پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 2559
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم

    عنوان پایان نامه به فارسی:

    مقایسه سبک های دلبستگی،  سلامت روان مادر و اختلال توجه – بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم

    عنوان پایان نامه به انگلیسی:

    Comparison of attachment styles, maternal mental health, attention deficit - hyperactivity in children with ADHD and healthy

    کلمات کلیدی:

    سبک های دلبستگی- سامت روانی-اختلال توجه- بیش فعالی- کودکان

    پرسش اصلی پژوهش :

    آیا بین سبک های دلبستگی،  سلامت روان مادر و اختلال توجه – بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم رابطه وجود دارد؟

     

    بیان مسئله:

    اختلال بیش فعالی و نقص توجه[1] شایع ترین اختلال رفتاری است که کودکان را مبتلا می کند.  راهنمای تشخیصی آماری اختلال روانی(DSM-IV) آن را به عنوان الگوی پایدار عدم توجه و تکانشگری شرح می دهد و در واقع نوعی اختلال مزمن شدید در تحول روانی است و برای تشخیص آن حد اقل 6 مورد از 9 معیار بی توجهی و یا بیش فعالی-تکانشگری بایستی در دو موقعیت جداگانه (مثلا خانه و مدرسه) مشاهده شوند ( 9 مشخصه ی رفتاری برای نوع بی توجهی و 9 مشخصه ی رفتاری نوع بیش فعالی-تکانشگری فهرست شده است).  این علایم بایستی 6 ماه به طول انجامد و با سطح تحولی کودک تطابق نداشته و پس از 7 سالگی ظاهر شده باشند ]1[.  نسبت ابتلای پسر به دختر در این اختلال 3 به 1 و حداکثر 5 به 1 است.  این اختلال در بین پسرهای اول خانواده بیشتر دیده می شود.  گزارش ها در مورد میزان شیوع اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی در ایالات متحده ی آمریکا از 2 تا 20 درصد در کودکان دبستانی متغیر است و به طور محتاطانه این میزان را حدود 3 تا 5 درصد کودکان دبستانی قبل از سن بلوغ می دانند.  میزان شیوع این اختلال در انگلستان در مقایسه با ایالات متحده کمتر یعنی کمتر از 1 درصد است ]9[.

    بیش فعالی در کودکیو  در پسران بیشتر است اما هر چند تشخیص در بزرگسالی در زنان و مردان مساوی است.  الگوهای متفاوت برای تشخیص درکودکی بر اساس صحبت های دیگران است اما در بزرگسالی بر اساس صحبت های خود فرد صورت می گیرد و شواهدی مبنی بر این که این اختلال در مردان ADHD  یشتر از زنان است موجود نیست]12[کودکان مبتلا به اغلب با عنوان تحریک پذیر،  مداخله جو،  پر جنب و جوش،  نامرتب،  پرخاشگر،  پرتنش وهیجانی مشخص می شوند و به احتمال بیشتری به مشکلات عاطفی اجتماعی و رفتاری دچار می شوند(6)کودکان مبتلا به این اختلال هم چنین با کمبود اعتماد به نفس،  اضطراب،  افسردگی و مسایل مربوط به ارتباط با همسالان مواجه هستند(3). همانگونه که والدین بر افراد خانواده تاثیر می گذارند،  فرزندان نیز با ویژگی های شخصیتی و رشدی و رفتاری خود،  تاثیراتی را بر رفتار والدین بر جای می گذارند]3[.  اختلال رفتاری از رایج ترین مسایل روانشناختی کودکان است]9[که بر کارکرد های روانی و اجتماعی تمامی اعضای خانواده تاثیر گذار است.  در این بین مادر (به عنوان عضوی از این مجموعه که دارای بیشترین تعامل و نزدیکی با کودک را دارد) میتواند در معرض خطر بیشتر این گونه مشکلات باشد]8[نشان داد مادران کودکانی که مشکلات رفتاری دارند احساس موفقیت کمتر،  اثر بخشی پایین و احساس خشم،  اضطراب و افسردگی بیشتر نسبت به کودکان سالم دارند.  داشتن کودک ADHD منبع استرس است.  امام تاثیر آن بر مادران، تاحدی زیادی به ارزیابی شناختی ایشان از مسئله و نیز مجهز بودن آن به مهارت مدیریت مثبت کودک بستگی دارد. مادران مبتلا به ADHD، در مقایسه با مادران کودکان سالم،  هنگام تعامل با فرزند خود از رفتارهای آمرانه بیشتری بهره می گیرند،  بیشتر مخالفت میکنند،  پاداش کمتری به رفتارهای مناسب کودک می دهند و پاداش های ایشان جنبه اتفاقی دارد.  به ور کلی این مادران نسبت به مادران کودکان بهنجار منفی نگر تر و سلامت روانی کمتری دارند]4[. یکی از مسائلی که به نحوی در این امر موثر است سبک دلبستگی کودکان است.  دلبستگی یک پیوند عاطفی است که با تمایل به جستجو در مجاورت یک فروپاشی و ماندن در کنار آن،  که در موقعیت استرس زا مشخص می شود ]6[. تحقیقات متعددی ارتباط سبک های دلبستگی با اختلالات روان شناختی بویژه سلامت روان را نشان داده‌اند ]7[.  بنابراین محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا بین سبک های دلبستگی،  سلامت روان مادر و اختلال توجه – بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم تفاوت وجود دارد؟

    پیشینه پژوهش:

    ترنر و همکاران(2002) در پژوهشی بدست آورد شناسایی راهبرد های مدیریت مثبت کودکان که با سلامت روانی در مادران کودکان ADHD همراه است ضروری به نظر می رسد بنابراین لزوم آموزش این والدین برای حفظ سلامت روان خود احساس می شود]7[.

    استریک (2005) در پژوهشی بدست آورد برنامه ساده آموزشی می تواند تغییرات بزرگی در خانواده ایجاد کند و به والدین کمک کند تا دریابند که وقتی به روش های جدید حرف بزنند، فکر کنند و عمل کنند، نتایج عملی بهتری در خانواده خواهند داشت .  به عبارتی این برنامه شاامل محیطی امن، تقویت رفتار مثبت، ایجاد محیط مثبت یادگیری، داشتن انتظارات واقع گرایانه و مراقبت از خود به عنوان والد است]13[.

    دین و همکاران(2003) نشان داد که برنامه آموزشی در کاهش رفتارهای مخرب کودک، بد عملکردی و تعارضات والدین در مورد کودک و نیز افزایش سلامت روان والدین، تاثیر داشته است]9[.

    آبدین(2008) در پژوهشی بدست آورد تنش در قالب خانوادگی به خصوص وقتی که مزمن باشد و در اوایل رشد وجود داشته باشد اثرات ضری روی سلامت والدین،  کودکان و ارتباطات والد با کودک می گذارد]4[.

    آنستوپولوس(2010) در پژوهشی بدست آورد یکی از عوامل مرتبط با ویژگی های درونی خانواده که می تواند سبب تنش والدین گردد شکلات رفتاری عاطفی کودکان است .  به طوری که پژوهش ها نشان می دهند شدت اختلال رفتاری کودک،  ویژگی مهم موقعیت تنش زا ADHD محسوب می شود که یکی از شایع ترین این اختلالات است.  تحقیقات نشان داده که تنش والدگری با آشفتگی های رفتاری و شدت ADHD ارتباط دارد]3[ .

    آناستاپلوس(2010) در پژوهشی نشان داده است که برنامه آموزش والدین منجر به ارتقا مهارت مدیریت کودک،  افزایش اعتماد به نفس والدین و کاهش استرس والدین می شود]3[.

    بتوناری و همکاران (2010) در پژوهشی در خصوص سبک‌های دلبستگی و اختلال کاستی توجه،  نشان دادند که میزان کاستی توجه  در افراد با سبک های ناایمن دوسوگرا بالاتر از سبک ایمن است]5[.

    وود(2011) در پژوهشی بدست آورد بین سبک های دلبستگی نا ایمن و اختلال توجه در کودکان سنین 7 تا 12 سال همبستگی وجود دارد]15[.

    وود (2011) در پژوهشی بدست آورد به دلیل فراوانی مشکلات رفتاری در ارتباط با کودکان مبتلا به تنش والدگری ADHD والدین دارای کودک، ADHD به بیشتری نسبت به والدین کودک ان عادی دارند .  با این وجود شناخت دقیق تنش بیشتر در این والدین هنوز به طور کامل،  مشخص نشده است]15[.

     

    فرضیه ها:

    فرضیه اصلی:

    بین سبک های دلبستگی،  سلامت روان مادر و اختلال توجه – بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم تفاوت وجود دارد.

    فرضیه های فرعی:

    بین سبک دلبستگی ایمن در کودکان ADHD و سالم تفاوت وجود دارد.

    بین سبک دلبستگی دوسوگرا  در کودکان ADHD و سالم تفاوت وجود دارد.

    بین سبک دلبستگی وابسته در کودکان ADHD و سالم تفاوت وجود دارد.

     

    بین افسردگی  در کودکان ADHD و سالم تفاوت وجود دارد.

    بین اضطراب در کودکان ADHD و سالم تفاوت وجود دارد.

    بین اختلال کارکرد اجتماعی  در کودکان ADHD و سالم تفاوت وجود دارد.

    بین جسمانی سازی  و اختلال توجه – بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم تفاوت وجود دارد.

    پایان نامه این پروپوزال در سایت موجود است.

  • فهرست و منابع پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    دلاور،  علی . (1385).  مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی،  ویرایش دوم؛ تهران: نشر رشد. 138- 116.

    American psychiatric association.  Diagnostic and statistical manual of mental disorders.  Text revision. 4th ed.  Washington D. C: American psychiatric association press; 2000: 312-25.

    Anastopoulos AD, Guevremont DC, Shelton TL, Dupaul GJ.  Parenting stress among families of children with attention deficit hyperactivity disorder.  J Abnorm Child Psychol 2010; 20(5): 503-20.

    Abidin RR.  Introduction to the special issue: The stresses of parenting.  J Clin Child Psychol 2008;19: 298-301.

    Bottonari, K.  A. , Roberts, J.  E. , kelly, M.  A. , Kashdan, T.  B.  & Ciesla, J.  A.  (2010).  A prospective investion of the impact of affachment style on stress generation among clinically depressed individuals.  Behaviour Research Therapy.  45(1): 179- 88.

    Barkley RA, Fischer M, Edelbrock C, Smallish L.  The adolescent outcome of hyperactive children diagnosed by research criteria I: An 8 year prospective follow-up study.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1990; 29: 456-557.

    Turner, K. M. T., & Sanders, M. (2002). Help when it’s needed first: A controlled

    evaluation of brief, preventive behavioral family intervention in a primary care setting [On-line]. Available: http://www.elsevier.com.

    Dean, C., Myors, K., & Evans, E. (2003). Community-wide implementation of a parenting program: The South East Sydney positive parenting project. Australian ejournal for the Advancement of mental Health. 2(3).

    Johnston C, Reynolds S, Freeman WS, Geller J.  Assessing parent attributions for child behavior using open-ended questions.  J Child Psychol 1998; 27: 87-97.

    Pisterman S, Firestone P, McGrath P.  The role parent training in treatment of  reschoolers with ADHD.  Am J Psychiatry 1992; 62: 397-408.

    Sadock BJ, Sadock VA.  Synapsis of psychiatry.  9th ed.  Philadelphia: Lippincott Williams and Willkins; 2007: 1223-31.

    Strek, W., Jansen, D., Meer, G., & Reijneveld, S. (2005). Effectiveness of a parenting program in a public health setting. Department of health sciences. University of Groningen, Netherlands [On-line]. Available: http:// www.biomedcentral. com

    Wiersma R, Vander J, Antorop I, Roeyers H.  State regulation in adult ADHD: An event-related potential study.  J Clin Exp Neuropsychol 2006; 28: 1113-26.

    Wood JM.  Examining stress among parents of children with ADHD.  Ph. D.  Dissertation.  New York University, College of psychology, 2011: 50-8.

    Young S, Gudjonsson GH.  Neuropsychological correlates of the YAQ-S and YAQ-I self- and informantreported ADHD symptomatology, emotional and social problems and delinquent behavior, Department of psychology, Institute of psychiatry, UK British.  J Clin Psychol 2010; 44: 47-57. 

پروپوزال در مورد پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم, گزارش سمینار در مورد پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم, تز دکترا در مورد پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم, رساله در مورد پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم, پایان نامه در مورد پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم, تحقیق در مورد پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم, مقاله در مورد پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم, پروژه دانشجویی در مورد پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم, تحقیق دانشجویی در مورد پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم, مقاله دانشجویی در مورد پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم, پروژه دانشجویی درباره پروپوزال مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر و اختلال توجه بیش فعالی در کودکان ADHD و سالم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت