پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی

تعداد صفحات: 75 فرمت فایل: word کد فایل: 2936
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی

    چکیده :

    در این پژوهش به بررسی نقش و تاثیر تکنولوژی نانو در صنایع خودروسازی پرداخته شده است ، NanoCar، مطالعه ای جهانی در مورد تغییرات صنعت خودرو است که همزمان با توسعه فناوری نانو و همگرایی نانو در میان تولیدکنندگان خودرو در سال های 2004 تا 2015 صورت می گیرد. خودروی آینده، با پیشرفت های مقرون به صرفه ای در ارتباط خواهد بود که مبتنی بر کوچک سازی، مواد سبک تر و مستحکم تر و سیستم های جدید انرژی بوده و در عین حال، خودرویی هوشمند خواهد شود.

     

     
    مقدمه :

     

    فناوری نانو تا 20 سال آینده، همانند فناوری اطلاعات در 20 سال گذشته، فناوری توانمندساز خواهد بود. هر شرکتی در دنیا به وسیله این فناوری و از طریق همگرایی فناوری های: نانو، زیستی، تشخیصی و اطلاعات، تغییر خواهد یافت. فناوری نانو، فناوری میان بخشی است و تمام فناوری ها و بازارهای شناخته شده کنونی را تغییر داده و یا از نو تعریف خواهد کرد. این فناوری، در کوتاه مدت باعث تغییر و کامل شدن علوم زیستی، داروسازی، روش های تشخیص، فناوری پزشکی، غذا، فناوری محیط زیست، آب، انرژی، الکترونیک، مهندسی مکانیک و... خواهد شد. فناوری های میکرو و نانو، قبلاً تغییراتی در صنعت خودرو ایجاد کرده اند. در خودروها، میکروتراشه ها موتور را تنظیم می کنند، فناوری های جدید ترمز خودرو را کنترل می کنند. ابزارهای الکترونیکی، از احتراق تمیز موتور اطمینان حاصل می کنند. صنعت خودرو یکی از زمینه هایی است که شروع به بهره گیری از مزایای نانوکامپوزیت ها در اجزا و سیستم های مختلف کرده است. این کاربردها، از مبدل های کاتالیزوری (برای تبدیل مؤثرتر محصولات جانبی احتراق به مواد بی خطر) گرفته، تا پلاستیک ها و روکش های سبک وزنی که بهره سوخت و عمر خودرو را افزایش می دهند، شامل می شوند.

    فناوری نانو؛ الزامی برای شرکت های خودروسازی

    پیشرفت های فناوری نانو در صنعت خودرو، طوفان نوآوری بزرگ تری را پیش بینی می کنند. صنعت خودرو از طریق فناوری نانو، رشد بزرگ و قابلیت پیشرفت عظیمی را به دست خواهد آورد. طی 10 سال، طراحی و تولید خودروها، کامیون ها، اتوبوس ها و... با استفاده از فناوری نانو و فناوری های مشابه، تا 60 درصد تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. توانایی دستکاری اتم ها و مولکول ها، ابعاد جدیدی از صنعت خودرو را پیش روی ما قرار خواهد داد. فناوری نانو الزامی حیاتی برای شرکت های خودروسازی است. روندهای غالب علم و فناوری به سمت مقیاس نانو حرکت می کنند. صنعت خودرو از طریق دستیابی به موتورهای پیشرفته، استفاده از انرژی های نو، کاهش وزن ماشین، بهبود عملکرد مواد، افزایش میزان راحتی و انعطاف پذیری، افزایش بهره وری و... از این روند سود خواهد برد. تقریباً تمام قطعات خودرو را می توان به وسیله فناوری نانو، بهبود بخشید. فناوری نانو، موجب ایجاد فضایی بسیار زیاد برای نوآوری و همچنین بازارهایی عظیم برای صنعت خودرو خواهد شد. قدرت رقابت در 10 سال آینده، به میزان توسعه کاربردهای فناوری نانو توسط خودروسازان در خودروهایشان بستگی دارد. فناوری نانو، ارتباط بسیار نزدیکی با دیگر فناوری های مقیاس مولکولی نظیر فناوری زیستی، فناوری عصبی و فناوری اطلاعات دارد. همگرایی آنها، کنترل دقیق ساخت مولکولی را موجب می شود. فناوری های همگرا، نه تنها صنعت را تغییر خواهند داد بلکه موجب تغییر سبک زندگی و جامعه خواهند شد. اثرات آنها بر محیط زیست، انرژی، بازار کار و اقتصاد جامعه، باید پیشاپیش مورد بررسی دقیق قرار گیرد. امروزه تعداد کمی از صنایع خودروسازی عمده در مرحله تحقیق یا استفاده اولیه از فناوری نانو قرار دارند. تا سال 2010 تمام خودروسازان و بخش اعظمی از تولیدکنندگان قطعات، درگیر فناوری نانو خواهند شد. تا سال 2015، محصولات و خدمات مربوط به فناوری نانو تا حدود 10 درصد از سهم کل بازار خودرو را دراختیار خواهند داشت.

     

     

    نقاط کلیدی این گزارش

    این مطالعه، مبتنی بر تحقیقات و تحلیل های صورت گرفته در زمینه علوم و کاربردهای فناوری نانو در سال 2004 و توسعه آن در سال های 2006، 2010 و 2015 برای خودروسازان اصلی دنیاست. حدود 70 کاربرد فناوری نانو در صنعت خودروسازی برای دهه آینده، مورد مطالعه قرار گرفته اند. این کاربردها در زمینه های مختلفی همچون: مواد، انرژی، نیروی محرکه، ایمنی، اطلاع رسانی، تفریحات و محیط زیست است. حجم بازار مرتبط با این کاربردها در سال 2004، معادل 6/8 میلیارد دلار، 2010 معادل 2/54 میلیارد دلار و 2015 معادل 130 میلیارد دلار خواهد بود. این کاربردها، موجب می شوند تا خودروها سبک تر، قوی تر، سریع تر، ایمن تر، سازگارتر با محیط زیست و هوشمندتر شوند. در عین حال، فناوری نانو هزینه عملکردهای موجود را کاهش داده و در هر دو بعد تجهیزات و فرایندها، روش تولید را تغییر خواهد داد. فناوری نانو عنصر اصلی رقابت در صنعت خودرو در آینده خواهد بود. با این حال، کاربردها در 10 سال آینده تنها موجب ایجاد پیشرفت و ارزش افزوده خواهند شد. جنبه های انقلابی واقعی فناوری نانو در زمینه انرژی و تولید خواهد بود. به کارگیری انرژی کاملاً پیشرفته و خدمات مربوط به آن، موجب تغییر حمل و نقل روزانه شده و تغییر بنیادی فرایندهای تولید، دنیا را عوض خواهد کرد. ظهور واقعی نانو کارخانه های شخصی، دنیای اقتصاد، بازار کار، جغرافیای سیاسی و نحوه زندگی بشر را از نو تعریف خواهد کرد. هدف شرکت ها و محققان فناوری نانو، شکستن محدودیت های بنیادی فناوری های امروزی است.

     

     
    عوامل اصلی رقابت در صنعت خودرو

     

     

    رقابت در صنعت خودرو همانند سایر بخش ها، از یک سو در زمینه تلاش برای کاهش هزینه و از دیگر سو، افزایش کارایی و غلبه بر مشکلات زیست محیطی است. عوامل اصلی رقابت در صنعت خودرو عبارتنداز:
     قیمت ، ایمنی و امنیت ، کارایی سوخت ،ارتباطات/ اطلاعات ،عملکرد بهتر ،کاهش آلودگی هوا ، زیبایی ،راحتی در تمامی این زمینه ها، فناوری نانو یا در حال استفاده توسط شرکت های خودروسازی برای کسب قدرت رقابت بالاتر بوده و یا در آینده توسط این شرکت ها به کار گرفته خواهد شد. بسیاری از کاربردهای پیشنهادی فناوری نانو، مشخصات نسل بعدی خودروها را تعیین خواهند کرد. به عنوان قدرتمندترین فناوری توانمندساز، استفاده از فناوری نانو موجب به دست گرفتن نقش رهبری در زمینه این فناوری خواهد شد.
    فناوری میکرو و نانو در حال تغییر دادن صنعت خودرو هستند. تولیدکنندگان خودرو نیز مشتاق استفاده از نوآوری ها برای بهبود عملکرد، راحتی و ایمنی خودرواند. عامل تصمیم گیرنده برای پذیرش این فناوری ها مقرون به صرفه بودن آنهاست. بنابراین در سال های بعدی، پیشرفت های اصلی فناوری نانو در زمینه های زیر خواهد بود: - عملکرد بهتر: مربوط به کارایی موتورهای بهبود یافته و استفاده از مواد سبک و مستحکم که همگی آنها به وسیله فناوری نانو تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. - عدم استفاده از روان کننده ها از طریق به کارگیری لایه های نازک بر روی بلبرینگ ها و قطعات تحت اصطکاک

     

    - فیلترهای الکتروستاتیک جدید

    - استفاده از سوئیچ های توان بالا در دستگاه های احتراقی، این سوئیچ ها بر مبنای نشر زمینه در نوک های تیز عمل می کنند .

     - کاتالیزورهای جدیدی که از مواد بسیار متخلخل و سطوح انتخابگر شیمیایی بهره می برند .

     - نانوذرات در افزودنی های رنگ ها به کار رفته و اثرات رنگی جدید، سختی بیشتر و دوام بالاتر را موجب می شوند

     - کاربردهای میان مدت، شامل قطعات موتور ساخته شده از سرامیک های جدید، پلاستیک های با استحکام بالا و عایق های لرزشی بهتر مبتنی بر نانوسیالات مغناطیسی است

     - کاربردهای بلندمدت، شامل سیستم یاری رسان رانندگی مبتنی بر واقعیت تکمیل شده اند. صفر بازیابی کامل، خودروهایی که با انرژی تجدیدپذیر کار می کنند و تولید شخصی می باشد

    امروزه فناوری نانو در بخش‌های مختلفی از صنعت خودروسازی وارد شده است که غفلت از آن باعث عقب‌ماندگی کشور در صنعت خودروسازی می‌گردد. این فناوری عامل بسیار مهمی در تولید خودروهای کم مصرف‌تر و مرغوب‌تر خواهد بود.

    پس بجاست که مدیران صنعت خودروسازی کشور تلاش مجدانه‌ای در جهت دستیابی و توسعه این فناوری در صنعت خودروسازی کشور نمایند و با تلاش دو چندان در پی تجاری سازی آن باشند. صنایع خودروسازی در کنار صنایع دیگر از یک سو نگرشی به کاهش هزینه‌ها دارد و از سوی دیگر در پی تلاش برای استفاده از فناوری‌های نوین درکنار ملاحظات زیست‌محیطی می باشد.

     

    از عوامل کلیدی در صنعت خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    کاهش آلایندگی و مصرف سوخت

    بازیافت

    ایمنی

    بهبود عملکرد و ا فزایش کارایی موتور

    زیبایی گرایی

     

    کاربردهای آتی در صنعت خودرو

    فروش بیش از 55 میلیون خودرو در سرتاسر جهان در سال 2002 صنعت خودرو را به یک بازار اقتصادی بزرگ و صنعت بسیار جذاب تبدیل کرده است. از این فناوری بیشتر برای بهبود استحکام، کاهش وزن، تولید مواد با سختی بالا (نانوکامپوزیت‌ها)، استفاده بیشتر از انرژی (پیل‌های سوختی) و نانوکاتالیست‌های جدید (کنترل آلایندگی) استفاده می‌شود.

    تولید کنندگان خودرو به دنبال راه‌های استفاده از فناوری نانو به عنوان ابزاری برای کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد اجزاء خودرو در کنار راحتی و ایمنی هستند.

    در همین رابطه یک شرکت بزرگ که در سال‌های 1989، 1990 و 1995 تجربیات موفقی در مطالعه روی فناوری میکروسیستم‌ها، میکروالکترونیک، صنایع خودرو و صنایع هواپیمائی داشته، در ادامه مطالعات خود به کمک 70 خودروساز معتبر دنیا از جمله مرسدس بنز، BMW ، فراری، ولوو، پورشه، پژو، جنرال موتورز، فورد و ... آمده و مطالعاتی را روی فناوری نانو و فناوری‌های مرتبط با آن جهت استفاده در این صنایع انجام داده است.

    هدف از انجام این مطالعات، بررسی بازار سراسری کارخانه‌ها، ارگانها، شاخه‌ها، محصولات و تحقق و توسعه آنهاست. مطالعات نشان دهنده حجم معاملات و برگشت پذیری آن در زمینه‌های تولید زنجیره ارزش کارخانجات و موفقیت آنها در کنار استراتژی فرصت‌ها و ریسک‌پذیری آنها برای سالهای آینده می‌باشد. همچنین در این مطالعات، به شکل جداگانه، بازار این گونه محصولات در کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، چین و دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی مورد بررسی قرار گرفته است.

     

    بازارهای بخش‌های فناوری نانو در صنعت خودرو مطابق تحقیقات انجام شده، بصورت ذیل می‌باشد:

    تولید و ذخیره انرژی

    پیل‌های سوختی

    پیل‌های خورشیدی

    کاتالیزورهای گازوئیلی و بنزینی

    ذخیره‌سازی انرژی

     

    مواد نانوساختار – نانوکامپوزیت‌ - نانوذرات

    نانوساختارهای سبک وزن

    مواد مقاوم در برابر آتش و حرارت

    افزایش استحکام و بهبود پایداری

    رنگ‌ها و پوشش‌های نانوساختار و هوشمند

    خود تمیز شونده‌ها

    مقاومت به خراش

    عملکرد نوری پوشش‌ها

    مواد قابل برنامه‌ریزی

     

    حسگرها و نمایشگرهای دقیق

    نمایشگرهای حرکت

    نمایشگرهای فشار

    نمایشگرهای شیب

    سیستم‌های بیومتریک

    حسگرهای جوی

    نانوالکترونیک

    مدیریت هوشمند موتور

    سیستم روشنایی

    الکترونیک در دمای بالا

    کنترل امنیت

    باطری‌های با طول عمر طولانی

     

    مواد و پوشش‌ها

    پوشش‌های نانوکامپوزیتی با اصطکاک پائین‌

    پوشش‌های نانوکامپوزیتی مقاوم به سایش

    پوشش‌های مقاوم به حرارت

     

    کاربردهای زیستی

    تجهیزات بهداشتی

    سیستم‌های امداد

    طراحی زیستی

     

     

    تولید

    اندازه‌گیری و کنترل

    اداوات، ابزار و ماشین‌ها

    اتوماسیون

     

    محیط زیست

    فناوری زیست محیطی

    بازیافت

    سوخت

     

    ابزارهای نانو و فناوری‌های متقارب در صنعت خودرو

    فناوری بر اساس نانولوله‌های کربنی

    مدل سازی و شبیه‌سازی

    نانوحسگرها و محرک‌ها

    اسپینترونیک و نانومغناطیس

     

     

     

    نانو کامپوزیت ها در صنعت خودرو      

    اثبات شده است که در دنیای نانو مواد تفکر قدیمی " هرچه بزرگ تر، بهتر" صدق نمی کند. به نظر می رسد آینده ما با درک و گسترش مواد کامپوزیتی که در ساخت آنها کوچکترین ذرات شناخته شده به کار کرفته می شوند، گره خورده است. با یک جستجو در شبکه جهانی اینترنت، مشخص می شود که چقدر کار در این زمینه انجام می شود. از زمان کشف تراشه سیلیکونی تاکنون، هیچ زمینه ای در علم مواد و فیزیک به این اندازه هیجان انگیز نبوده است. صنایع گوناگون خصوصی و دولتی با میلیاردها دلار سرمایه گذاری به سوی بهره برداری از این دنیای کوچک هجوم آورده اند. دنیایی که در آن مواد با اندازه ای کوچک تر از ۱۰۰ نانومتر تعریف می شوند. برای درک بیشتر، لازم به ذکر است که هر نانومتر تنها یک میلیاردم متر است. این اندازه ها یعنی این که مواد مورد مطالعه به اندازه یک ویروسند.

    برنامه های دولتی به طور گسترده ای مطرح شده اند. حتی نخست وزیر تایلند نیز به تازگی اعلام کرده است که نانو مواد، اساس توسعه اقتصادی آینده این کشور را تشکیل خواهد داد و برای رسیدن به این هدف، ۲۰۰ دانشمند به کار گرفته شده اند. دولت فدرال ایالات متحده نیز در پروژه ۴/۱ میلیارد دلاری خود در وزارت انرژی، یک مرکز تحقیقات علوم نانو گنجانده است که حدود ۳۸۰۰ نفر کارمند دارد و ۳۰۰۰ نفر مشاور پژوهشی با آن همکاری می کنند. توجه صنعت خودرو به این تحول بزرک جلب شده و در حال کشف کاربردهای جدیدی برای مواد نانو کامپوزیت است. تامین کنندگان Tier و OEMS با کمک پژوهشی چندین موسسه آموزشی همانند دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه سینسیناتی در حال کشف جایگاه رقابتی مناسب برای خود هستند. بازه کاربردی این مواد از پلیمرهای سانای الکتریسیته تا میکروسوئیچ های نوری و حس گرها و سوییچ های هوشمند در اندازه های نانو متغیر است.

    در این چند سال گذشته پلیمرهای رسانا تدریجاً کاربردهایی در صنعت خودرو پیدا کرده اند. با به کارگیری نانو لوله های کربنی با نسبت طول به قطر ۱۰۰۰ به ۱ و مقاومت حجمی حدود ۶ ۱۰&#۷۷۲; اهم – سانتی متر، بهترین ماده کامپوزیتی برای خطوط انتقال سوخت به دست خواهد آمد و باعث تغییر جنس این خطوط از فولادی به پلیمری می شود. شرکت های آمریکایی هایپریون (Hyperion ctalysis international)و اپلایدساینس (Applied Science Inc) عقیذه دارند که بازار تجاری نانو لوله های کربنی چند دیواره (MWNT) به چندین تن در سال می رسد.

    پلیمرهای رسانا در ساخت صفحات بیرونی بدنه خودرو نیز به کار می روند. این صفحات می توانند بدون هیچ تغییری در خط رنگ پاشی الکترواستاتیک قطعات فولادی رنگ شوند. چون دستگاههای رنگ پاشی در سرمایه گذاری یک کارخانه جدید بخش عمده ای را به خود اختصاص می دهند. لزوم فراهم کردن یک خط رنگ پاشی جداگانه در کارخانه، صفحات پلیمری را جایگزین نامناسب و غیر قابل قبول برای فولاد معرفی می کند. GE و کابوت (cabot) شرکت هایی هستند که به تازگی گونه هایی از پلیمرهای رسانا را عرصه کرده اند.

    در یک کارگاه آموزشی که به تازگی توسط مرکز تحقیقات علوم نانو وزارت انرژی آمریکا برگزار شد. ریچارد اسمالی (Richard Smalley)، یک پژوهش گر در زمینه نانو، ۱۴ پدیده از فن آوری نانو را معرفی کرد که هر کدام به عنوان تحولی بزرگ در ۱۰ سال آینده، رخ خواهد داد. در بالای این فهرست کاربردهایی همانند ذخیره سازی هیدروژن، پیل های سوختی و باتری ها / ابر خازن ها قرار داشتند. تمام این وسایل از نظر وسایل تولید ذخیره نیرو. اثر مهمی بر صنعت خودرو خواهند داشت. تخمین زده می شود تنها پیل های سوختی،هزینه زیرساخت های صنعت خودرو را به یک دهم تا یک صدم کاهش دهند. دیگر فن آوری نیز اثری تقریباً مشابه دارند.

    جنرال موتورز از سال ۲۰۰۲ کامپوزیت های نانورس و نانوتالک را به طور موفقیت آمیزی در اجزای سازه ای رکاب خودروهای آسترو (Astro) و سافاری (Safari) به کار گرفته است و برای ساخت در پشتی بیوک راندوو (Buick Rendevous) نیز یک ماده TPO نانو کامپوزیت را به خواهد گرفت.

    شرکت تویوتا با عرضه قطعه ای از جنس نایلون نانورس در سال ۱۹۹۱، نخستین نانو کامپوزیت تجاری را به صنعت خودرو معرفی کرد. اکنون باید زبان جدیدی برای تشریح طراحی و ساخت این محصولات جدید به کار گرفته شود. زبانی که حاوی عباراتی همچون جا داده شده (intercalated) و ورقه ورقه (exfoliated) باشد.

    بررسی فهرست خرید مواد جدید همانند مطالعه فرهنگ لغاتی است که در آن، مدخل نانو دارای زیر مجموعه های بسیاری از جمله نانو لوله ها، نانورس ها، نانو الیاف، فیبریل ها، نانو پلاکت ها(پولک های نازک با ضخامت کمتر از ۵ نانومتر)،نانوسیم ها، نانوکامپوزیت ها، نانو رشته ها، نانو ذرات و نانوابزار است. نانو پلاکت های نوری، انقلابی در سیستم های سویچینگ و حس گر تجهیزات الکتریکی خودروها ایجاد خواهند کرد. در این تجهیزات که به زودی به سیستم های ۳۶ تا ۴۸ ولت تغییر خواهند کرد، تسهیم (multiplexing) یک نیاز است (تسهیم بکارگیری همزمان یا مشترک مدارهای الکتریکی برای برقراری ارتباط های چند گانه است). افق آینده این مواد حس گرهای کیسه هواست که در پوسته پلیمری بیرونی آن قرار داده می شوند و سیگنال ها را با سرعت نور، منتقل می کنند. به این ترتیب میلی ثانیه هایی به دست می آیند که در میزان آسیب وارده در اثر تصادف بسیار تاثیرگذارند. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی

    فهرست:

    چکیده :.................................................................................................................................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :...................................................................................................................................................................................................................................................................................... 5

    فناوری نانو؛ الزامی برای شرکت های خودروسازی..................................................................................................................................................................................... 6

    نقاط کلیدی این گزارش................................................................................................................................................................................................................................................ 7

    عوامل اصلی رقابت در صنعت خودرو.................................................................................................................................................................................................................... 7

    از عوامل کلیدی در صنعت خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:............................................................................................................................................... 9

    کاربردهای آتی در صنعت خودرو........................................................................................................................................................................................................................... 9

    بازارهای بخش‌های فناوری نانو در صنعت خودرو مطابق تحقیقات انجام شده، بصورت ذیل می‌باشد:................................................................ 10

    تولید و ذخیره انرژی................................................................................................................................................................................................................................................... 10

    مواد نانوساختار – نانوکامپوزیت‌ - نانوذرات.................................................................................................................................................................................................. 11

    حسگرها و نمایشگرهای دقیق.............................................................................................................................................................................................................................. 11

    نانوالکترونیک..................................................................................................................................................................................................................................................................... 12

    مواد و پوشش‌ها.............................................................................................................................................................................................................................................................. 12

    کاربردهای زیستی......................................................................................................................................................................................................................................................... 12

    تولید....................................................................................................................................................................................................................................................................................... 13

    محیط زیست..................................................................................................................................................................................................................................................................... 13

    ابزارهای نانو و فناوری‌های متقارب در صنعت خودرو.......................................................................................................................................................................... 13

    نانو کامپوزیت ها در صنعت خودرو................................................................................................................................................................................................................... 14

    کاربرد نانولوله های کربنی در خودرو سازی :............................................................................................................................................................................................ 17

    ویژگی‌های نانولوله‌های کربنی............................................................................................................................................................................................................................... 17

    نانولوله های کربنی؛ خواص و کاربرد................................................................................................................................................................................................................ 20

    1 -  آلوتروپ های کربن........................................................................................................................................................................................................................................... 20

    2 -  نانولوله های کربنی........................................................................................................................................................................................................................................... 21

    1 – 2   ساختار نانولوله های کربنی............................................................................................................................................................................................................... 21

    2 – 2  خواص و کاربردهای نانولوله های کربنی.................................................................................................................................................................................... 22

    به عنوان تقویت کننده در کامپوزیت ها......................................................................................................................................................................................................... 22

    استفاده در نمایشگرهای تشعشع میدانی....................................................................................................................................................................................................... 23

    استفاده از نانولوله های تک دیواره در صنعت الکترونیک.................................................................................................................................................................... 23

    ساختار تو خالی نانولوله و کاربرد به عنوان ذخیره کننده و پیل سوختی............................................................................................................................... 24

    ساخت نانوماشین ها با استفاده از نانولوله های کربنی......................................................................................................................................................................... 25

    روش های تولید نانو لوله های کربنی :............................................................................................................................................................................................................ 25

    3-2 روش تابش لیزر.................................................................................................................................................................................................................................................. 26

    3-2 رسوب بخار شیمیایی (CVD).................................................................................................................................................................................................................. 26

    چالش های فرآوری :................................................................................................................................................................................................................................................... 27

    5-1) تولید انبوه با قیمت مناسب..................................................................................................................................................................................................................... 27

    5-2) خالص‌سازی نانولوله‌ها.................................................................................................................................................................................................................................. 27

    5-3) اتصال نانولوله‌ها و ایجاد رشته‌ها............................................................................................................................................................................................................ 28

    5-4) جلوگیری از توده‌ای شدن نانولوله‌ها................................................................................................................................................................................................... 29

    5-5) چگونگی حفظ نانولوله‌ها بعد از فراوری............................................................................................................................................................................................. 29

    5-6) کنترل رشد نانولوله‌ها................................................................................................................................................................................................................................... 30

    رشد آرام؛............................................................................................................................................................................................................................................................................. 31

    سنتز کاتالیزوری در دمای پایین؛...................................................................................................................................................................................................................... 31

    نانو تکنولوژی در بدنه اتومبیل............................................................................................................................................................................................................................... 32

    در ادامه به معرفی کوتاهی از نمونه های کاربرد فناوری نانو در صنعت خودرو می پردازیم:....................................................................................... 33

    • نانوکامپوزیت ها.......................................................................................................................................................................................................................................................... 33

    نانوکامپوزیت :.................................................................................................................................................................................................................................................................. 33

    تست مکانیکی :................................................................................................................................................................................................................................................................ 35

    روش انجام آزمایش :.................................................................................................................................................................................................................................................... 36

    پودرهای به کار برده شده شامل:........................................................................................................................................................................................................................ 36

    یکپارچه سازی با SPS :............................................................................................................................................................................................................................................ 37

    بحث ونتایج :...................................................................................................................................................................................................................................................................... 38

    • اثر نیلوفری و کاربرد آن در ساخت سطوح خود تمیز شونده..................................................................................................................................................... 40

    • شیشه های نوین با توانایی بازتاب پرتو فروسرخ................................................................................................................................................................................... 41

    مبدل های کاتالیستی................................................................................................................................................................................................................................................. 42

    جمع بندی......................................................................................................................................................................................................................................................................... 74

    منابع و ماخذ :................................................................................................................................................................................................................................................................. 75

    منابع فارسی...................................................................................................................................................................................................................................................................... 75

    منابع لاتین :...................................................................................................................................................................................................................................................................... 75

     

     

    منبع:

     

    منابع فارسی

    1 – ماهنامه نانو مواد              شماره 18 ، ص39       گردآورنده : دکتر سید محمد علی حسین زاده ، محقق و استاد دانشکده متالورژی دانشگاه تهران           1388

    مرکز اسناد و مدارک و اطلاعات علمی ایران

    Www.Irandoc.ac.ir/persian/article

    منابع لاتین :

    ^ Cristina Buzea, Ivan Pacheco, and Kevin Robbie (2007). "Nanomaterials and Nanoparticles: Sources and Toxicity". Biointerphases 2: MR17. doi:10.1116/1.2815690. PMID 20419892. http://scitation.aip.org/getabs/servlet/GetabsServlet?prog=normal&id=BJIOBN00000200000400MR17000001&idtype=cvips&gifs=Yes. 

    ^ Binnig, G.; Rohrer, H. (1986). "Scanning tunneling microscopy". IBM Journal of Research and Development 30: 4. 

    ^ "Press Release: the 1996 Nobel Prize in Physics". Nobelprize.org. 15 October 1986. http://nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/1986/press.html. Retrieved 12 May 2011. 

    ^ Kroto, H. W.; Heath, J. R.; O'Brien, S. C.; Curl, R. F.; Smalley, R. E. (1985). "C60: Buckminsterfullerene". Nature 318 (6042): 162–163. Bibcode 1985Natur.318..162K. doi:10.1038/318162a0. 

    ^ Adams, W Wade; Baughman, Ray H (2005). "Retrospective: Richard E. Smalley (1943-2005)". Science 310 (5756): pp. 1916. 2005 Dec 23. doi:10.1126/science.1122120. PMID 16373566

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی, رساله در مورد پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع خودروسازی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت