روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر

تعداد صفحات: 58 فرمت فایل: word کد فایل: 3327
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر

    چکیده مقاله 

    مدیران واحدهای آموزشی که با هدف تعلیم و تربیت با معلمان ، کارکنان و والدین  دانش آموزان ارتباط دارند باید شیوه مدیریتی متفاوتی با سایر محیط های کاری مثل مراکز تولیدی و غیره داشته باشند . اگر مدیر به معلمین تحصیلکرده و با تجربه صرفاً به عنوان یک جزء ماشین تولید بنگرد مسلماً در انجام وظیفه خود با اشکال ، مقاومت کارکنان برای همکاری ، بروز درگیریها و در نتیجه فشارهای فزاینده محیط کار مواجه خواهد شد . ایجاد رابطه مطلوب توسط مدیر با معلمین ضمن ایجاد محیطی امن ، کارایی افراد را بالا می برد و رضایت شغلی را به همراه خواهد داشت .

    هدف کلی پژوهش پی بردن به این مسئله است که مدیران واحدهای آموزشی عموماً گرایش کاری دارند یا گرایش به روابط انسانی یا حالتی متوسط از این دو ؟ و تا حد ممکن مشخص شود متغیرهایی مثل : میزان تحصیلات ، سابقه خدمت ، جنسیت ، سابقه مدیریت ، دوره های ضمن خدمت مرتبط با مدیریت و غیره ارتباطی با گرایش وی دارند ؟ همچنین بررسی شود در دوره های مختلف تحصیلی ( ابتدایی ،‌ راهنمایی و متوسطه ) مدیران از گرایش های مختلف برخوردارند یا خیر ؟

    سئوالات پژوهش عبارتند از :

    1-  معمولاً مدیران واحدهای آموزشی گرایش کاری دارند یا گرایش به روابط انسانی ؟

    2-  چه رابطه ای بین تحصیلات مرتبط با مدیریت و گرایشات مدیر وجود دارد ؟

          3- چه رابطه ای بین جنسیت و گرایشات مدیران وجود دارد ؟

    4-  چه رابطه ای بین دوره های تحصیلی مدارس و گرایشات مدیر وجود دارد ؟

    5-  چه رابطه ای بین مدرک تحصیلی مدیر و گرایشات کاری و انسانی وی وجود دارد ؟

    6-  آیا فرم  ( همکار مطرود فیدلر ) برای مدیران به سادگی قابل تکمیل کردن می باشد ؟LPC

    برای نگارش پیشینه پژوهش ابتدا کتب و مجلات تخصصی مرتبط با مدیریت بررسی گردید و پس از یک مصاحبه اکتشافی با چند مدیر با تجربه ، بسیاری از نظرات و تحقیق های انجام شده در ارتباط با موضوع تحقیق در پیشینه آورده شد .

    برای تعیین گرایشات مدیران از فرم معیار شخصیتی فیدلرLPC (LEAST PREFERRED COWOKER) استفاده شد .

    از نخستین تحقیقات در مورد روابط انسانی می توان به مطالعه “ التون مایو ” که با هدف بهبود بخشیدن به روابط کارگر و کارفرما در کارخانه هاثورن صورت گرفت ، اشاره کرد . روابط مطلوب مدیر و کارکنان در تحقیقات و مطالعات زیادی مورد توجه قرار گرفته از جمله :

    بررسی ویژگیهای مدیران دارای مهارت انسانی غنی ( سلطانی )

    بررسی تأثیر روشهای مدیریت رابطه مدار و کارمدار برروحیه دبیران ( فهیم نیا 1369 )

    ارتباط نگرش مدیران با روشهای مدیریت آنان ( بصری 1369 )

    بررسی میزان کامیابی مدیران متوسطه در برقراری روابط انسانی در مدرسه ( کوهستانی )

    و سایر موارد که در متن تحقیق ، منابع آنها آورده شده است . اکثر این مطالعات به نقش رابطه مطلوب مدیر و کارکنان در افزایش کارایی ، بهداشت روانی و رضایت شغلی توجه کرده اند .

    جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران مدارس بیجار در مقاطع ابتدایی ،‌ راهنمایی و متوسطه می باشد . ابزار جمع آوری اطلاعات شامل : 1- فرم امتیاز دهی LPC از فیدلر 2- پرسشنامه

    بسته سئوالات عمومی از مشخصات مدیران بوده است .

    برخی نتایج تحقیق عبارتند از :

    1-  اکثر مدیران واحدهای آموزشی ( 89 درصد ) گرایش به حسن روابط در محیط های کاری  داشته اند .

    2-  در واحدهای آموزشی مورد مطالعه مدیران زن و مرد عموماً از گرایش به حسن روابط برخوردارند و جنسیت تأثیری درگرایش آنان نداشته است .

    3-  در سه دوره تحصیلی میانگین امتیازات حاکی از گرایش مدیران به حسن روابط است و مقطع تحصیلی نیز تأثیری در گرایش مدیران مدارس مورد بررسی ندارد .

    4-  تمام مدیران با رشته های تحصیلی مدیریت از گرایش به حسن روابط برخوردارند .

    5-  فرم امتیازدهی LPC فیدلر برای تمام مدیران به سادگی قابل تکمیل کردن بود .

    6-  مدرک تحصیلی مدیر بر گرایش وی تأثیری نداشته و مدیران با مدارک مختلف تحصیلی این پژوهش عموماً از گرایش به حسن روابط برخوردارند .

     

    مقدمه پژوهش 

    عنوان مسأله

    در این تحقیق سعی شده با استفاده از مقیاس شخصیتی “ فیدلر ” و پرسشنامه مشخصات مدیران ، سئوالات زیر مورد بررسی قرار گیرند :

    مدیران واحدهای آموزشی از چه گرایشی برخوردارند ، کاری ، انسانی یا گرایش متوسط به کار و حسن رابطه

    در تعیین گرایش مدیران عوامل معینی مثل تجربیات ، تحصیلات ، جنسیت ، دوره های تحصیلی و غیره دخالت دارند یا خیر ؟

    پایه های نظری

    از دیرباز در مورد روابط مدیر و افراد تحت مدیریتش ، نحوه تأثیرگذاری بیشتر بر افراد ، انجام وظایف توسط زیردستان با کمترین درگیری ، مشخص کردن عوامل عدم همکاری زیردستان با مدیر و خلاصه اینکه چگونه می توان دیگران را به کار واداشت ، مطالب زیادی گفته شده و تحقیقات فراوانی صورت گرفته است . همه تأکید دارند که برای رسیدن به هدف مطلوب چگونه افراد را سرپرستی کرد وآنهایی که در انجام وظیفه کوشا نیستند ، معین کرده و به ریشه یابی علل رفتار آنان پرداخت .

    با بررسی برخی اقدامات مدیریت ، متوجه می شویم از قدیم برای واداشتن افراد به کار تدابیری اتخاذ می شده است . در ایران باستان به مطالعه مراحل کار و شیوه انجام آن به منظور تدوین قوانینی برای پرداخت حقوق و دستمزد اقدام می کردند (1) . گویی مشوقهای مادی وتنبیهات از طریق اعمال فشار و مجازات یکی از روشهای بکارگیری افراد برای انجام وظایفشان بوده است .

    با ظهور اسلام مدیر به گونه ای دیگر به انسان نگاه می کند (2) . انسان آفریده ای است مجهز به نیروی اراده و اختیار . بکارگیری شیوه های فشار و حصر و سلب آزادی علاوه بر اینکه انگیزه کار و فعالیت را ضعیف می کند و قوه ابتکار و خلاقیت را نابود می سازد ، نوعی ستیزه جویی با اراده حکیمانه الهی تلقی می گردد . از سوی دیگر ضرر اعطای آزادی کامل با افراد در انجام امور کمتر از اعمال فشار نیست . برای انجام بهینه امور توسط زیردستان علاوه بر مشوقهای مالی باید شخصیت آنان مورد تکریم قرار گیرد .

    قبل از انقلاب صنعتی ، کارفرما قدرت بلامنازع و کارگر ، فرمانبردار محض بود حتی با استفاده از روش تولید انبوه حاکمیت کارفرما تشدید شد (3) . همچنین در سازمانها بحثی از روابط انسانی در میان نبود ، مسائل انسانی به سبب کوچکی مؤسسات و کم بودن میزان تولید اهمیت چندانی نداشت .

    انقلاب صنعتی وضع را تغییر داد . در سال 1800 میلادی “ رابرت اون ” به نقش روابط انسانی درسازمان توجه کرد (4) . پس از او “ آندر و اور ” در سال 1835 میلادی عامل انسانی را در امر تولید مورد بحث قرار داده و اهمیت آن را تشریح کرد (5) .

    در ابتدای قرن بیستم “ تایلور ” نخستین کسی بود که کارگر را عامل افزایش کارآیی سازمان تشخیص داد و سرانجام هنگامی که اصول مدیریت علمی تایلور از حل مسائل انسانی در سازمان عاجز ماند ، تحقیقات گسترده ای انجام شد تا روابط کارگر و کارفرما را بهبود بخشد که مشهورترین این تحقیقات در چهار دهه نخست قرن اخیر آزمایشهای معروف “ هاتورن ” بود .

    کانون توجه مدیریت علمی بیشتر به مشوقهای مادی بر انجام کار بهتر از زیردستان مربوط

    می شد . بعد از تایلور ،‌“ هنری فایول ” بیشتر به مسائل عمومی مدیریت پرداخته و رهنمودهای کلی را به چگونگی اداره یک مؤسسه معطوف کرده است .

    “ ماکس وبر ” (6) درسازمانها جایی را برای روابط انسانی و عاطفی در نظر نمی گرفت و معتقد بود که غیر شخصی شدن  نظام اداری است که مورد نظر ماست . زیرا کارمند وظیفه ای را بدون هیچگونه عشق و اشتیاق انجام میدهد و مطابق مقررات با آن سر و کار پیدا می کند .

    به دنبال فرضیه “‌ مایو ” در باره روابط انسانی نظریه دیگری از طرف “ لیکرت ” و “ گریس آر گریس ” و “‌ وارن بنیس ” مطرح شد که به نام مکتب “ انسانگرائی صنعتی ” شناخته شده است (7) . گروه اخیر مهمترین مسئله مدیریت را شناخت شیوه های صحیح و استقرار روابط شایسته برای اداره افراد دانسته و رضایت شغلی ، آزادی عمل بیشتر ، مشارکت در امور ،‌ روابط عاطفی ، مطرح شدن ، مؤثر بودن ، نقش داشتن فرد و عوامل از این قبیل را مورد نظر قرار داده است .

    بعد از جنگ جهانی دوم مکاتب مدیریت شعب متعدد یافت و با پیشرفتهایی که در زمینه تکنولوژی تولید ، تکنولوژی ارتباطات و صنعت محاسبات الکترونیکی بوجود آمد ، علم مدیریت نیز تکامل پیدا کرد و حل مسایل مدیریت از طریق محاسبه ، علمی شد .

    البته در مورد انسان و خصوصیات او در ارتباط با انجام کار و نیز ارتباط با مدیریت نظریه ها و تحقیقات زیادی وجود دارد و همانطور که اشاره شد همگی می خواهند بدانند به چه صورت افراد را آسانتر به انجام کار وادار کرد و تا آنجائی که ممکن است ، چراهای رفتار او را با مدیر و در محل کار پاسخگو باشند .

    “ مک گریگور ”‌ (1960) در نظریه “ X و Y  ”  می کوشد طبیعت و انگیزش انسان را که در

    فهم رفتار اهمیت دارند ، توضیح دهد (8) .

    در نظریه “ X ” انسان معمولی باید تحت اجبار ، کنترل و تهدید قرار گیرد تا برای سازمان کار کند و مدیر باید از اجبار و تنبیه و بعضی پاداشهای مالی برای بکار واداشتن نیروها استفاده کند .

    در نظریه “ Y ” کار در صورتی که ارضاء کننده باشد ، مثل بازی و تفریح است و جهت اینکه افراد برای سازمان کار کنند نیاز به تنبیه و اجبار نیست و اگر پاداشهایی نظیر رضایت نفس و شکوفایی استعداد شخصی و غیره دریافت دارند ، نسبت به هدفهای سازمان متعهد خواهند شد .

    در نظریه های رفتاری مثل نظریه همکاری “ بارنارد ” (1938) باز به تمایل اعضاء برای همکاری با مدیر و سازمان اشاره شده است و این منوط به سهیم بودن افراد در هدف سازمان       است (9) .

    طبق نظریه “ سایمون ” (1985) رضامندی و منافع فرد به وسیله سازمان و از طریق مزد کافی ، شرایط کار خوب ،‌ روابط اجتماعی مطبوع فراهم می شود .

    “ وایت بک ” و “ آرگریس ”‌ (1954) در نظریه همسازی می گویند (10) : سازمان و مدیر ، شخصیت بالغ را در جایی به کار می گمارند که برمحیط خود کنترل اندکی دارد و او را به انفعال     می خواند تا فعالیت و ابتکار ، غالباً‌ او را مجبور می کند که مقامی زیردست و تابع بر عهده گیرد . انعطاف پذیری شخصیتی اندکی برای او قایل می شود و فقط یک یا چند توانایی ناچیز او را بکار می گیرد و این منجر به ناسازگاری افراد و عدم همکاری آنان با مدیر می شود به زعم “ بک ” بین خواسته زیردست و سازمان به رهبری مدیر باید سازش و انتزاج (Fusion Proces) بوجود آید تا میان فرد و سازمان تضاد کمتری بروز کند .

    اهمیت پژوهش

    با توجه به مطالب ذکر شده ، اهمیت رابطه مدیر و زیردستان در انجام کار تا حدودی مشخص و نیز معلوم شد که دانشمندان و نظریه پردازان از سالهای قبل برای این مسئله مشغول ومطالعه و تحقیق بوده اند که آیا صرف خواستن کار از افراد ، منجر به حصول به هدفهای سازمان می شود یا خیر ؟ آیا توجه توأم به ابعاد انسانی آنها و وظایف و اهداف سازمانی تأثیری در نیل به اهداف سازمان و موفقیت مدیر دارد ؟

    واحدهای آموزشی با دلیل ارتباط با انسان و تربیت او باید شیوه مدیریتی متفاوتی با سایر محیط های کاری مثل مراکز تولیدی داشته باشد . اگر مدیر که با معلمین تحصیلکرده و با تجربه کار می کند ، به آنها صرفاً بعنوان یک جزء ماشین که فقط باید کار کنند ، بنگرد . مسلماً در انجام وظیفه مدیریتی خود با اشکال ، مقاومت کارکنانش برای همکاری ، بروز درگیریها و در نتیجه فشارهای فزاینده محیط کار مواجه خواهد شد .

    ایجاد رابطه مطلوب توسط مدیر با معلمین ضمن ایجاد محیطی امن ،‌ کارآیی افراد را بالا         می برد و رضایت شغل را به همراه خواهد داشت . مسلماً رابطه مدیر و کارکنان در محیط آموزشی با رابطه یک مدیر در واحد تولیدی کوچک با کارگران یا رابطه یک سرپرست نظامی با سربازان تفاوت کلی دارد . با این مطالعه سعی شده شیوه برخورد مدیران واحدهای آموزشی به کارکنان از ابعاد روابط انسانی و یا توجه صرف به وظایف زیردستان تا حدودی بررسی گردد .

    آموزش و پرورش زیربنای توسعه اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است . بررسی عوامل مؤثر در پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه این کشورها آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی داشته اند . در اکثر نظریه های تربیتی ، معلم هسته اصلی نظام آموزشی دستگاه تعلیم و تربیت و مجری حقیقی این امر حیاتی است .

    معلم به مدیر آموزشگاه بعنوان نماینده دستگاه آموزش و پرورش نگاه می کند و برخوردهای مدیر تأثیر عمیقی بر معلم و کار او دارد . چه بسیار معلمانی که در اثر برخوردهای مناسب مدیران با تمام توان خود به خدمت اشتغال دارند و عامل مهم را در اینجا ، تکریم شخصیت معلم توسط مدیر و ارتباط مطلوب دو جانبه معرفی می کنند .

    مدرسه از جمله نهادهایی است که به سبب کار ، مهارت انسانی و برقراری روابط عاطفی و دوستانه در آن از ضروریات اجتناب ناپذیر است و همانطور که شرط اول رانندگی احتیاط است ، شرط اول تعلیم و تربیت نیز برقراری روابط انسانی در شأن فراگیرندگان و معلمان است .

    برقراری و غنی کردن روابط انسانی در مدرسه از مدیر مدرسه شروع می شود و این به دلیل آن است که معلمان تا حد زیادی از خصایص اخلاقی مدیر الگو می گیرند . بنابر این اگر مدیران مدارس به مهارت در روابط انسانی به معنای عملی آن مجهز شوند ، بسیاری از تضادها ، نارسائی ها و درگیریهایی که بخشی از انرژی مدیر و معلمان را به خود اختصاص می دهد از بین می رود .

    مدیران مدارس می توانند از طریق بازنگری رفتار خود ، نحوه برقراری ارتباط با مجموعه مدرسه را بهبود بخشند و مدرسه ای پویا با آموزشی پویا را برای کمک به تحقق اهداف کلان توسعه به ارمغان آورند . بنابر این با توجه به نقش مهم مهارت انسانی مدیران در کیفی کردن و ارتقای       بهره وری آموزشی ، در این نگاشته بر آنیم تا مشخص کنیم آیا مدیران ،‌ گرایش به روابط انسانی دارند یا خیر ؟ و چه عواملی بر گرایش آنان تأثیر دارد تا در انتخاب آنان حتی الامکان این ملاکها منظور گردد .

    چکیده مقاله ))

    مدیران واحدهای آموزشی که با هدف تعلیم و تربیت با معلمان ، کارکنان و والدین   دانش آموزان ارتباط دارند باید شیوه مدیریتی متفاوتی با سایر محیط های کاری مثل مراکز تولیدی و غیره داشته باشند . اگر مدیر به معلمین تحصیلکرده و با تجربه صرفاً به عنوان یک جزء ماشین تولید بنگرد مسلماً در انجام وظیفه خود با اشکال ، مقاومت کارکنان برای همکاری ، بروز درگیریها و در نتیجه فشارهای فزاینده محیط کار مواجه خواهد شد . ایجاد رابطه مطلوب توسط مدیر با معلمین ضمن ایجاد محیطی امن ، کارایی افراد را بالا می برد و رضایت شغلی را به همراه خواهد داشت .

    هدف کلی پژوهش پی بردن به این مسئله است که مدیران واحدهای آموزشی عموماً گرایش کاری دارند یا گرایش به روابط انسانی یا حالتی متوسط از این دو ؟ و تا حد ممکن مشخص شود متغیرهایی مثل : میزان تحصیلات ، سابقه خدمت ، جنسیت ، سابقه مدیریت ، دوره های ضمن خدمت مرتبط با مدیریت و غیره ارتباطی با گرایش وی دارند ؟ همچنین بررسی شود در دوره های مختلف تحصیلی ( ابتدایی ،‌ راهنمایی و متوسطه ) مدیران از گرایش های مختلف برخوردارند یا خیر ؟

    سئوالات پژوهش عبارتند از :

    1-  معمولاً مدیران واحدهای آموزشی گرایش کاری دارند یا گرایش به روابط انسانی ؟

    2-  چه رابطه ای بین تحصیلات مرتبط با مدیریت و گرایشات مدیر وجود دارد ؟

          3- چه رابطه ای بین جنسیت و گرایشات مدیران وجود دارد ؟

    4-  چه رابطه ای بین دوره های تحصیلی مدارس و گرایشات مدیر وجود دارد ؟

    5-  چه رابطه ای بین مدرک تحصیلی مدیر و گرایشات کاری و انسانی وی وجود دارد ؟

    6-  آیا فرم  ( همکار مطرود فیدلر ) برای مدیران به سادگی قابل تکمیل کردن می باشد ؟LPC

    برای نگارش پیشینه پژوهش ابتدا کتب و مجلات تخصصی مرتبط با مدیریت بررسی گردید و پس از یک مصاحبه اکتشافی با چند مدیر با تجربه ، بسیاری از نظرات و تحقیق های انجام شده در ارتباط با موضوع تحقیق در پیشینه آورده شد .

    برای تعیین گرایشات مدیران از فرم معیار شخصیتی فیدلرLPC (LEAST PREFERRED COWOKER) استفاده شد .

    از نخستین تحقیقات در مورد روابط انسانی می توان به مطالعه “ التون مایو ” که با هدف بهبود بخشیدن به روابط کارگر و کارفرما در کارخانه هاثورن صورت گرفت ، اشاره کرد . روابط مطلوب مدیر و کارکنان در تحقیقات و مطالعات زیادی مورد توجه قرار گرفته از جمله :

    بررسی ویژگیهای مدیران دارای مهارت انسانی غنی ( سلطانی )

    بررسی تأثیر روشهای مدیریت رابطه مدار و کارمدار برروحیه دبیران ( فهیم نیا 1369 )

    ارتباط نگرش مدیران با روشهای مدیریت آنان ( بصری 1369 )

    بررسی میزان کامیابی مدیران متوسطه در برقراری روابط انسانی در مدرسه ( کوهستانی )

    و سایر موارد که در متن تحقیق ، منابع آنها آورده شده است . اکثر این مطالعات به نقش رابطه مطلوب مدیر و کارکنان در افزایش کارایی ، بهداشت روانی و رضایت شغلی توجه کرده اند .

    جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران مدارس بیجار در مقاطع ابتدایی ،‌ راهنمایی و متوسطه می باشد . ابزار جمع آوری اطلاعات شامل : 1- فرم امتیاز دهی LPC از فیدلر 2- پرسشنامه

    بسته سئوالات عمومی از مشخصات مدیران بوده است .

     

     

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر

    فهرست:

     

    ندارد

     

    منبع:

    - آیت الهی ، علی رضا (1374) ، اصول برنامه ریزی ، تهران : مرکز  آموزش مدیریت دولتی ، ص 16 .

    2- مصباح یزدی ، (1371) ،‌ تبیین مفهوم مدیریت اسلامی ، مجله مدیریت دولتی ، دوره جدید شماره نوزدهم ، ص 18 .

    3- عالم تبریز ،‌ اصغر (1378) ، مدیریت منابع انسانی ، جزوه درسی دوره کارشناسی ارشد ، مرکز آموزش مدیریت دولتی ، ص 1 .

    4- آهنچیان ، محمدرضا (1375) ، انسان از دیدگاه مکاتب مدیریت ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ،‌ دوره چهارم ‌ شماره 15 ، ص 20 .

     5- همان منبع ،‌ص 20 .

    6- تهرانی ، ‌سیروس (1370) ، مروری بر نظریه های معاصر مدیریت ، مجله مدیریت دولتی ، دوره جدید شماره پانزدهم ،‌ ص 33 .

    7- همان منبع ، ‌ص 34 .

    8- علاقه بند ، علی (1376) ، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی ، چاپ هفتم تهران : نشر روان ، ص 56 .

    9- همان منبع ، ‌ص 88 .

    10- همان منبع ، ص 95 .

    11- فرد . ای ، فیدلر و مارتین . ام ،‌ چمرز (1984) ، افزایش کارآیی مدیریت ، مترجمان ، محمود طلوع و مهدی چمنزار ، چاپ دوم 1373 تهران : مؤسسه خدمات فرهنگی رسا‌ ، ص 30 .

    12- وین ک . هوی و سیسیل ج . مسکل ،‌ تئوری ،‌ تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی ، جلد دوم ، مترجم ، میرمحمد سید عباس زاده ، چاپ دوم 1376 ،‌ ارومیه ، دانشگاه ارومیه ، ص 212 .

    13- جهانیان ،‌ رمضان (1377) ، بررسی رضایت شغلی دبیران بر مبنای نظریه هرزبرگ ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره پنجم ‌ شماره 19-18 ، ص 60 .

    14- همان منبع ، ص 61 .

    15- میرکمالی ، سیدمحمد ( 1372 ) ‌، روابط انسانی در مدرسه ،‌ فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره دوم شماره 7 ، ص 8 .

    16- همان منبع ، ص 9 .

    17- همان منبع ، ص 9 .

    18- همان منبع ، ص 10 .

    19- ابراهیمی توفیقی ، حمید (1374) ، نقش و تأثیر روابط انسانی در مدیریت آموزشی ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره چهارم شماره 13 ، ص 61 .

    20- سلطانی ، ایرج (1377) ، مهارت انسانی مدیران مدارس و اندازه گیری میزان آن ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره پنجم شماره 17 ، ص 31 .

    21- میرکمالی ، محمد و فلاحی ، ویدا (1375) ، نقش مدیریت مشارکت جویانه دربهداشت روانی کارکنان ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره چهارم شماره 14 ، ص 9 .

    22- همان منبع ،‌ص 10 .

    23- علاقه بند ، علی (1373) ، رهبری اثربخش از راه ارتباط رو یا روی میان مدیر و کارکنان ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره سوم شماره 11 ،‌ ص 6 .

    24- نامی ، شمسی (1373) ،‌ بررسی رابطه بین مدیریت مشاکت جویانه و انگیزش گروههای غیر رسمی ، فصلنامه تعلیم و تربیت ، دوره دهم شماره 38 ، ص 90 .

    25- همان منبع ، ص 91 .

    26- ساکی ، رضا (1373) ، نگرش معلمان در مورد علل شکست و موفقیت تحصیلی دانش آموزان و ارتباط آن با میزان موفقیت آنان در تدریس ، فصلنامه تعلیم و تربیت ، دوره دهم شماره 40-39 ، ص 130 .

    27- بصری ، نصراله (1369) ، بررسی تأثیر نگرش مدیران آموزشی بر روش مدیریت آنان از نظر دبیران در مقطع     متوسطه ، پژوهشنامه آموزشی وزارت آموزش و پرورش ، سال چهارم شماره 12 ، ص 63 .

    28- کوهستانی ، حسینعلی (1376) ، تأثیر مدیریت در ایجاد روابط انسانی در سازمانهای آموزشی ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ‌، دوره چهارم شماره 16 ، ص 22 .

    29- الیاسی ،‌ سیدتقی (1376) ،‌ فشارهای عصبی و روانی مدیران ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره چهارم شماره 16 ، ص 38 .

    30- سلطانی ، ایرج (1373) ،‌ نقش روابط انسانی در افزایش بهره وری سازمانهای صنعتی ، فصلنامه مدیریت دولتی ، ویژه نامه شماره 29 و 30 ، ص 94 .

    31- حاضر ، منوچهر (1371) ، ابعاد اخلاقی رهبری در سازمانها ، مجله مدیریت دولتی ، دوره جدید شماره 16، ص 45 .

    32- مشبکی ،‌ اصغر (1371) ،‌ بررسی جوانب مختلف انگیزش کارکنان در سازمان ،‌ مجله مدیریت دولتی ، دوره جدید شماره شانزدهم ،‌ ص 28 .

    33- علوی ، سیدامین الله (1372) ، فشارهای عصبی و روانی در سازمان ، مجله مدیریت دولتی ، دوره جدید شماره بیستم ، ص 41 .

    34- فردیناند اف ، فورنیز ، چرا کارکنان کاری را که از آنان انتظار می رود انجام نمی دهند ؟ ، ترجمه ، محمد زاهدی ، چاپ دوم 1375 ، تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی ، ص 99 .

    35- وارنربرگ ، دستور کار تازه برای بالندگی سازمانی ، مترجم ، محمدعلی طوسی (1377) ، مجله مدیریت دولتی ، شماره 41 و 42 ، ص 49 .

    36- ریتامی چینگ نگ ، بررسی عامل فرهنگ در مدیریت چین ، مترجم ، ‌حسن گیوریان (1377) ، مجله مدیریت دولتی ، شماره 41 و 42 ،‌ص 77 .

    37- سبحه ،‌کیخسرو ( 1371) ،‌ مدیر موفق کیست ؟ ، مجله مدیریت دولتی ،‌ دوره جدید شماره 17 ، ص 41 .

    38- شیمون ال . دولان و رندال اس . شولر (1375) ، مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی ، مترجمان ، محمدعلی طوسی و محمد صائبی ، چاپ اول تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی ، ‌ص 20 .

    39- وین ک . هوی و سیسل ج . میسکل ، تئوری ، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی ،‌ جلد دوم ، مترجم ، میرمحمد سیدعباس زاده ، چاپ دوم 1376 ، ارومیه : دانشگاه ارومیه ، ‌ص 225 .

    40- همان منبع ، ص 34 .

    41- همان منبع ، ص 13 .

    42- همان منبع ، ص 107 .

    43- همان منبع ، ص 108 .

    44- همان منبع ، ص 113 .

    45- همان منبع ، ص 115 .

    46- همان منبع ، ص 117 .

    47- فرد . ای ، فیدلر و مارتین . ام ،‌ چمرز (1984) ، افزایش کارآیی مدیریت ، مترجمان ، محمود طلوع و مهدی چمنزار ، چاپ دوم 1373 ،‌ تهران : مؤسسه خدمات فرهنگی رسا ، ص 34 .

    (( برخی منابع دیگر مورد استفاده در تحقیق‌ ))

    1- رضائیان ، علی (1374) ، اصول مدیریت ، چاپ هفتم ، تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ( سمت ) .

    2- وین ک . هوی و سیسل ج . میسکل ، تئوری ، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی ، جلد اول ، مترجم میرمحمد سیدعباس زاده ، چاپ دوم 1376 ، ارومیه : دانشگاه ارومیه .

    3- نادری ، عزت الله و سیف نراقی ، مریم (1376) ، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی ، چاپ سیزدهم ، تهران : دفتر تحقیقات و انتشارات بدر .

    4- ریچارد ولف (1984) ، ارزشیابی آموزشی ، مترجم ، علیرضا کیامنش ، چاپ دوم 1375 ، تهران : مرکز نشر دانشگاهی .

    5- سیف ، علی اکبر (1378) ،‌ روشهای اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی ،‌ چاپ چهارم ،‌ تهران :‌ نشر دوران .

    6- فرخی ،‌محمدحسن (1373) ،‌ مبانی روشهای تحقیق ، اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان ، کارشناسی گروههای آموزشی .

    7- فرهنگی ، علی اکبر (1373) ، ارتباطات میان فردی اثربخش ، مجله مدیریت دولتی ، شماره 26 و 27 ، ص 11.

    8- وندل ال . فرنس (1998) ، بهتر کردن سازمان و مشارکت کارکنان ، مترجم ، محمدعلی طوسی ، مجله مدیریت دولتی ، شماره 40 ، ص 59 .

    9- باقری ، جهانبخش (1374) ، مدیران بعنوان عاملین تغییر در سازمان ، محله مدیریت دولتی ، شماره 28 ،‌        ص 91 .

    10- طوسی ، محمدعلی (1371) ، مدیریت مشارکت جو ، مجله مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره            اول شماره 3 ، ص 7 .

    11- صافی، احمد (1372) ، دوره ابتدائی اهمیت و نقش مدیریت این دوره ، مجله مدیریت در آموزش و پرورش، دوره دوم شماره 8 ، ص 28 .

    12- علاقه بند ، علی (1377) ، جو سازمانی مدرسه ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره پنجم شماره 20 ، ‌ص 4 .

    13- علاقه بند ، علی (1376) ، مقدمات مدیریت آموزشی ، چاپ یازدهم تهران : نشر روان .

    14- نصفت ، مرتضی (1369) ، اصول و روشهای آمار ، جلد اول ، چاپ ششم تهران : مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران .

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر, رساله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی رابطه ساده و چند متغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پسر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت