روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران)

تعداد صفحات: 40 فرمت فایل: word کد فایل: 3584
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران)

     

    1- مقدمه

    در دنیای امروز میزان بهره‏گیرى مطلوب و بهینه از منابع و امکانات موجود در جهت نیل به اهداف اقتصادى یکى از معیارهایى است که درجه توسعه‏یافتگى جوامع را نمایان مى‏سازد. بهره‏ورى در استراتژى توسعه اقتصادى کشورها، امروزه جایگاه ویژه‏اى پیدا کرده است، به گونه‏اى که هم در سطح خرد و هم در سطح کلان تمامى گروه‏هاى مختلفى که در ارتباط با مسایل اقتصادى قرار دارند و انگیزه‏هاى رشد و ترقى را در فکر مى‏پرورانند، توجه خاصی بدان دارند.

     بهره‏ورى به عنوان معیار بهبود وضعیت اقتصادى هم در مؤسسات تولیدى و خدماتى و هم در سطح فعالیت‏هاى بخش‏هاى مختلف اقتصادى و کل اقتصاد، مورد توجه قرار دارد. برخلاف معیار سود که تا مدت‏ها تصور مى‏شد نشان‏دهنده کارآیى و عملکرد مثبت یک واحد تولیدى و خدماتى مى‏باشد، در حالى که تحت تأثیر شدید قیمت‏هاى کالاهاو خدمات قرار دارد، بهره‏ورى به دور از نوسانات قیمت در بازار، قدرت انعکاس واقعیات و درجه موفقیت واحدهاى تولیدى و خدماتى را دارا مى‏باشد. اهمیت بهره‏ورى در افزایش رفاه ملى، امروزه، به طور عام پذیرفته شده است. تمام فعالیت‏ هاى انسانى از بهبود بهره‏ورى منتفع مى‏گردد. افزایش در محصول ناخالص ملى (GNP)، بیش‏تر بر اثر بهبود در میزان بهره‏مندى مطلوب از منابع به وجود مى‏آید، تا به کارگیرى کار و سرمایه اضافى. همچنین افزایش بهره‏ورى مستقیماً بر سطح زندگى مؤثر است، زیرا سهم مشارکت گروه‏هاى ذى‏نفع از دستاوردهاى حاصل از بهره‏ورى چنانچه توزیع صحیحى انجام گیرد در رفاه اجتماعى تأثیر قابل ملاحظه‏اى خواهد گذاشت.

    در میان دستورالعمل‏هاى شرعى دین مقدس اسلام به تعالیمى برخورد مى‏کنیم که تا حد زیادى مفهوم بهره‏ورى را در ذهن متجلّى مى‏سازند. به عنوان مثال می توان از این تعالیم نام برد: نهى از اسراف و تبذیر، حقوق افراد نسبت‌به یکدیگر، ناظر بودن خدا بر اعمال،  اعتقاد به معاد، احکام مربوط به زمین‏هاى بایر، مساوى‌نبودن دو روز یک مسلمان،  نهى از کفران نعمت،  اهمیت رشد و توسعه.

    در کشور ما از سال 1363 قانون بانکدارى بدون ربا اجرا شده است. مهم‏ترین سؤالى که پس از گذشت 20 سال از اجراى آن مطرح مى‏شود این است که آیا پس از این تغییر، کارایى و بهره‏ورى بانکدارى افزایش یافته است یا خیر؟

     در این مطالعه سعى کرده‏ایم با تمرکز بر یکى از بانک‏ها به عنوان نمونه‏اى از بانکدارى اسلامى در ایران، نخست به این سؤال اساسى پاسخ دهیم که آیا بانکدارى اسلامى در ایران طى سال‏هاى 1371 تا 1380 داراى رشد بهره‏ورى و حرکت رو به جلو بوده است یا خیر و ثانیاً محاسبه بهره‏ورى براساس روش‏هاى مختلف و رویکردهاى متفاوتى که نسبت به مفهوم بانکدارى در ادبیات اقتصادى مطرح است، در نمونه مورد مطالعه چه تفاوت‏هایى را در نتایج در بر خواهد داشت و نتایج مختلف چگونه قابل توجیه و تفسیر خواهند بود و ثالثاً برخى از عوامل مؤثر بر تغییرات بهره‏ورى در بانکدارى اسلامى آیا از نظر اقتصاد سنجى داراى توجیه مى‏باشند یا خیر.

     

    2- ادبیات تحقیق‏

     مقالات و تحقیقات بسیار زیادى در جهان امروز پیرامون تجزیه و تحلیل عملیات بانکدارى انجام گرفته است که با الگوهاى بسیار متنوعى به تخمین توابع هزینه، تولید، سود و اندازه‏گیرى مقادیر کارایى و بهره‏ورى اقدام کرده‏اند؛ اما نکته‏اى که باید توجه نمود این است که نسبت به ماهیت بانک در بین مطالعات انجام گرفته یک اتفاق نظر عمومى وجود ندارد. این که بانک همانند یک بنگاه تولیدى عمل مى‏کند و یا همچون یک واسطه‏گر مالى بین سپرده‏گذاران و وام گیرندگان نقش ایفا مى‏کند، خود یکى از معضلاتى است که در بین اقتصاددانان، اجماعى نسبت به آن وجود ندارد.

     اساساً در بین کارهاى انجام شده مى‏توان سه رویکرد عمده را نسبت به ماهیت بانک مشاهده کرد:

     1 رویکرد تولیدى؛([1]) 2- رویکرد واسطه‏گرى؛(2) 3- رویکرد مدرن.(3)

     دو‌رویکرد اول در واقع مبتنى بر نظریه‏هاى اقتصاد خرد کلاسیکى مى‏باشند‌ وتنها وجه افتراق آن دو نوع نگاهى‌است‌که‌به‌عملیات بانکى مى‏شود،‌اما‌رویکرد سوم با مطرح کردن پارامترهایى ‌همچون مدیریت ریسک‌و‌پردازش اطلاعات، نسبت‌به مباحث نظرى اقتصاد‌خرد کلاسیک تمایزات عمده‏اى دارد.

      اساساً مهم‏ترین بخش از مطالعه کارایى و بهره‏ورى و ارزیابى عملکرد بانک، شناخت و تعریف صحیحى از نهاده‏ها و ستانده‏هاى بانک مى‏باشد. به طور کلى تعریف نهاده‏ها و ستانده‏ها در بخش‏هاى خدماتى سخت است و نیاز به دقت و تأمل ویژه‏اى دارد ودر مورد بانک‏ها این مشکل مضاعف مى‏شود. آیا در بانک‏ها فقط نیروى کار و سرمایه نهاده مى‏باشد و حاصل این نهاده‏ها تولید سپرده‏ها و تسهیلات است و یا آن که نیروى کار و سرمایه به اضافه سپرده‏هاى بانکى، محصولى به نام تسهیلات تولید مى‏کنند؟ در محاسبه سپرده‏ها و تسهیلات آیا بایستى حجم آن‏ها در نظر گرفته شود و یا تعداد آن‏ها باید لحاظ گردد؟ این گونه سؤالات و پاسخى که بدان‏ها داده مى‏شود در واقع مبناى اختلاف در روش‏هاى مختلف مطالعاتى مى‏باشد به عبارت دیگر هر رویکردى که نسبت به بانک اتخاذ کنیم، ما را به تعریفى خاص از عوامل تولید بانک و محصولات ارایه شده توسط بانک رهنمون خواهد شد. بر همین اساس روش‏هاى تجزیه و تحلیل بعدى نیز که مبتنى بر ورودى‏ها و خروجى‏هاى بانک انجام مى‏گیرد نتایجى را منعکس مى‏سازد که احتمال تفاوت با سایر روش‏ها و رویکردها دارد.

     

    3- روش تحقیق

    در این تحقیق نهاده ها و ستانده های بانک کشاورزی طی سالهای 1371 تا 1380 محاسبه شده و آنگاه شاخص بهره وری کل عوامل تولید (TFP) براساس سه رویکرد تولیدی، واسطه گری مالی و واسطه گری تعدیل یافته تعیین شده است. در نهایت ضمن تجزیه و تحلیل آمار و نتایج بدست آمده، تاثیر عوامل مختلف بر روی تغییر بهره وری بانک بررسی شده و توابع رگرسیون مربوطه تخمین زده شده است

     

    4- بحث و بررسی

    الف- رویکرد واسطه‏ گرى تعدیل یافته‏

     با توجه به مزایا و معایب موجود در دو رویکرد تولیدى و واسطه‏گرى، طبیعى است که اعتماد به هریک از آن‏ها به تنهایى خالى از تسامح نمى‏باشد.

     سلامى‌(1379) با ارایه روشى حد وسط در واقع رویکرد واسطه‏ گرى را تا حدى تعدیل نموده است و با استفاده از شاخص‏هاى مقدارى، نهاده‏ها و ستانده‏هاى بانکى را محاسبه نموده است. در این رویکرد عملیات بانکدارى در دو مرحله به تصویر کشیده مى‏شود. در مرحله اول نهاده‏هاى نیروى کار و سرمایه طى‌یک فرآیند‌عملیاتى محصولى‌به نام سپرده‏هاى بانکى را تولید‌مى‏کنند.‌پس از‌به دست آمدن این سپرده‏ها که وجوه تحت اختیار بانک مى‏باشد بانک در گام بعدى که در واقع مرحله دوم بانکدارى مى‏باشد با صرف نیروى کار و سرمایه، این سپرده‏ها را به تسهیلات تبدیل مى‏کند. بدین ترتیب سپرده‏ها در مرحله اول ستانده حساب مى‏شوند ولى در مرحله دوم در کنار نیروى کار و سرمایه به عنوان نهاده عمل مى‏نمایند تا تسهیلات که محصول نهایى بانک است به دست آید. به عبارت دیگر بانک در مرحله اول کالاى واسطه‏اى به نام سپرده تولید مى‏کند و آن گاه از این کالا در فرآیند تولیدى مرحله دوم استفاده مى‏نماید.‌هزینه‏اى‌که در این فعل‌و‌انفعال بر بانک تحمیل‌مى‏شود در مجموع از یک طرف هزینه‏هاى نیروى کار‌و‌سرمایه‌و‌سود‌پرداختى به سپرده‏هاست که در حقیقت قیمتى مى‏باشد که بانک براى جذب سپرده‏هاى بیش‏تر لازم است بپردازد. از طرف دیگر آنچه بانک ارایه نموده است تسهیلات اعطایى مى‏باشد.

     در این روش ابتکارى براى محاسبه نهاده‏ها و ستانده‏ها از شاخص‏هاى مقدارى آن‏ها استفاده مى‏گردد. بدین ترتیب که در ناحیه نهاده‏ها با توجه به این که مى‏دانیم حاصل‏ضرب مقدار در قیمت، مساوى هزینه نهاده‏ها مى‏باشد، و با عنایت به این که همین رابطه بین شاخص‏هاى آن‏ها نیز برقرار است، با تقسیم شاخص هزینه‏اى بر شاخص قیمتى، شاخص مقدارى هر نهاده به دست مى‏آید. همچنین در جانب ستانده‏ها با تقسیم شاخص درآمدى بر شاخص قیمتى ستانده، شاخص مقدارى ستانده‏ها محاسبه مى‏گردد. این نحوه محاسبه که با تمرکز بر روى هزینه‏ها و درآمدهاى بانک، نهاده‏ها و ستانده‏ها را به شاخص‏هاى مقدارى‌تبدیل مى‏نماید تا حد زیادى از اشکالات مربوط‌به محاسبه نهاده‏ها و ستانده‏ها ‌در ‌دو‌ رویکرد ‌تولیدى‌ و‌ واسطه‏گرى‌ مصون ‌مى‏باشد. ‌هرچند‌شیوه‏هاى‌محاسبه‌این شاخص‏هاى ‌مقدارى و در نظر گرفتن نهاده‏ها و ستانده‏هاى واقعى بانکى همچنان نیازمند دقت ویژه‏اى مى‏باشد.

     

    - دیدگاه اقتصادى (حالت اول)

    اندازه‏گیرى نهاده‏هاى بانک کشاورزى‏

    به طور کلى نهاده‏هاى بانک که در فرایند تولید وجود دارند عبارت خواهند بود از:

     1 دارایى‏هاى ثابت (سرمایه)؛

     2 نیروى کار؛

     3  سپرده‏هاى بانکى؛

     4  اعتبارات مالى دریافتى از منابع داخلى؛            ستانده‏هاى واسطه‏اى‏

    5 واسطه‏هاى فیزیکى؛

     در رویکرد تعدیل‏یافته‏اى که در پیش گرفته‏ایم براى هر نهاده شاخص مقدارى محاسبه کرده‏ایم. روش کار بدین ترتیب بوده است که با توجه به آمارهاى موجود در بانک کشاورزى هزینه هر نهاده استخراج شده است، سپس با تقسیم هزینه هر سال بر هزینه آن نهاده در سال پایه (1371)، شاخص هزینه‏اى نهاده را به دست آورده‏ایم.از طرف دیگر قیمت هر نهاده را نیز با توجه به نوع نهاده و آمارهاى موجود به دست آورده‏ایم و شاخص قیمتى آن را نیز از تقسیم قیمت هر نهاده در هر سال بر قیمت آن نهاده در سال پایه محاسبه نموده‏ایم. به این ترتیب با داشتن شاخص هزینه‏اى و شاخص قیمتى با توجه به این که هزینه عبارت است از حاصل‏ضرب قیمت در مقدار، از تقسیم شاخص هزینه‏اى هر نهاده بر شاخص قیمتى آن، شاخص مقدارى هر نهاده را حساب کرده‏ایم. پس از به دست آوردن شاخص‏هاى مقدارى تمام نهاده‏ها با استفاده از شاخص ترنکویست - تایل، اقدام به تجمیع شاخص‏هاى مقدارى تک‏تک نهاده‏ها نموده‏ایم و به یک شاخص کلى براى تمام نهاده‏هاى بانک کشاورزى دست یافته‏ایم.

     

     نهاده دارایى‏هاى ثابت (سرمایه)

     اساساً دارایى‏هاى ثابت را در حسابدارى به طرق مختلفى تقسیم‏بندى مى‏کنند. یک تقسیم‏بندى از انواع مختلف تقسیم‏بندى‏هاى آن، عبارت است از:

    1  دارایى‏هاى منقول که شامل وسایط نقلیه، ماشین آلات و اثاثیه مى‏باشند.

     2  دارایى‏هاى غیر منقول که شامل ساختمان و زمین مى‏باشند.

     به طور کلى با نگاهى دقیق و اقتصادى، دارایى‏هاى ثابت داراى سه نوع هزینه مى‏باشند که جمع هر سه را به عنوان هزینه کل سرمایه در نظر گرفته‏ایم. این سه هزینه عبارتند از: هزینه استهلاک، هزینه تعمیر و نگهدارى و هزینه فرصت.

    اعطایى در قالب‌عقد قرض‏الحسنه از کل تسهیلات اعطایى یک  میانگین وزنى بین نرخ‏هاى سود و کارمزد محاسبه نموده‏ایم.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران)

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    - ابراهیمى‏نژاد، مهدى؛ «سازمان‏هاى مالى و پولى بین‏الملى»؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‏انسانى دانشگاه‏ها؛ تهران؛ 1378.

    2-ابطحى،‌حسن‌و‌کاظمى؛‌بابک؛ «بهره‏ورى»؛‌مؤسسه‌مطالعات‌و‌پژوهش‏هاى‌بازرگانى؛‌تهران؛ 1375.

    3-اخلاقى فیض آثار، هادى؛ «بررسى تغییرات کارایى نظام بانکى طى سال‏هاى 75-1347 (با تأکید بر بانک‏هاى تجارى)»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ دانشکده اقتصاد؛ دانشگاه تهران؛ 1377.

    4-اسلامى، زهرا؛ «بررسى عملکرد سپرده‏ها و تسهیلات اعطایى قرض‏الحسنه در سیستم بانکى و صندوق‏هاى قرض‏الحسنه طى دوره 1373-1368»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ مؤسسه علوم بانکى؛ تهران؛ 1376.

    5-العسکرى، ابو هلال؛ «معجم الفروق الغویه»؛ تحقیق: مؤسسه نشر اسلامى؛ چاپ: جامع مدرسین؛ چاپ اول؛ قم؛ 1412 (ه . ق).

    6-امامى میبدى، على؛ «اصول اندازه‏گیرى کارایى و بهره‏ورى (علمى - کاربردى)»؛ مؤسسه مطالعات و پژوهش‏هاى بازرگانى؛ تهران؛ 1379.

    7-امیرى، هادى؛ «بررسى و تعیین کارایى بانک‏هاى تجارى در ایران»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ دانشگاه تهران؛ 1380.

    8-انصارى، بهرخ؛ «هزینه یابى عقود اسلامى و یافتن سازمان و تشکیلات بهینه شعب بانک کشاورزى»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ مؤسسه آموزش عالى بانکدارى؛ تهران؛ 1374.

    9-اورعى،‌سید کاظم‌و‌پیماندار،‌محمد‌صادق؛‌ «تحلیل‌و‌محاسبه‌بهره‏ورى»؛ کتاب مرو؛ تهران؛ 1378

    10- بالتروپ، کریستوفر جى و دایانا مک فتن؛ «تفسیر گزارش‏ها و صورت‏هاى مالى بانک‏ها»؛ ترجمه کارشناسان اداره مطالعات و سازمان‏هاى بین‏المللى؛ مؤسسه تحقیقات پولى و بانکى مرکزى؛ چاپ دوم؛ تهران؛ 1377.

    11-بانک کشاورزى؛ گزارش‏هاى عملکرد سال‏هاى 1380-1371.

    12-بانک‌کشاورزى؛ گزارش‏هاى‌حسابرسى‌داخلى‌بانک‌380-1371‌؛‌اداره کل بازرسى و حسابرسى.

    13-پروکوپنکو، جوزف؛ «مدیریت بهره‏ورى»؛ ترجمه محمدرضا ابراهیمى مهر؛ مؤسسه کار و تأمین اجتماعى؛ تهران؛ 1372.

    14-و پیندا، آنتونیو؛ «اندازه‏گیرى و تحلیل بهره‏ورى»؛ ترجمه گروه مترجمان؛ انتشارات کارآفرینان بصیر؛ تهران؛ 1378.

    15-توانپوره پاوه، مصطفى؛ «اندازه‏گیرى و تجزیه و تحلیل بهره‏ورى در فولاد ایران»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ دانشگاه تربیت مدرس؛ تهران؛ 1373.

    16-توتونچیان، ایرج؛ «پول و بانکدارى اسلامى و مقایسه آن با نظام سرمایه دارى»؛ مؤسسه فرهنگى هنرى توانگران؛ تهران؛ 1379.

    17-جان‏جى، بلچر و جى، آر؛ «راهنماى جامع مدیریت بهره‏ورى»؛ معاونت اقتصادى بنیاد مستضعفان؛ تهران؛ 1374.

    18-خاورى، محمود رضا؛ «حقوق بانکى»؛ مؤسسه علوم بانکدارى ایران؛ تهران؛ 1375.

    19-درى نجف آبادى، قربانعلى؛ «بهره‏ورى»؛ تهران؛ 1374.

    20-دشتى مقدم، محسن؛ «برآورد بهره‏ورى موجودى سرمایه در بخش کشاورزى»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ دانشگاه تهران؛ 1376.

    21-ربیعى رودسرى، منیژه؛ «بانک و بانکدارى در ایران»؛ تهران؛ 1372.

    22-سابورا یامادا؛ «اندازه‏گیرى و تجزیه و تحلیل بهره‏ورى در کشاورزى»؛ ترجمه غلامرضا حیدرى و دیگران؛ مرکز مطالعات برنامه ریزى و اقتصاد کشاورزى؛ تهران؛ 1374.

    23-سازمان برنامه و بودجه؛ گزارش‏هاى آمارى سال‏هاى 1380-1371.

    24-سلامى، حبیب‏اللَّه؛ «تعیین اندازه مطلوب واحدهاى مرتعدارى با استفاده از شاخص بهره‏ورى کل عوامل تولید»؛ مجله اقتصاد کشاورزى و توسعه؛ شماره 32؛ صص 33-15؛ 1379.

    25-؛ «مفاهیم و اندازه‏گیرى بهره‏ورى در کشاورزى»؛ مجله اقتصاد کشاورزى و توسعه، شماره 18؛ صفحه 7؛ 1376.

    26-شن،‌جرج‌سى؛ «اندازه‏گیرى‌و‌تحلیل‌بهره‏ورى»؛‌با‌معاونت‌برنامه‏ریزى‌بنیاد‌مستضعفان؛‌تهران؛‌1372

    27-شى مى‏زو، ماسایوشى و دیگران؛ «اندازه‏گیرى بهره‏ورى ارزش افزوده و روش‏هاى تجربى براى بهبود مدیریت»؛ سازمان بهره‏ورى ملى ایران؛ تهران؛ 1373.

    28-طلاچى لنگرودى، حسین؛ «بهره‏ورى و عوامل مؤثر بر آن در بانک کشاورزى»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ دانشگاه تهران؛ 1379.

    29-قدس الهى، محمد؛ «بررسى عملکرد چهار عقد اسلامى در چهار بانک تجارى ایران (1369-1363)»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ مؤسسه آموزش عالى بانکدارى؛ تهران؛ 1371.

    30-قوامى،‌محمد‌على؛‌ «حسابرسى‌بانک‏هاى‌تجارى»؛‌نشریه‌سازمان حسابرسى؛ شماره 132؛ 1378.

    31-گلریز، حسن؛ «فرهنگ توصیفى اصطلاحات پول، بانکدارى و مالیه بین‏الملل (انگلیسى - فارسى)»؛ تهران؛ 1376.

    32-مشکین، فردریک و دیگران؛ «پول، ارزى و بانکدارى»؛ سازمان مطالعه و تدوین ... (سمت)؛ تهران؛ 1378.

    33-مفاهیم اساسى بهره‏ورى»؛ ترجمه معاونت اقتصادى بنیاد مستضعفان؛ تهران؛ 1375.

    34-مقدمه‏اى بر اندازه‏گیرى بهره‏ورى در بخش خدمات»؛ ترجمه معاونت اقتصادى بنیاد مستضعفان؛ تهران؛ 1375.

    35-موسایى، میثم؛ «بررسى عملکرد بانکدارى بدون ربا در ایران»؛ مؤسسه مطالعات و پژوهش‏هاى بازرگانى؛ تهران؛ 1375.

     

    36_ Barbara, Casu and Claudia Girardone ; "Efficiency of Large Banks in the Single European Market" ; 2002 ; http://mubs.mdx.ac.uk/research/discussion_papers/economics /econpaperno201.pdf

    37_ Ferrier Gary & Lovell Knox; "Measuring cost efficiency in banking: Ecomometric and linear programming evidence"; 0991; journal of Econometrics; vol. 64; issue. 1_2; PP. 922_542.

    38_ Mundel, Marvin. E ; "Measuring the Productivity of Commercial Banks" ; First Printing 6891 ; publisher: productivity pr ; ISBN: 2146197250.

    39_ Molyneux Philip, Veuer Altunbas and Edward Gardner; "Efficiency in European Banking"; 7991; published by john wiley & sons, ISBN: 2112691740.

    40_ Oscar, L and Herrera, V ; "Guatemala: Banking Technology and its CharacteristicsAScaleEconomiesModel";2002; www.banguat.gob.gt/publica/doctos/bgdocto10.pdf.

    41_ Owyong, David. T ; "Productivity Growth: Theory and Measurement" ; A.P.O Productivity Journal ; http://www.apo_tokyo.org/productivity/610_prod.htm.

    42_ Vivas, Analozano and other ; "An Efficiency Comparison of European Banking Systems Operating under Different Environmental Conditions" ; Journal of Productivity Analysis ; No. 81 ; PP. 95_77 ; 2002 ; Kluwer Academic Publishers.

پروپوزال در مورد روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران), گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران), تز دکترا در مورد روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران), رساله در مورد روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران), پایان نامه در مورد روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران), تحقیق در مورد روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران), مقاله در مورد روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران), پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران), تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران), مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران), پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بهره وری در بانکداری اسلام بانک کشاورزی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ایران)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت