پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین

تعداد صفحات: 168 فرمت فایل: word کد فایل: 776
سال: 1390 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین

    پایان نامه جهت اخذ مدرک رشته علوم تربیتی گرایش(دبستان و پیش دبستان)

    مقدمه

    مدیریت و رهبری از ارکان سازمان و جامعه است. مدیریت آموزشی، دربین سایر انواع مدیریت ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اگر آموزش و پرورش هر جامعه در رأس همۀ مسائل جامعه باشد، مدیریت آموزشی نیز با همان منطق جایگاه مهمی از بهسازی و توسعه جامعه دارد. اگر مدیران آموزشی یک جامعه دارای دانش و مهارتهای کافی باشند، بدون تردید، نظام آموزشی نیز از اثربخشی، کارآئی و اعتبار بالائی برخوردار خواهد بود. وجود کتب و منابع مدیریت از لوازم و دست مایه های توسعه نیروی انسانی و آموزش و پرورش است.

    درسالهای اخیر، خوشبختانه دگرگونی نسبتاً چشمگیری در ترجمه و تألیف کتابهای مدیریت و مدیریت آموزشی پدیدار شده است که روزنه ای امیدبخش را در راه بهبود و توسعه دانش مدیریت آموزشی در کشور ما نوید میدهد. این کتابها که با زحمت و پیش آهنگی برخی از اساتید و صاحب نظران به رشتۀ تحریر درآمده است، اکنون در اختیار علاقمندان قرار دارد و از اطلاعات مفید و دیدگاه های ارزنده آنها استفاده میشود. اما، نیازهای جامعۀ آموزش و پرورش و تشنگی جویندگان راه دانش مدیریت آنقدر گسترده ومتنوع است که تا رسیدن به مرز خودکفائی راه طولانی در پیش روی ماست.

    اگرچه اصول و قانونمندی های علمی کاربرد جهانی دارد و یافته های پژوهشی را میتوان در هر جا مورد بهره برداری قرار داد و اصولاً علم متعلق به فرد ویا جامعۀ خاصّی نیست، ولی هدف اساسی، علوم، معماها و مشکلات محیط فیزیکی، اجتماعی و روانی زندگی انسانهاست. علوم باید در درجۀ اوّل در خدمت مشکلات و مسائل خاص مردم هر جامعه باشد. به همین دلیل، علوم مختلف به سوم محیطی و بومی شدن پیش میروند و سعی میکنند با تکیه بر روشهای دست پژوهش و حفظ روند علمی خود، به حل مشکلات در فضا و شرایط خاص جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی بپردازند.

     

     

     

    الف- ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی

    اگر چه موضوع مدیریت همزاد زندگی انسان است و از اولین روزهای پیدایش با او بوده است، اما در یک قرن اخیر، به علت پیدایش سازمانهای جدید، پیچیده و متراکم از تکنولوژی و برخوردار از انسانهای پرنیاز، مورد توجه خاص قرار گرفته است. سرعت، قدرت عمل و انبوه بودن فرآورده های انسانی و صنعتی نیاز به نیروی هماهنگ کننده متفکر و فرزانه ای بنام مدیر دارد تا بتواند با برنامه ریزی درست بین همۀ اجزاء، امکانات و نیروهای سازمان هماهنگی و همسوئی بوجود آورد.

    اکنون، عصر مدیریت و رهبری است و موفقیت نهادها و سازمانها تا حد زیادی به کارآئی و اثربخشی مدیریت بستگی دارد. با توجه به ضرورت و اهمیت مدیریت که سبب پیدایش گرایشها و انواع مختلف مدیریت شده است، کمتر دانشگاهی در گوشه و کنار جهان وجود دارد که به تدریس رشته های گوناگون مدیریت و یا حداقل یک رشته آن اقدام نکرده باشد. وجود رشته های مدیریت دولتی، بازرگانی، بیمارستانی، صنعتی، نظامی، عمومی، آموزشی و غیره نشان دهندۀ این ضرورت و نیاز میباشد. اگر چه مدیریتهای مختلف در اصول یکسان هستند، ولی از جنبه های فنی و عملی با هم تفاوتهای زیادی دارند. مدیریت در هر یک از شاخه های فوق الذکر جنبۀ تخصصی پیدا کرده است و همان گونه که رشتۀ پزشکی به تخصص های گوناگون تقسیم شده، مدیریت نیز همان راه را می پیماید.

    با آنکه همه مدیریت ها به نوبه ودر جای خود مهم و پرارزش هستند، اگر مدیریت آموزشی را با دیگر انواع مدیریت مورد مقایسه قرار دهیم متوجه میشویم که هیچ یک از آنها به اندازۀ مدیریت آموزشی حائز اهمیت نیست. به عنوان مثال، فرض میکنیم که در شهری، فردی به عنوان رئیس یا مدیر ثبت احوال و فرددیگری به عنوان مدیر یا مسئول یک دبستان به انجام وظیفه مشغول میباشند. از دیدگاه بسیاری از مردم، مدیریت ثبت احوال به مراتب شغلی با ارزشتر و حسّاستر است. شاید، حتّی معلمان و خود مدیر نیز چنین برداشتی از مقایسۀ این دو مدیریت داشته باشند. این دیدگاه ناشی از عدم توجه دقیق و موشکافانه نسبت به مدیریت آموزشی است. چنانچه بادیدی گسترده و همه جانبه به تجزیه و تحلیل شغل مدیریت دبستان بپردازیم، نتایج و دیدگاههای جدیدتری بدست می آید. رئیس ثبت احوال با تعداد معدودی از کارمندان یا نیروها کار میکند که دوران شکل گیری و تثبیت شخصیتی خود را گذرانده اند. دامنۀ فعالیت های سازمان ثبت احوال محدود و در چارچوب معینی از قوانین و مقررات انجام میگیرد. معمولاً، هم کارمندان و هم مراجعه کنندگان به ثبت احوال نمی توانند به شکلهای مختلف و با تقاضاهای گوناگون یک شناسنامه را به هر شکل که میخواهند بنویسند و یا دریافت دارند. با آنکه نوشتن شناسنامه ها و داشتن آمار دقیق از جمعیت اهمیت زیادی در بسیاری از مسائل جامعه مثل برآورد نیروی انسانی، موادّ اولیه برای غذا، پوشاک، تغذیه و مسکن، قدرت رفاهی و غیره دارد، ولی اگر شناسنامه ای اشتباهاً و یا تعمّداً نادرست نوشته شود، در ماهیت شخصیتی افراد تأثیری نمی گذارد. حوزۀ فعالیت رئیس و کارمندان ثبت احوال، در مفهوم روان شناختی، فرهنگی و جامعه شناختی آن، آینده ساز و شکل دهنده جامعۀ جدید و یا بوجود آورندۀ آن نخواهد بود. این که میگوئیم نوشته شدن یک شناسنامه دال بر شکل پذیری شخصیت افراد نخواهد بود، به این معناست که شناسنامۀ فرد به ما نمیگوید که او درآینده الزاماً کارگر، فروشنده، معلم، روحانی، وزیر و یا رئیس جمهور خوهد شد.

    در مقابل، تمام موارد مذکور در یک دبستان شکل دیگری به خود میگیرد و هر کدام از نظر تأثیرگذاری و متأثر شدن، معنی ویژه ای دارند. مدرسه سازمانی است که مدیریت آن در تربیت تعداد زیادی از کودکان و شکل دادن شخصیت آنها دخالت و نفوذ چشمگیر دارد و هر گونه کوتاهی، سهل انگاری و اشتباه او و همکارانش تأثیرات نامطلوب و زیان بار زیادی در رشد افراد و کل جامعه دارد.

    پرمشغله و پرحجم بودن کار دادگستری نتیجۀ بی توجهی مدیریت و بطور کلّی سازمان مدرسه در تربیت درست افراد است. اگر مدرسه، کودکان امروز و بزرگسالان فردای جامعه را به رعایت حقوق خود و دیگران و همینطور به احترام به قانون علاقمند سازد، میزان مراجعات به دادگستری به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد. اگر مدیریت آموزشی میتوانست انگیزه ها و جذابیت های لازم را در محیط کار آموزشی بوجود آورد، شاید بسیاری از معلمان بی رغبت و بی تفاوت به سر شوق آمده و کار پرثمری را ارائه میدادند. اگر بر اثر رفتار و برخوردهای نامناسب مدیریت، شاگر نابهنجاری از مدرسه وارد جامعه گردد، چهرۀ جامعه دچار تغییر خواهد شد.

    ترقی هر جامعه ای در گرو نوع و چگونگی فعالیتی است که در مدارس انجام میگیرد و اثر مدیریت به عنوان رهبر آموزشی در مدرسه را نمیتوان نادیده گرفت. 

  • فهرست و منابع پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین

    فهرست:

    فصل اول 1

    مقدمه 2

    الف- ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی 4

    ب- مفاهیم و تعاریف عملی مدیریت آموزشی 7

    تعریف مدیریت و مفهوم آن 10

    الف – تعریف مدیریت 10

    ب- بررسی تحلیلی از مفهوم مدیریت 12

    مدیریت اسلامی از دیدگاه قرآن و معصوم(ع) 13

    زمینه های اصلاح مدیریت اسلامی 14

    پیام های مدیریتی اسلامی قرآن 18

    اهداف سازمان آموزشی 21

    اهداف مدیریت آموزشی 23

    اصول مدیریت علمی (آموزشی) 28

    اصول مدیریت اسلامی 30

    فصل دوم 34

    الف- تفاوتهای مدیریت و رهبری آموزشی 36

    ب- ذاتی یا اکتسابی بودن مدیریت و رهبری 42

    ج- توانائی های مدیریت و رهبری آموزشی 46

    الف- توانائی های عمومی 48

    ب- توانائی های بلوغی 49

    ج- توانائی های رهبری 57

    فصل سوم 70

    1-تصمیم گیری 73

    تعریف مفهوم و اهمیت تصمیم گیری 74

    مراحل تصمیم گیری 75

    انواع تصمیم گیری 76

    مفروضات تصمیم گیری 78

    چه کسانی در سازمانهای آموزشی حق تصمیم گیری دارند؟ 80

    2-نیاز سنجی و برنامه ریزی 83

    ب – برنامه ریزی درسی 87

    3- تأمین و سازماندهی منابع و امکانات 89

    4- آموزش و آماده سازی نیروی انسانی 92

    5- انگیزش 95

    روشهای انگیزش در سازمانهای آموزشی 99

    6-برقراری روابط انسانی 101

    7- نظارت وکنترل 103

    8- ارزشیابی و پاداش 104

    چالش های نظری و عملی مدیریت آموزشی با رویکرد اسلامی 109

    چالشهای نظری و عملی مدیریت آموزشی 111

    وضعیت چالشهای موجود در حوزه ی نظری و عملی مدیریت آموزشی 112

    1 نگرش کلى مدیر در حوزه عملی 116

    2 مدیریت ها و توانایى هاى مدیر 118

    3 جهت گیرى ذهنى در مدیریت اسلامی 121

    4 بعضى از ویژگى هاى روانى و رفتارى 123

    5 برقرارى ارتباط با کارکنان 126

    6 ایجاد انگیزش در کارکنان 128

    7 کاربرى و شیوه تصمیم گیرى 130

    بحث و نتیجه گیری 131

    فصل پنجم 134

    دیدگاه‌های قبل از کلاسیک 135

    کار کردهای مدیریت آموزشی : 141

    انواع سبکهای مدیریتی آموزش: 142

    مدیریت اداری ( نظریه کلاسیک سازمان) : 143

    نظریه روابط انسانی: 144

    نظریه بوروکراسی: 145

    نگرش سیستمی در مدیریت آموزش 146

    تعریف سیستم 146

    طبقه بندی سیستمها (پیچیدگی) بولد ینگ 150

    آموزش و انواع آن: 152

    انواع آموزش: 153

    منابع انگلیسی 157

    منابع فارسی 159

    .

    منبع:

    منابع انگلیسی

    Paul Hersey and Kenneth Blanchard, Management of Organizational Behavior,3red ed.(Engleevood Cliffs , New Jersey; Prentice – Hall, Inc. 1977)

    James A.F. stoner, Management. 2nd ed (New Delhi: Paretice-14a11, 1983)

    Stephen J.Kenzevich, Administration of Public  Education, 3rd ed (New York: Harper and Row,1975)

    Emery Stoops and James R.Mrak, Elementary School Supervision. Boston.1965

    Joseph Massi , Essentials of Management

    George R.Terry , Principe of Management ILL.1960

    Robert A.Sutermeister, People and Productivity , 3rd.1976

    Fred C.Lunenburg and Allan C.Ornstein Educational Administration, 1991

    Barry L.Reece and Rhonda Brandt , Effective Human Relations in Organizations, 3rd .1987

    Herbert A. Simon, the New Science of Management, 1977

    Chester I.Barnard , the Functions of the Executives ,1938

    Wayne K.Hey and Cecil G , Educational Administration 1987.

    Amitai Etizioni , Modern Organization 1964.

    Louise M.Berman , New Priorities in the Curriculum 1968

     Paul Gilbert , Human Relatives,1991

    P.H.Dubois , the History og Psychologial Testing.

    Brian Fidler the , Concepts and Experience in Other Organizations, 1991.

     

    منابع فارسی

    رهبری و مدیریت آموزشی –دکتر سید محمد میرکمالی،1378

    علی علاقه بند، مقدمات مدیریت آموزشی(تهران انتشارات رز1358)

    محمدعلی طوسی(مترجم) ، مدیریت و رهبری آموزشی، چاپ دوم، تألیف کیمبل وایلز(تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1367).

    مدیریت مراکز پیش دبستانی- تألیف داریوش نورزوی1375.

    اصول و مدیریت اسلامی، نوشته نقی پورفر1376.

    قرآن کریم

    علی اکبر شعاری نژاد، فلسفه آموزش وپرورش، تهران: انتشارات امیرکبیر1365.

    محمد علی نائلی – آشنائی با کاربرد سیستم ها در مدیریت آموزشی، 1358.

    احمد رضوانی (مترجم) ، انگیزش و شخصیت، تألیف ابراهام مزلو، 1367.

    مرتضی مطهری، امدادهای غیبی (قم، انتشارات صدرا، بی تا).

    اصول کافی.

    ناصرالدین صاحب الزمانی، دیباچه ای بر رهبری، چاپ سوم 1348.

    زمردیان و مهرورزان (مترجمین)، اصول مدیریت، تألیف لئونارد کازمایر.

    محمدعلی نائلی(مترجم)، مدیریت مدارس مبانی و تئوری ها، تألیف جیمزا.

    علی اکبر سیف(مترجم) فراسوی آزادی و شأن، تألیف بی. اف. اسکینر. انتشارات رشد، 1375.

    علی اکبر سیف، روانشناسی پروری، چاپ نوزدهم ، انتشارات آگاه1377.

    سعید شاملو، بهداشت روانی، چاپ پنجم، انتشارات سهامی چهره، 1360.

    قاسم کبیری (مترجم) ، مدیریت رفتار سازمانی، تألیف پال هرسی و کنت بلانچارد1369.

    مدیریت آموزشی امروز، اورلسکی و دیگران 1984، انتشارات جهاد دانشگاهی، 1371.

    مهرداد مهرین،(مترجم)، آئین سخنرانی، تألیف دیل کارنگی تهران: انتشارات اسکندری،1349.

    مرتضی مطهری، جاذبه و دافعۀ علی علیه السلام(قم: انتشارات صدرا،بی تا).

    امان الله صفوی، تنظیم وقت در مدیریت مدارس، مدیریت و آموزش و پرورش، زمستان1371.

    محمدعلی طوسی، اصول مدیریت، جلد1، تألیف هرولد کونتز، سیریل اودانل (تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1370).

    سیدمحمد میرکمالی، فرآیند تصمیم گیری در سازمانهای آموزشی، فصلنامه مدیریت و آموزش و پرورش، تابستان 1371.

    مهدی ایران نژاد پاریزی(مترجم)، اندیشه های بزرگ در مدیریت، تألیف نورشا کورت پارکینسون(تهران: مرکز آموزش بانکداری، 1369).

    علی اکبر نیکواقبال، مشکلات مدیریت و تصمیم گیری عقلانی، (تهران: مؤسسۀ توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشکدۀ اقتصاد)1369.

    غررالحکم، جلد1.

    سیدمحمدمیرکمالی، روابط انسانی در آموزشگاه، نشر یسطرون، 1378.

    علی محمد اقتداری، سازمان ومدیریت، چاپ چهاردهم،(تهران: ناشر خود مؤلف1362).

    حسن میرزائی اهر نجاتی و احمد تدینی (مترجمان)، سازمان و بوروکراسی، تألیف نیکوموزلیس 1368.

    سید محمدمیرکمالی، مشارکت در تصمیم گیری در امور آموزشی و همبستگی آن با اثربخشی و کارآیی سازمان آموزشی، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره47، 1375.

    علی تقیپور ظهیر ، مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی، تهران: انتشارات آگاه،1369.

    محمد احدیان، مقدمات تکنولوژی آموزشی، چاپ پنجم، چاپ کیهانک، 1370.

    سید حسین موسوی پور، میزان استفاده از آزمایشگاههای دبیرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی، 1364).

    علی علاقه بند، مدیریت عمومی، نشر رولت، 1375.

    احمد رضوانی(مترجم)، انگیزش و شخصیت ،تألیف ابراهام اچ، مزلو(مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی،1367).

    زبیح اله فرجی- انگیزش و هیجان، چاپ دوم، (تهران: انتشارات خردمند، 1372).

    رضائیان، علی. اصول مدیریت: انتشارات سمت، ۱۳۸۳. شابک ۹۶۴۴۵۹۸۱۲۱

    فیضی، طاهره. مبانی سازمان و مدیریت: انتشارات دانشگاه پیام نور، ۱۳۸۳. شابک ۹۶۴۳۸۷۰۸۶۳

    سادو سکی و.ن، نظریه سیستمها (مسایل فلسفی وروش شناختی)ترجمه کیومرث پریانی تهران نشر تندر 1361

    اسکات ،دبیلو ریچارد،سازمان ها سیستمهای حقوقی وحقیقی وبازجلد اول ترجمه محمد رضابهرنگی،تهران،مترجم1373

    فون برتالنفی ،لودویگ، نظریه عمومی سیستمها. ترجمه کیومرث پریانی،تهران نشر تندر1370

    رئوفی ،محمد حسین ،مدیریت عمومی وآموزشی.مشهد روان مهر 1381

    علاقه بند ،علی، مبانی نظری واصول مدیریت آموزشی. تهران نشر روان1381

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین, تز دکترا در مورد پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین, رساله در مورد پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین, پایان نامه در مورد پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین, تحقیق در مورد پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین, مقاله در مورد پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مدیریت راهبردی آموزش از دیدگاه قرآن و معصومین
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت