پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی

تعداد صفحات: 95 فرمت فایل: word - pdf کد فایل: 1280
سال: 1385 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: محیط زیست و انرژی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی

     روتین Main :

    این روتین حلقه اصلی برنامه راتشکیل می دهد . اگر سیستم در حالت توقف باشد ، فقط دور موتور خوانده و نمایش داده می شود و در صورتیکه سیستم در حالت کار باشد ، عملیات زیر توسط این روتین انجام می شود .

    در روتین Calc- NS ، ابتدا دور واقعی ( Nr ) که از دورسنج خوانده می شود با دور هدف ( Nt ) که توسط روتین تایمر مشخص شده مقایسه شده و خطای سرعت ( Err ) محاسبه می شود . سپس فرکانس سنکرون کار موتور ( Ns بر حسب rmp ) بگونه ای تنظیم می گردد که موتور در حداقل زمان ممکن به دور هدف برسد . ماکزیمم تغییرات در سرعت و یا به عبارتی ماکزیمم شتاب موتور را حداکثر لغزش مجاز موتور مشخص می کند و اگر لغزش از این عدد بزرگتر شود ، موتور وارد حالت Break – Down  می شود . در این برنامه مقدار معادل لغزش ماکزیمم و مینیمم برحسب rpm با متغیرهای smin- smax  مشخص می شوند که مقدار آنها بترتیب  90 و 90- دور در دقیقه می باشد ، بدین ترتیب تفاوت دور واقعی از دور سنکرون می تواند در محدوده 90 + دور باشد . در صورتیکه قدر مطلق مقدار خطای Err بزرگتر از 90 باشد ، سیگنال اضافه بار ( Overload ) روشن می شود .

    شرح عملیات روتین check- Margin ؛ از آنجائیکه نسبت V/F در موتورهای آسنکرون باید ثابت باشد ، با تغییر فرکانس باید دامنه مولفه اصلی ولتاژ موتور بگونه ای تغییر کند که این نسبت ثابت بماند و عمل تغییر دامنه اصلی توسط تغییر در شکل موج PWM انجام می شود . بدین ترتیب با تغییر جدول عرض پالسهای PWM فعلی در PW-Table می توان مقدار V/F را تنظیم نمود . برای انجام این کار محدوده سرعت موتور یعنی از 3000- تا 3000 دور بر دقیقه به 44 قسمت تقسیم شده است و متناظر با آنها 44 جدول عرض پالس های PWM با دامنه های متفاوت موجود می باشد . آدرس این جدولهای عرض پالس در جدول دیگری بنام VF-Table  وجود دارد .

    در این جدول برای محدوده سرعت مختلف که با دور حداقل و حداکثر معین شده اند ، آدرس جدول پالسهای PWM مربوطه مشخص می شود . از آنجائیکه در سرعت های مثبت و منفی قرینه ، دامنه ها یکسان است و عمل تغییر جهت گردش موتور با تغییر جای دو فاز صورت می گیرد ، عملا 22 جدول عرض پالس PWM موجود می باشد ، که آدرس آنها بصورت متقارن در جدول VF-Table وجود دارد .

    وظیفه روتین check-marging  این است که چک کند که آیا دور سنکرون فعلی در محدوده جدول VF فعلی هست و یا نه و یک flag بنام chPWT-FLG  را بگونه ای Set کند که نشان دهد که آیا به تغییر جدول نیازی هست یا خیر . در صورتیکه Ns در محدوده جدول فعلی نباشد، آنرا برابر مرز بالا و یا پایین جدول فعلی قرار می دهد . این عمل بدین خاطر است که اگر Ns از داخل جدول فعلی خارج شود ، امکان این است که عرض پالسها بیش از حد کوچک و یا بزرگ شوند و در کار مدار قدرت اختلال پیش آید .

    وظیفه روتین check – Nmin این است که معین کند که ایا Ns از حداقل دور مجاز برای موتور یعنی Nmin کمتر هست یا نه و در صورتیکه کمتر باشد Ns برابر صفر قرار دهد . این امر به این خاطر است که در فرکانسهای خیلی پایین عرض پالسهای PWM بسیار بزرگ شده و مدار قدرت تحمل آنها را نخواهد کرد . مقدار Nmin در این پروژه برابر rpm  30 در نظر گرفته شده است . همیشه در این روتین Ns فعلی به پورتهای B و A از 8255، out می شود . سپس روتین check-chPWT ، صدا زده می شود . در آن flag مربوط به تغییر جدول عرض پالسها چک می شود و در صورت نیاز جدول مربوطه توسط روتین chPWT عوض خواهد شد .

    اگر کارموتور به پایان برسد و یا کلید stop  زده شود ، یک flag بنام Endwork-FLG ،set می شود و دیگر عملیات فوق انجام نخواهد شد و هنگامی که دور واقعی نیز صفر شد سیستم به حالت stop می رود .

     (6-5)روتین اینتراپت عرض پالس فازهای مختلف : PW-RPW-S . PW-T : 

    این روتین ها در اثر اینتراپتها ی کانالهای 0و1و2از CTC1 که به فازهای T,S,R  تعلق دارند ، اجرا می گردند . ابتدا پس از اینکه مقدار عرض پالس در داخل یک کانتر 8254 قرار گرفت در اثر هر پالس Clock  این IC یک واحد کاهش می یابد تا به صفر برسد ، سپس عرض پالس بعدی در داخل کانتر load می شود و از طریق CTC1 یک اینتراپت به CPU داده می شود و در روتین اینتراپت مربوطه عرض پالس بعدی به کانتر فرستاده می شود تا پس از صفر شدن عرض پالس فعلی در درون ان قرار گیرد و همینطور سطح پالس بعدی نیز به پورت C از 8255 فرستاده می شود . در هر بار صفر شدن کانترهای 8254 یک CLOCK نیز به D-FF خروجی مربوط زده می شود ، که باعث می شود عرض پالس بعدی را در خروجی داشته باشیم . شکل موجهای فازهای مختلف 120 با هم اختلاف فاز دارند و هر فاز یک شمارنده جهت معین کردن عرض پالس فعلی خود دارد که پس از هر بار فرستادن عرض پالس به 8254 این شمارنده یک واحد تغییر کرده و به عرض پالس بعدی اشاره می کند . برای انجام عملیات این روتین های اینتراپت که بالاترین اولویت را دارند از سری دوم رجیسترهای Z80 استفاده شده است . این عمل بخاطر جلوگیری از pop, push های مکرر در زمان محدودی است که برای اجرای این روتین ها وجود دارد . با توجه به اینکه در این پروژه کوچکترین عرض پالس 200 میکرو ثانیه است برای اینکه  تعویقی در کار پیش نیاید ، زمان اجرای این سه روتین اینتراپت جمعا نباید از 200 میکروثانیه بیشتر شود .

    البته روتین  فاز R با دو فاز دیگر کمی متفاوت است ، در این روتین علاوه بر عمل فوق ، چک می شود که اگر تغییر جدول عرض پالسها نیاز است ، جدول را عوض کند . جدول جدید توسط ChPWT-FLG تشخیص داده می شود . اگر این flag صفر باشد نشان دهنده عدم نیاز به تغییر جدول و اگر یک باشد ، بیانگر تغییر به جدول بعدی یا قبلی است . لازم به ذکر است که برای جلوگیری از پیک های جریانی که در مدار قدرت ایجاد خواهد شد ، تغییر جدول تنها در انتهای سیکل شکل موج سینوسی انجام می گیرد . برای اطمینان از اینکه به هنگام تغییر جدول در هیچیک از فازها عرض پالس کوچکتر از us 200 ایجاد نمی شود ، در هنگام تغییر جدول سه عرض پالس us 200 همان سطح پالس قبلی به هر سه فاز فرستاده می شود . سپس عرض پالس اول و سطح پالسهای مربوطه از روی جدول فرستاده می شوند . شکل جدول PW-Table بصورت زیر است . لازم به ذکر است که عرض پالسها بطور معکوس در جدول قرار گرفته اند یعنی آخرین عرض پالس در جدول ، اولین عرض پالسی که فرستاده می شود ، این امر به علت تسریع بخشیدن به اجرای روتین اینتراپت بوده است .

     

    (7-5) روتین تغییر جدول عرض پالس CHPWT :

    عمل این روتین دقیقا همان عمل جدول عرض پالس است که در روتین اینتراپت فاز R توضیح داده شد . این روتین در ابتدای کار و یا از داخل روتین Check-chPWT در حالتیکه Ns برابر صفر باشد اجرا می شوند ( لازم به ذکر است در حالتیکه Ns صفر باشد Clock ، 8254 صفر شده و اینتراپت فاز R اجرا نمی گردد و تغییر جدول باید توسط روتین chPWT انجام شود ) .

    (8-5) روتین Initialize ابتدای کار (Start-Init ) :

    این روتین بعد از فشردن کلید Start اجرا می شود و متغیرها و اشاره گر جداول را برای شروع به کار مقدار دهی می کند، بگونه ای که روتین های اینتراپت تایمر و تغییر عرض پالس فازهای مختلف بتواند بدرستی عمل کنند . 

  • فهرست و منابع پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی

    فهرست:

    فصل اول   : روشهای کنترل سرعت و گشتاور موتورهای القایی

     

    فصل دوم   : روشهای PWM  در کنترل دور موتور آسنکرون

     

    فصل سوم  : مشخصات کلی و بلوک دیاگرام سیستم

     

    فصل چهارم: نحوه کنترل

     

    فصل پنجم  : نرم افزار سیستم

    .

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی, گزارش سمینار در مورد پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی, تز دکترا در مورد پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی, رساله در مورد پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی, پایان نامه در مورد پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی, تحقیق در مورد پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی, مقاله در مورد پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی, پروژه دانشجویی در مورد پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی, تحقیق دانشجویی در مورد پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی, مقاله دانشجویی در مورد پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی, پروژه دانشجویی درباره پروژه بررسی آثار کنترل دور موتور های بزرگ نیروگاهی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت