پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه

تعداد صفحات: 221 فرمت فایل: word کد فایل: 2309
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    سیستم های حسابداری مدیریت اطلاعات لازم در برنامه ریزی و کنترل را فراهم می سازند . فعالیت های این نظام عبارتست از جمع آوری ، طبقه بندی ، تلخیص ، پردازش ، تحلیل و گزارش اطلاعات به مدیریت و نظایر آن .گزارش های حسابداری مدیریت ، برخلاف  اطلاعات حسابداری مالی ، باید چنان باشند که در اتخاذ تصمیم درون سازمانی بکارآیند.

    اهداف اصلی این تحقیق عبارتند از :

    1 -  تعیین اثربخشی سیستم حسابداری مدیریت بر عملکرد مدیران

    2 -  مشخص نمودن عوامل موثر بر سیستم حسابداری مدیریت

    3 - تعیین معیارهای اثربخشی عملکرد مدیران

    4 - تعیین عوامل موثر بر کارایی سیستم حسابداری مدیریت در فرآیند راهبری سازمان

    پژوهش با استفاده از پرسش از مدیران ارشد شرکتهای تولیدی فعال در شهرک صنعتی شهر کرمانشاه  به عمل آمده است. ابزار اندازﻩگیری در تحقیق پرسشنامه بوده است.برای اثبات فرضیه ها از آزمون فیشر و تحلیل رگرسیون استفاده گردید.

    طی این پژوهش اثبات گردید:

    بین ابهام کاری و سیستم حسابداری مدیریت رابطه مثبت وجود ندارد.

    بین عدم تمرکز و سیستم حسابداری مدیریت رابطه مثبت وجود دارد.

    بین سیستم حسابداری مدیریت و عملکرد مدیران رابطه مثبت وجود دارد.

    سیستم حسابداری مدیریت فاقد اثر مداخله گرانه بر روی ارتباط بین ابهام کاری و عملکرد مدیران است.

    سیستم حسابداری مدیریت دارای اثر مداخله گرانه بر روی ارتباط بین عدم تمرکز و عملکرد مدیران است.

     

     

    مقدمه:

    مدیریت ، فراگرد به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده، صورت می گیرد.

    حسابداری مدیریت را می توان فرآیند شناسائی ، اندازه گیری ، گردآوری ، تهیه ، تفسیر و انتقال آن گروه از اطلاعات مالی و سایر اطلاعات کمی که توسط مدیریت به منظور یرنامه ریزی ، کنترل و ارزیابی عملیات در داخل یک واحد اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد ، تعریف کرد.

    جوهره مدیریت تصمیم گیری است و تصمیم گیری ذاتا با رویدادهای آتی سروکار دارد به همین دلیل حسابداری مدیریت بر خلاف حسابداری مالی که اساسا بر اطلاعات گذشته تمرکز دارد ، عمدتا فراهم کننده اطلاعاتی با ماهیت جاری و آتی است . علاوه بر این ، اطلاعات حسابداری مدیریت برای آنکه بتواند مدیران سطوح مختلف سازمان را در تصمیم گیریها و ارزیابی ها کمک کند باید به شکل تفصیلی و در اسرع وقت در دسترس قرار گیرد. نهایتا اینکه اطلاعات حسابداری مدیریت هنگامی سودمند واقع می شود که مربوط ، صحیح ، قابل اعتماد و درصورت برآوردی بودن بر رویه های صحیح برآورد مبتنی باشد.

    جدیدترین و پذیرفته شده ترین تعریف حسابداری مدیریت درسطح  وسیع : تعریفی است که فدراسیون بین المللی حسابداران[1] ارائه کرده است وازحمایت کامل انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان نیز برخوردار است .

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

    در این فصل ابتدا بصورت کلی متغیرها و موضوع تحقیق تشریح می گردد ، در ادامه مدل تحلیلی ، فرضیات ، روش پژوهش ، قلمرو زمانی ، مکانی ، موضوعی و اصطلاحات پژوهش ارائه ﻣﻰگردد.

     

    2-1 تاریخچه مطالعاتی

    در ابتدا چنهال و موریس[2] (1986)چهار خصوصیت اطلاعاتی سیستم حسابداری مدیریت را تعیین نمودند شکل زیر چکیده ای از مشخصات اطلاعاتی را نشان می دهد که شامل : حیطه عمل (محدود تا گستردگی سیستم حسابداری مدیریت) ، بهنگام بودن (کند / استاندارد تا سریع / سفارشی نسبت به درخواست ها) ، سطوح تجمیع (از خلاصه شده تا بسیار مفصل و مشروح) و یکپارچگی (از اطلاعات فقط مختص به یک دپارتمان تا اطلاعاتی مختص به سایر دپارتمان ها) می باشد.

    در حالیکه این تجزیه ابعادMAS  برای ارزیابی نظر و دیدگاه کاربران در مورد اطلاعات MAS مفید واقع می شود و سنجش مطمئنی از این زمینه را به عمل می آورد اما ممکن است کسی دیدگاه گسترده تری را اخذ کند چون این چهار بعد یک سطح از کیفیت و پیشرفتگی را برای MAS تشریح می کنند

    بحث ابهام در بخش کانونی بیشتر مطالعات سیستم حسابداری مدیریت قرار گرفته و به طور تجربی اثر تعدیل کننده یا واسطه گرانه آنها مورد بررسی قرار گرفته است .

    برخی از متغیرهای ابهام بکار رفته در مطالعات MAS عبارتند از :

    ابهام محیطی مشاهده شده ، جهت گیری های استراتژیک ، عدم تمرکز ، فرهنگ ملی ، ابهام کاری و وابستگی .

    باونز و ابرنتی بیان داشتند که شناخت شرایط تاثیرگذار در طراحی MAS بسیار محدود شده است در حالیکه شناخت این شرایط برای آشنائی طراحان با متغیرهای پیشین که ممکن است نتیجه طرح MAS در سازمان باشند بسیار با اهمیت است. نتیجه این تحقیق با تحقیقات قبلی که به بررسی اثر تعاملی یک متغیر پیشین بر روی رابطه بین MAS و متغیر پیامد ﻣﻰپردازد مغایر است.

     

    3-1  بیان ﻣﺳﺄله

    در فرایند برنامه ریزی حسابداران مدیریت برای تدوین برنامه های آتی از طریق فراهم کردن اطلاعات در  تصمیم گیری راجع به خرید، تولید و فروش محصول و همچنین در ارزیابی پروژه های سرمایه ای کمک می کنند.

    حسابداران مدیریت از طریق تهیه گزارشهای عملکرد که در آن نتایج واقعی با نتایج برنامه ریزی شده برای هریک از مراکز مسئولیت مقایسه می شود، به فرآیند کنترل کمک می کنند.

    ساختار سازمانی به منظور حصول اطمینان از عملکرد موثر؛ با اختیار ، مسئولیت و تخصصی کردن فعالیتها سر وکار دارد، حسابداری مدیریت با بکارگیری حسابداری سنجش مسئولیت ، سیستم حسابداری را به منظور تعریف و تلفیق بهتر این روابط ، طراحی و اجرا می کند.

    حسابداری مدیریت از طریق استقرار و نگهداری سیستمهای موثر برای ارائه و گزارشگری اطلاعات ، به وظیفه انتقال اطلاعات کمک ﻣﻲکند.

    بودجه و گزارشهای عملکرد که توسط حسابداران مدیریت تهیه می شود،بر ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان تاثیر عمده می گذارد.

    با توجه به مشخص شدن اهمیت ونقش سیستم حسابداری مدیریت در فرآیند راهبری و مدیریت اثربخش سازمان حال این سوال در ذهن محقق نقش می بندد که چه عواملی بر سیستم حسابداری مدیریت اثرگذار است؟ عملکرد مدیران به چه نحو و تا چه میزان تحت تاثیر حسابداری مدیریت قرار می گیرد؟ در این تحقیق سعی می گردد پاسخی علمی برای این سوالات ارائه گردد.

    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی سیستم حسابداری مدیریت بر عملکرد مدیران است در این راستا سیستم حسابداری مدیریت به 4 زیرمجموعه کلی شامل :وسعت قلمرو سیستم حسابداری مدیریت ، سطوح تجمیع در سیستم حسابداری مدیریت ، انسجام و یکپارچگی سیستم حسابداری مدیریت و بهنگام بودن سیستم حسابداری مدیریت طبقه بندی شده است و 2 عامل ، ابهام کاری ( عدم اطمینان ) و عدم تمرکز نیز به عنوان عوامل موثر بر این سیستم در نظر گرفته می شوند که به صورت غیرمستقیم بر عملکرد مدیران اثرگذار هستند.

    وسعت قلمرو در MAS  به گستردگی و جامعیت سیستم حسابداری مدیریت اشاره دارد.

    منظور از بهنگام بودن ؛ ارائه به موقع اطلاعات توسط سیستم حسابداری مدیریت و دسترسی سریع و بهنگام به اطلاعات بخشهای مختلف شرکت است.

    سطوح تجمیع به توانائی سیستم حسابداری مدیریت در گردآوری و طبقه بندی و ارائه مناسب اطلاعات جهت تجزیه و تحلیلهای مدیران اشاره دارد.

     منظور از ماهیت یکپارچگی در MAS  توانائی سیستم حسابداری مدیریت در ارائه اطلاعاتی است که اثرات متقابل عملیات بخشها و تصمیمات مدیران سطوح مختلف بر تصمیمات دیگر مدیران و عملیات کلی شرکت را نمایان می سازد.

    ابهام کاری به میزان تسلط و سیطره شخص بر شغل وکار خود و همچنین علاقه به شغل اشاره دارد در واقع ابهام بیانگر تفاوت بین اطلاعات موردنیاز برای انجام وظیفه و اطلاعات در دسترس موجود است. هدف از ارائه این متغیر در تحقیق حاضر تعیین اثر سطح عدم اطمینان یا ابهام موجود بر فعالیتهای روزانه مدیریت است.

    عدم تمرکز به سطح اختیار و مسئولیت پذیری مدیران در امر برنامه ریزی ، هدایت و کنترل فعالیتهای شرکت اشاره دارد.

    جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکتهای واقع در شهرک صنعتی شهر کرمانشاه می باشد که با توجه به عوامل محدود کننده زمان وهزینه اقدام به نمونه گیری خواهد شد.

     

    4-1  چارچوب نظری تحقیق

    فدراسیون بین المللی حسابداران تعریف زیر را ازحسابداری مدیریت به دست داده است :

    حسابداری مدیریت فرایند تشخیص، اندازه گیری ، انباشت ، تحلیل ، تنظیم وتفسیر وارتباط اطلاعات (مالی و عملیاتی) است که برای برنامه ریزی ارزیابی وکنترل سازمان و حصول اطمینان ازحسابدهی ونحوه استفاده ازمنابع مربوط مورد استفاده مدیران قرارمی گیرد .

    مفاهیم حسابداری  مدیریت برخاسته ازهدفها و ویژگی های کیفی اطلاعات این نظام است . درصورت وجود انسجام میان چنین مفاهیمی  می توان از آن به عنوان مبنای اصلی تدوین مبانی نظری برای حسابداری مدیریت استفاده کرد.اگرچه تبیین مفاهیم حسابداری مدیریت به طورپراکندﻩای درادبیات این حوزه مطرح شده است ، اما ارائه وبررسی همزمان این مفاهیم ﻣﻰتواند تشکیل دهنده  یکی از اجزای اساسی چارچوب نظری باشد . کمیته حسابداری مدیریت انجمن حسابداری ایالات متحده ، هشت مفهوم اساسی را به عنوان مفاهیم زیربنایی  حاکم بر حسابداری مدیریت معرفی کرده است ، این مفاهیم عبارتند از :

    الف- اندازه گیری

    ب- ارتباطات

    ج- اطلاعات

    ت- نظام اطلاعاتی

    ث- برنامه ریزی

    ج- سودمندی درارزیابی

    چ- نظارت وهدایت سازمانی

    ح- رفتار هزینه

    اهداف اساسی حسابداری مدیریت بطور کلی شامل موارد زیر است :

    تامین اطلاعات موردنیاز مدیران برای تصمیم گیری و برنامه ریزی

    کمک به مدیران در رهبری و کنترل فعالیتهای عملیاتی

    ایجاد انگیزه در مدیران و کارکنان برای فعالیت در راستای اهداف سازمان

    سنجش و ارزیابی عملکرد واحدهای تابعه ، مدیران و سایر کارکنان سازمان

    با توجه به وظایف مطروحه برای مدیریت که درمجموع شامل برنامه ریزی ، کنترل، سازماندهی ، ایجاد ارتباط و ایجاد انگیزه است. لذا حسابداران مدیریت می توانند در جهت کمک به مدیران در انجام هریک از این وظایف نقشی عمده  ایفا نمایند.

    حیطه اطلاعات یک سیستم حسابداری  مدیریت ، حاصل عملکرد کلیه فعالیتهای مختلف یک شرکت رادربر میگیرد با توجه به  اینکه سیستمهای مختلفی نیز دریک واحد اقتصادی در جمع آوری گزارشگری  اطلاعات فعالیتها مشارکت دارند درک صحیح از نقش و چگونگی ارتباطات آنان با سیستم حسابداری  مدیریت نقش مهمی دراستقرار مناسب آن دارد .دریک طبقه بندی کلی می توان سیستمهای یک موسسه  اقتصادی را از لحاظ کاربرد آنها به عنوان یک ابزاری برای  کنترل در دست مدیران به دوگروه سیستمهای عملیاتی و سیستمهای کنترل مدیریت ، تفکیک کرد اطلاع از کاربرد هریک از این دوگروه ، به تبیین چگونگی ارتباط سایر سیستمها باحسابداری مدیریت کمک خواهد داد.

    سیستمهای عملیاتی سیستمهایی هستند که کارکردآنها بخش معینی از فعالیتهای یک شرکت را پوشش ﻣﻰدهد ( نظیرسیستم کنترل تولید که تنها فعالیت تولید را دربرمی گیرد ) اطلاعات و گزارشهایی که این سیستمها  ارائه می دهند عمدتا تفصیلی است . ازاین رو دروهله اول  مورد استفاده مسئولان و مدیران اجرایی مرتبط با آن فعالیت ها  قرار می گیرد. جمع  آوری اطلاعات پایه ای و اولیه عموما برعهده این گروه از سیستمهاست که در اغلب موارد جنبه مقداری (غیرریالی ) دارد . در ضمن دوره پردازش وگزارشگری این سیستمها پیشتر روزانه یا هفتگی و تصمیم گیری  براساس آنها نیز غالبا روزانه یا حداکثر هفتگی است.

    سیستمهای کنترل مدیریت  سیستمهایی است که حیطه گزارشگری آنها مجموعه فعالیتهای مرتبط با یک واحد اقتصادی را  دربر ﻣﻲگیرد. گزارشهای این  سیستمها به پیروی از تعدد و تنوع فعالیتها جمع بندی و حاصل عملیات فعالیتهای مختلف را منعکس می کند. از این رو گزارشهای این سیستم مورد استفاده مدیران عالی ویا مدیرانی است که تصمیمهای تاکتیکی  اتخاذ می کند ( نظیر سیستم کنترل بودجه ای که گزارشهای آن اطلاعات عملیات خرید تولید ، فروش و....  را  در چهارچوب سود و زیان یا مغایرت از برنامه ها به مدیریت ارائه می کند.) ازجمله اختصاصات اصلی سیستمهای  کنترل مدیریت گزارشگری نتایج فعالیتهای مختلف که معیار سنجش متفاوت دارند در قالب معیار واحد یعنی ریال است.

    عدم تمرکز : سیاست و روشی است که در آن صلاحیت اتخاذ تصمیمات لازم الاجرا درباره امور به مقاماتی که نسبتاً مستقل از قوه مرکزی هستند به موجب قانون تفویض گردیده است .

    بیشتر نظریه پردازان توافق دارند تمرکز به میزانی که تصمیم گیری در یک نقطه واحد در سازمان متمرکز شده، اشاره دارد. تراکم قدرت در یک نقطه دلالت بر تمرکز داشته و عدم تراکم یا تراکم کم نشانه عدم تمرکز است (اقتداری ،1382؛30-48)[3].

    تعاریف متعددی از محیط ارائه شده است . محور مشترک در همه تعاریف این است که در همه آنها عوامل خارج از سازمان مد نظر گرفته اند. برای نمونه، یکی از تعاریف عمومی، محیط[4]  را به عنوان ترکیبی از مؤسسات یا نیروهایی که بر عملکرد سازمان تأثیر گذاشته و سازمان کنترل کمی بر آن ها دارد و اینکه اصلاً کنترلی بر آنها ندارد تعریف کرده است. صاحبنظر دیگری مطرح نموده که تعریف محیط یک سازمان به نظر بسیار ساده است. وی بیان داشته : عالم را در نظر گرفته و زیر مجموعه ای که سازمان را نشان می دهد، از آن جدا کنید، آنچه باقی می ماند، محیط است ( چورچمن ،1968؛36 ) [5].

    هر سازمانی تا اندازﻩای به محیطش وابسته است، اما نمی توانیم این امر بدیهی را نادیده انگاریم که برخی از سازمانها، نسبت به دیگر سازمانها وابستگی بیشتری به محیطشان داشته و همچنین بعضی از سازمانها نسبت به برخی از خرده محیطها وابستگی بیشتری دارند تا دیگر خرده محیطها. از اینرو تأثیر محیط به یک سازمان تابعی است از میزان آسیب پذیری سازمان، که خود میزان آسیب پذیری نیز تابعی از وابستگی سازمان به محیط است.

    مدارک و شواهد دلالت بر این دارد که محیطی پویا نسبت به محیط ایستا تأثیری بیشتر بر ساختار سازمان دارد. محیط پویا سازمان را به سمت گزینش شکل ساختاری ارگانیک سوق می دهد، حتی اگر اندازه بزرگ یا فناوری تکراری مورد استفاده آنها، یک ساختار ماشینی را بطلبد. همین طور محیط ایستا تأثیر اندازه سازمانی یا فناوری مورد استفاده آنها در تعیین نوع ساختار سازمان را نادیده می انگارد. این مدارک و شواهد وقتی با مشاهدات ما که می بینیم ساختارهای ارگانیکی در سازمانها کمتر دیده ﻣﻰشوند، مطابقت دارد، مستدل بر این ادعاست که:

    (1) محیطهای پویا آنطوریکه از آنها صحبت به میان ﻣﻰآید،در واقعیت موجودیت خارجی ندارند.

    (2) موقعی که مدیران چنین محیطهایی را می بینند، ممکن است آنها را تشخیص ندهند.

    (3) سازمانها موقعی که با محیطهای پویا مواجه ﻣﻲشوند برای کاهش وابستگی خود به آنها، روشهایی را ﻣﻰاندیشند ( استاربوک،1976؛29-613‌ ) [6].

    در ابتدا چنهال و موریس[7] (1986)چهار خصوصیت اطلاعاتی سیستم حسابداری مدیریت را تعیین نمودند شکل زیر چکیده ای از مشخصات اطلاعاتی را نشان می دهد که شامل : حیطه عمل (محدود تا گستردگی سیستم حسابداری مدیریت) ، بهنگام بودن (کند / استاندارد تا سریع / سفارشی نسبت به درخواست ها) ، سطوح تجمیع (از خلاصه شده تا بسیار مفصل و مشروح) و یکپارچگی (از اطلاعات فقط مختص به یک دپارتمان تا اطلاعاتی مختص به سایر دپارتمان ها) می باشد.

    در حالیکه این تجزیه ابعادMAS  برای ارزیابی نظر و دیدگاه کاربران در مورد اطلاعات MAS مفید واقع می شود و سنجش مطمئنی از این زمینه را به عمل می آورد اما ممکن است کسی دیدگاه گسترده تری را اخذ کند چون این چهار بعد یک سطح از کیفیت و پیشرفتگی را برای MAS تشریح می کنند.

    بحث ابهام در بخش کانونی بیشتر مطالعات سیستم حسابداری مدیریت قرار گرفته و به طور تجربی اثر تعدیل کننده یا واسطه گرانه آنها مورد بررسی قرار گرفته است .

    برخی از متغیرهای ابهام بکار رفته در مطالعات MAS عبارتند از :

    ابهام محیطی مشاهده شده ، جهت گیری های استراتژیک ، عدم تمرکز ، فرهنگ ملی ، ابهام کاری و وابستگی .

    باونز و ابرنتی بیان داشتند که شناخت شرایط تاثیرگذار در طراحی MAS بسیار محدود شده است در حالیکه شناخت این شرایط برای آشنائی طراحان با متغیرهای پیشین که ممکن است نتیجه طرح MAS در سازمان باشند بسیار با اهمیت است. نتیجه این تحقیق با تحقیقات قبلی که به بررسی اثر تعاملی یک متغیر پیشین بر روی رابطه بین MAS و متغیر پیامد می پردازد مغایر است.

     

    5-1 فرضیه های پژوهش

    با توجه به مدل تحلیلی تحقیق، فرضیه های زیر مطرح ﻣﯽگردد تا بر اساس آنها اطلاعات جمع آوری و سپس با استفاده از روشهای آماری نسبت به پاسخگویی به پرسشها و تائید یا رد فرضیه ها اقدام گردد.

    فرضیه 1 : بین ابهام کاری و سیستم حسابداری مدیریت رابطه مثبت وجود دارد.

    فرضیه 2 : بین ابهام کاری و وسعت قلمرو سیستم حسابداری مدیریت رابطه مثبت وجود دارد.

    فرضیه 3 : بین ابهام کاری و سطوح تجمیع سیستم حسابداری مدیریت رابطه مثبت وجود دارد.

    فرضیه 4 : بین ابهام کاری و یکپارچگی سیستم حسابداری مدیریت رابطه مثبت وجود دارد.

    فرضیه 5 : بین ابهام کاری و بهنگام بودن سیستم حسابداری مدیریت رابطه مثبت وجود دارد.

    فرضیه 6 : بین عدم تمرکز و سیستم حسابداری مدیریت رابطه مثبت وجود دارد.

    فرضیه 7 : بین عدم تمرکز و وسعت قلمرو سیستم حسابداری مدیریت رابطه مثبت وجود دارد.

    فرضیه 8 : بین عدم تمرکز و سطوح تجمیع سیستم حسابداری مدیریت رابطه مثبت وجود دارد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 تاریخچه مطالعاتی. 4

    3-1  بیان ﻣﺳﺄله 5

    4-1  چارچوب نظری تحقیق. 6

    5-1 فرضیه های پژوهش.. 10

    6-1  اهداف تحقیق. 11

    7-1 حدود مطالعاتی. 12

    1-7-1قلمرو زمانی. 12

    2-7-1 قلمرو مکانی. 12

    3-7-1قلمرو موضوعی. 12

    8-1 واژگان کلیدی و اصطلاحات.. 12

    فصل دوم :مروری بر ادبیات تحقیق

    1 – 2 گفتار اول مبانی مدیریت و الگوهای ارزیابی عملکرد 16

    1– 1– 2  مقدمه 16

    2 – 1 – 2 سیر تاریخی مدیریت.. 18

    3 – 1 – 2 مفاهیم سازمان و مدیریت: 20

    4 – 1 – 2  مکاتب مدیریت علمی. 27

    5 – 1 – 2  سطوح، مناطق، مهارتها و مسئولیت های مدیریت.. 42

    6 – 1 – 2  اثر بخشی عملکرد مدیران. 51

    2 - 2 گفتار دوم : حسابداری مدیریت.. 70

    1  - 2 – 2 مقدمه 70

    2  - 2 – 2 تاریخچه حسابداری مدیریت.. 70

    3 – 2 – 2 مفاهیم حسابداری مدیریت.. 79

    4 – 2 – 2 ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری مدیریت.. 85

    5 – 2 – 2 حرفه حسابداری مدیریت.. 86

    6 – 2 – 2 آیین رفتار حرفه ای. 88

    7 – 2 – 2 کاربردهای حسابداری مدیریت : 90

    9 – 2 – 2 جایگاه حسابداری مدیریت درجهان امروز. 103

    3 – 2 گفتار سوم : تمرکز و عدم تمرکز در سازمان. 105

    1 – 3 – 2 مقدمه 105

    2 – 3 – 2 تعریف تمرکز و عدم تمرکز. 105

    3 – 3 – 2 اصول تفویض اختیار : 106

    4 – 3 – 2 محدودیت های تفویض اختیار. 107

    5 – 3 – 2 عوامل تعیین کننده حدود و میزان تفویض اختیار : 108

    6 – 3 – 2 ارتباط تصمیم گیری و تمرکز. 111

    7 – 3 – 2 ارتباط تمرکز، پیچیدگی و رسمیت.. 116

    8 – 3 – 2 محاسن و معایب عدم تمرکز: 120

    4 – 2 گفتار چهارم : ابهام ( عدم اطمینان ) 121

    1 – 4 – 2 مقدمه 121

    2 – 4 – 2 تعریف محیط. 121

    3 – 4 – 2 محیط عمومی در برابر محیط اختصاصی. 122

    4 – 4 – 2 محیط واقعی در برابر محیط ذهنی. 123

    5 –  4 – 2 رابطه محیط و ساختار سازمان. 124

    6 – 4 – 2 چارچوب ارزیابی محیط. 126

    7 – 4 – 2 سازش با محیط نامطمئن. 129

    8 – 4 – 2 چارچوبی برای واکنش های سازمان دربرابر محیط نامطمئن. 137

    5 – 2 گفتار پنجم : پیشینه تحقیق. 139

     

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 146

    2 – 3  روش تحقیق. 146

    3 - 3  مدل تحلیلی تحقیق. 147

    4 - 3 جامعه آماری. 148

    5 – 3  روشهای جمع آوری اطلاعات.. 149

    6 – 3 اعتبار ( روائی ) پرسشنامه 149

    1 – 6 – 3  اعتبار محتوائی. 150

    2 – 6– 3  اعتبار ساختاری ( اعتبار سازه ) 150

    7 – 3 پایائی پرسشنامه 150

    8 – 3  روش آزمون فرضیه های تحقیق. 151

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 153

    2 - 4  تجزیه و تحلیل داده ها 153

    3 - 4  تحلیل توصیفی اطلاعات.. 153

    1- 3 - 4 - آمار اطلاعات فردی پرسش شوندگان. 154

    4 – 4 تحلیل استنباطی اطلاعات.. 157

    1-4-4 آزمون فرضیه اول: 160

    2-4-4 فرضیه  دوم : 161

    3-4-4 فرضیه سوم : 162

    4-4-4 فرضیه چهارم : 163

    5-4-4 فرضیه پنجم : 164

    6-4-4 فرضیه ششم : 165

    7-4-4 فرضیه  هفتم : 166

    8-4-4 فرضیه هشتم : 167

    9-4-4 فرضیه نهم : 168

    10-4-4 فرضیه دهم : 169

    11-4-4 فرضیه یازدهم : 170

    12-4-4 فرضیه دوازدهم : 171

    13-4-4 فرضیه سیزدهم : 172

    14-4-4 فرضیه چهاردهم : 173

    15-4-4 فرضیه پانزدهم : 174

    16-4-4 فرضیه شانزدهم : 175

    17-4-4 فرضیه هفدهم : 176

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 179

    2 –  5 نتایج و پیشنهادات تحقیق. 179

    3 –  5 پیشنهادات.. 179

    1 – 3 – 5 پیشنهادات حاصل از تحقیق. 179

    2 - 3 – 5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 181

    4 – 5 محدودیت های تحقیق. 181

    پیوست ها

    پیوست الف) پرسشنامه 183

    پیوست الف) جداول و نتایج اماری. 190

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 201

    منابع لاتین: 203

    چکیده لاتین. 207

     

     

    منبع:

     

    منابع فارسی:

     

    1 – اعرابی ، س .م. ؛1318،" راهنمای عملی تحقیق پیمایشی"  ، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران ،چاپ دوم ، جلد اول ، 115 - 117

    2 – اقتداری ،ع.م ؛1382، "سازمان ومدیریت و رفتار سازمانی" ، چاپ سوم ،30 –48

    3 – ال.دفت ، ر؛ 1378، "مبانی تئوری و طراحی سازمان" ، دفتر پژوهش های فرهنگی ، تهران ، چاپ اول ، 64 – 80

    4 – الوانی ، س.م. ؛ "تئوری سازمان : ساختار و طراحی سازمانی" ، انتشارات صفار ، تهران ، چاپ بیست و پنجم ، 49 – 106

    5 – تقوی دیلمانی ، ب ؛1380،" حسابداری مدیریت و قلمرو آن از دیدگاه مدیریت" ، مجله حسابدار، شماره 90 ، صفحه 15 – 16

    6 – جوادی ، م.ه. ؛1378، "مسائل اساسی حسابداری مدیریت در ایران" ، مجله حسابدار ، شماره 89  ، صفحه 23 .

     7 – رضائیان ، ع ؛1369،"سیستم های اطلاعات مدیریت" ، مجله دانش مدیریت ، شماره 11 ، 20 - 31

    8 – شباهنگ ، ر؛1383، "حسابداری مدیریت" ، سازمان حسابرسی ، چاپ نهم ، جلد اول، 3 – 6

    9 – علیمدد ، م ؛1375، "تعریف سیستمی حسابداری" ، ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران ، شماره 83 و 84 ،  صفحه 42

    10 – فخیمی ، ف؛1379، "سازمان مدیریت : تئوری ها وظائف و مسئولیت ها" ، انتشارات هوای تازه ، تهران ، چاپ اول ، 29 - 37

    11 – فرشاد فر  ،ع. 1381، "اصول و روشهای آماری" ، انتشارات طاق بستان ، کرمانشاه،  چاپ اول ، جلد دوم ، 211 – 215

    12 – فقیهی،ا. ،1381، "سازماندهی : پنج الگوی کارساز" ،  25 – 40 

    13 – کاکوئی نژاد ، م.ح. ؛" حسابداری مدیریت:گذشته حال و آینده "،  فصلنامه علمی پژوهشی بررسی های حسابداری ، شماره 2 ، 1371 ، 91 - 121

     

    14 – کرلینجر ، ف ؛ ترجمه پاشا شریفی و نجفی زند ،1376، " مبانی پژوهش در علوم رفتاری"، انتشارات آوای نور، تهران ، چاپ اول ، جلد دوم ، 65

    15 – مدنی ، د ؛ 1373، "مقدمه ای بر تئوری های سازمان و مدیریت "، انتشارات دانشگاه پیام نور ، چاپ چهارم  ، 72 - 90 

    16 – مطهری ، م ،1361، "امدادهای غیبی" ، صدرا ، تهران ، مجموعه گفتارها ، 49.

    17 – نظری مقدم ، ش ؛1380،" بررسی علل عمده استفاده غیر موثر از اطلاعات حسابداری مدیریت در شرکتهای سهامی عام" ،  85 – 97.

    منابع لاتین:

     

    1 – Bouwens , J and Abernethy M.A ),2000(, "The Consequence Of Customization On Management Accounting System Design" , Accounting . Organizations and Society , Vol 25 , No 3 , pp. 41 – 221

    2 – Carlisle, Howard M. ,)1976(, “Management , Concepts, and Situations”; Chicago: Science Research Associates , p . 5

    3 – Chenhall , R.H and  Morris , D ,)1986(, "The Impact Of  Structure Environment and Interdependence On The Perceived Usefulness Of Management Accounting Systems" , The Accounting Review , Vol 61 , No 1 , pp. 16 - 35

    4 – Chia , Y.M ,)1995(, " Decentralization Management Accounting System ,MAS, Information Characteristics and Their Interaction Effects On Managerial Performance: a Singapore study" , Journal Of Business Finance and  Accounting , Vol 22 , No 6 , pp. 30 - 811

    5 – Chong , V.K ,)1996(, "Management Accounting Systems Task Uncertainty and Managerial Performance : a research note" , Accounting . Organizations and society , Vol 21 , No 5 , pp. 21 - 415 

    6 – Chong , V.K , Chong , K.M ,)1997(, "Strategic Choices Environmental Uncertainty and SBU Performance : a note on the intervening role of management accounting systems" , Accounting and Business Research , Vol 27 , No 4 , pp. 76 – 268

    7 – Chong , V.K ,)2004(, "Job_Relevant Information and Its Role With Task Uncertainty and Management Accounting Systems and Managerial Performance" , pacific accounting review , Vol 16 , No 2 , pp. 1 – 22

    8 – Drucker , Peter , November –December) 1969(, " Managements New Role " , Harvard Business Review , pp. 49-54.

     

    9 – Drucker , Peter F ,January-February) 1987(, "A New Drucker,  A New Discipline" P.18

    10 – Duncan, W.Jack ,)1975(, “Essentials of Management”; Illinois: Dryden Press. P . 16

    11 – Fisher , C ,)1996(, " The Impact Of  Perceived Environmental Uncertainty and Individual Differencess On Management Requirements : a research note" , Accounting . Organizations and Society , Vol 21 , No 4 , pp. 9 – 361

    12 – Glueck, William F,)1977(, "Business Policy Strategy Formulation and Management Action" 2nd ed ., New York: McGraw-Hill. PP . 37 – 76

    14 – Gordon , L.A and Narayanan , V.K ,)1984(,  "Management Accounting Systems Perceived Environmental Uncertainty and Organization Structure : an empirical investigation" Accounting Organization s and society , Vol 9 , No 1 , pp. 33 – 47 

    15 – Griffin , Richy W.,)1990(, "Management" 3rd ed , Boston : Houghton Mifflin Co , pp. 7 - 40

    16 – Gull , F.A and Chia , Y.M ,)1994(, "The Effects Of Management Accounting Systems Perceived Environmental Uncertainty and Decentralization On Managerial Performance  : a test of three-way interaction" , Accounting . Organizations and society , Vol 19 , Nos 4/5 , pp. 26 - 413 

    17 – Homans , George C ,)1995(, "The Human Group" ,  New York : Harcourt Brace and CO. , PP . 48-63.

    18 – Koontz , Harold , December )1961(, "The Management Theory Jungle", Journal of the Academy of Management , Vol.4, no.3  , pp . 174-175.

    19 – Koontz , Harold ,July )1978(,"The Management Theory Jungle Revisited" , Academy of Management Review no .3 , pp. 679-682.

    20 – kreiter , Robert ,)1980(, "Management:  A Problem Solving Process " Houghton Miffin, Co ,

    21 – Krejcie R.V and Morgan D.W ,)1970(, "Determining Sample Size For Research Activities Educational Psychological Measurement" , p.604

    22 – Lawerence,  Paul and Jay Lorach , )1967(, "Organization and Environment : Managing Differentation and Integration" , Boston : Divison of Research . Harvard Business School , pp.23 - 29

    23 – Lee , James A.,March-April )1971( , "Behavioral Theory Versus Reality " Harvard Businese Review 49, no.2 , pp .  20-28.

    24 – Linstead , Stephen ,)1995(,  " Understand Management ", London Sage Publication , P. 13

    25 – Maslow , Abraham H ,)1965(, "Eupsychian Management:” A Journal Homewood, Illinois: Richarad D. Irwin, Inc , p. 28

    26 – Metcalf and Urwick eds ,)1940(, "Dynamic Administration, The Collected Papers of Mary Parker Follet " New York; Harper and Brothers , p.11

    27 – Mia , L ,)1993(, "The Role Of  MAS Information In Organizations : an empirical study" , British Accounting Review , Vol 25 , No 3 , pp. 85 - 269

    28 – Mia , L and Chenhall , R.H ,)1994(,” The Usefulness Of Management Accounting Systems . Functional Differentiation and Managerial Effectiveness" ,  Accounting . Organizations and society , Vol 19 , No 1 , pp. 1 - 13

    29 – Mia , L and Clarck , B ,)1999(, "Market Competition Management Accounting Systems and Business Unit Performance" , Management Accounting Research , Vol 10 , No 2 , pp. 58 – 137

    30 – Mintzberg , Henry ,)1976(,"The Structuring of Organizations" Englewood Cliffs,N.J Prentice Hall , p.187  

    31 – Murdick , Robert G ,)1992(, "Information System for Modern Management " , Prentice – Hall of India , Private Limited , New Delhi , Massachusetts Insitute of Technology , pp . 55 – 57

    32 – preston , Lee E. and Post , james E. ,)1990(, "Private Management and Public Policy:The Principles of Responsiblities" New York:Harper and Row Publishers , pp .6-7

    33 – Schein , Edgar H ,)1980(, "Organizational Psychology" 3rd ed. Englewood Cliffs,N.J.;Prentice – Hall , PP.52-72

    34 – Schendel , Dan E and Charles Hofer eds ,)1979( , "Strategic Management : A New View of Business Policy and Planning" , Boston : Little Brown , P. 39

    35 – Scott , William G , June )1988( , "The Management Governance , Theories of Justice and Liberty ", Journal of Management , pp. 277-298

    36 – Simon , Herbert A ,1976, "Administrative Behavior” , 3rd ed ,  New york : free press , p . 294

    37 – Soobaroyen , Teerooven ),2008(, "The  Effectivness Of  Management Accounting Systems" ,www.emeraldinsight.com 

    38 – Tsui , J.S.L ,)2001(,” The impact Of Culture On The Relationship Between Budgetary Participation Management Accounting Systems and Managerial Performance : an analysis of Chinese and western managers" , The International Journal Of Accounting , Vol 36 , No 2 , pp. 46 – 125

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه, رساله در مورد پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه, مقاله در مورد پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی کارایی و اﺛربخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت