پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی

تعداد صفحات: 154 فرمت فایل: word کد فایل: 2461
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: کتابداری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی

    پایان نامه کارشناسی ارشد

    رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی (M.Sc)

    چکیده

    این پژوهش به روش پیمایشی توصیفی و با هدف شناخت زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است . جامعه پژوهش شامل 15کتابخانه مرکزی وابسته به منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی است . جهت آگاهی از وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات دوپرسشنامه برای مدیران و کتابداران کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی تدوین گردید. تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزار اکسل انجام شد.

          یافته های پژوهش حاکی از آن است که در کل کتابخانه های مرکزی مورد پژوهش ، 5/62درصد کتابداران دارای تحصیلات کتابداری و 5/37درصد دارای تحصیلات غیرکتابداری هستند. از نظر وضعیت تحصیلات مدیران کتابخانه های مورد پژوهش ، 3/73درصد مدیران دارای تحصیلات کتابداری بوده و6/26درصد دارای تحصیلات غیرکتابداری هستند . از نظر امکانات سخت افزاری ، بیشترین امکانات سخت افزاری شامل کامپیوتر ، چاپگر ، دستگاه محافظ ، تلفن و اسکنر است و بیشترین امکانات نرم افزاری موجود شامل نرم افزار جامع کتابخانه و CD-ROM های آموزشی می باشد. بیشترین استفاده از منابع الکترونیکی در کتابخانه های مورد پژوهش مربوط به کتاب الکترونیکی به صورت   CDو پایگاههای اطلاعاتی  به صورت online  می باشد . در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج ، جهت ارائه خدمات بازیابی اطلاع رسانی بیشتر از روش جستجوی اطلاعات به صورت کامپیوتری استفاده می شود و نرم افزار مورد استفاده در اکثر کتابخانه های دانشگاهی نرم افزار شرکت پارس آذرخش بوده است .

         از نظر دیدگاه مدیران کتابخانه ها ، عمده ترین موانع استفاده از فناوری اطلاعات ، نبود کارکنان آموزش دیده و عدم آموزش کافی می باشد . تقریبا 40% درصد از مدیران کتابخانه ها ، دوره های آموزشی ضمن خدمت آموزش استفاده از فناوری اطلاعات را گذرانده اند.

     

    کلیدواژه ها : زیرساخت اطلاعاتی  ، فناوری اطلاعات ، زیرساخت فناوری اطلاعات ، کتابخانه مرکزی دانشگاهی ، منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی

                                            

    فصل اول:

     

    معرفی پژوهش

    1-1- مقدمه

    امروزه دسترسی کاربران کتابخانه های دانشگاهی به روزآمدترین منابع علمی در کوتاه ترین زمان ممکن، ضرورتی است که این کتابخانه ها را از ارایه پیشرفته ترین خدمات اطلاع رسانی ناگزیر می سازد. کتابخانه ها برای ایفای رسالت سنگینی که در جهت  ارایه خدمات اطلاع رسانی نوین بر دوش دارند، نیازمند به کارگیری فناوری اطلاعات در پیچیده ترین سطوح ممکن هستند. فناوری اطلاعات که کتابخانه به مفهوم امروز، بدون آن معنا نمی یابد، ضرورتاً متکی بر عناصر بنیادینی است که زیرساخت فناوری اطلاعات را تشکیل می دهند.

    زیرساخت به معنی بنیاد یا شالوده ای است که یک سازمان یا نظام بر آن استوار شده است. به بیان دیگر، امکانات ، خدمات و تأسیسات اساسی مورد نیاز برای عملکرد یک مجموعه مانند نظام های ارتباطی، سازمان های عمومی و ... زیرساخت خوانده می شود (آمریکن هریتیج ، 2009)

    زیرساخت فناوری اطلاعات شامل عناصر بنیادینی است که فعالیت های اطلاعاتیِ مبتنی بر فناوری، بر آن استوار می شوند و بدون فراهم بودن این عناصر و شرایط در سطح مطلوب ، استفاده کارآمد از فناوری اطلاعات تحقق نخواهد یافت.  

         هنوز تعریفی جامع و دقیق از مفهوم زیرساخت اطلاعات یا فناوری اطلاعات ارائه  نشده است . این مفهوم معمولا با بیان عناصر تشکیل دهنده زیر ساخت مورد نظر تعریف شده است. احتمالا آترتون [1](1977) تنها کسی است که تعریف روشنی از زیر ساخت اطلاعات ارائه داده است. به تعبیر او ، زیرساخت اطلاعاتی هرکشوری توانائیهای ملی در دسترسی به دانش و اطلاعات و همچنین انتقال دانش و اطلاعات به منظور استفاده عملی از دانش است .(داورپناه ، 1384، ص118-120)

         کتابخانه دانشگاهی به عنوان مرکزی که مسوولیت ارایه خدمات اطلاعاتی به جامعه وسیعی از دانشجویان و اعضای هیأت علمی را برعهده دارد ، نیازمند همگامی با نوآوری های موجود در زمینه اطلاع رسانی است. افزایش تصاعدی تولیدات علمی و تأکید روزافزون دانشگاه ها بر انجام پژوهش های پربار علمی ، روز به روز بر سنگینی وظایفی که بر دوش کتابخانه های دانشگاهی است ،می افزاید. این کتابخانه ها تنها زمانی می توانندرضایت کاربران خود را جلب نمایند که خدمات اطلاع رسانی مورد تقاضای کاربران

     

    را در مطلوب ترین سطح ممکن ارایه دهند و تحقق این هدف در گرو  فراهم بودن امکاناتی مانند نیروی انسانی متخصص، بودجه کافی، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب و دیدگاه مثبت و پذیرای سازمانی و مدیریتی در رابطه با فناوری اطلاعات است .

         در مورد کتابخانه های دانشگاهی ایران نیز ، امروز بیش از گذشته، دلایلی وجود دارد که استفاده از فن آوری اطلاعات در کتابخانه ها و خودکارسازی آنها را ضروری می سازد. افزایش رو به رشد کاربران، نیاز بیشتر به استفاده از مواد کتابخانه ای در داخل و خارج از کتابخانه ها، رشد میزان مواد منتشر شده ، تغییر ماهیت مواد مطالعاتی (به معنی استفاده بیشتر از لوح های فشرده، مجلات الکترونیکی، پایگاه های اطلاعاتی پیوسته ) و توسعه کامپیوترهای جدیدتر و ارزان تر، تنها بخشی از دلایلی هستند که بر خودکارسازی تاکید دارند. علاوه بر فعالیت های داخلی عادی مثل فهرست نویسی ، فراهم آوری و کنترل امانت ، فن آوری های اطلاعاتی را می توان در کتابخانه برای سایر فعالیت ها مثل پردازش اطلاعات به کار گرفت . از آنجا که اکثر کتابخانه های دانشگاهی به انجام فعالیت های تحقیقاتی می پردازند، پردازش اطلاعات برای آنها بسیار اهمیت دارد (ناخدا وحری ،1384، ص 57- 76).

                 

     1-2- بیان مساله

      امروزه دگرگونی همه جانبه منابع و خدمات کتابخانه ای، کتابخانه های دانشگاهی را در معرض آزمونی دشوار قرار داده است . در این شرایط دگرگون شده ، کتابخانه هایی در انجام رسالت آموزشی و پژوهشی خود موفق خواهند بود که با درک صحیح شرایط کنونی در جهت فراهم آوری زیرساخت های مناسب ، برای همگامی با شرایط امروز حرکت کنند . دانشگاه آزاد اسلامی که کانون آموزش و پژوهش خیل عظیمی از فرزندان مستعد کشور است ، با واقف بودن بر رسالتی که بر دوش کتابخانه های دانشگاهی قرار دارد، همواره در تلاش ارتقای سطح کمی و کیفی کتابخانه های خود بوده است. در این راستا کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ارایه خدمات بهینه برای جامعه استفاده کنندگان و جلب رضایت آنان به فراهم آوردن امکانات زیربنایی لازم همت گماشته اند . کتابخانه های مرکزی واحدهای منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی نیز که 15 واحد دانشگاهی را شامل می شود ، در تلاش جلب رضایت شمار بسیار مخاطبان خود به ارایه خدمات کتابخانه ای مختلف اقدام می کنند. با توجه به ضرورت شناخت وضعیت فعلی جهت برنامه ریزی های آتی ، پژوهش حاضر، مطالعه زیرساخت های فناوری اطلاعات در این کتابخانه ها را هدف خود قرار داده است .

         با بررسی زیرساخت های  فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی واحدهای  دانشگاهی منطقه پنج ، نقاط ضعف و قوت این کتابخانه های دانشگاهی در زمینه های مربوطه مشخص می شود و یافته های پژوهش می تواند با فراهم آوردن داده های لازم و انعکاس وضعیت موجود ، در برنامه ریزی های آتی کتابخانه های یادشده کاربرد داشته باشد . از آن جا که زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه ها شامل عواملی مانند نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات فناوری، امکانات مالی، شرایط سازمانی و جو حاکم بر کتابخانه ها از نظر پذیرش فناوری اطلاعات یا مقاومت در مقابل آن است ، پژوهش حاضر به بررسی عوامل یادشده می پردازد

    .

    1-3- اهمیت پ‍ژوهش

    با بررسی زیرساخت های  فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی  واحدهای  دانشگاهی منطقه پنج ، نقاط ضعف و قوت این کتابخانه های  دانشگاهی در رابطه با زیرساخت های فناوری اطلاعات مشخص می شود تا کتابخانه ها بتوانند با استفاده از نتایج این تحقیق زیربنای مناسب را پایه ریزی کرده و خدمات اطلاعاتی خود را بهینه کنند. همچنین می تواند کمک خوبی برای مسئولان کتابخانه های دانشگاهی  باشد تا در صورت مصمم شدن به تامین زیرساخت (زیربنای ) فناوری اطلاعات با اطلاع از وضعیت زیرساخت های فناوری اطلاعات در کتابخانه های مربوطه و با بهینه سازی خدمات اطلاعاتی خود  از هدر رفتن منابع مالی و وقت پژوهشگران خود جلوگیری کنند .

     

    1-4- اهداف پژوهش

    هدف کلی :

    هدف کلی پژوهش شناخت زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی  واحدهای دانشگاهی منطقه پنج است

    اهداف ویژه :

    1-4-1 شناخت  وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات  کتابخانه های مرکزی  واحدهای دانشگاهی منطقه پنج از نظر نیروی  انسانی ؛

    1-4-2- شناخت  وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات  کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج از نظر امکانات و تجهیزات  ؛

    1-4-3- شناخت وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج از نظر بودجه و امکانات اقتصادی  ؛

    1-4-4-  شناخت  وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات  کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج از نظرشرایط سازمانی ؛

    1-4-5-  آگاهی از دیدگاه مدیران کتابخانه های مرکزی  واحدهای دانشگاهی منطقه پنج در مورد زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مورد بررسی ؛

     

    1-5- سوالات پژوهش

    1-5-1-  وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی  واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی از نظر نیروی انسانی چگونه است ؟

    1-5-2- وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی  واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی از نظر امکانات و تجهیزات فنی  چگونه است ؟

    1-5-3-  وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی  واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی از نظر بودجه و امکانات اقتصادی  چگونه است ؟

    1-5-4-  وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی  واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی از نظر شرایط سازمانی چگونه است ؟

    1-5-5-  دیدگاه مدیران کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی در مورد زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مورد بررسی چگونه است ؟

     

    1-6- تعاریف عملیاتی

    1-6-1- فناوری اطلاعات[2]

    فناوری اطلاعات عبارت است از مجموعه ای از امکانات سخت افزاری ، نرم افزاری ، وسایل ارتباطی ، تجهیزات ، پایانه ها ، ارتباطات رایانه ای و انواع شبکه هایی که اطلاعات از طریق آنها منتقل ، ضبط ، ویرایش ، ذخیره ، تکثیر یا اشاعه می شود .

     

    1-6-2-  زیرساخت فناوری اطلاعات

    در این  پژوهش زیرساخت فناوری اطلاعات عبارت است از مجموعه ای از امکانات سخت افزاری ، نرم افزاری ، وسایل ارتباط از راه دور ، تجهیزات ، نیروی انسانی ، بودجه ، و منابع اطلاعاتی مناسب و مطلوب که پایه و زیربنای فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج را فراهم می کند.

     

    1-6-3- کتابخانه دانشگاهی [3]

    عبارتست از  کتابخانه ای  که بوسیله یکی از واحدهای  دانشگاهی منطقه پنج  برای استفاده دانشجویان و استادان همان دانشگاه در یکی از مراکز دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاداسلامی تاسیس شده و مدیریت و نگهداری آن نیز با دانشگاه است . در این پژوهش کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است .

     

    1-6-4-شرایط سازمانی

    در این پژوهش منظور از شرایط سازمانی ، وضعیت ساختار سازمانی کتابخانه های مورد پژوهش و وضعیت نظارت و حمایت سازمان های متبوع کتابخانه ها در رابطه با زیرساخت های فناوری اطلاعات است .

     

    1-6-5- خدمات ترکیبی[4]

    در این پژوهش منظوراز خدمات ترکیبی این است که عملیات کتابخانه ای مرتبط با امور مربوط به خدمات فنی و عمومی در کتابخانه با هم و به صورت یکجا صورت می گیرد . به این معنی کتابدار به خدمت در هر دو نوع خدمات فوق اشتغال دارد.

     

    1-6-6- منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی

    منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی در غرب کشورو در استان مرکزی شهر اراک واقع شده است . منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی شامل 15 واحد دانشگاهی و 9 مرکزآموزشی در استان های مرکزی ، لرستان و همدان می باشد .

          واحدهای مذکوردر استان مرکزی شامل آشتیان ، اراک، تفرش ، خمین ، ساوه ، فراهان ، محلات و نراق و مرکز آموزشی جاسب ، کمیجان ، شازندو مهاجران می باشد . در استان لرستان شامل واحدهای الیگودرز، بروجرد، خرم آباد و دورود و مراکز آموزشی کوهدشت ، سلسله و دلفان می باشد و در استان همدان شامل واحدهای تویسرکان ، ملایرو همدان و مراکز آموزشی نهاوندو اسدآباد می باشد.

         واحدهای منطقه از نظررتبه دانشگاهی از سطح کوچک تا جامع تقسیم بندی می شوند .

     

    1-7-  متغیرهای اساسی پژوهش

    1-7-1- متغیر مستقل : کتابخانه های مرکزی  دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی

    1-7-2-  متغیر وابسته : زیرساخت های  فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی  واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی

    فهرست:

    چکیده ............................................................................................................................................1

    معرفی پژوهش

    مقدمه  ................................................................................................................................................3

    بیان مساله.............................................................................................................................................4    

    اهمیت پژوهش...................................................................................................................................5

    اهداف پژوهش ..................................................................................................................................5

    سئوالات پژوهش..................................................................................................................................6

    تعاریف عملیاتی ..................................................................................................................................6

    متغیرهای اساسی پژوهش ...................................................................................................................8

    مبانی نظری پژوهش

    مقدمه ................................................................................................................................................10

    تاریخچه کاربرد فناوری اطلاعات .....................................................................................................11

    2-2-1- از ابتدا تا قرن 18...........................................................................................................................12

    2-2-2-نخستین کتابشناسیها........................................................................................................................13

    2-2-3-قرن هجدهم ...................................................................................................................................13

    2-2-4- قرن نوزدهم ..................................................................................................................................13

    2-2-5- دکومانتاسیون بعد از 1958............................................................................................................14

    2-2-6- عصر حاضر...................................................................................................................................15

    2-2-7-  نقش ارتباطات .............................................................................................................................16

    اهمیت فناوری اطلاعات ..................................................................................................................16

    فناوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه ................................................................................17

    2-4-1- زیرساخت فناوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه............................................................20 

    فناوری اطلاعات و کتابخانه ها..........................................................................................................23

    2-5-1- تاثیر فناوری اطلاعات بر کتابخانه ها و خدماتشان .......................................................................25

    2-5-2-فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ................................................................................27

    2-5-2-1-فناوری  اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی جهان ................................................................27

    2-5-2-2- فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران .................................................................28

    2-5-3- زیرساخت های فناوری اطلاعات در کتابخانه ها...........................................................................30

    2-5-3-1- زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران ................................................31

    مروری برمطالعات انجام شده ...........................................................................................................33

    2-6-1- پژوهشهای انجام شده در ایران .....................................................................................................33

    2-6-2- پژوهشهای انجام شده درخارج ....................................................................................................34

    روش پژوهش و گردآوری اطلاعات

    جامعه آماری پژوهش.........................................................................................................................37

    روش پژوهش ...................................................................................................................................37

    روش و ابزار گردآوری اطلاعات.......................................................................................................37

    تجزیه و تحلیل داده ها.......................................................................................................................37

    یافته های پژوهش

    مقدمه ................................................................................................................................................39

    نیروی انسانی......................................................................................................................................42

    امکانات و تجهیزات ..........................................................................................................................52

    بودجه و امکانات  .............................................................................................................................74

    شرایط سازمانی .................................................................................................................................79

    دیدگاه مدیران ...................................................................................................................................85

     

     

    5 - بحث و نتیجه گیری

    5-1- مقدمه ................................................................................................................................................98

    5-2- خلاصه یافته ها..................................................................................................................................98

    5-3- نتیجه گیری .....................................................................................................................................107

    5-4- پیشنهادات........................................................................................................................................109

    5-5-پیشنهاد برای پژوهش های آتی.........................................................................................................110

    پیوست ها

    پیوست یک (پرسشنامه مدیران).................................................................................................................113

    پیوست دو(پرسشنامه کتابداران).................................................................................................................120

    پیوست سه: (آدرس پستی، تلفن و وب سایت واحدهای دانشگاهی منطقه پنج )......................................122

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی................................................................................................................................................124

    منابع لاتین..................................................................................................................................................127

    چکیده انگلیسی .........................................................................................................................................128

     

    منبع:

    آذرنگ، عبدالحسین( 1370)، اطلاعات و ارتباطات. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران.

     

    2. آذرنگ، عبدالحسین (1381)، کتابخانه های ما و مسئله تکنولوژی اطلاعاتی  . www.SRLst.com

     

    3. حکیمی، ‌رضا( 1375)، تعیین میزان استفاده از تکنولوژی اطلاعات موجود در کتابخانه های مرکزی دانشگاهی شهر زاهدان در امر آموزش و پژوهش. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران.ص52

     

    4.  داورپناه، محمدرضا(1378)، " برنامه ریزی زیرساخت تکنولوژی اطلاعات در کشورهای در حال توسعه " ، کتابداری و اطلاع رسانی،جلد 2، شماره سوم .

     

    5. داورپناه، محمدرضا (1381)." موانع زیرساختی بهره گیری از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران "، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی ،‌سال پنجم ، شماره 2.

     

    6. داورپناه، محمدرضا(1384)، اطلاعات و جامع.  دبیزش، تهران.ص118- 121

     

    7. دیانی، محمدحسین(1369)، " تکنولوژی و اطلاعات" ، دانشمند، ویژه نامه اطلاعات.ص72.

     

    8. شیخ شعاعی، فاطمه.،طاهره علوی (1386)،  "بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه های دانشکده های فنی دانشگاههای دولتی شهر تهران" ، کتابداری و اطلاع رسانی،‌ شماره 39 ، شماره سوم ،‌جلد 10.

     

    9. عظیمی، محمدحسن (1382)، بررسی زیرساخت اطلاعاتی دانشگاه شهید چمران و مقایسه آن با استانداردهای مربوطه و ارائه پیشنهادهای نظام جامع اطلاع رسانی برای این دانشگاه. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.

     

    10. علیدوستی، سیروس . فاطمه شیخ شعاعی( 1385) ، فناوری اطلاعات و کتابخانه ها. پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی، تهران. ص26-28.

     

    11.  فتاحی، رحمت اله،(1377) " برخی از زمینه های تاثیر فن آوری نوین بر کارکتابخانه ها و کتابداران " ، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، سال اول ، شماره ی4 .

     

    12. فرج پهلو، عبدالحسین .، عباس گیلوری (1373)، " مروری بر زیرساخت تکنولوژی اطلاعات در ایران " ، فصلنامه اطلاع رسانی، دوره 10، شماره 4.

     

    13. فرهادی، ربابه ،(1378) " بررسی وضعیت کتابخانه های دانشگاهی شیراز و نگرش کتابداران درباره کاربرد فناوری آوری های  اطلاعاتی درکتابخانه" ، فصلنامه کتاب، شماره ی40 .

     

    14. کبیری، فاطمه،(1382) تاثیر گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)بر تحولات فرهنگی. پایان نامه کارشناسی ارشد ،گروه مدیریت امور فرهنگی ، واحد علوم و تحقیقات، تهران.ص26-32

     

    15. محسن زاده، فرانک (1386)، بررسی وضعیت استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع رسانی، واحد علوم و تحقیقات، تهران .‌

     

    16. مزینانی، علی (1377)، "بررسی نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی" ، فصلنامه کتاب، دوره نهم، شماره ی یک.

     

    17. مهدوی، محمدنقی(1379)، تکنولوژی اطلاعات و اطلاعات تکنولوژی. چاپا،تهران، ص 4.-5 

     

    18. ناخدا، مریم.، حری، عباس (1384)، "عوامل موثر بر کاربرد فن آوری اطلاعات با تاکید بر کتابخانه های دانشگاهی : پژوهشی در متون" کتابداری، سال سی و نهم، دفتر چهل و سوم: صفحات57تا76.

     

    19. ولی زاده حقی، سعیده (1385)، "بررسی زیرساخت های ارائه خدمات اطلاعاتی درکتابخانه های تخصصی دولتی شهر تهران "  ، فصلنامه کتاب، شماره 67.

     

    20. یغمایی،جواد.، علیرضا اسفندیاری مقدم، ناصر آصفی یزدی (1384)، مدیریت کتابخانه های دانشگاهی. انتشارات 59 (پنجاه و نه )، مشهد.ص131

     

    منابع لاتین :

    21. American Heritage® Dictionary of the English Language. Available: http://education.yahoo.com/reference/dictionary/entry/infrastructure [ 2 March 2009].

     

    22. Davarpanah, M.,( 2001) " Level of information technology application in Iranian university technology application in Iranian university libraries " .library reiew.50(9): 444-450

     

    23.Enakrire,T.R.&onyenania,G.,( 2007) " Factors affecting the development of information infrastructure in Africa. " Library hi teach news.Number 2 . pp 15- 20.

     

    24.Farajpahlou,A., (1998)"status of library automation in Iranian accdemic libraries." Int.inform&libr.Rev,26:pp.107-137.

     

    25.Haneefa,M.,( 2007) "Application of information and communication technologies in special libraries in Kerala (India)." Library Review. Volume 56 Number 7: pp. 603-620.

     

    26. Igwe,P., (1986) "The electronic age and libraries : present problems and future prospect." International Information &library Review International Library Review,vol.18,pp.75-84.

     

    27.Meadows,A. & Bukhari,J.,(1992) "The use of information technology by scientists in British and Saudi Arabia universities : a comparative study. " journal of information science , in (5), p.409-415.

     

    28.Mookoh,K. & Meadws,J., (1998) "Use of communication technology in south Korean universities. " Journal of information Science ,24(1), p.33-38.

     

    29.Venkata Ramana , P&Chandrasekhar rao,V., (2003) "Use of information technology in central university libraries of india " Bulletin of information technology . Vol.23,no.2,pp.25-42.

     

    30.Shariful Islam,M.,( 2007) "Use of ICT in Libraries : an emirical Study of selected Libraries in Bangladesh "Library Philosophy and Practice .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی, رساله در مورد پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت