پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان

تعداد صفحات: 156 فرمت فایل: word کد فایل: 1894
سال: 1390 مقطع: دکترا دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان

    پایان نامه

    جهت دریافت درجه دکتری حرفه ای پزشکی

    چکیده

    اهداف طرح: سرطان پستان  از کل سرطان­های موجود در زنان را تشکیل می­دهد و عامل عمده­ی مرگ ناشی از سرطان در زنان 59-20 سال است. متأسفانه میزان ابتلا به این سرطان در برخی از کشورها به ویژه کشور ما به شدت رو به افزایش است. لذا شناسایی عوامل خطرزای احتمالی و نقش آنها در ابتلا به این نوع سرطان در جامعه ما بسیار اهمیت دارد و شناخت آنها مرهون مطالعات تحقیقاتی خواهد بود.این مطالعه با هدف تعیین ریسک فاکتورهای فردی و محیطی مؤثر بر سرطان پستان در استان اردبیل طراحی و اجرا شده است.

    مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی (مورد – شاهدی) می باشد که بر روی 75 نفر بیمار مبتلا به سرطان پستان با تایید پاتولوژی و 75 نفر شاهد که از نظر سن (گروه های سنی 5 ساله) و محل سکونت با گروه مورد همسان سازی شدند، انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و از طریق مصاحبه حضوری جمع­آوری شد. پرسشنامه حاوی سوالاتی در خصوص اطلاعات دموگرافیک، مشخصات باروری و سوابق خانوادگی وی بود. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مجذور کای، Fisher، T-test و رگرسیون لجستیک استفاده شده است.

    یافته ها: در این مطالعه میانگین و انحراف معیار سنی در گروه مورد و شاهد به ترتیب 9/11±5/46 سال و 4/12±2/46 سال (دامنه سنی20 تا 86) بود. متغیرهای مصرف داروهای ضد بارداری   (13/21-27/2=%95CI،9/6=OR) و مصرف گوشت قرمز (97/6–2/1=%95CI،9/2=OR) به عنوان فاکتورهای خطر سرطان پستان و سابقه ی شیردهی (83/0-06/0=%95CI،2/0=OR) و مصرف ماهی (43/0-06/0=%95CI،15/0=OR) به عنوان فاکتورهای محافظت کننده از ابتلا به سرطان پستان شناخته شدند.

    نتیجه گیری:  میانگین سن ابتلا به سرطان پستان در استان اردبیل با مطالعات انجام شده در سایر نقاط کشور هماهنگ است ولی نسبت به جوامع توسعه یافته 2 دهه کمتر می باشد. با توجه به شناسایی عوامل خطر سرطان پستان در استان اردبیل توصیه  می شود که افراد دارای این نوع عوامل خطر نسبت به مراقبت های لازم برای تشخیص زودرس از جمله خودآزمایی پستان به موقع اقدام کنند.

    فصل اول

    طرح تحقیق

    1-1 مقدمه

    در حال حاضر سرطان یکی از مسایل مهم و اصلی بهداشت و درمان در ایران و تمام دنیا است. در آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی، این بیماری بعد از بیماری­های قلبی – عروقی دومین علت مرگ و میر به شمار می­رود. در کشورهای در حال پیشرفت نیز بیماری سرطان در ردیف مسایل مهم    بهداشتی – درمانی بوده و روند آن رو به افزایش است. در ایران بیماری سرطان بعد از بیماری­های   قلبی – عروقی و حوادث، سومین علت مرگ و میر محسوب می شود. در این میان ابتلا به شایع ترین سرطان در بین آسیب پذیرترین قشر جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد(1).

    سرطان پستان  از کل سرطان­های موجود در زنان را تشکیل می­دهد و عامل عمده­ی مرگ ناشی از سرطان در زنان 59-20 سال است(2).

    شیوع سرطان پستان در کشورهای مختلف متفاوت بوده اما بین 23-8 نفر در هر100 زن گزارش شده است(3).

    بدیهی است که سلامت جامعه در گروه سلامت زنان می باشد.حضور زنان در بخش­های مختلف علمی، فرهنگی و هنری سهم عظیمی از امکانات کشورها را به خود اختصاص می­دهد به طوری که امکان حذف آنها به علت ابتلا به بیماری­های مختلف و معلولیت­های ناشی از آن وجود ندارد. انجام وظایف مربوط به زنان در کانون خانواده و جامعه، زمانی میسر است که زنان از صحت و سلامت جسمی و روحی کافی برخوردار باشند.

    شناخت و کشف علت ها به جلوگیری از بیماری در افراد سالم و نسل های بعد کمک خواهد کرد. تنها با پیشگیری از ابتلا به بیماری و درمان قطعی مبتلایان می­توان تهدید سرطان برای حیات انسان ها را     از میان برداشت. لذا شناسایی عوامل خطرزای احتمالی و نقش آنها در ابتلا به این نوع سرطان در جامعه ما بسیار اهمیت دارد و شناخت آنها توسط مطالعات اپیدمیولوژیک میسر خواهد بود.

    عوامل خطر سرطان پستان شامل طیف گسترده ای از عوامل خطر از سطح مولکولار تا فاکتورهای اجتماعی می باشند که می توانند بین جوامع مختلف متفاوت باشند(4).

    از آنجایی که بسیاری از عوامل خطر این سرطان قابل تغییر هستند و می توان با انجام مداخلات، فراوانی آنها را در سطح جامعه تغییر داد، شناخت آنها در مناطق مختلف کشور می تواند اطلاعاتی را فراهم نماید که امکان برنامه ریزی مبتنی بر شواهد و بالطبع با هزینه – اثربخشی مناسب تر را برای هر منطقه فراهم نماید.

    این تحقیق به منظور تعیین نقش عوامل خطرساز مرتبط با سرطان پستان در استان اردبیل انجام شده است.

    2-1 اهمیت موضوع پژوهش و بیان مسئله 

    طبق آمار جهانی سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان است و 21 درصد از کل موارد ابتلا به سرطان­ها را تشکیل می­دهد. به علاوه دومین علت مرگ ناشی از بدخیمی در زنان بعد از سرطان ریه است(5).

    بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت سالیانه 2-1 درصد به میزان بروز این سرطان در جهان افزوده  می­شود که تقریباً‌ نیمی از موارد شناسایی شده در کشورهای در حال توسعه وجود دارد(6).

    خطر بروز کانسر پستان در طول عمر 5/12% و خطر مرگ ناشی از کانسر پستان 5/3% برآورده شده است. با این حال، مرگ و میر ناشی از سرطان پستان به دلیل افزایش استفاده از غربالگری ماموگرافیک و تشخیص زودرس رو به کاهش است(7).

    طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، در سال 2006، 213000 مورد جدید سرطان پستان مهاجم و نیز تقریباً 62000 مورد سرطان پستان درجا تشخیص داده شده است و طی همین دوره، 41000 زن در اثر سرطان فوت کردند. بروز سرطان پستان در ایالات متحده در طول 50 سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است؛ در حال حاضر از هر 7 زن یک نفر در طول زندگی خود به این سرطان مبتلا می شود. خوشبختانه از سال 1991 میزان مرگ و میر کاهش یافته است(8).

    در ایران هم سرطان پستان با فراوانی برابر %15.9 شایع­ترین بدخیمی درمیان زنان است(9).

    به علاوه براساس آمارهای جهانی، سرطان پستان عمدتاً در سنین بالای 50 سال دیده می­شود و متوسط سن ابتلا 69-45 سالگی است در حالی که در ایران طبق آمار ،سن شیوع بسیار پایین­تر و بین 44-35 سالگی می­باشد. بنابراین افراد در زمانهای حداکثر بازدهی درگیر بیماری می­شوند(10).

    فاکتورهای خطر متعددی برای سرطان پستان مطرح می­باشد. برخی از این فاکتورها مثل سن (<55)، فاکتورهای ژنتیکی، سابقه خانوادگی، ‌سابقه شخصی سرطان پستان، نژاد، سابقه بیماری خوش­­خیم پستان، ‌سابقه سرطان­های آندومتر، ‌تخمدان و کولون، سن شروع قاعدگی (>12)، سن منوپوز (<55)، سابقه رادیاسیون (CXR) و سابقه درمان با دی اتیل استیل بسترول (DES) غیرقابل تغییرند(11).

    تقریباً 10-5 درصد سرطان­های پستان اساس ژنتیکی دارند. ژن­های مطرح شده شامل BRCA1(17q21) و BRCA2(13q12-13) می باشند که به صورت اتوزومال غالب به ارث  می­رسند(5).

    ولی برخی از فاکتورها مثل سن اولین حاملگی (<30)، مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی ((OCP، عدم شیردهی، مصرف الکل و دخانیات، چاقی و عدم فعالیت و درمان های هورمونی بعد از یائسگی (HRT) تغییرپذیرند(11).

    میزان بروز بالا و روزافزون این بیماری و سختی درمان آن در مراحل پیشرفته بار زیادی را بر نظام سلامت کشور تحمیل می­کند. با توجه به شیوع بالا و عواقب سوء جسمی- روانی و اقتصادی- اجتماعی لزوم بررسی هرچه بیشتر در مورد جنبه­های مختلف این بیماری در جهت افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی بیماران واضح و آشکار است. در این راستا بررسی عوامل خطرساز سرطان پستان اهمیت پیدا می­کند و از آنجایی که همه این عوامل قابل تغییر نمی­باشند راههای پیشگیری معطوف به عواملی می­باشد که قابل تغییرند.با توجه به اینکه مطالعات اپیدمیولوژیک سرطانهای شایع جزء اولویت های پژوهشی استان می باشد، لذا این مطالعه با هدف تعیین ریسک فاکتورهای فردی و محیطی مؤثر بر سرطان پستان در استان اردبیل طراحی شده است.

    3-1 تعریف واژه‌ها

    سرطان پستان:

    وجود توده سفت تا سخت منفرد و غیر حساس به لمس با کناره های نامشخص در پستان که پس از انجام بیوپسی یا رزکسیون توده از نظر پاتولوژی، بدخیمی آن تایید شده باشد. شایعترین نوع هیستولوژیک سرطان پستان کارسینوم داکتال مهاجم (IDC)[1] می باشد(12).

    عوامل محیطی:

    فاکتورهای موجود در شیوه زندگی هر فرد که وی را مستعد ابتلا به سرطان پستان می کنند. از جمله مصرف غذاهای پرچرب، دخانیات، قرص های ضدبارداری، درمان های هورمونی، سابقه سقط تحریکی، سابقه رادیاسیون و عدم فعالیت فیزیکی.

    عوامل فردی:

    فاکتورهای فیزیولوژیک هر فرد که در افزایش استعداد ابتلا به سرطان پستان موثرند. از جمله سن منارک و منوپوز، سن اولین بارداری، سابقه خانوادگی سرطان پستان، سابقه بیماری قبلی پستان، چاقی و شیردهی.      

    قرص­های ضدبارداری خوراکی (OCP):

    شامل قرص های ترکیبی استروژن-پروژسترون و قرص های پروژسترونی است که از طریق جلوگیری از تخمک­گذاری با ساپرس کردن هورمون های هیپوتالاموسی باعث جلوگیری از بارداری می شود(7).

    دی اتیل استیل بسترول (DES):

    نوعی ترکیب استروژنی-پروژستینی است که در گذشته جهت درمان کارسینوم متاستاتیک پستان در مردان و زنان یائسه، نارسایی تخمدان، جلوگیری از حاملگی پس از مقاربت و درمان علایم وازوموتور ناشی از یائسگی بکار می رفته است ولی در حال حاضر استفاده از آن منسوخ شده است(7).

    درمان جایگزینی هورمونی بعد از یائسگی (HRT):

    درمان های هورمونی شامل استروژن کونژوگه و مدروکسی پروژسترون استات که در صورت عدم وجود کنترااندیکاسیون بعد از یائسگی جهت کاهش میزان علایم ناشی از منوپوز مثل گرگرفتگی و استئوپروز بکار می رود(7).

    4-1 اهداف پژوهش

    1-4-1 هدف کلی

    تعیین تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان

    2-4-1 اهداف اختصاصی

    1- تعیین فاکتورهای دموگرافیک (سن، تحصیلات، شغل، میزان درآمد و محل سکونت) واحدهای پژوهش

    2- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر وضعیت تأهل

    3- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر سن منارک

    4- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر سن منوپوز

    5- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر سابقه سقط تحریکی

    6- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر سن اولین بارداری

    7- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر سابقه خانوادگی سرطان

    8- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر سابقه بیماری خوش خیم پستان

    9- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر وضعیت تغذیه

    10- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر میزان فعالیت فیزیکی

    11- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر اندکس توده بدنی (BMI)

    12- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر سابقه رادیاسیون

    13- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر مدت شیردهی

    14- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر مصرف دخانیات و در معرض دود سیگار بودن

    15- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر مصرف OCP

    16- مقایسه گروه مورد و شاهد از نظر دریافت HRT

    3-4-1 اهداف کاربردی 

    تعیین ریسک فاکتورهای فردی و محیطی مؤثر بر سرطان پستان و استفاده از آنها در طراحی برنامه های آموزشی و بهداشتی که در نهایت می تواند منجر به کاهش میزان مواجهه با عوامل خطر در جامعه­ی هدف گردد.

     

    5-1 فرضیات پژوهش

    گروه مورد و شاهد از نظر سن منارک باهم متفاوت اند. 

    گروه مورد و شاهد از نظر سن منوپوز باهم متفاوت اند.

    گروه مورد و شاهد از نظر سابقه سقط باهم متفاوت اند.

    گروه مورد و شاهد از نظر سن اولین بارداری باهم متفاوت اند.

    گروه مورد و شاهد از نظر سابقه خانوادگی سرطان باهم متفاوت اند.

    گروه مورد و شاهد از نظر سابقه بیماری خوش خیم پستان باهم متفاوت اند.

    گروه مورد و شاهد از نظر نوع تغذیه باهم متفاوت اند.

    گروه مورد و شاهد از نظر میزان فعالیت فیزیکی باهم متفاوت اند.

    گروه مورد و شاهد از نظر BMI باهم متفاوت اند.

    گروه مورد و شاهد از نظر سابقه رادیاسیون باهم متفاوت اند.

    گروه مورد و شاهد از نظر مدت شیردهی باهم متفاوت اند.

    گروه مورد و شاهد از نظر میزان مصرف دخانیات و درمعرض دود سیگار بودن باهم متفاوت­اند.

    گروه مورد و شاهد از نظر مصرف OCP باهم متفاوت اند.

    گروه مورد و شاهد ازنظر دریافت HRT باهم متفاوت­اند.

    فصل دوم

    بررسی متون

    1-2 مبانی نظری

    1-1-2 تکامل پستان

    تشکیل پستان ها در هفته ششم رویانی به صورت چند تکمه پستانی[2] بر روی خط یا نوار شیری[3] که منطبق بر خط میدآگزیلاری است (از زیر بغل تا کشاله ران) و منشأ اکتودرمی دارد، شروع می شود. بجز برجستگی یا تکمه ناحیه پکتورالیس بقیه تکمه ها تحلیل رفته و محو می شوند. در حوالی هفته بیستم جنینی مجرای شیری نیز تشکیل می شود و در موقع تولد به دلیل هورمونهای مادری بافت غدد شیری بسیار بدوی وجود دارد که در برخی از نوزادان در چند روز اول تولد ممکن است به دلیل پرولاکتین بالا و کاهش ناگهانی استروژن و پروژسترون پستانها کمی برجسته باشند و گاهی در اثر فشار دادن آنها چند قطره شیر خارج شود که مسئله مهمی نیست و خودبخود برطرف می شود(7).

    با شروع بلوغ، پستانها شروع به تکامل می کنند که به آن تلارک[4] گفته می شود. این تکامل شامل پرولیفراسیون در تمامی اجزاء پستان از جمله تعداد آلوئولها، اندازه و انشعابات مجاری شیری، اندازه نیپل و آرئولا و بافت چربی است. در این روند تکاملی، استروژن موجب رشد و تکامل مجاری، اندازه نیپل و چربی و پروژسترون باعث تکامل بافت غددی (لوبولوآلوئولار) می شود. پس از بلوغ در فاز قبل از قاعدگی سلولهای آسینار دچار هیپرتروفی و هیپرپلازی و تا اندازه ای مجاری شیری اتساع یافته و در کل اندازه و تورگور پستان افزایش می یابد. اما پس از قاعدگی اندازه و تعداد سلولهای آسینار و قطر مجاری شیری کاهش یافته و در کل اندازه و تورگور پستان کاهش می یابد. پس از یائسگی در صورت عدم هورمون درمانی تقریباً تمامی اجزاء پستان تحلیل می رود(7).

    Influence of Environmental Factors on Breast Cancer

    Abstract

     

    Introduction: Breast cancer consists 1/3 of all types of cancer in female. It is the main cause of death in 20-59 years old females with cancer. Unfortunately, the rate of developing this type of cancer is rapidly increasing in some countries including Iran. Therefore, it is critically important to identify the potential risk factors and their role in causing this type of cancer. This inevitably needs epidemiological studies. This thesis is aimed to determin environmental risk factors playing role in development to breast cancer in Ardabil province.

    Methods and Materials: This study is an analytic study (case-control) conducted on 75 patients (case) with pathologically verified breast cancer, and 75 controls from neighbors who were matched with case group in terms of age (5 year frequency age matched). Data were collected using questionnaire and by conducting face to face interview. Questionnaire included questions about demographic information, fertility profile and family history of the patients and lifestyle variable. Fisher exact and Chi-Square Tests and Logistic Regression were used to analyze the data.

    Findings: In this study mean age for case and control were 46.5±11.9 and 46.2±12.4 years (age range of 20 to 86), respectively. Variables such as intake of contraception (OR=6.9,95%CI= 2.27–21.13), red meat intake (OR=2.9,95%CI= 1.2–6.97) were found as risk factors for breast cancer whereas breast feeding history (OR=0.2,95%CI= 0.06–0.83) and fish consumption (OR=0.15,95%CI= 0.06–0.43) were protective factors for breast cancer.

    Conclusion: Average age of development to breast cancer in Ardabil Province is consistent with studies conducted in other parts of the country however it is two decades less than that of developed countries. Based on the risk factors identified for breast cancer in Ardabil province, it is recommended that individuals having these risk factors seek necessary cares for early diagnosis such as breast self-exam.

    Keywords: Breast cancer - Environmental factors - Individual factors

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان

    فهرست:

    عنوان                                                                                                 صفحه

    فصل اول: طرح تحقیق

    1-1 مقدمه........................................................................................................................... 2

    2-1 اهمیت موضوع پژوهش و بیان مسئله.............................................................................. 3 

    3-1 تعریف واژه‌ها............................................................................................................... 5

    4-1 اهداف پژوهش............................................................................................................. 7

    1-4-1 هدف کلی................................................................................................................ 7

    2-4-1 اهداف اختصاصی..................................................................................................... 7

    3-4-1 اهداف کاربردی  ...................................................................................................... 8

    5-1 فرضیات پژوهش.......................................................................................................... 8

    فصل دوم: بررسی متون

    1-2 مبانی نظری................................................................................................................. 11

    1-1-2 تکامل پستان........................................................................................................... 11

    2-1-2 آناتومی پستان......................................................................................................... 12

    3-1-2 فیزیولوژی پستان..................................................................................................... 15

    4-1-2 انواع سرطان پستان.................................................................................................. 16

     

     

    5-1-2 پاتولوژی................................................................................................................. 21

    6-1-2 تشخیص سرطان پستان............................................................................................ 23

    7-1-2 درمان سرطان پستان................................................................................................. 24

    8-1-2 اپیدمیولوژی سرطان پستان در جهان.......................................................................... 27

    9-1-2 اپیدمیولوژی سرطان پستان در ایران و اردبیل.............................................................. 30

    10-1-2 فاکتورهای خطر سرطان پستان................................................................................ 31

    11-1-2 پیش آگهی و میزان بقای سرطان پستان................................................................... 36

    12-1-2 مدل های ارزیابی و برخورد با خطر........................................................................ 39

    2-2 مروری بر مطالعات انجام شده....................................................................................... 42

    1-2-2 مطالعات جهان........................................................................................................ 42

    2-2-2 مطالعات ایران......................................................................................................... 45

    فصل سوم: مواد و روش ها

    1-3 نوع مطالعه................................................................................................................... 49

    2-3 جامعه آماری و روش حجم نمونه.................................................................................. 49

    3-3 روش گردآوری اطلاعات ............................................................................................ 50

    4-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی آماری................................................................ 50

    5-3 ملاحظات اخلاقی........................................................................................................ 51 

     

     

    فصل چهارم: نتایج

    1-4 نتایج........................................................................................................................... 53

    2-4 جداول........................................................................................................................ 64

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    1-5 بحث.......................................................................................................................... 77

    2-5 نتیجه گیری.................................................................................................................. 86

    3-5 محدودیت های طرح .................................................................................................. 87

    4-5 پیشنهادات................................................................................................................... 87

    منابع

    منابع................................................................................................................................... 90

    پیوست1 (پرسشنامه)............................................................................................................ 99

    پیوست2 (رضایت نامه)....................................................................................................... 105

     

     

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                 صفحه

    جدول1-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر میانگین سنی....................................................... 64

    جدول2-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر متغیرهای دموگرافیک........................................... 64

    جدول3-4 توزیع بیماران از نظر پاتولوژی سرطان پستان......................................................... 65

    جدول4-4 توزیع بیماران از نظر توپوگرافی سرطان پستان....................................................... 65

    جدول5-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر سابقه مواجهه فعال و غیرفعال با سیگار.................. 66

    جدول6-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر مدت مواجهه غیرفعال با سیگار............................. 66

    جدول 7-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر وضعیت تغذیه................................................... 67

    جدول8-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر شاخص­های توده­ی بدن...................................... 68

    جدول9-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر متغیرهای بارداری و سقط.................................... 69

    جدول10-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر میانگین دفعات سقط و بارداری......................... 70

    جدول11-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر سابقه شیردهی.................................................. 71

    جدول12-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر مدت شیردهی.................................................. 71

    جدول 13-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر سابقه مصرف داروهای ضدبارداری................... 71

    جدول 14-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر مدت مصرف داروهای ضدبارداری................... 72

    جدول15-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر سابقه رادیاسیون................................................ 72

     

     

    جدول16-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر دفعات رادیاسیون............................................. 73

    جدول17-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر سابقه فعالیت ورزشی........................................ 73

    جدول18-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر مدت فعالیت ورزشی........................................ 73

    جدول19-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر آگاهی از سرطان پستان و سابقه معاینات مکرر.... 74

    جدول20-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر سابقه سرطان و بیماری­های پستان...................... 74

    جدول21-4 مقایسه واحدهای پژوهش از نظر سابقه فامیلی سرطان پستان................................ 75

    جدول22-4 مدل رگرسیون لجستیک..................................................................................... 75

    منبع:

    یاوری پ، محرابی ی، ابدی ع. الگوی تغییرات اپیدمیولوژیکی علل مرگ در ایران در سالهای 1352 لغایت 1381 حکیم. پاییز 1382، دوره6، شماره3: صفحات 7تا14.

    اقصی م. پستان در: قاضی جهانی ب، قطبی ر، شیری ی. آندوکرینولوژی زنان و ناباروری. چاپ اول، تهران: انتشارات گلبان؛ 1381. ص425.

    Pollan M, PerGustavson G. High risk occupations for breast cancer in Swedish female working population. American journal of public Health 1999; 89(6):420-5.

    Chie WC, Chen CF, Lee WC. Body size and risk of pre-and postmenopausal breast cancer in Taiwan. Anticancer-Res 1996; 16(5B):3129-32.

    Wood W, Muss H, Solin L, Olopade O. Cancer: principles & practice of oncology. Vo12, 7th edition. Philadelphia, Lippincott Williams & Wilkins 2007.

    Rodriguez Cuevas SA. and Capurso Garcia M. Epidemiology of breast cancer. Ginecol Obstet Mex, 2006: (11) 74.P. 585-93.

    ولدان م، بودزی ب، رزاقی س، جلیلی راد الف، ناظم س. بیماریهای زنان و زایمان دنفورث 2008. ویرایش 9، تهران: انتشارات ارجمند؛ سال 1388، صفحات 584 تا 599.

    ولدان م، خدایی م، گوران اوریمی الف، قاسمی پور ر، نامدارپور ق. بیماریهای زنان نواک 2007. جلد دوم، ویرایش14، تهران: انتشارات نسل فردا؛ سال 1386، صفحات 1307 تا 1326.

    مرکز مدیریت بیماریها معاونت غیرواگیر، اداره سرطان. گزارش کشوری ثبت موارد سرطانی، چاپ اول، تهران 1384.

     

    Lohmann P.H, et al. Body size and cancer risk: finding from the European prospective investigation into cancer and nutrition (EPIC).

    Timothy J key, Pia K verkasalo and Emily Banks. Epidemiology of breast cancer. The Lancet Oncology vo12. March 2001.

    Brunicardi FC, Schwartz SI. Schwartz's principles of surgery. 9th ed. New York MC: Graw Hill; 2010. P424-469.

    Standring S, Borley NR, Collins P, Crossman AR, Gatzoulis MA, Healy JC, e al. Gray's Anatomy: The anatomical basis of clinical practice. 40th ed. Churchill Livingstone; Elsevier: 2008. P 929-937.

    الهی ب. آناتومی تنه. تهران: جیحون؛ 1386.

    Silverberg SC, Delellis RA. Silverbergs principles and practice of surgical pathology and cytopathology. 4th ed. Churchill Livingstone; Elsevier: 2006. P420-504.

    Rosai J. Rosai and Acherman's surgical pathology 9th ed. Edinburg: Mosby; 2004. 1763-1870.

    Sutton D. Textbook of Radiology and Imaging. 7th ed. Vol 2. London: Churchill Livingstone; 2008. P1451-1488.

    Townsend CM, Sabiston DC. Sabiston textbook of surgery: the biological basis of modern surgical practice. Vol 2. 17th ed. Philadelphia: Elsevier Sounders; 2004. P867-946.

    Chalmer KT, Luker KA. Reast self care practices in women with primary relatives with breast cancer. Adj Nurs 1996; 23(6): 1212-20.

    Chie WC, Chen CF, Lee WC. Geographic variation of breast cancer in Taiwan: International and migrant comparision. I. Anticancer Res 1995; 15(6B): 2745-9.

    Sinclair BP. Women & breast cancer. A WHONN 1998; 2(5):9-12.

    American Cancer Society cancer fact and figures.Atlanta 2005;1-60.

    Dolan M, Glasser G. Breast disease benign and malignant. 2nd ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2000. P. 281-308.

    Knekt B, Jarvinen R, Sepanon R. Intake of dairy products and the risk of breast cancer. Br J Cancer 1996; 77(5): 687-691.

    Trenthen Dietz A. Body size and risk linked to breast cancer. Nursing 1991;45.

    Sellers TA, Anderson VE, Potter JD. Epidemiologic and genetic follow-up of 599 minnesota breast cancer famillies: design and methods. Gener Epidemiol 1995; 12(4): 117-129.

    Tretli S, Goard M. Life style changes during adoleconce and risk of breast cancer: an ecologic study of the effect of world war II In Norway: Cancer Causes Control 1996; 7(5): 507-512.

    محققی م. گزارش پروژه تحقیقاتی ثبت سرطان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، انستیتو کانسر، اردیبهشت 1381.

    Ebrahimi M, vahdania M, Montazeri A.Risk factors for breast cancer in Iran. A case-control study. Breast cancer Res 2002; 4(5): 22-26.

    Sugg S, Donegan W. Staging and prognosis. In: Donegan W, Spratt J, editors. Cancer of the breast. 5th  ed. New York: Saunders; 2002.

    مرکز مدیریت بیماری ها، گزارش کشوری ثبت موارد سرطان، معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی. تهران: کلک دیرین، 1384.

    ثبت سرطان مبنی بر جمعیت استان اردبیل. دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، مرکز بهداشت استان، واحد مبارزه با بیماریهای بهداشت استان اردبیل: سال 1387.

    Marcus PM, Newman B, Moorman PG, Millikan RC, Baird DD, Guagish B, et al. Physical Activity at age 12 and adult breast cancer risk. Can. Cau. Con 1999; 10 (4): 293-302.

    Huang Z, Hankinson SE, Colditz GA, Stampfer MJ, Hunter DJ, Manson JE, et al. Dual effects of weight and weight gain on breast cancer risk. JAMA. 1997 Nov 5; 278(17): 1407-11.

     Rosner B, Colditz GA. Nurses' health study: log-incidence mathematical model of breast cancer incidence. J Natl Cancer Inst. 1996 Mar 20;88 (6): 359-64.

     Britton JA, Gammon MD, Schoenberg JB, Stanford JL, Coates RJ, Swanson CA, et al. Risk of breast cancer classified by joint estrogen receptor and progesterone receptor status among women 20-44 years of age. Am J Epidemiol. 2002 Sep 15; 156(6): 507-16.

    Apter D, Vihko R. Early menarche, a risk factor for breast cancer, indicates early onset of ovulatory cycles. J Clin Endocrinol Metab. 1983 Jul; 57(1): 82-6.

     Baron RH, Walsb A. Nine facts everyone should knew about breast cancer. AJN 1995; 95(7): 29-33.

    Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, Professional Edition,    8th ed. Elsevier; 2005. 7:214-230.

    Hinpeng L, Gourley L, Day N. Risk factors for breast cancer by age and menopausal status. Cancer causes and control 1992; 3:313-22.

    Brady DC, Graham SA. Prevalence of risk factors in breast cancer patients at the university hospital of the westoindies. Medical Journal 2000 Jun; 49(2):161-3.

    Hernandez Aliva M, Lazcano ponce E, weber JP, Dewailly E, et al. Breast cancer, and Lactation. AJEPID 2000 Aug 15; 152(4): 370-93.

    Laden F, Hunter D. Risk factors of breast cancers. Annual rewieve public health 1998; 19:101-23.

     

     

    Petralia Sandra A, Vena JE, Freudenheim JOL, Michale A, Goldberg MS, Blair A, et al. Risk of premenopausal breast cancer and patterns of established breast cancer risk factors among teachers and nursrs. AJOF indu Med 1999; 351(37):141.

    Walker AR, Walker BF, Stelma S. Is breast cancer avoidable? Could dietry changes help? Int J Food. SCI-Nutr 1995; 46(4): 373-381.

    Pakham M, Pinedo H, Veronesi M. Oxford Textbook of oncology. Ist ed. I, U.K, Oxford University Press Co, 1995; PP: 16-20.

    Anton CH, Kurosaki T,Taylor TH. Validation of family history of breast cancer and identification of the BRCAI and other syndroms using a population based cancer registry. Genet Epidemiol 1996; 13(2):193-205.

    Koaks R, Van Noord PA, Den Tonkelar I. Breast cancer indicates in relation to height, weight and body fat distribution in Dutch. Don-Cohort. In J. Cancer 1998; 76(5): 647-651.

    Mannisto S, Pielinen p, Marjo P. Body size indicators and risk of breast cancer according to menopause and estrogen-receptor statues. Int J Cancer 1996; 68: 813.

    Ballard Barbash R. Anthropometry and breast cancer. Cancer, 1994; 14: 1990-1100.

    Roger P Smith. Gynecology in primary care. 5th ed, Philadelphia: Williams and Wilkins; 1997: 323-7.

    هلاکویی ک، اردلان ع، محمودی م. بررسی عوامل خطر سرطان پستان در استان مازندران در سال 1383. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، بهار1385، دوره4، شماره1، صفحات27-36.

     

    عطار پارسایی ف، گلچین م، اسودی ا. بررسی ارتباط مشخصات فردی، اجتماعی، سبک زندگی و عوامل تنش­زا با سرطان پستان در زنان. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، سال1380، شماره پنجاه، صفحه 15.

    فتحی ط، جبارزاده س، مجاهدی س. بررسی برخی عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان در سنین باروری در زنان شهر مشهد در سال های 81-82 . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، پاییز 1383، شماره 42، صفحه577.

    یاوری پ، موسوی زاده م ا، صدرالحفاظی ب. بررسی عوامل خطرساز مرتبط با سرطان پستان در زنان مراجعه کننده به بیمارستان شهدای تجریش تهران در 1383. مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فروردین و اردیبهشت 85، شماره 49، صفحات 55-62.

     Bakhtiari A, Haj- Ahmadi M. 5 year assessment of breast cancer at Rajaii hospital, Baboolsar (1991-1996). The Iranian Journal of obstetrics, Gynecology and Infertility 2006; 9: 47-52.

    Zafarghandi A, Harirchi I, Ebrahimi M, Zamani N, Jarvandi S, kazemnezhad A. Breast cancer in Iran: A review of  pathological records. The Journal of Tehran Faculty of Medicine 1998; 56: 42-47.

    Sadjadi A, Nouraie M, Hislop T, Bajdic C, Bashash M, Ghorbani C. Comparison of breast cancer survival in two populations: Ardabil, Iran and British Columbia, Canada.  BMC Cancer 2009, Avalable at: http:// www. Biomedcentral. Com/ 1471- 2407/9/381.

     Bethesda, MD, Avalable at: http: // seer. Cancer. gov/ csr/ 1975-2007.

     

     

     

    یغمایی س، بنی هاشمی گ، قربانی ر. بررسی میزان بقاء و برخی عوامل مؤثر بر آن در زنان مبتلا به سرطان پستان جراحی شده در بیمارستان امداد سمنان در سال های 1370 تا 1381 . کاربرد رگرسیون – کاکس. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، جلد 9، ش 2، 1386: صفحات   111- 115.   

     Ayadi L, Khabir A, Amouri H, karray S, Dammak A, Guermazi M. Correlation of HER- 2 over- expression with clinic – pathological parrameters in Tunisian breast carcinoma. World J Surg Oncol 2008 Oct, 22; 6:112.

    صداقت م، نجومی م، حسنی ن. یک مطالعه مورد – شاهدی درباره عوامل خطر سرطان پستان در ایران، نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. پاییز 1382، دوره بیست و یکم، شماره3، ص 21 تا 27.

    Krieger N. Social class and the Black/White cross over in the age specific incidence of breast cancer: a study linking census derived data to population based registry records. Am J Epidemiol. 1990 May;131(5): 804-14.

    Baron JA, Newcomb PA, Longnecker MP, Mittendorf R, Storer BE, Clapp RW, et al. Cigarette smoking and breast cancer. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 1996 May;5(5):399-403.

    Ewertz M, Duffy SW. Risk of Breast cancer in relation to reproductive factors in Denmark. Br J cancer. 1988; 58: 99-104.

    Cade J, thomas E. A case control study of breast cancer in south east England: Nutritional factors. J Epidemiol community health 1998; 52 (2) 105-110.

    Titus- Ernstoff L. Menstrual factors in relation to breast cancer risk. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 1998; 7: 783-9.

     

    Brinton L. Donegan WL, spratt JS. Epidemiology of breast cancer. 5thed. WB Saunder Co. 2002; 190-2.

    Andriew N, Prevost T, Rohan TE. Varaition in the interaction between familial and reproductive factors on the risk of breast cancer according to age menopausal status, and degree of  familiality. Inter J of Epidemiol 2000: 29: 214-23.

    Russo, Lynch H, Russ IH. Mammary gland architecture as a determining factor in the susceptibility of the human breast to cancer. Breast J 2000: 278-91.

    London SJ, Coditz GA, Stamfer MJ. Lactation and risk of breast cancer in a cohort of US women. Am J Epidemiol 1990; 132: 17-25.

    Romieu I, Hernandez-Avila M, Lazcano E, Lopez L, Romero-Jaime R. Breast cancer and lactation history in Mexican women. Am J Epidemiol 1996, Mar 15;143(6):543-52.

    Brinton LA, Hoover R, Fraumeni JF. Reproductive factors in the aetiology of breast cancer. Br J Cancer. 1983 Jun;47(6):757-62.

    Tessaro S, Beria JU, Tomasi E, Barros AJ. Oral contraceptive and breast cancer: A case-control study. Rev Saude Publica. 2001 Feb;35(1):32-8.

    Wang JX, Jia WH, Li BX. Risk and influential factors of female breast cancer among medical diagnostic X-ray workers in China. 1996 Dec.      17 (6): 325-7.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان, رساله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر عوامل محیطی در ابتلا به سرطان پستان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت