پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت

تعداد صفحات: 53 فرمت فایل: word کد فایل: 4371
سال: 1385 مقطع: دکترا دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۱۶,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت

    پایان نامه:

    جهت دریافت درجه دکترای حرفه ای

    مقدمه

    مطالعات مقایسه ای بسیاری برای درمان ناهنجاری کلاس II توسط دستگاههای ثابت و انواع متفاوت دستگاه های فانکشنال در سنین رشد انجام شده است. در بیشتر این مطالعات نوع  دستگاهها، نمونه گیری، زمان درمان و پیگیری بیماران با یکدیگر تفاوت دارد.

    عده ای جهت مقایسه از دستگاه ثابت Edge wise , light wire(5،1) و عده ای از دستگاه Begg (7،6) و از دستگاههای فانکشنال مثل فرانکل،(5،4،2،1)  Herbst (7) و اکتیواتور(8،5) استفاده نموده اند و عده ای دیگر دستگاههای خارج دهانی(10،9،2) و یا کلاس II الاستیک(7،2) را با دستگاههای فانکشنال مقایسه کرده اند.

    در مطالعات فوق تغییرات درمانی توسط سفالوگرام لترال بررسی شده است(7،6،5،3،2،1). عده ای تغییرات را بیشتر دندانی و عده ای تغییرات را اسکتال مشاهده کرده اند(14،9،1).

    در این مطالعات مقایسه ای انجام شده به دستگاه Bionator اشاره ای نشده است. به همین جهت در این تحقیق  در نظر است  سفالوگرام لترال بیماران دارای ناهنجاری کلاس II  که با استفاده از دستگاه فانکشنال Bionator در سه گروه رشدی Open Bite , Deep Bite , Normal Bite درمان شده‌اند بررسی شده ، تغییرات دندانی و اسکلتال آنها مقایسه شود.

     

    تاریخچه

    آقای Kingsley که یکی از ارتودنتیست امریکایی در سال 1879 با ابداع اولین دستگاهی که مندیبل را به سمت قدام موقعیت می‌داد، مشهور شده است، به هر حال اکثراً معتقدند اولین دستگاه فانکشنال متحرک یعنی monobloc در سال 1902 در فرانسه توسط Robin اختراع شد. سه سال بعد در کنگره دندانپزشکی در برلین Horbst یک دستگاه ثابت pin and tube را برای قرار دادن مندیبل در موقعیت قدامی‌معرفی نمود. معروفترین دستگاه فانکشنال Activator به طور مستقل توسط Andresen در دانمارک در سال 1908 ساخته شد و بعداً در نروژ توسط همکار وی Hauple اصلاح گردید. ابتکاری جدیدتر در طراحی دستگاه فانشکنال در آلمان توسط Frankel ارائه  شد و در سال 1966 معرفی گردید. این طرح دستگاهی منحصر بفرد بود چرا که اساساً  tissue-borne بوده و جای تکیه بر دندانها به طور عمده در وستیبول بر روی بافتها تکیه داشت. متعاقب معرفی این دستگاه، طرحهای اصلاح شده بیشماری از دستگاههای متحرک فانکشنال ارائه گردید. تمام این دستگاهها مندیبل را در موقعیت قدامی‌تحتانی قرار داده و با این هدف که فشاری که توسط عضلات و بافت نرم برای reposition نمودن فک به سمت عقب و موقعیت اولیه خودش اعمال می‌شود رشد فک را به منظور تصحیح مشکل کلاس II  اسکلتال اصلاح می‌کند.

     

    موارد استفاده و اهداف درمان با دستگاههای فانکشنال

    دستگاههای فانکشنال ClII به منظور قرار دادن مندیبل در یک موقعیت قدامی‌ و تحتانی برای تحریک یا تسریع رشد مندیبل طراحی شده اند. از لحاظ تئوری هدایت کندیلهای مندیبل به خارج از حفره گلنوئید فشار اعمال شده روی غضروفهای کندیلی در حال رشد فعال را کاهش داده میزان رشد داخل غضروفی را بیشتر از حد نرمال افزایش می‌دهد.(11) اگر چه هدف دستگاه فانکشنال بطور اولیه افزایش رشد قدامی‌و تحتانی مندیبل می‌باشد ولی آنها معمولاً به نحوی طراحی شده اند که از رویش اکلوزالی و مزیالی دندانهای  خلفی ماگزیلا ممانعت به عمل آورده و رویش مزیالی دندانهای خلفی مندیبل را ترغیب می‌نماید. دستگاه بایستی در طول مدت زمان کافی در خلال دوران رشد فعال مندیبل مورد استفاده قرار گیرد. اندیکاسیون ایده آل برای استفاده از این دستگاه در تصحیح مال اکلوژن ClII اسکلتال در موارد deficiency مندیبل می‌باشد. علاوه بر deficiency مندیبل همراه با تکامل نرمال ماگزیلا وضعیت مناسب دیگری برای درمان با دستگاه فانکشنال در مواردی است که ارتفاع صورت نرمال بوده یا بطور خفیف کاهش یافته است ؛ چرا که از لحاظ تئوری اکثر این دستگاهها رویش دندانهای خلفی مندیبل را ترغیب می‌نمایند. اندیکاسیون اپتیمال دیگر برای دستگاههای فانکشنال، پروتروژن مختصر انسیزورهای ماگزیلا و مندیبل می‌باشد، در نهایت اینکه همانند درمان با هدگیر بیمار باید دارای رشد مندیبولری فعال، بطور عمده در جهت قدامی‌باشد، توجه به این مطلب حائز اهمیت می‌باشد که اگر چه ممکن است موارد استفاده از دستگاههای فانکشنال و هدگیرها مختصری متفاوت باشد ولی مقایسه اثرات درمانی آنها نتایج مشابهی را ارائه می‌دهد.

    انواع دستگاه فانکشنال : دستگاه فانکشنال واژه ای شایع برای طیف وسیعی از دستگاهها می‌باشد که اکثر آنها به نحوی طراحی شده اند که به واسطه قرار دادن مندیبل در یک موقعیت قدامی‌و تحتانی که از لحاظ تئوری رشد مندیبل را افزایش می‌دهد منجر به تصحیح روابط ClII اسکتال می‌شوند. تمام دستگاههای فانکشنال وسایلی داخل دهانی بوده و تقریباً همه آنها tooth-borne یا ساپورت شونده توسط دندان می‌باشند به غیر از چند استثناء این دستگاهها  متحرک بوده و به طور عمده شامل اجزاء آکریلی و سیمی‌برای گیر (retention ) و ساپورت می‌باشند. اگر چه تنوع زیادی در انواع مختلف دستگاههای فانکشنال وجود دارد، بطور معمول آنها را می‌توان به سه نوع تقسیم نمود:

    1-removable tooth borne

    2- removable tissue-born

    3- fixed tooth borne

    شایعترین دستگاههای فانکشنال ، دستگاههای متحرک tooth-borne شامل: 1-  Activator  2- Bionator 3- Twinblock می‌باشد. به منظور نیل به اثرات دندانی و اسکلتال مطلوب، این دستگاهها وابسته به کشش بافتهای نرم می‌باشد که این کشش بواسطه قرار گیری قدامی‌و تحتانی مندیبل و فعالیت عضلانی ایجاد شده به دلیل تلاش مندیبل برای  بازگشت به موقعیت اولیه‌اش حاصل می‌شود. معمولاً چنین است که  اکتیویتور شامل یک اسپلینت آکریلی بزرگ همراه با یک فلنج لینگوالی بزرگ برای حفظ مندیبل در وضعیت قدامی‌و تحتانی می‌باشد . دستگاه اولیه به طور شل به واسطه لبیال بوماگزیلا و ترانس پالاتال آرچ به منظور ایجاد ساپورت در محل خود نگه داشته می‌شود. هدف از چنین گیر مختصر بر طبق این نظریه بود که فانکشن مداوم با استفاده  از فعالیت عضلانی برای حفظ فعال دستگاه در محل، اثرات درمان را تشدید می‌سازد. این خصوصیت باعث ارائه  واژه های دستگاه فانکشنال و activator گردید. تراشهایی در آکریل برای هدایت رویش دندانهای خلفی به منظور کمک به تصحیح اکلوژن Cl II انجام می‌شود. دندانهای خلفی ماگزیلا به رویش دیستالی اکلوزالی  و باکالی ترغیب شده ، در حالیکه دندانهای خلفی مندیبل به سمت مزیال واکلوزال هدایت می‌شوند.

    نوع دیگری از اکتیوتیور حاصل اصلاحات صورت گرفته در آن توسط Harvold در دانمارک  و Woodside در کانادا بود. این اصلاحات شامل افزایش باز شدگی مندیبل به منظور بهبود گیر Retention و افزایش کشش بافت نرم بود. بعلاوه، به جای facet های خلفی از آکریل اینتراکلوزال برای جلوگیری از رویش دندانهای خلفی ماگزیلا وایجاد فضا به منظور رویش بدون مانع دندانهای خلفی مندیبل استفاده شد. همچنین پوشش آکریلی روی لبه انسیزال انسیزورهای مندیبل برای به حداقل رساندن پروترکشن این دندانها در طی درمان ، قرار گرفت. از آکریل کامی‌به جای وایر عبور کننده از عرض کام استفاده شد. سپس  فنرهای محصور شده در آکریل تعبیه شد تا دستگاه را به سمت جلو جابجا کرده  بیمار را مجبور سازد تا بطور فعال برای حفظ دستگاه در محل فانکشن انجام دهد. تغییرات دیگری نیز در دستگاه ها صورت گرفته است که از طرح پایه عدول نمی‌کند، این تغییرات شامل 1- حذف فنرهای جابجا کننده ، 2- جایگزینی لبیال بوماگزیلا با labial torquing spring 3- اضافه نمودن کلاسپ‌های مولری 4- اضافه کردن پدهای لبی یا گونه ای به منظور برداشتن فشار لب یا گونه از روی دندانها  5- اضافه نمودن اجزاء فعال مانند پیچهای اکسپانشن برای فعال شدن در بعد عرضی یا قدامی- خلفی  6- فنرهای برای tipping دندانها می‌باشند.

    این تغییرات زیاد فرصت کافی برای کشف و نامگذاری دستگاههای جدید فراهم کرد.

    Bionator در آلمان توسط Balters در اوایل دهه 1950 برای افزایش راحتی بیمار و تسهیل استفاده روزانه دستگاه به منظور افزایش استفاده فانکشنال از آن ابداع شد. (شکل B ص 18) Balters این امر را به واسطه ‌کاهش قابل ملاحظه حجم آکریلی اکتیوتیور انجام داد(12). این دستگاه دارای فلنج لینگوالی مندیبل بسیار کوچکتر، حداقل میزان آکریل اینتراکلوزال، یک سیم ترانسپالاتال و یک لبیال بو با گسترش با کالی به منظور جلوگیری از انتقال فشار گونه روی دندانها، بود. در Bionator به منظور ممانعت یا هدایت انتخابی رویش می‌توان facet های خلفی یا آکریل اینتراکلوزالی تعبیه نمود همانند اکتیوتیور، می‌توان اجزاء فعالی مثل پیچهای اکسپانشن اضافه کرد. این اجزاء موارد استفاده از دستگاه را متنوع ساخته اما استحکام آن را کاهش  می‌دهد.

    دستگاه Twin block در سال 1977 توسط ارتودنتیست اسکاتلندی Clark (شکلCص 18) به صورت یک اکتیوتیور دو قطعه ای یا split activator معرفی شد. این دستگاه دارای دستگاههای مجزای ماگزیلاری و مندیبولری همراه با قسمت آکریلی اکلوزالی می‌باشد، همچنین دستگاه دارای بلوک‌هایی برای تعیین میزان قرار گیری قدامی‌و تحتانی مندیبل می‌باشد اگر چه این دستگاه محدوده بیشتری برای حرکات مندیبل فراهم آورده و نسبت به دستگاههای فانکشنال دیگر با سهولت بیشتری تنظیم  واصلاح می‌شود ولی گرایش بیشتری به پروترکت کردن انسیزورهای مندیبل دارد. در دستگاه  Twinblock همانند سایر دستگاههای فانکشنال متحرک tooth-borne می‌توان اجزاء فعال تعبیه نمود.

    دومین نوع مهم دستگاه فانکشنال، متحرک tissue-borne می‌باشند، که فقط یک دستگاه از این نوع وجود دارد. این دستگاه توسط مبتکر آلمانی آن Frankel بنام Functional Regulator یا Functional Corrector نامیده شد، ساخت این دستگاه تلاشی بود برای به حداقل رساندن حرکت دندانی ناخواسته (شکل D ص 18) و قرار دادن مندیبل در موقعیتی قدامی‌و تحتانی. فلنج آکریلی لینگوالی مندیبل آن را در موقعیت قدامی‌قرار  داده در حالی که lip pad های آکریلی مندیبل و شیلدهای با کالی آکریلی بزرگ فشار لب و گونه را از روی دندانها برداشته و ساپورت بافت نرم را برای دستگاه فراهم می‌آورد. این اجزاء آکریلی با یک اسکلت سیمی‌که شامل لبیال بو و ترانس پالاتال آرچ می‌باشد در کنار هم نگه داشته می‌شوند. اگر چه دستگاه به میزان زیادی به واسطه اجزاء آکریلی در نواحی وستیبولر ساپورت می‌شود، اما هنوز تماسهایی با دنتیشن وجود دارد. این تماسها شامل رستهای سیمی‌قرار گرفته روی سطح اکلوزال مولرهای ماگزیلا به منظور به حداقل رساندن رویش آنها، وایرهای موجود در سمت لینگوال انسیزورهای مندیبل ولبیال بو می‌باشد این دستگاه نسبت به دستگاههای فانکشنال سنتی فاقد پیچهای اکسپانشن، اثر بیشتری بر روی اکسپانشن قوس دارد.

    دستگاه ثابت tooth-borne نوع سوم دستگاههای فانکشنال می‌باشد که تنها یک نوع از این دستگاه ارائه شده است. در سال 1905 ، Herbst در آلمان دستگاه ثابتی را معرفی نمود که در عین فراهم نمودن امکان جفت شدن دندان ها، مندیبل را در یک موقعیت قدامی‌نگه می‌داشت. این دستگاه بطور وسیع مورد استفاده قرار نگرفته و پس از اواسط دهه 1930 به میزان زیادی فراموش شد.(13) پس از دو سال تحقیق کلینیکی در سال 1979 Pancherz این دستگاه را دوباره در آلمان ارائه و معرفی نمود. از آن زمان دستگاه Herbst معروفیت جهانی یافت. این دستگاه شامل یک فریم ورک سخت ماگزیلاری و مندیبولری بوده که معمولاً از آکریل ساخته می‌شود و به صورت یک اسپلینت به هر کدام از قوسها باند شده یا به بندهای ضخیم یا کراونهای استنلس استیل لحیم شده و در محل خودسمان می‌گردد. دستگاه بوسیله یک میله فلزی  و مکانیسم tube telescope که بصورت دو طرفه از مولرهای اول ماگزیلا به پرمولرهای اول مندیبل متصل می‌باشد و مندیبل را در موقعیت قدامی‌نگه می‌دارد. یک ارتودنتیست آمریکایی به نام Jasper مکانیسم telecscpic سخت را با یک open coil spring پوشیده شده توسط پلاستیک قابل انعطاف جایگزین نمود. این وسیله را می‌توان در حالی که دستگاه ثابت در دهان قرار دارد، مستقیماً به وایرهای  quxillary   متصل نمود.

     

    انتخاب ویژگیهای دستگاه فانکشنال و زمان درمان: اگر چه دستگاههای فانکشنال را می‌توان به منظور سهولت بیان به همان سه نوع قبلی تقسیم نمود درک گستردگی تنوع ارائه شده برای استفاده کلینیکی فراگیر از این دستگاهها حائز اهمیت می‌باشد. تشخیص جامع و دقیق مشکلات ارتودنسی و آگاهی کافی از عملکرد ویژگیهای دستگاه موجود به انتخاب دستگاه مناسب کمک می‌نمایند. هنگامیکه دستگاه فانکشنال برای درمان مشکل Cl II اسکتال اندیکاسیون یافت، بهترین استراتژی برای انتخاب دستگاه مناسب برگزیدن ویژگیهایی از دستگاه است که مشکلات خاص بیمار را بر طرف می‌نماید،یعنی طراحی دستگاه بواسطه ویژگیها یا اجزاء خاصی  که برای آن انتخاب شده صورت گیرد.(15) Proffit استاد پرآوازه ارتودنسی آمریکا، ویژگی این روش را به عنوان

     Component approach برای درمان با دستگاههای فانکشنال شرح داد. به عنوان یک اصل راهنمای کلی دستگاههای فانکشنال ساده تر و حجیم تر مانند اکتیویتور، بادوام بوده و کمتر مستعد تغییر شکل یا شکستن می‌باشند و هر چه دستگاهها پیچیده تر و دارای اجزای فعال بیشتری باشند ممکن است به هزینه از دست رفتن دوام، کاربردی چند منظوره داشته باشند . Functional Regulator دارای اجزای فعال کمی‌بوده ولی باز هم شکننده می‌باشد که دلیل این امر حداقل حجم اکریل و استفاده فراوان از سیم به منظور نگه داشتن اجزای دستگاه در کنار هم است. استحکام کاهش یافته این دستگاه به واسطه این حقیقت جبران می‌شود که به نظر می‌رسد کارکرد این دستگاه به عنوان دستگاهی که در طول روز استفاده می‌شود بهتر می‌باشد چرا که توانائی صحبت کردن بیمار با وجود حضور دستگاه در دهان بهبود می‌یابد. همچنین امکان اکسپانشن عرضی جنرالیزه به واسطه شیلدهای با کالی فراهم می‌آید، اگر چه که می‌توان پیچهای عرضی فعالی در اکتیوتیورها یا Bionator ها برای نیل به چنین اثری تعبیه نمود.(17،16) دستگاه  Twinblock محدوده بیشتری برای حرکت مندیبل فراهم آورده و می‌توان آن را به راحتی برای افزایش موقعیت عمودی یا قدامی‌مندیبل اصلاح کرد و تغییر داد. به هر حال فشار مستقیم اعمال شده به انسیزورهای مندیبل برای حفظ مندیبل در موقعیت قدامی‌آن منجر به پروترکشن افزایش یافته این دندانها می‌شود. دستگاه Herbst دارای مزیت استفاده تمام وقت بوده اما استحکام آن کمتر و پروتروژن انسیزورها در مندیبل معمولاً به طور شایع تری نسبت به سایر دستگاهها در مورد استفاده از دستگاه Herbst رخ می‌دهد.(18)

     

     در موارد deficiency عمودی صورت تحتانی همراه با راموس طویل تر و پلان مندیبولر صاف خصوصاً در مندیبل می‌توان به منظور تصحیح مؤثرتر اکلوژن Cl II ، رویش خلفی را تحریک و ترغیب نمود. اگر صورت تحتانی دارای excess عمودی بوده ، راموس کوتاه و پلان مندیبل شیب دار وجود داشته باشد ، می‌توان از بایت بلوک های خلفی یا تیوب های هد گیر برای اعمال نیروی اینتروزیو خارج دهانی به ماگزیلا استفاده نمود، تا رویش دندانهای خلفی را به حداقل رسانده  جهت رشد مندیبل را بیشتر به سمت قدام و کمتر بصورت عمودی هدایت و ترغیب کرد.

    همان اصول اصلاح رشد صورت که از لحاظ زمان مناسب درمان برای هد گیرها اعمال می‌شود در مورد دستگاههای فانکشنال نیز کاربرد دارد. همان گونه که قبلاً اشاره شد به حداکثر کارآیی و تأثیر درمان در طی فعال ترین دوره رشد صورت می‌توان دست یافت . بروز الگوی رشد اولیه متعاقب درمان ارتوپدیک تا پایان رشد نوجوانی تداوم می‌یابد. به این دلیل و به منظور بهره گیری از پذیرش بهتر بیمار معمولا عاقلانه است که درمان با دستگاههای فانکشنال در طی دوره دندانی مختلط آغاز شود. از آنجا که پذیرش بیمار فاکتور مهمی‌در مورد دستگاههای فانکشنال و هدگیر می‌باشد، وقوع حداکثر رشد روزانه و رویش دندانی در اواخر عصر و شب نوعی حسن اتفاق می‌باشد.(20،19)

    در مورد تصمیم برای قطع درمان هم نوع مشکل اسکتال و هم پتانسیل رشد باقیمانده از ملاحظات دارای اهمیت می‌باشند. هنگامی‌که رشد قابل ملاحظه ای باقیمانده باشد متعاقب استفاده از هد گیر تظاهر الگوی رشدی بنیادین بطور تیپیک تداوم می‌یابد. در موارد deficiency مندیبل یا excess ماگزیلا عاقلانه است که تا توقف رشد ماگزیلا درمان ارتوپدیک تداوم یابد. توصیه می‌شود که مقداری overcorrection صورت گیرد. در بعضی مواقع خصوصاًَ هنگامی‌که مشکل زمینه ای excess ماگزیلا می‌باشد تداوم استفاده از دستگاه در شب تا تکمیل رشد نوجوانی ضرورت می‌یابد.

    روشهای کلینیکی استفاده از دستگاه فانکشنال : آماده سازی دنتیشن برای دستگاههای فانکشنال اصلاح شده فقط هنگامی‌می‌تواند موفق شود که درمان ارتوپدیک در زمان مناسبی در اوایل نوجوانی انجام ‌پذیرد تا از مزایای رشد فعال مندیبل بهره برده شود. این مرحله از تکامل فیزیکی معمولاً در دوره دندانی mixed رخ می‌دهد، خصوصاً در دختران که از لحاظ فیزیکی جلوتر می‌باشند. در دوره دندانی mixed می‌توان از دستگاه فانکشنال و همچنین هدگیر استفاده کرد. به هر حال موقعیت و رابطه ‌  انیسزورها باید برای استقرار اکثر دستگاههای فانکشنال مورد قبول باشد.

    دستگاههای فانکشنال و اورجت : اگر استفاده از یک دستگاه فانکشنال مد نظر می‌باشد وجود اورجت کافی به منظور فراهم نمودن امکان positioning کافی قدامی‌ مندیبل ضروری می‌باشد.

     

    اگر اورجت کافی برای فراهم نمودن امکان قرار گیری مندیبل در موقعیت قدامی‌مطلوب وجود دارد نیاز است که قالب گیری دقیق و ثبت

    working or Construction bite انجام پذیرد. قالب‌گیری مندیبل و ماگزیلا باید دقیق باشد به نحوی که دندانها و تمام نواحی که اجزاء دستگاه با بافت نرم تماس خواهند یافت مشخص و تثبیت شود. اگر استفاده از یک فلنج لینگوالی عمیق در مندیبل مطلوب باشد باید تلاش خاصی در زمینه گسترش ماده قالب گیری به این ناحیه صورت پذیرد. اگر در موارد استفاده از Functional Regulator ، کاربرد lip pad ها و با کال شیلدها در نظر می‌باشند، دندانپزشک باید با دقت از گسترش بیش از حد ماده قالب گیری به این نواحی که باعث جابجا شدن بافت نرم روی انها می‌شود جلوگیری نماید. هنگامی‌که یک قالب قابل قبول به دست آمده باید هر چه سریعتر ریخته شود تا دقیق تر و با ثبات ترین کست فراهم آید. اگر قرار است از یک دستگاه Herbst غیر باند شونده استفاده شود بندها یا کراونهای استیل باید قبل از پختن قالب به قالب انتقال داده شود.

     

    تکنیکهایی برای تهیه Construction bite وجود دارد. امکان انجام عملی این کار به سادگی وجود دارد به نحوی که فک پایین بیمار بطور مداوم به موقعیتی مطلوب از لحاظ قدامی‌و عمودی توسط موم شده و هدایت شود. غالباً استفاده از یک راهنمای inter incisal  با ضخامت مطلوب مانند tougue blade، یا زبانه کمک کننده می‌باشد،بطوریکه این راهنما دارای notch هایی به عنوان شاخص موقعیت عرضی را ارائه می‌دهد. اگر مدلهای گچی قبل از جلسه ای که برای تهیه Construction bite تعیین شده ساخته شود معمول است که مدلها در یک آرتیکولاتور بدون گچ یا Galetti مانت شود تا از دقت موم بایت از لحاظ مشخص نمودن موقعیت مطلوب مندیبل اطمینان حاصل گردد.

    باید توجه کافی در زمینه انتقال Construction bite به لابراتور مبذول داشت تا از ایجاد تغییر شکل در آن جلوگیری شود چرا که هر گونه تغییر شکلی باعث تطابق اشباه دستگاه نهایی می‌شود. مانت کردن کستها در آرتیکولاتور و سپس ارائه آن به لابراتور به عنوان یک واحد اطمینان  به درستی روابط دندانی فکی می‌شود.

     

    Abstract

    Various comparative studies have been conducted to investigate the effect of funcional and fixed applicances in treatment of class II skeletal mal occlusions. The aim of this study was to define the effect of Bionator on mandibular growth in diffenent facial groups.

    Lateral cephalograms of 30 patients (7 girls, 23 boys), 11.21 years old, with class II div I maolocclusion, ANB >4, wits> +2mm treated with Bionator were investigated before and after treatment. SNA, SNB, ANB, 1 to SN, IMPA, mandibular and maxillary lengths, upper anterior facial height to lower anterior facial height, SN-MeGo, wits analysis, overjet, overbite and jarabak Index were measured in each group before and after treatment. The results were analysed by different statistically tests as: paired t-test, ANOVA, Kruskel-Wallis, Wilcoxon Signed-Rank test and Mann-Whitney.

    The magnification of linear measurements were calculated. The patients were divided into three groups due to their mandibular growth pattern, normal bite, deep bite and open bite, each group had 10 patients. There was no significant difference, regarding age between the 3group. In all three groups SNA, ANB, overjet and overbite and jarabak index increased. These changes were significant due to statistical anglyes.

     It wits factor, mandibular and maxillary length in creased and 1 decreased these changes according to statistical aualyses were not significant. In treatment of Cl II malocclusion changes found, were both dental and skeletal. Further more, dental changes were obser red  mostly by IMPA and skeletal changes by  Jara bak index.

    Conclusion

    According to decrease in overjet and  ANB angle and correction of molar relationship, the Boinator devise was successful in treating skeletal class II Patients of all three groups.

    According to the title of Thesis due to variations of lower jaw growth it is possible to use Bionator in favour of patients of an three different growth pattern, but care is needed, for the amount of relieving or not relieving the acrylic , long time controlling of patients when treatment goals are gained.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت

    فهرست:

    چکیده.................................................................................................................................................... 2-1

    مقدمه (بیان مسئله)........................................................................................................................ 3

    تاریخچه................................................................................................................................................. 18-4

    بازنگری منابع موجود...................................................................................................................... 24-19

    اهداف..................................................................................................................................................... 25

    متغیرهای تحقیق.............................................................................................................................. 26-25

    جامعه مورد بررسی تجربی........................................................................................................... 27

    روش کار انواع تحقیق..................................................................................................................... 29-27

    یافته ها (جداول- نمودارها)......................................................................................................... 38-29

    بحث........................................................................................................................................................ 44-39

    نتیجه گیری......................................................................................................................................... 44

    محدودیت ها و پیشنهادات........................................................................................................... 45

    خلاصه انگلیسی................................................................................................................................. 47-46

    مراجع..................................................................................................................................................... 54-48

     

    منبع:

    1) Gianelly AA, Arena SA, Bernstein L.A: Comparison of Class II treatment changes noted with the light wire, Edgewise and Frankel appliances. Am J Orthod 198 4; 86: 269-76.

    2) Adenwalla ST, kronman JH: Class II division 1 treatment with Frankel and Edgewise applicances. Anlgle orthod 1985; 55:281-92.

    3) Hellekant M, Lagerstrom L, Gleerup A: over bite and overjet correction in a class II, division 1 sample  with edge wise therapy. Eur J Orthod 1989; 11: 91-106.

    4) Owen AH: Maxillary in cisolabial responses in calss II, division 1 treatment with Frankel and Edgewise. Angle Orthod 1986; 56:67-57.

    5) Remmer KR, Mamandras AH, Hunter WS, way DC: Cephalometric changes associated with treatment using the Activator, the Frankel appliance, and the Fixed applicance. Am J Orthod 1985; 88: 363-72.

    6) Nelson B, Hansen K, Hagg U: overjet reduction and molar correction in fixed appliance treatment of class II, division 1 malocclusion: Sagittal and vertical components. Am J  Orthod Dentofacial Orthop 1999; 115: 13-23.

    7) Nelson B, Hansen K, Hagg U: calss II correction in patients treated with class II elastics and with fixed functional applicances: A Comparative study. Am J Orthod Dentofac Orthop 2000; 118: 142-49.

    8) Weichbordt L, Ingervall B: Treatment of class II, division 1 malocclusion with the activator and with the Begg technique. Schweiz Monatsshr Zahnmed 1992; 102: 1037-45.

    9) Aelbers CMF, Dermaut LR: Orthopedics in orthodontics: Part I, fiction or reality, a review of literature. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1996; 110: 513-19.

    10) Ghafari J: Head gear versus function regulator in the early treatment of class II, division  1 malocclusion: a randomized clinical trial. Am J Orthod Dentofac Orthop 1998; 113: 51-61.

    11) Petrovic A, Stutzmann JJ, Oudet C: control process in the postnatal growth of the condylar cartilage. In MC namara JA(ed): Determinats of mandibular form and growth, Monograph 4, Ann Arbor, Mich, 1975, Center for Human Growth and Development, the University of Michigan.

    12) Rakosi T: The Bionator: a modified activator. In Graber TM et al 1969 (eds): Dentofacial orthopedics with functional appliances, ed 2, St Louis , Mosby 1977:265-75.

    13) Pancherz H: The modern Herbst applicance. In Graber TM et al (eds): Dentofacial orthopedics with functional appliances, 2ed, St Louis, Mosby 1997.

    14) MC Namara Jr JA, Howe RP, Dischinger TG: A Comparison of the Herbst and Frankel appliances in the treatment of class II malocclusion. Am J Orthod Dentofac Orthop 1990; 98: 134-44.

    15) Orthon HS: functional appliances in orthodontic treatment: an atlas of clinical prescription and laboratory construction. London, Quintessence publishing 1990.

    16) Skeiller V: Expansion of the midpalatal suture by removable plates, analysed by the implant method, Trans Eur Orthod Soc 1964, 143.

    17) Briedon CM, Pangrazio-kulbersh V,kulbersh R: Maxillary skeletal and dental change with frankel appliance therapy: an implant study, Angle Orthod  1984; 54:226-232.

    18) MC Namara JA, Howe RP, Dischinger TG: A comparison of the herbst and franked appliances in the treatment of class II malocclusion, Am J Orthod Dentofac Orthop 1990; 98: 134-144.

    19) Jorgensen JO: Evening versus morning injections of growth hormone (GH) in GH-deficient patients: effects on 24-hour patterns of circulating hormones and metabo lites. J clin Endocrionol Method 1990; 70: 207-274.

    20) Stevenson S: Is longitudinal bone growth in fluenced by diurnal variation in the mitotic activity of chondrocytes of growth plates? J Orthop Res 1990; 8:132-135.

    21) Pancherz H: The mechanism of class II correction and Herbst appliance treatment a chephalometric investigation, Am J Orthod 1982; 83: 104-113.

    22) Tulloch JFC, Phillips C, Proffit WR: Benefit of early class II treatment: progress report of a two-phase randomized clinical trial, Am J Orthod Dentofac Orthop 1998; 113:62-72.

    23) Breitner C: Experimental change of the mesio-distal relations of the upper and lower dental arches. Angle Orthod 1933; 3:67-76.

    24) Breitner C: Bone changes resulting from experimental orthodontic treatment, Am J Orthod 1940, 26:521-527.

    25) Charlier JP, Petrovic A: Recherches sur la mandibular de raten culture d’organes: Le cartilage condylien a-t-il un potential de croissance  independent? Orthod Fr 1967; 38: 165-175.

    26) Charlier JP, Petrovic A, Hermann-stutzmann J: Effects of mandibular hyper propulsuin on the prechondro blastic zone of young rat condyle, Am J Orthod 1969; 55: 71-74.

    27) MC Namara JA, Bryan FA: Long-term mandibular adaptations to protrusive function in the rhesus monkey (Macaca Mulatta). Am J Orthod Dentofac Orthop 1987; 92: 98-108.

    28) Derichsweiler H: Experimentelle tieruntersuchungen liber verander ungen des kiefergelenkes bei bisslage veranderung, fortsuchr kieferorthop 1958; 19:30-44.

    29) Woodside DG, Metaxas A, Altuna G: primate experiments in malocclusion and bone induction, Am J Orthod 1983; 83:460-468.

    30) Petrovic AG: Experimental and cybernetic approaches to the mechanism of action of functional appliances on mandibular growth. In MC Namara JA, Ribbens KA: Malocclusion and the periodontium, Monograph 15, Ann Arbor, Mich, 1984, center for Human Growth and Development, the University of Michigan.

    31) Petrovic A: Mechanisms and regulation of mandibular Condylar growth, Acta Morphol Neerl scand 1972; 10:25-34.

    32) Petrovice A, Stutzmann JJ, Gasson N: The final length of the mandible: is it genetically determined? In Carlson DS (ed) : Craniofacial biology Monograph 10, Ann Arbor, Mich, 1981, Center for Human Growth and Development, the univesity of Michigan.

    33) Ahn S, kim J T, Nahm DS: Cephalometric morkers to Consider in the treatment of class II Division 1 malocclusion with the Bionator. Am J Orthod Dentofac Orthod 2001; 119: 578-86.

    34) Wheeler T, Gorray S, Dolce C, Taylor MG, king GJ: Effectivness of early treatment of class II malocclusion. Am J Orthod Dentofac Orthop 2002; 121:9-17.

    35) Rodrigues M, Henriques JF, Ursi W: Comparative study of the Frankel (FR-2) and Bionator appliances in the treatment of class II maloccusion. Am J Orthod Dentofac Orthop 2002; 121: 458-66.

    36) Illing M, Morris D, Lee R: A prospective evaluation of Bass, Bionator and twin block appliances. Part 1- the hard tissues. Eur J Orthod 1998 ; 20 : 501-16.

    37) Keeling S,wheeler T, king GJ, Garvan CW, Cohen D, Cabassa S, MC Gorray S, Taylor M: Anteroposterior skeletal and dental changes after early class II treatment with Bionators and headgear. Am J Orthod Dentofac Orthop 1998; 113: 40-50.

    38) Wylie, WL: A quantitative method for the comparison of cranio- facial patterns in different individuals, its application to parents and offspring  Am J Orthod 1944; 74: 39- 60.

    39) Wylie WL: the assessment of antero-posterior dysplasia. Angle Orthod 1944; 17: 97-109.

    40) Rakosi T, Jonas I, Graber T : Orthdontic Diagnosis. Color Atlas of Dental Medicine, TM. Medical Publishers Inc. , New York. 1993; 190-203.

     

    41- اسلامیان ل : مقایسه کاربرد دو روش درمانی فانکشنال و کلاس II الاستیک

    Edge wise در بیماران کلاس II اسکلتال – مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران؛ دوره 15 ، شماره 1 ، سال 1381.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت, رساله در مورد پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثرات دستگاه Bionator بر روی رشد مندیبل درگروه های متفاوت رشد عمودی صورت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت