روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن

تعداد صفحات: 82 فرمت فایل: word کد فایل: 3391
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن

    چکیده:

    هدف اصلی این مطالعه، بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن می باشد که زمین و کیفیت آن یکی از این عوامل می باشد.

    بررسی عوامل مختلف مصرف آب و تولید فاضلاب و غیر قابل نفوذ بودن زمین این روستا به ویژه در مناطق شمالی نشان دهنده وضعیت بحرانی در دفع فاضلاب در روستا است و چنانچه تمهیداتی اجرایی مورد نیاز انجام نگیرد، علاوه بر خسارات وارده بر ساختمان ها و زیر ساخت های موجود در این بخش، سلامتی ساکنین این روستا را نیز تهدید خواهد کرد. با توجه به شعار بین المللی مقابله با مشکلات زیست محیطی با عنوان: زمان آن رسیده است. (It is time for action) در این روستا نیز زمان آن رسیده است که در اسرع وقت، وضعیت نابسامان آلودگی آب و مشکل دفع پساب و فاضلاب که جان و مال اهالی روستای چاه ملک را تهدید می کند را سامان داد.

    کاری که هم اکنون پیش روی شماست هر چند به ظاهر کم حجم و محتوا می باشد، اما به علت اینکه در مورد این منطقه و روستا کار تحقیقاتی و مطالعاتی بسیار کم صورت گرفته است و       می توان این کار را نیز جزء معدود کارهای مطالعاتی در مورد این روستا قرار داد که به نوبۀ خود از ابتکار جدید و نویی برخوردار است.

    Keyword:

    Chahmalek (چاه ملک)

    Waste water (فاضلاب)

    Domestic waste-water (فاضلاب خانگی)

    In filtration (نشت آب)

    Inflow (آب های سطحی نفوذی)

    Sump (چاهک)

    مقدمه:

    از ابتدای تاریخ و از آغاز دورۀ یکجانشینی، روستاها که اولین کانون های تجمع بشریت بوده اند، با کار و تلاش و تحمل سختی ها و مشکلات روبرو بوده اند. به مرور زمان ساکنین روستاها علاوه بر رفع نیازهای خود بار تأمین مواد غذایی مردمی که در شهرها سکنی داشتند را نیز متحمل شدند.

    این در حالی بود که به واسطۀ عدم توجه مسئولان و مقامات کشوری و تخصیص نیافتن بودجۀ لازم به روستاها این مراکز خرابتر شده و از رونق افتاده اند و شهرها از امکانات و بهرۀ بسیار بیشتری برخوردار شده و روز به روز زرق و برق بیشتری به خود گرفته اند.

    مسئلۀ سکونت از مسائل مهمی است که از ابتدا تا کنون توجه بشر را به خود معطوف نموده و در طول دوران مختلف هر یک از جوامع به نحوی خاص به این مسئله پاسخ گفته اند. در عهد حاضر بسیاری از فضاهای زیست روستاهای کشور به صورت ناسازگار با شرایط فرهنگی، اقتصادی، اقلیمی و نیازهای مردمی در آمده و الگوی نامناسبی بدون ایجاد ارتباط منطقی با نیازها و      ارزش های جامعۀ امروزین روستایی ما به وجود آورده است.

    یکی از مسائل متعدد و گوناگونی که شهرها و روستاها را با مشکل روبرو ساخته است، گردآوری و دفع پساب و فاضلاب تولید شده توسط جوامع انسانی است که علاوه بر مسائل بهداشتی و زیست محیطی، چهرۀ سکونتگاه های ما را نیز تهدید می کند.

    طراحی، اجرا و بهره برداری از تأسیسات جمع آوری، تصفیه و دفع فاضلاب مدت هاست که به عنوان یک سرویس عمومی، اساسی و زیر بنایی در جوامع مختلف شناخته شده است. در کشور ما نیز افزایش جمعیت و در نتیجه بالا رفتن مصرف آب سبب پیدایش فاضلاب ها گردیده و اشکالات فراوانی، نظیر مسائل بهداشت عمومی، آۀودگی محیط، به هم خوردن بیلان طبیعی آب و بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی و آلودگی منابع پذیرندۀ آبی شده است.

     

    فصل اول:

     

    طرح تحقیق

     

    1-1 طرح مسئله:

    آیا زمین و جنس آن در روستای چاه ملک باعث ایجاد مشکل دفع فاضلاب شده است؟

    آیا نفوذ ناپذیری زمین در قسمت شمالی روستا تنها مسئلۀ دفع فاضلاب به شمار می رود؟

    2-1 فرضیات:

    زمین و جنس آن در روستای چاه ملک باعث ایجاد مشکل دفع فاضلاب شده است.

    نفوذ ناپذیری زمین در قسمت شمالی روستا تنها مسئلۀ دفع فاضلاب به شمار می رود.

    3-1 روش تحقیق:

    روش تحقیقی که در فرایند جمع آوری اطلاعات و کار در مورد مسئلۀ تحقیق صورت گرفته است، کار میدانی (عکس و مصاحبه) و جمع آوری سایر اطلاعات از منابع گوناگون و به صورت   کتابخانه ای می باشد.

    4-1 نوع تحقیق:

    با توجه به کار صورت گرفته توسط گردآورنده، که تنها به بررسی و مطالعۀ مشکل دفع فاضلاب روستای چاه ملک پرداخته است و کمبود منابع مورد نیاز برای تکمیل اطلاعات، می توان این پایان نامه را از نوع کارهای مطالعاتی بیان کرد.

    5-1 پیشینۀ تحقیق:

    منطقۀ مورد مطالعه از نظر کارهای تحقیقی و مطالعاتی بسیار ضعیف بوده و تقریباً هیچگونه کار مکتوبی در مورد روستا وجود ندارد. تنها طرح هادی روستا مربوط به سال 73 و کار دیگری در مورد معضل دفع فاضلاب روستا (76) توسط اینجانب رؤیت شده است. در سایر منابع تنها به ذکر نام روستا و مختصر اطلاعات ضعیفی که گاهاً اشتباه ذکر شده می توان اشاره نمود.

    6-1 ضرورت تحقیق:

    در حال حاضر بسیاری از مردم از اهمیت موضوع دفع فاضلاب و تصفیۀ آن مطلع هستند. تصفیۀ فاضلاب علاوه بر تأمین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم، پاک نگه داشتن محیط زیست و تولید کود طبیعی، هم اکنون تولید انرژی را هم شامل می شود. (نزدیک به 70% گازهای طبیعی تولید شده در انبارهای هضم لجن را گاز متان تشکیل می دهد.)[1]

    با توجه به اهمیت موضوع و مشکلی که سال هاست مردم روستا را آزار داده است، گردآورنده را مجاب به جمع آوری اطلاعات در این مورد بخصوص نمود.

    7-1 کاربرد نتایج:

    نتایج و مطالعات صورت گرفته در فصل 5 و 6 می تواند راهنمای مناسبی در شناسایی نوع و جنس خاک روستا، انتخاب بهترین روش شبکۀ فاضلاب در مناطق کویری و همچنین در استفاده از انواع جنس لوله های فاضلاب رو باشد.

     

     

    فصل دوم:

     

    ویژگی های عمومی شهرستان مورد مطالعه

     

    1-2 وسعت و موقعیت شهرستان نائین

    شهرستان نائین در حاشیه جنوبی کویر مرکزی ایران ود ر مشرق شهرستان اصفهان واقع شده است .و از نظر تقسیمات سیاسی تابع استان اصفهان می باشد ،از سمت شمال به دشت کویر،از مشرق به شهرستان طبس و از جنوب  به شهرستان اردکان و بافق و از غرب به بخش کوهپایه از شهرستان اصفهان محدود است و مرکز آن شهر نائین می باشد.

    مساحت این شهرستان 35511km مربع است .علاوه بر شهر نائین،شهرهای انارک و خور نیز در این شهرستان  واقع اند،این شهرستان دارای 3 بخش و 8 دهستان میباشد که مجموعاًدارای 962 آبادی است که اکثرأ کم جمعیت است.

    جدول شماره یک تعداد روستاها،مزارع مستقل و تابع و دیگر نقاط شهرستان را به تفکیک بخش و دهستان نشان می دهد .

    -2 بررسی جمعیت و پراکندگی آن در شهرستان نائین

    در سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1365 جمعیت این  شهرستان حدود52319 نفر بوده است.

    رشد جمعیت این شهرستان در فاصله سالهای 1355 ، 65 رقم 6/2  در صد یعنی 3/1 در صد کمتر از متوسط رشد کل کشور را نشان می دهد.

     

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

    نتایج مقدماتی طرح  آمار گیری جاری جمعیت در سال 70 جمعیت کل شهرستان نائین 58085 نفر مرد و زن اعلام کرده است که با توجه به جمعیت سال 65 نرخ رشد جمعیت سالهای 70-65 برابر 1/2 درصد بوده است که نسبت به 65-55  5/1درصد کاهش نشان  می دهد و این خود موئد مهاجرفرست بودن شهرستان است .

    در سال 65 از کل جمعیت شهرستان 3/45 در صد در نقاط  رو ستائی سکونت داشته اند،همچنین از کل خانوارهای شهرستان نائین  بیش از 9/99 درصد در شهرها ساکن بوده اند و میانگین تعداد افراد خانوار معمولی 93/4 نفر بدست آمده است .

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

    1-2-2 ساخت جنسی و سنی:

    طبق نتایج سر شماری عمومی نفوس و مسکن سا ل 65 از 91325 نفر 25923 نفر مرد و 26393 نفر زن در نتیجه نسبت جنسی برابر 98،این نسبت در بین گروههای سنی 0-14 ساله (100) و بین 15 تا 64 ساله 7/97 و 65 ساله و بیشتر 31/92.

    2-2-2 مهاجرت:

    سرشماری سال 65 نفوس و مسکن 7/88 در صد از جمعیت در شهر یا آبادی خود اقامت داشته اند

     5/2 در صد از روستا به شهر

    1/2 در صد از شهر به شهر

    0/5 در صد از روستا به روستا

    1/1 در صد از شهر به روستا

     مهاجرانی که به این شهرستان وارد یا در محدوده  این شهرستان جا به جا شده اند.

     محل اقامت قبلی 8/12 در صد سایر استانها 3/11 شهرستانهای دیگر همین استان 1/60شهر       

     یا آبادی دیگر در همین شهرستان بوده است

     

    3-2 سواد:

    سر شماری سال 65 از 42333 نفر بیشتر از 6 سال سن داشته اند که 9/67 در صد باسواد بوده اند که نسبت به سال 55  6/19 در صد رشد داشته است .

    در بین افراد لازم التعلیم 14-6 در نقاط شهری 8/97 و در نقاط روستائی 3/95 در صد قرار دارند.

    در سال 1370 در بین افراد 6 سال به بالا 8/76 بوده که نسبت به سال 65(9/8 در صد افزایش)

     

    1-3-2 آموزش:

    مهر ماه سال 65، از جمعیت 24-6 شهرستان نائین ،8/51 در حال تحصیل در نقاط شهری 0/58 و در نقاط روستائی این جمعیت به 8/46 در صد می رسد.

     

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

     7/92 در صد از کودکان

    2/63 نوجوانان

    5/19 جوانان به تحصیل اشتغال دارند.

     

    4-2 دین:

     اکثریت قریب به اتفاق جمعیت شهرستان مسلمان می باشد. 65/99 درصد که از جمعیت شهری

    55 /99 درصد و از جمعیت رو ستائی 74/99 می باشد . دیگر مذاهب نیز شامل زردشتی 32% می باشد.

     

    5-2 بهداشت و درمان در شهرستان نائین :

    در مهر ماه سال 1365 به ازای 5232 نفر تنها یک پزشک قرار داشت در نقاط شهری 7 نفر پزشک و در نقاط روستایی 3 نفر پزشک قرار داشت.

     

    6-2 وضع فعالیت:

     2/44 در صد از جمعیت 10 و بیشتر ساکن در شهرستان شاغل(جویای کار)را تشکیل می دادند.

    که در نقاط شهری 3/39 در صد و در نقاط روستائی 3/48.

    افراد غیر شاغل در شهرستان 8/55،شهری 7/60 و روستائی 7/51.

    6/22 در صد کشاورزان،دامداران،جنگلداران

     7/49 کارگران مشاغل تولیدی و امور حمل و نقل

    7/8 کارکنان علمی،فنی و تحصیلی.

    در سال 70 ، 8/28 در صد کل جمعیت شاغل در نقاط شهری و روستائی که در نقاط شهری 0/32 و روستائی 2/26، 4/2 در صد نیز بیکارهستند. که در نقاط شهری 4/2 و روستائی نیز 4/2 در صد می باشد.

     

    7-2 بررسی کشاورزی:

    1/53 در صد روستائیان و 6/39 شاغلین روستاها کشاورزی می کنند. در سال 70 نسبت به     سال 65 سطح زیر کشت 7/5 در صد کاهش دارد. تغییر الگوی کشت منطقه افزایش سطح   زیر علوفه ای است که  نیاز به آب بیشتری دارد.

     جدول شماره 4:دو محصول عمده تولید شده و ظرفیت تولید آن در شهرستان نائین

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن

    فهرست:

    مقدمه.....................................................................................................................................1

    فصل اول: طرح تحقیق

    1-1   طرح مسئله....................................................................................................... 3

    2-1   فرضیات.......................................................................................................... 3

    3-1   روش تحقیق.................................................................................................... 3

    4-1   نوع تحقیق....................................................................................................... 3

    5-1   پیشینه تحقیق.................................................................................................... 3

    6-1   ضرورت تحقیق................................................................................................ 4

    7-1   کاربرد نتایج...................................................................................................... 4

    فصل دوم: ویژگی های عمومی شهرستان مورد مطالعه

    1-2   وسعت و موقعیت شهرستان نائین....................................................................... 6

    2-2   بررسی جمعیت و پراکندگی آن در شهرستان....................................................... 8

    1-2-2  ساخت جنسی و سنی..................................................................................... 9

    2-2-2  مهاجرت....................................................................................................... 9

    3-2   سواد................................................................................................................ 10

    1-3-2  آموزش......................................................................................................... 10

    4-2   دین................................................................................................................. 11

    5-2   بهداشت و درمان در شهرستان........................................................................... 11

    6-2   وضع فعالیت.................................................................................................... 11

    7-2   بررسی کشاورزی.............................................................................................. 12

    8-2   بررسی دامداری در شهرستان............................................................................. 13

    9-2   زمین شناسی و توپوگرافی شهرستان مورد مطالعه................................................. 13

    10-2  بررسی منابع آب شهرستان................................................................................ 13

    فصل سوم: شناسایی منطقه مورد مطالعه (حوزه نفوذ روستا)

    1-3   تعیین حوزه نفوذ روستا با توجه به موقعیت جغرافیایی.......................................... 16

    2-3   تحولات جمعیتی حوزه نفوذ یا منطقه مورد مطالعه................................................ 17

    1-2-3  تعداد و بعد خانوار......................................................................................... 18

    2-2-3  ساختار جنسی............................................................................................... 18

    3-2-3  ساختار سنی.................................................................................................. 19

    3-3  بررسی وضعیت اقتصادی حوزه نفوذ.................................................................... 20

    1-3-3  کشاورزی (زراعت)........................................................................................ 20

    2-3-3  دامداری........................................................................................................ 20

    4-3   مطالعه اجمالی منابع طبیعی خصوصاً آب............................................................. 21

    5-3   بررسی سوانح طبیعی......................................................................................... 21

    1-5-3  زلزله............................................................................................................. 21

    2-5-3  سیل.............................................................................................................. 22

    6-3   بررسی چگ.نگی و نحوه عملکرد خدمات موجود در حوزه نفوذ روستا................. 22

    7-3   بررسی موقعیت ایلات و عشایر در حوزه نفوذ روستا........................................... 24

    فصل چهارم: ویژگی های عمومی روستای مورد مطالعه

    1-4   بررسی منطقه مورد مطالعه با توجه به موقعیت جغرافیایی...................................... 28

    2-4   زمین شناسی منطقه مورد مطالعه در روستای چاه ملک.......................................... 28

    1-2-4   چینه شناسی................................................................................................. 28

    2-2-4  مرفولوژی...................................................................................................... 28

    3-2-4  اراضی کوهستانی........................................................................................... 28

    4-2-4  تپه ماهورهای مارنی و کنگومرایی.................................................................... 29

    5-2-4  مخروطه افکنه ها............................................................................................ 29

    6-2-4  شبکه آبراهه ها............................................................................................... 29

    7-2-4  واحد تپه های ماسه ای................................................................................... 30

    3-4   بررسی وضعیت اقلیمی..................................................................................... 30

    1-3-4  درجه حرارت................................................................................................ 30

    2-3-4  باد................................................................................................................ 31

    3-3-4  میزان بارندگی و رطوبت................................................................................. 31

    4-3-4  رطوبت منطقه مورد مطالعه.............................................................................. 33

    4-4   شناخت و بررسی عمل پیدایش روستا................................................................ 33

    5-4   وجه تسمیه روستا............................................................................................. 33

    6-4  تحولات جمعیتی................................................................................................ 34

    1-6-4  حجم و رشد جمعیت..................................................................................... 34

    2-6-4  ساختار سنی.................................................................................................. 36

    3-6-4  ساختار جنسی............................................................................................... 36

    4-6-4  بررسی مهاجرت روستا................................................................................... 37

    7-4   مطالعه سواد و آموزش روستا............................................................................. 38

    8-4   تعیین محدوده اراضی کشاورزی و منابع طبیعی روستا.......................................... 40

    9-4   بررسی منابع تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی روستا............................................ 40

    1-9-4  آب آشامیدنی................................................................................................. 40

    2-9-4  آب زراعی..................................................................................................... 41

    10-4   بررسی وضعیت معیشتی روستا........................................................................ 43

    11-4   انواع محصولات زراعی و سطح زیر کشت آن ها............................................... 43

    1-11-4  میزان عملکرد زراعی.................................................................................... 45

    12-4   دامداری......................................................................................................... 45

    13-4   صنعت........................................................................................................... 46

    14-4   توزیع جمعیت در سن فعالیت ها..................................................................... 47

    15-4   بررسی چگونگی مالکیت ها نحوه تملک اراضی................................................. 48

    16-4   بررسی شبکه راه های ارتباطی روستا................................................................. 51

    17-4  بررسی تأسیسات آب آشامیدنی، برق و ............................................................. 53

    1-17-4  برق............................................................................................................ 53

    18-4   نحوه دفع آب های سطحی روستا..................................................................... 54

    فصل پنجم: مطالعه و بررسی مشکل دفع پسآب و فاضلاب روستای چاه ملک

    1-5   مقدمه............................................................................................................... 56

    1-1-5  تاریخچه تصفیه فاضلاب................................................................................ 56

    2-1-5  تصفیه فاضلاب در ایران................................................................................. 56

    2-5   مطالعه و بررسی خاک و ویژگی های آن............................................................. 56

    1-2-5  ویژگی های خاک های رس............................................................................ 57

    2-2-5  مشکل آفرین بودن رس ها.............................................................................. 57

    3-5   معضلات فعلی دفع فاضلاب............................................................................. 59

    4-5   مقدار فاضلاب تولیدی در روستای چاه ملک....................................................... 63

    5-5   میزان آب های نفوذی سطحی و زیرزمینی........................................................... 65

    6-5   انتخاب نوع جمع آوری و دفع پسآب و فاضلاب................................................ 65

    7-5   روش های جمع آوری فاضلاب........................................................................ 66

    1-7-5  روش مجزا.................................................................................................... 66

    2-7-5  روش درهم................................................................................................... 66

    8-5   نوع شبکه فاضلاب روستای چاه ملک................................................................. 66

    9-5   فاضلاب روها.................................................................................................. 67

    1-9-5  شکل و جنس فاضلاب روها........................................................................... 67

    10-5   نوع و جنس فاضلاب روها.............................................................................. 68

    فصل ششم: ارائه نتایج و پیشنهادات

    1-6   پیشنهادات........................................................................................................ 72

    2-6   نتیجه گیری...................................................................................................... 73

    منابع و مآخذ.............................................................................................................. 74 

     

    منبع:

    استفاده از فاضلاب تصفیه شده در کشاورزی، کمیتۀ ملی آّبیاری و زهکشی، بهار 1380

    طرح جمع آوری فاضلاب روستای چاه ملک، ادارۀ مهندسی بهداشت و آب روستایی استان اصفهان، مهر 1376

    طرح هادی روستای چاه ملک، مختاریان، ساسان(کارشناس طرح)، زمستان 1374

    تاریخچۀ تصفیۀ فاضلاب، منزوی، م.ت

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن , گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن , تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن , رساله در مورد روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن , پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن , تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن , مقاله در مورد روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن , پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن , تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن , مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن , پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی وضعیت موجود کیفیت آب در روستای چاه ملک و تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفع آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت