روش تحقیق انتقال دو جانبه

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 4193
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق انتقال دو جانبه

    چکیده تحقیق:

    آزمایش در مورد انتقال دوجانبه می باشد که می خواهیم بدانیم اطلاعاتی که از طریق یک نمیکره دریافت می گردد به نیمکره دیگر منتقل می شود یا خیر؟ آزمایش در 12 مرحله و با استفاده از یک آینه انتقال دو جانبه و یک کنتور برای ثبت زمان و خطاها صورت می پذیرد. آزمودنی برای آزمایش باید مراحل اول و آخر (1 و 12) را با  دست غیر ماهر و مراحل دیگر را با دست ماهر انجام دهد، بدین صورت که جلوی آینه یک صفحه ستاره ای 6 وجهی قرار داد و آزمودنی باید تصویر آنرا از روی صفحه پوشاننده ستاره، در آینه ببیند و قلم فلزی را که به کنتور متصل شده است را در داخل مسیر ستاره ای شکل طی کند. البته جهت حرکت مراحل 1 و 12 باید برخلاف 10 مرحله دیگر باشد.

    پژوهش از نوع مطالعه موردی می باشد که نمونه ما یک آزمودنی پسر با سن 21 سال بوده است . پس از بررسی نتایج کار و با توجه به نمودارها می توان نتیجه گرفت  که آزمودنی هر چه به مراحل پایانی نزدیکتر شده. از تعداد خطاهایش کاسته شده است. به گونه‌ای که در مرحله 1 که 228 خطا مرتکب شد، در مرحله 12 این تعداد به 45 خطا رسیده است پس این فرضیه که بر اثر تکرار و تمرین اطلاعات از یک نیمکره به نیمکره دیگر منتقل می شود تأیید شد.

     

    مقدمه:

    مغز ما از دو نیمکره تشکیل شده است: نیمکره راست و نیمکره چپ. با آنکه دو نیمکره مغز ظاهراً قرینه یکدیگرند برخی تفاوت های ساختمانی و عملی بین آنها وجود دارد. جسم پینه ای ( رابط پینه ای) با صدها میلیون تار عصبی باعث مبادله دایمی اطلاعات بین دو نمیکره مغز و هماهنگی بین آنها می گردد. اولین اطلاعات مربوط به عدم تعادل کامل نیمکره مغز از مشاهدات بروکا در 1891 بدست آمد که نقش غالب نیمکره چپ را در تکلم نشان می داد. از آن پس نیمکره چپ را غالب و نیمکره راست را مغلوب در نظر می گرفتند تا آنکه بتدریج روشن شد که دو نیمکره مغز مکمل یکدیگرند و هر کدام در اعمال خاصی نسبت به دیگری برتری و استعداد بیشتری دارد.

    مقایسه دقیق ساختمانها و اندازه‌ها در نیمکره های چپ و راست برخی تفاوت های تشریحی را بین آن دو نشان می دهد. در اغلب افراد برخی شیارها و شکنهای مغز از جمله ناحیه ورنیکه و شیار (قنات) سیلویوس در نیمکره چپ مغز بزرگتراز نمیکره راست است. یکی دیگر از تفاوتهای تشریحی بین دو نیمکره در جسم پینه ای است. به موجب برخی از پژوهش ها جسم پینه ای در افراد چپ دست بزرگتر از راست دست ها است و به همین دلیل ارتباط بین نیمکره های آنان بهتر از راست دست ها صورت می گیرد. بعضی تحقیقات دیگر نشان داده اند که اندازه رابط پینه ای در مغز زنان به طور متوسط بزرگتر از مردان است و بنابراین ارتباط بین نیمکره ها در آنان بیشتر است (پس در نتیجه باید در آزمایش ما نمره های بالاتری را به دست آورند).

    می توان گفت تمام چیزی که ما در این آزمایش می خواهیم بدانیم همانا عملکرد این جسم پینه ای به ظاهر ساده (ولی بسیار مهم مغز) در افراد مختلف است.

    متأسفانه در کتب در دسترس دانشجویان روانشناسی اشارات کمی به جسم پینه ای شده، معهذا تا جایی که ممکن بود، راجع به آن قلم به تحریر آمد. کاستی در کمبود مطلب نه فقط تقصیر نگارنده که بخشی نیز تقصیر مترجمان و مولفان گرامی در رشته روانشناسی می باشد.

     

    ادبیات تحقیق:

    مخ: مخ آدمی بیش از مخ هر جانور دیگری پیشرفت کرده است لایه بیرونی آن قشر مخ نام دارد. قشر مخ ( Cortex، که غالبا فقط قشر خوانده می شود) مغزی که در آزمایشگاه نگهداری شده خاکستری رنگ به نظر می رسد زیرا قشر مخ بیشتر از جسم یافته های عصبی و رشته های بدون میلین تشکیل شده است و اصطلاح ماده خاکستری هم به همین معنی اشاره دارد. بخش زیرین قشر مخ، یا درون آن ، عمدتاً از آکسون های میلین دار تشکیل یافته و سفید رنگ است.

    مناطق قشر مخ:

     منطقه اصلی حرکتی: این منطقه کنترل حرکت های اختیاری بدن را به عهده دارد و درست در جلوی شیار مرکزی قرار گرفته است. تحریک برقی نقاطی از بخش حرکتی موجب حرکت قسمتهای معینی از بدن و آسیب این نقاط از قشر مخ،‌ سبب اختلال هایی در حرکات بدن می شود. بخش های بدن به طرزی تقریباً وارونه در قشر حرکتی منعکس شده است. حرکات شست پاها نزدیک به فرق سر و حرکات زبان و دهان به ناحیه ای نزدیک انتهای بخش حرکتی انعکاس پیدا می کند. حرکت سمت راست بدن را بخش حرکتی نیمکره چپ و حرکات سمت چپ بدن را بخش حرکتی نیمکره راست کنترل می کند.

  • فهرست و منابع روش تحقیق انتقال دو جانبه

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    - براهنی – محمد تقی (و گروه مترجمان)، اتکینسون- ریتال (و گروه نویسندگان)، زمینه روانشناسی میلگارد (جلد اول) تهران- رشد- 1366- 1368.

    2- حائری روحانی – سید علی- فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز- تهران – انتشارات سمت – 1380.

پروپوزال در مورد روش تحقیق انتقال دو جانبه, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق انتقال دو جانبه, تز دکترا در مورد روش تحقیق انتقال دو جانبه, رساله در مورد روش تحقیق انتقال دو جانبه, پایان نامه در مورد روش تحقیق انتقال دو جانبه, تحقیق در مورد روش تحقیق انتقال دو جانبه, مقاله در مورد روش تحقیق انتقال دو جانبه, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق انتقال دو جانبه, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق انتقال دو جانبه, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق انتقال دو جانبه, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق انتقال دو جانبه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت