پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران

تعداد صفحات: 222 فرمت فایل: word کد فایل: 2595
سال: 1385 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران

    عنوان تحقیق

    پیمایشی در سنجش  میزان گرایش افراد  به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران

    بیان مساله

    مساله اساسی این تحقیق در این است که تاثیر برخی علل و عوامل را بر بزهکاری افراد در کانون اصلاح و تربیت تهران مورد بررسی و سنجش قرار دهیم . و همچنین با توجه به اهمیتی که بزهکاری در جوامع مختلف دارد پیگری و بررسی علل وعوامل این موضوع در اکثر کشور ها حائز اهمیت است لذا در این تحقیق سعی بر این است تا پاره ای از علل و عواملی را که در بزهکاری افراد نقش دارند مورد مطالعه و پژوهش قرار دهیم .

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    همانطوریکه می دانید جامعه ی مادر حال توسعه می باشد و برای توسعه و پیشرفت نیازمند به یک نیروی کار و متخصص که همان جوانان می باشند نیازمندیم که آینده باگامهای جوان ومتاثر از اندیشه ها و طرز تلقی های ایشان رقم زده خواهد شد . ولی متاسفانه مشکلاتی چون بزهکاری و اعتیاد و سرقت و غیره جوانان کشور را در ورطه هلاکت و نابودی می کشاند و مانع پیشرفت جامعه می گردد لذا می بایست عوامل بزهکاری را شناخت و راههایی برای پیشگیری از آن ارائه نمود . و امکاناتی رابرای جلوگیری از این بزهکاری مهیا و فراهم نمود .

    اهداف تحقیق

    هدف اولیه و اصلی تحقیق حاضر بررسی میزان گرایش افراد به بزهکاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان است و در این تحقیق با فراهم کردن زمینه آشنایی نظری با مفاهیم بزهکاری و عوامل خانوادگی و اجتماعی موثر بر بزهکاری و ارائه پیشنهاداتی در زمینه ی پیشگیری از بزهکاری می باشد .

    ادبیات تحقیق

    بررسی اجمالی مساله بزهکاری و عوامل موثر بر آن

    بزه : عبارت است از اقدام به عملی که بر خلاف موازین ، مقررات و قوانین و معیارهای ارزشی و فرهنگی جامعه می باشد .

    بزهکار : کسی است که متهم به ارتکاب رفتار ضد اجتماعی و یا قانون شکنی است ولی به علت آنکه به سن قانون ( معمولاً هجده سالگی نرسیده است ) مانند یک مجرم بزرگسال مجازات نمی شود . یا به عبارتی بزهکار کسی است که عمل او حاصل و نتیجه چندین سال نارضایتی از زندگی خانوادگی است . با توجه به اینکه در آن عامل ارث والین ناراضی و خشنود ، فقر و محیط زیست نقش موثر و تعیین کننده ای را دارند . 

    بزهکاری : مجموعه ای از جرمها است که در یک زمان و مکان معین به وقوع می پیوندد . در واقع بزهکاری شناخت عاملهایی است که جرم ایجاد می کند. یا به عبارت دیگر مطالعه این پدیده مورد بررسی قرار گیرد در حقیقت کلیه پدیده های اقتصادی ، فرهنگی ، بهداشتی ، سیاسی ، مذهبی ، خانوادگی ومانند آنها رادر جامعه شامل می شود .

    روش تحقیق

    نوع روش مورد استفاده ی این تحقیق پیمایش می باشد و اطلاعات به دست آمده از طریق پرسشنامه محقق ساخت جمع آوری شده است . در پرسشنامه تلاش اصلی محقق در بر گیرنده عوامل فردی وخانوادگی و اجتماعی و اقتصادی و نظارت اجتماع با میزان بزهکاری جوانان می باشد .

    نتایج تحقیق

    نتیجه این تحقیق از روی آزمونها محاسبه شده و بدست آمده که تمامی فرضیه های موجود در تحقیق مورد تایید واقع شدند و بین متغیر مستقل و متغیر وابسته رابطه معنی داری وجود دارد . و نتیجه اینکه عوامل محیطی ، اجتماعی و اقتصادی هر سه به نحوی در بزهکاری افراد نقش دارند .

    نتیجه گیری کلی

    نگاهی کلی به نتایج بدست آمده نشان می دهد که به سادگی نمی توان به ویژگی خاصی در مورد نوجوانان بزهکار اشاره نمود که آن را به عنوان ویژگی بارز افراد بزهکار مطرح نمود اما باید این نکته را در نظر داشت که تمامی افراد بزهکار در مقایسه با افراد غیر بزهکار به مساله فقر مالی ، داشتن دوستان ناباب ، جدایی پدر و مادر اشاره نمود . و عامل بزهکاری خود را در این مساله می دانند . بنابراین نتیجه می گیریم که عامل بزهکاری بیشتراز خانواده ی نا بسامان سر چشمه می گیرند و هر چه نارسایی ومشکلی در خانواده و اجتماع باشد نوجوانان بیشتر به ورطه ی نابودی کشانیده          می شوند . همچنین سطح تحصیلات نوجوانان بزهکار پایین تر از سطح تحصیلات نوجوانان غیر بزهکار ارزیابی شده است تفاوت در میزان سواد نشان دهنده ی نقش مهم آموزش و تعلیم و تربیت در بازداری از گرایش افراد از رفتار بزهکارانه است و بررسی عوامل جمعیت شناختی در دو گروه نوجوانان عادی و بزهکار نشان می دهد که تعداد نوجوانان که ترک تحصیل کرده اند در میان افراد گروه بزهکار بسیار بیشتراز تعداد این افراد در گروه نوجوانان غیر بزهکار است و این تا آگاهی کودکان و نوجوانان بزهکار رامی رساند که جامعه و دوستان و خانواده می توانند بادادن آگاهی و تشویق نوجوانان آن را به راه راست هدایت نمایند .

    پیش گفتار

    حمد و سپاس آن یگانه آفریننده راکه ذره ای از حکمت و دانش خود را به بندگان نادان خویش کرامت فرمود تا شاید از اسارت ظلمت و تاریکی به درآیند و مسیر روشن پیمایند . بزهکاری از جمله مسائل پیچیده ای است که همه جوامع با آن دست به گریبانند و با وجود تمهیدات مختلف سیاستگزاران این مسئله که از سالیان پیش وجود داشت همچنان از مسائل مهم اجتماعی است .

    تربیت در هر مکان و مانی به وقوع می پیوندد و مختص زمان و مکان خاصی مانند مدرسه نخواهند بود انسان موجودی اجتماعی بوده و بدون شک تربیت امری است که وی را برای سازگاری با اجتماع آماده می سازد این موجود بر اجتماع تاثیر کرده و متقابلاً از اجتماع و محیط خود متاثر خواهد شد نوجوانان در محیط های خانواده سپس در مدرسه و در نهایت اجتماع وارد گشته و پیوسته با انسانهای درگیرو محیط خویش در تعامل است و در این راه پر فراز و نشیب ساخته و پرداخته می شود و موجودی خام به انسانی پیچیده تبدیل می گردد .

    انسان موجودی است که در میان دو بی نهایت قرار دارد انسانی که ازیک سو می تواند تا بی نهایت سقوط کند حتی شایسته نام حیوان نیز باشد و از سوی دیگر آنچنان می تواند در جهت تکامل عروج کند که ملائکه نیز اجازه پای نهادن به مقام او نداشته باشند زیرا جسمش به خاک تعلق داشته و روحش به خداوند موجودی که عالم هستی به خاطر اوست و از مسلم ترین پدیده های جهان هستی و لیکن از ناشناخته ترین آنهاست .

    هر انسان از پنج خانه برای تکامل خود بهره می گیرد اول رحم مادر است که نیکویی آن و پیراستگی ها دراز اهمیت زیادی برخوردار است . باید پیشرفت علم به این نکته پی می برد که جنین همه چیز را حس نکرده و نسبت به آن واکنش نشان می دهد . دوم خانه است که اگر سر پرستان آگاه و با ایمانی      ( همچون پدر و مادر ) آن اداره کند بهشت دنیا خواهد بود . سوم مدرسه است که از آن به خانه دوم تعبیر می شود مکان مقدسی که نیاز به عشق و محبت مسئولین آن دارد تا نوجوانان جذب علم گردند و راه روشن آگاهی را بیابند . چهارم اجتماع است . خانه بزرگی که به همه ما تعلق دارد . اگر اعضای آن خود را در قبال دیگران مسئول بدانند اجتماع متعدد و یکدست و یکرنگی خواهیم داشت . که مدینه خاضله خواهد شد . پنجم جهان ابدی است که به سوی آن کماکان خواهیم شتافت . راهی که همه انسانها به طور مشترک آن طی می نمایند و آنچه باقی خواهد ماند نام نیک است . امید است با درک نظام هستی و اینکه انسان با چه رسالتی و در کجای این عالم قرار دارد با همدلی خانه و اجتماع مان را به بهشت تبدیل سازیم تا گلهای زندگی مان با طراوت و شاداب باشند و اسیر و در بند نگردند و در راستای ارضای نیاز به سوی زندگی سالم و محیطی آرام راهنمایی شوند .

    فصل اول : کلیات تحقیق

    مقدمه

    1/1  بیان مساله

    2/1  سوالات آغازین تحقیق

    3/1  اهمیت و ضرورت موضوع مورد بررسی

    4/1  اهداف  کلی  تحقیق

    5/1  ادبیات تحقیق

    6/1  پیشینه نظری و عملی تحقیق در ایران

    مقدمه

    بزه به سرکشی فرد در برابر اراده اجتماع که به وسیله مقررات تعیین گردیده است اطلاق می شود بزهکاری همه گروههای سنی از کودکان تا بزرگسالان را شامل می شود و از جمله معضلاتی است که در اکثر جوامع از ابتدایی تا پیشرفته را در بر می گیرد . مسئولین اصلاح و امنیت کشورهای مختلف برای پیشگیری و مبارزه بااین انحراف اجتماعی تمهیداتی اندیشیده و به کار بسته اند لیکن کماکان این مشکل اجتماعی به قوت خود باقی است .  با گسترش ارتباطات جوامع مختلف اطلاعات و تجربیات و دستاوردهای خود را در اختیار یکدیگر قرار می دهند و از تکرار تجربه های نا موفق جلوگیری به عمل می آورند .

    بزهکاری در کودکان و نوجوانان بسیار شایان توجه است زیرا در این سنین روح و جسم آنان همچون لوح سفیدی است که می توان هر چیزی را بر روی آن حک نمود برای سلامت اجتماع بهتر است توجه را به این بخش از اجتماع معطوف کرد تا از بروز معضلات دیگر جلوگیری عمل می آید .

    در هم تنیدگی مشکلات اجتماعی به بروز مشکلات عدیده دیگر کمک می نماید و مسئولین را به طور مدام درگیر مسائل مختلف می سازد چاره اندیشی و اقدام به آن هزینه های هنگفتی را می طلبد که می تواند در راه سازندگی مصرف گردد .

    بررسی علل و عوامل بزهکاری حاکی از کمبود هایی است که در زمینه های مالی ، فرهنگی ، عاطفی و اجتماعی وجود دارد که می توان با رسیدگی و برخورد ریشه ای به مرتفع ساختن آن کمک نمود . شاید بتوان به جرات گفت که برقراری عدالت اجتماعی می تواند بهترین راهکار باشد و بدست نخواهد آمد مگر آنکه در تمام زمینه ها و به طور همه جانبه  باعلل و عوامل بزهکاری و مبارزه جدی نمود والدین آگاه می دانند که الگوی فرزندان خود قرار گیرند . کودکان ابتدا طوطی وار همه چیز را می آموزند و سپس آن را درونی می سازند و جزء شخصیت خود قرار می دهند .

    ساخت شخصیت کودکان از همان اوان کودکی صورت می گیرد و حساسیت روح ونقش پذیری سریع آنان حاکی از همین مدعاست . فلذا برای صحت و سلامت اجتماع می بایست به این  بخش از جامعه توجه خاص داشت و روح لطیف آنان را با حرکات ، افکار و سخنان نابجا و رفتار و برخورد غیر منطقی خوشه دار نساخت .

    بیان مسئله     

    بزهکاری یک پدیده جهانی و اجتماعی است و با خلقت بشر تحت عناوین مختلف از قبیل سر پیچی ، سر کشی ، رفتار ناشایست و ناپسند آغاز گردیده است چنانچه در قران کریم آمده است : اذا فلنا ملائکه اسجد الارم فسجدوا الا ابلیس ابی و استکبر و کان من الکافرین

    چون فرشتگان را فرمان دادیم که بر آدم سجده کنید همه سجده کردند مگر شیطان که ابا و تکبر ورزید و از فرقه کافران گردید .

    بزه در حالت انزوا و انفراد مفهومی ندارد و از نظر زمان و مکان متغیراست . بدین ترتیب در راستای توسعه اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی کشور توجه و بررسی معضلات اجتماعی چون جرم یا بزهکار و تلاش جهت تعدیل مسائل فوق اهمیت بسزایی داشته و تاثیرات غیر قابل انکاری در سیستمهای مختلف دارد .

    بزهکاری به عنوان یک معضل اجتماعی تاثیرات مخربی در بخشهای مختلف داشته و مستلزم صرف هزینه های سنگین اقتصای است . برای برچیدن بزهکاری نیاز به تحقیقات وسیع و همکاری همه جانبه سازمان ها موسسات و وسایل ارتباط جمعی و دیگر اقشار می باشد . زیرا زمینه ساز ارتکاب انجام گرفته موجب پیدایش تغییرات مثبت و ارزنده ای است در نحوه مدیریت و چگونگی آن گشته است .

    شناخت عوانل اجتماعی یازمینه هایی که بزهکار در آن قرار داشته ، فرهنگ کسب زندگی ، نوع تعاملات میزان آموزش و مسائل خانواده و ... حائز اهمیت است به نظر می رسد تعدیل پدیده بزهکاری نیاز به هماهنگی بیشتر درون و برون سازمان داشته و گردآوری مجموعه ای از نیروها و امکانات با برنامه ریزی مدون جوابگوی این نیاز خواهد شد . چرا که موجودیت هر جامعه بستگی به میزان نظم و همبستگی در بین اجزاء آن دارد اساس نظم اجتماعی در این است که مردم بدانند دیگران از آنها چه انتظاری دارند و بتوانند رفتار دیگران را در بیشتر موارد پیش بینی کنند . از سوی دیگر می توان گفت بی نظمی و ناهنجاری یا بزهکاری در جامعه زمانی به وجود می آید که افراد به وظایف خود عمل نکنند و یا نسبت به آنها آگاه نباشند و در هر جامعه شیوه هایی خاصی وجود دارد که بوسیله آنها بر رفتار اعضاء نظارت می کنند و نظم اجتماعی را برقرار می کنند . اما باید گفت که بررسی علل وعوامل جرم که جزیی از ناهنجاریهای اجتماعی هست مقوله ای بس گسترده هست که نمی توان آنرا به راحتی مورد پژوهش و بررسی قرار داد که چرا بعضی از انسانها مرتکب جرم و خلاف می شوند و می توان این سوال رابه تفکیک جرائم نیز مطرح ساخت . اینکه چرا بعضی از انسانها به بزهکاری روی می آوردند . آیا کمبودهای مادی و فقر باعث بزهکاری می شود ؟ آیا فقر فرهنگی و ... موجب بزهکاری افراد می شود اینها سوالاتی هستند که می توان باتحقیق و تفحص به آنها پاسخ داد و چه بسی سوالات و عوامل بسیاری باشند که در این امر دخیل اند . لذا در این تحقیق سعی بر این است تا پاره ای از علل و عواملی که در بزهکاری افراد نقش دارند را مورد مطالعه و پژوهش قرار می دهیم . امید است که قوانین جامعه طوری وضع شود و یا فرهنگ جامعه به سطحی از کمال برسد که دیگر هیچ بزهکاری در جامعه وجود نداشته باشد . انشاءالله .

     

  • فهرست و منابع پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران

    فهرست:

    چکیده تحقیق

    3

    بیان مساله

    3

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    3

    اهداف تحقیق

    4

    ادبیات تحقیق

    4

    روش تحقیق

    5

    نتایج تحقیق

    6

    نتیجه گیری کلی

    6

    پیشگفتار

    8

    فصل اول

     

    مقدمه

    12

    بیان مساله

    14

    سوال آغازین تحقیق

    16

    سوالات فرعی تحقیق

    17

    اهمیت و ضرورت موضوع مورد بررسی

    18

    شناخت علل و عوامل موثر در بزهکاری و اجتناب از آن

    19

    اهداف کلی تحقیق

    20

    ادبیات تحقیق

    21

    بزهکار کیست

    23

    بی هنجاری

    25

    انواع جرایم ارتکابی اطفال و نوجوانان

    27

    جرائمی که در اثر عدم رعایت شئونات اسلامی حادث می گردد

    32

    ویژگی های نوجوانان بزهکار

    34

    رفتارهای عادی  کودک

    37

    بزهکاری جوانان و نموجوانان در جامعه

    39

    عوامل موثر در ارتکاب جرم از سوی جوانان و نوجوانان

    41

     

     

    ضرورت تشکیل دادگاه های اطفال

    53

    منابع فصل اول

    64

    فصل دوم

     

    مبانی نظری تحقیق

    67

    چهارچوب تئوریtheretical  frome  work

    68

    تئوریهای مربوط به سنجش متغیر وابسته

    70

    نظریه های جامعه شناسی کجروی

    72

    نظریه ساترلند

    74

    زیگمون فروید ، دیوید ریزمن عامل مذهب

    76

    نظریه افسردگی تاپیر

    79

    تئوری کولی

    83

    تئوری هرم نیازهای آبراهام مازلو

    86

    مکوبی و مارتین

    88

    دورکیم ( بیگانگی اجتماعی )

    90

    دورکیم ( آنومی اجتماعی )

    92

    فرضیات تحقیق

    95

    دیاگرام مدل علی برای عوامل موثر بر میزان گرایش به بزهکاری (y )

    99

    تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق

    100

    منابع فصل دوم

    104

    فصل سوم

     

     مقدمه

    107

    روش تحقیق

    108

    روش آمایش نمونه ( جامعه آماری / شیوه نمونه گیری )

    109

    روش  پژوهش یافته ( نوع روش تحقیق )

    110

    روش گزینش داده ها ( ابزار جمع آوری داده ها )

    110

    روش پردازش آمارها

    111

    منابع فصل سوم

    112

    فصل چهارم

     

     

     

    جداول فراوانی توصیف و تفسیر و ترسیم نمودار

    114

    آزمون همبستگی و جداول دو بعدی آزمون فرضیه با استفاده از روش های متناسب آماری

    165

    ضریب همبستگی پیرسون (r) : مبتنی بر عوامل اجتماعی

    166

    منابع فصل چهارم

    173

    فصل پنجم

     

    یافته های تحقیق

    175

    تفسیر جداول دو بعدی جدول شماره 32 تاثیر عوامل محیطی در بزهکاری افراد

    176

    نتیجه گیری کلی

    179

    عوامل اجتماعی

    182

    عوامل اقتصادی

    184

    استنتاج تئوریکی

    185

    پیشنهادات و راهبردها

    191

    دیگر پیشنهادات

    196

    محدودیتهای تحقیق

    198

    ضمایم و پیوست ها

     

    منابع و ماخذ

    200

    پرسشنامه

    204

    زندگی نامه یک مجرم معتاد

    210

     

    منبع:

    علوی یزدی ،محمدتقی – بررسی مسائل نگرش در نوجوانان بزهکار،موسسه انتشارات یزد،1379

    شامیپاتی،دکتر هوشنگ – بزهکاری اطفال و نوجوانان – تهران انتشارات مجد، 1379

    حمداحی، احمد ، بزهکاری اطفال و نوجوانان،1370

    ویلیام سی ،کوار اکیوس ،بزهکای نو جوانان، مسئله ای برای دنیای مدرن، انتشارات سازمان علمی،فرهنگی یونسکو،سال 1378

    ستوده،هدایت الله – اسیب شناسی اجتماعی ، انتشارات اوای نور ،1378

    گیدنز،انتونی – مترجم، منوچهر صبوری- مبانی جمعه شناسی، تهران ، نشر نی،1383

    دانش، تاج زمان- اطفال و نوجوانان بزهکار،موسسه تهران تایمز، 1372

    اصلاح و تربیت – ماهنامه اجتماعی فرهنگی امزشی شماره 33 ، بپایی 118 سال سوم اذر ماه 1383

    ستوده ، میرزایی – روانشناس جنایی ،تهران، انتشارات اوای نور،1381

    سارو خانی، دکتر باخر – جامعه شناس خانواده،تهران ، نشر سروش، 1383

    کریمی، دکتر یوسف،روانشناسی اجتماعی،نظریه ها مفاهیم،تهران، نشر ارسباران، سال 1382

    قائمی، علی اسیب ها و عوارض اجتماعی،امیری،اول،تهران، 1382

    صدفی، ذبیح الله/ بابایی،سکینه ، تکنیک های خاص تحقیق، انتشارات دانشگاه ازاد زنجان،دوم ،1382

    فر جاد،محمد حسین، روان شناسی و جامعه شناسی جنائی،1378

    اصلاح و تربیت،مهنامه اجتماعی فرهنگی، شماره 25 ،1378

    سگالنف مارتین،جامعه شناسی تاریخی خانواده،ترجمه ، حمید الیاسی،تهران ،نشر مرکز ،1380

    کوئن،بروس،درامدی بر جامعه شناسی،ترجمه،محسن ثلاثی،تهران نشر فرهنگمعاصر،چاپ اول ،1370

    رفیع پور ،فرامرز،اناتولی جامعه،تهران انتشارات ، چاپ دوم 1380

    دانش، دکتر تاج زمان،مجرم کیست؟ جرم شناسی چیست؟، تهران،موسسه کیهان، چاپ پنجم،1382

    نوابی نژآد،شکوه ،رفتار های بهنجارو نا بهنجار نوجوانان،تهران انتشارات اولیاء و مربیان سال 1381

    توسلی ،دکترغلام عباس نظریه های جامعه شناسی،قم انتشارات سمت،چاپ ششم 1375

    بیکر ترزال ،نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، تر جمه نایبی، هوشنگ،چاپ اول 1377

    کیوی زیمون ،لوک وان کامپنهود،روش تحقیق در علوم اجتماعی،عبد الحسین نیک گهرف انتشارات فرهنگ معاصر، چهارم ، تهران 1370

    سارو خانی، باقرروشهای تحقیق در علوم اجتماعی،پژوهشگاه علوم اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،چهارم تهران 1370

    دودانگه مریم،میزان گرایش نوجوانان به بزهکاری ،پایان نامه دوره ارشناسی، دانشگاه ازاد زنجان ،1381

پروپوزال در مورد پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران , گزارش سمینار در مورد پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران , تز دکترا در مورد پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران , رساله در مورد پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران , پایان نامه در مورد پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران , تحقیق در مورد پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران , مقاله در مورد پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت