پروژه تئوری آشوب

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 4555
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ریاضی
قیمت قدیم:۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه تئوری آشوب

    نظریه آشوب :

    نظریه آشوب، به شاخه‌ای از ریاضیات و فیزیک گفته می‌شود که مرتبط با سیستمهایی است که دینامیک آنها در برابر تغییر مقادیر اولیه، رفتار بسیار حساسی نشان می‌دهد؛ به طوری که رفتار‌های آینده آنها دیگر قابل پیش‌بینی نمی‌باشد. به این سیستم‌ها، سیستم‌ های آشوبی گفته می‌شود که از نوع سیستم های غیر خطی دینامیک هستند و بهترین مثال برای آنها اثر پروانه‌ای، جریانات هوایی و دوره اقتصادی می‌باشد.

     

    این نظریه، گسترش خود را بیشتر مدیون کارهای هانری پوانکاره، ادوارد لورنتس، بنوا مندلبروت و مایکل فایگن‌باوم می‌باشد. پوانکاره اولین کسی بود که اثبات کرد، مساله سه جرم (به عنوان مثال، خورشید، زمین، ماه) مساله‌ای آشوبی و غیر قابل حل است. شاخه دیگر از نظریه آشوب که در مکانیک کوانتومی به کار می‌رود، آشوب کوانتومی نام دارد. گفته می‌شود که پیر لاپلاس یا عمر خیام قبل از پوانکاره، به این مشکل و پدیده پی برده بودند.طی 20 سال گذشته، در حوزه ریاضیات و فیزیک مدرن، روش علمی و تئوری جدید و بسیار جالبی به نام "آشوب" پا به عرصه ظهور گذاشته است. تئوری آشوب، سیستمهای دینامیکی بسیار پیچیده‌ای مانند اتمسفر زمین، جمعیت حیوانات، جریان مایعات، تپش قلب انسان، فرآیندهای زمین شناسی و ... را مورد بررسی قرار می‌دهد. انگاره اصلی و کلیدی تئوری آشوب این است که در هر بی‌نظمی‌، نظمی نهفته است. به این معنا که نباید نظم را تنها در یک مقیاس جستجو کرد؛ پدیده‌ای که در مقیاس محلی، کاملا تصادفی و غیرقابل پیش بینی به نظر می‌رسد چه بسا در مقیاس بزرگتر، کاملا پایا (Stationary) و قابل پیش بینی باشد

    نقاط تشابهی بین تئوری آشوب و علم آمار و احتمالات وجود دارد. آمار نیز به دنبال کشف نظم در بی نظمی است. نتیجه پرتاب یک سکه در هر بار ،تصادفی و نامعلوم است، زیرا دامنه محلی دارد. اما پیامدهای مورد انتظار این پدیده‌، هنگامی که به تعداد زیادی تکرار شود، پایا و قابل پیش بینی است. وجود چنین نظمی است که باعث زنده ماندن صنعت قمار است، و گرنه هیچ سرمایه گذاری حاضر نبود که در چنین صنعتی سرمایه گذاری کند. در واقع، قمار برای کسی که قمار می‌کند پدیده‌ای تصادفی و شانسی است(چون در مقیاس محلی قرار دارد) و برای صاحب قمارخانه، پدیده‌ای قابل پیش بینی و پایا است (چون در مقیاس بزرگتر (global)، این پدیده دارای نظم است).

    همین جا می‌توان به مصادیقی از این تئوری در حوزه علوم انسانی اشاره کرد. بسیاری از وقایع تاریخی که در مقیاس 20 ساله ممکن است کاملا تصادفی و بی نظم به نظر برسند، ممکن است که در مقیاس 200 ساله، 2000 ساله یا 20000 ساله دارای دوره تناوب مشخص و یا نوعی نظم در علتها باشند(و البته نه لزوما به گونه‌ای که مارکس معتقد است!!!). در نگرش رفتارگرایی در حوزه روانشناسی، در واقع با نوعی تغییر مقیاس، به نظم رفتاری و قوانین آن دست می‌یابند و امکان پیش بینی و یا اصلاح اختلالات رفتاری فراهم می‌گردد، و الا اگر رفتارهای منفرد افراد مد نظر باشد چیزی جز چند رفتار تصادفی و غیرقابل پیش بینی نخواهد بود. روش علمی (متدولوژی) که این تئوری در اختیار ما قرار می‌دهد، تغییر مقیاس در نگاه به وقایع است به گونه‌ای که بتوان نظم ساختاری آن را کشف کرد. صد البته، نگاه جدید این منطق به نظم، بسیاری از جدالهای سنتی در مورد برهان نظم و ... در فلسفه را نیز مورد چالش قرار می‌دهد.

    موضوع جالب دیگری که در تئوری آشوب وجود دارد، تاکید آن بر وابستگی (یا حساسیت) به شرایط اولیه است. بدین معنی که تغییرات بسیار جزیی در مقادیر اولیه یک فرآیند می‌تواند منجر به اختلافات چشمگیری در سرنوشت فرآیند شود. مثال ساده زیر شاید جالب باشد :

    اگر مسافری 10 ثانیه دیر به ایستگاه اتوبوس برسد نمی‌تواند سوار اتوبوسی شود که هر 10 دقیقه یک بار از این ایستگاه می‌گذرد و به سمت مترویی می‌رود که از آن هر ساعت یک بار قطاری به سوی فرودگاه حرکت می‌کند. برای مقصد مورد نظر این مسافر، فقط روزی یک پرواز انجام می‌شود و لذا تاخیر 10 ثانیه‌ای این مسافر باعث از دست دادن یک روز کامل می‌شود. بسیاری از پدیده های طبیعی دارای چنین حساسیتی به شرایط اولیه هستند. قلوه سنگی که در خط الراس یک کوه قرار دارد ممکن است تنها بر اساس اندکی تمایل به سمت چپ یا راست، به دره شمالی یا جنوبی بلغزد، در حالی که چند میلیون سال بعد، که توسط فرآیندهای زمین شناسی و تحت نیروهای باد و آب و ... چند هزار کیلومتر انتقال می‌یابد، می‌توان فهمید که آن تمایل اندک به راست و چپ به چه میزان در سرنوشت این قلوه سنگ تاثیرگذار بوده است. مثال بسیار آشنای دیگر، وابستگیهای جسمی ‌و روانی انسانها به شرایط لقاح و مسائل ژنتیکی است.

    اگر چه چنین وابستگی آشوبناک (Chaotic) به شرایط اولیه را می‌توان در بسیاری از وقایع جامعه شناسی (از جمله انقلابها) و روانشناسی و .. پی‌جویی کرد، لکن به جز یک حوزه(که پایین‌تر به آن اشاره خواهد شد)، تاکنون توجه خاصی بدین مسئله صورت نگرفته است. به این معنا که اغلب برای تمام طول حیات یک پدیده، وزن یکسانی از نظر تاثیرگذاری عوامل درونی و بیرونی در نظر گرفته می‌شود، در حالی که تئوری آشوب، نقش کلیدی را در شرایط و المانهای مرزی اولیه می‌داند. ادوارد لورنز، دانشمند مشهور هواشناسی، سالها پیش جمله مشهور خود را که بعدها به " اثر پروانه" (Butterfly Effect) مشهور شد، چنین عنوان کرده است: " در یک سیستم دینامیکی مانند اتمسفر زمین، آشفتگی بسیار کوچک ناشی از به هم خوردن بالهای یک پروانه می‌تواند منجر به توفانهایی در مقیاس یک قاره بشود". در بسیاری از وقایع جامعه شناختی و سیاسی نیز می‌توان به جای پی‌جویی عوامل بسیار پیچیده و نادیده گرفتن عوامل به ظاهر ساده، با جدی گرفتن عوامل به ظاهر بی ارزش به تحلیل صحیحی نسبت به آن واقعه رسید.

    پیشتر اشاره کردم که در این مورد‌، در یک حوزه کار وسیعی صورت گرفته است. این حوزه‌، روانشناسی است و تئوری عظیم نابغه دنیای روانشناسی، فروید، دارای چنین رویکردی است. فروید ریشه تمامی رفتارهای انسانها در طول زندگی را متاثر از دوران کودکی (شرایط اولیه به زبان تئوری آشوب) می‌داند و با پی‌جویی این رفتارها تا دوران کودکی، به تحلیل این رفتارها می‌پردازد.

    علاوه بر مطالبی که ذکر شد ،تئوری آشوب‌، با ارائه نظریه فرکتالها (Fractals) و ارائه مفهوم جدیدی از بعد فیزیکی (Dimension) و مفاهیمی‌مانند "خود تشابهی" و " خود تمایلی"‌، دروازه جدیدی در کشف نظم در پدیده ها گشود که در جای خود می‌تواند به طور جدی‌، مورد استفاده علوم انسانی قرار گیرد.

    2_ تعریف آشوب :

    فصل مشترک تعاریفی که برای مفهوم آشوب ارائه شده است‌، تاکید بر این نکته است که آشوب دانش بررسی رفتار سیستم‌هایی است که اگرچه ورودی آنها قابل تعیین واندازه‌گیری است‌، اما خروجی این سیستم‌ها ظاهری کتره‌ای و تصادفی دارد.

    شاید به همین دلیل بود که استوارت ریاضیدان برجسته این موضوع را مفهومی احتمالاتی می‌دانست‌، اما چیزی نگذشت که وی تعریف خود را اصلاح کرد و به تعریفی رسید که تقریبا مورد تایید عمومی قرار دارد.

    بر اساس این تعریف‌، آشوب به توانایی یک الگو و مدل ساده گفته می‌شود که اگرچه خود این الگو هیچ نشانی از پدیده‌های تصادفی در خود ندارد، اما می‌تواند منجر به ظهور رفتارهای بسیار بی قاعده در محیط شود.

    برای مثال‌، یک دنباله ریاضی از اعداد را در نظر بگیرید که برای توضیح یک پدیده مشخص وضع شده است. بیایید هربار پاسخ معادله را به عنوان متغیر جدید به این سیستم وارد کنید.

  • فهرست و منابع پروژه تئوری آشوب

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد پروژه تئوری آشوب, گزارش سمینار در مورد پروژه تئوری آشوب, تز دکترا در مورد پروژه تئوری آشوب, رساله در مورد پروژه تئوری آشوب, پایان نامه در مورد پروژه تئوری آشوب, تحقیق در مورد پروژه تئوری آشوب, مقاله در مورد پروژه تئوری آشوب, پروژه دانشجویی در مورد پروژه تئوری آشوب, تحقیق دانشجویی در مورد پروژه تئوری آشوب, مقاله دانشجویی در مورد پروژه تئوری آشوب, پروژه دانشجویی درباره پروژه تئوری آشوب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت