؛ نظریه همگرایی در روابط بین‌الملل(تجربه جهان سوم) نشر قومس، تهران، چاپ اول، 1370.

    - سریع القلم، محمود؛ توسعه جهان سوم و نظام بین الملل، نشر سفیر، چاپ سوم، زمستان 1375.

    - چیلکوت، رونالد اچ؛ درآمدی بر مسائل اقتصادی کشورهای جهان سوم: نظریه‌های توسعه و توسعه نیافتگی؛ ترجمه و تلخیص احمد ساعی؛ تهران: نشر علوم نوین، 1376.

    - حسین بشیریه، عقل در سیاست، (تهران:نشر نگاه معاصر، چاپ دوم، 1382)

    - Adler, Particia A. (2000), Constructions of Deviance, U.S.A: Wadsworth.

    - Archard, Peter (1979), Critical Criminology: Vagrancy, Alcoholism and Social control, London: McMillan Press LTD.

    - Aker Ronald, (1977), Deviant Behavior: A Social Learning Approach: Belmont, Calif: Wadsworth.

    - Aron, Raymond, (1967), Main Currents In Social Thought, Vol. II., London: Pelican Books.

    - Athens, Lonnie H. (1982), Violent Criminal Acts and Actors: A Symbolic Integrationist study, Lodon: Rutledge & Kegan Paul.

    - Berger, Peter and Luckmann Thomas (1984), The Social Construction of Reality, England: Penguin Books.

    - Becker, Howard s. (1991), Outsiders: Studies In the Sociology of Deviance, U.S.A: The free Paness.

    - Burgess, E.W. (1925), »The Growth of the City: An Introduction to a Research Project« In Le Gates, R.T. and Stout F.eds., (1996), The City Reader, London: Rout ledge, P.P. 89-98.

    - Black, Tara et al. (2008), The Canadian child welfare system response to exposure to domestic violence investigations, Child Abuse and Neglect, Vol. 32, pp. 393-404.

    - Coser, Lewis, A. (1971), Masters of Sociological Thought, New York: Harcourt Brace Jovanovich, Inc.

    - Cohen Albent K. (1971), Delinquent Boys: The Culture of the Gang, New York: Free Press.

    Connel, Noreen and Wilson, Cassandra eds., (1974), Rape: The first source Book for women, New York: Plume Book.

    - Coser, Lewis, A. (1971), Masters of Sociological Thought, New York: Harcourt Brace Jovanovich, Inc.

    Cloward, Richard and Ohlin, Lloyd (1960), Delinquency and Opportunity: A Theory of Deliquent Gangs, Chicago: Free Press.

    - Clinard B. Marshall and Quinney R. (1973), Criminal Behavior Systems, New York: Holt, Rinehart and Winston Inc.

    - Clutterbuck Richard (1995), Drug, Crime and Corruption, U.S.A: McMillan.

    - Dahrendorf, Ralf (1959), Class conflict in industrial Society, London: Routledge and Kegan Paul.

    - Downes, David M. (1973) The Delinquent Solution, London: Routledge & Kegan paul.

    - Downes, David and Rock paul (1998), Understanding Deviance, Oxford: Oxford University Press.

    Downes David (1999), Crime and Deviance In Taylor Steve ed., Sociology Issuse and Debates, London: Macmillan Press, P.P. 231-252.

    - Durkheim, Emile (1951), Suicide: A Study In Sociology, New York: Free Press.

    - Durkheim, Emile (1964), The Division of labor in society, new york: free press.

    - Durkheim Emile (1965), the elementary forms of religious life, U.S.A: free press.

    - Durkheim Emile (1966), Rules of sociological  method, new york: free press.

    - Dykeman, Cass and Appleton, Valerie E. (2000), The impact of dysfunctional family dynamics an children and adolescents, in Capuzzi and grass, Youth at risk, American Counseling Association.

    - Emler, Nicholas and Reichen Stephen (1995), Adolescence and Delinquency, Great Britain: Blackwell.

    - Felson Richand B. and Tedeshi James T. (1993), Aggression and Violence: social Integrationist perspectives, U.S.A: American Psychological Association.

    - Finnanc, Mark (1997), Punishment, Oxford: Oxford University Press.

    - Giddens, Anthony (1971), Capitalism and Modern Social Theory: An Analysis of the Writing of Marx, Durkeim and Weber, Cambridge: Cambridge university press.

    Gouldner Alvin, W. (1971), the coming crisis of western sociology, great Britain: Mornison and fib LTD.

    - Hagan, John (1987), modern criminology: crime, criminal behavior and Its control, new york: McGrow-Hill, Inc.

    - Hirschi, Travis (1969), causes of Delinquency, Berkeley: University of California Press.

    - Hirst Paul Q. (1975), Marx and Engeles on law, crime and morality in Taylor Ian and Walton Paul and young jock eds., (1975) London: Routledge & Kegan Paul, P.P. 203-230.

    - Hildyard, Kathryn & Wolf, David (2007), Cognitive process associated with child neglect, Child, Abuse and Neglect, Vo;. 31, pp. 895-907.

    - Kappeler, Sussane (1995), the will to violence: the politics of personal behavior, oxford: polity press.

    - Kelly, Detos H. (1996), deviant behavior: A text-reader in the sociology of deviance, new york: ST Martin's Press.

    - Kernic Mary A. et al.(2003), Behavioral Problems Among Children Whose Mothers are Abused by an Intimate Partner, Child Abuse & Neglect, Vol 27, pp. 1231-1246.

    - Korn Richard (1970), Juvenile Delinquency: Selected Studies in social problems, USA: Thomas Y. crowell company inc.

    - Kornhouser, Ruth,R. (1978), social sources of delinquency: an appraisal of analytic models, Chicago: University of Chicago press.

    - Krisberg Barry (1975), crime and privilege: Toward a new criminology, new jersey: Englewood cliffs.

    - Lemert, Edwid M. (1967), Human deviance, social problems and social control, new york: prentice hall.

    - Lea J. and Young J. (1984), what is to be done about law and order, England: penguin.

    - Lilly Robert J. and Cullen Francis t. and ball Richard A. (1989), criminological theory, context and consequences, USA: sage publication Inc.

    - Liska Allen E. and Messner steven F. (1999), perspectives on crime and deviance, new jersey: prentice hall.

    - Lukes Steven (1981), Emile Durkheime: His life and work, great Britain: penguin books LTD.

    - Lyman Michael D. and potter gray W. (2000), Organized crime, London: prentice-hall.

    - Matza, David (1964), Delinquency and Drift, new york: Wiley.

    - Matza David (1969), becoming deviant, new york: prentice hall.

    - Matza David (1971), poverty and disrepute, in R.K. merton and nisbet eds., Contemporary social problems, (1966) New York: Harcourt Brace & world P.P. 601-56.

    - Matza David (1974), the disreputable poor in bendix reinhard and lipset marvin eds. (1974), class, status and power, London: Routledge & Kegan Paul P.P. 289-303.

    - Mannheim, Herman (1973), Comparative criminology, London: Routledge & Kegan Paul.

    - Morris Terence (1976), deviance and control, London Hutchinson & co LTD.

    - Marx, K. and Engels, F. (1965), The German Ideology, London: Lawrence & Wishart.

    - Metron, R. K. (1938), Social Structure  and Anomie, In Pontel, H. N. (1999), social deviance, reading in theory and reseach, USA: Prentice Hall, P.P. 37-45.

    - Merton R. K. and Nisbet eds., (1960), Contemporary social problems, new york: Harcourt Brace & world.

    - Merton R.K. (1966), »social problems and social theory« In R.K. Merton and R. Nisbet eds., Contemporary social problems, new york: Harcourt, Brace & world, P.P. 775-825.

    - Mestrovic, stejpan G. (1991), The coming fin De Siècle: An Application of Durkheim's sociology to Moderrity and Postmodernism, London: Routledge.

    - Miguel Melissa (2001), John Hagan's Power Control theory, www.criminology.FSU.edu/crimtheory/hagan.htm.

    - Orley, Elaine & Rossman, Shelli B. (1997), Helping At-risk, Youth: Lessons from Community-Based Initiatives, The urban Institute.

    - Palusci, Vincent J. et al. (2008). Changes in parenting attitudes and Knowledge among inmates and other at-risk populations after a family nurturing program, Chidren and youth service review, No. 30, pp. 79-89.

    - Park, R.E. (1995), Human Communities, New York: The Free Press.

    - Parsons T. and Shils, K.D. (1961), Theories of society, New York: Free Press, P.P. 208-218 and 720-724.

    - Phillipson, Michael (1971), Sociological Aspect of crime and Delinquency, London: Routledge and Kegan Paul LTD.

    - Pontell, Henry N. (1999), Social Deviance: Reading In Theory and Research, New Jersey: Prentice Hall.

    - Quinney, Richard (1970), the Social Reality of crime, Boston: Little Brown & Co.

    - Quinney Richard (1975), Conflict Theory of Crime, In Adler P.A. and Adler P. (2000), constructions of Deviance, USA: Wadsworth Publication Company.

    - Quinney, Richard (1977), Class, State and crime: on the theory and practice of criminal Justice, USA: Longman Inc.

    - Smith, carolin A. et al. (2005), Adolescent maltreatment and its impact on young adult antisocial behavior, child abuse and neglect, Vol. 29, pp. 1099-1119.

    - Stewart, Anna et al. (2008), Transitions and turning points, examining the link between child maltreatment and juvenile offending, chld abuse and neglect, Vol. 32, pp. 51-66.

    - Straus, murray A. & Kaufman kantor Glenda (2005), Definition and measurement of neglectful behavior, some principles and guidelines, child abuse neglect, Vol. 29, pp. 19-29.

    - Webb, Marcia et al. (2007), Shame guilt, symptoms of depression and reported history of psychological maltreatment, child abuse and neglect, Vol. 31, pp. 1143-1153.

    - Yong Alison (1996), Imagining Crime, London: Sage Publications LTD. 

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن, رساله در مورد پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن, مقاله در مورد پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت