پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل

تعداد صفحات: 123 فرمت فایل: word کد فایل: 2561
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانیM.A

    گرایش: بازرگانی بین المللی

    چکیده

    وابستگی اقتصاد ایران به درآمد نفت و فرآورده های نفتی یکی از مشکلات اساسی است که همواره در برنامه های توسعه کشور برای رهایی از آن، سیاستها و راهکارهای مختلفی در نظر گرفته شده است که توسعه صادرات غیر نفتی یکی از این موارد است. افزایش صادرات و توسعه آن مانند هر متغیر اقتصادی، تابع عوامل گوناگونی مانند میزان تولید، نرخ ارز، قیمت کالا، درآمد کشورهای وارد کننده و ... می باشد. آنچه مسلم است بسته به نوع کالاو محصول،عوامل موثر بر صادرات،اثرگذاری متفاوتی خواهد داشت. آن چه در این میان مهم است بررسی عوامل موثر بر صادرات و تعیین متغیر های مهم و سپس سیاستگذاری مناسب بر اساس نتایج حاصله در جهت تحقق توسعه صادرات کالا و خدمات می باشد.(پاسبان،1385)

    در این تحقیق هدف اصلی بررسی عوامل موثر بر  افزایش صادرات صنایع دستی استان اردبیل می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی –پیمایشی می باشد و جامه آماری شامل کارشناسان و صاحبنظران صنایع دستی می باشد. و 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است و این پژوهش از پایایی(876/0) قابل اتکایی برخوردار است که با استفاده از روش آلفای کرونباخ بدست آمده است و تجزیه و تحلیل پرسشنامه با استفاده ازآزمون تی تک نمونه ای بدست آمده است   و رتبه بندی متغیرهای مستقل با استفاده از آزمون فریدمن تعیین شده است. متغیرهای مستقل در این پژوهش، متنوع نمودن محصولات صنایع دستی،انجام تحقیقات بازاریابی، افزایش کیفیت،تولید متمرکز در مقیاس بزرگ و متغیر وابسته، افزایش صادرات صنایع دستی می باشد.

     

    واژگان کلیدی : صادرات،صنایع دستی،صادرات غیر نفتی،متنوع نمودن محصولات،انجام تحقیقات بازاریابی، افزایش کیفیت،تولید متمرکز در مقیاس بزرگ

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

    -1 مقدمه

    نقش صادرات در افزایش تولید داخلی،کاهش نرخ بیکاری ودرنتیجه افزایش سطح اشتغال،تعادل تراز پرداختها،ایجاد درآمدی قابل توجه و ورود ارز به داخل کشور ودر نتیجه با ثبات شدن پول کشور،بالا رفتن استاندارد زندگی حائز اهمیت است. صادرات به زبان ساده نوعی فروش تعریف می شود که در آن مبادله کالا یا خدمات با پول یا شبیه پول صورت می گیرد که البته حوزه فعالیت آن و چگونگی فرآیند و نحوه انجام تفاوت های عمده با فروش داخلی و محدود دارد.(عباسی،1390،1 )

    صادرات صنایع دستی می توان کمک شایانی به ارز آوری و توسعه صادرات غیر نفتی کشور باشد،صنایع دستی با توجه به سابقه طولانی آن در تاریخ ایران،سادگی تکنیکهای تولیدی،عدم نیاز به سرمایه کلان،کاربر بودن آن،فراوانی مواد اولیه و عدم نیاز به هزینه ارزی زیاد،دارا بودن بعد فرهنگی و هنری و غیره به عنوان شغل اصلی در شهرها و فعالیت جنبی در روستاها قابل توجه است.  از آنجا که مواد اولیه برای تولید فرآورده های صنایع دستی غالبا در کشور وجود دارد با گسترش آن می توان از صدور مواد خام کشاورزی مانند:پنبه،کنف،چرم پوست،چوب و ابریشم جلوگیری نموده، آنهارا با هنرو ذوق و مهارت صنعتگران دستی به محصولاتی با ارزش افزوده زیاد تر که گاهی به بیش از ده برابر مواد اولیه میرسد،تبدیل نمود و با صادرات آنها ارز قابل توجهی عاید کشور کرد.(آجورلو،1372،1 )

    امروزه مفهوم صنایع دستی در کشورهای صنعتی به هر نوع کار دستی بدون در نظر گرفتن جنبه های فرهنگی، تاریخی و حتی هنری آن گفته می شود،خواه جنبه هنری یا کاربردی یا حتی تعمیراتی داشته باشد.صنایع دستی می تواند هم حالت کارگاهی و هم حالت خانگی داشته باشد.(فنایی،1387، 5)

    کاهش صادرات صنایع دستی ایران و رسوخ فزاینده صنایع دستی سایر کشورها به بازار داخل فشار زیادی را به بدنه این صنعت وارد کرده است. افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش نسبی قیمت نهایی برخی از محصولات صنایع دستی مشکلات فراوانی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده و نتیجه آن انتقال این فشارها به ضعیفترین قشر یعنی کارگران بوده است. لذا این سوال مطرح می شود که چه عواملی باعث شده که در طول کمتر از20 سال شاهد چنین کاهش عظیمی در صادرات باشیم.(کرباسی،یعقوبی،1390)

     

     

    1-2 تعریف موضوع پژوهش

    صادرات در هر کشور می تواند موجب ارز آوری و رشد و توسعه اقتصاد آن کشور گردد و صادرات صنایع دستی می تواند کمک بسیار زیادی در این توسعه داشته باشد و صادرات غیر نفتی را بهبود بخشد.

    صادرات در لغت به معنای کالا یا ارسال و فرستادن کالا از جایی به جای دیگر است جابجایی در داخل کشور یا از داخل به خارج هر دو مشمول این تعریف است. صادرات از دید گا ه های مختلف ممکن است بررسی و مطالعه شود. هیچ کشوری در دنیا نمی تواند خود را از صدور کالا بی نیاز بداند،زیرا دورانی که برخی از کشورها تصور می کردند ممکن است با اقتصاد بسته به حیات خود ادامه بدهند همه نیازهای خود را از پیشرفته ترین تکنولوژی تا ابتدائی ترین نیازهای جامعه را از داخل تهیه کنند سپری شده است.صادرات به دلیل معاف بودن از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض داخلی و غیره نسبت به سایر روشهای ورود به بازارهای خارجی از ریسک کمتری برخوردار است.(حسینی،1386، 3)

    صنایع دستی مانند دیگر پدیده های فرهنگی دارای ابعاد تاریخی،زیبا شناختی، اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی است. در دنیای امروز که هر کشور برای معرفی هویت خود می کوشد و حتی کشورهایی وجود دارند که برای خود هویت جعلی می سازند و در این راستا کشوری مانند ایران  به قدری از این منظر غنی است که معرف حضور صاحبنظران جهان است.(کاکاوند،1387 ،3)

    صنایع دستی ایران به عنوان یکی از قطب های اصلی صنایع دستی جهان- به همراه چین و هند- دارای سابقه ی درخشان وپر پیشینه ای است. از ویژگی های صنایع دستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1-انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید توسط دست و ابزار و وسایل دستی، برای تولید هر یک از آثار هنرهای صناعی،مراحل متعددی طی می شود ولی انجام کلیه این مراحل به وسیله دست، ابزار و وسایل دستی الزامی نبوده و چنان چه تنها قسمتی از مراحل اساسی تولید به این طریق انجام شود، محصول تولید شده با توجه به مواردی که در تعریف ذکر شده ،صنایع دستی محسوب می شود.

    2-حضور موثر،بلاواسطه،خلاق و تعیین کننده ی انسان در تولید هر محصول.

    3-تامین قسمت عمده ی مواد اولیه ی مصرفی از منابع داخلی.

    4-داشتن بار فرهنگی (استفاده از نگاره ها،نقش ها و رنگ آمیز های اصیل، بومی و سنتی).(یاوری،1389، 14)

    1-3 بیان مسئله

    مبرهن است که ضرورت گسستن از درآمدهای نفتی و رهاشدن از اتکای خیلی زیاد و محکم به درآمدهای صدور نفت خام برای ایران یک امر حیاتی و اجتناب ناپذیر می باشد. افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی دارای مزیت نسبی در تولید و صدور و کنار گذاشتن خام فروشی از سیاستهای اصولی و شایان توجه دولت باید قلمداد گردد.(فرساد گلستان،1380 ،2)

    صدور کالا به خارج موجب اشتغال وسیعتر افراد جامعه می شود.هنگامی که یک واحد تولیدی نتواند برای محصولات خود در داخل کشور بازار مناسبی پیدا کند، به اهمیت این امر بیشتر پی می برد. تجربه نشان داده است که محدود شدن بازارهای صادراتی به بیکاری اقشار وسیعی از جامعه می انجامد.رکود صنعت  فرش و صنایع دستی در کشور ما در برخی از سالها، به ویژه در اوایل دهه1360،سبب بیکار شدن تعدادی از افراد شاغل در این بخش در روستاها و مهاجرت آنها به سمت شهرهای بزرگ شده است.تلاش در امر توسعه بازار برای بخش صنایع دستی، می تواند یک راه حل موثر در رابطه با شناساندن صنایع دستی کشور در بازارهای هدف باشد. این گونه فعالیتهای بازاریابی باید از جانب تولید کنندگان و صادرکنندگان و توسط مشارکت با سازمان توسعه تجارت ملی و اتاق بازرگانی، طراحی و مرحله بندی شوند.(بنیامین،1994، 88)

    امروزه توسعه صادرات یک ضرورت به شمار می آیدزیرا در آمدهای ارزی را افزایش می دهد و در نتیجه اجرای برنامه های توسعه اقتصادی را که متضمن هزینه های ارزی است، ممکن می سازد .(بی ریا، جبل عاملی ،1385)

    جهت بررسی وضعیت و امکان صدور محصولات در هر صنعت، می بایست نسبت به شناسایی عوامل موثربر صادرات محصولات آن صنعت اقدام نمود.(طاهری مقدم، 1379)

    در این تحقیق در پی آن هستیم تا عوامل اثرگذار برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل را شناسایی کرده تا تکیه بر آنها بتوان به صورت موثر در بازارهای هدف، حضوری موثر داشت.

     

     

     

     

     

     

    1-4 اهمیت و ضرورت

    موضوع بیکاری و صادرات به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه ها و تصمیم های دولت تعیین شده است، لیکن اجرایی نمودن این تصمیم نیاز به فراهم شدن زمینه هایی دارد که تامین این کاری بس دشوار است. صنایع دستی در زمره فعالیتهای مولدی است که علاوه بر تحقق اهدافی چون، تحصیل ارزش افزوده و اشتغال زایی، می تواند سهم عمده ای در صادرات غیر نفتی و ارزآوری کشور ایفا نماید.در سالهای اخیر صدور محصولات صنایع دستی نه تنها توسط کشورهای جهان سوم بلکه توسط برخی از ممالک پیشرفته نیز مورد توجه خاص قرار گرفته، بویژه کشورهای مهد صنایع دستی می کوشند تا با اتخاذ تدابیر حمایتی و سیاست های تقویتی موجبات رشد و توسعه ی صادرات صنایع دستی که یکی از اقلام مهم صادراتی آنها به حساب می آید، را فراهم کنند.صنایع دستی از سویی به عنوان یک صنعت ویژگی های مربوط به آن همچون فناوری،کیفیت،برنامه ریزی تولید، طراحی محصول و..... را داراست و از طرفی چون هنر است با خلاقیت ،ابتکار ، نوآوری و ذوق هنری در ارتباط است. لذا می تواند بستر ایجاد اشتغال برای رشته های متعدد تحصیلی را فراهم آورد. صنایع دستی می تواند ارتباط مستحکم بین نیروهای فنی و مهندسی از یک سو و نیروهای هنری را ازسوی دیگر فراهم نماید.(بنی فاطمه،کوهی،1388)

    معضل بیکاری و عواقب ناشی از آن مانند کاهش درآمدها، مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها، ایجاد اشتغال کاذب غیر مولد،کاهش تولیدات صنعتی و کاهش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی و ملی، کاهش میزان و ارزش صادرات غیر نفتی و..... بر ضرورت یافتن راه حلی برای رفع آن تاکید می نمایند.(مردانه،1381)

    باتوجه به سرمایه گذاری های خوبی که در زمینه صنایع دستی در استان اردبیل شده و موقعیت ممتاز این استان جهت کسب درآمدهای ارزی ،محقق لازم می داند تا با انجام این تحقیق بتواند قدمی هر چند ناچیز در زمینه افزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان برداشته و بتواند با ارائه راه حلهایی زمینه بهتر صدور اینگونه محصولات را فراهم آورد.

     

     

     

     

     

     

     

    1-5  اهداف پژوهش

    هدف اصلی:

     در این تحقیق هدف اصلی بررسی عوامل موثر بر افزایش صادرات صنایع دستی استان اردبیل می باشد.

    اهداف فرعی :

    شناخت عوامل موثر برافزایش صادرات صنایع دستی استان اردبیل

    ارائه راهکارهایی در زمینه بهبود شرایط مربوط به افزایش صادرات صنایع دستی استان اردبیل

    1-6سوالات پژوهش  

    1-

    2-

    3-

    4-آیا تولید متمرکز در مقیاس بزرگ برای کاهش هزینه های تولید بر افزایش صادرات محصولات صنایع

    دستی تاثیر دارد؟

    1-7  فرضیه های پژوهش

    1-

    2-

    3-

    4-

    دارد.

    1-8  روش شناسی تحقیق

     روش تحقیق

    این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد..

    روش گردآوری اطلاعات

    مطالعه کتابخانه ای

    در این روش،اطلاعات از طریق مطالعه کتب،نشریات ،منابع اینترنتی و یا پایگاههای اطلاع رسانی جمع آوری و پس از انتخاب منابع نسبت به تهیه و فیش برداری و ترجمه متون خارجه اقدام گردید.

    پرسشنامه

    برای جمع آوری داده های مورد نیاز ابتدا پرسشنامه بین نمونه آماری توزیع ومجموع داده های جمع آوری شده به کامپیوتر وارد و از طریق نرم افزار آماری spss مورد تحلیل قرار گرفته است.

    جامعه آماری

    طبق تعریف، جامعه آماری عبارت است از تعدادی مجموعه ای ازافراد یا واحدها که حداقل دارای یک صفت مشخص باشند معمولا در هر پژوهش جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت(صفت ها) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد.(سرمد و دیگران،1385،177)

    در تحقیق حاضر جامعه مورد بررسی شامل کارشناسان و صاحبنظران صنایع دستی استان اردبیل است.

    نمونه آماری

    تعداد 196 نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند.

    روش تجزیه و تحلیل آماری

     در این تحقیق برای اینکه بدانیم متغیرهای مورد بررسی دارای توزیع نرمال هستند از آزمون کولموگوروف- اسمیرنف استفاده شده است.سطح معنی داری پایین تر از05/0 نشان دهنده این است که توزیع متغیر مورد بررسی نرمال نیست.در این تحقیق متغیرهای مورد بررسی دارای توزیع نرمال بودند. و در ادامه از آزمون  t تک نمونه ای استفاده شده است.

    1-9 قلمرو پژوهش

    قلمرو موضوعی

    این تحقیق به بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل می پردازد.

    قلمرو مکانی

    قلمرو مکانی این تحقیق محدوده استان اردبیل(کارشناسان و صاحبنظران صنایع دستی) می باشد.

    قلمرو زمانی

    این تحقیق با گرد آوری اطلاعات و داده ها اوایل سال1392 انجام می پذیرد.

    1-10 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

     

    تنوع تولیدات       

    تعریف مفهومی:تنوع تولیدات یعنی تنوع محصولات با طرح  و رنگهای مختلف و اندازه های متفاوت که نشان دهنده تنوع است.

    تعریف عملیاتی:افزایش دادن تعداد انواع محصولات،ایجاد تنوع درطرح یا شکل ظاهری محصولات،تولید محصولات در رنگهای جذاب،عرضه محصولات دراندازه های مختلف،وجود محصولات متنوع در نمایشگاه ها و فروشگاه ها.

    تحقیقات بازاریابی

    تعریف مفهومی: انجمن بازاریابی آمریکا جدیدترین تعریف از تحقیقات بازاریابی را به این شرح عرضه کرده است: عبارت است از فعالیتهایی که ارتباطات لازم را بین مصرف کنندگان،خریداران،عامه مردم و مدیران بازاریابی از طریق تبادل اطلاعات برقرار می کند.(روستا،ونوس،ابراهیمی،1383، 78)

    تعریف عملیاتی:شناساندن کالاهای صنایع دستی استان به جوامع کشورهای آسیای میانه، استفاده از رسانه های عمومی کشورهای عربی خاورمیانه برای صادرات به این کشورها،انجام تحقیقات بازاریابی برای پی بردن به سلیقه ها و گرایش های ساکنین کشورهای همسایه ایران،شرکت در نمایشگاه ها و عرضه محصولات در مراکز عمده تجاری،انجام تقسیم بازار و تولید محصولات منطبق با نیازها و سلیقه های بخشهای مختلف می باشد.

    کیفیت محصولات

    تعریف مفهومی:درجه ای که یک محصول با انتظارات مشتری و مشخصات ارائه شده تطبیق دارد.(روستا،ونوس،ابراهیمی،1383، 222)

    تعریف عملیاتی:رعایت ظرافت در تولید محصولات صنایع دستی ،استفاده از مواد اولیه مرغوب که باعث کیفیت بهتر محصولات صنایع دستی،استحکام محصولات صنایع دستی و انتخاب دقیق ابعاد و اندازه محصولات می باشد.    

     

     

     

     

    هزینه های تولید(تولید متمرکز)

    تعریف مفهومی:

    تعریف عملیاتی:کاهش هزینه های تولید از طریق بالا بردن مقیاس تولیدوبه کار گیری ماشین آلات پیشرفته و تقسیم کار و تخصصی نمودن انجام امور تولیدی،کاهش قیمت تمام شده محصولات از طریق خرید مواد اولیه به صورت کلی،کاهش هزینه های نیروی کار با استفاده از آموزش کارکنان.

    خلاصه فصل:

    در این فصل به کلیات تحقیق پرداخته شده است، مطالبی که دراین فصل آورده شده است عبارتند از:موضوع تحقیق،دلایل انتخاب موضوع، اهمیت و ضرورت آن،بیان موضوع،اهداف تحقیق، سوالات تحقیق،فرضیه های تحقیق،متغیرهای تحقیق،قلمرو تحقیق، روش تحقیق و تعاریف متغیر ها.

    ساختار گزارش تحقیق:

    این تحقیق در پنج فصل به شرح زیر تنظیم شده است:

    فصل اول: در این فصل پرداختن به بیان موضوع تحقیق،اهمیت و ضرورت، اهداف،سوالات،فرضیه هاو متغیرهای تحقیق مد نظر قرار گرفته است.

    فصل دوم: در این فصل به ادبیات،مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرداخته شده است.

    فصل سوم: در این فصل به روش تحقیق،جامعه آماری،حجم نمونه مورد تحقیق،معرفی ابزارهای جمع آوری اطلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه پرداخته شده است.

    فصل چهارم: در این فصل اطلاعات از طریق پرسشنامه و مطالعه تحقیقات مشابه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    فصل پنجم: در این فصل  که فصل آخر این تحقیق است، پس از بیان نتایج بدست آمده و ارائه پیشنهادهایی بر اساس نتایج بدست آمده،محدودیت های تحقیق عنوان شده است.

    فصل دوم:

    ادبیات تحقیق

     

    2-1 مقدمه

    در شرایط کنونی حیات سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشورهای در حال توسعه به شدت متکی به درآمد حاصل از صادرات است در حالی که در غالب این کشورها تنوع بسیار کمی در صادرات دیده می شود.در ایران نیز رهایی از اقتصاد متکی به درآمدهای نفتی،با عنایت به وجود استعداد های مناسب تولید وصادرات برخی از محصولات و کالاهای غیر نفتی ضروری به نظر می رسد. لازم است در راستای بهبود تولید کالاهای غیر نفتی علاوه بر وجود استعدادهای موجود هر منطقه به شرایط بیرونی و خارجی توجه شود و تصمیم گیری در این زمینه با دیدی جامع و همه جانبه صورت گیرد.(محمود زاده،زیبایی،1383 ،138)

    رهایی از اتکا به صادرات شکننده و تک محصولی لزوم حرکت به سوی شناخت استعدادهای صادراتی جدید و برخوردار از مزیت نسبی را تبیین می کند.برخلاف جایگزینی واردات داشتن زیر ساخت های مناسب حمل و نقل و رقابتی نمودن محصول در بازار های جهانی از اهمیت ویژه ای در توسعه صادرات برخوردار است.نظارت بر تولید و رعایت استانداردهای مورد نظرکشورهای هدف در توسعه صادرات پایدار بسیار حائز اهمیت می باشد.(قنبری،1389)

    لینک دانلود پروپوزال این پایان نامه

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل

    فهرست:

    چکیده ............................................................................................................................................................1     

    فصل اول :کلیات تحقیق

    1-1مقدمه ....................................................................................................................................................

    1-2 تعریف موضوع پژوهش ........................................................................................................................

    1-3 بیان مسئله ..............................................................................................................................................

    1-4 اهمیت و ضرورت .................................................................................................................................

    1-5 اهداف پژوهش .....................................................................................................................................

    1-6 سوالات پژوهش ....................................................................................................................................

    1-7 فرضیه های پژوهش ................................................................................................................................

    1-8 روش شناسی تحقیق ................................................................................................................................

    1-9 قلمرو پژوهش .........................................................................................................................................

    1-10 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها .........................................................................................................

    1-11خلاصه فصل ..........................................................................................................................................

    1-12 ساختار گزارش تحقیق ...........................................................................................................................

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    2-1 مقدمه ......................................................................................................................................................

    2-2 کلیاتی درباره صنایع دستی استان اردبیل ...................................................................................................

    2-2-1 تعریف صنایع دستی..............................................................................................................................

    2-2-2 ویژگی های صنایع دستی.......................................................................................................................

    2-2-3 طبقه بندی صنایع دستی..........................................................................................................................

    2-2-4 بررسی فعالیتهای تولیدی انجام شده در زمینه صنایع دستی استان اردبیل...................................................

    گفتار اول: تحقیقات انجام یافته در داخل و خارج از کشور

    2-3  ادبیات پژوهش در ایران ..........................................................................................................................

    2-4  ادبیات پژوهش درجهان ..........................................................................................................................

    گفتار دوم: صنایع دستی

    2-5  صنایع دستی و مهمترین ویژگی های آن ...................................................................................................

    2-6  شورای جهانی صنایع دستی ......................................................................................................................

    2-6-1 هدفهایی که شورای جهانی صنایع دستی دنبال می کند ...........................................................................

    2-6-2 سایر فعالیتهای شورا برای رسیدن به اهداف یاد شده .................................................................................

    2-7 جایگاه صنایع دستی در جهان و ایران و راهکارهای توسعه آن در ایران .......................................................

    2-8 صادرات صنایع دستی و نقش صنایع دستی در ازدیاد درآمد سرانه ...............................................................

    2-9 صنایع دستی  و نقش آن در اشتغال و کارآفرینی ..........................................................................................

    2-10 نقش صنایع دستی در توسعه گردشگری و عوامل مهم در تشویق گردشگران برای خرید صنایع دستی ........

    2-10-1 یک برنامه موفق برای فروش صنایع دستی به گردشگران ........................................................................

    2-11 نقش صنایع دستی در حفظ تاریخ،تمدن و فرهنگ اسلامی و هویت ملی ایرانیان .........................................

    2-12 صنایع دستی ایران و بازاریابی مدرن(اینترنتی) .............................................................................................

    2-13 موزه صنایع دستی ......................................................................................................................................

    2-14 تقویت و ایجاد بازارصنایع دستی ................................................................................................................

    2-14-1 راهکارهایی برای تقویت،توسعه،بازاریابی و تبلیغ صنایع دستی.................................................................

    2-15 صنایع دستی محور توسعه فرهنگی و صادرات ............................................................................................

    2-15-1 موفقیت حاصله در زمینه صدور گسترده محصولات دستی .....................................................................

    2-16 نقش دولت در توسعه و تحول صنایع دستی ................................................................................................

    گفتار سوم: صادرات

    2-17 تعریف صادرات و اهمیت آن .....................................................................................................................

    2-18 اسناد متداول در صادرات ............................................................................................................................

    2-18-1 بیمه نامه .................................................................................................................................................

    2-18-2 بارنامه .....................................................................................................................................................

    2-18-3 اظهارنامه کالای صادراتی یا خروجی ........................................................................................................

    2-18-4 پیش فاکتور .............................................................................................................................................

    2-18-5 گواهی بازرسی ........................................................................................................................................

    2-18-6 صورتحساب تجاری .................................................................................................................................

    2-18-7 گواهی مبدا ..............................................................................................................................................

    2-18-8 مجوز بهداشت .........................................................................................................................................

    2-18-9 قسم نامه ...................................................................................................................................................

    2-18-10 گواهی استاندارد ....................................................................................................................................

    2-18-11 لیست بسته بندی .....................................................................................................................................

    2-19 درآمدهای صادراتی ومتنوع سازی ..............................................................................................................

    2-20 صادرات از نظر چگونگی انتقال  به کشورهای خارجی  وانواع صادرات غیر نفتی .........................................

    2-20-1 صدور کالاها و خدمات از دیدگاه چگونگی انتقال به کشورهای خارجی ...............................................

    2-20-2 انواع صادرات غیر نفتی .........................................................................................................................

    2-21 محدودیت های داوطلبانه بر صادرات .........................................................................................................

    2-22 پایانه صادراتی ...........................................................................................................................................

    2-22-1 پایانه صادراتی عام .................................................................................................................................

    2-22-2 پایانه صادراتی تخصصی ........................................................................................................................

    2-23 سهمیه های صادرات ...................................................................................................................................

    2-24 بررسی موضوع صادرات مجدد ...................................................................................................................

    2-25 بیمه های صادراتی و سازمانهای ضمانت صادرات.........................................................................................

    2-26 صادرات خدمات .........................................................................................................................................

    2-27 تامین مالی صادرات و تعریف آن .................................................................................................................

    2-28 عوارض صادرات و یارانه ها و مشوق های صادراتی ......................................................................................

    2-29 مشکلات در صادرات و توسعه صادرات و راهبرد توسعه آن ..........................................................................

    2-29-1 دانش بازاریابی صادرات و ارتباطات صادراتی ..........................................................................................

    2-29-2 مدیریت صادرات ملی ..............................................................................................................................

    2-29-3 تکنولوژی تولید .......................................................................................................................................

    2-29-4 جایگاه رقابتی صادرات شرکت ................................................................................................................

    2-30 طبقه بندی موانع صادرات و موانع موجود در راه صادرات ایران .....................................................................

    2-30-1 طبقه بندی موانع صادرات .........................................................................................................................

    2-30-2 موانع موجود در راه صادرات ایران ...........................................................................................................

    2-31 تاثیر صادرات در تشکیل سرمایه ..................................................................................................................

     2-32 صادرات در ایران .......................................................................................................................................

    2-32-1 راه حل های پیشنهادی جهت ازدیاد صادرات غیر نفتی ایران ....................................................................

    گفتار چهارم: صادرات غیر نفتی

    2-33 ضرورت توسعه صادرات غیر نفتی و استراتژی و راه حل برای ازدیاد آن ........................................................

    2-34 تنوع پذیری در صادرات غیر نفتی ایران ........................................................................................................

     2-35 بررسی روند کمی صادرات غیر نفتی ایران و چالش های توسعه ...................................................................

    2-36 مدل مفهومی پژوهش ...................................................................................................................................

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1 مقدمه.............................................................................................................................................................

    3-2 نقشه عملی تحقیق............................................................................................................................................

    3-3 روش تحقیق....................................................................................................................................................

    3-3-1 جامعه  آماری..............................................................................................................................................

    3-3-2 روش نمونه گیری و حجم نمونه..................................................................................................................

    3-3-3 ابزار جمع آوری داده ها..............................................................................................................................

    3-3-4 روش جمع آوری اطلاعات.........................................................................................................................

    3-3-5 چگونگی تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش................................................................................................

    3-4 متغیر های پژوهش...........................................................................................................................................

    3-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.........................................................................................................................

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

    4-1 مقدمه ............................................................................................................................................................

    4-2 روش های آماری مورد استفاده ......................................................................................................................

    4-3 یافته های توصیفی .........................................................................................................................................

    4-3-1 جنسیت .....................................................................................................................................................

    4-3-2 سن ...........................................................................................................................................................

    4-3-3 تحصیلات ................................................................................................................................................

    4-4 آمار استنباطی: ...............................................................................................................................................

    4-4 تجزیه و تحلیل فرضیات .................................................................................................................................

    4-5 جمع بندی : ...................................................................................................................................................

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد

    5-1 مقدمه ........................................................................................................................................

    5-2 نتایج بررسی فرضیات با استفاده ازآزمون های آماری .....................................................................................

    5-2-1 فرضیه اول ................................................................................................................................................

    5-2-2 فرضیه دوم ................................................................................................................................................

    5-2-3 فرضیه سوم ................................................................................................................................................

    5-2-4فرضیه چهارم ..............................................................................................................................................

    5-3 ارائه پیشنهادات ..............................................................................................................................................

    5-4 پیشنهادات برای تحقیقات آتی .......................................................................................................................

    5-5 موانع و محدودیت های تحقیق ..............................................

    منبع:

    .عباسی،علی،(1390 )،اصول مدیریت صادرات موفق و مذاکره بازرگانی،،چاپ اول،انتشارات ترمه

    2.فنایی،زهرا، (1387)،سیری در صنایع دستی ایران،،چاپ اول،انتشارات ارغوان/هشت بهشت

    3.آجورلو،غلامرضا،(1372)،بررسی صادرات صنایع دستی غیر فرش،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و اقتصاد،دانشگاه امام صادق(ع)

    4.یاوری،حسین،(1389)،شناخت صنایع دستی ایران،،چاپ دوم،انتشارات مهکامه

    5.فرسادگلستان، عباس،(1380)،بررسی عوامل مرتبط با صادرات محصولات صنایع تبدیلی کشاورزی استان آذربایجان شرقی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران

    6. بی ریا،سهیلا،جبل عاملی،فرخنده، (1385)، عوامل موثر برصادرات پسته،زعفران،خرما درسبد کالاهای صادرات غیر نفتی(1380-1370)، نشریه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 54

    7.طاهری مقدم،مهدی،(1379)، بررسی عوامل موثر بر افزایش صادرات کفش های ماشینی استان قم،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ،دانشگاه تهران

    8.مردانه،سولماز،(1381)،تحقیق و بررسی پیرامون صنایع دستی استان اردبیل و نقش آن در ایجاد اشتغال استان اردبیل،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دانشکده هنر و معماری

    9.حافظ نیا، محمد رضا،(1387)،مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی،چاپ چهاردهم ،انتشارات سمت

    10.ونوس،داور،ابراهیمی،عبدالحمید،روستا،احمد،(1387)،تحقیقات بازاریابی(نگرش کاربردی)،چاپ دوم،انتشارات سمت 

    11.سرمد،زهره،بازرگان،عباس،حجازی،الهه،(1385)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، ،انتشارات آگاه

    12.حسینی،میرزاحسن،(1386)،مدیریت صادرات و واردات،چاپ دوم ،انتشارات دانشگاه پیام نور

    13. عسگری داریونی،سمیه،(1384)،بررسی تاثیزگذاری راهکارهای اجرائی برنامه جامع توسعه صادرات بر بهبود وتسهیل صادرات غیر نفتی،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ،دانشگاه شهید بهشتی

    14. احمدوند،محمد رحیم،(1380)،.مبانی شکل گیری و عملکرد بیمه های صادراتی در ایران، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی،شماره2

    15. وظیفه دوست،حسین،زرین نگار،ندا،(1388)، بررسی عملکرد سیاست های دولت بر روی صادرات شرکت ها،مجله بصیرت دانشگاه آزاد ، شماره 44

    16.صمدی،علی حسین،(1383)، بی ثباتی تجارت(واردات و صادرات) محصولات کشاورزی در اقتصاد ایران  ( 78 - 1360):تجزیه شاخص بی ثباتی کوپاک،فصل نامه پژوهشهای اقتصادی ایران،شماره18،صفحات155-141

    17.حیدری،حسن،سعیدپور،لسیان،(1391)،تحلیل پویای اقتصاد سنجی از رابطه بین تولید ناخالص داخلی،مصرف انرژی و صادرات غیر نفتی در ایران،فصل نامه مطالعات اقتصاد انرژی،شماره33، صفحات83-53

    18.محمود زاده،مجید،زیبایی،منصور،(1383)،بررسی عوامل موثر بر صادرات پسته ایران:یک تحلیل هم جمعی، اقتصاد کشاورزی و توسعه،شماره46

    19.قنبری،محمد رضا،(1389)، اثر توسعه ساختار بر افزایش صادرات توتفرنگی استان کردستان ،اقتصاد کشاورزی و توسعه،شماره 69

    20.خلیلیان،صادق،فرهادی،علی،(1381)،بررسی عوامل موثر بر صادرات بخش کشاورزی ایران،اقتصاد کشاورزی و توسعه ،شماره 39

    21.شهسوار،محمد رضا،دهقان،فرانک،(1388)، بررسی عوامل موثر بر بی ثباتی صادرات غیر نفتی(مطالعه موردی: استان های فارس و آذربایجان شرقی)،فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی،شماره51،صفحات124-105

    22.مالکی،امین،(1390)،بررسی تنوع پذیری در صادرات غیرنفتی ایران با معرفی یک شاخص جدید، فصل نامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی،شماره 58،صفحات106-79

    23. دریساوی بهمنشیر،رضا،بافنده،عبدالحسین،عزیزی ،فضل اله،(1389)،بررسی موانع صادرات غیر نفتی در استان خوزستان با استفاده از تحلیل عاملی،بررسی های بازرگانی،شماره 41

    24.سلطانی،الیزابت،خیراندیش،شیدا،(1388)،صادرات غیر نفتی استان فارس:اثر متغیرهای کلان اقتصادی و تعیین مزیت نسبی، فصل نامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی،شماره 52،صفحات50-27

    25.غلامی رودی،ذبیح الله،(1387)،صادرات غیر نفتی ایران و بررسی عوامل موثر در توسعه آن،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و اقتصاد،دانشگاه امام صادق (ع)

    26.هاتفی،(1388)،هنرهای سنتی و صنایع دستی،محور توسعه فرهنگی و صادرات،علوم اجتماعی،شماره23

    27.یزدان پناه،لیلا،صمدیان،فاطمه،(1388)،عوامل موثر برمیزان موفقیت شرکتهای تعاونی مطالعه موردی صنایع دستی استان کرمان،مجله تعاون،شماره202و 203

    28.رضوان فر،مرتضی،(1385)،صنایع دستی و مدرنیته تحلیلی مردم شناختی از ابعاد نظری صنایع دستی،کتاب ماه هنر،پایگاه مجلات تخصصی نور، شماره 99و100

    29.قربانی ریک،رضا،غلامی،سارا،(1387)،گزارش دومین جشنواره موزه میراث روستایی گیلان، گاه نامه کندوج، شماره 6

    30.نواب اکبر ،فیروزه،منفرد،نوذر،رضائی،علیرضا،(1379)،عوامل موثر بر کمیت و کیفیت تولید صنایع دستی مطالعه موردی:زنان عشایر نیمه اسکان یافته مرندافزر،اقتصاد کشاورزی و توسعه،شماره 31

    31.پارسایی،الهام، (1386) ،نگاهی به چالش های پیش روی توسعه صنایع دستی،روزنامه همبستگی

    32.رستمی،مصطفی،(1383)،بررسی وضعیت اشتغال زنان استان مازندران در بخش صنایع دستی منطقه ی شاخص:شهرستان ساری،پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی،شماره13

    33.یحیی زاده،علی سینا،(1380)،بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر برصادرات صنایع دستی استان گیلان،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

    34.رضایی،شهین،(1389)، نقش صنایع دستی در اقتصاد خانوارهای روستایی بخش چابکسر،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

    35. رضائی سومعه،رضا،(1379)، بررسی عوامل موثر بر صادرات پسته ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس

    36.پاسبان،فاطمه،(1385)، بررسی عوامل موثر بر صادرات زعفران ایران،فصل نامه پژوهش های اقتصادی،شماره2

    37.ناطق،محمد تقی،نیاکان،نازیلا،(1388)،بسترسازی توسعه صادرات با تاکید بر محدودیت ها،محرک ها و عملکرد صادراتی،بررسی های بازرگانی،شماره 37

    38.خالدی،کوهسار،رحیم زاده،ایوب،(1387)،قوت ها،ضعف ها،فرصت ها و تهدیدهای فراروی صادرات کشاورزی ایران،اقتصاد کشاورزی و توسعه،شماره 62

    39.افشار،ایرج،(1387)، نقش صنایع دستی در هویت ملی ایرانیان، خلاصه مقالات همایش (راهکارهای توسعه صنایع دستی ایران)، دانشگاه هنر اسلامی تبریز

    40. شاکری،عباس، (1383)، بررسی عوامل تعیین کننده صادرات غیرنفتی ایران، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره 21

    41.فاطمی،مهدی،(1384)،بررسی اثر صادرات غیر نفتی بر رشد اقتصادی-مورد ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی دانشکده اقتصاد ،دانشگاه تهران

    42.گوهریان،محمد ابراهیم،(1373)،مدیریت صادرات غیر نفتی،مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

    43.میراندا،گریگوریو، تجارت بین الملل،ترجمه سلیمانی ، چاپ اول،مشهد امید مهر، 1389

    44.کریم هسنیجه،حسین،اکبری،محمد رضا،(1383 )،تاثیر رشد صادرات بر رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه،مجله برنامه و بودجه،شماره 52و53،ص84-63

    45.محنت فر،یوسف،خاکپور،حسین،(1384)،ارزیابی میزان صادرات غیر نفتی و اثر آن بر رشد اقتصادی در ایران:یک تحلیل تجربی(1383-1355)،مجله اقتصادی،شماره های 51و52

    46. سازمان امور مالیاتی کشور،قانون مالیات بر ارزش افزوده،ماده7

    47. سکاران،اوما،(1381)،روش های تحقیق در مدیریت،ترجمه صائبی و شیرازی،چاپ سوم

    48.دلاور،علی،(1381)،مبانی نظری و علمی و پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی،انتشارات رشد

    49. سالواتوره،دومینیک،(1388)،تجارت بین الملل،ترجمه حمیدر ضا ارباب،چاپ اول

    50.آذر،عادل(1383).آمار و کاربرد آن در مدیریت،انتشارات سمت،تهران،چاپ سوم

    51. خاکی،غلامرضا،(1382)،روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی،تهران انتشارات بازتاب

    52.مشیری،ژیلا،(1387)،صنایع دستی ایران و بازار یابی مدرن(اینترنتی)،خلاصه مقالات همایش(راهکارهای توسعه صنایع دستی ایران)،دانشگاه هنر اسلامی تبریز

    53.غلامیان،بهاره،(1387)،موزه صنایع دستی، خلاصه مقالات همایش(راهکارهای توسعه صنایع دستی ایران)،دانشگاه هنر اسلامی تبریز

    54.الطافی،مصطفی،(1387)، نقش صنایع دستی در حفظ تاریخ تمدن و فرهنگ ملی و اسلامی، خلاصه مقالات همایش(راهکارهای توسعه صنایع دستی ایران)،دانشگاه هنر اسلامی تبریز

    55.افشار،ایرج،(1387)، نقش صنایع دستی در هویت ملی ایرانیان، خلاصه مقالات همایش(راهکارهای توسعه صنایع دستی ایران)،دانشگاه هنر اسلامی تبریز

    56.رحمن،محمد سعید،(1378)،عوامل تعیین کننده در صادرات غیر نفتی ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی و توسعه اقتصادی،دانشکده اقتصاد و علوم اقتصادی،دانشگاه شهید چمران

    57.بنی فاطمه،حسین،کوهی،کمال،(1388)،بررسی صنعت توریسم و ارتباط آن با صنایع دستی،مجموعه مقالات همایش ملی صنایع دستی و ارتباط آن با صنعت توریسم،دانشگاه اصفهان

    58.کاکاوند،سمانه،(1387)،(آینه خانه) در آینه هنرهای سنتی استان قزوین، خلاصه مقالات همایش(راهکارهای توسعه صنایع دستی ایران)،دانشگاه هنر اسلامی تبریز

    59.بنیامین،مالکوم،(1994)،پیشنهادهایی جهت بازار یابی موفق در صادرات صنایع دستی،مترجم:شهین نصری،ماهنامه بررسی های بازرگانی

    60.بروجنی،حمیدضرغام،(1387)، نقش دولت در توسعه و تحول صنایع دستی، خلاصه مقالات همایش(راهکارهای توسعه صنایع دستی ایران)،دانشگاه هنر اسلامی تبریز

    61.کتابی،سجاد،سلیمانی،کبری،(1387)،صنایع دستی و راهکارهای توسعه آن در ایران، خلاصه مقالات همایش(راهکارهای توسعه صنایع دستی ایران)،دانشگاه هنر اسلامی تبریز

    62.مجتهد،احمد،(       )،ضرورت توجه به صادرات غیر نفتی،نشریه:اقتصاد(تازه های اقتصاد)

    63.ناظمی،فرزاد،(1388)، بررسی اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر صادرات غیر نفتی،فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج،شماره 10

    64.زمانی،افسانه،(1387)،صنایع دستی و نقش آن در اشتغال و کار آفرینی، خلاصه مقالات همایش(راهکارهای توسعه صنایع دستی ایران)،دانشگاه هنر اسلامی تبریز

    65.لوئک،ریچارد،(1386)،جعبه ابزار بازاریابی،،ترجمه امیر توفیقی،چاپ اول

    66.بابایی زکلیکی،محمد علی،(1382)،بازاریابی بین المللی،انتشارات سمت، چاپ سوم

    67.روستا،احمد،ونوس،داور،ابراهیمی،عبدالحمید،(1383)،مدیریت بازاریابی،انتشارات سمت،چاپ هشتم

    منابع انگلیسی

     

    1. Gorman, William D, Grassberger, Robert , Shifflett , Kimberly , Carter

    , Mary , Abuamoud Nasser , Ismaiel , Al-Rawajfeh, Ahmad. December ( 2009), The Jordan Bedouin Handicraft Weaving Company: A Feasibility Assessment

    Job Creation for Jordanian Women

    2. O’Connor, David,(2006), Handicrafts and Their Linkage with Tourism Artisans

    Are Also Your Treasures

    3. Mairna Mustafa, Mairna , February( 2011), Potential of Sustaining Handicrafts as Tourism Product in Jordan, International Journal of Business and Social Science Vol. 2 No. 2

    4. Hoon Ahn , Yong ,( 2006),Tourist Souvenir Competition for the Development of

    Korean Handicrafts and Tourism Industry

    5. McKercher, Bob,(2006), Tourism as a Catalyst for Crafts: Pros and Cons

    6. Yavari , Hossein ,( 2006), Reciprocal Effects of Tourism and Handicrafts

    7. Graburn, Nelson, (2006), Tourism and Handicrafts: Modernity and Identity in

    the Global Marketplace

    8. Redzuan, Marof, Aref, Fariborz,( 2011), Constraints and potentials of

    handicraft industry in underdeveloped region of Malaysia

    9. Dass, S.R. (1991), Economic aspects of India's international trade

    in coffee, Indian Journal of Agricultural Economics, 46(2): 142-151

    10. Ghosh, A. R., and J. Ostry. (1994), “Export Instability and theExternal Balance in Developing Countries”, IMF Staff Papers. Vol  41:pp214-35

    11. Feder, G. (1983), “On Exports and Economic Growth”, Journal of Development Economic,vol  12(1):59-73

    12. Bleaney, M. , and D. Greenaway, (2001), “The Impact of Termsof Trade and Real Exchange Volatility on Investment and Growthin Sub-Saharan Africa”, Journal of Development Economic.vol  65:pp 491-500

    13. Herzer, D. , and D. Nowak-Lehnman, (2006), “What does ExportDiversification do for Growth? An Econometric Analysis”, Applie Economics,vol  38(15):pp1825-3

    14. Pineres, S. A. G. and M. Ferrantino, (1997), “Export diversification and

    structural dynamics in the growth process: The case of Chile”, Journal of

    Development Economics, 52: 375-391

    15. Gharabaghian, M. (1994), “Economic Development”, Ney Press

    16. Griffin, K. (1989), “Economic Development Strategies”, translated by M.H. Hashemi and H. Raghfar, Ney Press

    17. Leonidou, Leonidas C. (1995), "Export barriers: non-exporters' perceptions." International Marketing Review 12, no. 1

    18. Morgan, Robert E, and Constantine S. Katsikeas. (1998), "Exporting Problems of Industrial Manufacturers." Industrial Marketing Management, no. 27

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, رساله در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر برافزایش صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت