روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز

تعداد صفحات: 95 فرمت فایل: word کد فایل: 289
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز

    مقدمه :

    ایران کشور ما دارای منابع سرشار نفت و گاز می‌باشد  و چنانکه بر همه روشن است مقادیر عظیم  گازهای طبیعی حاصل از استخراج  نفت  تا همین چند سال بیش بدون  هیچگونه استفاده  سوزانده شده و از بین میرفت.  بنابراین با وجود گاز طبیعی  فراوان  در ایران  و در نتیجه  در دسترس بودن و ارزانی آن و سوختن تمیز با ارزش حرارتی  قابل ملاحظه آن همه اینها و خیلی خواص دیگر میتواند انسان را بر آن دارد که از گاز نیز مثل سایر مواد سوختنی حاصل از نفت درسوخت ماشین‌ها و دستگاه‌های  سوختی استفاده کنند بطورکلی در دنیا  امروزه  مهمترین سوخت مورد استفاده در انواع موتورهای درون  سوز شامل : بنزین ، گازوئیل، گاز و گاز مایع می‌باشند که همه  از ترکیبات هیدرکربورها می‌باشند.که میزان استفاده از هر کدام  از مواد  سوختنی فوق در هر منطقه در درجه اول به فراوانی و ارزانی بستگی  دارد.

     

    چکیده :

    هدف از این بررسی آشنائی به خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز  می‌باشد. و چنانکه  خواهیم دید موتورهای گاز مایع سوز شبیه انواع بنزینی است.  ولی نظر به سوخت ویژه‌ای که در این موتورها بکار می‌رود ، نیاز به برخی و سایل و ابزاری مخصوص بخو د دارد . مطالب   مورد بحث در این مجموعه صرفا یک بررسی مقدماتی  جهت شناسایی ساختمان سیستم سوخت رسانی موتورهای گاز مایع سوز و نحوه کارآنها می‌باشد .

    که در ادامه این بحث به بررسی کامل انواع سوخت ‌های گازی مورد  استفاده در موتورهای بنزینی و همچنین به نحوه کار موتورهای بنزینی و گازی می‌پردازیم که همچنین  به بررسی  انواع آلاینده‌های موجود  در موتورهای بنزینی و گازی و همچنین مقایسه بین آنها از نظر میزان  آلاینده‌ها و همچنین به بررسی تاثیر گاز سوز کردن موتورهای  بنزینی از نظر عملکرد موتور و مقایسه بین موتورهای بنزینی و گازی از نظر عملکرد می‌پردازیم که به صورت یک سری نمودار‌ها و داده‌های آماری به دست  آمده از یک سری منابع ، آورده شده و در کل به نتیجه گاز سوز کردن موتور می‌پردازیم و در  پایان یادآور  می‌شویم که در صورت  گاز سوز شدن صحیح اتومیبل‌ها کارکرد  آنها تفاوت چشم گیری نکرده و  قدرت و کشش ماشین حدود 5 درصد نسبت به بهترین حالت کار با بنزین ( که معمولا 

    ماشین‌ها هیچ وقت در این حالت نمی‌باشد) پائین می‌آید که به هیچ وجه محسوس  نمی‌باشد.

     

     

    فصل اول : سوخت و انواع آن

    1-1- عوامل قابل اهمیت در انواع سوخت :

    -بایستی دارای ارزش حرارتی قابل ملاحظه‌ای باشد

    -درحرارت‌های کم نیز بتواند بصورت بخار در آیند

    -بخار سوخت بتواند با مخلوط مناسب اکسیژن فوراً بسوزد

    -تولیداتی که از احتراق چنین سوخت‌هایی حاصل می‌شود بایستی زیان آور نبوده  و  برای سلامت محیط  زیست خطرناک نباشد

    -آنها را بتوان در شرایط طبیعی حمل و نقل کرده ، چه از نظر سادگی عمل  و چه از نظر اصول ایمنی 

    - تولید آنها از نظر اقتصادی مناسب باشد.

    -سیستم مصرف مصرف کننده اقتصادی باشد. [1]

    1-2- احتراق سوخت هیدروکربنه :

    سوختن بطورعموم عبارت  است از ترکیب با اکسیژن که به منجر به ایجاد محصولی بنام اکسید می‌شود. سوختن ممکن است خیلی سریع و یا کند باشد. مثلا زنگ زدگی آهن به نتیجه ترکیب آهن با اکسیژن بمدت طولانی  است و یا سوختن ذغال چوب خیلی سریع انجام  می‌شود.

    در موتورهای درون سوز نیز ترکیب ماده سوختنی با اکسیژن اتفاق می‌افتد و نتیجه تولید اکسیدهای کربن که اغلب شامل منواکسید و دی اکسید کربن و همین طور مقداری بخار آب و حرارت می‌باشد.[1] مانند :

    CO2+2H2O+Q CH4+2O2  :متان

    C8H18+12.5O2  8CO2+9H2O+Q : اکتان

    1-3- انواع سوخت موتورهای  درون  سوز :

    معمول‌ترین سوخت‌های رایج  در موتورهای درون سوز، عبارت از، بنزین ، نفت ، گاز و گاز مایع و گازوئیل  می‌باشد. که چهار نوع اول در موتورهائی که با سیستم جرقه شمع کار می‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرند و گازوئیل نیز سوخت موتورهای دیزل  را شامل  می‌شود. [1]

    1-4- انتخاب صحیح مخلوط سوخت :

    باید دانست که 23 درصد حجم هوا را اکسیژن تشکیل می‌دهد، که در سوختن تاثیر دارد و 77 درصد بقیه شامل نیتروژن و سایر گازها است که در عمل احتراق تاثیری ندارد. البته نیتروژن در حرارت‌های بالا تا حدودی می‌سوزد و ایجاد اکسید‌های ازت کرده، که در آلودگی محیط زیست تاثیر بسزایی دارند.

    بطورکلی یک مخلوط سوخت وهوا به نسبت 1 : 15 با در نظر گرفتن وزن صحیح آنها یک احتراق . کامل و طبیعی دارد. در صورتیکه مخلوط از نظر سوخت  قوی تر باشد آنرا غنی و اگر هوا بیشتر باشد آنرا  رقیق می‌گویند که مخلوط سوخت‌های غنی را می‌توان از ایجاد  دوده در اگزوز، کاهش یا ضعف قدرت و بالاخره گرم کردن موتور تشخیص  داد. همینطور  برای شناسائی مخلوط رقیق می‌توان  از ایجاد شدن Back f iring در مدخل  ورودی گاز و کاربراتور که مهمترین عامل شناسائی این پدیده است، و همچنین  دیر روشن شدن موتور ، ضعیف شدن قدرت موتورو بالاخره گرم کردن به این موضوع پی برد.

    با توجه به منحنی شماره (1-1) که  در مورد بنزین است و از تغییر تنظیم کاربراتور بوجود آمده‌اند نشان می‌رسد که ماکزیمم راندمان ، زمانی خواهد بود که نسبت میزان  هوا به سوخت 1 : 16 باشد  و ماکزیمم قدرت هنگامی صورت می‌گیرد که این میزان 1 : 12 می‌باشد. بنابراین تنظیم صحیح جایی بین این دو حد قرار دارد.

     

  • فهرست و منابع روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز

    فهرست:

    مقدمه ............................................................................................................................................................................. 1

    چکیده ............................................................................................................................................................................ 2

    فهرست اختصارات بکاربرده شده و علائم .................................................................................................................... 3

    فصل اول : سوخت و انواع آن

    1-1- عوامل قابل اهمیت در انواع سوخت .................................................................................................................. 5

    1-2- احتراق سوخت هیدروکربنه................................................................................................................................ 5

    1-3- انواع سوخت موتورهای  درون  سوز .................................................................................................................. 6

    1-4- انتخاب صحیح مخلوط سوخت........................................................................................................................... 6

    1-5 - سوخت  گاز مایع  و استفاده از آن در موتور..................................................................................................... 8

    1-6- معرفی گازهای طبیعی مورد استفاده در موتورهای بنزینی............................................................................ 10

    1-6-1- تعریف (LNG).................................................................................................................................... 10

    1-6-2- ترکیبات ............................................................................................................................................... 10

    1-6-3- چگونگی ذخیره آن............................................................................................................................... 11

    1-6-4- چگونگی سرد نگه داشتن آن............................................................................................................... 11

    1-6-5- علت استفاده از LNG به عنوان سوخت ماشین‌ها و وسایل نقلیه................................................... 11

    1-7- تعریف ( CNG )................................................................................................................................................ 12

    1-8- تعریفLPG ....................................................................................................................................................... 12

    1-9- مزیت استفاده از LNG  بجای CNG به عنوان سوخت................................................................................... 13

    1-10- عوامل عدم پذیرش LNG به عنوان سوخت خودروها.................................................................................. 15

    فصل دوم : موتورهای گاز مایع  سوز

    2-1- چگونگی کار ..................................................................................................................................................... 17

    2-1-1- سیستم‌های نسل اول........................................................................................................................... 18

    2-1-2- سیستم تبدیل نسل دوم...................................................................................................................... 18

    2-1-3- سیستم ‌های تبدیل نسل سوم............................................................................................................ 19

    2-2- موتورهای مخصوص سوخت گازی.................................................................................................................. 22

    2-2-1- موتورهای گاز سوز مجهز به سیستم جرقه به سه دسته تقسیم می‌شوند........................................ 21

    2-2-2- امتیازات سیستم استوگیومتری............................................................................................................ 21

    2-2-3- معایب سیستم استوگیومتری............................................................................................................... 22

    2-2-4- محاسن سیستم کم مصرف.................................................................................................................. 22

    2-2-5- معایب سیستم کم مصرف.................................................................................................................... 22

    2-3- سیستم سوخت رسانی.................................................................................................................................... 23

    2-3-1- سیستم سوخت رسان نسل اول.......................................................................................................... 24

    2-3-2- سیستم رسان نسل دوم....................................................................................................................... 25

    2-3-3- سیستم سوخت رسانی نسل سوم....................................................................................................... 26

    فصل سوم : موتورهای مورد استفاده درسوخت‌های گازی و ویژگی آنها و عوامل  موثر در کارکرد این موتورها

    مقدمه............................................................................................................................................................................ 29

    3-1- صنعت تبدیل.................................................................................................................................................... 30

    3-2- سیکل موتورهای دیزلی و otto........................................................................................................................ 30

    3-2-1- سیکل otto ......................................................................................................................................... 30

    3-2-2- سیکل دیزل........................................................................................................................................... 30

    3-3- بازده حرارتی  موتور.......................................................................................................................................... 30

    3-4- نسبت هوا به سوخت........................................................................................................................................ 30

    3-5- آنالیز و عملکرد موتور ...................................................................................................................................... 30

    - آنالیز گاز............................................................................................................................................................. 30

    3-5-1-تاثیرات روی بازده موتور........................................................................................................................ 30

    3-5-2-تاثیرات روی خروجی............................................................................................................................. 30

    3-5-3-تاثیرات روی قابلیت اشتغال ................................................................................................................. 30

    3-6- ویژگی سوخت.................................................................................................................................................. 30

    3-7- ویژگی ‌های احتراق ......................................................................................................................................... 30

    3-7-1- حرارت احتراق در واحد حجم.............................................................................................................. 30

    3-7-2- ضریب Wobbe................................................................................................................................... 38

    فصل چهارم : آلودگی خودروها

    مقدمه............................................................................................................................................................................ 30

    4-1- آلاینده‌های موتورها.......................................................................................................................................... 30

    4-2- راههای آلودگی................................................................................................................................................. 30

    4-3- برنامه وسایل نقلیه با آلودگی کم CARB....................................................................................................... 30

    4-4- آلاینده‌های موتورهای احتراق داخلی.............................................................................................................. 30

    4-5- عامل میزان آلایندگی موتورهای  گازسوز........................................................................................................ 49

    4-5-1- سیستم احتراق .................................................................................................................................... 49

    4-5-2- فن آوری استفاده از کاتالیزور............................................................................................................... 50

    4-6- سیستم‌های عیب یاب  قابل  نصب بر روی  خودرو( OBD)......................................................................... 54

    4-7- آلاینده‌های کنترل  شده.................................................................................................................................. 30

    4-7-1- نوع اول از خودروها............................................................................................................................... 30

    4-7-2- نوع دوم از خودروها............................................................................................................................... 55

    4-7-3- خودروهای نوع سوم............................................................................................................................. 57

    4-8- انتشار گازهای آلاینده در دماها ی مختلف موتور............................................................................................ 58

    4-9- استاندارد آلودگی............................................................................................................................................... 60

    4-9-1- استاندارد‌هایی که در آمریکا به اجرا  در آمده‌اند.................................................................................. 60

    4-9-2- قوانین  مربوط به آلاینده‌ها در اروپا..................................................................................................... 62

    فصل پنجم : بررسی اثرات گازسوز کردن یک سری موتور‌های خاص از نظر  عملکرد  موتور  و آلایندگی آن و مقایسه  با حالت  بنزین سوز آنها

    5- 1- نمونه موتور 4 سیلندر  تزریق مستقیم ........................................................................................................ 63

    5-1-1- آلودگی................................................................................................................................................... 63

    5-1-2- تست عملکرد موتور.............................................................................................................................. 65

    5-2- نمونه ماشینg523 ......................................................................................................................................... 66

    5-2-1- تست آلودگی ....................................................................................................................................... 67

    5-2-2- تست عملکرد موتور.............................................................................................................................. 68

    5-3- هوندا سیویک 6/1........................................................................................................................................... 70

    5-4- موتور سیکلت.................................................................................................................................................... 76

    5-4-1- تست آلودگی........................................................................................................................................ 77

    5-4-2- تست عملکرد موتور.............................................................................................................................. 80

    5-5- بررسی عملکرد و کیفیت کیت‌های گازسوز تولیدی در کشور....................................................................... 80

    5-5-1- موتور پیکان 1600.............................................................................................................................. 82

    5-5-2- موتور پژو 405..................................................................................................................................... 83

    نتایج حاصله................................................................................................................................................................. 84

    فصل ششم : بررسی کلی  معایب و مزایای گازسوز کردن موتورهای بنزینی و نتیجه گیری

    6-1- مزایا و معایب گازسوز کردن............................................................................................................................. 86

    مراجع ................................................................................................................................................................... 91

    .

    منبع:

    - بررسی اجمالی موتورهای گاز مایع سوز توسط هوشنگ بهرامی – انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز – دانشکده کشاورزی

    2- سایت اینترنتی www.NGV.com

    3- سایت اینترنتی www.itanetwork.org

    4- میزان آلایندگی خودروهای گاز سوز – انتشارات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور

    5- نگاهی به صنعت CNG در جهان – انتشارات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور

    6- سایت اینترنتی www.iangv.org

پروپوزال در مورد روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز , گزارش سمینار در مورد روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز , تز دکترا در مورد روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز , رساله در مورد روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز , پایان نامه در مورد روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز , تحقیق در مورد روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز , مقاله در مورد روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز , پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز , تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز , مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز , پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق آشنائی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت