روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی

تعداد صفحات: 25 فرمت فایل: word کد فایل: 4620
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی

    بیان مسئله :

    کودکان سرمایه های ارزشمند و سازنده آینده جامعه هستند. آموزش و پرورش در دوره کودکی که زمان شکل گیری شخصیت و ایجاد عادات مختلف و پیشگیری از بروز مشکلات است، آینده فرد و جامعه را بنا می نهد و مسیر حرکت جامعه را مشخص می سازد.

    در جامعه ناآگاه و مادران خودخواه همیشه از کودک انتظار دارند که با نمرات درخشان در امتحان قبول شود. تحمیل این امر به کودک سبب رنجش و ناراحتی و کمرویی فرد می شود. اهمیت این امر زمانی است که پدر و مادر به فرزند خود اجازه اظهار نظر نمی دهند. اجازه تصمیم گیری در مورد آینده و وظایفی که به او محول شده را نمی دهند و وابستگی اورا به خود بیشتر نموده و حس استقلال طلبی و مسئولیت پذیری را در او از بین می برند.

    پدران و مادران عزیز و ارجمند، بیایید از کودک خود آدمی خجول نسازیم، کودک خود را لوس بار نیاوریم. از سخت گیریهای بیجا بپرهیزیم و از او توقع انجام کارهای محال نداشته باشیم. عرصه برخوردها و تماس های او را در خارج از خانه گسترش دهیم. مساله تعلیم و تربیت کودک را نباید کوچک شمرد، تلاش و کوششی که در این راه توسط متخصصان به کار گرفته شده ساده و عملی است و در هر شرایطی می توان آن را به کار بست.

    لازم است در این مواقع یاس و ناامیدی را در خانواده و فرزندمان از بین ببریم و از کارشناسانی که می توانند یار و مددکارمان باشند کمک بخواهیم و مطمئن باشیم که آنها با همکاری ما خواهند توانست گره از کار ما و فرزندمان بگشایند. برای مبارزه با این امر مهم نباید  عجله کرد. با صبر و بردباری و به مرور زمان می توان از این معضل رهایی یافت. نباید فراموش کرد که والدین در این امر نقش مهمی دارند و باید بدانند که قسمت دعمده مشکل به دست توانای آنان حل خواهد شد. در این تحقیق علل کمرویی در کودکان از دیدگاه معلمان زن مدارس ابتدایی مورد بررسی قرار می گیرد.   

    تعاریف مفهومی وعملیاتی اجزای مساله:

    کمرویی صفت فردی است که به خاطر ترسویی، احتیاط کاری و عدم اطمینانش، نزدیک شدن به او مشکل است. فرد کمرو از مواجهه با افراد یا چیزهای مشخص یا انجام کارهای همراه آنان بیزار است. فرد کمرو در گفتار و کردار و رفتار خود ملاحظه کار است. از ابراز وجود بیزار است و به طور محسوسی ترسو است. شخصیتی پرسش انگیز، بی اعتماد و مشکوک دارد. فرهنگ لغت کمرویی را به عنوان ناراحت بودن در حضور دیگران تعریف می کند. کمرویی در نزد افراد مختلف دارای معانی متفاوتی است که اثار مختلفی بر جای می گذارد.(نائینیان، 1384، ص34)

    اما در این تحقیق منظور از کمرویی دانش آموزانی است که:

    توان سخن گفتن در جمع را ندارند.

    از طرف والدین به آنها بی توجهی شده است.

    طریقه همدردی با دیگران را نمی دانند.

    نمی تواند اظهارات خود را در جمع بیان کند.

    اضطراب بیشتر و اعتماد به نفس کمتر در انها بسیار مشهود است.

    با مهارتهای اجتماعی آشنایی ندارد.

    اهداف پژوهش

    هدف اصلی :

    هدف اصلی این تحقیق  تعیین علل کمرویی از دیدگاه معلمان زن مدارس ابتدایی مرند می باشد .

    هدف فرعی :

     تعیین عوامل ژنتیکی کمرویی کودکان

    تعیین عوامل شخصیتی کمرویی کودکان

    تعیین عوامل و روابط خانوادگی دخیل کمرویی کودکان

    تعیین فقدان تعاملات اج

     

     

     

    سوالات پژوهش

    1-علل و عوامل ژنتیکی کمرویی کودکان کدامند؟

    2-علل و عوامل شخصیتی کمرویی در کودکان چیست؟

    3- عوامل خانوادگی کمرویی در کودکان چه تاثیری در رفتار آنان می تواند داشته باشد ؟

    4-علل و عوامل ترس از شکست در کودکان کدامند؟

    5-فقدان تعاملات اجتماعی در کمرویی کودکان چه تاثیری دارد و چگونه است؟

    اهمیت، فایده و ضرورت تحقیق

    کمرویی مانعی است برای حضور کودکان در مراسم و اجتماعات. افراد کمرو به دلیل اینکه نمی توانند به خوبی از عهده تعامل(interaction) با دیگران برآیند کمتر در جمع حضور می یابند چون این مشکل زندگی عادی کودک را مختل می سازد. از آن جهت ضرورت دارد موانع رشد این معضل را بوسیله رشد انگیزه ها شکوفایی استعدادهای وی از میان برداریم تا فردی سالم را به جامعه جهت فعالیت در تمامی عرصه های زندگی تحویل دهیم. برای اینکه کودک در ورود به محیط احساس ناراحتی نکند باید عواملی که موجب بیشتر او در تعاملات اجتماعی می شود را شناسایی و نسبت به شیوه برخورد با آن عکس العمل نشان داد. چون اعتماد به نفس این کودکان کم می شود و کاهش این اعتماد به نفس او را با مشکلات زیادی در شرایط بعد مواجه می کند لذا جامعه سالم کودکان سالم را می طلبد. باید شرایطی را فراهم نمود تا کودک با انتقال معلومات از دیگران و منابع استفاده از آن را یاد بگیرد. هدف تمرین و تشویق، همکاری اشتراک مساعی و دوستی برای ایجاد یک جامعه دمکراتیک است و برای بازیهای اشتراکی و تقویت برخوردهای مثبت بین کودکان شرایط مساعدی را فراهم نمود تا از لطمات آتی این عوامل در امان قرار گیرند. نتایج حاصل از این تحقیق مهارت اجتماعی کودک را ارزیابی نموده و قدرت حضور او را در جمع می سنجد و ضعف و نقایص شخصیتی او را علت یابی نموده و در صدد رفع مشکل بر می آید. این تحقیق برای ایجاد آشنایی با مهارت اجتماعی کودکان ضروریست. لذا باید در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی در دوره های مختلف تحصیلی و اجتماعی با ارائه محتواهای لازم برای رفع عوامل موجود بکوشیم و این چنین نقایصی را از وجود کودکانمان بزدائیم.

    موانع و محدودیتهای تحقیق

    در انجام این پژوهش با محدودیت هایی مواجه بودیم که این محدودیت ها باید در تعمیم نتایج این پژوهش مد نظر قرار گیرند.در زیر به چند مورد از این محدودیت ها اشاره می کنیم.

    عدم دسترسی به بعضی از معلمان بخاطر تعطیلات تابستان.

    عدم همکاری بعضی از پرسش شوندگان از پاسخگویی به پرسشنامه ها.

    باز نبودن مدارس و دسترسی نداشتن به عوامل اجرایی مدرسه در روزهای مراجعه به مدرسه.

     

     

     

    جامعه پژوهش و نمونه آماری :

    جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان آموزش ابتدایی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند تشکیل می دهند که طبق آمار اخذ شده از آموزش دانشگاه حدود 90 نفر می باشد که از این تعداد 30 نفر به روش طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند .

    روش پژوهش و توجیه روایی آن:

    پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه علل کمرویی می پردازد و اطلاعات مورد نیاز از طریق مراجعه مستقیم به آنها گردآوری می شود. لذا برای انجام آن از روش پیمایشی استفاده می شود.

    روش تجزیه و تحلیل داده ها:

    داده های پژوهش حاضر با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از جدول فراوانی، میانگین و درصد آنها استفاده شده است و دیدگاههای معلمان مقطع ابتدایی مرند در پنج بعد ژنتیکی، شخصیتی، خانوادگی، ترس از شکست، و علل و عوامل اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی

    فهرست:

    عنوان

    فصل اول

    بیان مسئله

    تعاریف مفهومی وعملیاتی اجرای مساله

    اهداف پژوهش

    سوالات پژوهش

    اهمیت یا ضرورت پژوهش

    موانع و محدودیتهای تحقیق

    جامعه پژوهش و نمونه آماری

    روش پژوهش و توجیه روایی آن

    روش تجزیه و تحلیل داده ها

    فصل دوم

    تجزیه و تحلیل آماری

    فصل سوم

    نتیجه گیری

    منابع و ماخذ

    پیوست

    منبع:

    1-سلحشور ماندانا، (1387)." علل خجالتی و کمرویی در کودکان" پیوند (345-346-347) 65-64.

    2-ایمانی محسن (1387) "کمرویی و خجالتی بودن" پیوند (342-343) 35-34.

    3-اخوان الهه (1372) "علل کمرویی در کودکان" پیوند  (3) 33-32.

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی, رساله در مورد روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی علل کم رویی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس مرند درس روش تحقیق با تاکید بر علوم تربیتی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت