پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی

تعداد صفحات: 118 فرمت فایل: word کد فایل: 4110
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی

    چکیده

    تصور اکثر مردم از منسوجات همان منسوجات معمول، همانند پوشاک، کفپوشها پرده ها و غیره می باشد.

    منسوجات صنعتی و جدید هم اکنون حدود 20% از بازارهای جهانی را در اختیار دارند و به سرعت در حال رشد هستند که منسوجات مورد استفاده  در خودروها نیز یکی از این موارد می باشند. منسوجات خودروها یکی از مهمترین بازارها در بخش منسوجات صنعتی می باشند، تخمین زده شده که در هر اتومبیل به طور میانگین 12 تا 14 کیلو گرم منسوج وجود دارد.

    با نگاهی به تولید سالانه اتومبیل در دنیا (برای سال های 98 - 97 حدود 36 میلیون دستگاه برای سال های 2006 - 2005 ) پی می بریم که این میزان تولید به حدود یک میلیون تن منسوج در هر سال نیازمند است.

      تقریباً 3/2 منسوجات خودروها را در تزئینات داخل خودرو همانند روکش های صندلی، تودوزی سقف و تودری ها و کفپوش‌ها مصرف می کنند، باقیمانده آنها برای استحکام بخشیدن به تایرها، لوله ها، کمربندهای ایمنی، کیسه های هوا، عایق کاری در برابر صدا، لرزش، فیلتر و همچنین به عنوان روغن، بنزین و هوا استفاده می شوند، که در اینجا به بررسی این منسوجات به طور مختصر خواهیم پرداخت.

    نتیجه ای که می توان از این تحقیق به دست آورد این است که امروزه تجهیزات داخلی ماشین به طور قابل توجهی دارای اهمیت فراوان است. فاکتورهای زیبایی قبلاً واضح بود ، اما امروزه وقت بیشتری صرف این موضوع می شود و در همه شرایط آرامش و راحتی را در نظر داریم . امروزه مهمترین عامل مشتریان در هنگام  خرید یک خودروی جدید این مسائل می باشد. بافت سطحی برای تولید ظاهری زیبا و نرم بسیار اساسی است اما می تواند نقش مهمی در صدا و لرزش ایجاد کند .

    مقدمه

    در اروپای غربی در زمینه تولید منسوج اتومبیل این مقدار به 150000 تن در سال می رسد که این مقدار حدود ده درصد از کل مصرف بازار منسوجات صنعتی در اروپای غربی است.

    دومین و سومین بازار بزرگ منسوجات صنعتی در امریکا و ژاپن می باشد. تولید اتومبیل در جمهوری خلق چین در سال های اخیر به شدت رو به افزایش است به طوری که چین را در 55 سال آینده بعنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان در زمینه منسوجات خودروها مطرح خواهد کرد.

    جدول زیر نشان دهنده درصد تقریبی مصرف منسوجات در قسمت های مختلف خودرو می باشد.

    جدول 1 

     

    کفپوش ها 3/33%
    روکش های صندلی 18%
    اجزاء چند تکه ای داخلی 14%
    تایرها 8/12%
    کمبرندهای ایمنی 8/8%
    کیسه های هوا 7/3%
    سایر موارد 4/9%

     

    مساحت این منسوجات به حدود 4 تا40 متر مربع می رسد.

    الیافی که بیش از همه در صنعت اتومبیل استفاده می شوند شامل پلی استر، نایلون 6، نایلون66 و پلی پروپیلن می باشد و سایر الیاف همانند ویسکوز، اکریلیک، پشم و آرامیدها در ماشین های خاص و موارد ویژه مصرف می شوند.

    پلی استر به دلیل کارآیی بالای مکانیکی به عنوان یکی از بهترین الیاف در منسوجات خودروها، یکی از بهترین الیاف در منسوجات خودروها مطرح شده است. این لیف بیشتر برای روکش های صنعتی و نورگیرهای جلو، تودری ها، تایرهای رادیال چند لایه و کمربندهای ایمنی استفاده می شود که در همه آنها خواص مکانیکی خوب پلی استر مانند مقاومت در مقابل رطوبت، انعطاف پذیری ابعادی بالا، ثبات بالای رنگ و جلای بالا مد نظر می باشد. نایلون نیز به دلیلی استحکام بالا، الاستیسیته، زیردست خوب و همچنین جذب رطوبت اندک می تواند در تایرها، کفپوش ها و کیسه های هوا استفاده شود.

    پلی پروپیلن نیز به دلیل ارزانی، خاصیت هیدروفوبیک، چگالی پایین، استحکام بالا و مقاومت خوب در برابر اسیدها و قلیاها و حلال ها بسیار مدنظر می باشد. از این الیاف در تولید پارچه های بی بافت برای صندوق عقب، جلو داشبورد، پشت صندلی ها و تودری ها استفاده می شود.

    آقای فیلیپس در سال 1989 یک نوع لیف پلی پروپیلن ویژه تولید کرد که این لیف جدید با نام الفا به عنوان بهترین لیف برای صنایع خودروسازی شد.

    جزئیات مواد به کار رفته و بعضی ویژگی ها در پیوست آمده است.

    امروزه تجهیزات داخلی ماشین به طور قابل توجهی دارای اهمیت فراوان شده است. فاکتورهای زیبایی قبلاً واضح بود،ما امروزه وقت بیشتری صرف این موضوع می کنیم و در همه شرایط آرامش و راحتی را در نظر داریم. امروزه مهمترین عامل مشتریان هستند که در هنگام خرید یک خودروی جدید به این مسائل توجه دارند.

    بافت سطحی برای تولید ظاهری زیبا و نرم بسیار اساسی است اما می تواند نقش مهمی در صدا و لرزش ایجاد کند.

     

    1-1 هدف

    اهداف انجام این تحقیق شامل :

    بررسی نقش صنعت نساجی در خودرو سازی.

    بررسی کاربرد منسوجات در بخش های مختلف خودرو.

    بررسی و تحقیق در مورد نحوه تولید این نوع منسوجات.

    بررسی و تحقیق در مورد ضرورت استفاده منسوجات در خودرو سازی.

    بررسی استانداردها و تحقیقات انجام شده روی منسوجات مورد استفاده در خودرو.

    بررسی الیاف مورد استفاده در این نوع منسوجات

     

    1-3 روش کار

    نحوه گرد ﺁوری و روش کار در جهت اهداف تحقیق شامل:

     

    مطالعه مقالات ارائه شده و بررسی تحقیقات انجام شده مرتبط با اهداف تحقیق.

    انجام  ﺁزمایشات مقاومت در برابر سایش انواع پارچه روکش صندلی با دستگاه RUBTESTER .

     

    2-1 کیسه هوا

    آمارهایی که توسط سازمان سلامت جهانی در سال 1998 ارائه شده، بیانگر این مطلب است که هر ساله 500000 نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان کشته می شوند و 15 میلیون نفر نیز آسیب می بینند. انتظار می رود این ارقام با ازدیاد تعداد اتومبیل ها که به رشد ممالک، فرهنگ ها و افزایش جمعیت مربوط می شوند، بسرعت افزایش یابد. تصادفای رانندگی یکی از علل اصلی مرگ های زودرس در بسیاری از کشورهای پیشرفته است و از اینرو تلاش هایی صورت گرفته تا با روش های متعددی از جمله تولید ماشین های ایمن تر، این نوع مرگ و میر کاهش یابد.

    تا چندی پیش، کمربندهای ایمنی تنها وسیله حفاظت از سرنشینان اتومبیل در زمان بروز تصادفات بود. اما، طی دهه گذشته، کسیه های هوا نیز اهمیت ویژه ای در حفاظت از راننده و سرنشینان دیگر اتومبیل در تصادفات پیدا کرده اند. به جهت آنکه صدمات ناشی از برخورد مستقیم یکی از مهمترین علل مرگ و میر ناشی از تصادف است، کیسه های هوا بعنوان وسیله ای استاندارد در اتومبیل ها شناخته شده اند. همچنین این واقعیت را نیز باید در نظر داشت که درصد نسبتاً بالایی از خریداران اتومبیل(حدود 68%) مسأله ایمنی را مقدم بر قیمت، کارآیی و مصرف سوخت آن می دانند که این عامل نیز موجب شده است، تولید کنندگان اتومبیل، اتومبیل هایی با ایمنی بالاتر عرضه نمایند. تنها در سال 2002 ، کیسه های هوا مرگ های ناشی از تصادفات رانندگی از روبه رو را 20% کاهش داده اند. کیسه های هوا طوری طراحی شده اند که از سر، گردن و سینه سرنشین در برابر ضربه ناشی از تصادف، برخورد با فرمان اتومبیل یا برخورد با شیشه جلو، حفاظت می نمایند. 

  • فهرست و منابع پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی

    فهرست:

     

    ندارد
     

    منبع:

    روح الله سمنانی رهبر و سید احمد موسوی شوشتری، مروری بر فرآیند تولید و خواص پارچه های کیسه هوای اتومبیل، مجله نساجی امروز، اسفند1383

    مریم زرگریان، فوائد و مشکلات ناشی از به کار گیری تکمیل ضد چرک پارچه های روکش صندلی اتومبیل از جنس پلی استر، مجله صنعت نساجی، مرداد1382

    کمربند های ایمنی، مجله صنعت نساجی، بهار 1384

    گلناز موسوی، کاربرد منسوجات بی بافت و الیاف در اتومبیل و عملکرد آکوستیک (صداگیری)آنها، مجله صنعت نساجی، شهریور 1381

    مهدی اخباری، منسوجات بکار رفته در خودرو، مجله نساجی امروز، بهار1381

    محمد میر جلیلی و شهاب ترابیان، کاربرد منسوجات نساجی در صنایع خودروسازی، مجله صنعت نساجی، دی 1381

    احمد‌علی‌ساعت نیا، ‌چالش های پلی یورتان و موقعیت در صنایع خودروسازی ،مجله صنایع پلاستیک، مهر و آبان‌1385

     محمد میر جلیلی و شهاب ترابیان، آزمایشات و استاندارد های منسوجات مصرفی در صنایع خودروسازی، مجله صنعت نساجی، اسفند 1381

     رامین عبقری، جزوه استاندارد های آزمایشات منسوجات، دانشگاه آزاد اسلامی یزد

    مهدی مالمیریان، نقش صنعت نساجی در صنعت لاستیک خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی یزد

    1.Textiles in automotive engineering

پروپوزال در مورد پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی, تز دکترا در مورد پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی, رساله در مورد پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی, پایان نامه در مورد پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی, تحقیق در مورد پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی, مقاله در مورد پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت