پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟

تعداد صفحات: 54 فرمت فایل: word کد فایل: 3710
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۶,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟

    پروژه کامپیوتر

    چکیده

    MS SQL Server یکی از سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی رابطه ای (Relational) است که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است  . SQL Server از مدل سرویس دهنده - سرویس گیرنده (Client/Server) تبعیت می نماید . در این مدل ، درخواست های (InQuery) سرویس گیرندگان برای سرویس دهنده ارسال و در سمت سرویس دهنده بررسی و آنالیز می گردند . در ادامه ، پردازش های‌ مورد نیاز  بر روی اطلاعات ذخیره شده در بانک های اطلاعاتی انجام و در نهایت ، نتایج برای سرویس گیرنده ارسال خواهد شد .MS SQL Server با استفاده از  مجموعه عناصری ( Components ) که به صورت هدفمند اجراء می­گردند ، قادر به تامین نیازها و درخواست ها  از مخازن داده (Data Storages) می باشد . مخازن داده در SQL Server به دو روش زیر مدیریت می گردند :

    OLTP  ( برگرفته از  OnLine Transaction Processing System )

    OLAP ( برگرفته از     OnLine Analytical Processing System )

    در مدل OLTP ، مخازن داده به صورت جداول رابطه ای که عموما" به جهت جلوگیری از تکرار و ناهمگونی اطلاعات به صورت هنجار (Normalize) درآمده اند ، سازماندهی می شوند. این نوع از بانک های اطلاعاتی برای درج و تغییر سریع اطلاعات توسط چندین کاربر بطور همزمان مناسب می باشند . در مدل OLAP مخازن داده جهت تجزیه و تحلیل و خلاصه سازی حجم زیادی از اطلاعات سازماندهی می شوند . مخازن داده و ارتباط بین اطلاعات در این مدل توسط SQL Server مدیریت می گردد .

    یکی از اهداف مهم سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی ، قابلیت رشد و توسعه (Scalability) است .  MS SQL Server مجموعه ای از پتانسیل ها را به منظور تامین هدف فوق ارائه نموده است که به برخی از مهمترین آنها اشاره می گردد :

    قابلیت کار با بانکهای اطلاعاتی حجیم (در حد ترابایت)

    قابلیت دسترسی هزاران کاربر بطور همزمان به بانک اطلاعاتی

    قابلیت خود سازگاری (Self Compatibility) . با استفاده از ویژگی فوق ، منابع مورد نیاز هر کاربر (نظیر حافظه ، فضای دیسک و ...) به محض اتصال به سرور (Log in) به صورت اتوماتیک به وی تخصیص داده می شود  و  پس از Log off ، منابع اختصاص یافته به منظور استفاده سایر کاربران آزاد  می شوند .  

    قابلیت اعتماد و در دسترس بودن (Reliability) . با استفاده از ویژگی فوق می توان بسیاری از فعالیت های مدیریتی را بدون توقف سرور انجام داد (نظیر BackUp) .

    برخورداری از سطوح امنیتی بالا . بدین منظور اعتبار سنجی کاربران توسط SQL  با اعتبار سنجی ویندوز تجمیع می گردد . در چنین مواردی ، ضرورتی به تعریف کاربر در MS SQL نخواهد بود و اعتبار سنجی وی توسط ویندوز انجام خواهد شد .

    پشتیبانی از حجم بالائی از حافظه در سرور (در نسخه 2000 تا 64 گیگابایت و در نسخه 2005  متناسب با حافظه ای که سیستم عامل از آن حمایت می نماید ) .

    استفاده از چندین پردازنده به صورت موازی (در نسخه 2000 تا 32 پردازنده همزمان و در نسخه 2005 محدودیتی وجود ندارد )

    پشتیبانی از لایه ها و سوکت های امنیتی نظیر SSL ، خصوصا" جهت استفاده در  وب .

    یکی دیگر از ویژگی های مهم سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی‌ ، ایجاد تسهیلات لازم به منظور مدیریت بانک های اطلاعاتی است .  SQL Server با ارائه برنامه های جانبی نظیر Enterprise Manager  استفاده و مدیریت بانک های اطلاعاتی را آسان نموده است . MS SQL Server بطور اتوماتیک در Active Directory ثبت می شود (Register) ، بنابراین کاربران شبکه به راحتی می توانند  آن را در Active Directory جستجو و در صورت نیاز به آن متصل شوند . همچنین ،  MS SQL Server توسط IIS پشتیبانی می گردد و  مرورگرها با استفاده از پروتکل HTTP  قابلیت استفاده از آن را خواهند داشت .

    از جمله نکات مهم در خصوص MS SQL Server ، اجرای آن به صورت یک سرویس است . بنابراین ، در صورتی که کاربری به ماشینی که MS SQL Server بر روی آن اجراء شده است ، Log on نکرده باشد ، همچنان سیستم در دسترس کاربران خواهد بود . علاوه بر این ، می توان از سیستم مانیتورینگ ویندوز به منظور مانیتورینگ SQL Server استفاده نمود . یکی از مهمترین و شاخص ترین ویژگی های MS SQL Server که از نسخه 2000  در آن ایجاد شده است ، امکان نصب چندین نسخه SQL بر روی یک ماشین می باشد (Multi Instance) ، بطوریکه هر یک از نسخه ها  فایل های باینری مخصوص به خود را داشته و بطور جداگانه مدیریت و راهبری می گردند ، ولی تمام نسخه ها بطور همزمان اجرا می شوند (دقیقا" مشابه این است که چندین نسخه بر روی چندین کامپیوتر نصب شده باشد ) .

    با توجه به این که نسخه (Instance) قراردادی فاقد نام است و سایر نسخه ها می بایست دارای نام باشند به آنها نسخه های دارای نام (Named Instance) می گویند . نسخه های دارای نام را می توان هر زمان نصب نمود (قبل  و یا بعد از نسخه قراردادی) .  ابزارهای همراه SQL نظیر SQL Enterprise Manager یک مرتبه نصب خواهند شد و در تمامی نسخه های SQL به صورت مشترک استفاده خواهند شد .

    تاکنون نسخه های متعددی از  MS SQL Server ارائه شده است . استفاده از نسخه های  2000 و 2005  بیش از سایر نسخه ها ، متداول است . هر یک از نسخه های MS SQL Server ، در مدل های مختلف ( با توجه به نوع استفاده و اندازه سازمان متقاضی ) ، ارائه شده اند که در یک مقاله جداگانه به بررسی‌ ویژگی هر یک از آنها خواهیم پرداخت . 

    مقدمه :

    امروزه پس از جمع آوری و بدست اوردن اطلاعات  ، تجزیه و تحلیل داده ها ، یکی از مهمترین  کارهای بانک های اطلاعاتی می باشد . بر همین اساس اکنون یکی از مهمترین معیار تشخیص بانک اطلاعاتی برتر ، امکانات تجزیه و تحلیل  داده ها در آن بانک می باشد .

    از جمله فناوریهای  جدید  در جهت تحلیل داده  ، سیستم Olap  می باشد . Olap که در چند سال اخیر مطرح گشته است و هر ساله راه تکامل خود را طی می نماید یک قابلیت وصف ناپذیر در جهت بدست آوردن اطلاعات کامل تر و دقیق تر از داده های موجود در پایگاه داده ها  می باشد .

    درسالهای گذشته و قبل از مطرح شدن عملیات Olap ، نگهداری اطلاعات گذشته یا انبارکردن داده ها مطرح نبود  اما اکنون  جهت تحلیل داده ها برای انجام عملیات Olap   نیازمند انبار کردن داده ها

    می باشیم .

    جهت بررسی به عملکرد Olap میتوان  به نرم افزار های پایگاه داده قدرتمند مانند  Sql Server  یا Oracle مراجعه نمود و با نحوه عملیات Olaping آشنا شد .

    بر همین اساس از آنجا که کار با Sql Server   راحت تر و در عموم بیشتر کاربرد دارد و همچنین آشنایی با آن نزد برنامه نویسان پایگاه داده بیشتر است ، بحث Olaping در این مقاله در Sql server 2000 مطرح می گردد .

     

    تاریخچه    SQL SERVER :

     IBM در دهه  ۷۰ زبانی  با نام  SEQUEL را خاص پرس و جو  (QUERY) از پایگاههای داده ابداع کرد این واژه معادل زبان پرس و جوی ساخت یافته می باشد .

    به مرور بخشهای جدیدی به این زبان اضافه شد تا جاییکه دیگر نه تنها برای پرس و جو بلکه برای ساخت و مدیریت پایگاههای داده و موتور ایمنی پایگاه داده نیز بکار می رفت . IBM   این زبان را به عموم عرضه کرد و پس از آن SQL نامیده شد .

    موتور پایگاه داده امروزی ویرایش متعددی از SQL را بکار می برند . ویرایش مورد استفاده  SQL SERVER  نیز   (T-SQL)   TRANSACT –SQL   نام دارد .

    مایکروسافت در ابتدا SQL SERVER  را با همکاری SYBASE  برای اجرا در محیط OS/2 طراحی کرد ، هنگامیکه مایکروسافت و  IBM از هم جدا شدند ، مایکروسافت کار را با سیستم عامل جدید و شبکه خود تحت عنوان سرویس دهنده  پیشرفته ویندوز NT ادامه داد . در این مقطع مایکروسافت تصمیم گرفت  SQL SERVER   را شخصا برای محصول جدید خود NT  توسعه دهد. نام این محصول جدید  SQL SERVER 4.2  بود که بعدها به 4.21 ارتقا یافت .

    پس از جدا شدن مایکروسافت و SYBASE   ، شرکت اخیر موتور پایگاه داده خود را برای اجرا بر روی ویندوز NT  توسعه داد . این محصول (SYBASE ADAPTIVE SERVER  ENTERPRISE )   نامیده میشود .و مایکروسافت ویرایش ٦ وسپس ٥/٦ را عرضه کرد . ویرایش ٧ این محصول با قابلیت اجرا در محیط های  NT  و ویندوز های   95 و 98 معرفی شد . در این ویرایش تفکیک عمده ای نسبت به کد  SYSBASE  ایجاد شده است .

    ویرایش های قبلی از این نظر بسیار وابسته به SYBASE بودند . اما در ویرایش ۷ تیم مایکروسافت بتدریج کد مزبور را دوباره نویسی کرد و آن را تغییر داد . این شرکت ضمن ساختار دهی مجدد هسته مرکزی موتور پایگاه داده ، یک بهینه ساز پرس و جوی پیشرفته و پیچیده و یک موتور ذخیره سازی پایگاه داده پیشرفته  را نیز معرفی کرد .

     Sql Server 2000از این کد جدید بهره می گیرد و دارای ویژگیهای قابل ملاحظه ای می باشد . همچنین قابلیت اطمینان ، در دسترس بودن محصول و توسعه پذیری  آن افزایش یافته و در کل کار را برای  راهبران پایگاه داده ساده تر کرده است .

     

    SQL SERVER  چیست ؟

    SQL SERVER  یک سیستم پایگاه داده رابطه ای است به صورتی که CLIENT ها درخواست خود  (QUERY)  را به SQL SERVER  فرستاده و  SQL SERVER نتایج را به  CLIENT  باز می گرداند .

    SQL SERVER مجموعه ای از مؤلفه ها (COMPONENTS)  می باشد که با همدیگر کار

    می کنند و برای نیازهای داده های ذخیره شده می باشد  که شامل قسمتهای زیر است .

    OLTP   (ONLINE TRANSACTION PROCCESSING )

    OLAP   ( ONLINE ANALITICAL PROCCESSING)

    که وظایف هر کدام بصورت زیر است :

    در پایگاه داده  OLTP   :

    سازماندهی در جدول روابط

    نرمال سازی و حذف دوگانگی داده ها

     اطلاعات فقط یکبار ذخیره می شوند .

    افزایش دقت  دراضافه کردن  یا تغییر سریع داده ها توسط تعداد زیادی کاربر همزمان

    2- در پایگاه داده  OLAP  :

    سازماندهی در اجازه تجزیه و تحلیل و خلاصه سازی  مقدار زیادی از داده ها با سرعت بالا

    سازماندهی در مدیریت  SQL SERVER

    سازماندهی داده های ذخیره شده

    سازماندهی در روابط  بین داده  در پایگاه داده ها

    قابلیت بازیابی

     

    اهداف  SQL SERVER :

    استفاده آسان

    مقدماتی از مراحل سودمند سرویس Olap

    موتور بانک داده  روابط کاملا صعود پذیر

    سرویس دهی گروهی بانک اطلاعاتی  به کاربران

    دسترسی هزاران کاربر بصورت همزمان

    قابلیت مدیریت ترافیک در صفحات وب جهانی

    قابلیت تنظیم خودکار موتور بانک اطلاعاتی

    بدست آوردن  منابع بصورت پویا در زمان اتصال کاربران

    آزاد سازی منابع در زمان قطع ارتباط کاربران

    پیشرفت در زمینه امنیتی

    پیشرفت در ارائه سرویسهای تحلیل داده

     

    آشنایی با Analysis Services  و نحوه نصب آن :

    در Sql Server 200  امکاناتی با عنوان Analysis Services  قرار داده شده است که قابلیت تجزیه و تحلیل اطلاعات را دارا می باشد همچنین این سرویس قادر است اطلاعات آماری نیز از بانک اطلاعاتی تهیه کرده و ارائه کند.

    نحوه نصب کردن Analysis Service  شامل مراحل زیر است :

    در صفحه نصب Sql Server 2000  گزینه Sql Server 2000 Components را انتخاب کرده و سپس گزینه Install Analysis Services  را انتخاب میکنیم .

    پس از نصب از مسیر زیر برنامه Analysis Manager  را انتخاب میکنیم

    Start­­­­­> Programs­­­­­>Microsoft Sql Server ­­­­­>Analysis Manager

    برای استفاده از قابلیت Olap در Sql Server 2000 نیازمند به انجام مقدماتی می باشیم که در زیر به ترتیب آورده شده اند :

    اولین قدم نصب منبع سیستم بانک اطلاعاتی می باشد. این قابلیت باعث می شود که اشیا بتواند به بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشند .

    برای این منظور نیازمند اتصال به بانک اطلاعاتی هستیم که آنرا نصب Dns (Data Source Name)  گویند.

    برای این منظور از منوی Start گزینه  Seeting و سپس Control Panel را انتخاب کرده  و سپس بر روی  Data Source  (Odbc)  دو بار کلیک می کنیم .

    اگر از ویندوز 2000 و یا  Xp   استفاده شود از مسیر زیر استفاده می کنیم :

    Start ­­­­­> Setting ­­­­­> Control Panel ­­­­­> Administrative Tools ­­­­­>

    Data source (odbc)

    سپس از برگه System Dns  گزینه Add را کلیک کرده و  گزینه  Microsoft Access Driver (*.Mdb)  را انتخاب نموده  Finish  را کلیک میکنیم .

    در صفحه نام منبع داده (Data Source Name)   نام بانک اطلاعاتی را انتخاب می کنیم .

    بعنوان مثال می توان از مسیر زیر از بانک اطلاعاتی نمونه موجود در Sql Server 2000  استفاده کنیم :

    C:\Program Files\Microsoft  Analysis Service\Sample\foodmart2000.mdb

    صفحه ای مانند شکل زیر نمایش داده می شود  :

     

    شکل (1) :

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    سپس در قسمت Odbc Microsoft Access Setup  ،  گزینه Ok  را انتخاب کرده همچنین  در Odbc Data Source Administrator نیز گزینه Ok را می زنیم .

    حال به برنامه  Analysis Manager  که از برنامه های موجود در  Sql Server 2000

    می باشد رفته و آنرا اجرا میکنیم .

    صفحه ای به شکل زیر خواهیم دید :

     

    شکل (2) :

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    نصب پایگاه داده و منبع آن :

    برای نصب ساختار  پایگاه داده مراحل زیر دنبال میشود :

    در برنامه Analysis Manager  در سمت چپ گزینه Console Root دیده  میشود  که زیر منوی آن Analysis Services می باشد ، با باز کردن آن نام سرویس دهنده (Server)  مشاهده می شود ،که با کلیک راست بر روی آن و انتخاب گزینه New Data Bases  یک پنجره محاوره ای باز شده و خواهان نام پایگاه داده می باشد .  با انتخاب نام و سپس کلیک بر روی دکمه Ok  پنجره بسته شده و مشاهده میشود که در قاب درختی Analysis Manager  با کلیک بر روی نام سرویس دهنده بانک اطلاعاتی ایجاد شده مشاهده می شود . ( برای مثال نام این بانک را Tutorial  قرار می دهیم . )

    اگر بر روی نام بانک اطلاعاتی کلیک کنیم گزینه های زیر را مشاهده میکنیم :

    Data Sources

    Cubes

    Shared Dimension

    Mining Model

    Database Rules

    مانند شکل زیر :                                            

     شکل (3)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    حال به برقراری اتصالات بانک اطلاعاتی می پردازیم . در قاب درختی Analysis Manager بر روی گزینه Data Sources  که در زیر منوی نام بانک اطلاعاتی قرار دارد کلیک راست میکنیم و سپس گزینه New Data Source را انتخاب می کنیم و در قسمت Data Link Properties  برگه Provider  و سپس گزینه Microsoft OLE db Provider For ODBC Drivers را انتخاب می کنیم .

    مانند شکل زیر :

    شکل (4) :

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    از برگه Connection و در قسمت  Use Data Source Name  نام بانک داده را  انتخاب

    می کنیم . ( در اینجا نیز بطور مثال نام  Tutorial را انتخاب می کنیم . )

    سپس بر روی دکمه Test Connection  کلیک کرده و در صورت صحیح بودن انجان عملیات پیغام Test Connection Succeeded  را مشاهده می کنیم .

    شکل (5) :

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    پس از برقراری ارتباط با بانک اطلاعاتی نوبت به ساختن مکعب (Cube)  میرسد . مکعب ها یک ساختار چند بعدی از داده ها می باشند و تشکیل شده از مجموعه ای از ابعاد و مقادیر می باشند .

    برای آشنایی بیشتر با مکعب ها در زیر  تعریف مایکروسافت از مکعب  آمده است :

    یک مکعب مجموعه ای از دادههای ذخیره شده است که امکان تجزیه و تحلیل سریع و سهل داده ها را فراهم می کند . داده های ذخیره شده در مکعب بر اساس ابعاد ، تجزیه و تحلیل می شوند .  این ابعاد  می توانند زمان یا ناحیه باشند . برای مثال می توان فروش را بر اساس سال ، فصل ، ماه  ، هفته ، روز  و یا حتی ساعت و دقیقه نگهداری کرد و یا آمار فروش را بر حسب کشور ، ایالت ، شهر و حتی  مناطق پستی شهر تقسیم بندی نمود .

    در ادامه کار برای مثال از بانک اطلاعاتی Foodmark  که در شاخه Sample  در  Sql Server 2000 قرار دارد استفاده می کنیم و فرض می شود که کلیه  مراحل  قبل انجام شده  و نام بانک اطلاعاتی Tutorial  درج گردیده است که در حقیقت نام دیگری برای Foodmark  میباشد .

  • فهرست و منابع پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟

    فهرست:

    مقدمه...................................................................................................................................................... 1

    2- تاریخچهSql Server............................................................................................... 1

    2-1- Sql Server  چیست ؟...................................................................................................... 2

    2-2- اهداف  Sql Server.......................................................................................................... 3

    3-آشنایی با Analysis Services  و نحوه نصب آن.............................................................................. 4

    4- نصب پایگاه داده و منبع آن.................................................................................................................. 6

    5- نحوه ایجاد Cube............................................................................................................................ 10

    6- پیمانه چیست؟                                                                                                         11

    6-1- نحوه اصافه کردن بعد به مکعب............................................................................................ 14

    6-2- طراحی منبع و پردازش مکعب .......................................................................... 16

    6-3- ایجاد مکعب پدر و فرزند.................................................................................................... 18

    6-4- ویرایش اطلاعات مکعب ................................................................................ 20

    7- سرجمع (Aggregation) چیست؟............................................................................... 23

    7-1- درک مفاهیم انبار کردن داده ها ......................................................................... 24

    7-2- درک مفاهیم انبار داده خاص  (Data Marts)...................................................... 25

    7-3- ایجاد انبار داده ها ........................................................................................ 26

    8- سرویسهای Meta data........................................................................................... 27

    9- عضو محاسبه شده  Calculated Member  .................................................................. 28

    9-1- ایجاد عضو محاسبه شده.................................................................................. 28

    9-2- چگونگی مشاهده اطلاعات عضو محاسبه شده.......................................................... 33

    9-2-1- Roles در مکعب چیست ؟................................................................. 34

    9-2-2- نحوه ایجاد Role  در مکعب................................................................ 35

    9-2-3- نحوه ایجاد Role در بانک اطلاعات ....................................................... 37

    9-2-4 - خواص اعضا (member property)................................................... 38

    10- نحوه ایجاد  Member Property............................................................................. 38

    11- ایجاد ابعاد مجازی ................................................................................................. 39

    12- استخراج داده چیست ؟   (    Olap Data Mining)...................................................... 41

    13- نحوه ایجاد Data Mining Model........................................................................... 42

    14- فهرست منابع                                                                                                         47

     

     
     
    منبع:

     

    http://www.Microsoft.com

    2-آموزش مایکروسافت  Sql Server 2000 در 21 روز

    مؤلف :  ریچارد وی مایر    ترجمه : پریسا گوهری     انتشارات : نص

                   3 - http://www.Olap.com

                   4 - Microsoft Sql Server 2000 Concept & Tutorial             

پروپوزال در مورد پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟, گزارش سمینار در مورد پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟, تز دکترا در مورد پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟, رساله در مورد پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟, پایان نامه در مورد پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟, تحقیق در مورد پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟, مقاله در مورد پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟, پروژه دانشجویی در مورد پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟, تحقیق دانشجویی در مورد پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟, مقاله دانشجویی در مورد پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟, پروژه دانشجویی درباره پروژه Olap چیست و چگونه کار می‌ کند؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت