پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان

تعداد صفحات: 127 فرمت فایل: word کد فایل: 2294
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    این تحقیق به بررسی ابعاد فرهنگ شرکتهای مختلف بر اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان در قالب چارچوب نظری هافستده می پردازد . براساس اشتباهات حسابداری کشف شده از 70 نمونه از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، محقق به بررسی مستقیم ابعاد فرهنگی نظیر فاصله قدرت و فردگرایی بر میزان اشتباهات حسابداری پرداخته است نتایج تحقیق بیانگر این واقعیت است که فاصله قدرت و فردگرایی توضیح دهندگی بااهمیتی در مورد میزان اشتباهات حسابداری ندارد تمرکز قدرت در بین اجزای یک شرکت و ایجاد تعدیل گرهای داخلی نسبتا قوی و کارکنان صلاحیت دار مهمترین مشخصه شرکتهای مورد مطالعه بوده و همچنین با توجه به روحیات و روابط کاری  در ایران شرکتهای مورد مطالعه برخلاف فردگرایی بیشتربر جمع گرایی تمرکز داشته اند . که این امر موجب اشتباهات کمتری در اقلام حسابداری شرکتهای مورد نمونه بوده است . همچنین بر اساس تعدیل فرضیات تحقیق و وارد کردن نوع مالکیت شرکتها که غالبا دولتی بوده اند بر میزان اشتباهات تاثیر داشته است و این امر بیانگر این موضوع است که نوع مالکیت شرکتها (ازحیث دولتی و خصوصی ) بر افزایش میزان اشتباهات با توجه به هدف ایجاد آنها تاثیر گذار است .

    واژه های  کلیدی : اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان ، تاثیرات فرهنگی ، فردگرایی ، فاصله قدرت

     

     

    مقدمه:

    هدف اصلی این تحقیق آن است که ببینیم آیا فرهنگ براساس تعریف و ابعادآقای هافستدمفروضات نظریه نمایندگی را توجیه می کند یا خیر؟به کمک این تحقیق مشخص می شود که آیا عوامل فرهنگی مورد بررسی در این تحقیق بر اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان موثر هست یا خیر ؟ بعبارتی دیگر مفروضات تئوری نمایندگی به کمک مدل هافستد مورد بررسی و آزمون قرار می گیرند .یافته های تحقیق می تواند در ایجاد ساز و کارهایی به منظور کاهش یا حذف اشتباهات حسابداری کمک نماید  .

    در این تحقیق به کمک مدل هافستد و ابعاد فرهنگی ایشان اشتباهات حسابداری کشف بوجود آمده در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می گیرد. در این تحقیق رابطه بین میزان فاصله قدرت در جامعه و میزان فردگرایی موجود در آن با اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان مورد بررسی قرار می گیرد.

    این تحقیق یک تحقیق علمی بوده و نوع آن کاربردی است و روش آن تجربی که به بررسی تاثیر فرهنگ اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابداری  می پردازد.جامعه آماری تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشند که بواسطه یکسری محدودیتها تعدیل شده اند .این محدودیتها مقطع پایان سال مالی منتهی به اسفند ماه  وحذف شرکتهای سرمایه گذاری و واسطه گری مالی میباشند که تعداد شرکتهای مورد بررسی را به81 شرکت تقلیل میدهد .نمونه آماری با توجه به تجانس شرکتها و راهنماییهای آماری 70 شرکت انتخاب شده اند . دوره زمانی تحقیق سالهای مالی 1386 و 1385 می باشد بمنظور گرداوری داده های تحقیق از ابزار پرسشنامه کتبی و نیز صورتهای مالی سالیانه شرکتها استفاده میشود. داده های مربوط به مولفه های میزان فاصله قدرت و فردگرایی افراد به کمک پرسشنامه استاندارد جمع آوری شده اند و متغیر اشتباهات حسابداری به کمک مطالعه صورتهای مالی شرکتهای جامعه آماری گرداوری گردیده است

     بدین ترتیب برای هر یک از شرکتهای مورد بررسی دو مولفه فرهنگی و متغیر اشتباهات حسابداری  محاسبه شده است. به کمک روش آماری رگرسیون و اندازه گیری r آنها وجود رابطه بین متغیر ها در سطح اطمینان 95 درصد و معنادار بودن این رابطه آزمون میشود و در نهایت با توجه به مبانی نظری و ادبیات تحقیق به تحلیل نتایج اقدام شده است .

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    -1 مقدمه

    در سال های اخیر گرایش شدیدی به استفاده از تئوریهای رفتاری در تحقیقات حسابداری بوجود آمده است . بدون شک چنین مطالعاتی باعث غنای رشته حسابداری شده و آن را از یک رشته خشک و کاملاً فنی (تکنیکی) خارج می سازد . این امر انجام تحقیقات گسترده در زمینه های مختلف ، از بررسی عوامل روانشناختی که بر تهیه گزارشات مالی اثر می گذارند تا توجه به نقش سیاسی – اجتماعی حسابداری در سازمان ها و جوامع را موجب شده است . به گونه ای که تاکنون مطالعات جالبی در عرصه حسابداری و عوامل محیطی تاثیر گذار بر آن در جهان صورت گرفته است که همگی موید تقابل و تعامل حسابداری و محیط بر یکدیگرند (هافستد ، 1987،54)[1].

    نتایج این تحقیقات نشان می دهد که توسعه و تکامل حسابداری تحت تاثیر عوامل محیطی مختلفی قرار دارد که یکی از مهمترین این عوامل  "فرهنگ "  می باشد . تحقیق حاضر در واقع تلاشی است در جهت بررسی رابطه بین مولفه های فرهنگی (فاصله قدرت ، فردگرایی )  و اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان و همچنین تاثیر عواملی از قبیل نوع مالکیت (دولتی یا خصوصی بودن) در مورد این رابطه مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد .در ادامه ی این فصل مطالبی در ارتباط با بیان مسئله ، سوالات و اهداف تحقیق ، مدل مفهومی تحقیق ، فرضیات ، قلمرو ، تعریف واژه ها و اصطلاحات و محدودیت های تحقیق ارائه می گردد . 

     

    2-1 تاریخچه مطالعاتی

    تاکنون مطابقات تطبیقی جالبی در عرصه حسابداری وعوامل محیطی تأثیرگذار بر آن در جهان صورت گرفته است که همگی آنها مؤید تقابل وتعامل حسابداری ومحیط بر یکدیگرند (همان منبع،87)2.نتایج این تحقیقات نشان می دهد که توسعه وتکامل حسابداری تحت تأثیر عوامل محیطی مختلفی قراردارد. که یکی از مهمترین این عوامل فرهنگ است. تحقیقات انجام شده توسط آرین وروبورگ کمک بسیار زیادی به محققان کرد. نتایج پژوهش آنها نشان داد که چهار عامل محافظه کاری، پنهان کاری، بی اعتمادی وجبر گرایی بر عملکرد حسابداری تأثیر می گذارند (عبدلی و رویایی ، 1388،47 )[2].

    گری (1988) با الهام از تحقیقات این دو وبا استفاده از نتایج تحقیقات هافستده مدلی را ارائه داد که نحوه ارتباط بین ارزشهای فرهنگی وحسابداری را به خوبی مشخص می کرد. تحقیقات زیادی به کمک مدل گری در حوزه های حسابداری مدیریت، حسابداری مالی واستانداردهای حسابداری وبررسی تأثیر فرهنگ بر عملکرد حسابداری تاکنون صورت پذیرفته است. تحقیقات اوریول وهمکاران[3] (1996) در اسپانیا وسو دورن وفا گارتی[4] (1992-1981) در اندونزی از آن جمله اند ( همان منبع،48)3.

    هافستد در تحقیق خود در سال 1980 بین کارکنان  شرکت IBM در 50 کشور وبه تعداد 116000 نفر به تحلیل واستدلال تفاوت فرهنگ بین کشورها در 4 عنصر پرداخت که عبارت بودند از: فردگرایی، فاصله قدرت، گریز از ابهام ومردگرایی. کشور ایران در تحقیق هافستده از حیث فاصله قدرت رتبه29 واز حیث مردگرایی رتبه 43 واز حیث اجتناب از ابهام رتبه 59 واز حیث فردگرایی رتبه 41 را داشت( همان منبع،48)4.

    آرپان و ردبو (1985) در مطالعات خود به بررسی رابطه مجموعه معینی از ارزشهای اجتماعی با رویه های حسابداری پرداختند. آنان ارزشهای اجتماعی محافظه کاری، پنهان کاری، نگرش نسبت به تجارت ونگرش نسبت به حرفه حسابداری را مشخص کردند اما تحلیل سیستماتیکی از روابط بین آنها ورویه های حسابداری ارائه ننمودند( همان منبع،49)5.

    گری (1988) با بسط الگوی فرهنگ وارزشهای اجتماعی مطرح شده توسط هافستده برای خرده فرهنگ حسابداری چهار ارزش تعریف کرد. از دیدگاه او چهار ارزش حسابداری عبارتند از: حرفه گرایی در مقابل کنترل دولتی- یکنواختی در مقابل انعطاف پذیری- محافظه کاری در مقابل خوش بینی- پنهان کاری در مقابل آشکار سازی. به اعتقادگری هر چه رتبه کشورها در اجتناب از عدم اطمینان وفاصله قدرت بالا و در فردگرایی ومردگرایی پایین باشد به احتمال زیاد رتبه آنها در محافظه کاری بالا وبرعکس حالات فوق رتبه آنها در پنهان کاری بالا خواهد بود (همان منبع،49)6.

    سالتر و نیسواندر (1995) با استفاده از نمرات افشایی که با ویشی[5] (1991) برای 1000 شرکت سرآمد جهان  جدول بندی کرده است دریافتند که سطح افشاء در گزارشهای سالانه با پنهان کاری فرهنگی، رابطه منفی وبا وابستگی مالی از بازار سرمایه رابطه مثبت دارد ( عبدلی و رویایی ، 1388 ،50)2.

    سولومون وهمکاران (2002) چارچوب تاریخی وسنتی حاکمیت شرکتی ونقش فرهنگ کنفوسیوسی را براهمیت خانواده وروابط انسانی کره جنوبی مورد بررسی قرار دادند. آنها یافتند که طبق فرهنگ حاکم بر کره که کنفوسیوسی است ساختار روابط سلسله مراتبی است واین فرهنگ تأثیر زیادی بر تجارت واقتصاد آنها گذاشته است. طبق این فرهنگ سه ارزش مورد تأکید واحترام مردم کره جنوبی است: تعهد، ارشدیت، وفروتنی بر ارزشهای حسابداری پرداختند(1995) به عقیده آن دو فرهنگ جامعه ایران ونیز ارزش های حسابداری آن دچار تغییرات اساسی شده است. آن دو نتیجه گرفتند که نظریه گری در ایران مورد تأیید قرار گرفته است( همان منبع،50)3.

    حمید، کریج وکلارک(1993) طی تحقیقی به این نتیجه رسیدند که در کشورهای اسلامی فعالیت های اجتماعی- اخلاقی در مقایسه با حداکثر کردن سود در اولویت است. در این کشورها برخی ازمعاملات مثل سفته بازی مجاز نیست. به علاوه شرکت ها در کشورهای اسلامی ممکن است اطلاعات مالی را به دلیل تکیه بر «اعتماد» و «تعهد» کمتر افشاء کنند( همان منبع،51)4.

    ارچمونت وارچمونت(2003) در تحقیقی در ارتباط با افشاگری مالی تأثیر مذهب بر افشای مالی مذاهب اسلامی، کاتولیک، پروتستان، یهودی وبودایی را در مدل خود مورد استفاده قرار دادند ونتیجه گرفتند که ضرایب مربوط به مذاهب کاتولیک وپروتستان وبودایی در ارتباط با افشاگری مالی با اهمیت نمی باشد اما ضریب مربوط به مذ هب یهودیت به طور با اهمیتی منفی وضریب مربوط به مذهب اسلام به طور با اهمیتی مثبت بود. به عبارت دیگر مذهب باعث می شود افراد اطلاعات را به نحو بهتری در اختیار یکدیگر قرار داده تا مشکل عدم تقارن اطلاعات تا حدود زیادی بهبود یابد( همان منبع،49)5.

    جنسون ودراک (2004) ابعاد فرهنگ را از دیدگاه هافستید مورد بررسی قرار دادند. آنها بیان کردند که فردگرایی وجمع گرایی زمانی خود را در جامعه نشان می دهند که فرهنگ های آن جامعه بر روی منافع شخصی یا گروهی تأکید داشته باشد. به عبارت دیگر پذیرش فردگرایی یا جمع گرایی به فرهنگ ملی هر جامعه واجتماع بستگی دارد.

    آنها دریافتند که فرهنگ های جمع گرا قرارداد برمبنای رفتار مطلوب تر از قرارداد بر مبنای نتیجه است ( عبدلی و رویایی ، 1388،52 )1.

    در تحقیق دیگر که توسط پوتنوم (2000) انجام شد شخصی که در فرهنگ های فردگرا توجه به منافع شخصی در اولویت قراردارد. در این فرهنگها معمولاً کارگران از کارفرمایان خود به صورت جداگانه ودر جهت بهبود منافع شخصی خود تلاش می کنند. همچنین تصمیمات کارفرمایان براساس فرضیات حساب شده بوده وکارفرمایان کمترین توجه به تعهدات اخلاقی وعاطفی را در برابر عاملان خود دارا می باشند ودر مقابل کارگران کمترین تعهدات اخلاقی را به کارفرمایان خود داشته وسعی می کنند در صورت یافتن فرصت کار را به نحو مطلوب انجام ندهند( همان منبع،52)2.

    هافستد، واندیوسن، مولر وچارلز(2002) ادعا می کنند که مدیران برخی از کشورهای شرقی براساس منافع شخصی عمل می کنند. در این کشورها کارفرمایان ورؤسا نسبت به واژه هایی چون صداقت بی اعتنا هستند ودر این فرهنگ ها حساسیت نسبت به ریسک نسبتاً بالاست( همان منبع، 52)3.

    هاریسون (2008) طی تحقیقی به بررسی ارتباط حاکمیت شرکتی و فرهنگ ملی پرداخته است. تحقیق ایشان نشان داد که موضوع حاکمیت شرکتی در بین شرکتهای مختلف که فرهنگهای متفاوت دارند دارای ساختار متفاوت است او در تحقیق خود به کمک تئوری نمایندگی و تئوری سازمان اندازه و ساختار رهبری و مدیریت شرکتها ی چند ملیتی را در کشورهای صنعتی مورد بررسی قرار داده اند تحقیق انها بر روی 399 شرکت از 15 کشور صنعتی بود .موضوع فرهنگ به کمک مدل هافستده اندازه گیری شده بود .تفاوتهای سیستمهای اقتصادی و سیاسی و حقوقی دلیل تفاوتهای حاکمیت شرکتی در کشورهای مختلف اعلام شد( همان منبع،53)4.

    چکرابارتی (2009)طی تحقیقی به بررسی تاثیر فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی بر موضوع مالکیت در شرکتهای بزرگ پرداخته است .در این تحقیق دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته اند. نتیجه تحقیق موثر بودن فرهنگ ملی بر موضوع مالکیت با حذف فرهنگ سازمانی است و بالعکس( همان منبع،54)5.

    چان و لین و لان مو (2003) طی تحقیقی به بررسی تجربی تاثیر فرهنگ بر اشتباهات حسابداری  کشف شده توسط حسابرسان پرداخته اند .جامعه آماری آنها 80 شرکت خارجی فعال در کشور چین بوده است.آنها برای فرهنگ مولفه های فاصله قدرت و فردگرایی را مورد بررسی قرار داده اند.

    آنها دریافتند که این دو مولفه ارتباط با اهمیتی با میزان اشتباهات حسابداری کشف شده  در شرکتها دارد بعلاوه دریافتند که در شرکتهایی که فردگرایی بالا است و فاصله قدرت زیاد است ،تمرکز قدرت در دست چند نفر خاص است و گردش مدیران در سطوح بالا زیاد است و مدیران به دفعات تعدیل گرها را نقض کرده اند( عبدلی و رویایی ، 1388،53)1.

    کاستر و ماسی و رایت (2000) در تحقیق خود به بررسی ماهیت ،ویزگیها و علل رخداد اشتباهات حسابداری پرداخته اند آنها در بررسی تحلیلی خود به این موضوع اشاره کرده اند که حسابرسان بیشتر بر کشف اشتباهات با اهمیت تاکید داند و همچنین  تمام و صد در صد رویدادها و معاملات بررسی نمی شوند لذا امکان عدم کشف اشتباهات وجود دارد و اشتباهات با مقادیر کم و ناچیز بدون کشف و بدون توجه باقی می ماند ( همان منبع،54)2.

    آکیتو و برکس و جانسون (2009) در تحقیق خود به بررسی اشتباهات و اصلاح آنها و تاثیر آن بر  قضاوت برای اتخاذ تصمیمات با اهمیت  پداخته اند آنها تحقیق خود را در 250 شرکت امریکایی انجام داده ا ند موضوع مورد بررسی آنها بررسی عوامل موثر بر اهمیت اشاره شده در استاندارد حسابداری 99 درباره اجاره های عملیاتی می باشد آنها دریافتند که اصلاحات اشتباهات قبلی عاملی موثر و با اهمیت هستند ( همان منبع،54)3.

    ثقفی و رضا زاده (1379) طی تحقیقی به بررسی زمینه فرهنگی رفتار حرفه ای حسابداران پرداخته اند. طی این تحقیق مدل ومتغیرهای هافستده در خصوص فرهنگ از حیث تأثیرگذاری بر رفتار حسابداران در زمینه های محافظه کاری، پنهان کاری وافشاء اطلاعات، مورد بررسی قرار گرفته اند. نتیجه تحقیق آنها تأیید تأثیرگذاری ارزشهای اجتماعی بر رفتار حرفه ای حسابداران در اندازه گیری وافشاء اطلاعات توسط حسابداران است ولیکن سمت و سوی این تأثیر مطابق با انتظارات آنها نبود وشدت آماری نتایج نیز معنی دار نبود (ثقفی و رضازاده ، 1379 ،34)4.

    نوروش ودیانتی دیلمی (1382) طی تحقیقی به بررسی ابعاد پنج گانه نظریه هافستده در شرکت های ایرانی پرداختند. طی این تحقیق آنها به بررسی تحقیق وارتباط متغیرهای فرهنگی مدل هافستد بر رفتارهای حسابداری از جمله حرفه گرایی- محافظه کاری- پنهان کاری ویکنواختی پرداختند. نتیجه تحقیق آنها دو فرضیه از 20 فرضیه بود لذا نتیجه گرفتند که مدل گری در ایران تأیید نشده است(نوروش و دیانتی دیلمی ، 1382 ،61)5.

    نوروش (1381) طی تحقیقی به بررسی ارزش های فرهنگی در ایران وامکان دستیابی به هدف ارائه مطلوب استانداردهای بین المللی حسابداری در ایران پرداخته است.

    در این تحقیق به بررسی قابلیت اجرای اهداف اصلی استانداردهای حسابداری با توجه به ساختار فرهنگی- سیاسی- قانونی واقتصادی پرداخته است. نتایج بدست آمده نشان داد که بیانیه های حسابداری ایران نمی تواند اهداف محوری استانداردهای بین المللی حسابداری را تأمین کند (نوروش ، 1381 ،34)1.

    عبدلی و رویایی (1388) طی تحقیق به بررسی ارتباط فرهنگ با نظریه نمایندگی پرداخته اند جامعه اماری انها شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بود انها ربر اساس نظریه هافستد چهار مولفه فاصله قدرت ، فردگرایی ،مردگرایی و اجتناب از ابهام را اندازه گیری کردند ودر رابطه با نظریه نمایندگی به اندازه گیری مدیریت سود و کارگریزی کارکنان پرداختند نتیجه تحقیق انها عدم تایید هر گونه رابطه ای بینمدیریت سود با مولفه های فرهنگی بود ولیکن رابطه کارگریزی با فردگرایی و فاصله قدرت تایید شد(عبدلی و رویایی، 1388،55)2

    Abstract:

    This study draws on the theoretical framework of Hofstede's model to examine the impact of different cultural dimensions on audit-detected accounting errors .Based on the accounting errors detected in samples from 70 accepted companies in Tehran (Iran )Stock Exchange, we test the direct effect of the cultural dimensions, power distance and individualism, on the magnitude of accounting errors .The results indicate that power and individualism explanatory power describing the differences in the relative magnitude of errors in the Centralization of power among the components of a company and create a relatively strong internal controls and staff the most qualified companies studied have been characterized and also the spirits and working relationships in the studied companies, unlike Individualism companies most on Collectivism have been focused .This lead to fewer mistakes that item accountancy firms in the sample has been .Also, based on Adjustment assumptions of research into public ownership of companies that have often influenced the amount of errors and The results indicate that type of corporate ownership (public or personal)increased errors.

    Keywords :audit-detected accounting errors ، cultural influence ، individualism ، power distance

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 تاریخچه مطالعاتی. 4

    3-1- بیان مسئله 9

    4-1- سوالات و اهداف تحقیق. 10

    5-1- فرضیات تحقیق. 10

    6-1- حدودمطالعاتی. 13

    1-6-1 قلمرو موضوعی: 13

    2-6-1 قلمرو زمانی : 13

    7-1- تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 13

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 16

    2-2- فرهنگ چیست؟ 16

    3-2- تفسیر فرهنگ... 16

    4-2- انواع فرهنگ... 17

    1-4-2- فرهنگ انعطاف پذیر. 17

    2-4-2- فرهنگ مأموریتی. 17

    3-4-2- فرهنگ مشارکتی. 18

    4-4-2- فرهنگ مبتنی بر تداوم 18

    5-2- نظریه وتحقیق هافستد در خصوص فرهنگ... 19

    1-5-2- "فرهنگ به عنوان یک برنامه ریزی ذهنی". 19

    2-5-2- سمبل ها، قهرمان ها، عقاید مذهبی و ارزش ها 19

    3-5-2- لایه های فرهنگ... 20

    4-5-2- تفاوت های فرهنگی براساس سرزمین، مذهب، جنس، نسل وسطح فرهنگ... 20

    6-2- ابعاد مد نظر هافستد برای مطالعه فرهنگ... 21

    1-6-2- فاصله قدرت.. 21

    1-1-6-2- تفاوت های فاصله قدرت در درون کشورها: طبقه اجتماعی، سطح تحصیلات وشغل. 22

    2-1-6-2- تفاوت فاصله قدرت در میان کشورها: ریشه های خانوادگی. 23

    3-1-6-2- فاصله قدرت در مدرسه 24

    4-1-6-2- فاصله قدرت در محیط کار. 24

    5-1-6-2- فاصله قدرت و دولت.. 27

    6-1-6-2- فاصله قدرت و عقاید 27

    2-6-2-  فردگرایی/ جمع گرایی در جامعه 29

    1-2-6-2-  فردگرایی و جمع گرایی در ارتباط با شغل. 30

    2-2-6-2-  فردگرایی و جمع گرایی در خانواده 30

    3-2-6-2-  فردگرایی و جمع گرایی در مدرسه 31

    4-2-6-2-  فردگرایی و جمع گرایی در محیط کار. 32

    5-2-6-2-  فردگرایی، جمع گرایی وعقاید 35

    7-2- مدلهای بررسی تغییرات حسابداری. 39

    1-7-2- مدل مک- کینون. 39

    2-7-2- ابعاد ارزشهای فرهنگی از دیدگاه ترنر وترامپنرز. 41

    3-7-2- توجه به وضعیت اکتسابی در برابر توجه به وضعیت انتسابی. 42

    8-2- اشتباهات حسابداری. 43

    1-8-2- انواع اشتباهات حسابداری. 44

    1-1-8-2-  انواع مختلف اشتباهاتی که ممکن است طی فعالیتهای یک واحد تجاری رخ دهد به شرح زیر است: 44

    2-1-8-2- نمونه ای از اشتباهات فوق به شرح زیر می باشد : 46

    2-8-2- نحوه اصلاح اشتباهات از نظر استانداردهای حسابداری ایران. 47

    1-2-8-2- تعدیلات‌ سنواتی‌ 47

    2-2-8-2- تغییر در رویه‌ حسابداری‌ 48

    3-2-8-2- اصلاح‌ اشتباه‌ 49

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 51

    2-3- روش تحقیق. 51

    3-3- فرضیه ها 52

    4-3- جامعه آماری تحقیق. 52

    5-3- نمونه آماری. 53

    6-3- مدل مفهومی تحقیق. 53

    7-3- روش و ابزار گردآوری داده ها 54

    8-3- متغیرهای مورد مطالعه 55

    9-3- روش اندازه گیری  متغیر ها و تجزیه و تحلیل داده ها: 57

    1-9-3- شاخص فاصله قدرت.. 57

    2-9-3- شاخص فرد گرایی. 58

    3-9-3- اشتباهات حسابداری. 58

    10-3- روشهای آماری آزمون فرضیات تحقیق. 59

    11-3- نحوه آزمون  فرضیه های تحقیق. 59

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 62

    2-4- اندازه گیری متغیر فاصله قدرت.. 62

    3-4- اندازه گیری متغیر فردگرایی. 64

    4-4- اشتباهات حسابداری. 67

    5-4- آزمون آماری فرضیه های تحقیق. 68

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 97

    2-5- بیان یافته ها 97

    3-5- نتیجه گیری. 98

    1-3-5- نتیجه گیری کلی به تفکیک فرضیه ها ی اصلی تحقیق : 98

    4-5- پیشنهادات.. 100

    5-5 محدودیت ها ی تحقیق. 100

    پیوست ها

    پیوست 1– شاخص مولفه های فرهنگی. 103

    پیوست 2– اشتباهات حسابداری. 105

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 111

    منابع لاتین: 113

    چکیده انگلیسی: 116

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    آذر، ع و منصور مومنی، 1378 ،" آمار و کاربرد آن در مدیریت"، (جلد اول و دوم )

    بایزیدی ، ا. و همکاران، ، 1388 ، "تحلیل داده های آماری به کمک نرم افزار spss   "

    خاکی ، غ ، 1386 ، "روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"

    دراکر، پ، ترجمه محسن قدمی و محسن نیازمند، 1385، "نظریه های نوین سازمان ومدیریت"، انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری پیام فردا، چاپ اول، ص ص 154-142 .   

    دیانتی دیلمی، ز. و ایرج نوروش، 1382، "مقاله بررسی تأثیر فرهنگ بر ارزش های حسابداری در ایران (آزمون تجربی مدل گری)"، شماره 33، مجله بررسی های حسابداری وحسابرسی ایران.

    دیریس، ا.، ترجمه ناصر میرسپاسی و محمد گرجی ، 1386، "مدیریت فرهنگ سازمان"، انتشارات مروارید، چاپ دوم، ص ص 41-35 . 

    دینگ، ی. و توماس  جین جن، ترجمه محسن تنانی، 1386، "نقش فرهنگ در ایجاد تفاوت بین استانداردهای بین المللی وملی"، مجله حسابدار انجمن حسابداران خبره ایران، شماره 187.

    رابینز، ا.پ.، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، 1384، " مدیریت رفتار سازمانی"، انتشارات مرکز مطالعات وپژوهش های بازرگانی، جلد اول، ص ص 320-319              

    رضا زاده، ج و علی ثقفی،1382، "زمینه فرهنگی رفتار حرفه ای حسابداران"، مجله مطالعات حسابداری دانشکده مدیریت وحسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 1، ص ص 39- 3 .

    ریاحی، ب.، و علی پارسائیان،1381، " تئوریهای حسابداری"، انتشارات پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول، ص ص 95-89 .

    عبدلی،م.ر، و رمضانعلی رویایی،1388،"ارتباط فرهنگ با نظریه نمایندگی( با رویکرد مدیریت سود) "،پایان نامه دکتری حسابداری دانشگاه ازاد اسلامی علوم و تحقیقات .

    کمیته فنی سازمان حسابرسی، 1387 ،" استاندارد های حسابداری ایران"،نشریه 160،مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی ، استاندارد شماره 6  بند 37الی 44

    مدرس، احمد ودیانتی، زهرا. سال 1383، "رابطه فرهنگ وحسابداری"، مجله حسابرس، سازمان حسابرسی، شماره 26، ص ص 43-  34 .

    میرسپاسی، ن و حسن دانایی،1385،"بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و سبک تصمیم گیری و ارایه الگوی بهینه"، مجله اقتصاد و مدیریت ،شماره 68،ص ص13-1 . 

    نوروش، ا.، 1381، "بررسی ارزش های فرهنگی در ایران وامکان دستیابی به هدف ارائه مطلوب استانداردهای بین المللی حسابداری"، مجله بررسی های حسابداری وحسابرسی ایران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، شماره 30، سال نهم، ص ص 78-59 .    

    نویسی،ف و همکاران، 1386، "تغییرات حسابداری و اصلاح اشتباهات" ، نشریه 65 ، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی ،  چاپ دهم

    ون بردا ،ه. و همکاران،ترجمه علی پارسائیان، 1385، " تئوری حسابداری"،جلد اول، چاپ دوم، انتشارات ترمه، ص ص 253-251 .  

    هافستد، گ،ترجمه علی اکبر فرهنگی وهمکاران، 1386، "فرهنگ وسازمان ها، برنامه ریزی ذهن"، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، چاپ اول، صفحات مختلف کتاب.   

    یگانه، ح،1385، "تأثیر فرهنگ بر سیستم حاکمیت شرکتی"، مجله حسابدار، انجمن حسابداران رسمی ایران، شماره 172، ص ص 21-19 .

     

    منابع لاتین:

     

    Andrew .Aciti, jeffrey J.burks , W.bruce Johnson ,2009, “Materiality decisions and the correction of accounting errors”,The accounting review , vol 84.

    Askary,S, ,2006, “Accounting Professionalism,A Cultural Perspective of Developing Countries” ,volume 21,issue 1,pp 102-111 .

    Cigdem Soles, Sin an Ayah, ,2007,”The Historical Evolution of Accounting in China :The Effects of Culture”, Spanish Journal of Accounting History, pp146-173.

    Gray S.J, .1988,”Towards a Theory of Culture Influence on The Development of Accounting System Internationally”, Abacus ,March:1-15.

    Gray, S.Jand Vents H.M,1995, "The Impact of Culture on Accounting Disclosure :Some International Evidence ."Asia -Pacific Journal of Accounting, December ,PP 33 -43.

    Harrison G.L and Mackinnon J.L,1986, "Culture and Accounting Change .A New Perspective Even Corporate Reporting Regulation and Accounting Policy Formation ", Accounting Organizations and Society, vole 11 ,3,pp 232-252.

    Harrison, L.E, ,1992, “Who Prospers :How Cultural Values Shape Economic and Political Success Basic Books”, New York.

    Hendrickson, E.S Van Bread, H.F ,1992 ,”Accounting Theory”, R.R .Donnelley Sons Company P223 .

    Ho.Y-H and Lin C-Y , ,2008, “Cultural Values and Cognitive Moral Development of Accounting Ethics :A Cross – Cultural Study ,Social Behavior and Personality” , volum 36 , issue 7 , pp 883-891 .

    Hofsted .G ,1999, “Culture & Organizations, Software of The Mind”, Berkshire, England, Mc Grew -Hill.

    Hofsted .Greet, ,1987, “the Cultural Context of a Accounting in B.E .Cushing ,Ed, A Accounting and Culture, Amery “:Can Accounting Association, 1-11.124

    Hofsted .Greet, ,1987a, “The Cultural Context of Accounting, in Accounting and Culture, Barry E .Cushing ,Ed,Amery can Accounting Association”, pp1-11.

    Hofsted, G, Van Duson, C.A, Mueller, C,B, Charles, T.A ,2002, “What Goals to Business Leaders Pursue? A Study in Fifteen Countries”, Journal of International Business Studies, 33, 785 -804.

    K Hung chan .Kenny Z lin,Phyllis lai lan mo,2003 , “A Emperical STUDY ON THE IMPACT OF CULTURE ON AUDIT – DETECTED ACCOUNTING ERRORS” ,auditing ,vol 22 .Iss2.

    Nan Lin, ,2008, “The Agency Problems of Hedging and Earning Management”, Contemporary Accounting Research, vol 25, Iss3, pg7.

    OriolAmat, jhonBlake, PhilipWraith and Ester Oliveras,2000,”dimention of National Culture and The Accounting Environment” –The Spanish Case –working Paper.

    Paul caster , dawn Wmassy , Amold M wright ,2003,”Research on the nature , charactrestics and causes of accounting errors :the need for a multi – method approach” , Journal of accounting literature , vol 19.

    Pereira, M.H.B ,1989 ,”Towards a Framework to Analyze the Impact of Culture on Accounting” .The Iinternational journal of Accounting Research and Education, 24 .pp 42 -56.

    Pourjalali Humid and Gary Meek, ,1995, “Accounting and Culture :The Case of Iran”' Research in Accounting in Emerging Economic, vo13 :3-17 .

    Pourjalali Humid and Gary Meek, ,1995, “Accounting and Culture” :The Case of Iran' Research in Accounting in Emerging Economic, vo13 :3-17 .

    Pourjalali, H & Meek, G ,1996 ,”The Impact of Changes in Cultural Values on Accounting Value Systems, A Case Study” .Iranian Accounting Review .VoL 4 .No .14 & 15, pp 109-137 .125.

    Shraddha Verma and Sidney J .Gray, ,1997,”The Impact of Culture on Accounting Development and Change :An Explanatory Model", Unpublished Paper, Available at URL :http // :www .bbk .Ac .Uk /manrope /docs /shraddha, ndf, :1-28.

    Shraddha Verma, ,2000, “Culture and Politics in International Accounting :An Exploratory Framework”, Journal of International Business, pp1-38.

    Verna, S, .2000 ,”The Influence of Culture and Politics on The Promulgation of The Companies Act .1956 in Indian” .

    Waged, Abdullah, ,1999 ,”The Effect of Cultural and Religious Value on Accounting Systems and Practices of Developing Countries” .Available at Panoptic, Sustain .Educe /cpa99 /messages/121 .

     

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت