پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود

تعداد صفحات: 137 فرمت فایل: word کد فایل: 2282
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    اطلاعات حسابداری برای سرمایه گذاران جهت برآورد ارزش مورد انتظار و ریسک بازده اوراق مفید و سودمند است. اطلاعات در حد خودشان مفیدند اگر باعث تغییر عقاید و رفتارهای سرمایه گذاران شوند ، بعلاوه میزان و درجه مفید بودن می تواند به وسیله وسعت و اندازه تغییرات حجم و قیمت به دنبال انتشار اطلاعات اندازه گیری شوند. یکی از اطلاعاتی که سرمایه گذاران ، تحلیلگران و اعتبار دهندگان به آن اهمیت زیادی می دهند اطلاعاتی است که نشان دهنده توان مالی واحد تجاری و اطمینان نسبی جهت تداوم فعالیت شرکت می باشد. یکی از عواملی که این اطمینان نسبی را با ابهام مواجه می سازد ریسک عدم پرداخت و احتمال ورشکستگی واحد تجاری می باشد. در این پژوهش مفهومی به نام ضریب واکنش سود به عنوان نسبت تاپیر گذاری سود غیر منتظره بر بازده غیر عادی شرکتها به عنوان معیاری برای تصمیمات منطقی سرمایه گذاران و سایر استفاده کنند گان مالی مورد بررسی قرار گرفت و تاثیر ریسک عدم پرداخت به عنوان معیاری از توان مالی شرکتها بر این ضریب واکنش سود مورد مورد بررسی قرار گرفت. دوره زمانی  تحقیق 4 سال و از سال 1384 تا 1387 انتخاب و آزمون فرضیه ها با نرم افزارSPSS   و به کمک آماره های توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل همبستگی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده در این پژوهش حاکی از تاثیر منفی ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود می باشد.

    مقدمه:

    در دنیای سرمایه گذاری امروز تصمیم گیری شاید مهمترین بخش از فرایند سرمایه گذاری باشد که طی آن سرمایه گذاران در جهت حداکثر کردن منافع و ثروت خویش نیازمند اتخاذ بهینه ترین تصمیمات می باشند. در این ارتباط مهمترین عامل فرایند تصمیم گیری اطلاعات است. اطلاعات می تواند بر فرایند تصمیم گیری تاثیر بسزایی داشته باشد. زیرا موجب اخذ تصمیمات متفاوت در افراد متفاوت می شود. در بورس اوراق بهادار نیز تصمیمات سرمایه گذاری متاثر از اطلاعات است. نظریه پردازان بازارهای اوراق بهادار ،گزارشگری مالی را مهمترین منبع اطلاعاتی سرمایه گذاران می دانند. به همین دلیل یکی از اهداف حسابداری و تهیه صورتهای مالی فراهم کردن اطلاعات به منظور تسهیل تصمیم گیری است.

    اگرچه افراد و گروه های مختلف ، انگیزه های متفاوتی برای تهیه و ارائه اطلاعات  دارند، با این حال، چنانچه اطلاعات خبرهای بد باشد ، توجیه لازم برای پنهان کردن و عدم افشای آن وجود خواهد داشت، البته  پنهان نگاه داشتن خبرهای بدی که آگاهی نسبی قبلی در مورد آن وجود دارد ، تا حد زیادی بعید به نظر می رسد. پنهان کردن و اختفای اطلاعات سبب می شود تا ارزش خاص اطلاعات افزایش یابد. با تاکید بر ادعای وجود بازندگان بسیار و برندگان اندک در بازار ، می توان علت اصلی اقدامات  بازیگران عرصه بازار برای کاهش پنهان کاری و اختفای اطلاعات را درک کرد، اقداماتی که از طریق ایجاد تقاضا برای انتشار عمومی اطلاعات ، معنی دار می شود و ابزاری موثر برای کاهش توزیع مخاطرات سرمایه گذاران در بازار است. ازجمله  اخبار خوب و بد در بازار می توان به اخبار مربوط به وضعیت مالی ، نقدینگی، ریسک و پیش بینی های سود اشاره کرد. از این رو برای شناخت و توضیح علل واکنش های مختلف بازار به اطلاعات سود، مفهومی تحت عنوان ضریب واکنش سود[1]مطرح گردید .

    طی تحقیقات مختلف رابطه بین ضریب واکنش سود و متغیرهای مالی شرکتها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.در این تحقیق نیز در پی یافتن پاسخ این سوال هستیم که آیا ریسک عدم پرداختکه یکی از مهمترین ریسک هایی است که در مورد شرکت ها وجود دارد تاثیری بر ضریب واکنش سود دارد یا خیر؟ بنابر این  رویکرد اصلی در این پژوهش آزمون تجربی سودمندی محتوای اطلاعاتی سود از طریق آزمون تاثیر گذاری سود غیر منتظره بر بازده غیر غیر منتظره با تاثیر پذیری از ریسک عدم پرداخت می باشد.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    1-1 مقدمه

    گزارشگری مالی یکی از مهمترین فراورده های سیستم حسابداری است که از اهداف عمده آن فراهم آوردن اطلاعات لازم برای تصمیم گیری اقتصادی استفاده کنندگان در خصوص ارزیابی عملکرد و توانایی سودآوری بنگاه اقتصادی است. شرط لازم برای دستیابی به این هدف، اندازه گیری و ارائه اطلاعات ، به نحوی است که ارزیابی عملکرد گذشته را ممکن سازد و در سنجش توان سودآوری و پیش بینی فعالیت های آتی بنگاه اقتصادی موثر افتد. یکی از اقلام حسابداری که در گزارش های مالی تهیه و ارائه می شود، سود خالص است که کاربرد های متفاوتی دارد. معمولا سود به عنوان عاملی برای تدوین سیاست های تقسیم سود و راهنمایی برای سرمایه گذاری و بلاخره عاملی برای پیش بینی به شمار می آید.

    مدیران ، تحلیل گران و سرمایه گذاران بیشترین توجه خود را به سود گزارش شده شرکت ها اختصاص داده اهد. مدیران ، از حفظ روند رو به رشد سود منتفع می شوند، زیرا پاداش آن ها به میزان سود شرکت ها بستگی دارد. تحلیل گران مالی ، درگیر تجارت پردازش و تفسیر اطلاعات هستند ودرک صحیح محتوای اطلاعاتی سود ، یک بخش اساسی از این رویه است. انتشار اخبار خوب در مورد سود شرکتها و به طور کلی در مورد وضعیت شرکت ها به طور قابل ملاحظه ای بر قیمت سهام اثر می گذارد و بعید است که حساسیت و وسواس بازار ، نسبت به ارزیابی عملکرد مبتنی بر سود ، کاهش یابد. حسابداری برای سرمایه گذاران ، جهت برآورد ارزش مورد انتظار و ریسک بازده اوراق بهادار ، مفید و سودمند است.

     اگر اطلاعات حسابداری محتوا و بار اطلاعاتی[2] نداشت هیچ گونه بازنگری در پیش بینی ها در اثر دریافت آنها به وجود نمی آمد و باعث تصمیمات خرید و فروش نمی شد و بدون تصمیمات خرید و فروش هیچگونه  تغییری درحجم معاملات و قیمت ها وجود نداشت. اطلاعاتی سودمند هستند که باعث تغییر در  عقاید و رفتارهای سرمایه گذاران شوند.

    به علاوه ، میزان و درجه مفید بودن اطلاعات، می تواند به وسیله وسعت و اندازه تغییرات حجم و یا قیمت به دنبال انتشار اطلاعات ، اندازه گیری شود. این معادل سازی سودمندی محتوای اطلاعات ، منظر اطلاعاتی سودمندی تصمیم نامیده می شود.

    منظر اطلاعاتی توسط اکثر هیات های تدوین استاندارد پذیرفته شده است. دیدگاه این منظر این است که سرمایه گذاران خواهان پیش بینی بازدهی آینده سهام توسط خودشان هستند ( به جای اینکه حسابداران برای آنها این کار را بر اساس شرایط ایده آل انجام دهند) و از این منظر ، سرمایه گذاران حریصانه همه اطلاعات سودمند را می بلعند. همان طور که اشاره شد اکثر تحقیقات تجربی بر سودمندی حد اقل برخی از اطلاعات حسابداری دلالت داشته اند. علاوه بر این ، رویکرد اطلاعاتی بیان می کند که تحقیقات تجربی می تواند راهنمایی برای حسابداران جهت تعیین اطلاعات سودمند ( از طریق تعیین میزان واکنش بازار) باشد.

    منظر اطلاعاتی ، سودمندی تصمیم یک رویکرد گزارشگری مالی است  که مسئولیت فردی برای پیش بینی آینده عملیاتی شرکت و تمرکز بر تامین اطلاعات سودمند برای این هدف را مورد توجه قرار می دهد. این رویکرد فرض می کند که بازار اوراق بهادار کارا، به هر نوع اطلاعات سودمند از هر منبع اطلاعاتی ، که شامل صورت های مالی نیزهست، واکنش نشان می دهد. البته زمانی که سودمندی را با حد و اندازه تغییر قیمت اوراق معادل می سازیم باید مراقب باشیم. حسابداران بهتر است که تصمیمات خود را در خصوص محتوای صورت های مالی  را بر اساس واکنش بازار به آن قرار دهند. اما این موضوع لزوما بدین معنی نیست که جامعه هم برایش بهتر باشد. اطلاعات یک کالای بسیار پیچیده است و ارزش های خصوصی و عمومی(اجتماعی) آن، یکسان نیست. یکی از علل آن هزینه اطلاعات است. زیرا استفاده کنندگان از صورت های مالی ، به طور مستقیم  هزینه آن را نمی پردازند. بنابر این آنها ممکن است اطلاعاتی را سودمند بیابند، که به جای افزایش سودمندی جامعه، هزینه بیشتری را بر جامعه تحمیل نماید.

    در فصل اول پس از بیان مسئله تحقیق، تاریخچه موضوع تحقیق را مورد بررسی قرار می دهیم؛ سپس تعریف موضوع تحقیق را بیان نموده و در ادامه به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق می پردازیم. همچنین اهداف تحقیق را در قالب اهداف کلی و ویژه بیان می کنیم. چارچوب نظری تحقیق که بنیان اصلی طرح سئوال و موضوع تحقیق بوده است، در این فصل آورده شده  و در ادامه  به فرضیه های تحقیق و مدل تحلیلی نیز اشاره شده است.

     

     

    2-1 بیان مسئله

    در دنیای سرمایه گذاری امروز تصمیم گیری شاید مهمترین بخش از فرایند سرمایه گذاری باشد که طی آن سرمایه گذاران در جهت حداکثر کردن منافع و ثروت خویش، نیازمند اتخاذ تصمیمات بهینه می باشند. در این ارتباط مهمترین عامل فرایند تصمیم گیری اطلاعات است. اطلاعات می تواند بر فرایند تصمیم گیری تاثیر بسزایی داشته باشد. زیرا موجب اخذ تصمیمات متفاوت در افراد متفاوت می شود. در بورس اوراق بهادار نیز تصمیمات سرمایه گذاری متاثر از اطلاعات است. نظریه پردازان بازارهای اوراق بهادار ،گزارشگری مالی را مهمترین منبع اطلاعاتی سرمایه گذاران می دانند. به همین دلیل یکی از اهداف حسابداری و تهیه صورتهای مالی فراهم کردن اطلاعات به منظور تسهیل تصمیم گیری است.

    از آنجا که اطلاعات به صورت یکسان در اختیار همگان قرار نمی گیرد بین مدیران و سرمایه گذاران عدم تقارن اطلاعاتی[3] ایجاد می گردد.عدم تقارن اطلاعاتی وضعیتی است که مدیران در مقایسه با سرمایه گذاران دارای اطلاعات افشا نشده بیشتری در مورد عملیات و جوانب مختلف شرکت در آینده می باشند. همین امر سبب می شود که مدیران انگیزه و فرصت مدیریت سود را داشته باشند. محاسبه سود خالص یک بنگاه اقتصادی متاثر از برآوردها و روشهای حسابداری است. بدین لحاظ امکان دستکاری یا مدیریت سود وجود دارد. انگیزه مدیریت از دستکاری سود نیل به اهداف خویش است که نه تنها الزاما با اهداف شرکت و سهامداران همسو نمی باشد بلکه در اکثر موارد با آن در تضاد است.

    تحلیلگران اوراق بهادار ، مدیران شرکتها ، سرمایه گذاران  و افرادی که در بازار سرمایه مشارکت دارند بیشترین توجه خود را به رقم سود به عنوان آخرین قلم در اطلاعات صورت سود و زیان معطوف می کنند. تاکید بیش از حد بر سود تداعی کننده آن است که بازار سایر شاخص های عملکرد را نادیده می کیرد . سود به عنوان نتیجه نهایی فرایند حسابداری که تا این حد مورد توجه و تاکید استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری است ،تحت تاثیر رویه های حسابداری است که مدیریت انتخاب کرده و محاسبه شده است. سود حسابداری و اجزای مربوط به آن از جمله اطلاعاتی محسوب می شوند که در هنگام تصمیم گیری توسط افراد در نظر گرفته می شود.این رقم بر مبنای تعهدی محاسبه و شناسایی می شود. مدیریت انگیزه دارد با به کارگیری غیر محافظه کارانه رویه های حسابداری، رشد شرکت را ثبات بخشد.

    اگرچه افراد و گروه های مختلف ، انگیزه های متفاوتی برای تهیه و ارائه اطلاعات  دارند، با این حال، چنانچه اطلاعات خبرهای بد باشد ، توجیه لازم برای پنهان کردن و عدم افشای آن وجود خواهد داشت، البته  پنهان نگاه داشتن خبرهای بدی که آگاهی نسبی قبلی در مورد آن وجود دارد ، تا حد زیادی بعید به نظر می رسد. در واقع ، از آنجا که افراد و گروه ها  کاملا مخاطره گریز فرض می شوند، آنها حاضرند تا زمان دستیابی به اطلاعات مطمئن و مصونیت مناسب در برابر آثار  ناشی از اطلاعات بد، مبالغی را برای پنهان کردن این نوع اطلاعات صرف کنند. بدون ایجاد مصونیت اثربخش، زیان های درخور توجهی در بازار تحمل می شود و بازار صحنه جا به جایی ثروت از بازندگان بی شمار به برندگان اندک خواهد بود. استفاده از خبرهای بد برای تخصیص مجدد کل منابع اقتصادی در فرصت های سرمایه گذاری مطلوبتر جدای از تحمل زیانهای ناشی از جابجایی ثروت می تواند منجر به کسب بازده  مناسب شود تا حدی که زیانهای وارده را نیز جبران کند. پنهان کردن و اختفای اطلاعات سبب می شود تا ارزش خاص اطلاعات افزایش یابد. با تاکید بر ادعای وجود بازندگان بسیار و برندگان اندک در بازار ، می توان علت اصلی اقدامات  بازیگران عرصه بازار برای کاهش پنهان کاری و اختفای اطلاعات را درک کرد، اقداماتی که از طریق ایجاد تقاضا برای انتشار عمومی اطلاعات ، معنی دار می شود و ابزاری موثر برای کاهش توزیع مخاطرات سرمایه گذاران در بازار است. الزامات مربوط به منع داد و ستد اوراق بهادار برپایه اطلاعات داخلی به وسیله مدیران واحد اقتصادی ، نمونه ای از قوانینی است که با توجه به توزیع مخاطرات در بازار وجود دارد. ازجمله  اخبار خوب و بد در بازار می توان به اخبار مربوط به وضعیت مالی ، نقدینگی، ریسک و پیش بینی های سود اشاره کرد. از این رو برای شناخت و توضیح علل واکنش های مختلف بازار به اطلاعات سود، مفهومی تحت عنوان ضریب واکنش سودد[4] مطرح گردید ضریب واکنش سود ، بازده غیر منتظره بازار را در واکنش به اجزای غیر منتظره سود گزارش شده اندازه گیری می کند (کوتاری ، 2001 ، ص 15)[5].

    طی تحقیقات مختلف رابطه بین ضریب واکنش سود و متغیرهای مالی شرکتها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.در این تحقیق نیز در پی یافتن پاسخ این سوال هستیم که آیا ریسک عدم پرداخت[6] که یکی از مهمترین ریسک هایی است که در مورد شرکت ها وجود دارد تاثیری بر ضریب واکنش سود دارد یا خیر؟ بنابر این  رویکرد اصلی در این پژوهش آزمون تجربی سودمندی محتوای اطلاعاتی سود از طریق آزمون تاثیر گذاری سود غیر منتظره بر بازده غیر منتظره با تاثیر پذیری از ریسک عدم پرداخت می باشد.

     

    3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق

    بر اساس تحقیقات تجربی صورت گرفته به نظر می رسد اطلاعات حسابداری برای سرمایه گذاران جهت برآورد ارزش مورد انتظار و ریسک بازده اوراق مفید و سودمند است. فقط کافی است در نظر داشته باشیم اگر اطلاعات حسابداری محتوا و بار اطلاعاتی نداشت هیچگونه بازنگری در پیش بینی ها در اثر دریافت آنها وجود نخواهد داشت و بنابراین باعث تصمیمات خرید و فروش نخواهد شد و بدون تصمیمات خرید یا فروش  هیچگونه تغییری در حجم معاملات و قیمت وجود نخواهد داشت. اطلاعات در حد خودشان مفیدند اگر باعث تغییر عقاید و رفتارهای سرمایه گذاران شوند ، بعلاوه میزان و درجه مفید بودن می تواند به وسیله وسعت و اندازه تغییرات حجم و قیمت به دنبال انتشار اطلاعات اندازه گیری شوند. رویکردی که بر تئوری حسابداری مالی و تحقیقات از سال 1968 حاکم بوده است و تنها اخیرا شروع به نتیجه دادن از طریق اندازه گیری دیدگاه ها نموده است. منظر اطلاعاتی از طریق اصلی ترین هیئت تدوین استانداردهای حسابداری پذیرفته شده است. دیدگاه این منظر این است که سرمایه گذاران می خواهند خودشان بازدهی آینده سهام را بیش بینی  کنند به جای اینکه حسابداران این کار را برای آنها بر اساس شرایط ایده آل انجام دهند و از این منظر حریصانه  خواهان همه اطلاعات سودمند هستند. تحقیقات تجربی نشان داده اند که حداقل برخی از اطلاعات حسابداری مفید ملاحظه شده اند. علاوه بر این رویکرد اطلاعاتی بیان می کند که تحقیقات تجربی می تواند به حسابداران کمک کند که سودمندی را از طریق اینکه به واکنش بازار اجازه دهند که آنها را به سمتی راهنمایی کند که چه اطلاعاتی سودمند هستند و چه اطلاعاتی برای سرمایه گذاران ارزش ندارند، افزایش دهند.

    یکی از اطلاعاتی که سرمایه گذاران ، تحلیلگران و اعتبار دهندگان به آن اهمیت زیادی می دهند اطلاعاتی است که نشان دهنده سلامت مالی واحد تجاری و اطمینان نسبی جهت تداوم فعالیت شرکت می باشد. یکی از عواملی که این اطمینان نسبی را با ابهام مواجه می سازد ریسک عدم پرداخت و احتمال ورشکستگی واحد تجاری می باشد سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان از اطلاعات مالی علاقمند به دانستن اطلاعاتی می باشند که نشان دهنده میزان سلامت مالی و اطمینان نسبت به تداوم فعالیت واحد تجاری باشد. اهمیت این تحقیق آشکار سازی روابط بین ریسک عدم پرداخت شرکت ها و ضریب واکنش سود این شرکتها جهت کمک به استفاده کنندگان از اطلاعات مالی جهت اخذ بهترین تصمیم می باشد.

    4-1 اهداف تحقیق

    پس از تحقیق بال و براون این مسئله مطرح می شود که چرا بازار به اخبار خوب و بد واکنش متفاوتی نشان می دهد. چرا سود بخش کمی از تغییر در قیمت را تعیین می کند و چه عواملی می تواند در واکنش بازار بر سود غیر منتظره تاثیر گذار باشد. بعد از تحقیق بال و بران تحقیقات متعددی انجام شد که در آنها به بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر ضریب واکنش سود پرداختند، نتایج این تحقیقات منجر به شناسایی عوامل مهم تاثیرگذار بر ضریب واکنش سود گردید.

    هدف اصلی این تحقیق آزمون واکنش بازار نسبت به سود غیر منتظره با تاثیر از ریسک عدم پرداخت است . و بیان این موضوع که بازار تمایل دارد نسبت به سودهای غیرمنتظره ای که ناشی از ریسک عدم پرداخت است واکنش نشان دهد. در واقع این تحقیق نشان می دهد که ریسک عدم پرداخت یکی از عوامل تاثیرگذار بر واکنش سرمایه گذاران نسبت به سودهای غیر منظره است.

    همچنین از دیگر اهداف این تحقیق می توان به کمک به سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان از اطلاعت مالی برای فهم بیشتر عناصر صورتهای مالی و تاثیر آنها بر ضریب واکنش سود اشاره کرد.

     

    5-1 چارچوب نظری تحقیق

    ضریب واکنش سود[7] :

    چرا بازار به اخبار خوب GN[8] یا به اخبار بدBN [9] برخی شرکت ها نسبت به برخی دیگر واکنش نشان می دهد؟ اگر پاسخ با این سوال را بتوان پیدا کرد حسابداران می توانند فهم و درک خود را در مورد اینکه چطور اطلاعات حسابداری می تواند برای سرمایه گذاران مفید باشد را بهبود بخشد. این در ابتدا می تواند باعث حرکت به سمت تهیه اطلاعات بسیار سودمند مالی باشد. نتیجتا یکی از مهمترین راهنمایی هایی که تحقیقات تجربی حسابداری مالی از زمانی که تحقیق بال و براون انجام شده شناخت و توضیح در مورد واکنشهای مختلف بازار به اطلاعات سود است. این موضوع ضریب واکنش سود نامیده می شود . ضریب واکنش سود ، بازده غیر منتظره بازار را در واکنش به اجزای غیر منتظره سود گزارش شده توسط شرکتی که اوراق را منتشر کرده است اندازه گیری می کند.

    دلایل واکنش متفاوت بازار : اسکات دلایلی برای واکنش متفاوت بازار به سود گزارش شده بر مبنای بهای تمام شده تاریخی به شرح زیر اعلام کرد:

    Abstract:

    The accounting information is suitable and beneficial for investors to estimate the expected value and risk yield of bonds. The information is suitable in itself if they cause changing investors’ behaviors and ideas, additionally the usefulness level and degree can be measured by price and volume changes extent and size following release of information. One of the information that investors, analyzers and creditors consider important to it is information that indicative of financial power of business unit and relative confidence for continuity of company activity. One of the factors that face this relative confidence with ambiguity is bankruptcy probability and default risk of business unit (enterprise). In this research a concept with name Earning Response Coefficient (ERC) had studied as ratio of effectiveness of unexpected earnings on the abnormal returns of companies as a criterion for investors’ rational decisions and other financial users and the effect of default risk was studied as a criterion of financial power of companies on this earning response coefficient. The period of research is four years 1384-1387 and the hypotheses test was done by using software SPSS and they were analyzed by using descriptive and inferential statistics such as correlation analysis. The obtained results are indicative of negative effect of default risk on the earning response coefficient

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 بیان مسئله 6

    3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

    4-1 اهداف تحقیق. 9

    5-1 چارچوب نظری تحقیق. 9

    6-1 فرضیه های تحقیق. 12

    7-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 13

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 15

    2-2 مبانی نظری تحقیق- بخش اول: 16

    1-2-2 سودمندی محتوای اطلاعاتی سود و واکنش بازار سرمایه: 16

    2-2-2 آگاه شدن از واکنش بازار. 18

    3-2-2-پژوهش بال و براون. 19

    4-2-2 نتیجه تحقیق بال و براون. 20

    5-2-2 ضریب واکنش سود 22

    3-2 بخش دوم- مفاهیم سود و سود غیرمنتظره: 25

    1-3-2 مفاهیم سود در حسابداری: 25

    2-3-2 روش های پیش بینی سود: 27

    3-3-2 مدل باکس- جنکینز: 28

    4-3-2 مراحل عملی روش باکس- جنکینز: 28

    5-3-2 مدل گام زدن تصادفی: 29

    4-2 بخش سوم بازده و بازده غیر منتظره 30

    1-4-2 بازده 30

    2-4-2 روش های محاسبه بازده سهامداران. 30

    3-4-2 بازده مورد انتظار. 34

    4-4-2 بازده مورد انتظار پرتفولیو. 34

    5-4-2 بازده غیرعادی سهام 36

    5-4-2 تئوری بازار کارآ 40

    6-4-2 تأثیر کارایی: عدم قابلیت پیش بینی. 40

    7-4-2 نقاط ضعف نظریه بازار کارآ 41

    8-4-2 پاسخ نظریه بازار کارآ 41

    9-4-2 بازار چطور کارآ می شود؟ 42

    10-4-2 درجات کارایی. 42

    5-2-بخش چهارم ریسک  عدم پرداخت: 43

    1-5-2 ماهیت ریسک: 43

    2-5-2 ریسک چیست؟ 43

    3-5-2 انواع ریسک... 44

    4-5-2 ریسک عدم پرداخت( نکول) 45

    5-5-2 روشهای اندازه گیری ریسک عدم پرداخت: 45

    6-2بخش پنجم پیشینه تحقیق. 50

    1-6-2 تحقیقات خارجی. 50

    2-6-2 تحقیقات داخلی. 60

    7-2 خلاصه فصل. 62

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 65

    2-3 روش تحقیق. 65

    3-3 جامعه مطالعاتی و نمونه آماری. 66

    4-3 مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر های تحقیق: 67

    5-3 متغیرهای مدل. 68

    6-3 قلمرو تحقیق. 72

    7-3 روش های جمع اوری اطلاعات.. 73

    8-3 روش تجزیه و تحلیل  اطلاعات.. 73

    1-8-3 تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی. 73

    9-3 اعتبار درونی و برونی پژوهش.. 78

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 81

    2-4  شاخص های توصیفی متغیرها 81

    3-4  تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 84

    4-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: 84

    5- 4 خلاصه تجزیه وتحلیل ها به تفکیک هرفرضیه به شرح ذیل بیان می شود 85

    1-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی اول: 85

    2-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم 90

    3-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی سوم 97

    4-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی چهارم 99

    5-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی پنجم 101

    6-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی ششم 102

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 108

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 109

    1-2-5 نتایج فرضیه اصلی اول. 109

    2-2-5 نتایج فرضیه اصلی دوم 109

    3-2-5 نتایج فرضیه اصلی سوم 110

    4-2-5 نتایج فرضیه اصلی چهارم 111

    5-2-5 نتایج فرضیه اصلی پنجم 111

    6-2-5 نتایج فرضیه اصلی ششم 112

    3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 112

    4-5 پیشنهادها 113

    1-4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.. 113

    2-4-5 پیشنهادهاییبرای پژوهش های آتی. 113

    5-5 محدودیت های تحقیق. 114

    پیوست ها

    جدول مربوط به صنایع و نام شرکت های نمونه آماری. 116

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 121

    منابع لاتین: 122

    منابع اینترنتی: 125

    چکیده انگلیسی: 126

     

     

    منبع:

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 بیان مسئله 6

    3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

    4-1 اهداف تحقیق. 9

    5-1 چارچوب نظری تحقیق. 9

    6-1 فرضیه های تحقیق. 12

    7-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 13

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 15

    2-2 مبانی نظری تحقیق- بخش اول: 16

    1-2-2 سودمندی محتوای اطلاعاتی سود و واکنش بازار سرمایه: 16

    2-2-2 آگاه شدن از واکنش بازار. 18

    3-2-2-پژوهش بال و براون. 19

    4-2-2 نتیجه تحقیق بال و براون. 20

    5-2-2 ضریب واکنش سود 22

    3-2 بخش دوم- مفاهیم سود و سود غیرمنتظره: 25

    1-3-2 مفاهیم سود در حسابداری: 25

    2-3-2 روش های پیش بینی سود: 27

    3-3-2 مدل باکس- جنکینز: 28

    4-3-2 مراحل عملی روش باکس- جنکینز: 28

    5-3-2 مدل گام زدن تصادفی: 29

    4-2 بخش سوم بازده و بازده غیر منتظره 30

    1-4-2 بازده 30

    2-4-2 روش های محاسبه بازده سهامداران. 30

    3-4-2 بازده مورد انتظار. 34

    4-4-2 بازده مورد انتظار پرتفولیو. 34

    5-4-2 بازده غیرعادی سهام 36

    5-4-2 تئوری بازار کارآ 40

    6-4-2 تأثیر کارایی: عدم قابلیت پیش بینی. 40

    7-4-2 نقاط ضعف نظریه بازار کارآ 41

    8-4-2 پاسخ نظریه بازار کارآ 41

    9-4-2 بازار چطور کارآ می شود؟ 42

    10-4-2 درجات کارایی. 42

    5-2-بخش چهارم ریسک  عدم پرداخت: 43

    1-5-2 ماهیت ریسک: 43

    2-5-2 ریسک چیست؟ 43

    3-5-2 انواع ریسک... 44

    4-5-2 ریسک عدم پرداخت( نکول) 45

    5-5-2 روشهای اندازه گیری ریسک عدم پرداخت: 45

    6-2بخش پنجم پیشینه تحقیق. 50

    1-6-2 تحقیقات خارجی. 50

    2-6-2 تحقیقات داخلی. 60

    7-2 خلاصه فصل. 62

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 65

    2-3 روش تحقیق. 65

    3-3 جامعه مطالعاتی و نمونه آماری. 66

    4-3 مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر های تحقیق: 67

    5-3 متغیرهای مدل. 68

    6-3 قلمرو تحقیق. 72

    7-3 روش های جمع اوری اطلاعات.. 73

    8-3 روش تجزیه و تحلیل  اطلاعات.. 73

    1-8-3 تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی. 73

    9-3 اعتبار درونی و برونی پژوهش.. 78

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 81

    2-4  شاخص های توصیفی متغیرها 81

    3-4  تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 84

    4-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: 84

    5- 4 خلاصه تجزیه وتحلیل ها به تفکیک هرفرضیه به شرح ذیل بیان می شود 85

    1-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی اول: 85

    2-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم 90

    3-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی سوم 97

    4-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی چهارم 99

    5-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی پنجم 101

    6-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی ششم 102

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 108

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 109

    1-2-5 نتایج فرضیه اصلی اول. 109

    2-2-5 نتایج فرضیه اصلی دوم 109

    3-2-5 نتایج فرضیه اصلی سوم 110

    4-2-5 نتایج فرضیه اصلی چهارم 111

    5-2-5 نتایج فرضیه اصلی پنجم 111

    6-2-5 نتایج فرضیه اصلی ششم 112

    3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 112

    4-5 پیشنهادها 113

    1-4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.. 113

    2-4-5 پیشنهادهاییبرای پژوهش های آتی. 113

    5-5 محدودیت های تحقیق. 114

    پیوست ها

    جدول مربوط به صنایع و نام شرکت های نمونه آماری. 116

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 121

    منابع لاتین: 122

    منابع اینترنتی: 125

    چکیده انگلیسی: 126

     

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    احمد پور، ا ،  1385  ، "استفاده از ویژگی های کیفی اطلاعات مالی در ارزیابی کیفیت سود"، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره 52، ص 23-6.

    آذر، ع. ومحمود مؤمنی ،1385 ، "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ نهم، تهران.

    اسماعیلی، ش،  1385  ، "رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    پارسائیان ،ع ، 1384،"تئوری حسابداری" تالیف احمد ریاحی بلکویی،تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی.

    ثقفی،ع ،1383،. "بررسی و تبیین رابطه کیفیت سود و واکنش بازار"،فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره 37،  صفحه 18-5.

    جمشیدی،خ ، 1381 ،"آمار و کاربرد آن در مدیریت"، تهران،انتشارات دانشگاه پیام نور .

    خاکی، غ،1387 ،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، انتشارات بازتاب، چاپ هشتم .

    خوش طینت ، ف ، 1385، "بررسی رابطه بین اهرم مالی و ظریب واکنش سود" ، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره 51، صفحه 22-8.

    دلاور،ع.،1374،"مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"،انتشارات رشد تهران.

    راعی، ر، و علی سعیدی، "مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک" ، انتشارات دانشگاه تهران و سمت ،تهران ، 83نوبت اول .

    رهنمای رودپشتی، ف. و دیگران،1386، "مدیریت مالی راهبردی"، انتشارات MCG.

    سرمد، ز. ، و همکاران، 1381، "روش تحقیق در علوم رفتاری "، تهران ، نشر آگاه.

    شباهنگ،ر،1382،"تئوری حسابداری"، جلد اول از انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی ،سازمان حسابرسی .

    نوروزبیگی،ع ،  1386  ،"محتوای اطلاعاتی اعلامیه های سود هر سهم بر اساس ضریب واکنش سود" ، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.

    منابع لاتین:

    Atman, E.I. ,1968, "Financial ratios, discriminant analysis and the prediction of corporate bankruptcy", Journal of Finance, vol. 23, pp. 589–609.

    Ball, R., and P.Brown, 1968 , “ An Empirical Evaluation of Accounting Income Numbers,” Journal of Accounting Research,  Vol 9, pp:159-178.

    Beaver, W.H. , R. Clarke, and W. Wright, "The Association between Unsystematic Security Returns and the Magnitude of the Earnings Forecast Error," Journal of Accounting Research (Autumn 1979): pp.316-340.

    Beaver, W.H. ,1972, "The Behavior of Security Prices and Its Implications for Accounting Research (Methods) ", Supplement to The Accounting Review pp.407-437.

    Billings. B,1999, "Revisiting the relation between the Default Risk of Debt and the Earnings Response Coefficient", The Accounting Review : pp.509-522.

    Blacconiere.W. G., M.F Johnson and Johnson. M.S., 1999, "Market Valuation and Deregulation of Electric Utilities," Working Paper , SSRN, pp: 229.

    Brockman, P. & Turtle, H.J. ,2003,. "A barrier option framework for corporate security valuation", Journal of Financial Economics, vol. 67, pp. 511–29.

    Chaney P.K. and Jeter D.C. ,1993,. “The Effect of Size on the Magnitude of Long-Window Earnings Response Coefficients”. Contemporary Accounting Research. Vol 8. PP:54.

    Cheng and Ariff , 2007. “Abnormal Returns of Bank Stock and Their Factor-Analysed.Determinants” Journal of Accounting-Business & Management, Vol 14, PP:10-22.

    Cheng Fan-fah. 2007.” The Effect of Financial Risks on the Earnings Response in Australia Bank Stocks”, Journal of Money, Investment and Banking, Vol 21 , pp: 13.

    Collins, D.W., and Kothari S.P., 1989. “An Analysis of Intertemporal and Cross-sectional Determinants of Earnings Response Coefficients”. Journal of Accounting and Economics . Vol 18. PP: 49.

    Dhaliwal, D and S. Reynolds , 1994, "The Effect of the Default Risk of Debt on the Eranings Response Coefficient", The Accounting Review Vol 18, pp.412-419.

    Easton, P., and Zmijewski, M 1989 “Cross-sectional variation in the stock market response to accounting earnings announcements” Journal of Accounting & Economics pp. 17-42.

    Fama, Eugene, and G. William. Schwert, 1977, “Asset returns and inflation”, Journal of FinancialEconomics 5, 115–146.

    Hillegeist, S.A., 2004, "Assessing the probability of bankruptcy", Review of Accounting Studies, vol. 9, pp. 5–34.

    K.Lee and N.Fargher, 1991, "The Association Between Unexpected Earnings and Abnormal Security Returns in the Presence of Financial Leverage", Contemporary Accounting Research , pp. 20-41.

    Kormendi, R. and R. Lipe, 1987,  "Earnings Innovations, Eranings Persistence, and Stock Returns", Journal of Business pp. 323-345.

    Merton, R. ,1973, "Theory of rational option pricing", Bell Journal of Economics and Management Science, vol. 4, pp. 141–83.

    Miller, Warren, 2009 ,”Comparing Models of Corporate Bankruptcy Prediction: Distance to Default vs. Zscore”. Journal of Fixed Income, vol 8 , PP: 35.

    Monod, M., B. Hube, D. Hess, and D. Sanglard.,1998," Differential regulation of SAP8 and SAP9, which encode two new members of the secreted aspartic proteinase family in Candida albicans". Microbiology 144:2731-2737.

    S.P.Kothari, 2001, “An Analysis of International and Cross-Sectional Determinants of Earnings Response Coefficients”, Journal of Accounting and Economics: pp.1-54.

    Scoot, W., 2003.” Financial accounting theory”. Pearson Education. Toronto. Ontario.

    Yeo.H and  Kim  ،2002 “Default Risk as a Factor affecting the Earnings Response Coefficient : Evidence from South Korean Stock Market”, M.A Thesis, University of Dankook, Korea, PP: 4-65.

    منابع اینترنتی:

    www. Irbourse. Com

    www.Emeraled.com

    www.SSRN.com

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود , رساله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود , پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود , مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت