پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل

تعداد صفحات: 117 فرمت فایل: word کد فایل: 2628
سال: 1393 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حقوق
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A»

    رشته: الهیات

    گرایش :  فقه و حقوق اسلامی

    الف)بیان مساله

    کودکان از آسیب پذیرترین افراد جامعه بشری محسوب می‌شوند. به همین جهت بسیاری از صلح جویان و مبلغات حقوق بشر از دیر باز تاکنون مردم را از هر قبیله و نژاد که بودند به ترحم، شفقت و گذشت از انتقام جویی دعوت می‌کردند. چرا که گاهی برای به اقرار درآوردن پدر یا مادری، کودکان آنان را در حضورشان زجر و شکنجه می‌دادند[1].

    با پیشرفت تمدن میزان مسئولیت اطفال در ارتکاب جرایم با در نظر گرفتن سن آنها مورد توجه قرار گرفت و مجازات آنان تا حدودی خفیف تر از بزرگسالان مقرر گردید[2].

    با این حال کودکان همواره مورد سوء استفاده و بهره کشی قرار می‌گیرند. در بسیاری از موارد شدت و وسعت بهره کشی نسبت به کودکان چنان است که عناوین موجود در حقوق کیفری برای نشان دادن قبح عمل کفایت نمی‌کند و جز با عنوان فاجعه از آن نمی‌توان تبعیت کرد. ضعف قوانین و مقررات کیفری، از یک طرف و ناتوانی ضمانت اجراهای قوانین، از طرف دیگر این واقعیت دردناک را دامن می‌زند. کودکی عاملی است که جنبه ها و آثار مختلف آن در حقوق کیفری و جرم شناسی همواره موضوع مطالعات و مقررات ویژه‌ای قرار گرفته است. زیرا کودکان هم در مقابل بزهکاری و هم در مقابل بزه‌دیدگی ضعیف هستند و آسیب پذیری بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند، بنابراین رسالت حقوق کیفری، حمایت و مصون کردن کودکان بزهکار و بزه دیده در برابر تکرار بزه دیدگی و بزه کاری است[3].

    امروزه کودکان بیش از همیشه به واسطه ناملایمات و آشفتگی‌های متعدد و مخاطره‌آمیز زندگی در رنج هستند. هر ساله میلیونها کودک بر اثر فقر و گرسنگی، بیماری و درگیری‌های مسلحانه خونین جان می‌سپارند. بیش از 250 میلیون کودک در سنین مختلف جهت تأمین معاش در محیط‌های کاری نامناسب مورد استثمار و بهره کشی قرار می‌گیرند و کودکان بسیاری که مورد بهره‌کشی و سوء استفاده جنسی قرار گرفته و در کار فحشا و توریسم جنسی به کار گرفته می‌شوند و میلیون ها کودک خیابانی در شهرهای بزرگ کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه در بدترین شرایط به زندگی ادامه داده و به کارهای خلاف از قبیل دزدی، قاچاق مواد مخدر، و تکدی گری مشغول هستند. امروزه سوء استفاده و بهره کشی از کودکان همگام با تحولات علمی و فنی در سطح جهان دغدغه طرفداران حقوق کودک است. باید به انتظار ظهور و بروز جلوه‌های جدید جرائم بود[4].

    ب)ضرورت و اهمیت تحقیق

    بی‌‌تردید صرف وجود واقعیات تلخ ذکر شده در بیان مسأله کافی است تا بع تأمل و چاره اندیشی مناسب درباره زندگی کودکان امروز بپردازیم. ضرورت چنین تأملی از آن جهت نیست که باید امروزه به دیده ترحم و نگاهی انسانی‌‌تر به کودکان عصر نگریسته شود، بلکه از این جهت است که سعادت و بد زیستی امروز و فردای تمامی انسانها و به طور کلی جامعه بشری در گرو همین تحول، در نوع نگرش نسبت به کودکان است. در وضعیتی که کودکان به علّتی نتوانند با سلامتی لازم جسم و جان دوره کودکی و بلوغ را پشت سر بگذارد و از روند رشد و تربیت مناسب و شایسته ای برخوردار باشند، به سختی قادر خواهند بود در آینده ای نه چندان دور، بزرگسالانی برخوردار از سلامتی لازم و مفید و سازنده برای جامعه خویش باشند یا حداقل نقشی غیرمخرب در آن ایفا کنند.[5]

    در سالهای اخیر تلاش‌‌گران برای دفاع از حقوق کودک، حمایت‌‌های بسیاری را در قالب اسناد و کنوانسیون های مختلف بین المللی از کودکان به عمل آورده‌‌اند سیاست افتراقی ابتدا در اسناد بین المللی و سپس در قوانین داخلی، هوی و شکلی وارد شد به طوریکه بیشتر کشورها در قانون اساسی و قوانین عادی مقررات خاصی به منظور حمایت از کودکان و تأمین سلامت و سعادت آنها پیش‌‌بینی نموده اند. زیرا اسناد بین المللی متعددی دولتها را به وضع مقررات در جهت حمایت از کودکان توصیه نموده‌‌اند. به عنوان مثال، کمیت حقوق کودک، که به اجرای مفاد موجود در کنوانسیون حقوق کودک در کشورها نظارت می‌‌کند یک جنبه ضروری اجرای کنوانسیون تجدید نظر جامع در قوانین داخلی می‌‌داند که این تجدید نظر باید در چهارچوب کنوانسیون حقوق کودک و سایر اسناد بین المللی حقوق بشر صورت می‌‌گیرد.

    در همین راستا اهمیت و ضرورت پایان نامه با عنوان فوق نیز مشخص می‌‌شود چرا که قوانین ایران با توجه به پیشرفت‌‌های حقوق کیفری، در پرتو یافته‌‌های جرم شناسی و با توجه به معاهدات و اسناد بین المللی خلاءهای فراوانی در زمینه حقوق کودک دارد که تنها با مطالعه تطبیقی اسناد بین المللی و مقررات داخلی می‌‌توان این خلاءها و نارسایی‌‌ها را روشن ساخت و در نتیجه راهکارهای اساسی را در جهت حمایت بیشتر از کودکان را ارائه داد.

    ج)فرضیه های تحقیق:

    به نظر می رسد سو استفاده جنسی و اقتصادی از مهمترین مصادیق بهره کشی از کودکان باشد.

    وسعت بهره کشی از کودکان در جهان امروز  باعث شده است جلوگیری از استثمار جنسی و اجتماعی کودکان به عنوان یکی از مهمترین ابعاد حمایت از کودک مبدل گردد.

    تصویب کنوانسیون ها و تعیین برنامه های بین المللی ریشه کنی بهره کشی از کودکان مؤید تلاش بی وقفه دولتمردان و سیاستگذاران کلان جامعه جهانی می باشد.

    سیاست جنایی تقنینی ایران فاقد راهبرد مشخص و انطباق لازم در قبال بهره کشی کودکان با اسناد بین المللی است.

    سوالات

    جلوه های بهره کشی از کودکان چه مواردی است؟

    جایگاه اسناد بین المللی در حمایت از حقوق کودک چگونه است؟

    میزان تأثیر حساسیت نسبت به حمایت از کودکان در جهان امروزی چه نمودی  در جامعه جهانی داشته است؟

    راهبرد سیاست جنایی تقنینی ایران از نظر حمایت از کودکان در مقابل بهره کشی و میزانن انطباق آن با مقررات بین المللی چگونه است؟

    د)پیشینه تحقیق

    مصطفی السان در مقاله ای با عنوان قاچاق زنان و کودکان برای بهره کشی جنسی (از منع جهانی تا حمایت از بزه دیدگان) می نویسد: بهره کشی جنسی از زنان و کودکان، اگرچه گذشته ای دراز دارد، اما در دهه های اخیر شکل منظم و سازمان یافته به خود گرفته و جهانی شده است. در این مقاله، مقررات و اسناد بین المللی و نیز قوانین داخلی برخی از کشورهای درگیر این مساله، درباره قاچاق زنان و کودکان به قصد بهره کشی جنسی بررسی می شود. خواهیم دید که چگونه با افزایش بزه دیدگان این دسته از جرایم، مقررات بین المللی به بررسی دقیق تر حقوق بزه دیدگان و ضرورت حمایت از ایشان متمایل شده اند. دو اصل مهم «ممنوعیت بی قید و شرط بهره کشی جنسی» و «ضرورت حمایت از بزه دیدگان، بدون توجه به رضایت و تابعیت آن ها» مبنای عمل قرار گرفته است[6].

    پروانه محمدخانی در طرح پژوهشی خود با عنوان بررسی مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر دوم راهنمائی که مورد آزار قرار گرفته اند، می نویسد: بد رفتاری با کودک موضوعی است که به گونه تخصصی و عمومی طی قرنها مورد توجه بوده است. کودکان در طول تاریخ آسیب پذیرترین قشر جامعه بوده و به نظر می رسد که این روند همچنان ادامه دارد. فقر، سوء تغذیه، بیماری، جنگ، انواع سوء استفاده، بهره کشی کاری، استثمار جنسی و نداشتن امنیت از جمله مواردی است که همواره کودکان را در سراسر جهان مورد تهدید جدی قرار داده است. به طوریکه 150 میلیون کودک زیر 5 سال در فقر مطلق زندگی می کنند. 150 میلیون نفر از رفتن به مدرسه محروم بوده و 150 میلیون نفر نیز بر اثر جنگ و فقر آواره و بی خانمان هستند. وضعیت کودکان در ایران علی رغم فعالیت های دولت و نهادهای وابسته همچنین نص صریح قرآن کریم (سوره انعام آیه 152) و دستورات پیامبر اکرم و ائمه در خصوص کودکان، دچار نابسامانی هایی است. عضویت ایران در پیمان جهانی حقوق کودک در سال 1994 با توجه به هدف کلی این پیمان مبنی بر تأمین بقاء و حق حیات کودک و حمایت از وی در مقابل سوء رفتار و تأمین امکانات رشد ذهنی و فکری اش، تحقیق در خصوص کودکان را در این زمینه ها هموار نموده است. در این پژوهش با توجه به آنچه گذشت در درجه اول مطالعه میزان و شیوع کودک آزاری در گروه مورد مطالعه مدنظر است و در درجه دوم اینکه آیا در گروه مورد مطالعه در مقایسه با گروه کنترل مشکلات رفتاری بیشتری دیده می شود یا خیر[7].

    مهری قنبرنیا در پایان نامه خود با عنوان بررسی سیاست جنایی نظام کیفری تقنینی ایران در حمایت از اطفال بزه دیده با محوریت کودک آزاری والدین با نگاهی به حقوق انگلستان می تویسد: امروزه یکی از دغدغه های جرم شناسان خشونت علیه اطفال است. چرا که کودکان به جهت عدم قدرت و استقلال ، ضعف جسمانی و عقلانی و وابستگی به خانواده همواره به عنوان قشری آسیب پذیر در معرض انواع آزارها ، مخاطرات و جرائم بزرگسالان قرار دارند . عمده ترین صدمه علیه کودکان بحث خشونت خانگی است که امروزه دایره آن وسعت واشکال آن تنوع روز افزونی پیدا کرده است . از دیگر سو یکی از راههای پیشگیری از جرائم و تکرار آنها در مورد اطفال اصلاح قوانین مشوق کودک آزاری از سوی والدین و برطرف کردن خلاء ها و اشکالات قانونی از طریق جرم انگاری برخی اعمال ، تغییر ارکان برخی جرائم ، شدت بخشیدن مجازاتها یا تغییر در نوع آنها و ... می باشد[8].

    امیر ایروانیان، در مقاله ای با عنوان حمایت از اطفال در برابر بهره کشی های اقتصادی و جنسی معتقد است: حذف تدریجی پدیده شوم و غیر انسانی کار کودک و جلوگیری از استثمار اقتصادی و جنسی اطفال مستلزم تدوین استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در دو سطح بین‍المللی و ملی است. بدون تدوین چنین برنامه‌ای هر گونه تلاش در جهت زدودن آثار غیر انسانی این پدیده شوم از سطح جهان بی‌فایده و عقیم خواهد بود. زیرا تجربه ثابت کرده است که پدیده‌های اجتماعی پدیده‌هایی چند وجهی هستند و تنها با تکیه بر ابعاد حقوقی و ایجاد ممنوعیت‌های قانونی بدون توجه به ابعاد اقتصادی و فرهنگی نمی‌توان با این گونه نابهنجاریها دست به مبارزه‌ای جدی و فراگیر زد.در این مقاله به منظور مبارزه‌ای واقعی و هدفمند با این مسأله پیشنهاد می‌گردد که در گام نخست اقدام به تهیه آمار دقیق کودکان آسیب دیده و در معرض خطر کرده ، با توجه به نتایج آماری بدست آمده ، برنامه‌ای بلند مدت و کلان در راستای حذف این ناهنجاری اجتماعی تدوین گردد. در مرحله بعد کلیه دست اندرکاران و دستگاه‌های موازی در این زمینه حذف و تمامی امکانات مادی و فرهنگی موجود در اختیار دستگاه واحدی قرار گیرد و با حمایت از فعالیت‍های NGOها کمک‍های مردمی در این زمینه جلب شود. بدون وجود چنین برنامه‌ای هر اقدامی در راستای مبارزه با استثمار کودکان، محکوم به شکست و تنها یک اقدام نمایشی خواهد بود[9].

    و) اهداف پژوهش:

    1. بررسی و تحلیل ماهیت، مفهوم و مصادیق بهره کشی از کودکان در حوزه ی حقوق کیفری .

    2. تحولات قوانین مرتبط با حقوق کودک و بررسی جایگاه قوانین ایران برای جلوگیری از استثمار جنسی و اجتماعی کودکان در حمایت از حقوق کودک .

    3. بررسی ابهامات و چالش های موجود در رابطه با سیاست جنایی تقنینی ایران از نظر حمایت از کودکان در مقابل بهره کشی و میزان انطباق آن با مقررات بین المللی چگونه است و ارائه راهکار و پیشنهادهای مرتبط.

    4. آشنایی هر چه بیشتر حقوقدانان، مسئولان و متولیان حقوق کودک با ضرورت رعایت اسناد حمایتی از کودکان در قبال بهره کشی و سوء استفاده از آنها.

    ز)روش تحقیق

    روش پژوهش حاضر از نوع کتابخانه ای خواهد بود.  روش کتابخانه‌ای در تمام تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد و دربعضی از آنها موضوع تحقیق از نظر روش‌، از آغاز تا انتها متکی بر یافته‌های تحقیق کتابخانه ای است . در تحقیقاتی که ماهیت کتابخانه‌ای ندارند نیز محققان ناگزیر از کاربرد روش کتابخانه‌ای در تحقیق خود هستند. در این گروه تحقیقات، محقق باید ادبیات و سوابق مساله و موضوع تحقیق را مطالعه کند. درنتیجه‌، باید از روش کتابخانه ای استفاده کند و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب شامل فیش‌، جدول‌ و فرم ثبت و نگهداری و درپایان به طبقه بندی و بهره برداری از آن‌ها اقدام کند‌. با توجه به نقش روش کتابخانه ای درتحقیقات علمی، لازم است محققان از این روش مطلع باشند. نخستین گام در مهارت تحقیق کتابخانه‌ای‌، آشنایی با نحوه استفاده از کتابخانه است‌، یعنی محققان باید از روش‌های کتابداری‌، نحوه استفاده از برگه دان و ثبت مشخصات منابع، نحوه جست‌و جو و سفارش کتاب آگاهی یابند(دلاور 1387).

    فصل اول

    مفاهیم و چارچوب نظری جرم انگاری

    گفتار اول: مفاهیم و چارچوب نظری جرم انگاری

    حقوق جزا در یک جامعه، نماد قدرت دولت است که بایستی پا به پای آزادی و قانون وجود داشته باشد و هر سه (قدرت، ازادی و قانون) همراه همدیگر پیش روند، چون «دولت باید به منظور جلوگیری از سوء استفاده از آزادی، قدرت داشته باشد. آزادی و قانون بدون قدرت به معنای هرج و مرج است. قانون و قدرت منهای آزاد مساوی با استبداد است و قدرت بدون آزادی و قانون صفت بربریت است»[10]

    قدرت دولت بایستی از طریق حقوق جزا تامین گردد تا هم جلوی مداخله ناروای دولت گرفته شود و هم جلوی بی نظمی و هرج و مرج. چرا که در هر جامعه ای، عده ای قواعد زندگی اجتماعی را رعایت نکرده، نظم و امنیت را در جامعه مختل، و با رفتار خود راه پیشرفت جامعه را سد و زندگی، اموال و امنیت روانی و جسمی مردم را مورد تهدید قرار می دهند.

    در این حالت، جامعه احتیاج به کنترل رفتار این دسته از افراد دارد. معمولاً رسمی ترین ابزاری که می توان از طریق آن زندگی و اموال مردم را مورد حمایت قرار داده و سطوحی از نظم اجتماعی مطلوب، همگنی، امنیت و پاکدامنی برقرار ساخت، حقوق کیفری و نهادهای وابسته به آن است. در واقع، دولت مجاز است برای حفظ نظم اجتماعی، اقدام به جرم انگاری کرده و ارتکاب برخی رفتارها را ممنوع و به آنها وصف مجرمانه بدهد.

    از طرف دیگر باید توجه داشت که با توجه به این که در کشور ما قانون اساسی، در رأس هرم قرار دارد و قوانین دیگر باید از این قانون تبعیت کنند، لذا نمی توان بدون پایبندی به قواعد و اصول قانون اساسی، قوانین کیفری را تدوین و تنظیم کرد؛ چرا که قانون اساسی عالی ترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر و همچنین تعریف کننده اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور و تعیین و تضمین کننده حقوق شهروندان کشور می باشد.

    تکلیف حکومت به تضمین حقوق و آزادی های فردی و حقوق سیاسی و اجتماعی مردم، زمینه ساز ایجاد امنیت حقوقی و قضائی و موجب تحکیم مودت بین ملت و حکومت می شود که ظهور آن در نظم و امنیت اجتماعی متجلی می گردد[11].

    سیاست جنایی تقنینی ایران صرفاًٌ براساس برداشت های انتزاعی از مفهوم جرم و مجازات، از آغاز انقلاب تاکنون با جرم انگاری های افراطی نه تنها نظام عدالت کیفری را با بحران تورم کیفری مواجه ساخته، بلکه با تجاوز به حقوق و ازادی های فردی، زمینه نارضایتی و بی اعتمادی جامعه به واضعان سیسات جنایی را نیز مهیا نموده است[12]. چرا که عدم توجه قانونگذار عادی به اصول و ضوابط منطقی، تبعات منفی زیادی چون تورم کیفری، افزایش سیاهه چرم، بی اعتمادی مردم به قوانین، تراکم کار دادگاه ها، بالا رفتن هزینه عدالت کیفری، افزایش بالای نقض قوانین، نقض ناموجه حقوق و آزادی های فردی، شکاف بین مردم و حکومت و .. را در پی دارد.

    با توجه به نکات فوق الذکر، این نوشتار می کوشد حدود جرم انگاری در نظام کیفری جمهوری اسلامی ایران را مورد کنکاش قرار داده و به این سوال پاسخ دهد که آیا قانونگذاری کیفری در ایران تابع اصول و محدودیت هایی بوده و دولت نمی تواند هر گونه رفتاری را جرم انگاری کند؟

    یا این که در خصوص محدودیت های جرم انگاری، هیچ گونه اصل یا ضابطه ای در نظام قانونگذاری نداریم؟ به عبارت دیگر، آیا قانونگذار کیفری جمهوری اسلامی ایران اختیار تام و مطلق در جرم انگاری دارد یا این که در این خصوص، تابع محدودیت هایی است؟

    در همین راستا ابتدا مبانی و اصول جرم انگاری در نظام های کیفری دنیا بطور کلی و مختصر در مبحث اول مورد اشاره قرار گرفته و سپس در مباحث دوم و سوم به این مهم در نظام قانونگذاری کیفری جمهوری اسلامی ایران پرداخته می شود.جفی توانا، «تعارض و انسداد در سیاست جنایی ایران» / 251

    لینک دانلود پروپوزال این پایان نامه

  • فهرست و منابع پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل

    فهرست:

    ندارد

    منبع:

    قرآن کریم

    *قانون اساسی

    *قانون مدنی

    *قانون مجازات اسلامی

    الف- منابع فارسی

    العاملی ، محمدبن الحسن ، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه ، بیروت ، داراحیاء التراث العربی ، 1414 ﻫ

    الکلینی ، محمدبن یعقوب ، فروع کافی ، بیروت ، دارالصعب ، دارالتعارف ، 1401ﻫ

    البدران ، الفقه المقارن الاحوال الشخصیه بین المذاهب الاربعه السنیه و المذهب الجعفری و القانون و الطلاق ، بی تا

    ابن قدامه ، ابی محمد عبد الله احمد بن محمد بن ابن قدامه ، المغنی ، بیروت ، دارالکتب العربیه ، بی تا

    المجلسی ، محمد باقر ، بحارالانوار ، بیروت ، داراحیاء التراث العربی ، 1403 ﻫ ، چاپ سوم

    السباعی ، مصطفی ، شرح قانون الأحوال الشخصیه فی الشریعه الاسلامی ، بیروت

    النوری ، میرزا حسین ، مستدرک الوسائل ، تهران ، المکتبه الاسلامیه ، 1382

    آمدی ،عبد الواحد ، غرر الحکم و درر الحکم ،تهران ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1377

    ابن ابی الحدید ، شرح نهج البلاغه ، 20 جلدی، موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، بی تا

    امامی، اسدا... ، مطالعه تطبیقی نسب در حقوق ایران و فرانسه، چایخانه موسوی، تهران 1349

    امامی، حسن، حقوق مدنی ، جلد 5، چاپ دوم، تهران، اسلامیه،1343ه.ش

    اردبیلی، دکتر محمد علی حقوق جزای عمومی جلد دوم چاپ دوم پاییز ۱۳۷۸

    اسعدی، حسن، (1387)، خانواده وحقوق آن، مشهد،شماره11،ص408.

    امینی،ابراهیم، (1384)، اسلام و تعلیم و تربیت، بوستان کتاب، قم، ص2.

    النجفی محمد حسن ، جواهر الکلام فی شرائع السلام ، بیروت ، داراحیاء التراث العربی ، 1368 ، چاپ دوم

    برنارد بولک کیفر شناسی ترجمه دکتر علی حسین نجفی ابرند آبادی چاپ اول اسفند ۱۳۷۲

    باقی ، عماد الدین، (1384) ،گونه شناسی حقوق پایمال شده کودکان درایران ،فصلنامه رفاه اجتماعی، شماره 16،ص323.

    توحیدی،احمد رضا، (1382)، تحلیل کنوانسیون حقوق کودک، فصلنامه ندای صادق، شماره 31، سال هشتم، صص 165-166.

    پورقهرمانی گلتپه،بابک،(1383)،رواق اندیشه،شماره28،ص67و83.

    جعفری لنگرودی، محمد جعفر،(1368)، حقوق خانواده. تهران، گنج دانش، شماره 208، ص24.

    جعفری هرندی،محمد،مروری بر تاریخ فقه وفقها،مازندران،1371،ص113و114.

    حمد علی داوود ، احمد، القرارات الاستینافیه فی الأحوال الشخصیه، دارالشتعاقه للنشر و التوزیع ، عمان ، بی تا

    حاتمی،علی اصغر، لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی، مجله دیدگاههای حقوقی شماره16-12 (سال78-1377)

    حسینی خواه،سید جواد، تلقیح مصنوعی، مجله دانش پژوهان، شماره5

    حسنی، قاسم، (1386)، ادبیات و زبانها، نشرچیستا، ص602.

    حجتی‌اشرفی، غلامرضا، مجموعه محشای ثبتی، انتشارات گنج دانش، چاپ ششم، 1386

    خامنه ای ، سید علی ، پزشکی در آینه اجتهاد ، 1374

    دورانت، ویل، تاریخ تمدن، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1382،ص854.

    دانش، دکتر تاج زمان حقوق زندانیان و علم زندان ها چاپ سوم ۱۳۷۶

    ریمون گسن جرم شناسی کاربردی ترجمه دکتر مهدی کی نیا چاپ اول ۱۳۷۰

    زهروی،رضا،قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران ستاد حقوق بشر،1389.

    ژرژ پیکا جرم شناسی ترجمه دکتر علی حسین نجفی ابرند آبادی چاپ اول ۱۳۷۰

    ژان پراول ، تاریخ اندیشه های کیفری ترجمه دکتر علی حسین نجفی ابرند آبادی چاپ اول ۱۳۷۳

    سعید‌ نیا، محمد رضا، مجموعه قوانین اطفال و نوجوانان، تهران، حقوقی، 1385.

    شعبه الحرانی ، ابی محمد حسن بن علی ، تحف العقول عن آل الرسول ، تصحیح علی اکبر غفاری ، تهران ، کتابفروشی اسلامیه ، بی تا

    صمدی اهری، محمد هاشم،نسب ناشی از لقاح مصنوعی در حقوق ایران و اسلام، چاپ اول، (انتشارات گنج دانش،تهران 1382)

    عبد الحمید ، محمد محی الدین ، الأحوال الشخصیه الشریعه الاسلامیه، دارالکتب العربی ، 1184 ﻫ

    علی آبادی، دکتر عبدالحسین حقوق جنایی جلد دوم چاپ اسفند ماه ۱۳۵۲

    عبادی، شیرین، حقوق کودک، تهران، کانون، 1375.

    عقیقی بخشایشی،عبدالرحیم،فقهای نامدارشیعه،کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی،1372،ص6و7.

    کاتوزیان ، ناصر ، حقوق مدنی خانواده ، تهران ، نشر یلدا ، 1375

    کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی: خانواده، جلد 2،چاپ سوم، تهران، شرکت انتشار 72-1371

    گرجی،ابوالقاسم،تاریخ فقه وفقها،تهران،سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی ،1377،ص7.

    قربان‌نیا، ناصر - عدالت حقوقی- ص 41

    قاسمی، ناصر اقدامات تأمینی و تربیتی در حقوق کیفری ایران چاپ اول ۱۳۷۴

    قبله ای، خلیل، بررسی احکام فقهی و حقوقی کودکان نامشروع، مجله دیدگاههای حقوقی، شماره16-12

    گلپایگانی ، محمد رضا ، مجمع المسائل ، قم ، موسسه دارالقرآن الکریم ، 1405 ﻫ ، چاپ دوم

    قاضی .قاسم . حقوق کودکان در ایران وجهان .1369. تهران.ص 147و148.

    فردوسیان، فرحناز،(1385)، مجله اخلاق وتربیت، شماره10،ص81.

    لباف، فریبا، (1385)، حقوق فرزند از نظر قرآن و سنت، تهران، انتشارات زهد،ص8.

    لنگرودی، محمد جعفر ،مبسوط در ترمینولوژی حقوق،تهران ، نشر گنج دانش ،1381، ص 2352.

    مرویان حسینی، سیدمحمود،(1390)،بررسی تطبیقی جایگاه تربیت در قرآن وکنوانسیون حقوق کودک، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شماره14،ص45.

    مروت ، مجتبی، (1385) ، حقوق کودکان در مخا‍صمات مسلحانه، فصلنامه پژوهش حقوق و سیاست، شماره 18، ص174.

    مصفا، نسرین ،(1382)، کنوانسیون حقوق کودک و بهره برداری از آن در حقوق داخلی ایران، دانشگاه تهران، تهران، ص1.

    مدنی، سید جلال الدین، مبانی وکلیات علم حقوق،تهران، ناشر انتشارات پایدار، 1381،ص25و26.

    مشایخی، قدرت‌الله، حقوق از دیدگاه امام سجاد (ع)، ص 26.

    مدنی، سید جلال الدین،1381، چاپ ششم، ناشر انتشارات پایدار-ص25و26-مبانی وکلیات علم حقوق.

    معتزلى، ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه ، انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشى قم،1404 ه.ق،ص272.

    مطهری ، مرتضی ، پیرامون جمهوری اسلامی ، تهران ، صدرا ، 1364

    منصور، جهانگیر، قوانین و مقررات مربوط به خانواده، تهران، دوران، 1382.

    مهرپور، حسین، نگرشی به وضعیت حقوقی و شرعی باروری مصنوعی، مجله تحقیقات حقوقی، شماره20-19 (1376)

    ماهنامه اصلاح و تربیت سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور شماره ۷۸ مرداد ماه ۱۳۸۰

    نایب زاده،عباس،بررسی حقوقی روش های نوین باروری مصنوعی، مادر جانشین،اهداء تخمک/جنین، چاپ اول، ( انتشارات مجد، تهران 1380)

    نقیبی، سید ابوالقاسم، (1392)، حمایت از کودکان در حقوق بشر، فصلنامه دین و قانون، سال اول، شماره یک، ص184.

    هاشمی، سیدمحمد، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، ص 6

    ستفانی، گاستون؛ ژرژ لواسرو و برنارد بلوک، حقوق جزای عمومی، ترجمه حسن دادبان، ج او،  چ 1، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، 1377.

    اقابابایی، حسین، «گفتمان فقهی و جرم انگاری در حوزه جرایم علیه امنیت ملت و دولت»، مجله فقه و حقوق، سال دوم، شماره 5، تابستان 1384.

    بوشهری، جعفر، حقوق جزا (اصول و مسائل)، تهران، شرکت سهامی انتشار، 1379.

    تبریزی، شیخ جواد، ارشاد الطالب، ج 3، قم، دارالصدیقه الشهیده (س)، 1388.

    تبیت، مارک، فلسفه حقوق، ترجمه حسن رضایی خاوری، مشهد، انتشارات دانشگاه علوم انسانی رضوی، 1384.

    حسینی، سید محمد، رابطۀ مفهوم شرعی گناه و مفهوم حقوقی جرم و نسبت تحریم و تجریم، در علوم جنایی (مجموعه مقالات در تجلیل از استاد دکتر محمد اشوری)، چ 3، تهران، انتشارات سمت، 1389.

    خمینی (امام)، سید روح الله، الرسائل (رساله الاجتهاد و التقلید)، ج 2، تهران، موسسه مطبعه العروج، 1428 ق.

    دهقان، حمید، تاثیر زمان و مکان بر قوانین جزائی اسلام، قم، انتشارات مدین، 1376.

    سابر، پتر؛ دورکین، جرالد؛ پدر سالاری حقوقی، ترجمه دکتر جلال الدین قایسی و فهیم مصطفی زاده، نشریه حقوق اساسی، سال ششم، شماره 11، تابستان 1388.

    صافی، لطف الله،ا لتعزیر انواععه و ملحقاته، قم، موسسه النشر الاسلامی، 1404 ق.

    صدر، سید محمدباقر، دروس فی علم الاصول، بیروت، دائره المعارف مطبوعات، 1410 ق.

    علی آبادی، عبدالحسین، حقوق جنائی، ج 1، چ 3، تهران، انتشارات فردوسی، 1373.

    عوده، عبدالقادر، حقوق جنائی اسلام، ترجمه اکبر غفوری، ج 1، چ 1، مشهد، بنیاد پژوهشهای استان قدس رضوی، 1373.

    فیض، علیرضا، مقارنه و تطبیق در حقوق جزای اسلامی، ج 1، چ 1، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1368.

    قاضی، سید ابوالفضل، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، چ 11، تهران، نشر میزان، 1383.

    کاتوزیان، ناصر، مبانی حقوق عمومی، چ 2، تهران، نشر میزان، 1383.

    کلارکسون، کریستوفر، تحلیل مبانی حقوق جزا، ترجمه حسین میرمحمد صادقی، چ 1، تهران، جهاد دانشگاهی (دانشگاه شهید بهشتی)، معاونت فرهنگی، 1371.

    محسنی، مرتضی، دوره حقوق جزای عمومی، ج 1، تهران، کتابخانه گنج دانش، 1375.

    مسجد سرایی، حمید؛ مومنی، عابدین، «اجرای حدود در عصر غیبت»، مطالعات اسلامی: فقه و اصول، سال چهل و یکم، شماره پیاپی 1/82، بهار و تابستان 1388.

    منتظری، حسینعلی، دراسات فی ولایه الفقیه، ج 1، قم، المرکز العالمی الدراسات الاسلامیه، 1408 ق.

    موسوی اردبیلی، سید عبدالکریم، فقه الحدود و التعزیرات، چ 1، قم، دارالمفید، 1413 ق.

    میل، جان استوارت، دی آزادی، ترجمه دکتر محمود صناعی، تهران، سازمان کتاب های حبیبی، 1345.

    نجفی توانا، علی، «تعارض و انسداد در سیاست جنایی ایران»، فصلنامه تحقیقات حقوقی آزاد، پیش شماره اول، تابستان 1386.

    نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج 29، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1427 ق.

    نوبهار، رحیم، اصل قضایی بودن مجازات ها (تحلیل فقهی حق بر محاکمه عادلانه)، چ 1، تهران، شهر دانش، 1389.

    الهام، غلامحسین، جزوه حقوق جزای عمومی، دانشگاه تهران، دانشکده حقوق، 1390.

    نویمان، فرانتس، «آزادی، قدرت و قانون»، ویراستاری و گردآوریه ربرت مارکوزه، ترجمه عزت الله فولادوند، تهران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، 1373.

    Devlin, Patrik, The Enforcement of Morals; Oxford: Oxford University Press, 1956.

    Dworkin, Gerald, Paternalism, Stanford Encyclopedia of Philosophy. http. “Plato. Standford. Edu.

    Dworking, Ronald, “Liberty & Moralism” Reprinted in Taking Rights Seriously, London: Duckworth, 1997.

    Dworking, Ronald, “Pronography & Hat” in Freedoms Law: The Moral Reading of The Amerrican Constitution, Oxford: Oxford University Press, 1996.

    Feinberg, joel, Harmless Worngdoing, New York: Oxford University Press, 1988.

    Feinberg, Joel, The moral limits of The criminal las, volume one: Harmtothers, Newyork: oxford university press, 1994.

    Katz, Leo, Michael. Moore & Stephen j. Morse (Editors), Foundations of criminal law, Newyork: Oxford University Press 1999.

    Mitchel , Basil, “Law, morality and Religion in secular Society”, London: oxford university press, 1970.

    Suber, Peter, Paternalism, in philosophy of law: An Encycopedia, Edit by Christopher B. Gray, Garland pub. Co 1999.

    Wolfendon Committee Report, Parliamentary Committee on Homosexual Offences and Prostitution, 1957, Para 61.

پروپوزال در مورد پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل, تز دکترا در مورد پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل, رساله در مورد پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل, پایان نامه در مورد پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل, تحقیق در مورد پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل, مقاله در مورد پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه جرم انگاری بهره کشی از کودکان در نظام کیفری ایران و اسناد بین الملل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت