پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 32 فرمت فایل: word کد فایل: 2421
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران

    چکیده

         حسابداری یک سیستم پردازش اطلاعات است که به منظور شناسایی، اندازه گیری و طبقه بندی رویدادهای مالی موثر بر سازمان و واحد های تجاری و گزارش اثرات این گونه رویداد ها به تصمیم گیرندگان ، طرح ریزی شده است. محیط فعالیت واحد های تجاری متغیر است و تغییر در ساختار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی محیط باعث تغییر در نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان می شود. به بیان دیگر ، نیازهای اطلاعاتی جدیدی که بر اثر تغییر در محیط حسابداری برای استفاده کنندگان اطلاعات مالی پدید می آید، تغییر در مبانی حسابداری یا تدوین اصول و استانداردهای اندازه گیری و گزارشگری با کیفیت بهتر و همچنین افزایش میزان اطلاعاتی که لازم است افشاء شود را ضروری می سازد. عوامل زیادی بر کیفیت گزارشگری مالی تاثیر گذار هستند همچنین گزارشگری مالی نیز بر عوامل مختلفی تاثیر گذار است.  یکی از اهداف گزارشگری مالی تسهیل در  تخصصیص بهینه سرمایه در اقتصاد است. یکی از مهمترین جنبه های این نقش بهبود تصمیمات سرمایه گذاری است. همچنین افزایش شفافیت مالی پتانسیلی برای کاهش مشکل عدم کارایی سرمایه گذاری می شود ،  در این پژوهش ارتباط میان کیفیت گزارشگری مالی[1]  و کارایی سرمایه گذاری[2]  مورد بررسی قرار گرفت . دوره زمانی  تحقیق 4 سال و از سال 1385 تا 1388 انتخاب و آزمون فرضیه ها با نرم افزارSPSS   و به کمک آماره های توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل همبستگی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده در این پژوهش حاکی از ارتباط مثبت و مستقیم بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری می باشد.

    واژه های کلیدی:کیفیت گزارشکری مالی،کارایی سرمایه گذاری،اندازه شرکت،وجه نقد نگهداری شده،فرصت های رشد،عینی بودن دارایی ها

     

    مقدمه

         عملکرد و رویه های حسابداری طی قرون متمادی دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای بوده است ولی در جریان این تغییرات، هدف نهایی حسابداری که همان نیاز های اطلاعاتی استفاده کنندگان خدمات حسابداری است، بدون تغییر مانده است. به بیان دیگر مفاهیم ، اصول ، قواعد و رویه های حاکم بر عملکرد کنونی حسابداری در واقع بازتاب نیازهای گروه های مختلف استفاده کننده از اطلاعات حسابداری در طول زمان است. انتظارات ، نیازها و خواسته های استفاده کنندگان بسیار متنوع و معمولا تعیین کننده نوع اطلاعاتی است که باید ارائه شود تا مبنای قضاوت، ارزیابی و تصمیم گیری قرار بگیرد. گروه های مختلف استفاده کننده از اطلاعات مالی به دلیل مناسبات متفاوتی که با واحد تجاری دارند ، غالبا نبازمند انواع متفاوت اطلاعات هستند. گزارشگری مالی فراتر از صورت های مالی است و سایر ابزارهای اطلا ع رسانی مانند گزارش هیات مدیره، گزارش های ادواری و اطلا ع رسانی اینترنتی را شامل می شود.

         گزارشگری مالی فقط یک محصول نهایی نیست، بلکه فرآیندی متشکل از چند جزء است که عوامل زیادی بر کیفیت گزارشگری مالی تاثیر گذار هستند همچنین گزارشگری مالی نیز بر عوامل مختلفی تاثیر گذار است.طی تحقیقات مختلف رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و متغیرهای مالی و غیر مالی شرکتها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. رویکرد اصلی در این پژوهش بررسی رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری و عوامل تاثیر گذار بر آن می باشد.

     

    پیشینه ی پژوهش

         بوشمن و اسمیت در سال 2001 و لمبرت و همکاران در سال 2007 طی تحقیقات خود پیرامون کیفیت گزارشگری مالی و سرمایه گذاری به این نتیجه رسیدند که افزایش کیفیت گزارشگری مالی باعث افزایش کارایی سرمایه گذاری می شود. همچنین بیدل و هیلاری در سال 2006 طی تحقیقی به این نتیجه رسیدند که شرکت هایی با کیفیت بالا در گزارشگری مالی  کارایی سرمایه گذاری بالا و حساسیت وجه نقد سرمایه گذاری پایینی را دارند(بوشمن و اسمیت، 2001، ص 238).

         جنسن و مایر در سال 1986 طی تحقیق خود در رابطه با کیفیت گزارشگری مالی به این نتیجه رسیدند که کیفیت گزارشگری مالی بر ویژگی های شرکت از جمله اهرم مالی ، سرمایه گذاری ، کیفیت حسابرسی و ساختار مالی شرکت تاثیر گذار است(جنسن و مایر،1986،ص 323).

    فنگ لی در سال 2010 طی تحقیقی به بررسی تاثیر کیفیت گزارشگری مالی بر هزینه سرمایه، عدم اطمینان به اطلاعات و مسئله نمایندگی پرداختند  .و به این نتیجه رسیدند که کیفیت بالای گزارشگری مالی باعث کاهش هزینه سرمایه و هزینه نمایندگی می شود.

        اُسو-اَنساه1998 به نقل از استیگلر ) 1961) و آلچین( 1969) بیان می کند که با توجه به امکانات اقتصادی در تولید و ذخیره اطلاعات، شرکت های بزرگ به طور نسبی تمایل به صرف منابع بیشتری برای تولید اطلاعات دارند و افشای اطلاعات در شرکت های بزرگ بیشتر از شرکت ها ی کوچک است.

         یونس بادآور نهندی طی پایان نامه دکترای حسابداری خود در سال 88 تحت عنوان "تبیین و ارائه الگویی برای تعیین و ارزیابی عوامل موثر بر انتخاب کیفیت گزارشگری مالی در ایران" به بررس عوامل موثر بر کیفیت گزارشگری مالی در ایران پرداخت.نتایج آزمون های تک متغیره فرضیه های مرتبط با شناسایی عوامل موثر بر انتخاب کیفیت گزارشگری مالی نشان داد کیفیت گزارشگری مالی با سودآوری و کارایی مدیریت شرکت رابطه مثبت و با رقابت در بازار محصول، محافظه کاری مدیریت، اندازه، سرمایه بر بودن فعالیت، چرخه عملیاتی و پیچیدگی محیط فعالیت شرکت رابطه منفی دارد. با این حال بین کیفیت گزارشگری مالی با میزان فرصت های رشد، تمرکز مالکیت، ساختار هیات مدیره، مالکیت اعضای هیات مدیره، صداقت مدیریت و اهرم مالی شرکت رابطه معنی داری مشاهده نشد. نتایج آزمون های فرضیه های مرتبط با شناسایی پیامدهای اقتصادی انتخاب کیفیت گزارشگری مالی نشان داد کیفیت گزارشگری مالی با هزینه حقوق صاحبان سهام و عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران رابطه منفی دارد. با این حال بین کیفیت گزارشگری مالی و نوسانات بازده سهام شرکت رابطه معنی داری مشاهده نشد.

    روش شناسی پژوهش

        تحقیق حاضر از نظر طبقه بندی بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. هدف تحقیق کاربردی، توسعۀ دانش کاربردی در یک زمینه خاص می باشد. هم چنین  از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیقات همبستگی است. هدف در این تحقیق ، تعیین میزان رابطه بین متغیر های پژوهش بوده و جامعه آماری شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های1385تا1388 می باشد و روش نمونه گیری ،حذف سیستماتیک  میباشد، به این ترتیب که از بین اعضای جامعه تنها شرکت هایی که شرایط زیر را داشته باشند انتخاب می شوند: 1-اطلاعات 4 ساله اخیر آنها(1385الی1388)به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه شده باشد. 2- سال مالی آن ها به پایان  اسفند ماه ختم شود.  3- وقفه های معاملاتی بیش از 6 ماه نداشته باشند . 4-اطلاعات مورد نیاز را برای محاسبه متغیرهای پژوهش ارائه داده باشند. با توجه به شرایط ذکر شده، 79 شرکت به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند(برای هر متغیر این پژوهش تعداد316داده سال،جهت آزمون فرضیه های آماری محاسبه شده است).  مبانی نظری و پیشینه پژوهش از روش کتابخانه ای، مقاله و اینترنت جمع آوری شده است. صورت های مالی و یادداشت های همراه شرکت های مورد مطالعه که توسط سازمان بورس اوراق بهادار منتشر گردیده است، به عنوان ابزار تحقیق معرفی می گردد. همچنین از نرم افزار ره آورد نوین برای  استخراج داده های تحقیق استفاده شده است. لازم به ذکر است که داده ها و اطلاعات این تحقیق از نوع داده های ثانویه هستند، که تحقیقاً دارای اعتبار و روایی مناسب می باشد. دراین تحقیق ،مفروضات رگرسیون شامل: 1- نرمال بودن توزیع متغیر وابسته (آزمون کلموگروف –اسمیرنوف). 2- استقلال خطاها (آزمون دوربین –واتسن). 3-صفر بودن امید ریاضی(E(ei)=0). 4- ثابت بودن واریانس خطاهای مدل.  5- عدم همبستگی متغیر های مستقل مورد آزمون قرار گرفته است.

    مدل تحقیق و شیوه سنجش متغیر ها

    InvEff=α+ FRQ+  Size+  cash+  Group + Tang

    کارایی سرمایه گذاری(.Inv. Eff)

         جهت محاسبه کارایی سرمایه گذاری از فرمول انحراف از سرمایه گذاری مورد انتظار بااستفاده از مدل پیش بینی  سرمایه گذاری به عنوان تابعی از رشد درآمد  استفاده می شود.

    لینک دانلود پایان نامه این پروپزال 

  • فهرست و منابع پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    منابع فارسی:

    1-آذر، ع. و مؤمنی، م. (1385)، «آمار و کاربرد آن در مدیریت»، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ نهم، تهران.

    2- بادآور نهندی ، یونس ، (1388) ، "تبیین و ارائه الگویی برای تعیین و ارزیابی عوامل موثر بر انتخاب کیفیت گزارشگری مالی در ایران" ، رساله دکترای حسابداری، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.

    3- بهار مقدم، مهدی ،(1385) ،" بررسی اثر قرارداد های بدهی ، هزینه های سیاسی، طرح های پاداش و مالکیت و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس  اوراق بهادار تهران" فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 36، ص47 تا 63.

    4- بلکونی، الف. ،(1381) ، " تئوری های حسابداری" ، ترجمه علی پارسائیان، انتشارات پژوهش های فرهنگی، چاپ اول، ص 89 تا 95.

    5-بولو ، ق. و حسنی ، سید علی (1386)، " مدیریت سود و اندازه گیری آن: رویکردی نظری" ، مجله حسابدار رسمی، جامعه حسابداران رسمی ایران، سال چهارم، شماره 12، ص 72تا 88.

    6- پارسائیان ،علی،(1384).تئوری حسابداری. تالیف احمد ریاحی بلکویی،تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی.

    7-ثقفی، علی و ملکیان،اسفندیار. جامعیت گزارش های سالانه و ویژگی های مالی شرکت های پذیرفت ه شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران . بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 22، 1377، ص 22و23.

    8- حساس یگانه، ی، (1385) ،" تاثیر فرهنگ بر سیستم حاکمیت شرکتی" ، مجله حسابدار، انجمن حسابداران رسمی ایران، شماره 172، ص 19 تا 21.

    9- حقیقت، حمید و همایون، علی،(1385)." بررسی ارتباط بین کیفیت اقلام تعهدی و سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، پایا ن نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد.

    10- خاکی، غ.(1387)،«روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی»، انتشارات بازتاب، چاپ هشتم .

    11-دلاور، علی.(1374)،«مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»،انتشارات رشد تهران.

    12-رهنمای رودپشتی، ف. و دیگران، (1386)، "مدیریت مالی راهبردی"، انتشارات MCG.

     

    13- ظریف فرد ، الف. ، (1378)، " شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با ارزیابی کیفیت سود بنگاه های اقتصادی ایران" ، رساله دکتری، دانشگاه تهران، ص 18 تا 102.

    14-سجادی سید حسین،ویژگی های غیرمالی موثر بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی های حسابداری و حسابری،شماره 57، 1388، ص 9-14.

    15-سرمد، ز. ، بازرگان، ع.و حجازی، الهه.( 1381)، "روش تحقیق در علوم رفتاری "، تهران ، نشر آگاه.

     

    16- مشایخ، ش. و اسماعیلی، مریم، 1385، " بررسی رابطه بین کیفیت سود و برخی از جنبه های اصول راهبردی در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران "، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 45، ص 25 تا 44.

     

    17-نوروش، ایرج ، بررسی رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و تعداد حسابدا ران آموزش دیده در واحدهای تجاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران . بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره 24، 1377،ص 24-25.

    منابع غیر فارسی:

    1.Biddle, G., G. Hillary, and R. Verdi, (2009), How does financial reporting quality improve investment efficiency?, Journal of Accounting and Economics 48, P:112-138

    2.Bushman, R., and A. Smith. (2001), Financial accounting information and corporate governance. Journal of Accounting and Economics 31,P:237-333.

    3.Dechow, P., W. Ge, and C. Schrand. (2009), Understanding earnings quality: A review of the proxies, their determinants and their consequences. Paper presented at the Journal of Accounting and Economics conference.

    4. E. Comiskey and Charles W. Mulford, (2008), “Negative Goodwill: Issues of Financial Reporting and Analysis Under Cur­rent and Proposed Guidelines”, Journal of Applied Research in Accounting and Finance (JARAF), Vol. 3, No. 1, p: 33-42.

    5.Fama, E. F. (1970). “Efficient capital markets: a review of theory and

    empirical work”. Journal of Finance, 25,P: 383– 417.

    6.Feng Chen , Ole-Kristian Hope,Financial Reporting Quality and Investment Efficiency of Private Firms in Emerging Markets, Rotman School of Management University of Toronto,2010,P: 35-42.

    7.Fridson, M. and Alvarez, F. (2002). Financial Statement Analysis – A Practitioner’s Guide. John Wiley and Sons, New York, P: 85-120.

    8. García Lara, J.M., B. García Osma and F. Penalva.( 2010). “Conditional conservatism and cost ofcapital”. Review of Accounting Studies. Forthcoming.

    9.Gary Miller , S. Joon  and Young .Kim ,(2008),” Is Earnings Management Opportunistic or Beneficial? An Agency Theory Perspective “ International Review of Financial Analysis, 2008, Vol 17, P:622-634.

    10.Healy, P., (1985).” The Effect of Accounting Procedure Change on CEOs cash salary and Bonus Compensation” , Jornal of Accounting & Economics 9, P:7-34.

    11.Jensen, M. 1986. Agency costs of free cash flow, corporate finance, and takeovers. American Economic Review 76, P: 323-329.

    12.McNichols, M.F., and S.R. Stubben. (2008). Does earnings management affect firms’ investment decisions? The Accounting Review 83 ,P: 1571-1603.

    13.McNichols, M.( 1989). “Evidence of Informational Asymmetries from Management Earning Forecasts and Stock Returns”. The Accounting Review 64 (January), P: 1-27.

    14. M. Kirschenheiter and  D.Melumad, (2002) ,”Can 'Big Bath' and Earnings Smoothing Coexist as Equilibrium Financial Reporting Strategies?”  Journal of Accounting Research, Vol. 40.

    15.Stijn Claessens et all , (1998), “Diversification and Efficiency of Investment By East Asian Corporations” , The University of Chicago, SSRN

    16. Schipper, K. and L. Vincent, (2003). "Earnings Quality", Accounting

    Horizons, 17, P:97-110.

    17.Teoh, S., I. Welch, and T. Wong, (1998).” Earnings management and the long run market performance of the initial public offering”, Journal of Finance 53, P:1935-1974.

     

    18. Verdi, R.,( 2006). “Financial Reporting Quality and Investment Efficiency” , University of  Pennsylvania.

پروپوزال در مورد پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران , گزارش سمینار در مورد پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران , تز دکترا در مورد پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران , رساله در مورد پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران , پایان نامه در مورد پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران , تحقیق در مورد پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران , مقاله در مورد پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران , پروژه دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران , تحقیق دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران , مقاله دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران , پروژه دانشجویی درباره پروپوزال بررسی ارتباط بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت