پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز

تعداد صفحات: 29 فرمت فایل: word کد فایل: 707
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز

    چکیده

    مسأله مدیریت کلاس از دیرباز به مثابه پیچیده‎‎ترین  موضوع شناخته شده است، تشکیل و اداره‎ی کلاس درس با 30 نفر دانش‎آموز یا بیشتر از وقت گیرترین و حساس‎ترین فعالیت‎های حرفه‎ای یک معلم می‎باشد. دلیل این پیچیدگی را می‎توان تغییرات و تحولات و تفاوت‎های فردی هر یک از فراگیران دانست، اما آیا جادوی خاصی وجود دارد که بعضی از معلمان را قادر می‎سازد تا به محض رسیدن آشوب را آرام سازند و با یک نگاه بدرفتاری را فرونشانند و کلاس را با کار مثبت و با برنامه‎های شاد فعال نمایند؟

    مطالعاتی که درباره مدیریت کلاس صورت گرفته به مهارت‎های خاصی که معلمان کارآمد از خود نشان داده‎اند توجه دارد. اهمیت سازماندهی کلاس و برنامه‎ریزی در تدریس بیشتر از اهمیت مدیریت کلاس نیست، رعایت اصول مدیریت و در نظر گرفتن قوانین

    مشخص، ایجاد رابطه‎ی مناسب با فراگیران، توجه به تفاوت‎های فردی آنان و تدریس فعال و ... از نکات مهم در اداره کلاس می‎باشد

    مدیریت کلاس و آموزش بدون ایجاد رابطه با فراگیران معنایی ندارد، معلمان در همان آغاز کار خود پی می‎برند که نحوه‎ی برقراری ارتباط با دانش‎آموزان بسیار اهمیت دارد ولازم است مربیان به تأثیر نوع ارتباط خود بر شکل گیری گرایش‎های انگیزشی دانش‎آموزان توجه زیادی نمایند. بطور کلی مدیریت کلاس را می‎توان تهیه تدارکات و اتخاذ شیوه‎های لازم برای ایجاد و حفظ محیط اثر بخش دانست.

     

    مقدمه

    یکی از عمده‎‎ترین  مسائلی که از دیرباز در امر تعلیم و تربیت مهم به نظر می‎رسد، مدیریت کلاس و  راه‎های برقراری ارتباط با دانش‎آموزان می‎باشد. مدیریت کلاس درس، اداره‎ی دانش‎آموزان از طریق به کارگیری کارکردهای مدیریت آموزشی: یعنی برنامه‎ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، نظارت وکنترل وارزشیابی جهت تحقق اهداف آموزش می‎باشد. فراگیران دارای تفاوت‎های فردی زیادی هستند. معلم باید با شناخت علایق و استعدادها با دانش‎آموزان ارتباط برقرار نماید در اداره‌‎ی کلاس موفق باشد. در این مقاله سعی شده است شیوه ‎های مدیریت کلاس و راه‎های برقراری با فراگیران مورد بررسی قرار گیرد، زیرا همه‎ی جوامع انسانی انتظار دارند که مدرسه در کودکان آنان تغییرات مثبتی ایجاد نماید تا آنها قدرت استدلال، نقادی و حضور در جامعه را پیدا نمایند. بنابراین معلم به مثابه برنامه‎ریز نظام کلاس درس باید با توانایی، دانایی و خلاقیت خاص خود فراگیران را یاری دهد تا در امور مختلف زندگی موفق باشند.

     

    مدیریت کلاس چیست؟

    منظور از مدیریت کلاس درس،[1] طیف وسیعی از تکنیک‎ها و روش‎هایی است   که برای تسهیل در امر آموزش، بالا بردن مدت زمان یادگیری، ایجاد و تداوم فضایی دلپذیر و خوشایند در کلاس، ممانعت از رفتارهای نابسامان و خلل آفرین و حاکمیت نظم و انضباط بر کلاس، به کار برده می‎شود. این تکنیک‎ها متضمن مهارت‎های ارتباطی، مدیریتی و تدابیر آموزشی است (مشایخی، 1383).

    برخورد معقول با نظام اجتماعی کلاس، تسلط در طراحی آموزشی، توجه به تفاوت‎های فردی و آمادگی برای تدریس قبل از ورود به کلاس از جمله عوامل مهم و مؤثر در رسیدن به هدف‎های تربیتی به شمار  می‎آیند. در این میان مدیریت  کلاس درس از اهمیت  بسزایی

    برخوردار است و عواملی از قبیل تنظیم برنامه درسی، سازماندهی مراحل کار و منابع، سازماندهی به منظور افزایش کارایی، نظارت بر پیشرفت دانش‎آموزان و پیش بینی احتمالی را شامل می‎شود (صفوی، 1371). دیوک، مدیریت کلاس را تهیه تدارکات و اتخاذ شیوه‎های لازم برای ایجاد و حفظ محیط اثر بخش تعریف می‏کند. (دیوک، 1980).

     

    عناصر مؤثر بر مدیریت کلاس:

    1 برنامه‎ریزی: معلمانی که طرح را به صورت صریح و روشن بیان می‎کنند و به اجرا در می‎آورند، برنامه‎ریزان موفقی هستند و ارزش آن را درک می‎کنند. (والش،[2]1992).

    2 وضع قوانین ساده و مؤثر: هدف قوانین مدرسه و کلاس، افزایش پیشرفت اجتماعی وعلمی دانش‎آموزان است (کانجلوسی،[3]1990). معلمان به فراگیران یاد می‎دهند که  چطور به قوانین عمل کنند وعمل به آن را ادامه دهند.

    3 بازخورد مثبت در آغاز کار: معلمان موفق شیوه‎های تدریس و کنترل کلاس را در آغاز سال تحصیلی با دانش‎آموزانشان به بحث وتبادل نظر می‎گذارند و فرصت‎هایی را فراهم می‎کنند تا دانش‎آموزان قوانین را با سؤال در مورد آنها خوب بفهمند (لومباردی،[4]1992، تاوبر،[5]1990)

    4 جهت‎دهی روشن و واضح: این نکته یکی از مهم‎ترین عملکردهای معلم است (لانگ،[6]1985). اگر چه  جهت‎دهی‎های آموزشی یا روش‎های کلاسی باید مختصر و واضح باشند ولی با توجه به اهمیت آنها باید مثبت باشند. جهت دهی منفی باعث ایجاد روحیه شکست در دانش‎آموزان می‎شود.

    5 تصویرسازی، سازمان‎دهی و کنترل کلاس: دو جنبه در مرتب سازی کلاس از همه مهم‎تر است الف) توانایی و تسلط دید معلم به طوری که همه‎ی دانش‎آموزان را در هر زمان ببیند ب) بهبود وضعیت رفت و آمد در کلاس  تا معلم بتواند به سادگی با حرکت به موقع از  بسیاری مشکلات جلوگیری کند. بنابراین بهتر است نیمکت‎ها بصورت (U) شکل یا دایره‎ای چیده شوند.

     

     

    1. Classroom Management

    1. Walsh

    2. Cangelosi                                                                                                              

    3.Lombardi

    4.Tauber

    5. Lang

  • فهرست و منابع پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    اسپالدینگ، چریل. ال (1381). انگیزش درکلاس درس، مترجمان محمد رضا نائینیان، اسماعیل بیابانگرد، انتشارات مدرس برهان.

    2. اسماعیلی نسب، مریم، (1383). شیوه‎های مدیریت کلاس، مجله رشد معلم، شماره 4، دی ماه 83.

    3. اسمیت، کولین، جی ولاسلت روبرت (1375). مدیریت مؤثر در کلاس درس (راهنمای معلمان و مدرسان) مترجم زهرا صباغیان انتشارات وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تهران.

    4. بختیار نصر آبادی، علی و نوروزی، رضا علی (1382). راهبردهای جدید آموزشی در هزاره سوم، انتشارات سماد قلم.

    5. براون، جورج (1372). تدریس خرد «تمرین مهارتهای تدریس در مقیاس کوچک» مترجم علی رؤوف، انتشارات مدرسه.

    6. بیانی، فاطمه (1378). منابع قدرت معلم، رشد معلم شماره 6 اسفند 78.

    7. بیانی، فاطمه (1378). منابع قدرت معلم، رشد معلم شماره 8 اردبیهشت 79.

    8. تابر، روبرت نی (1383)، الفبای مدیریت کلاس درس، «راهبردهایی برای آموزش اثر بخش» مترجم محمد رضا سرکارآرانی، انتشارات مدرسه.

    9. ردستین، پاملا. آر(1383).  روانشناسی تربیتی، ترجمه شهاب الدین مشایخی.

    10. روگرز، اسپنس (1381) برقراری ارتباط، ترجمه محمد علی شمیم، رشد معلم، سال 21، شماره 3، آذر ماه 81.

    11. ساعتچی، محمود (1375). روانشناسی کاربردی برای مدیران درخانه، مدرسه و سازمان، مؤسسه نشر ویرایش.

    12. شعبانی، حسن (1375). مهارت‎های آموزش و پرورش (روش‎ها و فنون تدریس)، انتشارات سمت.

     

    13. صفوی، امان الله (1371). «مدیریت کلاس»، فصلنامه مدیریت آموزش و پرورش، سال دوم شماره 4، زمستان 72.

    14. صفوی، امان الله (1379). حرفه‎ی معلمی «مدیریت کلاس درس» رشد تکنولوژی آموزشی سال 16 شماره 2، آبان ماه 79.

    15. علیپور، بیژن؛ محمد بیگی، مصطفی (1376). انگیزش تحصیلی، انتشارات دکلمه گران.

    16.. فضلی خانی، منوچهر(1382). راهنمای عملی روش‎های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس، انتشارات آزمون نوین.

    17. فلمینگ، سی. ام؛ پروس، الیزابت (1373). فرایند تدریس (تجزیه و تحلیل روان‎شناختی و عملی فرایند تدریس)، ترجمه مهدی سجادی، انتشارات تربیت.

    18. کوهن، لوئیز؛ مانیون، لارنس (1372) راهنمای عملی تدریس، ترجمه فاطمه شاکری و هما افروخته، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

    19. مظفری، عباسعلی و همکاران (1383). روابط اجتماعی، مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.

    20. میرکمالی، محمد (1380). روابط انسانی در آموزشگاه. نشر یسطرون.

    21. میلز، اچ. اد (1376) روش تدریس و مدیریت کلاس، تدریس و کارآموزی، ترجمه فریدون گرایلی، انتشارات مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

     

    22. Baldrige, Malcolm National Quality program (2003). Classroom profile.retrieved From: http:// www. Baldrige in education net / class/ faculty. Html.

    23. Chen, Horn & Chan, wen – Hua (2002): Diffrent gender students perception of classroom in a trail of classroom climate: teacher developed inter discipliary module. Toipei Taivan Natl. Sci. Vol 12. No 3.

    24. Duke, L. Daniel (1980). Classroom management. Chicago: University of Chicago press.

    25. Fraser B. J & Walberge (1991): Education enviroments: Evaulation antecedent and consequences. Oxford: Program Press.

    26. Palardy, Michael & Palardy, Thomas (1987): Classroom Discipline: prevention and Intervention  Strategies Education.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز, تز دکترا در مورد پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز, رساله در مورد پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز, پایان نامه در مورد پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز, تحقیق در مورد پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز, مقاله در مورد پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت