پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP

تعداد صفحات: 144 فرمت فایل: word کد فایل: 4139
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP

    پروژه جهت اخذ درجه کارشناسی

    در رشته مدیریت صنعتی 

    چکیده

    سالیان متمادی است که برنامه های کاربردی مورد استفاده در سازمان به صورت مجزا و جزیره ای ارائه         می شود که این برنامه ها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و بطور مستقل وظایف خود را انجام می دهند.

    امروزه با توسعه سازمان ها و ضرروت های ایجاد شده در زمینه دقت، صحت و دسترسی تمامی افراد در کلیه سطوح سازمان به اطلاعاتی یکپارچه استفاده از سیستمی جامع و کامل که تمامی این خصوصیات را بطور یکجا فراهم سازد امری اجتناب ناپذیر است. در این زمینه با کمک پدیده ای به نام ERP می توان به این مهم نائل گردید.

    اما ERP چیست؟ (Enterprise Resource Planning) یا برنامه ریزی منابع سازمان سعی دارد تا عملکرد همه واحدهای شرکت را در یک سیستم کامپیوتری یکپارچه نموده و نیازهای مختلف خاص هر واحد را پاسخ گوید.

    ERP از طریق یک پایگاه داده واحد انجام می شود، لذا واحدهای مختلف می توانند اطلاعات را ساده تر به اشتراک گذاشته و با هم ارتباط برقرار سازند. در صورتی که شرکت های ارائه کننده، نرم افزار را به درستی نصب کنند مزایای متعددی را برای سازمان به همراه خواهد داشت که به نکات ذیل می توان اشاره نمود :

    - کاهش هزینه ها

    - افزایش بهره وری در سازمان

    - افزایش بازده سرمایه گذاری

    - افزایش قابلیت رقابت پذیری

    - دسترسی سریع به اطلاعات جامع و فاقد تناقص

    - تسریع در گردش موجودی و نقدینگی

    - کاهش سرمایه راکد

    - بهبود کیفیت در تمام امور

    - کاهش زمان و دوباره کاری و ...

    نرم افزار های ERP از ماژول های گوناگون (مالی، منابع انسانی، تولید، فروش، خرید و ...) تشکیل شده است. اغلب نرم افزارهای ERP  آنقدر منعطف هستند که شرکت های خریدار قادرند تعدادی از ماژولهای مورد نیاز یا همه آنها را نصب کنند . به عنوان مثال شرکت خریدار قادر است فقط ماژول های منابع انسانی و مالی را از این بسته نرم افزاری، خریداری، نصب و مورد استفاده قرار دهد. ذکر این نکته ضروری است که ERP به مثابه ستون فقرات اطلاعاتی سازمان از نظر بانک های اطلاعاتی و فرآیندهای سازمانی محسوب شده و به منزله نرم افزاری برای پشتیبانی فرآیندهای داخلی سازمان می باشد.

    در این پروژه سعی بر این بوده است تا با تجزیه و تحلیل های دقیق و بررسی ابعاد گوناگون سازمان، میزان آمادگی سازمان را جهت بکارگیری سیستم ERP برآورد نماید، در پایان نیز با ارائه پیشنهادات و راهکارهایی سازمان را در اجرا و استفاده صحیح این سیستم یاری می نماید.

    فصل اول

    طرح تحقیق

     

    مقدمه

    سازمان های امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می کنند که این رقابت به سطوح بی سابقه ای منجر شده است. بازارهای رقابت جهانی و سازمانها به یافتن راه حل های کاری بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینانی نیاز دارند. بسیاری از زیر ساختار های سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم های اطلاعاتی (که فرآیندهای کاری را به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می کنند). توانمندتر شده اند. با اداره بهتر این فرآیندهای مزایای رقابتی قوی تر از طریق کاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان حاصل شوند. در دو دهه گذشته گرایش  خاصی به راه حلی متمرکز که فرآیندهای کاری را بهبود می دهند ایجاد شده است. این راه حل عبارتست از برنامه ریزی منابع سازمان (ERP).

    ERP بسته های نرم افزاری هستند که در قالب سیستم های اطلاعاتی قابل پیکربندی هستند. در این سیستم ها سعی بر این است که بهترین رویه های  موجود و جاری در فرآیندهای مربوطه در قالب یک بسته نرم افزاری ارائه گردد. به طور کلی هدف اصلی این سیستم ها را میتوان تمرکز و منطقی سازی اطلاعات و جریان آن در سازمان دانست که این کار ممکن است با تأثیرات عمیق در سازمان مربوطه از جمله مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار همراه باشد. سیستم های ERP حول تفکر  برنامه های کاربردی پیش ساخته تکامل یافته اند.

    فروشندگان، برنامه های کاربردی را برای هر بخش تولید می کنند و سازمان ها بر حسب نیاز آن را خریداری می کنند. در این برنامه های کاربردی مدل های گردش کار جاسازی شده اند. هر یک از این برنامه ها در بردارنده داده ها و اطلاعاتی می باشند که به واسطه این اطلاعات فرآیندهای سازمانی را کنترل می نمایند. در سیستم های ERP معمولاً مدل گردش کار در نرم افزار برنامه کاربردی جاسازی می شود.به منظور شکل دهی فرایند گردش کار، بیشتر پارامترهایی که ERP دارد به طریق مختلفی انعطاف پذیر است. مثلاً جریان یک تعیین نیازمندی از طرف مشتری در یک سازمان را در نظر بگیرد که از مرحله اعلام درخواست تا رسیدگی به درخواست وی توسط یک نرم افزار کنترل می شود. یعنی ابتدای مشتری درخواست خود را نماینده خود دریافت نموده سپس تغییرات نیازمندی خود را در برنامه کاربردی مربوط ثبت می کند. سپس با اعمال نظر مدیر اعتباری و مدیر تولید و مدیر فروش تغییرات مورد نظر اعمال می شود. سیستم های ERP جهت خودکار کردن وظایف کاری پدید آمده اند و راه حل اطلاعاتی یکپارچه ای در سرتاسر زیر ساختار سازمانی ارائه می دهند. به طور متداول شرکت ها به جهت برآوردن نیازهای هر یک از سیستم های وظیفه مند نظیر حسابداری، خرید، برنامه ریزی و موجودی، برنامه های کاربردی کامپیوتری مجزایی ایجاد می کنند. چنین سیستم هایی درون جزایر متناقص اطلاعاتی رشد می کنند، بنابراین تحکیم و اتحادشان ممکن نمی باشد.

    در نتیجه راه حل سیستم های ERP توانایی اداره کردن را فراهم کرده و اطلاعات و سرویس های دپارتمانهای سرتاسر یک سازمان را یک پارچه می نمایند. این راه حل به سازمان ها اجازه می دهد که تمام منابع شان را تعیین اداره کنند و بدینوسیله آن ها بواسطه یکپارچگی تمام اطلاعات در میان فرایندهای کاری مختلف هزینه ها را کاهش داده و کارایی را افزایش می دهند .

    ERP دو مزیت عمده ارائه می کندکه در سیستم های سازمانی غیر یکپارچه وجود ندارد.

    1- یک نگرش یکپارچه سازمانی از تمامی فعالیت ها و وظایف سازمانی و بخش ها است.

    2- یک پایگاه داده ای از سازمان که تمامی فعالیت ها در آن نگهداری و پردازش و تحت نظارت و کنترل قرار می گیرد.

     

    ویژگی های سیستم ERP

    در یک جمع بندی می توان گفت سیستم های ERP تنها حاصل اجتماع فرآیندها و وظایف مختلف سازمانی در قالب یک بسته نرم افزاری نیست بلکه حداقل باید دارای چند مشخصه کلیدی باشد تا بتواند به عنوان یک راه حل درست مطرح شود این ویژگی ها عبارتند از : انعطاف پذیری :سیستم های ERP باید بتواند به نیازمندی متغیر سازمان ها و شرکت های استفاده کننده پاسخ دهند.

    همچین این سیستم باید به گونه ای باشد که هر جزئی از بسته نرم افزاری بتواند بدون تأثیر در روشهای دیگر در هر سازمانی تغییر کرده ‌‍، اضافه یا حذف شود . فراگیر بودن :سیستم های ERPباید وظایف سازمانی مختلفی را پشتیبانی کنند و متناسب با طیف وسیعی از سازمان ها مورد استفاده قرار گیرند . فراشکتری :این سیستم ها باید به صورت Online به شرکت های دیگر از جمله مشتریان و تأمین کنندگان متصل باشند بهترین روشهای موجود: مجموعه ای از بهترین روش های مورد استفاده و تجربی شده در جهان باید در این نرم افزار گرد آوری شده باشد. شبیه سازی واقعیت:بنای طراحی و استفاده از این نرم افزار شبیه سازی اقدامات و فرآیندهایی است که در سازمان انجام می گیرد.

    1-1- بیان مسئله

     هدف ERP ، هماهنگ کردن کل فعالیتهای شرکت از ارزیابی عرضه کننده تا صورتحساب مشتریان است. ERP از یک بانک اطلاعاتی متمرکز برای کمک به جریان یافتن اطلاعات ، بین وظایف ساخت، خرید ، مالی، لجستیک و منابع انسانی در شرکت استفاده می کند. ماهیت ERP یکپارچه کردن کل منابع سازمان از دیدگاه اطلاعاتی تکراری حذف در زمان صرفه جویی می شود و کارایی عملیات بهبود می یابد . این نرم افزار در ابتدا کسب و کار شرکت را بررسی می کند پس از آن برروی مضامین یکپارچه سازی داده ،کاهش هزینه های تعامل و سرعت و صحت اطلاعات، به عنوان مباحث کلیدی استراتژیک متمرکز می شود.

    صنعت ERP به سرعت در حال رشد و توسعه است ، در طول یک سال گذشته 20 هزار شرکت،10 میلیارد دلار به فروشندگان ERP پرداخت کرده اند. در کشورما ایران نیاز به این نوع یکپارچه سازی اطلاعات احساس شده است و شرکت ها و سازمان با توجه به بررسی مزایا ، معایب و هزینه های طرح سرانجام تمایل خود را به نرم افزارهای یکپارچه سازی همچون ERP نشان دادند که اولین نمونه ی اجرایی آن را درذوب آهن اصفهان می توان دید.

    اما باید در نظر گرفت که :

    1- اجرای این نرم افزار در ایران با مشکلات و موانع زیادی مواجه است .

    2- یک نظریه اثبات شده و تجربه نشان داده است پیاده سازی ERP بدون بررسی ریز ساخت ها و ایجاد آمادگیهای لازم می تواند سازمان را نابود سازد.

    هزینه اجرای آن بسیار بالا است و این امر ضرورت بررسی آمادگی سازمانی قبل از هر گونه اقدامی را نشان می دهد.( هزینه های واقعی + هزینه های پنهان)

    چنانچه افراد واحدهای مختلف درباره برتری روش های کاری نرم افزار نسبت به روشهایی که بکار می گیرند به توافق نرسند مقاومت نشان میدهند و این امر باعث شکست پروژه هزینه بری همچون ERP می شود .

    در بسیاری موارد عوامل مؤثر در عدم شکست و تداوم ERP ناشناخته است .

    با توجه به مزایای بی شماری که اجرای درست و دقیق این سیستم به همراه خواهد داشت طی گفتگوهای انجام شده با شرکت آب منطقه ای استان یزد ، این شرکت تمایل خود را جهت بررسی زیر ساخت ها و سنجش میزان آمادگی خود اعلام نمود. در ادامه این سئوال مطرح گردید که برای اجرای موفقیت آمیزERP در این سازمان چه عواملی مؤثر خواهد بود؟ آیا این عوامل نسبت به یکدیگر برتری طلبی دارند؟ و اینکه چه راهکارهایی می توان ارائه داد تا مشکلات احتمالی را حذف نمود؟

     

    2-1- ضرورت انجام تحقیق

     واقعیت این است که از دهه 90 به بعد شاهد یک چرخش اساسی در نحوه مدیریت امور و اجرای کار در سازمان ها هستیم وبه عبارتی تعین پارادایم ، ماهیت این تغییر پارادایم در تبدیل شدن و تعیین رویکرد از تولید کننده به مصرف کننده است .یعنی سازمان ها به جای اینکه خود تولید کننده ی سیستم باشند به سمت ابتیاع آن حرکت می کنند.دلیل گرایش روز افزون سازمان ها به تعبیه سیستم های نرم افزاری ERP و رشد صعودی سهم جهانی بازار شرکت های تولید کننده نرم افزاری ERP در این پارادایم نهفته است .

     با توجه به اهمیت شناخت واقعی از ERP، در شرایط کنونی انتظار می رود که مدیران به منظور شناخت هرچه صحیح تر مفهوم ERP و موضوعات مرتبط با آن بکوشند. مدیران لازم است بدانند که حرکت به سمت ERP نه یک پروژه؛ بلکه یک تحول در نحوه زندگی سازمان است . شرکت آب منطقه ای استان نیز با درک این ضرورت  ها درصد برآمده تا محکی را بر پیکره سازمان خود در زمینه ERP بزند که همانطور که گفته شد به دلیل عواملی همچون هزینه های بالای اجرایی، پیش از اقدام جهت اجرا ،لازم است قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی برای پیاده سازی ERP، آمادگی سازمان برای این امر مورد ارزیابی قرار گیرد .مسعود شمس احمدی فوق لیسانس کامپیوتر از USA و دارای تجربه 20 سا له در امر انتخاب و پیاده سازی و پروژه های بزرگ در خارج از کشور می گوید : آن قدر که در مورد ERP در ایران شنیده ام در آنجا          نشینده ام و این خیلی جالب است .ERP یک ابزار است ابزاری که اگر سازمان آماده باشد و بنیان های اولیه ان به درستی گذاشته شده باشد و درست انتخاب و درست پیاده شود، می تواند به تحقیق اهداف استراتژیک و چشم اندازهای سازمان کمک کند

    3-1- اهداف تحقیق

     اعتقاد بر این است که ERP مناسب، منافع و دست آوردهای موثری را در زمینه های استراتژی ، عملیاتی و اقتصادی عاید سازمان می نماید . بنابراین ،ERP در سازمان ضمن ایجاد یکپارچگی در درون شرایط یکپارچگی با موقعیت های برون سازمانی را ایجاد نماید. باید نگرشی سیستمی ایجاد کند و فرآیند گرایی را جای وظیفه گرایی نشاند.

     ERP باید بتواند از طریق بهبود فرآیندها، موقعیت سازمان را ارتقاء بخشد . با توجه به این موارد اهداف تحقیق را می توان بصورت ذیل تدوین نمود تا نتایج نهایی بدرستی حاصل شود.

    شنایایی عوامل موثر بر اجرای موفقیت آمیز ERP در سازمان

    شناسایی موانع احتمالی و موجود در مسیر اجرای ERP

     اولویت بندی عوامل موثر شناسایی شده

    ارائه راهکارهای مناسب جهت ارائه به سازمان برای تحقق اهداف سازمانی ERP

    4-1- فرض های اساسی تحقیق

    فرضیات تحقیق حاضر به شرح زیر می باشد

    پشیتبانی مدیران عالی سازمان از بکارگیری طرح های It جهت ساماندهی بهتر امور اجرایی

    بررسی میزان ظرفیت تعیین پذیری در جوانب مختلف سازمان

    وجود زیر ساخت های مناسب سخت افزاری و نرم افزاری در سازمان

     بهره وری مناسب مهندسان حوزه فن آوری اطلاعات

     سابقه برگزاری موفق دوره های آموزشی و اثر بخشی در سازمان

    قدرت برنامه ریزی سازمان در حل و فصل مسائل بوجود آمده در سازمان

    بکارگیری افراد بصورت گروه و تیم کاری

    میزان استفاده از گروه مشاوران و همکاری اعضای سازمان با این گروه ها

     در صورتی که فرضیات فوق در سازمان وجود داشته باشد، آن سازمان شایستگی های لازم جهت اجرای پروژه ای همچون ERP را خواهد داشت.

    5-1- واژگان کلیدی

     ERP: ابتدا تعاریف موجود از منابع مختلف را می آوریم:

    ERP یک سیستم اطلاعاتی قابل تغییر و تنظیم است که تمام قسمت های مختلف و اطلاعات و فرآیندهای آن شرکت را یکپارچه می کند .

    ERP یک تفکر، فناوری و سیستمی برای مدیریت مؤثر تمام منابع در یک سازمان که این مدیریت از طریق اتوماسیون و یکپارچه کردن تمام فرآیندها و در نتیجه بالا بودن کارایی سازمان است .

    روشی برای برنامه ریزی و کنترل مؤثر تمام منابع مورد نیاز برای دریافت تولید ، ارسال و پاسخگویی ،نیازهای مشتریان در شرکت های تولیدی ، توزیعی و خدماتی  

    ERP یک راه حل مبتنی بر فناوری اطلاعات است که تمام منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته با سرعت، دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می دهد تا بطور مناسب فرآیند برنامه ریزی و عملیات سازمان را مدیریت نمایند.

    و در نهایت  : ERP سیستمی جامع است که سعی در مدیریت مؤثرتر تمام منابع و یکپارچه سازی همه وظایف و بخش های موجود در یک سازما یا استفاده از یک سیستم کامپیوتری واحد را دارد که بتواند نیازهای خاص و ویژه ی این بخش ها را برآورده سازد . این کار بااستفاده از یک نرم افزار کامپیوتری انجام می شود که بوسیله ی یک Data base واحد، امکان به اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباط بخش های مختلف را با یکدیگر برقرار می سازد. این نرم افزار از تعدادی ماژول های نرم افزاری تشکیل شده است که هریک بخشی از وظایف موجود در یک شرکت را بر عهده دارند . اغلب نرم افزارهای ERP آنقدر منعطف هستند که شرکت های خریداری کننده قادرند تعدادی از ماژول های مورد نیاز و یا همه آن ها را نصب و بکار گیرند. پس بطور خلاصه می توان گفت : یک مجموعه از ماژول های یک پارچه آماده راه اندازی از پیش طراحی شده که تمامی فرآیندهای کسب و کار سازمان را پوشش می دهد .

    ماژول : ماژول ها در ادبیات برنامه نویسی به مجموعه  برنامه های مستقلی اطلاق می شود که در داخل برنامه های دیگر به اجرا در می آیند. در تعریف ارائه شده برای ERP ، منظور از ساختار ماژول بیشتر استقلال بخش های مختلف برنامه از یکدیگر است به این معنا که وجود برنامه ها یا نرم افزارها یا ماژول های مختلفی از جمله مالی، منابع انسانی، برنامه ریزی و کنترل تولید و عملیات و. ... در دل یک بسته  ERP مانع از توسعه بخش هایی از ERP در سازمان نمی شود و حق انتخاب به راحتی برای کاربر فراهم است.

    سیستم یکپارچه : معماری و ساختار ERP بگونه ای است که یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سطح سازمان را فراهم نموده و جریان روان اطلاعات بین بخش های مختلف سازمان را فراهم می آورد .

     لایه های یکپارچگی : برای یکپارچگی چند لایه به شرح ذیل میتوان برشمرد:

    یکپارچگی در داده ها (Data in tegraton ):که از افزونگی و تناقض در داده ها جلوگیری می کند.

     یکپارچگی در اطلاعات (Info Int): ترجمان Data در حوزه های مختلف است و داده ها نباید تناقض داشته باشد.

    یکپارچگی در فرآیند (Process – int): چنانچه فرآیندهای یک سازمان ضعیف باشد وقتی سازمان  تحت فشار اقتصادی قرار می گیرد پاره شدن از همان حلقه های ضعیف آغاز می شود، ارتباط فرآیندها ، تأثیر آن ها بر یکدیگر و بر نتیجه مورد انتظار و نحوه تعامل افراد در انجام فرآیند ، از موارد یکپارچگی در فرآیندها محسوب می شود.

    یکپارچگی در منابع انسانی ( People- int): ارتباط منابع انسانی و دانش اینگونه منابع در ارتباط با فرآیندهایی که به عنوان مسئولیت در سازمان می پذیرند.

    اگر این لایه ها تکمیل شوند مامی توانیم بگوییم که دارای یکپارچگی هستیم

     مهندسی مجدد فرآیندها(BPR) : روندی است که در آن وظیفه های فعلی سازمان جای خود را با فرآیندهای کسب و کار عوض کرده و بنابراین سازمان از حالت وظیفه گرایی ، بسوی فرآیند محوری حرکت می کند همین امر موجب سرعت بخشیدن به روند کسب  و کار و کاهش هزینه ها و در نتیجه رقابتی تر شدن سازمان ها می گردد. (اسحاقی ،1384)

    موفقیت : تعریف موفقیت در پروژه های ERP را تحت  2عنوان زیر می توان بیان نمود .

     موفقیت در تطابق با اهداف مشخص از پیش تعیین شده و موفقیت در طی فرآیندهای اجرایی

    یکسری مفاهیمی هستند که در تمام Business system ها مشترک هستند به صورت زیر تعریف می شوند:

    Resource: اشیاء داخل یکBusiness مانند People، Products، information Material که توسط Business بکار گرفته می شود یا تولید می شوند. یعنی منابع در قالب یک ساختار قرار می گیرند که ارتباط خاصی بین آن ها برقرار است .

     Business: یک Business سیستمی پیچیده و گسترده است که قصد و هدف خاصی را دنبال می کند این سیستم می تواند در تعامل با سیستم های دیگر باشد .

    Process (روند): فعالیت های انجام شده داخل یک Business که باعث تغییر حالت منابع یک Business می شوند روندها نحوه ی انجام کارهای داخل Business را توصیف می کند.

    Goal (هدف): هدف یک Business ، یا نتیجه ای که روند یک Business تلاش دارد به آن برسد. اهداف ممکن است تحت تأثیر یک یا چند Rule قرار بگیرند.

     

    Rule (قوانین):

     دستورات و جنبه های زیادی از یک Business را تعریف یا ایجاد می کند . اطلاعات را نمایش می دهد همه ی مفاهیم گفته شده با هم در ارتباط هستند.

     

    نرم افزار Spss : این نرم افزار که در ادامه تحقیقات وظیفه تخمین و تحلیل آماری را بر عهده خواهد داشت، در محیط پیشرفته ی خود امکان ساخت و طراحی فرم ها و چارت ها را دارد و همزمان داده های ورودی را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج لحظه به لحظه ای را به مدل های مختلف نمایش میدهد ( spss.com)

     

    فصل دوم

    ادبیات تحقیق

     

     مقدمه :

    سیر تکاملی سیستم های برنامه ریزی بیش از 40 سال است که آغاز شده است . این سیستم ها از تمرکز بر مباحث مالی و حسابداری تا تبدیل شدن به یک مرکز اطلاعاتی برای شرکت را طی کرده اند . در دنیای امروز ،  هر سازمان تولیدی یا خدماتی از روش ها و سیستم های مختلفی جهت برنامه ریزی و تحقق محصولات (خدمات)خود و ارائه آن به بازار مصرف بهره برداری می نماید .

    این سیستم ها ممکن است به صورت سنتی ( دستی و کاغذی ) باشند و یا از سیستم های نرم افزاری مدرن کمک گرفته شود آنچه که مهم است نقش اساسی و حیاتی استراتژی های خود را به طور واحد و جامع در کل سازمان هدایت کرده و بازخورهای مربوطه را جهت تصحیح برنامه ریزی و برنامه های آتی دریافت نماید.

     فشارهای رقابتی باعث می شود تا سازمان ها مجبور به کاهش قیمت در ارائه ی کالاها و خدمات خود شوند در حالیکه هزینه های داخلی آن ها روز به روز در حال افزایش است یکی از مهمترین راه های کاهش هزینه ها حذف زبان ها و ضایعاتی است که از ارتباطات، هماهنگی های ضعیف در سرتاسر سازمان و نیز ارتباط با مشتریان و تأمین کنندگان منتج می گردد. ERP همچون یک مرکز اطلاعاتی با جمع آوری و یکپارچه سازی کلیه ی داده ها و اطلاعات جاری ، پردازش و تحویل آن ها به مکان مورد نیاز پرداخته و ضمن مدیریت کامل ارتباطات درون سازمانی ، هریک از کاربران را جهت تصمیم گیری بهتر یاری می کنند.

     ICT: کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ایران به گستردگی کاربرد آن در کشورهای پیشرفته نیست . برنامه ریزی منابع سازمان یکی از جنبه های نسبتاً جدید کاربرد ICT است که در کشور ما هنوز خیلی جوان است . اخیراً برخی از سازمان ها در داخل کشور تمایل زیادی به پیاده سازی این سیستم ها نشان داده اند از جمله ذوب آهن اصفهان ، شرکت ملی صنایع مس سرچشمه و..

     با توجه به مقدمه ذکر شده و همچنین مزایا و معایب ERPکه در ادامه خواهد آمد و مشکلات متعدد سازمان های ایرانی در خصوص سیستم های اطلاعاتی که همیشه گریبانگیر آن ها بوده است نیاز به این سیستم ها از سوی سازمان های آگاه و مطلع از پیشرفت های تکنولوژیک و سیستمی در دنیا احساس

    گردید.

    این سازمان ها که همواره در طول سال های فعالیت خود، به طریقی دست اندرکار ایجاد ، توسعه و یا بهبود سیستم های اطلاعاتی خود بوده اند و متأسفانه به سر منزل مقصود نرسیده اند درواقع همواره با سرابی روبرو بوده اند که به محض رسیدن به آن هدف خود را نیافته و جستجوی جدیدی را آغاز نموده اند.

    از سوی دیگر آمار و اطلاعات موجود در خصوص استفاده اکثر شرکت های پیش رو در دنیا از سیستم های ERP رشد بازار فروش این سیستم و پیش بینی مربوط به تقاضای آینده آن در ایران و جهان و سایر عوامل به عنوان سیگنال هایی برای تعیین به وضوح توسط شرکت های فعال و پیشرو در زمینه ی صنعت نرم افزار دریافت گردید . و این موضوع به عنوان یکی از اهداف اساسی و دارای اهمیت سر منشأ فعالیت های این شرکت ها قرار گرفت.

    پاره ای از نشانه ها برای تعییر عبارتند از :

    بیشتر از 87% سازمانی ها با ابعاد متوسط در اروپا از ERP استفاده می کنند

     100% سازمان های بزرگ در اروپا از ERP استفاده می کنند

     حدود 85% شرکت های صنعتی در آمریکا از ERP استفاده می کنند یا در حال پیاده سازی آن هستند و 11% نیز در حال برنامه ریزی جهت پیاده سازی می باشند .

     98% سازمان ها با ابعاد متوسط (Midsize) در کره از ERP استفاده می کنند.

  • فهرست و منابع پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP

    فهرست:

    چکیده.............................................................................................................................................................................. 1

    فصل اول : طرح تحقیق

    مقدمه .............................................................................................................................................................................. 4

    1-1- بیان مسئله.......................................................................................................................................................... 7

    2-1- ضرورت انجام تحقیق....................................................................................................................................... 8

    3-1- اهداف تحقیق..................................................................................................................................................... 9

    4-1- فرض های اساسی تحقیق............................................................................................................................... 10

    5-1- واژگان کلیدی..................................................................................................................................................... 11

    فصل دوم : ادبیات تحقیق

     مقدمه.............................................................................................................................................................................. 16

    بخش اول :

    1-2- معرفی و ویژگی ها............................................................................................................................................ 18

    1-1-2-سیر تکاملی ERP.......................................................................................................................................... 18

    2-1-2-معرفی جامع ERP........................................................................................................................................ 21

    3-1-2- ERP از دیدگاه مدیریتی........................................................................................................................... 24

    4-1-2- تفاوت بین ERP یک بانک اطلاعات مرکزی........................................................................................ 26

     

     

    5-1-2- ERP در ایران............................................................................................................................................... 27

    6-1-2- مراحل بهره برداری از یک راه حل ERP.............................................................................................. 29

    7-1-2- بررسی هزینه ها و امکان سنجی ERP.................................................................................................. 30

    8-1-2- استقرار پلکانی ERP راهی برای کاهش هزینه.................................................................................... 33

    9-1-2- مهندسی مجدد ( BPR) و تفاوت آن با ERP..................................................................................... 38

    10-1-2- مهندسی مجدد مبتنی بر فناوری........................................................................................................ 40

    11-1-2- مختصری از MRPII, MRP (از زیر سیستمهای erp)................................................................... 44

    12-1-2-ERPII.......................................................................................................................................................... 49

    14-1-2- تفاوت ERPII, ERP............................................................................................................................... 53

    15-1-2- ERP, MIS................................................................................................................................................ 53

    16-1-2- عوامل مؤثر در پیروزی و شکست پروژه های ERP......................................................................... 55

    17-1-2- انواع روشهای پیاده سازی ERP از لحاظ وسعت فعالیت.............................................................. 64

     18-1-2- مباحث انسانی در پیاده سازی پروژه های ERP (نقش نیروی انسانی در انجام پروژه)........ 65

    19-1-2- اجزای تشکیل دهنده ی سیستم های ERP.................................................................................... 67

    20-1-2- امنیت در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی........................................................................ 69

    21-1-2- مزایا و معایب بکارگیری ERP............................................................................................................... 72

    22-1-2- چرا سازمان به ERP نیاز دارد؟ (لزوم پیاده سازی)......................................................................... 74

    23-1-2- گزینه های پیاده سازی ERP .............................................................................................................. 76

    24-1-2- معرفی دو عرضه کننده عمده نرم افزار Oracle , SAP /EPR................................................... 78

    بخش دوم :

    2-2- معرفی شرکت آب منطقه ای استان یزد.................................................................................................... 81

    1-2-2- معرفی سازمان.............................................................................................................................................. 81

    فصل سوم : روش تحقیق

    1-3- کلیات روش تحقیق.......................................................................................................................................... 86

    2-3- روش تحقیق....................................................................................................................................................... 96

    3-3- جامعه آماری....................................................................................................................................................... 97

    4-3- قلمرو تحقیق....................................................................................................................................................... 97

    5-3- نمونه آماری......................................................................................................................................................... 98

    6-3- روش جمع آوری اطلاعات.............................................................................................................................. 98

    7-3- روش سنجش روایی......................................................................................................................................... 99

    8-3- روش سنجش پایایی......................................................................................................................................... 99

    9-3- روش تحلیل آماری داده ها جهت آزمون فرضیه ها................................................................................. 99

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

    1-4- کلیات.................................................................................................................................................................... 101

    2-4- نمودارها و جداول آماری................................................................................................................................. 102

    3-4- آزمون فرض سؤالات پرسشنامه.................................................................................................................... 123

     

     

    4-4- آزمون فرض گروههای مختلف سؤالات پرسشنامه................................................................................... 135

    1-4-4- حمایت مدیران.............................................................................................................................................. 135

    2-4-4- ظرفیت تغییر پذیری................................................................................................................................... 136

    3-4-4- وجود زیر ساخت های مناسب.................................................................................................................. 137

    4-4-4- برگزاری دوره های آموزشی...................................................................................................................... 138

    5-4-4- بکارگیری افراد بصورت تیم های کاری.................................................................................................. 139

    6-4-4- قدرت پیشبینی و برنامه ریزی سازمان.................................................................................................. 140

    7-4-4- استفاده کارآمداز گروه مشاوران............................................................................................................... 141

    8-4-4- بهره وری مناسب مهندسان حوزه فن آوری اطلاعات....................................................................... 142

    5-4- پایایی و روایی پرسشنامه................................................................................................................................ 143

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5- مقدمه................................................................................................................................................................... 145

    2-5- نتیجه گیری همراه با پیشنهادات ................................................................................................................ 146

    3-5- پیشنهادات جهت انتخاب نرم افزار مناسب................................................................................................ 148

    4-5- تیم پروژه............................................................................................................................................................. 149

    منابع و مأخذ 

      

     

     

    منبع:

    - سایت اینترنتی شبکه اطلاع رسانی توسعه ایران                                         http://mabnanews.ir

    2- سایت اینترنتی شبکه SAP                                                                 httr://www.sap.com         

    3- سایت اینترنتی شبکه فناوری اطلاعات داده رز                                            http://itdprose.com

    4- سایت اینترنتی سیستم گروپ (مرجع معماری ERP)                       http://www.systemgroup.net

    5- سایت اینترنتی شرکت آب منطقه ای استان یزد                                   http://www.yazdwater.ir

    6- سایت اینترنتی ذوب آهن اصفهان                                                http://www.esfahansteel.ir

    7- سایت اینترنتی رایانه داران                                               htpp://www.rayeneh.com/erp.htm

    8- سایت اینترنتی ERP fan club                                                       http://www.erpfans.com

    9- سلیمان، احمد (1385)، مقاله برنامه ریزی منابع سازمان، عوامل مؤثر در موفقیت و شکست

    10- خندان، فرزاد (85) ، چهارمین همایش سالانه سیستم مدیریت امینیت اطلاعات- شرکت داده پردازان سیما گران

    11- رحمتی، پرویز (86)، مقاله آشنایی با سیستم ERP، شرکت مهندسی نرم افزار رای ورز

    12- فرشیدفر، فروغ (1386)، ERP چرا و چگونه، مدیر سیستم های پیشرفته شرکت گسترش انفورماتیک ایران.

    13- ظاهری، محمد (1385)، استقرارا پلکانی ERP ، شرکت سند پرداز

    14- صنعتی، محمد ()86)، نقش سیستم های ERP در دگرگون سیستم حسابداری، شرکت نرم افزاری سینا

    15- غلامعلی نژاد، حاجعلی ایوانی (1383)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، استاد راهنما: دکتر کاویانی، چکیده ای از ERP

    16- عابدینی، مهدی (1383)، شناسایی و اولیت بندی عوامل مؤثر بر آمادگی صنعت خودروسازی ایران جهت پیاده سازی ERP، پایانا نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران.

    17- نخعی،‌(1385)، گزارش مصاحبه ای با مهندس نخعی مدیر پروژه ERP ذوب آهن اصفهان، شرکت پردازش سیستم های مجازی

    18- ثقه ای، احسان، سیستم های ERP و فرآیند پیاده سازی آن

    19- سلیمانی، احمد (1385)، مدیریت تحول و پیاده سازی مرحله به مرحله ERP

    20- راه حل های ERP (مبتنی بر فناوری اطلاعات)، کازرونی افشین، کازرونی مهرداد، کارزونی مقدم، حسن- نشر ذره، تهران، دی ماه 81

     

    A Recurring Improvisational Methodology for change Management in ERP Implementation- Michelle M.Sieber Fui HoonNah, university of Nebraska Allen web plan to succeed in EPR Implementation.

    http://members.aol.com.//Allen web isucceed.html.

    BPR online learning center

    http://prosci.com/change management overview.htm

    http://www.information week-custom nation of ERPAPPS Requires Development.

    http://www.information week.com/722/22iuerp.htm

    Houston schools spell management success ERP

    Heather Harreld- http://www.civic.com/civic/articles

    Change management Resource library

    http://www.change-management.org/articles.htm

    Change management strategies for success ful ERP implement a tion2001

    Adel M.Aladwani, Department of QM and IS, Kuwait university.

    http://www.webopedia.com/ TERM / Erp.html.

    Charles tepper, "ERP Project Management is Key to A Success full Implementation.

    http://it management. earth web.com/entdev/article

    Find the best enterprise resource planning solution based on your business needs.

    http://erp.technology evaluation.com.

     

پروپوزال در مورد پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP , گزارش سمینار در مورد پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP , تز دکترا در مورد پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP , رساله در مورد پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP , پایان نامه در مورد پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP , تحقیق در مورد پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP , مقاله در مورد پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP , پروژه دانشجویی در مورد پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP , تحقیق دانشجویی در مورد پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP , مقاله دانشجویی در مورد پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP , پروژه دانشجویی درباره پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت