پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش

تعداد صفحات: 145 فرمت فایل: word کد فایل: 2127
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.Sc" 

    مهندسی عمران -  برنامه ریزی حمل و نقل    

    چکیده :   

    بی تردید سیستم حمل و نقل ریلی در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان شاهراه توسعه قلمداد شده و به گسترش آن اهمیت داده می شود اما در کشور ایران به اهمیت و جایگاه بخش حمل و نقل ریلی در توسعه سایر بخش های اقتصادی ، صنعت ، کشاورزی و ارائه خدمات توجه خاصی نمی شود.  

    بر اساس مطالعات کارشناسان ، حمل و نقل ریلی از ظرفیت های بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است اما کم توجهی مانع رشد این صنعت مهم شده است. 

    بکارگیری مهندسی ارزش در  پروژههای اجرایی با توجه به پیچیدگی کارها به ویژه در  طرحهای بزرگ می تواند به ابزار بی چون و چرای مدیریت در کنترل هزینه ها تبدیل شود. هدف این روش از میان برداشتن یا اصلاح هر چیزی است که موجب تحمیل هزینه های غیرضروری می شود، بدون آنکه آسیبی به کارکردهای اصلی و اساسی طرح وارد آید.  

    مقدمه : 

    بکارگیری مهندسی ارزش در  پروژههای اجرایی با توجه به پیچیدگی کارها به ویژه در  طرحهای بزرگ می تواند به ابزار بی چون و چرای مدیریت در کنترل هزینه ها تبدیل شود. هدف این روش از میان برداشتن یا اصلاح هر چیزی است که موجب تحمیل  هزینههای غیرضروری می شود، بدون آنکه آسیبی به کارکردهای اصلی و اساسی طرح وارد آید.  

    بی تردید سیستم حمل و نقل ریلی در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان شاهراه توسعه قلمداد شده و به گسترش آن اهمیت داده می شود اما در کشور ایران به اهمیت و جایگاه بخش حمل و نقل ریلی در توسعه سایر بخش های اقتصادی ، صنعت ، کشاورزی و ارائه خدمات توجه خاصی نمی شود.  

    بر اساس مطالعات کارشناسان ، حمل و نقل ریلی از ظرفیت های بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است اما کم توجهی مانع رشد این صنعت مهم شده است. 

     

     فصل اول 

     

    مقدمه 

    1-1- مقدمه 

    راه آهن بعنوان ابزاری مطمئن ، با نرخ ارزان و ظرفیتی بیشتر در جابجایی کالا و مسافر، نقش مهمیدر اقتصاد کشور دارا می باشد. از جمله مهمترین امتیازات راه آهن، ایمنی و ارزانی در حمل و نقل است وعلاوه بر آن موضوعاتی چون صرفه جویی در آلودگیهای زیست محیطی ، صرفه جویی در مصرف انرژی وصرفه جویی در خسارتهای جانی و مالی ناشی از تصادفات جاده ای را باید در نظر گرفت. راه آهن ایران باپوشش بهینه قطبهای بار و مسافر کشور با کمترین شاخص تراکم کشور را تحت پوشش قرار  میدهد.

    شبکه ریلی کشور با حمل انبوه و ناوگان محکم و با سیستمی با 80 رد صد صرفه جویی نسبت به حمل ونقل جاده ای قدرتمند ترین اهرم حمل و نقل است که می تواند در اداره کشور نقش اساسی ایفاء کند.  

    متاسفانه راه آهن ایران تاکنون نتوانسته است بصورت یک شبکه فراگیر عمل کند و زمینه رقابتیمطلوب در قیاس با دیگر سیستمهای حمل و نقل را فراهم آورد و همواره با بیلان مالی منفی روبرو بودهاست. از علتهای اصلی این موازنه منفی پایین بودن سرعت تجاری متناسب با نیاز جامعه امروز در زمینهحمل بار و مسافر بوده است.  

    در این پروژه سعی شده است با توسعه محورهای ریلی ظرفیت خطوط را افزایش داده و به سر حدبرابری با مقدار تقاضا برسد .  

    از آنجا که سرمایه گذاری در امر راه آهن مستلزم صرف هزینههای بسیار زیاد م یباشد و با توجه بهشرایط اقتصادی کشور ، صرف چنین هزینههایی مقدور نمی باشد ، بر آن شدیم تا در مطالعه حاضر ازروش مهندسی ارزش استفده کنیم.  

    استفاده از مهندسی ارزش در مطالعات ریلی که معمولا با هزینههای بالا سرو کار دارد می تواند باعثصرفه جویی زیادی در هزینه کل پروژه گردد.  

     

    1-2- اهداف مطالعه 

      بی تردی د سیستم حمل و نقل ریلی در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان شاهراه توسعه قلمدادشده و به گسترش آن اهمیت داده می شود اما در کشور ایران به اهمیت و جایگاه بخش حمل و نقل ریلی در توسعه سایر بخش های اقتصادی ، صنعت ، کشاورزی و ارائه خدمات توجه خاصی نمی شود.  

    بر اسا س مطالعات کارشناسان ، حمل و نقل ریلی از ظرفیتهای بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است اما کم توجهی مانع رشد این صنعت مهم شده است.  

    افزایش پیوسته هزینههای اجرایی و توسعه روز افزون فن آوری ، حذف آن بخش از هزینهها  را کهنقشی در ارتقای کیفیت ندارند و از لحاظ اجرایی نیز غیر ضروری هستند، الزامی ساخته است.  

    مهندسی ارزش به عنوان یک از کارآمد ترین و مهم ترین روش های اقتصادی در عرصه فعالیت ها ی مهندسی ضمن اینکه به تمام اجزای طرح توجه می کند ، هیچ بخشی از کار را قطعی و مسلم نمی داند.

    هدف مهندسی ارزش زمان کمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینهها یا کاستناز کیفیت کار است.  

    بکارگیری مهندسی ارزش در پروژههای اجرایی با توجه به پیچیدگی کارها به ویژه در   طرحهای بزرگم یتواند به ابزار بی چون و چرای مدیریت در کنترل هزینهها  تبدیل شود. هدف این روش از میانبرداشتن یا اصلاح هر چیزی است که موجب تحمیل هزینههای غیرضروری می شود، بدون آنکه آسیبیبه کارکردهای اصلی و اساسی طرح وارد آید.  

    روشهای مهندسی ارزش می تواند موجب اصلاح و ارتقای کیفیت فرآیندها و انجام طراحیهای جدیددر هر مرحله از یک پروژه شود. نوآوری و جنبههای کاربردی مهندسی ارزش ، این روش را از روشهایسنتی متعارف متمایز م یکند.  

    در  این مطالعه هدف توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش با هدف دستیابی به مهمترینکارکردها با صرف هزینه کمتر می باشد.  

     

    1-3- روش تحقیق 

    بررسی تجربیات دیگر کشورها و به اندکی کشور ایران، در بکارگیری مهندسی ارزش در طرحها ی مطالعاتی و اجرایی نشان داده که با استفاده از مهندسی و یا برنامه ریزی ارزش می توان به کارکرد بهتربا صرف هزینههای کمتر رسید. همچنین نتایج حاصل از بکارگیری مهندسی ارزش در کشور ایران نشانمی دهد مهندسی ارزش یک گام اساس برای تدقیق مطالعات مهندسی در کشور بوده و در جهت بهینهسازی و کاهش هزینهها بس یار موثر است. لذا در مطالعه حاضر از روش مهندسی ارزش و بعبارتی برنامهریزی ارزش استفاده شده است.  

    فصل دوم 

    مروری بر مطالعات پیشین 

    2-1- مقدمه 

    در کشور ایران استفاده از  مهندسی ارزش در بخش حمل و نقل و بطور مشخص در مطالعات ریلی بهتازگی آغاز گشته است. بنابراین می بایست قبل از انجام پروژه حاضر به بررسی کاربرد مهندسی ارزش درسایر کشورهای جهان پرداخت. بدیهی است آشنایی با روند مطالعات ارزش در کشورهای جهان تجربیاتجدیدی در پی خواهد داشت.  

    در این فصل ابتدا به بررسی مطالعات  ارزش در کشورهای مختلف جهان، تجربیات ، کاربرد ، پروژهها  و نتایج حاصل از بکارگیری مهندسی ارزش در طرحهای مهندسی پرداخته شده است. سپس به سابقهاندک مهندسی ارزش در کشور ایران پرداخته شده است.  

    در سایر مباحث نیز به طور مشخص به کاربرد مهندسی ارزش در مطالعات ریلی در کشور ایرانپرداخته شده است.  

     

    2-2- مطالعات انجام شده در حوزه مهندسی ارزش 

    2-2-1- جهان 

    تاریخچه مهندسی ارزش در جهان داستان موفقیت هاست. توسعه مفاهیم مهندسی ارزش به آقایمایلز و کارخانه جنرال الکتریک در پایان جنگ جهانی دوم باز می گردد (این کارخانه توسط توماسادیسون تاسیس گردیده است). کمبود مواد اولیه در جریان جنگ جهانی دوم و  بهکارگیری مصالحجایگزین ارزان تر با کیفیت بهتر موجب گردید آقای مایلز مسئول یک طرح تحقیقاتی در این زمینه شود.

    برای مثال می توان به ساخت چرخنده پمپ های زیرآبی با یک سوم هزینه ولی با کیفیت و کارکرد بهتراشاره نمود . نکته جالب این بود که در موارد زیادی بهبود کیفیت و کاهش هزینه مشاهده گردید. پس ازجنگ، مدیر بخش تدارکات(Erlicher)  و آقای مایلز برای جستجوی مکانیزمی جهت نهادینه کردنافزایش کارایی هم عقیده بودند. تحقیقات از سال 1947 تا 1952 به منظور توسعه روشی برای شناساییو حذف هزینه های غیرضروری انجام گرفت. [7]

    اولین سمینار مهندسی ارزش در سال 1952 در کارخانه جنرال الکتریک برگزار شد. نیاز به کمک ازکلیه بخش های کارخانه که درگیر تولید و فروش محصول بودند، موجب سازماندهی یک تیم چندرشته ای گردید . تشکیل این تیم با موفقیت آنی مواجه شد . در برخی موارد 60 تا 80 درصد در     هزینهها صرفهجویی گردید , ولی میزان صرفه جویی در بیشتر موارد در حدود 5 تا 10 درصد بود. با وجودی کهابعاد موفقیت مختلف بود ولی همگی در موفقیت برنامه توافق داشتند. 

    به علت نقش کلیدی آقای مایلز به ایشان لقب پدر مهندسی ارزش داده شده است. در چندین سالاول، تحلیل ارزش به کارخانه جنرال الکتریک بود. پس از بازدید یک فرمانده ارشد نیروی دریایی ازکارخانه جنرال الکتریک، زمینه به کارگیری مهندسی ارزش در دیگر صنایع فراهم گردید. نماینده نیرویدریایی پس از شرکت در سمینار مهندسی ارزش توصیه کرد که برنامه تحلیل ارزش در  کارخانههایکشتی سازی آغاز شود. در سال 1954 برنامه تحلیل ارزش در سازمان کشتیرانی نیروی دریایی آغازگردید. 

    اولین همایش ملی مهندسی در سال 1958 با حضور 300 نفر برگزار و مقدمات تاسیس انجمن مهندسی ارزش، در آن سال فراهم شد. با حضور شرکت های خارجی در همایش های انجمن مهندسانارزش آمریکا، گسترش جهانی مهندسی ارزش شتاب گرفت. 

    به دنبال تجربه موفق نیروی دریایی، ارتش و نیروی هوایی آمریکا نیز به سراغ فروشندگان تجهیزاتموردنیاز خود رفتند و کوشیدند آنها را به استفاده از برنامه های مهندسی ارزش با هدف کاستن از  هزینه های دفاعی ترغیب کنند، اما این  تلاشها  موفقیتهای کمی به دنبال داشت. علت، آن بود که فروشندگان تجهیزات نه تنها به علت صرفه جویی پاداش نمی گرفتند، بلکه جریمه هم می شدند، چرا کهحق الزحمه یا سود متعلق به آنها بر اساس درصدی از هزینه پروژه محاسبه می  شد. در سال 1963 ادارهتنظیم تدارکات نیروهای مسلح آمریکا مقرر کرد که پاداش های مادی مربوط به مهندسی ارزش درقراردادها منظور گردد تا حتی المقدور امکان سهیم شدن پیمانکار و فروشنده در درصدی از پیشنهادهایمرتبط با صرفه جویی تائید شده، فراهم گردد. پروسه پیشنهادهای پیمانکاران و مشاوران، معروف بهپیشنهاد تغییر به روش مهندسی ارزش 1(VECP) گردید. [8] 

    رشد مهندسی ارزش در مهندسی عمران از  سالهای 1963 تا 1965 با تدوین قوانین انگیزشی برایپیمانکاران دست دوم آن وزارتخانه باید از روش مهندسی ارزش در کارها استفاده کنند. 

    در سال 1965 سازمان عمران آمریکا(USBR)  که 300 سد در غرب این کشور احداث نموده است.

    برگزاری کارگاه های مهندسی را برای آموزش پرسنل خود آغاز نمود و از سال 1966 قوانین انگیزشیپیمانکاران را به کار گرفت. 

    در همین سال ها چارلز دبلیو بیث وی2 نمودار روش سیستمی تحلیل کارکرد 3(FAST) را طراحی کرد.

    هدف از این روش سازماندهی کارکردها به روشی منطقی و منظم است. بسیاری از مهندسان ارزش دیگرنیز نسخه های خاص خودشان را برای ترسیم این نمودار تدوین کردند. در سال 1970 کنگره آمریکاپیشنهاد اجرای مهندسی ارزش را در در پروژه های ساخت بزرگراه هایی که بودجه آنها از طریق حکومتفدرال تامین می گردید، ارائه کرد. 

    در سال 1973 اداره خدمات عمومی آمریکا دستور داد تا در خصوص  پیمانهای مدیریت، طراحی واجرای کارهای ساختمانی، از روش مهندسی ارزش استفاده شود. اداره خدمات عمومی از انجمن مهندسانارزش آمریکا درخواست کرد که برنامه صدور گواهینامه را برای   دستاندرکاران مهندسی ارزش تدوینکند. مدارک کارشناس رسمی از طرف انجمن مهندسان ارزش به عنوان یک استاندارد و به نشانه تائیدصلاحیت دارنده آن در رشته مهندسی ارزش تعیین و به رسمیت شناخته شد. [9] 

       در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990،   شکلگیری   روشهای جدید تحلیل ارزش به دست اندرکارانو کارشناسان امکان داد که  روشهای تحلیل ارزش را در همان نخستین مراحل پروژه به کار گیرند و آنرا با فرآیند مدیریت پروژه یکپارچه سازند و بدین طریق به یک ابزار حقیقی در مدیریت دست پیدا کنند.

    نمونه هایی از این دست را می توان عناوینی چون برنامه ریزی راهبردی ارزش، مهندسی ارزش نوین(1993) و مهندسی ارزش مشتری مدار (1986)، ذکر کرد.

    در سال 1996 قانون خط مشی اداره تدارکات فدرال ایالات متحده آمریکا اصلاح شد تا مضمون زیر درآن گنجانده شود: "هر سازمان اجرایی ملزم است اجرای فرآیندهای مهندسی ارزش را به منظورصرفه جویی در هزینه ها عملی سازد".  [11] 

    در سال 1997، انجمن مهندسی ارزش آمریکا(SAVE) ، نام خود را به انجمن بین المللی مهندسیارزش (SAVE International) تغییر داد. همچنین شروع مهندسی ارزش در کشورهای مختلف به شرحذیل می باشد. 

    ورود مهندسی ارزش به ژاپن در سال 1965

    تشکیل جوامع مهندسی ارزش در ایتالیا، آلمان و فرانسه به سال 1965

    تشکیل جوامع مهندسی ارزش در انگلستان، کره جنوبی، عربستان سعودی، کویت، استرالیا،دانمارک، هند، تایوان و افریقای جنوبی در دهه 1980

    تشکیل جوامع مهندسی ارزش در مجارستان و کانادا به سال 1993

    الف - مهندسی ارزش در اداره راه وترابری ایالت واشنگتن 

    اداره حمل و نقل ایالت واشنگتن سال هاست که از اقدامات صورت گرفته توسط انجمن مقامات ایالتیحمل و نقل آمریکا و اداره بزرگراه های فدرال به منظور گسترش مهندسی ارزش در پروژه های حمل و نقل حمایت می کند. اداره راه و ترابری ایالت واشنگتن، اصلی را برای انتخاب بخش ها و پروژه های مناسب برایمطالعات مهندسی ارزش تدوین کرده است: "برگزاری مطالعات مهندسی ارزش در زمان مناسب و ارزیابیو اجرای توصیه های بسط یافته در فرآیند مهندسی ارزش." استفاده از مهندسی ارزش یک اقدامحمایت کننده مدیریت بوده و موفقیت برنامه مهندسی ارزش به انگیزه همکاری گروهی و حمایت پیوستهمدیران اداره، چه در مراکز و چه در ناحیه ها، بستگی دارد. [1]    

    ب - انتخاب پروژه ها برای مطالعات ارزش

    انتخاب پروژه ها برای انجام مطالعات مهندسی ارزش به عواملی چون هزینه، حجم و یا پیچیدگی پروژهبستگی دارد . پیچیدگی شامل موارد زیر می باشد : محدودیت های بحران زا، بخش های فنی دشوار،راهکارهای پرهزینه، اثرپذیری زیاد از خارج پروژه، ضروریات کارکردی برآورد شده، نوع  پروژههایی کهمعمولاً بالاترین پتانسیل بهبود ارزش را دارند عبارتند از: 

    پروژه های دارای گزینه هایی با محدوده و هزینه های متفاوت

    جانمایی مجدد اجزای راه یا گذرگاه های فرعی

    تعریض بزرگراه های موجود برای بهبود ظرفیت

    سازه های بزرگ

    تقاطع ها یا دسترسی های چند بانده

    پروژه های بزرگ دارای اقدامات حفاظت زیست محیطی پرهزینه یا اجزای بهسازی زمین

    مصالح و منابع کمیاب

    پروژه های دارای کنترل ترافیک پیچیده

    پروژه های چند مرحله ای پیچیده 

    روندی که در انتخاب پروژه به کار میرود عبارتست از اینکه هماهنگ کننده محلی مهندسی ارزش،پروژه هایی را برای مطالعات مهندسی ارزش با خلاصه ای از پروژه معرفی می کند. پیشرفت هر پروژه بایدمشخص شود و پروژه مشخص شده به مدیریت محلی جهت اولویت بندی بخش پیاده سازی در برنامه/ طرح مهندسی ارزش محلی ارایه  میشود. ( مطالعات مهندسی ارزش  غیرپروژهای مانند مطالعه فرآیندها واستاندارها نیز باید در برنامه مهندسی ارزش بیایند). [4] 

    مهندس طراح ایالتی برنامه مهندسی ارزش محلی را از لحاظ حجمی و زمانی بررسی  میکند. بازنگری

    (در صورت نیاز) باید جهت نهایی کردن برنامه و همسویی با برنامه ایالتی مهندسی ارزش  و با مذاکره بااداره محلی صورت گیرد. 

    پیاده سازی مهندس ی ارزش در صنعت ساخت آمریکا از دهه 1970 آغاز شد. حمایت مدیران عالی،اراده آنها در بهینه سازی و ارزشمندسازی طرح ها و برنامه ها، برنامه ریزی بلندمدت، فرهنگ سازی، آموزشمستمر، حساسیت به منابع، وضع قوانین مناسب و حرکت صحیح و حرفه ای سازمان های این کشور باعثشده نتایج مهمی در زمینه مطالعات ارزش بدست آید. 

    قابل ذکر است اید ههای مصوب و قابل اجرا در دیگر پروژه ها به صورت پیشنهاد در هر پروژه مطرحمی شود و این تکرار جزء صرفه جویی های مهندسی ارزش به حاسب نمی آید. 

     

    ABSTRACT:

    Fixed-wing aircraft include a large range of craft from small trainers and recreational aircraft to large airliners and military cargo aircraft. Some aircraft use fixed wings to provide lift only part of the time and may or may not be referred to as fixed-wing.

    The current term also embraces aircraft with folding the wings that are intended to fold when on the ground. This is usually to ease storage or facilitate transport on, for example, a vehicle trailer or the powered lift connecting the hangar deck of an aircraft carrier to its flight deck. It also embraces aircraft, such as the General Dynamics F-١١١, Grumman F-١٤ Tomcat and the Panavia Tornado, which can vary the sweep angle of their wings during flight. These aircraft are termed "variable geometry" aircraft. When the wings of these aircraft are fully swept, usually for high speed cruise, the trailing edges of their wings about the leading edges of their tailplanes, giving an impression of a single delta wing if viewed in plan. There are also rare examples of aircraft which can vary the angle of incidence of their wings in flight, such the F-٨ Crusader, which are also considered to be "fixed-wing".

    A fixed-wing aircraft, commonly called airplane or aeroplane, is a heavier-than-air craft where movement of the wings in relation to the aircraft is not used to generate lift. The term is used to distinguish from rotary-wing aircraft, where the movement of the lift surfaces relative to the aircraft generates lift. A more rare type of aircraft that is neither fixed-wing nor rotary-wing is an ornithopter. A heliplane is both fixed-wing and rotary-wing. 

  • فهرست و منابع پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش

    فهرست:

    فصل اول  : مقدمه............................................................................................................1

    1- 1-  مقدمه .............................................................................................................2

    1- 2-  اهداف مطالعه ....................................................................................................3

    3-  روش تحقیق .....................................................................................................4

    فصل دوم  : مروری بر مطالعات پیشین.................................................................................5

    1-  مقدمه ............................................................................................................. 6

    2- 2-  مطالعات انجام شده در حوزه مهندسی ارزش ............................................................... 6

    2- 2- 1- جهان ....................................................................................................... 6

    2- 2- 2- ایران ...................................................................................................... 17

    2- 3-  مطالعات انجام شده در حوزه مطالعات محورهای ریل ی در ایران ....................................... 20

    2- 4-  مطالعات انجام شده در رابطه با کاربرد مهندسی ارزش در مطالعات ریل ی ............................ 21

    5-  نتیجه گیری ................................................................................................... 24

    فصل سوم : روش مطالعه.................................................................................................26

    1-  مقدمه ........................................................................................................... 27

    3- 2-  ادبیات مهندسی ارزش ....................................................................................... 28

    3- 2- 1- رابطه ارزش ............................................................................................. 30

    3- 2- 2- تعیین شاخص  ارزش با محاسبه کارکر و هزینه ................................................... 30

    3- 3-  متدولوژی مهندسی ارزش ................................................................................... 31

    3- 3- 1- تاریخچه مهندسی ارزش در ایران .................................................................... 33

    ح

    3- 4-  مرحله پیش مطالعه........................................................................................... 34

    3- 4- 1- مراحل پیش مطالعه.................................................................................... 34

    3- 4- 2- تیم مهندسی ارزش .................................................................................... 39

    3- 4- 3- ویژگی های تیم موفق .................................................................................. 40

    5-  مطالعه ارزش................................................................................................... 41

    3- 5- 1- فاز اطلاعات .............................................................................................. 42

    3- 5- 2- فاز تحلیل کارکرد....................................................................................... 46

    3- 5- 2-1- کارکرد چیست ؟ ................................................................................. 48

    3- 5- 2-2- کارکرد اصلی را بشناسیم ....................................................................... 49

    3- 5- 2-3- نمودارFAST  و انواع آن ........................................................................ 50

    3- 5- 3- فاز خلاقیت .............................................................................................. 57

    3- 5- 4- فاز ارزیابی ............................................................................................... 61

    3- 5- 5- فاز توسعه ................................................................................................ 65

    3- 5- 5-1- مقایسه سناریوها ................................................................................. 68

    3- 5- 5-2- ماتریس تصمیم گیری وزنی رتبه ای .......................................................... 69

    3- 5- 5-3- ارزیابی عددی به روش مقایسه زوجی ......................................................... 71

            فصل چهارم : استفاده از مهندسی ( برنامهریزی) ارزش در مطالعات توسعه محورها  ی ریلی ........74

    1-  مقدمه ........................................................................................................... 75

    4- 2-  مرحله پیش مطالعه........................................................................................... 75

    4- 2- 1- تعیین معیارهای ارزیابی .................................................................................. 76

    4- 2- 2- تعیین محدوده مطالعه................................................................................. 77

    4- 2- 3 - ایجاد مدل ها............................................................................................ 77

    4- 2- 4- تامین امکانات مورد نیاز تیم .......................................................................... 77

    4- 3-  فاز اطلاعات .................................................................................................... 78

    4- 4-  فاز تحلیل کارکرد .......................................................................................... 78

    4- 5-  فاز خلاقیت .................................................................................................... 82

    4- 6- فاز ارزیابی ...................................................................................................... 82

    7-  فاز توسعه ...................................................................................................... 82

    فصل پنجم : مطالعه موردی.............................................................................................83

    1-  مقدمه ........................................................................................................... 84

    5- 2-  مرحله پیش مطالعه........................................................................................... 84

    5- 2- 1- اطلاعات محور بافق – بندر عباس ................................................................... 85

    خ

    5- 2- 2- سال مبنا( سال 1385) ............................................................................... 88

    5- 2- 3- سال افق طرح (سال 1390) .......................................................................... 97

    5- 2- 4- تعیین ظرفیت مسیر ................................................................................... 98

    5- 2- 4-1- مفاهیم پایه در مطالعات ریلی.................................................................. 99

    5- 2- 5- مقایسه میزان تقاضا و ظرفیت ...................................................................... 105

    5- 2- 6- بررسی گلوگاههای مسیر .............................................................................106

    5- 2- 7- تعیین معیارهای ارزیابی ............................................................................. 108

    5- 2- 8- تعیین محدوده مطالعه............................................................................... 108

    5- 2-  9- ایجاد مدل ها.......................................................................................... 109

    5- 2- 10-  تامین امکانات مورد نیاز تیم ...................................................................... 109

    5- 3-  فاز اطلاعات ............................................................................................... 110

    5- 4-  فاز تحلیل کارکرد ........................................................................................ 111

    5- 5-  فاز خلاقیت .................................................................................................. 115

    5- 6- فاز ارزیابی .................................................................................................... 120

    5- 7-  فاز توسعه .................................................................................................... 124

    5- 7- 1- سناریو 1 ( بازگشایی ایستگاههای اضطراری ) ................................................... 125

    5- 7- 2- سناریو 2 (دوخطه کردن محور بافق - بندرعباس ) ............................................. 127

    5- 7- 3- سناریو 3 ( دوخطه کردن برخی بلاکها وبازگشایی ایستگاههای اضطراری )................. 128

    5- 7- 4- سناریو 4 ( احداث کمربندی )...................................................................... 130

    5- 7- 5- ماتریس تصمیم گیری وزنی رتبه ای .............................................................. 137

    فصل ششم : جمع بندی و نتیجه گیری ............................................................................139 6- 1- نتیجه گیری.................................................................................................. 140

    منابع و مراجع:............................................................................................................ 142

     

    منبع:

    کریمی ، م ، 1384 ، بهبود بی تردید ، آموزش کاربردی مهندسی ارزش ، تهران ، خدمات فرهنگی رسا . 

    بهبهانی ، ح ، 1377 ، اصول مهندسی راه آهن ، تهران ، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران .

    ابراهیمی ، ح ، 1378 ، شناسایی خطوط بحرانی و حساس در شبکه موجود راه آهن کشور ، مرکز تحقیقات راه آهن جمهوری اسلامی ایران .

    دبیرخانه نخستین سمینار ملی مهندسی ارزش ، مهندسی ارزش ( مجموعه مقاله های نخستین سمینار ملی مهندسی ارزش) ، 1380 ،  چاپ اول ، تهران ، دانشگاه امیر کبیر

    ، انجمن مهندسی صنایع ایران، انجمن مهندسین عمران ایران ، انتشارات پژوهه .     

    کلانتری ، ه ، 1381 ، شناسایی گلوگاههای خطوط راه آهن و ارزیابی آلترناتیوهای مختلف جهت رفع آنها ، مرکز تحقیقات راه آهن جمهوری اسلامی ایران .

    کامرانی ، م ، 1383 ، شناسایی تنگناهای ظرفیتی خطوط ریلی کشور در برنامه پنجساله سوم ، مرکز تحقیقات راه آهن جمهوری اسلامی ایران .

    انجمن مهندسی ارزش ایران ، خبرنامه داخلی ، شماره 1 و 2 .

    تیری مایکل ، 1383 ، مدیریت ارزش ، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس ، چاپ اول

    ، تهران ، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس .

    کتاب کار سمینار آشنایی ، 1383 ف بخش آموزش و مطالعات ماورا ، وزارت راه و ترابری ، معاونت آموزش ، تحقیقات و فن آوری .

    ماورا ، 1385 ، فصلنامه داخلی مهندسی ارزش وزارت را ه و ترابری ، شماره 5 و 6 .

    رهنمودهای پیاده سازی مهندسی ارزش ، انجمن مطالعات ایالتی راه و ترابری آمریکا.

    عرشی ، م ، 1378 ، تجزیه و تحلیل موقعیت استراتژیک ترانزیتی حمل و نقل ریلی در محور سرخس - بندرعباس ، مرکز تحقیقات راه آهن جمهوری اسلامی ایران .              

    پیام رجا ، 1385، نشریه فنی و تخصصی شرکت قطارهای مسافری رجا ، سال هفتم ، شماره22 .

    اطلاعات عرضه و تقاضای بار در شبکه راه آهن کشور ، 1385، مرکز تحقیقات راه آهن جمهوری اسلامی ایران .

      فهرست منابع غیرفارسی:  

     

     ١٥. Dell Isola , A ,1997 , Value Engineering , Partical Approach , R.S. Means

    Company , Inc

    16.    Hannn, D , 2003 , VE Module I Workshop documents . 

    17.    Kaufman , J.Jerry ,1998 , Value Management , Creating Competitive

    Advantage , Crisp Publications .

    18.    Rahgozar , M , 2001 , Intriduction of Value Methodology Presentation.

    19.    Hays , R , 2004 , Value Management , Maynard Industrial Engineering Handbook , Volume 2 , chapter 13.

    20.    SAVE International , 1998 , Function : Definition and Originally Approved

    .

    21.    SAVE International website , WWW.value – eng.org . 

    22.    WWW.Valueengineering.com

    23.    WWW.nvec2005.com

    24.    WWW.VE-MAVARA.IR

    25.    WWW.runiran.com

پروپوزال در مورد پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش , گزارش سمینار در مورد پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش , تز دکترا در مورد پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش , رساله در مورد پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش , پایان نامه در مورد پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش , تحقیق در مورد پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش , مقاله در مورد پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه توسعه خطوط ریلی با استفاده از مهندسی ارزش
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت