پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن

تعداد صفحات: 160 فرمت فایل: word کد فایل: 903
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی معدن
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن

    چکیده

        با توجه به اینکه آموزش الکترونیکی ( E- Learning ) که زیرشاخه ای از آموزش از راه دور می باشد ، در دنیا مقوله ای نو تازه می باشد و مدت زیادی از تولد آن نمی گذرد ( حدودا از سال 1998 میلادی ) ، مباحث و موارد مربوط به آن هنوز کاملا تبیین نگردیده است . و منابع و مآخذ مورد نیاز بسیار ضعیف می باشند . علی الخصوص منابع فارسی زبان . در نتیجه خود بحث آموزش الکترونیکی ( E- Learning )  جای کار و مالعه فراوانی دارد .

        متاسفانه بسیاری از کلاسها و برنامه های آموزشی که تحت عنوان آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی برگزار می گردند ، به دلیل ضعفهای ریشه ای تئوریک و عدم ایجاد زیرساخت های لازم ، کارایی لازم را نداشته و به هیچ وجه اهداف اساسی آموزش الکترونیکی را تامین نمی کنند . چرا که برخی از متولیان امور آموزشی فکر می کنند که با تایپ جزوات درسی و قرار دادن آنها در سایت اینترنتی و رفع اشکال اینترنتی و ... می توان آموزش الکترونیکی راه انداخت و بدان افتخار کرد و البته منبع درآمدی هم ایجاد کرد . درصورتی که در آموزش الکترونیکی باید حتی مسایل روانشناسی آموزشی را هم در نظر گرفت.

        به همین دلیل در این پروژه که کاربرد آموزش الکترونیکی در مهندسی معدن می باشد ، بیشتر به مباحث بنیادی آموزش الکترونیکی و امکان سنجی پیاده سازی آن در ایران پرداخته شده است . در ابتدابه تاریخچه مختصری از آموزش و استفاده از تکنولوژی در آن پرداخته شده است .

       سپس تعریف و تشریحی واضح و کامل از این عنوان و اصطلاحات مختلف آن ،  به عمل آورده شده .

    فن آوری های مربوطه و روشهای پیاده سازی آن از دیگر مباحث مورد توجه در این پروژه  می باشد.در

    رابطه با کارایی و یا عدم کارایی و همچنین بررسی بلقوه آن در نیز مطالبی عرضه شده است .

        در انتها نیز آموزش الکترونیکی در مهندسی معدن همراه با ارائه یک نمونه آموزش نرم افزاری درس اقتصاد معدنی مورد بحث قرار گرفته است .

    فصل اول : کلیات

    1 - 1 هدف

     

    فصل اول : کلیات

    1 - 1 هدف

    با پیشرفت دانش بشر و به تبع آن فن آوری زندگی و الگوی رفتاری انسان در جامعه دستخوش تغییرات چشمگیر و فوق العاده ای شده است.

    تفاوت زندگی امروز با بطور مثال دو نسل پیش از این نیز عمدتا از این جا ناشی می شود. ارتباطات نیز که بطور اجتناب ناپذیری با تکنولوژی ادغام شده است نقش بسزایی در ایجاد تغییرات در الگوهای رفتاری انسان در زندگی داشته است.

    بطور خیلی ساده می توان رد فن آوری را در اکثر صور زندگی دنبال کرد .امروزه به راحتی امکان دسترسی به کامپیوتر - یکی از سردمداران بزرگ فن آوری امروزی - در اکثر منازل وجود دارد. این بدان معناست که با کمی دانش اندک درباره استفاده از کامپیوتر و اتصال به شبکهای اینترنتی که کم و بیش اکثر مردم نیز این توانایی را دارا می باشند با دنیای جدیدی می توان آشنا شد که این قابلیت تا چند سال پیش وجود نداشت.

    استفاده از اینترنت و انتقال آن به منازل و خصوصی شدن آن در این چند سال سرعت بسیار چشمگیری داشته است بطوری که برای مثال تا سال 1993 میلادی تعداد شبکه های متصل به اینترنت حدود 3 میلیون بود ولی امروزه تقریبا حدود 300 میلیون شبکه در سراسر دنیا به هم متصل می باشند واکتر مردمی که به کامپیوتر دسترسی دارند به اینترنت نیز دسترسی دارند.

    پس می توان نتیجه گرفت که در دنیای اتباطات زندگی می کنیم و فرار از آن و کتمان آن کاری غیرممکن و غیرضروری می باشد.

    حال باید دید که چگونه می توان صور مختلف فن آوری را شناسایی کرد و از آن بطور درست استفاده نمود.استفاده از اینترنت و ارتباط با دنیای IT یکی از راه های ممکن می باشد ولی به تنهایی شاید موثر و کارآمد نباشد.در اینجا وجود یک نیروی متخصص و کاردان می تواند بشدت مفید باشد.

    همچنین وجود منابع و ماخذ معتبر نیز در تسریع و شناساندن عوامل مختلف یک پدیده تکنولوژیکی بسیار موثر است.

    پس در یک نتیجه گیری کلی می توانم اهداف خود را از ارائه چنین کار تحقیقاتی بصورت زیر بیان کنم.

     

    آشنایی با پدیده ای بنام آموزش الکترونیکی.

    شناسایی معانی و مفاهیم کلی.

    درک جزئیات اساسی.

    شناسایی فن آوریها و نیروی متخصص مورد نیاز و مربوطه.

    بررسی امکان پیاده سازی آن در ایران به خصوص در رشته مهندسی معدن .

     

    به امید روزی که قبل از ساختن هر بنایی ، آموزش ساخت آن را ببینیم تا برای اصلاح آن در آینده ، مجبور به ویران کردن آن و صرف هزینه های گزاف نباشیم . البته اگر آن بنا اصلاح شدنی باشد .

    ان شاء الله

     

    فصل دوم : تعاریف و اصطلاحات

    1 - 2 تاریخچه

    2 - 2 معرفی

    3 - 2 تعاریف و اصطلاحات

    4 - 2 عناصر اصلی

    5 - 2 دو نوع آموزش الکترونیکی

    6 - 2 فرضیات اصلی آموزش الکترونیکی

    - 2 تاریخچه

    ابتدا تغییرات اساسی در طول تاریخ بشر که تحت عنوان “موج ” از آنها یاد می‌شود را بررسی کرده و سپس مطالعه دقیقتر تاریخچه آموزش الکترونیکی می پردازیم .

     

     الف – اعصار گوناگون در طول تاریخ بشر

    موج اول: عصر کشاورزی

        اولین اختراع بشر آتش بوده است که تقریباً چهار میلیون سال قبل از میلاد حضرت مسیح شناخته شد. 2500 سال بعد بشر موفق به اختراع دوم خود که ابزار بود شده است. فاصله بین دو اختراع نشان از بدوی بودن بشر اولیه دارد بعدها اختراعات جدیدتری به تناوب رشد و تمدن بشر بوجود آمد تا اینکه زمینه تغییر اساسی یعنی موج اول فراهم شد و جامعه کشاورزی شکل گرفت. جمعیت جهان در سالهای قبل از میلاد حضرت مسیح بسیار کم بود و حتی هزار سال بعد از میلاد آن حضرت به 300 میلیون نفر رسید اولین تغییر در جامعه انسانی که به موج اول یا جامعه کشاورزی و یا عصر کشاورزی لقب یافته است، قبل از میلاد حضرت مسیح شروع شده و عمری 29500 ساله ای داشته است. هدف از ایجاد این موج حل مشکلات معیشتی و غذایی بشر آن زمان بوده است. 

    موج دوم : عصر صنعت

        اما بعد از ایجاد موج اول و گذشت تقریباً سه هزاره از آن، موج بعدی که انقلاب صنعتی بود آغاز شد. هدف از موج دوم یعنی عصر صنعت یا انقلاب صنعتی تولید مواد و ابزار کار بوده است. در موج اول که نیروی کار متکی بر بازوان افراد بود، بشر از پس مشکلات بزرگ برنمی‌آمد و نیاز جدیدی در جامعه بوجود آمد که تغییرات اساسی را می‌طلبید عمر موج دوم هم که دوران موفقی را سپری کرده است به 500 سال می‌رسد و دوران آن از نظر تئوری سپری شده است. با این وجود متاسفانه بسیاری از کشورهای جهان که نتوانسته‌اند توسعه موفقی را در طول انقلاب صنعتی بگذرانند هنوز در این عصر صنعتی بسر می‌برند و درگیر رفع مشکلات خود از طریق توسعه و بکارگیری صنعت هستند. در موج دوم بشر، موفقیتهای شگرفی بدست آورد و اختراعات مهمی در این عصر در خدمت بشر قرار گرفت و باعث شد تا وضعیت آموزش‌، بهداشت، اقتصاد و فرهنگ جوامع نسبت به جامعه کشاورزی شکل بهتری بگیرد و توسعه کمی و کیفی خوبی داشته باشد. یکی از تاثیرات مهم این موج افزایش جمعیت جهان همراه با رفاه بیشتر و جلوگیری از مرگ و میر زیاد مردم بوده است که سابقاً در اثر وبا، بیماریهای فراگیر، بلاهای آسمانی و امثال آن جان خود را از دست می‌دادند. اختراعات درصدسال پایانی موج دوم و بخصوص از سال 1900 میلادی به بعد باعث تغییرات وسیعی در مشاغل کشاورزی که تا آن زمان تقریباً 90% کل مشاغل را شامل می‌شد را چنان تغییر داد که بعضی از کشورها مانند ایران این تعداد مشاغل کشاورزی به 17% و در کشورهای توسعه یافته به 4 تا 7% رسیده است.

  • فهرست و منابع پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن

    فهرست:

    چکیده                                             9

     

    فصل اول : کلیات                           10

    1 - 1 هدف                                        11

     

    فصل دوم : تعاریف و اصطلاحات               13

    1 - 2 تاریخچه                                    14

    2 - 2 معرفی                                      24

    3 - 2 تعاریف و اصطلاحات                           25

    4 - 2 عناصر اصلی                                 27

    5 - 2 دو نوع آموزش از راه دور                    28

    6 - 2 فرضیات اصلی آموزش از راه دور               30

     

     

    فصل سوم : مدیریت و برنامه ریزی           31

    1 - 3 برنامه ریزی آموزشی                        32

    2 - 3 مدیریت آموزشی                             34

     

     

    فصل چهارم : طراحی آموزش از راه دور       37

    1 - 4 زیر ساختهای آموزش مجازی                   38

    1 - 1 - 4 بررسی یک نمونه زیرساخت نرم افزاری                                               43

    2 - 4 عناصر طراحی                               83

    3 - 4 حرکتهای ساختاری                           84

    4 - 4 حمایت از نوآوری ها                        84

    5 - 4 ایجاد مطالب برای آموزش از راه دور         85

    6 - 4 اهمیت نقش فن آوری در مقوله طراحی          88

    فصل پنجم : چشم‌اندازهای برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه فن‌آوری اطلاعات در نظام رسمی آموزشی ایران                        90

    1 - 5 بیان مسأله                                91

    2 - 5 اهمیت برنامه‌ریزی بلندمدت و متمرکز         92

    3 - 5 اهداف و رسالت توسعه فن‌آوری اطلاعات در آموزش و پرورش 93

    4 - 5 چشم‌انداز توسعه فن‌آوری اطلاعات در آموزش و پرورش 94

    5 - 5 دانشگاه آرمانی در هزاره سوم و توسعه اطلاعاتی جامعه دانایی محور                                            95

    6 - 5 آموزش در هزاره سوم             101

    7 - 5  بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش  105

    8 - 5 نگاهی به رابطه فناوری ارتباطات و اطلاعات با آموزش   107

     

     

     

    فصل ششم : بحث و نتیجه گیری ؛ ارزشیابی  11

    1 - 6 آیا آموزش از راه دور موثر است ؟         112

    2 - 6 مزایای دانشگاه مجازی                    113

    3 - 6 روشهای ارزشیابی                         118

    4 - 6 ارزیابی های کیفی                        120

    5 - 6 بررسی اجمالی دو دانشگاه اینترنتی                                                    122

    5 - 6 پیشنهادات و نتیجه گیری                130

         

    فصل هفتم : آموزش الکترونیکی و مهندسی معدن                             131                                           

     

    منابع و ماخذ :                           151

    فهرست کتاب ها                                  152

    فهرست سایت های اینترنتی                                                                      153

    .

    منبع:

    فهرست کتاب ها

    فهرست سایت های اینترنتی

     

    فهرست کتابها

    الف ایجاد کلاسهای مجازی : آموزش و یادگیری از راه دور بوسیله ی اینترنت.

    لینت آر پارتر

     

    فن آوری های مربوط به آموزش الکترونیکی و کاربرد آن.

    دانیل مینولی

     

    برنامه های آموزش و یادگیری از راه دور پترسن چاپ دوم

    پترسن

     

     

    Books

     

    Creating the Virtual Classroom : Distance Learning With the Internet

    Lynnette R. Porter

     

    Distance Learning Technology and Applications (Artech House Telecommunications Library)"
    Daniel Minoli

     

    Peterson's Distance Learning Programs (2nd Ed)"
    Peterson
    Internet Sites

     

    http://www.itiran.com

    http://elearning.itanalyze.ir

    http://www.futurecities.ir

    http://www.researchdog.com

    http://www.amirafshar.net

    http://www.abcmining.com

    http://www.net2university.com/index..htm

    http://daneshnameh.roshd.ir

    http://www.distance-educator.com

    http://www.distance-educator.com/portals/research_deintro.html#Educational%20Televisionhttp://www.educause.edu/

    http://www.distance-educator.com/dnews/modules.php?op=modload&name=Top_List&file=index

    http://www.alexams.com
    http://studentweb.seaed.com/ciw/alex/index.htm

     

     

     

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن, تز دکترا در مورد پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن, رساله در مورد پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن, پایان نامه در مورد پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن, تحقیق در مورد پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن, مقاله در مورد پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت