پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان

تعداد صفحات: 77 فرمت فایل: word کد فایل: 3886
سال: 1383 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان

    پروژه کارشناسی الکترونیک

    چکیده پروژه:

    این پروژه در مورد منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان می باشد. این نوع کنترل در نسل جدید منابع تغذیه سوئیچینگ کاملأ رواج یافته است. این پایان نامه در مورد انواع منابع تغذیه سوئیچینگ و مزایا و معایب هر یک از آنها و تفاوتهای بین انواع مختلف کنترل با حلقه های فیدبک و معرفی و طرز کار آی سی های PWM با کنترل جریان از شرکتهای مختلفی همچون:

    MICROCHIP – ON SEMICONDUCTOR –TEXAS INSTRUMENT و غیره پرداخته است.

    مقدمه:

     

    ایده منابع تغذیه سوئیچینگ در سال 1970 توسط مهندسان الکترونیک مطرح گردید که در ابتدای امر از بازدهی پایینی برخوردار بود ولی در مقایسه با باتریها و منابع تغذیه آنالوگ وزن و حجم کوچکتر ولی در عین حال توان بالایی داشتند.

    در طرحهای نخستین منابع تغذیه از عناصر ابتدایی نظیرBJT  و مداراتMONOSTABL و ASTABL استفاده می شد که این خود باعث کاهش راندمان چیزی درحدود 68%           می شد. امروزه منابع تغذیه سوئیچینگ جایگاه خاصی در صنعت برق و الکترونیک و مخابرات یافته اند و بدلیل برتریها و مزایای زیادی که نسبت به دیگر منابع تغذیه دارا       می باشند توجه صنعتگران ومهندسان برق را به خود معطوف کرده اند تا جایی که     گروهی از مهندسان الکترونیک در بهبود و کاراییها و کیفیت آنها تحقیقات گسترده ای     انجام داده اند البته نتیجه این تلاشها پیشرفت روزافزونی است که در ساخت این سیستمها  پدید آمده است. البته پیشرفت درتکنولوژی ساخت قطعات نیز تاثیربسزایی درمنابع تغذیه سوئیچینگ داشته است.

    با پیداش ماسفتهای سریع و پرقدرت تلفات ترانزیستوری بطور چشمگیری کاهش پیدا کرد   و عمده تلفات در ترانسها خلاصه شد که برای غلبه بر این مشکل فرکانس کاری مدار را تا حد MHZ 1 افزایش دادند.

    بنابراین در اصل سعی شده تا درانجام تحقیق از آخرین فن آوریهای روز استفاده شود. امید آنکه مورد قبول محققان و مهندسان این رشته واقع شود.

    بخش اول:

    مروری بر منابع تغذیه سوئیچینگ

    مقایسه منابع تغذیه سوئیچینگ با منابع تغذیه خطی:

    بنا برکاربرد منابع تغذیه انتخاب بین منابع تغذیه خطی یا سوئیچینگ صورت می گیرد که هر یک دارای مزایا و معایب نسبت به یکدیگر می باشند که در ذیل به آنها اشاره می شود.

    مزایای منابع تغذیه خطی:

    1- طراحی مدارات بسیار ساده صورت می گیرد.

    2- قابلیت تحمل بار زیاد

    3- تولید نویز ناچیز و نویزپذیری بسیار اندک

    4- در کاربردهای توان پایین ارزانتر می باشند.

    5- زمان پاسخدهی بالایی را دارند.

    مزایای منابع تغذیه سوئیچینگ:

    1- وزن و حجم کمتری را نسبت به منابع تغذیه خطی دارند.

    2- بالا بودن راندمان از68% تا 90%

    3- داشتن مقدار بیشتری سطح ولتاژ در خروجی

    4- بدلیل افزایش فرکانس کاری اجزای ذخیره کننده انرژی می توانند کوچکتر و درعین حال با کارایی بیشتری عمل کنند.

    5- در توانهای بالا استفاده می شوند.

    6- کنترل آسان خروجی با استفاده از قابلیتهای مدارات مجتمع

    معایب منابع تغذیه خطی:

    تمام مزایایی که درمنابع تغذیه سوئیچینگ گفته شد عیبهای بود که درمنابع تغذیه خطی وجود

     داشت و علاوه بر آن:

    1- بدلیل کم بودن بهره توان تلفاتی در ترانزیستورهای خروجی زیاد می باشد که درنتیجه نیاز به خنک کننده سیستم سرمایش تحت فشار می باشد.

    2- تنها بصورت یک رگولاتور کاهنده قابل استفاده می باشد و همواره ورودی باید 2 تا 3 ولت بیشترازورودی باشد.

    معایب منابع تغذیه سوئیچینگ:

    تمام مواردی که به عنوان مزیت در درمنابع تغذیه خطی ذکر شد به عنوان عیوب منابع تغذیه سوئیچینگ به شمارمی رود علاوه بر آن به موارد زیراشاره می شود:

    1- نیاز به فیلتر کردن خروجی و حذف نویزهای تولیدی

    2- ناپایداری ولتاژ

    3- حساسیت زیاد به امواج محیط بگونه ایکه بعضا در برابر دیشهای مخابراتی اصلا عمل نمی کنند.

    بخش دوم:

    اصول منابع تغذیه سوئیچینگ

    1-2: انواع رگولاتورهای ولتاژ:

    مدارات رگولاتور ولتاژ به سه دسته تقسیم می شوند. در رگولاتور نوع سری  یک المان کنترل خطی ( ترانزیستور ) بصورت سری و ولتاژ DC رگوله نشده برای ثابت نگهداشتن ولتاژ خروجی و فیدبک استفاده می شود. ولتاژ خروجی کمتراز ولتاژ ورودی رگوله نشده است و مقداری قدرت در المان کنترل تلف می شود.

    یک نوع دیگر از این رگولاتورها رگولاتور موازی است که در آن المان کنترل بجای سری شدن با بار از خروجی به زمین بسته می شود و موازی با بار قرار می گیرد. یک مثال ساده مقاومت  به اضافه دیود زنر است. روش دیگری برای تولید یک ولتاژ DC رگوله شده که اساسأ از آنچه تاکنون دیده ایم متفاوت است وجود دارد و آن رگولاتور سوئیچینگ است. شکل ( 1-2 )  یک رگولاتور سوئیچینگ را نشان می دهد.

    (نمودار و تصاویر در  فایل اصلی  موجود است)

      2-2: چاپر های DC:

    در بسیاری از کاربردهای صنعتی نیاز به تبدیل یک منبع DC ولتاژ ثابت به یک منبع ولتاژ متغیر می باشد. چاپر DC وسیله ای است که مستقیمأ DC را به DC تبدیل می کند. چاپر  می تواند به جهت افزایش یا کاهش پله ای ولتاژ منبع DC بکار گرفته شود. از اینرو        می توان  چاپرها را به دو دسته  سوئیچر کاهنده و سوئیچر افزاینده تقسیم کرد.

     

    شکل ( 2-2 ) یک چاپر کاهنده ( کاهش پله ای ) را نشان می دهد. با باز و بسته شدن سوئیچ ولتاژ دو سر بار صفر یا Vin می شود. در اینجا کلید می تواند یک MOSFET قدرت یا BJT قدرت یا تریستور قدرت با کموتاسیون اجباری باشد.

    از چاپر می توان جهت بالا بردن ولتاژ DC استفاده کرد که در شکل ( 3-2 ) با نام چاپر افزاینده ( افزایش پله ای)  نشان داده شده است. هنگامی که سوئیچ بسته است انرژی در  سلف ذخیره می شود و زمانیکه سوئیچ باز میشود انرژی ذخیره شده در سلف به بار منتقل می شود و جریان سلف کاهش می یابد.

    اگر یک خازن بزرگ همانطوری که با خط چین در شکل نشان داده شده است متصل شود ولتاژ خروجی پیوسته خواهد بود.

    چاپرها دو نوع عملکرد متفاوت دارند :

    1- عملکرد فرکانس ثابت. در این روش فرکانس چاپر ثابت نگه داشته می شود و زمان بودن کلید تغییر داده می شود. پهنای پالس در این روش تغییر می کند و این نوع کنترل مدولاسیون پهنای پالس ( PWM ) نام دارد.

     2- عملکرد فرکانس متغییر. در این حالت فرکانس چاپر تغییر می کند و زمان روشن و خاموش بودن ثابت نگه داشته می شود. این روش مدولاسیون فرکانس نام دارد. در این روش فرکانس باید در محدوده وسیعی تغییر یابد تا رنج کاملی از ولتاژ خروجی را داشته باشیم که بدلیل هارمونیکها یی با فرکانسهای غیر قابل پیش بینی طراحی فیلتر آن دشوار می شود.

    3-2: اصول رگولاتورهای سوئیچینگ:

    چاپرهای DC را می توان در رگولاتورهای تغییر دهنده حالت جهت تبدیل یک ولتاژ DC معمولأ تثبیت نشده به یک ولتاژ خروجی DC تثبیت شده بکار گرفت. تثبیت کردن معمولأ   از طریق روش مدولاسیون پهنای پالس در یک فرکانس ثابت انجام می گیرد و عنصر کلیدزنی معمولأ BJT یا MOSFET یا IGBT قدرت می باشد. اجزا رگولاتورهای تغییر دهنده حالت در شکل ( 4-2 ) نشان داده شده اند.

     

    از شکل ( 4-2 ) می توان دریافت که خروجی یک چاپر DC با بار مقاومتی و ناپیوسته و شامل هارمونیکهایی می باشد.

    مقدار ریپل ولتاژ خروجی معمولأ با استفاده از یک فیلتر LC کاسته می شود. رگولاتورهای سوئیچینگ به صورت مدارهای مجتمع یافت می شوند. طراح می تواند فرکانس کلیدزنی را با انتخاب مقادیر R و C نوسان کننده فرکانسی انتخاب کند. به عنوان یک قانون سر انگشتی برای حداکثر کردن بازده حداقل دوره تناوب نوسان گر باید حدود 100 مرتبه بیشتر از زمان کلیدزنی ترانزیستور باشد.

     برای مثال اگر ترانزیستوری زمان کلیدزنی برابر 0.5 میکرو ثانیه داشته باشد دوره تناوب نوسان گر 50 میکرو ثانیه خواهد بود که در نتیجه حداکثر فرکانس نوسان گر kHz 20 خواهد بود.

    این محدودیت ناشی از تلفات کلیدزنی ترانزیستور می باشد. تلفات کلیدزنی ترانزیستور با فرکانس کلیدزنی افزایش و در نتیجه بازده کاهش می یابد. بعلاوه تلفات هسته سلفها کارکرد با فرکانس بالا را محدود می سازد.

    ولتاژ کنترلی Vc با مقایسه ولتاژ خروجی با مقدار مطلوب آن بدست می آید. Vc را می توان با یک ولتاژ دندان اره ای Vr مقایسه کرد تا سیگنال کنترلی PWM برای چاپر DC تولید شود. این عمل در شکل ( 4-2 ) نشان داده شده است.

     

    بخش سوم:

    رگولاتور های سوئیچینگ فاقد ترانسفورماتور ایزوله کننده

    1-3: رگولاتور باک ( Buck ):

    در یک رگولاتور باک مقدار متوسط ولتاژ خروجی Vout کمتر از ولتاژ ورودی Vin است. نمودار مدار یک رگولاتور باک که از یک MOSFET قدرت به عنوان سوئیچ استفاده      می کند در شکل ( 1-3 ) نشان داده شده است که مشابه یک چاپر کاهش پله ای می باشد. طرز کار مدار را می توان به دو حالت تقسیم کرد.

    حالت اول هنگامی آغاز می شود که ترانزیستور در t=0 روشن می شود. جریان ورودی که صعودی می باشد از سلف و فیلتر و مقاومت بار عبور می کند. حالت دوم هنگامی شروع  می شود که ترانزیستور در لحظه t2 خاموش می شود به خاطر وجود انرژی ذخیره شده در سلف دیود هرزگرد هدایت می کند و جریان سلف به عبور از خازن و بار و دیود ادامه     می دهد. جریان سلف تا زمان روشن شدن دوباره ترانزیستور در سیکل بعدی نزول می کند.

    مدارهای معادل برای حالتهای مختلف کاری در شکل ( 1-3 ) نشان داده شده اند. شکل موجهای ولتاژو جریان نشان داده شده برای حالت پیوسته جریان در سلف می باشند. بسته به فرکانس کلیدزنی و اندوکتانس فیلتر جریان سلف می تواند ناپیوسته نیز باشد. رگولاتور باک ساده و بازده آن بیش از 90% است و فقط به یک ترانزیستور نیاز دارد.

    در این رگولاتور ولتاژ خروجی فقط یک قطبیت داشته و جریان خروجی یکسویه است. همچنین برای جلوگیری از اتصال کوتاه در مسیر دیود به یک مدار محافظ نیاز است. ساده ترین وآسانترین و در عین حال ابتدایی ترین آرایش مربوط به این نوع است که نقاط ضعف مربوط به خود را داراست.

    (نمودار و تصاویر در فایل اصلی موجود است)

     

     

    Project shorting:

    This project being about switching power supply with current control. This control sort prevails in the new generation of the switching power supply. This researching being about switching power supply varies and either advantage and disadvantage and differences between the control different varies with feedback loop and the pulse wide modulation ICs description with current control of different companies such as: Microchip , On Semiconductor , Unitrode , Texas Instruments and etc.                                                      

  • فهرست و منابع پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان

    فهرست:

     

    مقدمه:  ---------------------------------------------------------------- 1

    بخش اول: مروری بر منابع تغذیه سوئیچینگ

    مقایسه منابع تغذیه سوئیچینگ با منابع تغذیه خطی  ------------------------ 2

    بخش دوم: اصول منابع تغذیه سوئیچینگ

    1-2: انواع رگولاتورهای ولتاژ  ----------------------------------------- 4

    2-2:چاپرهای DC  ----------------------------------------------------- 5

    3-2: اصول رگولاتورهای سوئیچینگ  ----------------------------------- 7

    بخش سوم: رگولاتورهای سوئیچینگ فاقد ترانسفورماتور ایزوله کننده

    1-3:رگولاتور باک ( Buck )  ------------------------------------------ 9

    2-3: رگولاتور بوست ( Boost )  -------------------------------------- 11

    3-3: رگولاتور باک – بوست ( Buck – Boost )  ---------------------- 14

    بخش چهارم: رگولاتورهای سوئیچینگ با ترانسفورماتور ایزوله کننده

    1-4: رگولاتور فلای بک ( Fly Back )  ------------------------------- 17

    2-4: رگولاتور پوش پول ( Push Pull )  ------------------------------- 20

    3-4: رگولاتور نیم پل ( Half Bridge )  ------------------------------- 23

    4-4: رگولاتور تمام پل ( Full Bridge )  ------------------------------- 25

     

     

     

    بخش پنجم: مدارات مجتمع ( IC های ) کنترل کننده منابع تغذیه  -------- 27

    1-5: کنترل ( نوع ) حالت شبه رزونانسی  ------------------------------ 29

    2-5: کنترل ( نوع ) حالت ولتاژ  --------------------------------------- 31

    3-5: کنترل ( نوع ) حالت جریان  -------------------------------------- 33

    4-5: معرفی تراشه UC3842/3/4/5 با کنترل جریان  ------------------ 36

    5-5: معرفی تراشه TC170 باکنترل جریان  ---------------------------- 43

    6-5: معرفی تراشه LM5020 – 1/2 با کنترل جریان  ------------------ 49

    7-5: معرفی تراشه L5991/1A با کنترل جریان  ----------------------- 53

    بخش ششم: ضمایم

    الف: خانواده IC های CS2842/3A و CS3842/3A

    ب: مجموعه IC های UCC28C40/1/2/3/4/5 و UCC38C40/1/2/3/4/5

    ج: تراشه TEA2019

    د: گروه IC های UC1/2/3856

    و: خانواده IC های UCC1/2/3806

    ز: تراشه FAN7601

     

    منبع:

     

     

    1 - Data sheets of Motorola company

    2 - Data sheets of On Semiconductor company

    3 - Data sheets of Microchip company

    4 - Data sheets of Unitrode company

    5 - Data sheets of Texas Instrument company

    6 -Data sheets of National Semiconductor company

    7 - Data sheets of Fairchild company

    8 - Data sheets of Sgs Thomson company

پروپوزال در مورد پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان, گزارش سمینار در مورد پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان, تز دکترا در مورد پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان, رساله در مورد پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان, پایان نامه در مورد پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان, تحقیق در مورد پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان, مقاله در مورد پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان, پروژه دانشجویی در مورد پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان, تحقیق دانشجویی در مورد پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان, مقاله دانشجویی در مورد پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان, پروژه دانشجویی درباره پروژه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت