روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 4188
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد

    حافظه کوتاه مدت و بلندمدت

    چکیده:

    در این بررسی ما به پژوهش در رابطه با تأثیر مرور و تکرار روی تثبیت اطلاعات رسیده از حافظه بصری، را  جذب حافظه حسی محسوب می شود،‌ حافظه کوتاه مدت و بلندمدت پرداختیم. برای انجام این بررسی از ابزار آزمون حافظه بصری کیم کاراد سود جستیم. به عنوان عامل تعیین کننده، انتقال اطلاعات از حافظه حسی به کوتاه مدت و سپس بلند مدت ، از زمان جاگذاری صفحات کوچک شکل دار بر روی صفحه شطرنجی بدون شکل استفاده نمودیم. نتایج این پژوهش نشان دادند که تکرار و مرور بیشتر،‌ به تحکیم حافظه و تثبیت اطلاعات در حافظه دراز مدت کمک فراوانی می نماید.

     

    مقدمه:

    «به نظر می رسد ما آدمیان تقریباً هر چه داریم یا هر که هستیم از برکت حافظه است افکار و تصورات ما حاصل کار حافظه است و ادراک و اندیشه و حرکت های ما از آن سرچشمه می گیرد. حافظه پدیده های بیشمار هستی ما را در کل واحدی یکپارچه می سازد. همانطور که اگر ذرات تشکیل دهنده بدن با نیروی جاذبه ماده به هم نمی چسبید، بدن ما از هم می پاشید، اگر نیروی پیوند دهنده و وحدت بخش حافظه نمی بود هشیاری ما به تعداد لحظه های زندگی مان تجزیه می شد» ( هرینگ، 1920 – به نقل از هیلگارد، ترجمه براهنی، 1379)

    این سخنان را «هرینگ سالها پیش در سخنرانیش در فرهنگستان علوم دین بیان کرده، تأییدی است بر اهمیت حافظه (Memory) در حیات ذهنی آدمی، چنانکه از گفته های هرینگ درباره هشیاری بر می آید این حافظه است که به ما نوعی احساس تداوم می بخشد- احساسی که درک ما از «خویشتن» (Self) نیز به آن بستگی دارد. وقتی در معنی انسان بودن دقت می کنیم به نظر می رسد حافظه هسته اصلی آن است.

     

    ادبیات تحقیق:

    چون در این آزمایش هدف ما بررسی تأثیرات مشاهده مکرر بر حافظه بصری است پس به نظر می رسد مختصری توضیح در رابطه با حافظه و مکانیسم های آن مفید واقع شود. در این خصوص از دو منبع استفاده شده است که مطالب هر منبع به صورت جداگانه ارایه می شود:

    فرهنگ جامع روانپزشکی و روانشناسی (نصرت الله پورافکاری- 1380)

     

    این اصطلاح (حافظه) مفهومی کلی دارد و به آن گروه از جریانات روانی که فرد را به ذخیره کردن تجارب و اداراکات و یادآوری مجدد آنها قادر می سازد، اطلاق می شود. هر چند حافظه یکی از اجزای تعیین کننده هوش افراد است، مع هذا ندرتاً افراد عقب مانده ای پیدا می شوند که در زمینه ای خاص مثلاً موسیقی حافظه خوب و ناهماهنگ با سایر اعمال مغزی نشان می دهند این افراد را اصطلاحاً کانای هوشمند نما
    idiot savant)) می نامند.

    از نظر توصیفی برای حافظه سه مرحله می توان قایل شد. مرحله دریافت و مثبت، مرحله نگهداری، مرحله یادآوری، از نظر بالینی حافظه بر اساس زمانی بین تحریک و یادآوری به سه نوع تقسیم می شود. اصطلاحات حافظه فوری (immediate)، حافظه نزدیک (recent) و حافظه دور (remote) برای تعریف این سه نوع، مورد استفاده قرار می گیرند. البته این اصطلاحات توصیفی بوده و فاصله زمانی مشخص کننده آنها از نظر بالینی دقیقاً تعریف نشده است.

    ثبت دایم به منظور ایجاد حافظه دراز مدت پدیده ای است که جریان الکتروشیمیایی پیچیده ای را در مغز در بر می گیرد. چنین فرض شده است که این عمل بستگی به تشکیل اسیدریبونوکلوئیک در سلول های عصبی مغز دارد و کاهش منابع اصلی RNA در سلول های مغز عامل عضوی خاص در حصول کاهش حافظه افراد سالمند است، نشان داده شده است، آنتی بیوتیکهای خاص که وقفه دهنده سنتز پروتئین هستند و حیوانات آزمایشگاهی می توانند اختلال در شب و ذخیره حافظه دراز مدت بوجود آورند.

  • فهرست و منابع روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    - پورافکاری- نصرت الله- فرهنگ جامع روانپزشکی و روانشناسی- تهران- فرهنگ معاصر- 1380.

    2- یاسایی- مهشید(مترجم)- ماسن- پاول هنری و دیگران (نویسنده)- رشد و شخصیت کودک- تهران نشر مرکز– کتاب ماد- 1380.

    3- براهنی محمد نقی و همکاران- زمنیه روان شناسی هیگارد- ارنیست میلگارد و گروه نویسندگان- تهران انتشارات رشد- 1379.

پروپوزال در مورد روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد, تز دکترا در مورد روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد, رساله در مورد روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد, پایان نامه در مورد روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد, تحقیق در مورد روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد, مقاله در مورد روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق آزمون حافظه بصری کیم کاراد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت