روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 4190
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل

    تأثیر کوشش و خطا بر روی یادگیری فرد

     

    چکیده تحقیق «ماز پیترسن»:

    آزمایش ماز ذهنی پیترسن می باشد که در این آزمایش می خواهیم بدانیم که کوشش و خطا چه تأثیری روی یادگیری فرد دارد. در این آزمایش ما به یک ماز نیازمندیم که ماز ذهنی پیترسن « برای بزرگسالان» می باشد. این ماز که از 12 شاخه تشکیل شده است و یک شاخه نیز برای ورود به راه اصلی وجود دارد. شاخه ها در امتداد یکدیگر قرار دارند به طوری که هر شاخه « شاخه قبلی» خود را  قطع می کند و باعث تشکیل یک راه اصلی و یک راه فرعی می شود که هر کدام از راه های اصلی و فرعی برای خود اعداد دارند به طوری که آزمودنی در هر شاخه بر سر دو راهی می رسد. ابتدا آزمایشگر دو عدد 14 و 19 را برای آزمودنی می خواند و او نیز باید یکی از آنها را انتخاب کند. اگر عدد 14 را انتخاب کرد آزمایشگر اعداد 19 و 21 را برای او می خواند و اگر آزمودنی 19 را انتخاب کرد آزمایشگر دو عدد دیگر را که بر سر راه آزمودنی وجود دارد را برای او می خواند یعنی اعداد 14 و 17 و این کار را تا بدانجا ادامه می دهند تا آزمودنی به مقصد رسد و بر اثر کوشش و خطا بتواند بدون غلط سه بار از ابتدا به مقصد برسد  آزماینده پاسخهای آزمودنی را ثبت و تعداد غلط های او را می شمارد. این آزمایش به صورت مطالعه موردی (Case study) بوده و آزمودنی مردی 24 ساله می باشد.

    پس از بررس نتایج بدست آمده این نکته حاصل می گردد که آزمودنی هر چه به مراحل آخر نزدیکتر می شود (پس از 13 مرحله) از تعداد خطاهای او کاسته شده و این فرضیه که کوشش و خطا باعث یادگیری می شود تأیید می گردد.

    چکیده تحقیق «ماز u شکل»:

    در این آزمایش (ماز u شکل) سعی ما بر این است که نشان دهیم کوشش و خطا چه تأثیری روی یادگیری دارد آیا یادگیری را افزایش می دهد. در این آزمایش ما به یک کرونومتر برای ثبت زمان و یک ماز u شکل نیازمندیم. آزمایش با اعلام آمادگی آزمودنی شروع می شود و او باید انگشت خود را روی مبداء شروع ماز قرار دهد. ماز از  10 مرحله تشکیل شده و هر مرحله شامل یک شکل U می باشد که دو راه به سمت راست و چپ دارد که یکی بن بست است و دیگری راه اصلی و همه آنها به هم مرتبط هستند که آزمودنی باید آن ها را ارائه دهد تا به مقصد برسد. آزمایشگر باید زمان و خطاهای آزمودنی را محاسبه کند.

    آزمودنی باید این کار را آن قدر انجام دهد تا پس از سه بار متوالی و بدون خطا مسیر ماز را طی کند. تنها در این صورت است که می توان گفت یادگیری صورت گرفته است.

    این آزمایش از نوع مطالعه موردی (Case study) می باشد که در آزمایشگاه روانشناسی دانشکده انجام شده است. پس از اتمام  اجرای آزمایش و ثبت نمرات، مراحل آزمایش تجزیه و تحلیل شدند  و با هم مقایسه گردیدند که پس از این کار نتیجه گرفته می شود که آزمودنی هر چه به مرحله پایانی (مرحله 15) نزدیکتر می شود از تعداد خطاهای او کاسته شده و زمان نیز از 45 ثانیه به 15 ثانیه کاهش یافته است. پس این فرضیه که تکرار و تمرین موجب کاهش زمان و افزایش یادگیری می شود تأیید می گردد.

    مقدمه:

    حافظه از بعضی جهات مرکز شناخت است. بدون حافظه شناخت چندان معنایی ندارد، زیرا هیچ کدام از محصولات آن باقی نخواهد ماند. روان شناسان بین سه نوع حافظه تمایز قائل اند: حسی کوتاه مدت (فعال) و بلندمدت.

    داشتن اطلاعات در حافظه برای قابل کاربرد کردن آن کافی نیست؛ اطلاعات برای در دسترس بودن باید سازماندهی شود. شاید به همین دلیل اکثر افراد چیزهای کمی از دوران کودکی خود به یاد دارند. سازمان دهی زمانی واقع می شود که اطلاعات از حافظه فعال (کوتاه مدت) به حافظه طولانی مدت از طریق فرآیند رمزگذاری منتقل شود؛ فرآیندی که اطلاعات از طریق آن با طرحواره و مفاهیم قابل دسترس تعبیر و تفسیر می‌شود برای مثال فرض کنید از کودکی خواسته می شود نام تک تک پادشاهان ایرانی را بگوید (از حفظ کند). او بحای اینکه همه را جداگانه از بر کند آنها را به سلسله های مختلف تقسیم می نماید، چون می داند که بدین وسیله بهتر می تواند از عهده حفظ کردن آنها برآید.

    سازماندهی در ضمن در فرآیند بازیابی (retrieval) و یا یافتن اطلاعات به کمک حافظه نیز مؤثر است. هر بار که اطلاعات را از حافظه طولانی مدت به حافظه فعال منتقل می کنیم، مرور ذهنی می کنیم، گسترش می دهیم و آن را رمزگذاری می کنیم همین یکی از علت های این امر است که ما اطلاعاتی را که بارها مرر کرده ایم بهتر  به خاطر می‌سپاریم- ما آن را در دستگاه طرحواره ها و مفاهیم به طرق بیشتری ادغام می کنیم، بدین ترتیب راه های بسیاری برای بازیابی آن وجود دارد.

     

    ادبیات تحقیق:

    در این آزمایش سعی بر این است که بدانیم آیا قادریم از طریق کوشش و خطا اطلاعاتی را به حافظه دراز مدت انتقال دهیم؟ با توجه به اینکه آزمایش مربوط به کوشش و خطا است و ارتباط مستقیمی با حافظه دارد، پس ما به بررسی این دو مطلب (کوشش و خطا، حافظه) می پردازیم.

    حافظه: پژوهشگران دست کم سه مرحله متمایز در حافظه را شناسایی کرده اند: حافظه حسی (Sensory memory)، حافظه حسی عبارت است از اندوزش اولیه اطلاعات در حواس، مانند یک تصویر دیداری  یا یک الگوی شنیداری. حافظه کوتاه مدت (STM) یک حافظه کار است و در آن اطلاعاتی برای مدت کوتاه اندوزش و پردازش می شود حافظه دراز مدت (LTM) در برگیرنده: اطلاعات و تجربه هایی است  که برای استفاده در آینده اندوزش شده اند (اتکینسون و شیفرین – 1968).

    دوام اطلاعات در حافظه حسی حالت گذرا دارد تصویر های ذهنی دیداری به مدت «4/1» تا «2/1» ثانیه و صداها اندکی بیشتر تا «4» ثانیه پایدار می مانند. اگر چه این زمانها خیلی کوتاه به نظر می رسند،‌ ولی دسترسی «4» ثانیه ای به اطلاعات شنیداری برای تحلیل مجدد چیزی که شنیده‌ایم به طور کلی کافی است و گفته های مشخص پیش از آنکه صداها کاملاً محو شوند تحلیل می گردند.

    یک  صدا یا تصویر ذهنی دیداری حداکثر 30 ثانیه در حافظه کوتاه مدت پایدار می ماند پترس و پترسن- 1995). 

  • فهرست و منابع روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - سیف – علی اکبر- روان شناسی پرورشی- روان شناسی پرورشی و یادگیری –تهران- آگاه-1380.

    2- بحیرایی – هادی و گروه مترجمان- ورنوی –مارک،‌ ورنوی- جودیت، هافمن- کارل،‌( نویسندگان) روانشناسی عمومی (از نظریه تا کاربرد) جلد اول- تهران- ارسباران- 1378.

     

پروپوزال در مورد روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل, تز دکترا در مورد روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل, رساله در مورد روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل, پایان نامه در مورد روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل, تحقیق در مورد روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل, مقاله در مورد روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق آزمایش ماز ذهنی پیترسن و ماز U شکل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت