پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران

تعداد صفحات: 166 فرمت فایل: word کد فایل: 2335
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده

    در این پژوهش با اشاره به اینکه اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در سالهای اخیر بعنوان یک سیاست مهم اقتصادی، برای توسعه اقتصادی مطلوب، کاهش هزینه­های گزاف تولیدی و رهایی از عملکرد ناکارآمد شرکتهای دولتی مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، این سئوال مطرح می شود که آیا اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی به بهبود عملکرد و بهره وری یکی از بزرگترین شرکتهای دولتی واگذار شده به بخش خصوصی منجر شده است یا خیر؟ و هدف از انجام تحقیق، سنجش میزان موفقیت شرکت مورد نظر در راستای اجرای سیاستهای مذکور و در صورت ناموفق بودن، پیدا کردن دلایل و سپس ارائه راهکار مناسب برای آن می باشد.

     قلمرو مکانی تحقیق شرکت سهامی آلومینیوم ایران است که بیش از 70% سهام آن از طریق بورس و مزایده به بخش خصوصی واگذار شده است. قلمرو زمانی تحقیق نیز سالهای 1389-1384 می­باشد که به سه دوره مالکیت دولتی (سالهای 84 و 85 که مالکیت و مدیریت شرکت در اختیار بخش دولتی قرار داشت) مالکیت نیمه خصوصی (سالهای 86 و 87 که بخشی از مالکیت به بخش خصوصی منتقل شد ولی مدیریت همچنان در دست بخش دولتی بود) و مالکیت خصوصی (سالهای 88 و 89 که مدیریت و بیش از 70 درصد مالکیت شرکت به بخش خصوصی منتقل گردید) دسته بندی شده است. بدلیل وجود اطلاعات کافی درخصوص معیارهای عملکرد و بهره وری شرکت مذکور، بالغ بر 52 معیار سنجش عملکرد (مالی و اقتصادی) و بهره وری (کارایی و اثربخشی) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش با کمک آمار توصیفی و با استفاده از صورتهای مالی و گزارشات عملکرد شرکت مورد نظر و بهره گیری از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار  Expert choice وضعیت شرکت در رابطه با هریک از معیارهای عملکرد و بهره وری در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی رتبه بندی و مورد آزمون قرار گرفته است.

    نتایج حاصل از تحقیق نشان می­دهد که گرچه رتبه عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران در دوره مالکیت خصوصی نسبت به دوره مالکیت نیمه خصوصی بهبود یافته است، لیکن موجب بهبود آن نسبت به دوره مالکیت دولتی نشده است. در انتها نیز با اشاره به نتایج حاصل از پژوهش پیشنهاد ­گردیده تا ضمن توجه به اصلاح ساختار سرمایه و حقوق صاحبان سهام و همچنین برنامه ریزی جدی و عملی در راستای بهبود شاخصهای عملکرد و بهره وری، زمینه دستیابی به اهداف مورد نظر از اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش فراهم گردد.

     

    مقدمه

    خصوصی‌سازی فرایندی اجرایی، مالی و حقوقی است که دولتها در بسیاری از کشورهای جهان برای انجام اصلاحات در اقتصاد و نظام اداری کشور به اجرا در می‌آورند. در پانزده سال گذشته خصوصی سازی از مهم‌ترین عناصر اصلی برنامه اصلاح ساختاری کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بوده است. در واقع امروزه به دشواری می‌توان کشوری را یافت که برنامه‌ای را برای واگذاری تمام یا بخشی از شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و یا سهیم کردن بخش خصوصی در مدیریت، مالکیت و امور مالی این شرکت‌ها در پیش‌ نگرفته باشد.

    دولت جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربه چندین ساله عملکرد شرکتهای دولتی در اقتصاد کشور و تجربیات اداره شرکتهایی که قبلا در بخش خصوصی ایجاد و سازماندهی شده بودند و لزوم ایجاد شرایط لازم جهت خیزش سریع به سمت توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه، و در راستای اجرای برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصمیم گرفت که با اجرای سیاست واگذاری شرکتهای دولتی، عدم کارایی های گذشته را جبران نموده و با کاهش حجم تصدیهای خود از فرصتها و نیروهای موجود به نحو مطلوبتری استفاده نماید.

    ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاستهای کلی اصل44 قانون اساسی جمهوری اسلامی  ایران که با توجه به ضرورت شتاب گرفتن رشد و توسعه اقتصادی کشور مبتنی بر اجرای عدالت اجتماعی و فقرزدایی در چارچوب سند چشم انداز 20  ساله کشور صادر گردید، بیانگر این نکته بود که نظام تصمیم گیری کشور در عالی ترین سطوح، به این نتیجه رسیده است که نظام اقتصادی کشور به منظور توسعه و پیشرفت، به دنبال اعمال سیاستهای آزادسازی اقتصادی بر اساس مجوز شکستن انحصارات در کلیه فعالیتهای مطرح شده در صدر اصل44 قانون اساسی و مجوز وارد شدن بخش خصوصی در این فعالیتها بوده و نیازمند فراهم آوردن اسباب خصوصی سازی و مشارکت فعال صاحبان سرمایه در اقتصاد کشور می باشد.

    آنچه که در این رابطه و پس از بستر سازی لازم بمنظور اجرای فرآیند خصوصی سازی از اهمیت به سزایی برخوردار است، میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده می باشد. در این تحقیق در نظر است تا در گامی هر چند کوچک تاثیر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی بر عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای دولتی واگذار شده به بخش خصوصی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

    خصوصی‌سازی ابزاری برای توسعه است. تجارب دو دهه اخیر به کرّات لزوم استفاده از مکانیزم بازار و پتانسیل‌های بخش خصوصی جهت تحکیم رشد در فرایند توسعه کشورهای در حال توسعه را به اثبات رسانده است. توجه و تعمق در الگوی موفق توسعه برخی کشورهای در حال توسعه با تکیه بر نیروهای بخش خصوصی مؤید این موضوع و مبین ارجحیت این الگو در مقام مقایسه با سایر الگوهاست.

    در ایران نیز، طرح موارد مربوط به واگذاری امور به بخش خصوصی در سیر تکامل مبانی حقوقی خصوصی‌سازی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور و ابلاغ سیاستهای کلی اصل44 قانون اساسی، ناشی از دیدگاه لزوم خصوصی‌سازی برای توسعه است. خصوصی‌سازی که در سیاستهای کلی ابلاغی اصل 44 قانون اساسی منظور گردیده است، به منظور شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملى، گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به ‏منظور تأمین عدالت اجتماعى، ارتقاء کارآیى بنگاههاى اقتصادى و بهره‌‏ورى منابع مادى و انسانى و فناورى، افزایش رقابت‏ پذیرى در اقتصاد ملى، افزایش سهم بخشهاى خصوصى و تعاونى در اقتصاد ملى، کاستن از بار مالى و مدیریتى دولت در تصدى فعالیتهاى اقتصادی، افزایش سطح عمومى اشتغال، تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه‌‏گذارى و بهبود درآمد خانوارها انجام شده است که این اهداف بیشترین قرابت را با مفهوم توسعه همه جانبه دارند.

    یکی از بزرگترین شرکتهای دولتی که بر اساس سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی به  بخش خصوصی واگذار گردیده، شرکت سهامی آلومینیوم ایران است و در این تحقیق در نظر است تا تاثیر این فرایند بر شاخصهای عملکرد و بهره وری شرکت مذکور مورد بررسی قرار گیرد.

    در این فصل پس از بیان مسئله، به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق می پردازیم، همچنین اهداف تحقیق را در قالب اهداف کلی و ویژه بیان می کنیم. چارچوب نظری تحقیق که بنیان اصلی طرح سوال است در این فصل آورده شده و در ادامه مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیرها و همچنین فرضیه های تحقیق مورد توجه قرار گرفته است. در پایان فصل نیز شرح واژه ها و اصطلاحات آورده شده است.  

    2-1 تاریخچه مطالعاتی

    در ایران و جهان تحقیقات زیادی در رابطه با موضوع خصوصی سازی و تاثیرات آن بر شاخصهای مختلف صورت گرفته که در ذیل به تعدادی از آنها ضمن بیان نتایج بدست آمده اشاره می شود :

    تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

    1) در سال 2010 پژوهشی توسط  ژانگ کای هوانگ[1] در رابطه با بررسی تغییر در عملکرد مالی و عملیاتی 127 نمونه از شرکتهای خصوصی شده چینی که کنترل آنها از بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل گردیده بود، و با هدف گسترش ادبیات جاری در سه جنبه : گسترش ادبیات خصوصی سازی، بیان تاثیرات متفاوت مالکیت در خصوصی سازی و لزوم اصلاحات بیشتر در دولت چین انجام پذیرفت. به این منظور تغییرات عملکرد شرکتهای مذکور در سه سال قبل و بعد از خصوصی سازی مطابقت و مقایسه شد و برای تعیین معنی دار بودن تفاوت بین میانگین متغیرهای وابسته در دوره های سه ساله قبل و بعد از خصوصی سازی از آزمون ویلکاکسون استفاده گردید. فرضیه اصلی پژوهش بر این اصل استوار بود که خصوصی سازی کامل و یا نهایی در بهبود عملکرد مالی و عملیاتی شرکتها مؤثر است. در تحقیق مذکور بازدهی شرکتها، سودآوری، اهرم مالی، صرفه جویی در هزینه  تولید و اشتغال مورد توجه بود. نتایج تحقیق نشان از افزایش بازده، سودآوری و کاهش تعداد نیروی انسانی داشت. همچنین تاثیر واگذاری مدیریت شرکتها به مدیران داخلی (قبلی) و مدیران خارج از مجموعه شرکتها (مدیران جدید) نیز مورد بررسی قرار گرفت و نشانگر این موضوع بود که علیرغم تمایل مدیران داخلی به بهبود عملکرد شرکت، انگیزه کافی برای تجدید ساختار وجود ندارد. مطالعات مذکور همچنین بیانگر این نکته می باشد که، انتقال کامل کنترل از بخش دولتی به بخش خصوصی در شرکتهای واگذار شده ، عامل مؤثری بر بهبود عملکرد شرکتهای مورد بررسی است.   

    2) یکی از بزرگترین تحقیقات درزمینه خصوصی سازی، توسط نرجس بوباکری[2] و ژان کلود کاست[3] در سال 1994، انجام گرفته است. در این پژوهش 79 شرکت از بین 23 کشور در حال توسعه انتخاب شده است و عملکرد مالی و عملیاتی آنها در سه سال قبل و بعد از خصوصی سازی و طی دوره زمانی 1992-1980 بررسی شده است. شرکتهای این نمونه از کشورهای با درآمد اقتصادی اندک (بنگلادش، هند و پاکستان)، کشورهای با درآمد متوسط (آرژانتین، برزیل، یونان، کره، مالزی، مکزیک، پرتقال، سنگاپور، تایوان ،ترینیداد و توباگو و ونزوئلا) انتخاب شده اند.

    این نمونه ها شامل صنایع مختلف با اندازه های متفاوت است. هدف مطالعه این بوده است که مشخص نماید آیا اجرای سیاست خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه مطلوب بوده است و منجر به بهبود عملکرد، بویژه سودآوری شده است یا خیر؟ بدین منظور از شاخصهای سودآوری و عملیاتی برای تعیین تغییر در عملکرد استفاده شده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که با خصوصی شدن شرکت ها سوددهی آنها نیز افزایش یافته است.

    3) تحقیق دیگری در زمینه خصوصی سازی که بدون اغراق یکی از گسترده ترین و جامع ترین تحقیقات به وسیله زبده ترین متخصصان است، توسط گروه متخصصین بانک جهانی متشکل ازویلیام مگینسون[4]، رابرت نش[5] و ماتیاس ون راندن بورگ[6] در سال 1996، انجام گردیده است. در این پژوهش عملکرد مالی و کارآیی شرکت ها در سه سال قبل وبعد از خصوصی سازی مورد بررسی قرار گرفته است.عملکرد مالی وعملیاتی 61 شرکت در 18 کشور(6 کشور در حال توسعه و 12 کشور صنعتی) و در 32 صنعت که خصوصی شده بودند،مورد بررسی قرار گرفته است.در این تحقیق ابزار مالی مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل عملکرد و نتیجه گیری، آزمون رتبه علامت دار ویلکاکسون بوده است.یافته های این تحقیق حاکی از افزایش قابل توجه در سودآوری،کارآیی، سرمایه گذاری و کاهش در اهرم مالی بوده است.

    4) در مطالعه دیگری برناردو بورتولوتی[7] و همکاران در سال2000، عملکرد مالی و عملیاتی 31 شرکت فعال درصنعت مخابرات وارتباطات را در 25 کشور توسعه یافته و در حال توسعه در طی سالهای 1998-1981 ودر دوره های هفت ساله مورد بررسی قرار داده اند. معیارهای بررسی نیز شاخص های سودآوری ، کارایی عملیاتی و سرمایه گذاری در سه سال قبل و بعد از خصوصی سازی بوده است. یافته های این تحقیق نیز به مانند تحقیقات قبلی، حاکی از بهبود کلیه شاخص های ذکر شده در شرکت های خصوصی شده است. یکی از یافته های مهم این پژوهش حکایت از آن دارد که بهبود در سودآوری، بیشتر ناشی از کاهش عمده در هزینه ها بوده است تا افزایش قیمتها و نیز افزایش کارایی، ناشی از بهبود در انگیزه کارکنان و بهره وری است.

    5) درتحقیق دیگری رامامورتی[8] در سال2000، 118 شرکت از 29 کشور(در حال توسعه و توسعه یافته) را از نظر عملکرد مالی و عملیاتی (کارایی) مورد بررسی قرار داده است.

    در این تحقیق شاخص های سودآوری (درآمد عملیاتی به فروش،بازده فروش و بازده داراییها وبازده سرمایه) وشاخص های کارایی (نسبت فروش واقعی هر کارمند) و شاخص های سرمایه (مخارج سرمایه ای به فروش و سرمایه ای به کل دارایی ها) در سه سال قبل و بعداز خصوصی سازی بررسی شده اند. نتایج این تحقیق نیز حاکی از بهبود معنی دار تمامی شاخص ها در تمام کشورها بوده است.

    تحقیقات انجام شده در داخل کشور

    1) مهدی تقوی در سال ١٣٧٣ عملکرد خصوصی سازی دولت را از دیدگاه نظری بررسی کرده است و نقایص و مشکلات اجرای این سیاست را مطرح و پیشنهادهایی را برای بهبود مطرح کر ده است . تقوی معتقد است به رغم آن که در برنامه دولت هدف از خصوصی سازی ارتقاء کارآیی، ایجاد تعادل اقتصادی و استفاده بهینه از امکانات کشور عنوان شده است . اما در واقع مهم ترین انگیزه واگذاری واحدهای دولتی به بخش خصوصی در ایران جنبه مالی دارد و دولت از این رهگذر سعی در کاهش بار هزینه های رو به تزاید خود داشته است. تقوی در نهایت عملکرد خصوصی سازی را در راستای دستیابی به هدف ارتقاء کارایی، ناموفق دانسته و دلایل زیر را عامل عدم کامیابی خصوصی سازی می داند : ۱- تعیین غیرواقع گرایانه هدف ها ۲- فقدان برنامه جامع و وجود شتابزدگی ۳- خصوصی سازی بدون بازسازی ۴-  تخصص غیرکافی ۵-  اشکالات بازار سرمایه.

    2) علی افشاری در سال1375 به برررسی تاثیرات سیاست خصوصی سازی در برنامه اول پرداخته است . این تحقیق تغییرات عملکرد عملیاتی، به ویژه افزایش در فروش را مورد مطالعه قرار داده است. طول دوره تحقیق حد فاصل سال های 72- 1369 بود و عملکرد شرکت ها در دوسال قبل و بعد از خصوصی سازی ارزیابی شده است . هم چنین تغییرات در نسبت های نقدینگی و گردش دارایی ها نیز ارزیابی شده اند . یافته های این تحقیق حاکی از آن است که عملکرد عملیاتی شرکت های خصوصی شده بهبود یافته است ، اما این تغییرات چندان چشمگیر نبوده است . کوچک بودن دامنه تحقیق که تنها شامل ٨ شرکت و ٣ صنعت است را می توان یکی ازنارسا یی های این تحقیق دانست، ضمن آن که روش و استنباط آماری به کار رفته نیز منطبق با تحقیقات معتبر انجام شده در این زمینه نیست.

    3) محمدرضا سیلواری در سال 1379،  رابطه بین نوع مالکیت و عملکرد مالی را بررسی کرده است . در این تحقیق یک نمونه مشتمل بر ٦٢ شرکت از بین شش صنعت (خودروسازی، سرمایه گذاری مالی، کانی غیر فلزی، غذایی، شیمیایی و لاستیک و پلاستیک) انتخاب شده است . هدف این پژوهش آن   بود که مشخص کند : آیا تغییرات در درصد مالکیت، موجب بهبود شاخص های عملکرد مالی شده است یا خیر؟

     

    Abstract:

    In this research, due to pointing out to implementation of general policies of constitution, 44 article, which within last years, has been emphasized by superior leader as an important economic policies for desired economic growing, decreasing exorbitant expenses of production and being free from government fairs unefficient operation, this question is asked : does the implementation of general policies of constitution  44 article, help to performance and productivity important of one of the biggest government fairs which is transferred to private sector or not? The aim of this research is evaluation of the successlevel of mentioned fair belong to discussed policies and also if the result is not positive finding the reasons and presenting a solution for it.

    This research is done in aluminium company wich more than 70% of it,s stock is given to private sector throughout the stock exchange and auction. And it has been done 1384 to 1389 wich is devidede in to three different ownership period: governmental ownership (in 1384 and 1385 which the management and the ownership of company was in control of government) semi – private ownership (in 1386 and 1387 which a part of ownership was transferred to private sector but the management was in control of government yet) and private ownership (in 1388 and 1389 which management and more than 70% of the ownershipwas transferred to private sector). Due to existence of enough information about performance and productivity  criterion of this company, more than 52 performance and productivity  evaluation criterion has been considered and analyzed. In this research the criterion of company according to every one of the performance and productivity criterion, before, during and after transferring to private sector, with the use of description statistics, financial statement, performance reports and by Expert choice software and hierarchical order analyzing process, has been ranked and tested.

    the result of this research shows that although the level of all company,s performance and productivity during private ownership period has been improved in compare with semi – private ownership period, but not in compare with governmental ownership period. At least depends on gain results it has been suggested that, in addition to paying more attention to modifying the capital structure and stock holder equity and also serious and practical planning with using Target Based Costing System for improvement of performance and productivity indexes, the needed background and situation to gain considered aimes be provided more than ever.

  • فهرست و منابع پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران

    فهرست:

    چکیده 1

    مقدمه 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1- بیان مسئله 9

    4-1- چارچوب نظری تحقیق. 12

    5-1- فرضیه های تحقیق. 15

    6-1- اهداف تحقیق : 15

    1-6-1- اهداف کلی. 15

    2-6-1- اهداف ویژه 16

    7-1- اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق. 16

    8-1حدود مطالعاتی. 18

    1-8-1 قلمرو مکانی تحقیق. 18

    2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق. 18

    9-1- شرح واژه ها و اصطلاحات.. 18

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 23

    2-2 بخش اول: خصوصی سازی. 23

    1-2-2 تعریف خصوصی سازی. 23

    2-2-2 علل پیدایش خصوصی سازی. 24

    3-2-2 اهداف خصوصی سازی. 25

    4-2-2 روشهای خصوصی سازی. 26

    5-2-2-تاریخچه خصوصی سازی. 27

    6-2-2- خصوصی سازی در جهان. 31

    7-2-2- خصوصی سازی در ایران. 34

    1-7-2-2- خصوصی سازی تا قبل از تصویب قانون برنامه سوم توسعه 35

    2-7-2-2- خصوصی سازی بر اساس قانون برنامه سوم توسعه 36

    3-7-2-2- خصوصی سازی بر اساس قانون برنامه چهارم 37

    8-2-2- سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی. 39

    1-8-2-2- کلیات.. 39

    2-8-2-2- وضعیت و مشکلات اجرای سیاستهای کلی اصل 44. 41

    3-2 بخش دوم: ارزیابی عملکرد 44

    1-3-2- طبقه بندی معیارهای ارزیابی عملکرد 44

    1-1-3-2- معیارهای ارزیابی عملکرد حسابداری (مالی) 45

    2-1-3-2- معیارهای ارزیابی عملکرد اقتصادی. 47

    4-2 بخش سوم : بهره وری. 53

    1-4-2- تعریف بهره وری. 53

    2-4-2 دیدگاههای مختلف درباره بهره وری. 57

    3-4-2- برخی سوء برداشتها درباره مفهوم بهره وری. 59

    4-4-2- سطوح بهره وری. 60

    5-4-2- شاخصهای ارزیابی بهره وری. 61

    6-4-2- چرخه مدیریت بهره وری. 62

    5-2- بخش چهارم : پیشینه تحقیق. 63

    1-5-2- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 64

    2-5-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 66

    6-2- بخش پنجم: معرفی شرکت.. 69

    1-6-2- کلیات.. 69

    2-6-2- موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه 70

    3-6-2- سرمایه و سهام شرکت.. 71

    4-6-2- کارگاههای اصلی شرکت ایرالکو. 73

    5-6-2- محصولات اصلی شرکت ایرالکو. 75

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 78

    2-3 روش تحقیق. 78

    3-3- ابزارهای گرد آوری داده ها (اطلاعات) 79

    4-3 روش گردآوری اطلاعات.. 80

    5-3  مدل تحقیق : 80

    6-3 شیوه اندازه گیری متغیرها 83

    1-6-3 شاخصهای سنجش عملکرد 83

    1-1-6-3 معیارهای سنجش عملکرد مالی (حسابداری) 83

    1-1-1-6-3 نسبتهای نقدینگی: 83

    2-1-1-6-3 نسبتهای فعالیت.. 83

    3-1-1-6-3 نسبتهای اهرمی. 84

    4-1-1-6-3 نسبتهای سود آوری. 85

    2-1-6-3  معیارهای سنجش عملکرد اقتصادی. 86

    1-2-1-6-3  ارزش افزوده اقتصادی. 86

    2-2-1-6-3  ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده 87

    3-2-1-6-3  ارزش افزوده بازار. 87

    2-6-3  شاخصهای سنجش بهره وری. 87

    1-2-6-3 معیارهای سنجش کارایی. 87

    2-2-6-3 معیارهای سنجش اثربخشی. 88

    7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 89

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 96

    2-4 شاخص های توصیفی متغیرها 96

    3-4 روش آزمون فرضیه ها 99

    4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 102

    1-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه اصلی اول. 102

    1-1-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی اول. 102

    2-1-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی دوم 116

    2-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه اصلی دوم 120

    1-2-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی سوم 120

    2-2-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی چهارم 124

    3-4-4 تجزیه و تحلیل کلی. 129

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 133

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه 133

    1-2-5 نتیجه آزمون فرضیه اصلی اول. 133

    1-1-2-5 نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول. 133

    2-1-2-5 نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم 135

    2-2-5 نتیجه آزمون فرضیه اصلی دوم 136

    1-2-2-5 نتیجه آزمون فرضیه فرعی سوم 136

    2-2-2-5 نتیجه آزمون فرضیه فرعی چهارم 136

    3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 137

    4-5 پیشنهادها 138

    1-4-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 138

    2-4-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی. 139

    5-5 محدودیت های تحقیق. 139

    پیوست ها

    پیوست الف: ریز محاسبات.. 146

    پیوست ب: محاسبات نهایی. 146

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 149

    منابع لاتین: 151

    چکیده انگلیسی: 152

     

     

    جدول  1-1 : نتایج تحقیقات قبلی، پیرامون تاثیر تغییرات ساختار مالکیت بر عملکرد و بهره وری. 13

    جدول  1-2 : ارزش واگذاریها از سال 1370 لغایت 30/10/1389. 38

    جدول 2-2 عملکرد مقایسه ای سازمان خصوصی سازی طی سالهای بعد از ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44  40

    جدول 3-2 : ترکیب سهامداران، تعداد سهام و مبلغ سرمایه شرکت سهامی آلومینیوم ایران در بدو تأسیس.. 71

    جدول 4-2 : ترکیب سهامداران، تعداد سهام و مبلغ سرمایه شرکت قبل خصوصی سازی. 72

    جدول 5-2: ترکیب سهامداران، تعداد سهام و مبلغ سرمایه شرکت بعد ازخصوصی سازی. 73

    جدول 1-3 : مقادیر ترجیحات برای مقایسات زوجی. 92

    جدول1-4 : شاخص های توصیف کننده متغیرها ی تحقیق. 97

    جدول2-4 : مقادیر همگن شده نسبتهای نقدینگی در دوره های مختلف مالکیت.. 102

    جدول3-4 :وزن نهایی هر یک از نسبتهای نقدینگی بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی. 103

    جدول4-4 : رتبه نسبتهای نقدینگی در دوره های مختلف مالکیت.. 104

    جدول5-4 : مقادیر همگن شده نسبتهای فعالیت در دوره های مختلف مالکیت.. 105

    جدول6-4 : وزن نهایی هر یک از نسبتهای فعالیت بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی. 105

    جدول7-4 : رتبه نسبتهای فعالیت در دوره های مختلف مالکیت.. 106

    جدول8-4 : مقادیر همگن شده نسبتهای اهرمی در دوره های مختلف مالکیت.. 107

    جدول9-4 : وزن نهایی هر یک از نسبتهای فعالیت بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی. 108

    جدول10-4 : رتبه نسبتهای اهرمی در دوره های مختلف مالکیت.. 109

    جدول11-4: مقادیر همگن شده نسبتهای سودآوری در دوره های مختلف مالکیت.. 110

    جدول12-4: وزن نهایی هر یک از نسبتهای سودآوری بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی. 111

    جدول13-4 : رتبه نسبتهای سودآوری در دوره های مختلف مالکیت.. 113

    جدول14-4 : وزن نهایی هر یک از معیارهای عملکرد مالی بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی. 114

    جدول15-4 : رتبه کل عملکرد مالی  شرکت در دوره های مختلف مالکیت.. 115

    جدول16-4 : مقادیر همگن شده هر یک از معیارهای اقتصادی در دوره های مختلف مالکیت.. 116

    جدول17-4 : وزن نهایی معیارهای عملکرد اقتصادی بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی. 116

    جدول 18-4 : رتبه معیارهای اقتصادی در دوره های مختلف مالکیت.. 117

    جدول19-4 : وزن نهایی هر یک از معیارهای عملکرد بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی. 118

    جدول20-4 : رتبه عملکرد شرکت در دوره های مختلف مالکیت.. 119

    جدول21-4 : مقادیر همگن شده هر یک از معیارهای کارایی در دوره های مختلف مالکیت.. 121

    جدول22-4 : وزن نهایی هر یک از معیارهای کارایی بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی. 121

    جدول23-4 : رتبه معیارهای کارایی در دوره های مختلف مالکیت.. 123

    جدول24-4 : مقادیر همگن شده هر یک از معیارهای کارایی در دوره های مختلف مالکیت.. 124

    جدول25-4: وزن نهایی هر یک از معیارهای اثربخشی بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی. 125

    جدول26-4: رتبه معیارهای اثربخشی در دوره های مختلف مالکیت.. 126

    جدول27-4 : وزن نهایی هر یک از معیارهای بهره وری بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی. 127

    جدول28-4: رتبه بهره وری شرکت در دوره های مختلف مالکیت.. 128

    جدول29-4:وزن نهایی هر یک از شاخصهای عملکرد و بهره وری بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی. 129

    جدول30-4: رتبه کلی عملکرد و بهره وری شرکت در دوره های مختلف مالکیت.. 130

    جدول31-4 : خلاصه نتیجه تجزیه و تحلیل فرضیات.. 131

                                                    

     

    شکل 1-2 : نمای کلی شرکت سهامی آلومینیوم ایران واقع در کیلومتر 5 جاده اراک - تهران. 69

    نمودار 1-3: مدل مفهومی تحقیق. 80

    نمودار 2-3 : متغیرهای وابسته تحقیق. 82

    نمودار 1-4 : ساختار سلسله مراتبی. 101

    نمودار 2-4 : رتبه نسبتهای نقدینگی در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی. 104

    نمودار 3-4 : رتبه نسبتهای فعالیت در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی. 107

    نمودار 4-4 : رتبه نسبتهای اهرمی در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی. 110

    نمودار 5-4: رتبه نسبتهای سودآوری در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی. 113

    نمودار 6-4 : رتبه عملکرد مالی در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی. 115

    نمودار 7-4: رتبه عملکرد اقتصادی در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی. 118

    نمودار 8-4 : رتبه کلی عملکرد (مالی و اقتصادی) در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی. 120

    نمودار 9-4: رتبه کارایی در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی. 123

    نمودار10-4 : رتبه اثربخشی شرکت در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی. 127

    نمودار 11-4 : رتبه بهره وری شرکت در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی. 129

    نمودار 12-4 : رتبه عملکرد و بهره وری شرکت در قبل، حین و بعد از خصوصی سازی. 131

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

     

    ابوالحسنی،ع. 1389،" بررسی تاثیر خصوصی سازی شرکتهای دولتی بر ارزش افزوده اقتصادی آنها"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک .

    آذر،ع .و منصور مومنی.1381،"آمار و کاربرد آن در مدیریت "، انتشارات سمت، جلد اول.

    اصغرپور،م. 1389،" تصمیم گیری های چند معیاره"، انتشارات دانشگاه تهران.

    آقاجانی،ن.1380،" تاثیر خصوصی سازی بر ابعاد مالی جهت تداوم فعالیت شرکتها"، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

    اکبری،ف.1374،" تجزیه و تحلیل صورتهای مالی "، انتشارات مرکز تحقیقات حسابداری و حسابرسی.

    ایزدبخش،ح.1383،" آموزش کاربردی نرم افزارهای مهندسی صنایع و   مدیریت"، جلد اول، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر.

    پویانفر،ا. و رضایی،ف. و صفا بخش،ش.1389،" بررسی رابطه معیارهای حسابداری و اقتصادی عملکرد با ارزش شرکتها در صنایع سیمان و پتروشیمی بورس تهران"، نشریه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 1 ، 84-71.

    تقوی،م.1373،" خصوصی سازی در برنامه اول توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران"، فصلنامه تحقیقات مالی شماره 1.

    جعفر زاده شانقی،م. 1389،"بررسی رابطه بین نسبتهای اهرمی، فعالیت و سودآوری با هزینه سرمایه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر تهرانی رضا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک .

    جهانخانی،ع. و پارسائیان،ع. 1388،"مدیریت مالی"، جلد دوم، انتشارات سمت.

    حسینی،م. و حمید صفری،1387،"بررسی و تحلیل نتایج خصوصی سازی در  شرکتهای واگذار شده بانک صنعت و معدن با رویکرد سنجش عملکرد " فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 48 پاییز 1387 صفحه 267-231.

    خاکی،غ.1384،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، انتشارات بازتاب.

    سربندی فراهانی،م.1389،"در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک صنعت و اندازه"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.

    طالب نیا، ق.و حمید محمد زاده سالطه،1384،"تاثیر خصوصی سازی شرکتهای دولتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر بازده سهام آنها" فصلنامه تحقیقات مالی شماره 19، 97.

    طاهری، شهنام، 1383،"بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها"، نشر هوای تازه.

    عبده تبریزی،ح. و پرویز مشیر زاده مؤیدی،1371،"مدیریت مالی"، چاپ دوازدهم.

    علیئی،ح. و احمد نوری.1387،"آمار و احتمالات کاربردی"، نشر نویسنده.

    غلامی،ع. 1385،"ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شرکتهای خودرو سازی   در ایران به کمک زیر گروههای جبرانی MADM "، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.

    فرج پور سرایی،م. 1386،"بررسی خصوصی سازی در صنعت بیمه از دیدگاه کارکنان بیمه در سال 87-86 "، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک .

    قالیباف اصل،ح. و فریبرز رنجبر درگاه،1384،"بررسی اثر نوع مالکیت بر عملکرد شرکتها- تجربه خصوصی سازی در ایران"، فصلنامه تحقیقات مالی شماره 19، 117.

    قدسی پور،ح.1387،"فرآیند تحلیل سلسله مراتبی"،انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    معبودی،ح.1389،"بررسی رابطه تمرکز مالکیت، عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.

    منطقی،خ.1385،"بررسی عملکرد شرکتهای دولتی قبل و بعد از واگذاری در بورس اوراق بهادار (گروه منتخب)"،مجله پژوهشنامه اقتصادی،شماره 20، 234-215.

    مهرگان،م.1387،"پژوهش عملیاتی پیشرفته"،نشر کتاب دانشگاهی.

    نوری، ع ، 1389، " بررسی ارتباط بین هزینه های عمومی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و معیارهای سنجش عملکرد " ،  پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی محمد حسن جنانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.

    یحیی زاده فر،م.1389،"ارتباط ارزش افزوده اقتصادی و نسبتهای سودآوری با ارزش افزوده بازار"،نشریه بررسیهای حسابداری و حسابرسی،شماره 59، 128-113.

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Bernardo Bortolotti,Juliet D Souza,Marcella Fantini and William  L.Magginson(2000).”Sourses of performance Improvement In privatized firms”.www.urban.org.

    Narjess Bobakari,Jean Cloud Cosset.(1994)."Public Policy for the private sector.privatization in Developing countries”.November 1998.An Analysis of the performance of Newly Privatized Firm,Note No  156".www.worldbank.org.

    Ramamurti,R,(2000), “A multivariate model of privatization emerging economies”,Academy of management Review 25.pp.525-550.

    William L.Magginson,Robert C.Nash,and Matthius Van Randenborgh.(1996)" the privatization Devidend : A World Wide Analysis of the financial and operating performance of Newly Privatized firms,” Note No 68".www.worldbank.org.

    Zhangkai HUANG, Kun WANG " Ultimate privatization and change in firm performance : Evidence from china " China Economic Reviwe 2010, ARTICLE IN PRESS

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران , تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران , رساله در مورد پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران , پایان نامه در مورد پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران , تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران , مقاله در مورد پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر شاخص های عملکرد و بهره وری شرکت سهامی آلومینیوم ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت